Omalaakarin diagnoosien pohjalta: - Todettiin Iskias, joka tosin helpotti 2 vkon kipuilun jalkeen. - Jonka jalkeen alkoi parin kuukauden vaihe, jolloin piti yolla herata 1-3 kertaa kaymaan pissalla, ei muita oireita. Maarattiin siis oletettuun virtsikseen antibiootteja 5pv, joiden loppuaikana ilmestyi "hiiva". Oireet: Aluksi siis tyypillinen kokkareinen hiivavalkovuoto ja kirvely, nykyaan (tassa on jo vajaa 3 kuukautta karsitty..) artyneet limakalvot, polte sisalla ja ulkosynnyttimissa seka turvotus tai ainakin sen tuntu. Ajoittain "viilean tunne". Valkovuotoa ei ole enaan edes normaalia maaraa, eika sekaan haise millekkaan. Oireet ovat voimakkaammat istuessani tai maatessani (yolla), kavellessa ei tunnu juuri mitaan. Lisaksi on ilmestynyt tata samaa, voimakasta "viileyden tunnetta" kasvoille, silmiin ja suun limakalvoille. Laakarin ohjeiden mukaan: -Soin 2 kuuria (2x5pv) Diflucania, mutta oireet palasivat parin paivan paasta. Ensimmaisen kuurin jalkeen "synnytin" noyhtapallon, jossa oli kirkkaanvalkoista ja vaaleanharmaata noyhtaa kirkkaassa ematingeelissa (kaytin silloin jotain apteekin liukkarigeelia helpottamaan) -Join 5 pv jotain virtsateita puhdistavaa keltaista litkua, oireet palasivat jalleen. - Kokeillut useita erilaisia sisalle ruiskutettavia rasvoja/suppoja, oireet palasivat - Kokeillut kahta eri ulkopuolelle laitettavaa rasvaa, helpottaa seuraavaan vessakertaan asti. Sitten hermostuin ja menin yksityiselle gynelle, otettiin papa-koe ja puikkotesti. Jalkimmainen kertoi pelkkaa negatiivista, ei siis hiivaa tms. Papakokeessa ei nakynyt mitaan erikoista. Tarkastuksen yhteydessa gyne loysi myos kystia munasarjasta, sappirakosta ja rinnoista. Naiden takia ehdotettiin e-pillereita, joita varten otettiin verikokeet pissatesti. Tulokset normaalit, ei mitaan vikaa. Nyt sitten (vihdoin) otetaan klamydiatesti. Mutta voisko tuo olla sita sitten?? Ollaan - vaihdettu pesuaine ja huuhteluaine hypoallergenisiin(?) - Ostettu uusia pikkareita (ei enaa stringeja..) - Kaytossa loysat housut (vaikka en ma kireita juuri koskaan kaytakkaan) Lisaksi laakarin kehoituksesta pari viikkoa viikko simppelilla ruualla, eli ei kahvia/teeta/kokista/suklaata/tomaattia/mausteista ruokaa yms. = Ei muuta vaikutusta kuin kamala paakipu Niin ja mies on oireeton, tosin niinhan ne kuulemma aina ruukaavat olemaan.. Eika olla harrastettu petipuuhia siita lahtien ko antibiootit aloitin (eli ikuisuus sitten). Ja kurkkukipua oli parisen viikkoa, mut laakarin mielesta se oli just kurkkukipusesonki et meni sen piikkiin. Mun mielesta ei oo kokonaan ohi sekaan. Etta haluisko joku tehda kotidiagnoosin? :p
Polttaa, turvottaa
23
7025
Vastaukset
- Kippari
Tuohon naaman oireiluun viela, etta mitaan oireita ei nay paalle. Omasta mielestani vahan turvottaa mutta voi olla etta kuvittelen. Kaikki hajut tuntuu _todella voimakkailta_, jopa epamielltyyavilta. Esim. mopattuani lattian joudun menemaan ulos kun ottaa niin se haju (tai siis tuoksu) vaikka en laita paljoa pesuainetta. Limakalvot suussa& nenassa tuntuvat samoilta kuin rankan rakataudin aikana, artyneilta. Olen lopettanut tupakanpolton 4 kk sitten, oiskohan silla mitaan osuutta asiaan?
- bakteeri...
Oireet kuulostavat aika samanlaisilta kuin minulla, ja minulla todettiin anaerobinen bakteeri (lienee sama asia kuin epäspesifi tulehdus ja clue-solut). Aloitin Flagyl Comp -puikkokuurin juuri. Aiemmin olen koittanut hoitaa maitohappobakteereilla. Hirvittää, kun olen niin monelta kuullut tästä, että vaiva jää päälle lääkkeistä huolimatta. Minullakin oireiden alettua ensimmäinen oire on jatkuva virtsahätä. Parin kuukauden aikana tämä on nyt muutaman kerran uusinut. Virtsakoe otettu kaksi kertaa, ja ihan vähän valkosoluja on näkynyt, tulehdusta ei. Muita samanlaisia oireita ovat juuri tuo viileyden tunne ja ärtyneet limakalvot. (Alapäässä, muualla en ole ainakaan vielä huomannut...). Oireet ovat lieviä, mutta häiritseviä. Valkovuoto myös on ollut vähäistä, mitä olenkin ihmetellyt kun moni sanoo epäspesifissä tulehduksessakin olevan runsasta vuotoa. Tuntuu, että limakalvot pikemminkin kuivuvat kovasti. Pariin kuukauteen ei ole tullut normaalia runsasta ovulaatiovalkovuotoakaan, joka minulla yleensä on tullut kun en käytä pillereitä. Sisällä en pahemmin tunne polttelua, enkä turvotuksestakaan ole varma. Saattaa sitä vähän olla. Niin että eipä tästä nyt mitään apua ole, veikkaan että olet itsekin tuon tulehdusdiagnoosin saanut. Piti vain ilmoittaa, että selkeästi samantyyppistä vaivaa on täälläkin. Kunhan nyt vain menisi pois :( Pelkään pahoin, että en tästä tällä kuurilla pääse. Olen ehkä lukenut liikaa näitä juttuja täältä, ehkä olisi parempi vain uskoa naivisti että kun kuuri saatiin niin se toimii...
- edell vastaaja
Onko tuo käyttämäsi (tai joku käyttämäsi) lääke siis suun kautta otettava antibiootti? Mietin, että jos se tulehdus on jotenkin levinnyt kaikkialle limakalvoille, niin paikallinen hoito ei auta. Tuo silmien ja nenän limakalvojen arkuus kuulostaa kyllä kummalta. Minulla on siis paikallinen Flagyl Comp -kuuri menossa juuri ja toivon, että pääsen näin vähällä. Mutta pelkään että en. Klitoriksen seudulla erityisesti tuntuu viileää tunnetta edelleen. (3 puikkoa käytetty...) Voikohan ne pöpöt jäädä muhimaan ulkoisiin genitaaleihin ja sitten paikallinen hoito ei auta...
- edellinen vastaaja
Pitipä tulla vielä kertomaan, että nyt minäkin tunnen viileää tunnetta myös muilla limakalvoilla:( ei paljoa, mutta kieli ja huulet tuntuvat siltä kuin olisi vähän jotain mentholia tai hammastahnaa naamassa. Silmissä myös vähän... Voisikohan tämä olla vain sivuoire tuosta flagylista... Jos saat selville syyn vaivaasi, niin kuulisin todella mielelläni...! Tämä vaiva alkaa masentaa, kun on niin epätietoinen olo. Aloin jo tutkia netistä, millaisia punajäkälän oireet ovat. Mutta oleellinen oire lienee kutina, jota minulla ei juuri ole.
- edelleen edellinen
Toivottavasti ei vulvodynia :( yritän täällä selvitellä ja tulen tänne raportoimaan, siltä varalta jos joku osaisi sanoa tähän jotakin... Tosin olen kyllä tosiaan myös tuntevinani sitä viileyttä myös suun ja silmien alueella, eli se nyt taas ei ihan sovi vulvodyniaan. Tiheävirtsaisuus taas sopii...
- kippari
edelleen edellinen kirjoitti:
Toivottavasti ei vulvodynia :( yritän täällä selvitellä ja tulen tänne raportoimaan, siltä varalta jos joku osaisi sanoa tähän jotakin... Tosin olen kyllä tosiaan myös tuntevinani sitä viileyttä myös suun ja silmien alueella, eli se nyt taas ei ihan sovi vulvodyniaan. Tiheävirtsaisuus taas sopii...
Eli nyt kävin eri gynellä ja hänen mielestään voisi olla, että antibiootti on aiheuttanut limakalvotulehduksen (joka on levinnyt koko kroppaan) ja sitä kautta altistun herkemmin erilaisille ärsyttäville aineille. Mitään vikaa/muita oireita ei hän havainnut, kystatkin olivat lähteneet kuukaustisten mukana pois (paitsi sappirakkoa ei ultrattu). Lääkkeeksi sain Vagifem-tabletteja emättimeen ja Aerius-antihistamiinia. Joten näillä eväillä mennään ja toivotaan (taas) parasta.
- sama vastaaja
kippari kirjoitti:
Eli nyt kävin eri gynellä ja hänen mielestään voisi olla, että antibiootti on aiheuttanut limakalvotulehduksen (joka on levinnyt koko kroppaan) ja sitä kautta altistun herkemmin erilaisille ärsyttäville aineille. Mitään vikaa/muita oireita ei hän havainnut, kystatkin olivat lähteneet kuukaustisten mukana pois (paitsi sappirakkoa ei ultrattu). Lääkkeeksi sain Vagifem-tabletteja emättimeen ja Aerius-antihistamiinia. Joten näillä eväillä mennään ja toivotaan (taas) parasta.
Minulla tuo jatkuva virtsahätä ja viileä tunne alkoivat jo ennen mitään lääkityksiä, joten ainakaan antibiootit eivät voi olla minulla syynä. Alkusysäyksenä kyllä luultavasti toimi limakalvojen mahdollinen ärtyminen seksissä, mikä kai sitten myös voisi aiheuttaa jotakin limakalvotulehdusta. Tuo silmien ja suun viileä tunne saattoi minun kohdallani olla kuvittelua, kun sitä ei kauaa kestänyt. Alapään viileän tunteen olen huomannut johtuvan virtsasta sen verran, että huuhtelu vedellä jokaisen vessakäynnin jälkeen on ainakin toistaiseksi pitänyt sen oireen poissa. Lisäksi olen vielä laittanut bepantheniakin vessakäynnin jälkeen, mutta PELKKÄ bepanthen ei vaikuttanut siihen viileään tunteeseen, vaan nimenomaan se, että ensin huuhtelin vedellä. Kai se on sitten vain sitä, että limakalvot ovat jotenkin heikkona/ärtyneet ja virtsa siksi ärsyttää niitä. Minullakin on nyt käytössä Ovestin-voide- joka kai on samantyyppinen kuin tuo Vagifem. Oireettomia päiviä on ollut, mutta seksiä en ole uskaltanut vieläkään harrastaa. Tuskin se tuskallista olisi, mutta pelottaa että ehkä paranemassa olevat limakalvot taantuisivat taas huonompaan tilaan. Virtsahätävaiva taas on tässä parin kuukauden oireilun aikana aina välillä yhtäkkiä hävinnyt ja sitten taas tullut takaisin, ja nyt taas on ollut vaihe, kun se ei onneksi vaivaa. Toivon, että Ovestin auttaa... Sitä en kyllä tiedä, miksi näin nuorella (olen alle 30) limakalvot voivat näin huonona olla. Ehkä sitten vain tuli jonkin sortin tulehdus ärtymisen vuoksi...
- vielä sama vastaaja
kippari kirjoitti:
Onko tilanteesi parantunut?
Olen kysellyt apua myös täältä http://keskustelu.plaza.fi/ellit/liikunta-ja-terveys/keskustelu/t1781117
Tuntuu olevan ihan tietäväistä porukkaa tuolla. Vulvodyniaa ja punajäkälää ehdotettiin tuollakin. Minun tekisi toisaalta mieli pyytää suun kautta otettava antibiootti, JOS vaikka tämä kuitenkin olisi vain emätintulehdusta ja menisi sillä pois. Toisaalta pelkään kuurin vain syventävän tätä ahdinkoa. Ainakin se paikallinen kuuri tuntui niin tekevän.
Minulla oireet jo olivat muutamia päiviä poissa, kunnes taas kuukautisten jälkeen palasivat entistä pahempina :( Tai kunnon virtsaoiretta ei ole onneksi ollut ainakaan vielä, mutta nyt on ollut kirvelyäkin limakalvoilla, eikä tavaksi tullut Bepanthenin ja Ovestinin käyttökään nyt tunnu tehoavan sillä tavalla, miltä aluksi jo vaikutti. - Kippari
vielä sama vastaaja kirjoitti:
Onko tilanteesi parantunut?
Olen kysellyt apua myös täältä http://keskustelu.plaza.fi/ellit/liikunta-ja-terveys/keskustelu/t1781117
Tuntuu olevan ihan tietäväistä porukkaa tuolla. Vulvodyniaa ja punajäkälää ehdotettiin tuollakin. Minun tekisi toisaalta mieli pyytää suun kautta otettava antibiootti, JOS vaikka tämä kuitenkin olisi vain emätintulehdusta ja menisi sillä pois. Toisaalta pelkään kuurin vain syventävän tätä ahdinkoa. Ainakin se paikallinen kuuri tuntui niin tekevän.
Minulla oireet jo olivat muutamia päiviä poissa, kunnes taas kuukautisten jälkeen palasivat entistä pahempina :( Tai kunnon virtsaoiretta ei ole onneksi ollut ainakaan vielä, mutta nyt on ollut kirvelyäkin limakalvoilla, eikä tavaksi tullut Bepanthenin ja Ovestinin käyttökään nyt tunnu tehoavan sillä tavalla, miltä aluksi jo vaikutti.Mulla katosi oireet noin kahdeksi viikoksi ja jalleen viikko sitten alkoivat uudestaan. Tai no naaman kylmantunnetta ei ole ollut kuin kerran, jatin kaikki lattianpesuaineet ym kemikaalit pois kaytosta niin ei ole nenakaan kovasti karsinyt. Ainoa etta jos joku polttaa lahella alkaa heti kurkkukipu ja kamala yska :s
Mun mahasta on kylla tullut kuin jalkapallo, lieneekohan noi laakkeet aiheuttaa? Ei oo kaasua vaan jotenkin turvottaa..
Oon kylla huomannut, etta jos istun pitkaan (esim tassa koneella ;) niin het alkaa alapaassa artymaan ja sitten taas liikkeessa ei mitaan.
On taa kylla yha helvettia valilla mutta minkas teet. - se sama
Kippari kirjoitti:
Mulla katosi oireet noin kahdeksi viikoksi ja jalleen viikko sitten alkoivat uudestaan. Tai no naaman kylmantunnetta ei ole ollut kuin kerran, jatin kaikki lattianpesuaineet ym kemikaalit pois kaytosta niin ei ole nenakaan kovasti karsinyt. Ainoa etta jos joku polttaa lahella alkaa heti kurkkukipu ja kamala yska :s
Mun mahasta on kylla tullut kuin jalkapallo, lieneekohan noi laakkeet aiheuttaa? Ei oo kaasua vaan jotenkin turvottaa..
Oon kylla huomannut, etta jos istun pitkaan (esim tassa koneella ;) niin het alkaa alapaassa artymaan ja sitten taas liikkeessa ei mitaan.
On taa kylla yha helvettia valilla mutta minkas teet.Hmm, muistan kyllä tuon mahan turvotuksen tulleen vastaan jossain keskusteluissa, mutten kyllä yhtään muista missä... En tiedä, olisiko jopa emätintulehduksen yhteydessä mainittu tällaista olevan. Voin olla väärässä.
Sain nyt uuden kuurin, Flagylia suun kautta. Lisäksi varalle Dalacinin, jos Flagyl ei auta. Olen kyllä todella pessimistinen näiden suhteen :( Olen vähän liikaa lukenut juttuja, joissa lääkkeet ovat ennemminkin pahentaneet tilannetta. Näytteessä kuitenkin oli edelleen clue-soluja, ja kirvelyä ja vuotoakin (pitkästä aikaa!) oli, joten tuo nyt taas sopisikin ihan normaaliin tulehdukseen. Noh, ehkä minulla on sekä se tulehdus että vulvodynia tai jokin :( Helvettiä tosiaan...
Minulla on nyt oireet olleet jossain määrin päällä yli kuukauden yhteen menoon, kaikenkaikkiaan 3 kk ajan. Ensimmäisen parin kk:n aikana oli kyllä parinkin viikon taukoja, mutta nyt tämän viimeisen reilun kuukauden ajan oireet ovat jossain muodossaan olleet päällä koko ajan ellei paria yksittäistä oireetonta päivää lasketa. Suunta on siis ollut huonompaan koko ajan, ja sää nähdä mihin tämä vielä menee :( - se toinen
Kippari kirjoitti:
Mulla katosi oireet noin kahdeksi viikoksi ja jalleen viikko sitten alkoivat uudestaan. Tai no naaman kylmantunnetta ei ole ollut kuin kerran, jatin kaikki lattianpesuaineet ym kemikaalit pois kaytosta niin ei ole nenakaan kovasti karsinyt. Ainoa etta jos joku polttaa lahella alkaa heti kurkkukipu ja kamala yska :s
On taa kylla yha helvettia valilla mutta minkas teet.Nyt on Flagyl-tablettikuuri ohi, eikä selvästikään auttanut. Oireet eivät juuri nyt ole pahoja, mutta edelleen niitä on. Kuurin aikana oli pari oireentonta päivää, mutta niitä on tässä ollut muutenkin aina välillä, joten en usko tämän johtuneen kuurista (etenkin kun oireet alkoivat taas heräillä jo ennen kuurin loppumista). Sain varalle Dalacin-kuurin, jos Flagyl ei auta. Nyt kamppailen sen asian kanssa, aloittaisinko tuon kuurin. Onhan siinä eri lääkeaine, mutta mutta... Ei oikein nyt riitä usko noihin antibiootteihin tämän vaivan osalta ja pelkään vain pahentavani tilannetta tunkemalla jotain myrkkyjä limakalvoille, jotka ovat muutenkin koko ajan pahenemaan päin.
Minulla oireet tuntuvat kyllä koko ajan, mutta yön jälkeen on aina paras tilanne. Istuminen kyllä pahentaa, mutta minulla varmaan liikekin pahentaa. Aloitin syömään kalliita karpalokapseleita, kun kuulin niiden auttaneen jollakin ja niiden kai tutkitustikin pitäisi auttaa limakalvoja. Aika epätoivoista :/ - ja se sama
Kippari kirjoitti:
On taa kylla yha helvettia valilla mutta minkas teet.Missäs tilassa vaivasi ovat nyt? Minä aloitin Dalacin-kuurin, joka kahtena ensimmäisenä päivänä vei oireet kokonaan pois. Sen jälkeen on kuitenkin pientä kirvelyä taas ollut, ja kaksi annosta on vielä lääkettä jäljellä... Vaikutti jo hetken aikaa niin hyvältä :(
- kippari
ja se sama kirjoitti:
Missäs tilassa vaivasi ovat nyt? Minä aloitin Dalacin-kuurin, joka kahtena ensimmäisenä päivänä vei oireet kokonaan pois. Sen jälkeen on kuitenkin pientä kirvelyä taas ollut, ja kaksi annosta on vielä lääkettä jäljellä... Vaikutti jo hetken aikaa niin hyvältä :(
Alapaa on aikalailla rauhoittunut, tietysti limakalvot ovat viela todella herkat mutta polte on lahestulkoon kadonnut.
Ainut etta hajuaistini on edelleen todella voimakas ja kurkussa tuntuu pienta kirvelya silloin talloin ja aivan kuin siella (nenasta ruokatorveen asti) olisi jotain "rupea" tai jotain... Etta laakarille olen menossa taas..
Mikas tilanne on siella suunnalla? Toivottavasti helpottanut siellakin... - mä taas
kippari kirjoitti:
Alapaa on aikalailla rauhoittunut, tietysti limakalvot ovat viela todella herkat mutta polte on lahestulkoon kadonnut.
Ainut etta hajuaistini on edelleen todella voimakas ja kurkussa tuntuu pienta kirvelya silloin talloin ja aivan kuin siella (nenasta ruokatorveen asti) olisi jotain "rupea" tai jotain... Etta laakarille olen menossa taas..
Mikas tilanne on siella suunnalla? Toivottavasti helpottanut siellakin...No hyvä! Outoa kyllä, kun sinulla on noita nenä- sun muita oireitakin. Yleisesti ottaen kun oireemme näyttivät olevan hyvinkin samanlaisia. Esim tuo kummallinen viileä tunne ei tunnu olevan kovin yleinen oire missään tunnetussa vaivassa.
Minulla oireet ovat aikalailla samat kuin viimeksi. Minulla on menossa taas Dalacin-kuuri, vaikka olen jo välillä kironnut, että yhtään antibioottia en enää suostu käyttämään. Tuo lääke kuitenkin vaikuttaa ainakin jotenkin, sillä polttelu kyllä katoaa kuurin alettua. Saa nähdä, tuleeko se taas takaisin jo kuurin aikana kuten viimeksi, vai pääsisinkö viimein ongelmasta eroon... Kuitenkin vasta kolme päivää on kuuri kestänyt, ja viimeksikin näihin aikoihin kirvely palasi huikean parin päivän oireettoman kauden jälkeen. Virtsahädän tunnetta ei nyt hetkeen ole onneksi ollut, mutta limakalvot ovat olleet aika ikävän tuntuiset. Välillä kuitenkin on jopa ollut ihan vähän jotain vuotoa, mikä tuntuu ihan terveelliseltä.
Osaatko sanoa, mikä sinulla on tuohon alapäävaivaan auttanut, vai onko se vaan tuntemattomasta syystä nyt helpottanut? Taisit aiemmin sanoa saaneesi antihistamiinia, mutta sitä minä ainakin syön muutenkin joten ei minulla ainakaan siitä ole kiinni... Jos sinulla on jokin idea, millä tämä VOISI mennä pois, niin kuulisin enemmän kuin mielenkiinnolla... Olen aina ajoittain jo suunnilleen varma, että minulla on vulvodynia, mutta välillä taas saan sellaisen asenteen päälle, että ei tämä mitään niin vakavaa ole... - kippari
mä taas kirjoitti:
No hyvä! Outoa kyllä, kun sinulla on noita nenä- sun muita oireitakin. Yleisesti ottaen kun oireemme näyttivät olevan hyvinkin samanlaisia. Esim tuo kummallinen viileä tunne ei tunnu olevan kovin yleinen oire missään tunnetussa vaivassa.
Minulla oireet ovat aikalailla samat kuin viimeksi. Minulla on menossa taas Dalacin-kuuri, vaikka olen jo välillä kironnut, että yhtään antibioottia en enää suostu käyttämään. Tuo lääke kuitenkin vaikuttaa ainakin jotenkin, sillä polttelu kyllä katoaa kuurin alettua. Saa nähdä, tuleeko se taas takaisin jo kuurin aikana kuten viimeksi, vai pääsisinkö viimein ongelmasta eroon... Kuitenkin vasta kolme päivää on kuuri kestänyt, ja viimeksikin näihin aikoihin kirvely palasi huikean parin päivän oireettoman kauden jälkeen. Virtsahädän tunnetta ei nyt hetkeen ole onneksi ollut, mutta limakalvot ovat olleet aika ikävän tuntuiset. Välillä kuitenkin on jopa ollut ihan vähän jotain vuotoa, mikä tuntuu ihan terveelliseltä.
Osaatko sanoa, mikä sinulla on tuohon alapäävaivaan auttanut, vai onko se vaan tuntemattomasta syystä nyt helpottanut? Taisit aiemmin sanoa saaneesi antihistamiinia, mutta sitä minä ainakin syön muutenkin joten ei minulla ainakaan siitä ole kiinni... Jos sinulla on jokin idea, millä tämä VOISI mennä pois, niin kuulisin enemmän kuin mielenkiinnolla... Olen aina ajoittain jo suunnilleen varma, että minulla on vulvodynia, mutta välillä taas saan sellaisen asenteen päälle, että ei tämä mitään niin vakavaa ole...No en ole ihan varma etta tama alapaavaivakaan on kokonaan lahtenyt pois, aina kun istun paljon alkaa tukaloitua olo. Mutta ainakaan se ei ole enaa jarkyttavaa ja elamaa tosiaan haittaavaa niinkuin se oli pahimmassa vaiheessa..
No mie en osaa sanoa mika aiheutti oireiden katoamisen, antihistamiinia ja sitten niita alapaatabletteja kaytin aluksi mutta nyt laitan joskus kun muistan tai jos oikein tuntuu artyneelta. Pesuaineethan mulla meni vaihtoon enka kayta enaa huuhteluainetta plus valitsen pitkan huuhtelun pyykkia pestessa. Alushousut laitoin vaihtoon myos, ei enaa stringeja ja mielellaan puuvillaisia tms. etta ilma kiertaa. Olen nain kesan tullen kayttanyt paljon hametta, edelleenkaan ei huvita ahtautua farkkuihin etta JOS sielta tulee jotain oiretta takaisin... Liukkaria olemme kumppanin kanssa kayttaneet, semmoista neutraalia ettei siina ole mitaan ylimaaraista. Vaseliinia kokeiltiin myos aluksi.
Nykyaankin kun kayn kaupassa kierran pesuainehyllyt kaukaa, sielta tulee selkeasti oireita ainakin hajusellaisia. Ajatella, vessanpytyn saippuankin piti vaihtaa kun se oli liian voimakastuoksuinen.......
Pitais nyt vaan paasta sinne laakariin uudestaan, mutta on muka aina kiire.. Ja nyt tama koko sairastelun alunperin alkuun laittama vaiva eli iskias tuli takaisin enka uskalla kylla mitaan kortisoneja/antibioottejja syoda vaikka kuinka kipea olisin...
Muakin hamaa mika se viileyden tunne oikein oli.. Pitaa jatkaa selvittelya senkin puolesta viela.
Mutta voimia sulle edelleen ja toivotaan etta jotenkin saataisiin sultakin oireet pois! - minä taas
kippari kirjoitti:
No en ole ihan varma etta tama alapaavaivakaan on kokonaan lahtenyt pois, aina kun istun paljon alkaa tukaloitua olo. Mutta ainakaan se ei ole enaa jarkyttavaa ja elamaa tosiaan haittaavaa niinkuin se oli pahimmassa vaiheessa..
No mie en osaa sanoa mika aiheutti oireiden katoamisen, antihistamiinia ja sitten niita alapaatabletteja kaytin aluksi mutta nyt laitan joskus kun muistan tai jos oikein tuntuu artyneelta. Pesuaineethan mulla meni vaihtoon enka kayta enaa huuhteluainetta plus valitsen pitkan huuhtelun pyykkia pestessa. Alushousut laitoin vaihtoon myos, ei enaa stringeja ja mielellaan puuvillaisia tms. etta ilma kiertaa. Olen nain kesan tullen kayttanyt paljon hametta, edelleenkaan ei huvita ahtautua farkkuihin etta JOS sielta tulee jotain oiretta takaisin... Liukkaria olemme kumppanin kanssa kayttaneet, semmoista neutraalia ettei siina ole mitaan ylimaaraista. Vaseliinia kokeiltiin myos aluksi.
Nykyaankin kun kayn kaupassa kierran pesuainehyllyt kaukaa, sielta tulee selkeasti oireita ainakin hajusellaisia. Ajatella, vessanpytyn saippuankin piti vaihtaa kun se oli liian voimakastuoksuinen.......
Pitais nyt vaan paasta sinne laakariin uudestaan, mutta on muka aina kiire.. Ja nyt tama koko sairastelun alunperin alkuun laittama vaiva eli iskias tuli takaisin enka uskalla kylla mitaan kortisoneja/antibioottejja syoda vaikka kuinka kipea olisin...
Muakin hamaa mika se viileyden tunne oikein oli.. Pitaa jatkaa selvittelya senkin puolesta viela.
Mutta voimia sulle edelleen ja toivotaan etta jotenkin saataisiin sultakin oireet pois!Toivon todella, että tämä tästä etenisi... Yritys on taas kova, mutta tuntuu että muuta ei saa kuin antibiootteja. Vaikka viimeksikään ei edes ollut kai tulehdusta, vain jotain ph:n muutokseen viittaavia soluja. Olen myös alkanut käyttää pitkää huuhtelua pyykkiä pestessä, ja hajusteetonta pesuainetta olen käyttänyt jo pitkään. Ei tunnu minulla vaikuttavan. Kirvelyä on, ja nyt jopa virtsahädän tunnetta taas hiukan...
Mitäs liukkaria suosittelet? Kondomi on käytössä (sitten jos sitä yhdyntää nyt edes uskaltaa kokeilla). Tuossa jokin aika sitten kokeeksi vähän pistin limakalvoille Id Glide- liukkaria, ja sehän kirveli mukavasti... - ja taas
minä taas kirjoitti:
Toivon todella, että tämä tästä etenisi... Yritys on taas kova, mutta tuntuu että muuta ei saa kuin antibiootteja. Vaikka viimeksikään ei edes ollut kai tulehdusta, vain jotain ph:n muutokseen viittaavia soluja. Olen myös alkanut käyttää pitkää huuhtelua pyykkiä pestessä, ja hajusteetonta pesuainetta olen käyttänyt jo pitkään. Ei tunnu minulla vaikuttavan. Kirvelyä on, ja nyt jopa virtsahädän tunnetta taas hiukan...
Mitäs liukkaria suosittelet? Kondomi on käytössä (sitten jos sitä yhdyntää nyt edes uskaltaa kokeilla). Tuossa jokin aika sitten kokeeksi vähän pistin limakalvoille Id Glide- liukkaria, ja sehän kirveli mukavasti...Keltar.hormoni ei tainnut oikein auttaa. Tilanteeni ei ehkä myöskään ole pahentunut viime aikoina, ja tuossa yhdessä vaiheessa oli suorastaan oireetontakin aika pitkään. Ei kuitenkaan lähimainkaan poissa ole vaiva. Tuntuu, että isoin hyöty on ilman housuja nukkumisesta ja suolavedellä huuhtelusta (ja ovestinia laitan yöksi). Tuota vaan ei voi ihan jatkuvasti tehdä, ja heti tilanne pahenee jos joudun vähänkin "kiusaamaan" paikkoja esim -miten hurjaa- istumalla. Tuossa parina päivänä taas (kun oli oireetonta) pidin farkkujakin ihan hyvällä menestyksellä. Minulle on nyt pari tahoa suositellut ACOn intiimipesuainetta, joka kuulemma kostuttaa limakalvoja hyvin. Taidan kokeilla seuraavaksi sitä...
Kuinkas sinulla? En nyt muista onko aiemmissa kommenteissa mainintaa, mutta onkos sinulla ollut vetistä vuotoa välillä? Minulla meinaan hyvin harvoin, mutta on ollut (ja Dalacin vei sen vaikkei muita oireita vienytkään). Olen foorumeilta löytänyt useita tapauksia, joissa oireet ovat hyvin samankaltaiset kuin minullakin. Kuivuus ulkosynnyttimissä, vetinen hyvin runsas vuoto (minulla tosin vain ajoittainen mutta TODELLA kuin vettä), polttelu, virtsahädän tunne... Kukaan ei tiedä, mistä vaivasta on ollut kyse, mutta monilta vaiva on kuitenkin lähtenyt. Toivoa kenties on eikä ainut määränpää toivottavasti ole mikään vulvodynia.
- nosto
nosto
- Iinalotta
Kukaan ei ole pohtinut, mistä tauti voisi olla peräisin? Olen harrastanut seksiä mieheni kanssa kerran parin kuukauden aikana ja sitten viiko-pari tuli oireita. Onko se lie sattumaa vai onko joku epäillyt saavansa bakteerin sukupuoliyhteydessä? Lääkärin mukaan miestä ei lääkitä, onko näin? Mitä tekisitte sisaret, onko aiheellista "vihjaista" miehelle, onko tämä harrastanut avioliiton ulkopuolista seksiä? Se on aikamoinen syytös se ja epäluottamuslause, jos toinen ei olekaan. Kertokaan kokemuksistanne, olisin kiitollinen.
- fkfksljkfsd
Iinalotta kirjoitti:
Kukaan ei ole pohtinut, mistä tauti voisi olla peräisin? Olen harrastanut seksiä mieheni kanssa kerran parin kuukauden aikana ja sitten viiko-pari tuli oireita. Onko se lie sattumaa vai onko joku epäillyt saavansa bakteerin sukupuoliyhteydessä? Lääkärin mukaan miestä ei lääkitä, onko näin? Mitä tekisitte sisaret, onko aiheellista "vihjaista" miehelle, onko tämä harrastanut avioliiton ulkopuolista seksiä? Se on aikamoinen syytös se ja epäluottamuslause, jos toinen ei olekaan. Kertokaan kokemuksistanne, olisin kiitollinen.
Niin, kai se periaatteessa VOI tulla yhdynnästäkin, mutta ei se sukupuolitauti ole. Veikkaan (siis vain veikkaan), että tässä on kyse jostakin vähän monimutkaisemmasta jutusta, johon vaikuttavat hormonit ja ties mikä. Minä ainakin olen käyttänyt kondomia, ja silti sain tämän vaivan. Jos se jostain ulkopuolelta tuli, niin ehkä huonon käsihygienian takia, yhdistettynä limakalvojen hankaukseen. Sperma itsessään jo voi muuttaa ph:ta huonoon suuntaan, siis jos kondomi ei ole käytössä. Ja hormonaalinen ehkäisy voi kuivattaa limakalvoja.
- aloittaja
fkfksljkfsd kirjoitti:
Niin, kai se periaatteessa VOI tulla yhdynnästäkin, mutta ei se sukupuolitauti ole. Veikkaan (siis vain veikkaan), että tässä on kyse jostakin vähän monimutkaisemmasta jutusta, johon vaikuttavat hormonit ja ties mikä. Minä ainakin olen käyttänyt kondomia, ja silti sain tämän vaivan. Jos se jostain ulkopuolelta tuli, niin ehkä huonon käsihygienian takia, yhdistettynä limakalvojen hankaukseen. Sperma itsessään jo voi muuttaa ph:ta huonoon suuntaan, siis jos kondomi ei ole käytössä. Ja hormonaalinen ehkäisy voi kuivattaa limakalvoja.
Taalla taas. Tosin ei laheskaan niin vahvoilla oireilla kuin alussa mutta artyneisyytta havaittavissa. Alkoi kun aloitin laakekuurin.. Taidan taas ryhtya minimalisoimaan mahdolliset arsyttajat alkaen pesuaineista ja alusvaatteista aina syomisiin ja juomisiin asti. Kaytin nuo loput Vagifemit mita oli ja pitanee tilata uusia. Antihistamiinia en voinut laakekuurin takia syoda mutta ehka jossain vaiheessa koitettava myos niita jos tilanne tasta pahenee. En ole farkkuja kayttanyt kuin kerran pari muutaman tunnin ajan kun ei ole ollut pelkoa etta joutuu istumaan... Aloitan jalleen helokkioljykuurin ja noi dr. baumannin vitamiinit. Aikalailla taas tahtien asennosta kiinni mika tassa oireita tuo mutta kaikki kokeillaan etta ei tulis tuota kipua enaan.
Ainiin se liukkari on nimeltaan Superglide, ihan tommoista mahd. neutraalia. - se toinen
aloittaja kirjoitti:
Taalla taas. Tosin ei laheskaan niin vahvoilla oireilla kuin alussa mutta artyneisyytta havaittavissa. Alkoi kun aloitin laakekuurin.. Taidan taas ryhtya minimalisoimaan mahdolliset arsyttajat alkaen pesuaineista ja alusvaatteista aina syomisiin ja juomisiin asti. Kaytin nuo loput Vagifemit mita oli ja pitanee tilata uusia. Antihistamiinia en voinut laakekuurin takia syoda mutta ehka jossain vaiheessa koitettava myos niita jos tilanne tasta pahenee. En ole farkkuja kayttanyt kuin kerran pari muutaman tunnin ajan kun ei ole ollut pelkoa etta joutuu istumaan... Aloitan jalleen helokkioljykuurin ja noi dr. baumannin vitamiinit. Aikalailla taas tahtien asennosta kiinni mika tassa oireita tuo mutta kaikki kokeillaan etta ei tulis tuota kipua enaan.
Ainiin se liukkari on nimeltaan Superglide, ihan tommoista mahd. neutraalia.Olen siis se toinen tyyppi joka tähän kirjoitteli tuossa aiemmin aika paljon. Minulla oli aika pitkään oireeton tilanne, tai ainakin 97%:sti oireeton. Tuossa ihan viime aikoina on taas ollut vähän hankalampi. Ei tosiaankaan paha, mutta siihen lähes täydelliseen oireettomuuteen nähden kuitenkin eroa.
Mikä lääkekuuri sinulla oli, kun nuo oireet alkoivat? Antibiootti?
Minä tuossa viimeksi kirjoittelin, ettei Terolut varmaankaan auttanut. Nyt kyllä luulen, että se auttoi kuitenkin. Ei ollut mikään yksiselitteinen parannuskeino, mutta ainakin jonkin aikaa sen aloittamisen jälkeen valkovuotoni määrä normalisoitui. Pitkään olin siis IHAN kuiva. Luulen, että tuo Terolut oli siis yksi merkittävä apu, varmaan merkittävin, koska se tosiaan toi sen valkovuodon takaisin. Lisäksi käytin tyrniöljykapseleita (paha sanoa auttavatko, kaiken varalta aloitin uudelleen kun oireet tuntuivat palailevan), huuhtelin mahdollisimman usein suolavedellä, aloin käyttää ACO:n intiimipesuöljyä (en olisi uskonut sen tekevän noin hyvää, kun ceridalista en ole tykännyt ollenkaan), silloin tällöin (harvoin) myös Ovestinia, nukuin mahdollisimman paljon ilman housuja, aloin käyttää sinkkiä ja juomaan aamulla tyhjään vatsaan sitruunamehua, join piimää aamuin illoin,...
Kuka tietää, mikä sitten oli apu vai oliko mikään, mutta kyllä se vaiva niin hyvin katosi, että mielikin siinä piristyi. Silti ulkosynnyttimet olivat VÄHÄN ärtymisherkät, mutta pitkään kyllä uskalsin jo pitää farkkuja ja istua normaalisti jne. Uskon, että tuo ACO on ollut kanssa yksi hyvä apu, koska se tosiaan tuntuu aika hyvältä eikä kuivata niin kuin ceridal tuntuu jostain syystä tekevän. Eli aika hyvä tilanne oli. En sanoisi, että nytkään on huono, mutta jotakin kuitenkin tapahtui.
Jos mietin, mikä nyt on ollut eri tavalla kuin tuon pitkän 97-prosenttisesti oireettoman jakson aikana, niin ainakin nämä:
- en ole yhtä tunnollisesti huuhdellut suolavedellä (pitkään huuhtelin aina kun kävin vessassa, jos vaan olin kotona, ja sitten ACOn öljyä päälle)
- en ole yhtä tunnollisesti juonut piimää, lähes päivittäin kuitenkin
- olin 1-3 viikkoa (prkl kun en muista) käyttämättä tyrniöljykapseleita (nyt aloitin taas)
- en juonut veteen lantrattua sitruunamehua aamuisin tyhjään mahaan (tuota olen tehnyt siinä toivossa, että se haittaisi elimistössä mahdollisesti muhivan hiivan kasvua)
- koska oireita ei ole ollut, olen aika huoletta mm. istunut pitkään farkut jalassa jne.
- olin pitkästä aikaa hyvin ahdistunut ja stressaantunut erilaisten kiireiden ym vuoksi (ahdistus ja stressi tulivat ennen alapääoireita)
- edellisessä kk-kierrossa rinnat taas kipeytyivät jo kierron puolivälissä mitä minulle ei yleensä tapahdu -paitsi viime keväänä, vähän ennen kuin alapääoirehdintani alkoi (terolut tosin nyt piti arkuuden suht pienenä), samaten nyt tässä kierrossa rinnat ovat olleet pms-aikana vähän aremmat kuin aiemmin terolutia käyttäessä
Nyt kuukautiset ovat kohta lopuillaan, ja ärtymystä on. Olen pyrkinyt käyttämään kuukuppia, mutta se ei ole niin luotettava, että ilman mitään lisäsuojaa uskaltaisin olla. Voi siis olla, että ärtymystä on siteiden takia nyt. Saas nähdä, mihin suuntaan homma menee, kun kuukautiset loppuvat kokonaan. Koitan kuitenkin olla stressaamatta sen kummemmin asiasta, koska yksi juttu myös oireiden helpottamisen kanssa taisi olla se, että rauhoituin asian suhteen. Pitkään olin ihan hajalla ja pelkäsin suunnilleen elämäni menevän pilalle tuon vaivan takia. Voi olla, että oireet helpottivat osin myös siksi, etten enää ottanut niitä niin raskaasti. Jännästi taas oireet myös pahenivat, kun minulle tuli stressiä ja ahdistusta (ihan muista syistä).
Ilmoitellaan taas kuulumisia ja jos jotakin uusia niksejä löytyy:) - se toinen
se toinen kirjoitti:
Olen siis se toinen tyyppi joka tähän kirjoitteli tuossa aiemmin aika paljon. Minulla oli aika pitkään oireeton tilanne, tai ainakin 97%:sti oireeton. Tuossa ihan viime aikoina on taas ollut vähän hankalampi. Ei tosiaankaan paha, mutta siihen lähes täydelliseen oireettomuuteen nähden kuitenkin eroa.
Mikä lääkekuuri sinulla oli, kun nuo oireet alkoivat? Antibiootti?
Minä tuossa viimeksi kirjoittelin, ettei Terolut varmaankaan auttanut. Nyt kyllä luulen, että se auttoi kuitenkin. Ei ollut mikään yksiselitteinen parannuskeino, mutta ainakin jonkin aikaa sen aloittamisen jälkeen valkovuotoni määrä normalisoitui. Pitkään olin siis IHAN kuiva. Luulen, että tuo Terolut oli siis yksi merkittävä apu, varmaan merkittävin, koska se tosiaan toi sen valkovuodon takaisin. Lisäksi käytin tyrniöljykapseleita (paha sanoa auttavatko, kaiken varalta aloitin uudelleen kun oireet tuntuivat palailevan), huuhtelin mahdollisimman usein suolavedellä, aloin käyttää ACO:n intiimipesuöljyä (en olisi uskonut sen tekevän noin hyvää, kun ceridalista en ole tykännyt ollenkaan), silloin tällöin (harvoin) myös Ovestinia, nukuin mahdollisimman paljon ilman housuja, aloin käyttää sinkkiä ja juomaan aamulla tyhjään vatsaan sitruunamehua, join piimää aamuin illoin,...
Kuka tietää, mikä sitten oli apu vai oliko mikään, mutta kyllä se vaiva niin hyvin katosi, että mielikin siinä piristyi. Silti ulkosynnyttimet olivat VÄHÄN ärtymisherkät, mutta pitkään kyllä uskalsin jo pitää farkkuja ja istua normaalisti jne. Uskon, että tuo ACO on ollut kanssa yksi hyvä apu, koska se tosiaan tuntuu aika hyvältä eikä kuivata niin kuin ceridal tuntuu jostain syystä tekevän. Eli aika hyvä tilanne oli. En sanoisi, että nytkään on huono, mutta jotakin kuitenkin tapahtui.
Jos mietin, mikä nyt on ollut eri tavalla kuin tuon pitkän 97-prosenttisesti oireettoman jakson aikana, niin ainakin nämä:
- en ole yhtä tunnollisesti huuhdellut suolavedellä (pitkään huuhtelin aina kun kävin vessassa, jos vaan olin kotona, ja sitten ACOn öljyä päälle)
- en ole yhtä tunnollisesti juonut piimää, lähes päivittäin kuitenkin
- olin 1-3 viikkoa (prkl kun en muista) käyttämättä tyrniöljykapseleita (nyt aloitin taas)
- en juonut veteen lantrattua sitruunamehua aamuisin tyhjään mahaan (tuota olen tehnyt siinä toivossa, että se haittaisi elimistössä mahdollisesti muhivan hiivan kasvua)
- koska oireita ei ole ollut, olen aika huoletta mm. istunut pitkään farkut jalassa jne.
- olin pitkästä aikaa hyvin ahdistunut ja stressaantunut erilaisten kiireiden ym vuoksi (ahdistus ja stressi tulivat ennen alapääoireita)
- edellisessä kk-kierrossa rinnat taas kipeytyivät jo kierron puolivälissä mitä minulle ei yleensä tapahdu -paitsi viime keväänä, vähän ennen kuin alapääoirehdintani alkoi (terolut tosin nyt piti arkuuden suht pienenä), samaten nyt tässä kierrossa rinnat ovat olleet pms-aikana vähän aremmat kuin aiemmin terolutia käyttäessä
Nyt kuukautiset ovat kohta lopuillaan, ja ärtymystä on. Olen pyrkinyt käyttämään kuukuppia, mutta se ei ole niin luotettava, että ilman mitään lisäsuojaa uskaltaisin olla. Voi siis olla, että ärtymystä on siteiden takia nyt. Saas nähdä, mihin suuntaan homma menee, kun kuukautiset loppuvat kokonaan. Koitan kuitenkin olla stressaamatta sen kummemmin asiasta, koska yksi juttu myös oireiden helpottamisen kanssa taisi olla se, että rauhoituin asian suhteen. Pitkään olin ihan hajalla ja pelkäsin suunnilleen elämäni menevän pilalle tuon vaivan takia. Voi olla, että oireet helpottivat osin myös siksi, etten enää ottanut niitä niin raskaasti. Jännästi taas oireet myös pahenivat, kun minulle tuli stressiä ja ahdistusta (ihan muista syistä).
Ilmoitellaan taas kuulumisia ja jos jotakin uusia niksejä löytyy:)En tiedä lukeeko aloittaja enää tätä, mutta ajattelin tässä päivittää taas vähän tilanteita. Puolisen vuotta vaiva pysyi tosi hyvin kurissa. Ei se ehkä IHAN täysin ollut poissa, mutta niin täysin, että se ei mitenkään haitannut yhtään mitään. Käytännössä siis olin oireeton. Suurimmaksi avuksi sanoisin tuon keltarauhashormonin, koska se toi sen kauan poissa olleen valkovuodon takia. Myös a&b-piimää olen juonut tunnollisesti päivittäin, kuka tietää onko vaikuttanut vai ei.
NYT sitten rupesi näyttämään siltä, että oireet palailevat. Jopa virtsahädän tunnetta on ollut taas välillä >:( Onneksi osaan nyt suhtautua tähän eri tavalla, enkä ole ihan maailmanlopun tunnelmissa heti. Yksi juttu kyllä tuli nyt selväksi eli se, että ainakin minulla yliherkkä, ärtynyt ja masennusherkkä mieliala tulee IHAN käsi kädessä noiden oireiden kanssa. Uskon, että jokin hormonaalinen juttu siinä on takana, koska ne tulevat niin yhtä aikaa. Stressiä on kyllä ollut, mutta ei sen enempää kai kuin yleensäkään... Stressikin epäilemättä vaikuttaa, luulen että se voi jopa olla jokin alulle paneva tekijä tässä, siis se mikä alunperin pistää kropan ja mielen sekaisin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ja taas ammuttu kokkolassa
Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.303671Kukka ampu taas Kokkolassa?
T. olisi hetkeä aiemmin lähtenyt johonkin. Naapuri kai tekijä J.K., ei paljasjalkainen Kokkolalainen, vaan n. 100km pääs91738Kuinka kauan
Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?1131503Milli-helenalla ongelmia
Suomen virkavallan kanssa. Eipä ole ihme kun on etsintäkuullutettu jenkkilässäkin. Vähiin käy oleskelupaikat virottarell2271358Helena Koivu on äiti
Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.1461039Kun näen sinut
tulen iloiseksi. Tuskin uskallan katsoa sinua, herätät minussa niin paljon tunteita. En tunne sinua hyvin, mutta jotain34923- 62918
Purra saksii taas. Hän on mielipuuhassaan.
Nyt hän leikkaa hyvinvointialueiltamme kymmeniä miljoonia. Sotea romutetaan tylysti. Terveydenhoitoamme kurjistetaan. ht243915Ja taas kerran hallinto-oikeus että pieleen meni
Hallinto-oikeus kumosi kunnanhallituksen päätöksen vuokratalojen pääomituksesta. https://sysmad10.oncloudos.com/cgi/DREQ71909Löydänköhän koskaan
Sunlaista herkkää tunteellista joka jumaloi mua. Tuskin. Siksi harmittaa että asiat meni näin 🥲98859