Ugh. Hirsisaunaan tulee lautalattia jossa kallistus ja keskellä rako josta vedet kourua pitkin pois. Millainen lämpöeristys pitää laittaa padan ja kiukaan alle siihen lautalattiaan ?
saunan puulattia ??
8
6286
Vastaukset
- minä tein
Vala betonista 5 cm paksu kakku, joka on hieman kiuasta tai pataa suurempi.
Toinen vaihtoehto on latoa kiukaan ja padan alle tiiliä lappeelleen tiiviiksi levyksi.- Tonttu
valoitko siis suoraan puulattian päälle ?
- jussi
Tonttu kirjoitti:
valoitko siis suoraan puulattian päälle ?
Sen voi valaa suoraan puulattian päälle. Tiivistä muottilaudan ja lattian rako ettei sementtivesi tahraa muuta lattiaa.
- käy
Onhan täällä muitakin, jotka ei halua saunaansa betonilattiaa, laatoitusta ja lattialämmitystä!
Harvia on mainostanut kiukailleen sovitettua metallista, säätöjalallista alustaa ja mittaan tehtyjä tausta- ja sivulevyjä, joilla heidän kiukaansa voidaan asentaa puulattialle ja puuseinien lähelle.
Laitamme itse tuon alustan ja sen laajennukseksi tippuvilta hiililtä suojaavan pellityksen suuluukun etupuolelle. Seinät suojaamme kaksinkertaisella mineriitillä, ja näin saadaan asentaa kiuas 12,5 sentin päähän hirrestä. -Kun seinien suojana on mineriitti lattiasta kattoon, voi kiukaan yäpuolella olla jonkin matkaa eristämätöntä tuliputkea, joka antaa vähän säteilylämpöä lämmityksen aikana ja/tai mahdollistaa putkeen asennettavan vedenlämmittimen.
Pata kuullostaa sen verran painavalta, että mitenkähän lattiavasat kantaa...- saunatonttu2
"Kun seinien suojana on mineriitti lattiasta kattoon, voi kiukaan yäpuolella olla jonkin matkaa eristämätöntä tuliputkea, joka antaa vähän säteilylämpöä lämmityksen aikana ja/tai mahdollistaa putkeen asennettavan vedenlämmittimen."
Eristämättömästä tulipuitkesta pitää olla paneelikattoon matkaa 1,2 metriä eli useinmiten se vaatii myös katon palosuojaamisen esimerkiski teräslevyllä.
"Pata kuullostaa sen verran painavalta, että mitenkähän lattiavasat kantaa..."
Eihän tavallinen peruspata vesineen paina sen enempää kuin keskiverto suomalainen mies sauna-asussa eli reilut 100 kiloa. Kyllä hyvintehty puulattia kiukaan ja padan kestää jos kooolauksia on hieman laskeskeltu. - Jocu_
Kaveri manaili tuota säteilylämpöä antavaa savuputkea ja miettii sen eristämistä/lämpökilpeä.
Uunineduspelti ei ole mikään mutu-juttu. Sen vaatii lakikin, ja minimimittoja ei tarvitse itse miettiä. Jocu_ kirjoitti:
Kaveri manaili tuota säteilylämpöä antavaa savuputkea ja miettii sen eristämistä/lämpökilpeä.
Uunineduspelti ei ole mikään mutu-juttu. Sen vaatii lakikin, ja minimimittoja ei tarvitse itse miettiä.Esimerkiksi Harvian kiukaiden asennusoppaasta löytyy näitä lakisääteisiä minimietäisyyksiä kiukaan eri suuntiin; http://www.harvia.fi/pdf/Pk_FISV.pdf
- perustus kiukaalle
on laittaa tavallinen betoninen pihalaatta kiukaan alle ja sen eteen ja hieman allekin se pakollinen eduspelti.
Itse lattia ei mitään eristyksiä kaipaa, ja jätä seinän vierustoille parin sentin rako niin tuuletus pelaa ja ilma riittää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k375096- 823626
- 333006
- 612985
- 102906
Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t562353- 411838
Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!
Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….91780- 181721
Kiusaaja otti yhteyttä, mitä tekisit?
Minulle kävi näin pari kk sitten. Olin aluksi todella ystävällinen. Sanoin, että olin jo unohtanut jne. Asia jäi vai1351669