Tämmönen mietityttää kun sairalaan kyydittäjät on kauempana ja synnytysaika lähestyy.
Jos tuleekin kiirus ja joutuu hankkimaan kyydin nopeasti, mitähän se ambulanssikuljetus mahtaa maksaa esim täällä Tampereen alueella? Mitenkäs taksit suhtautuvat synnyttämään menevään? Kokemuksia?
ambulanssin omavastuumaksu?
17
2105
Vastaukset
- omavastuu
on meillä päin 10 euroa. (Muutaman sentin alle, mutten muista kuinka monta.) Eli mielestäni melko halpa. Tuskin ne omavastuut paljoa heittelee paikkakuntakohtaisesti. Ambulanssi ei kuitenkaan ole se ensisijainen kulkuväline synnärille, vaan taksilla sitten. Mitä tarkoitat, miten taksit suhtautuu? Ei kai niillä mitään synnyttäviä vastaan ole. Miksi olisi?
- sintsu
ei sinne sairaalaan tarvii ambulanssilla mennä ei sinne ole mikään kiire mennä voi odottaa ihan rauhassa kyytiä...
- kiire
Kyllä mulla meinas ainakin kiire tulla synnyttämään. Autolla menin pelkääjän paikalla ja vauva syntyi vastaanottohuoneeseen, kun en saliin kerennyt. Jos kotona olisin ollut vielä 15 min, olis kyllä ambulanssia tarvittu ja kotiin olis syntynyt.
- tarvita
ambulanssia ei tarvita kuin hätätapauksessa ja normaalisynnytys ei kuulu niihin. Soita taksi, ota allesi paksu froteepyyhe, jos vaikka vedet menisivät, ja pääset mukavasti sairaalaan asti. Sano vielä tilatessasi, että tarvitaan kyyti synnytyssairaalaan, niin tulevat takuuvarmasti nopeasti. Ja saat siitäkin kyydistä kelasta takaisin.
Mikäli lanssikuskit suhtautuvat synnyttäjiin oudosti, voi syynä olla juuri se etteivät miellä synnytystä hätätilaksi tms. tai pelkäävät naisen todella synnyttävän heidän ambulanssiinsa =)- ....itselläsi...
...lapsia? Ei paksu froteepyyhe auta mitään jos vedet menee! Sillon on tulva, eikä sille mahda mitään.
Terv. Kaksi kertaa synnyttänyt - ..........
....itselläsi... kirjoitti:
...lapsia? Ei paksu froteepyyhe auta mitään jos vedet menee! Sillon on tulva, eikä sille mahda mitään.
Terv. Kaksi kertaa synnyttänytnoh, voihan sitä istua vadissakin jos sitä pelkää. Ja kysymykseesi vastaus: on neljä lasta joista kolmen kanssa vedet menneet jo ennen lähtöä ja viimeisen kanssa vasta taksissa ja hyvin piti kuusinkertaisesti taiteltu paksu kylpypyyhe.
Ja kaksi tai neljä lasta synnyttänytkään ei ole asiantuntija...lapsivedet voivat mennä tihkumalla tai ei välttämättä mene olleenkaan matkan aikana. - ....sitten....
.......... kirjoitti:
noh, voihan sitä istua vadissakin jos sitä pelkää. Ja kysymykseesi vastaus: on neljä lasta joista kolmen kanssa vedet menneet jo ennen lähtöä ja viimeisen kanssa vasta taksissa ja hyvin piti kuusinkertaisesti taiteltu paksu kylpypyyhe.
Ja kaksi tai neljä lasta synnyttänytkään ei ole asiantuntija...lapsivedet voivat mennä tihkumalla tai ei välttämättä mene olleenkaan matkan aikana.....imukykyisiä pyyhkeitä! Ei voi muuta sanoa!
Itsellä ollut Finlaysonin pyyhkeitä, mutta eivätpä vain ole pitäneet mitään. - minullakin
....sitten.... kirjoitti:
....imukykyisiä pyyhkeitä! Ei voi muuta sanoa!
Itsellä ollut Finlaysonin pyyhkeitä, mutta eivätpä vain ole pitäneet mitään.Finlaysonin pyyhkeitä oli minullakin =)ja hyvin imi. Jonkinlaista osviittaa saa veden enimmäismäärästä kun tietää, että lapsivettä on enimmillään 1500ml ja jos sen kerralla kaataa pyyhkeeseen niin...minulla veti. Totuus on kuitenkin se, että IKINÄ ei kaikki vedet mene kerralla. Se saattaa tuntua siltä, mutta se on fysiologisesti mahdotonta. Mutta tästä lienee turha väitellä, parasta siis ottaa mukaan 2-3 pyyhettä ja muovitettu froteealusta. Ambulanssissa on tarvittavat välineet omasta takaa.
- Tuttua
....itselläsi... kirjoitti:
Terv. Kaksi kertaa synnyttänytKuulostaapa sana "TULVA" tutulta....
Tässä muutama viikko takaperin kun synnyttään menin.... niin ensin kotona vc oli lähes kun uimahalli...... automatka sairaalaan meni ok, ja taas kun autosta nousi niin johan holahti......verkkarit oli niin kuin olisi pyykkikoneesta ottanut ilman linkoa!!! - alkup
minullakin kirjoitti:
Finlaysonin pyyhkeitä oli minullakin =)ja hyvin imi. Jonkinlaista osviittaa saa veden enimmäismäärästä kun tietää, että lapsivettä on enimmillään 1500ml ja jos sen kerralla kaataa pyyhkeeseen niin...minulla veti. Totuus on kuitenkin se, että IKINÄ ei kaikki vedet mene kerralla. Se saattaa tuntua siltä, mutta se on fysiologisesti mahdotonta. Mutta tästä lienee turha väitellä, parasta siis ottaa mukaan 2-3 pyyhettä ja muovitettu froteealusta. Ambulanssissa on tarvittavat välineet omasta takaa.
Ekan vauvani vedet alkoi tulla tihkumalla kotona, sen verran että tiesi että nyt pitää mennä. Äidin kyydillä. Mutta sitten kun ne lapsivedet varsinaisesti meni, niin sairaalassa oli silloin ämpäri alla ja siinä oli kyllä reilusti enemmän ja vesi oikein tulvahti sinne. Liekö kohdun lapsiveden määräkin yksilöllistä sitten, mutta tulva voi tulla, sen tiedän minäkin, vaikken äitini autoa sillä kertaa kastellutkaan. Harvemmin kait ne vedet auton penkille päätyy.
- ...
On totta, että joskus on ambulanssi tarpeen. Itse kuulun niihin, joiden täytyy se tilata herkästi. Olen kuitenkin saanut ohjeet, synnytyskin on jo kolmas. Rahaa on kuitenkin siinä tilanteessa turha miettiä, käteistä et tarvitse, ambulanssilasku tulee perässä (ainakin meilläpäin). Omavastuu on hyvinkin kohtuullinen, kenenkään talous ei siitä kaadu.
Ja lapsivettä voi todellakin tulla hurjasti, ei minulla eka kerralla mikään pyyhkeet persausten alla temput auttaneet. Seuraavaa kertaa ajatellen hankin sitten vedenpitävänsuojuksen autoon, ja vasta niiden päälle sitten niitä pyyhkeitä. Toimivuudesta en tiedä, kun vedet menivät vasta sairaalassa.
Taksit kuljettavat paljon synnyttämään, joten eiköhän suju hyvin, kunhan tilatessasi vain mainitset asiasta. Heillä on suojuksia, ja asiakkaina paljon pahempiakin kuin synnyttäjät...
Kerran olen joutunut viemään verisen ja vuotavan koiran eläinlääkäriin. Kun mainitsin matkan tarkoituksen, tiesi kuskikin varautua, ja yhtään ei verta roiskunut penkeille eikä muuallekaan... - Puuki
Jos vastaanottaja (yl.sh) on sitä mieltä, että ambulanssikyyti on aiheeton, joutuu itse maksamaan kaikki kustannukset. Ei vain oma vastuuta.. Ambulanssit on oikeasti hätätilanteita varten. Tilatkaamme niitä sellaisiin. Jos synnytyksesi on sellainen, niin ok. Muutoin taksilla vaan!
- ensihoitaja
Elikkä ambulanssi kyyti vain tosi kiireeseen! Siinä samaa mieltä. Mutta tämä että joutuu itte maksaa kaiken jos sh ei katso tarpeelliseksi niin eipä oo itelle ikinä käyny niin että sh ei olis kattonu tarpeelliseks,yleensä ne potilaat joille ei ampparikyyti tarpeen ni me ambulanssihoitajat ohjataan potilas esim. taksilla sairaalaan elikkä me se karsitaan yleensä.
Omavastuu on muuten 9,25e
- annne
Meillä on matkaa synnärille yli 200 km, kun oman pitäjän synnäri kiinni vielä. Täältä katsovat, että onko tarpeellista ottaa ambulanssi. Minuakin siis kiinnostaa, että minkälaiset on nuo ambulanssien omavastuut, jos sillä joudun lähteen...
- alkup
Sairaalassa ei osanneet tosiaan vastata kysymykseeni äitiyspolilla, enemmän kuin outoa sinänsä, mutta Aamulehdessä oli seuraavana päivänä (kysymyksestäni) artikkeli jossa oli tuo 9,25 omavastuuosuus ainakin täällä. Joten isosta summasta ei ole kyse, mutta visusti saa varoa sitä, ettei ambulanssia tilaa heppoisin perustein. Kyllä tuo 200 km on niin pitkä matka, että eiköhän siihen jo ambulanssia tarvita.
- mä äiti
alkup kirjoitti:
Sairaalassa ei osanneet tosiaan vastata kysymykseeni äitiyspolilla, enemmän kuin outoa sinänsä, mutta Aamulehdessä oli seuraavana päivänä (kysymyksestäni) artikkeli jossa oli tuo 9,25 omavastuuosuus ainakin täällä. Joten isosta summasta ei ole kyse, mutta visusti saa varoa sitä, ettei ambulanssia tilaa heppoisin perustein. Kyllä tuo 200 km on niin pitkä matka, että eiköhän siihen jo ambulanssia tarvita.
Kyllä mä olen lähtenyt joka synnytykseen ambulanssilla meiltä matkaa 30km ja täällä aina sanotaan että jos vesi menee niin ambulanssilla täytyy lähteä. Kuudes lapseni oli syntymässä ja mä soitin ämpulanssin ja sanoin jo soittaessani että synnytys että oli ensihoitaja mukana , hoitaja sanoi että synnytetään kotipihalla ja lähdetään sitte kun asiat on ok niin sairaalaan.
Mutta supisteluja oli ja mä sanoin että jos se menee sairaalaan ja niin meni kun juoksin synnytyssaliin ja sain pöydällä synnyttää.
Mutta seuraavaa harkittiin tosissaan kotisynnytystä, mutta ambulanssilla lähdin silloinkin ja toimenpide huoneeseen kerkesin kun lapsi syntyi synnytys kesti 1 minuutun .Oli ihana olo ja olisin voinut lähteä kotiin mutta vauvaa ei annettu kun hänet miti lääkärin tarkastaa.
- PMSK
On valtakunnallisesti 9,25e.
Lopun maksaa kela, mikäli vastaanottava hoitaja katsoo kyydin aiheelliseksi (useinmiten).
Kyydin hinnoista muuten:
Lähtömaksu noin 75 euroa, sisältäen ensimmäisen 20km, sen jälkeen 1,40e/km eli ei ihan halpaa.
Nämä ovat valtakunnallisesti määritellyt enimmäistaksat.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod225564- 324900
- 292814
- 342374
- 372078
- 152028
En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191657- 121611
- 231512
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons291489