Mitä asioita huomioitava

rahan kannalta

Mihin yksinasuessa menee rahaa?
-vuokraan
-sähköön
-ruokaan

muita?

Kuinka paljon vuokran lisäksi teillä on kuluja kuukaudessa?

12

2790

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • I love darkness

muut laskut
      vaatteisiin
      henkilökohtaset jutut.. hammastahna jne ;)

• Nimetön

tv-lupa :P

• jottain

ainaskin seuraavat kannattaa huomioida:
      -vakuutukset (yleensä 80-100e/vuosi)
      -netti
      -hygienia
      -heräteostokset (yksinäisellä kukaan ei ole kontrolloimassa ostoksia ;D)
      -sitten voi tulla asumiseen liittyen muitakin maksuja, mutta en ole varma koska vasta muuttamassa olen itsekin... kyllähän se yksin asuminen on kallista, ja välillä varmasti tuntuu että kannattaako sitä ja sitä edes ostaa kun yksin asuu, toisinaan taas tuhlaa rahansa johonkin ihme härpäkkeeseen :D
      Sanomalehtikin tulee arvokkaaksi vuoden mittaan jos sellaista mielii aamukahvillaan lukea.

• puuziik

Varmaan vuokrakämppää tarkoitetaan eli nuo mainitut, vuokra, vesi/sähkö. Ja sitten vakuutus ja mahdollinen vakuus. Ei siitä sen kummempia kuluja ole, mutta kalliiksi tuokin tulee. nimi. kokemusta on

• rahaa

Viimeisin sähkölasku näkyy olevan 49.81.Tämä 40 neliön yksiössä.

• fdvjm

Lisäksi tulee kaikenlaisia satunnaisia kuluja, joita en itse osannut aikanaan arvioida. Hankalia arvioida, koska ne ovat kertaluontoisia tai tulevat harvoin, mutta niitä on niin paljon erilaisia, että tuntuvat tiukassa budjetissa. Tällaisia esim:
      - Erilaisten korttien panttimaksut (bussi- jne)
      - Passin uusiminen
      - Lääkekuurit ja lääkärit
      - Syntymäpäivä-, hää- ja muut lahjat
      - Rikkoutuvien tavaroiden tilalle ostettavat tavarat ja varaosat (imuri, pesukone, astiat, lamput, pyörä jne.)
      - Opiskelijalla opiskelumateriaalit (kirjat, monisteet, paperit, kynät, kopiomaksut jne), opiskelijakortti, siihen kuvat, esim. yo-kunnan maksu jne.

Onhan noita vaikka mitä, niitä ei vain tule mieleen usein kuin vasta kun niihin törmää.

• mutta wc paperikin maksaa

aiemmin mainittujen lisäksi ainakin itselleni aikanaan tuli yllätyksenä että wc paperiin ja tiskiharjoihin ja pyykinpesuaineisiin sun muihin kuluikin yllättävän paljon rahaa tai lähinnä että nekin tosiaan maksaa jotain :)

• Lointtinen

Itsellä meinasi mennä ensimmäisen sähkölaskun kanssa talousperseelleen. Asunnossa oli suorasähkölämmitys ja seinien nurkista veti kylmää ilmaa niin että sähkömittari huusi armoa. Myöskin kaikenlaisiin keittiön pikkutarvikkeisiin upposi paljon rahaa. Vinkki: pidä isot tuparit ja pyydä kavereilta astioita, pyyhkeitä tms. hyötytarvikkeita lahjaksi.

• Mos
        Lointtinen kirjoitti:

Itsellä meinasi mennä ensimmäisen sähkölaskun kanssa talousperseelleen. Asunnossa oli suorasähkölämmitys ja seinien nurkista veti kylmää ilmaa niin että sähkömittari huusi armoa. Myöskin kaikenlaisiin keittiön pikkutarvikkeisiin upposi paljon rahaa. Vinkki: pidä isot tuparit ja pyydä kavereilta astioita, pyyhkeitä tms. hyötytarvikkeita lahjaksi.

Heips,

Itse muutin juuri ekaan omaan asuntoon ja tuleehan noita kuluja.
        Tv-lupamaksu maksaa aika paljon kanssa per vuosi ja vakuutukset. Tietenkin kaikenmaailman pyykinpesuaineet ynnämuut maksavat mutta pakkohan sitä on elää ja pestä pyykkiä =)

• asunut yksin joskus

Aikoinaan kun muutin omaan poikamiesboxiin, olin 20v juippi. Lukion kävin vielä kotoa käsin, sen jälkeen vuosi armeijaa, ja sit omaan kämppään. Kerron tässä vähn muisteloita kymmenen vuoden takaa. Kotoa sain lähtiessäni muutamat vanhat lakanat, pari pyyhettä, pari lautasta, vanhan kattilan jne. Eli semmoista melkein roskiin menossa olevaa tavaraa. Olin niistä todella kiitollinen. Asunto johon muutin oli yksiö. Vanhalta asukakalta sain tosi ruman sohvan jota käytin sitten sen 4v jota asunnossa asuin. Ruma se oli mutta hyvin pelasi. Sängyn ostin sotkasta, sellaisen 120cm siniruutuisen. Vanha matkatelkkari oli ensimmäisen puolivuotta pahvilaatikon päällä. Kerran meni treffitkin vissiin sen takia persiilleen, kun kalustus ei tehnyt tyttöön säväystä ;) Pyykkikoneen sain isältä ikään kuin tupariksi. Myös sukulaisilta tuli seuraavana jouluna mukavia paketteja, eli lakanaa, pyyhettä, mattoja jne. Sain myös muuten kaksi mattoa sedältä ilmaiseksi, vanhoja mutta siistejä. Astioita ostin sinä eka kesänä hacmannin savonia-aterimet, laatupelit säilyy vuosikymmenet. Muut astiat kelpasi halvemmatkin.
      Eli kyllä sen kämpän saa asuttavaan kuntoon aika edullisesti. Kirppareita vaikka koluaa jos ei ole sukulaisia lähellä auttamassa.

Asuminen itsessään on sitten eri juttu. kannattaa jäädyttää kaikki muut turhat menot aluksi, ennen kuin oppii mitä asuminen maksaa. ettei kato tule yllätyksiä. Vessapaperi kannattaa ostaa aina sellaisessa megasäkissä, tulee edulliseksi. Ruoka kannattaa opetella tekemään itse, siis ei valmispöperöitä. No maksalaatikkoaa ei kannata varmaan ite tehdä. Näkkäri on hyvä leipä pitää kaapissa, ei vanhene ja jos tuore leipä loppuu niin ompahan leipää kaapissa. Leipominen on kivaa ja edullista, ja tekee tyttöihin ja kavereihin sävärin ku on tueretta pullaa kahvin kanssa!
      Puuro on hyvä ja edullinen aamupala. Kasviksia ei saa unohtaa ettei tuu anemiaa;) Ja liha miehen tiellä pitää, eli jotain kyrsää kannattaa popsia ettei haba näivety. listaampa jotain maksuja mitä tulee mieleen noilta ajoilta:
      vuokra
      sähkö
      vesi
      jos vesi mittari niin mahdollinen lisämaksu kerran vuodesa.
      vakuutukset
      ruoka
      lääkkeet
      juhliminen (yritä minimoida)
      vaatteet
      kodin tarvikkeet
      harrastukset
      matkaliput tai auto

sen huomasin että vanhan auton kotteron pito tuli yllättävän edulliseksi kun osaa itse tehdä kaikki huollot. Vakuutusmaksut on ne kalleimat jos autoa pitää. joo siinäpä noita muistoja nuoruudesta.

Onnea kaikille omaan kämppään muuttajille!

• Hennu

Voi voi... Oma asunto (siis vuokra asunto) kylla maksaa mutta kylla se on sen maksamisen arvoinen.
      Itse olin 16 kun muutin pois kotoa ja siita asti kavin sitten yhta aikaa koulua ja tein töita sen verran etta elin just ja just.
      Kuluja on ja paljon,
      kaikki maksaa ja tuntuu etta kaikki laskut tulee aina niin yllattaen.

Itsellani ei ollut esim. ollenkaan tietokonetta. Enka maksanut minkaanlaisia vakuutuksia, ei vaan yksinkertaisesti ollut sellaiseen varaa..
      Mutta kylla se maksaa kun ajattelee kaikki pesuaineet ja kumppanit.
      Itse saastin rahaa muutaman kuukauden etta sain kerralla ostettua kaikki astiat ja tarvittavat siivoustarvikkeet.. Niilla paasee jo aika pitkalle. Jouluna ja syntymapaivana saa aina kaikkea muuta kivaa kotiin.. Ja sitten sita osaa arvostaa paljon enemman kuin sina aikana kun asui kotona.

Kaikki tavarat sailyy.. ja ne on aina sinun omiasi.
      Talla hetkella olen itse ulkomailla, eika mitaan tietoa kuinka kauvan. Omat tavarani ovat kaikki Suomessa varastoissa, ja mika ikava onkaan kaikkea omaa, omia tavaroita, astioita, kaikkea!

Vaikka kaikki maksaa, niin kaikki on aina eteenpain ja pohjalta ei paase muuta kuin ylöspain!
      Parempi paiva tulee aina, ja rahaa saa aina jostakin, kaikki aina selviaa..

Onnea omalle asunnollesi!

• peukku68

kannattaa ottaa kotivakuutus. se on menoeränä nuorelle ja pieneen omaisuuteen nähden edullinen. yhtiöillä on omia ns nuorisovakuutuksia kotoamuuttaville. siinä sitten olisi turvaa jos itse vahingossa sähläät kämppää tai rosvo käy tms. moni ei asiaa ajattele ennen kuin on myöhäistä. myös oikeusturvavakuutus voi olla tarpeen kuin myös vastuuvakuutus!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Henkirikos kiuruvedellä

Poliisi tutkii maaliskuussa tapahtunutta 50 luvulla syntyneen kuolemaa henkirikoksena. Missä päin tälläinen sattunut
      Kiuruvesi
      151
      4529
    2. Ketkä haukkuu suomalaisten ÄO:tä?

Siinä on kaksi vaihtoehtoa, joko siis rutiköyhä vajaaälyinen vasuri tai venäläinen. Kyllähän täällä käy suomenvenäläisi
      Maailman menoa
      198
      3959
    3. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      34
      2689
    4. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      10
      2472
    5. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      34
      2209
    6. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      9
      1802
    7. Läpäiseekö Martina Aitolehti Erikoisjoukot - kyllä vai ei?

Martina Aitolehti on pärjännyt mainiosti Erikoisjoukoissa. Yrittäjä on mielipiteiltään napakka ja hän sivaltaakin koulut
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      1592
    8. Olen aika varma

että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa
      Ikävä
      49
      1454
    9. Oletko nähnyt hänet ilman...

Vaatteita!?
      Ikävä
      34
      1325
    10. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      24
      1321
    Aihe