rasvapatit?

huolestunko?

Hei!
minun selkärankani molemmilla puolilla selän alaosassa on useita patteja... ensin oli vaim toisella puolella noin vuosi sitten ensimmäiset ja nyt niitä on ainakin 6kpl ja ne on kipeitä kun niihin koskee. Onkohan nää rasvapatteja ja mitä ne rasvapatit oikeestaan on ja mistä ne tulee?

14

15204

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • M.D

      Kysessä voi olla aterooma (-ooma päättestä huolimatta kyseessä ei ole kasvain).
      Ateroomat johtuvat siitä, että talirauhasen iholle vievä tiehyt tukkeutuu tukkeutuu ja tali(jonka tarkoituksena on pitää iho joustavana) kerääntyy rauhaseen. Kyseessä on melkein sama asia kuin finneissä, mutta suuremmassa mittakaavassa.
      Kannatta kuitenkin käydä lääkärissä, sillä ateroomien hoito saattaa vaatia antibioottikuuria tai "patin" aukaisua(neulalla reikä -> ei satu).

    • Hansku83

      Minulla oli syntyessäni pieni patti niskassa jota kutsuivat äitini sanojen mukaan rasvapatiksi. Kun olin parin vuoden ikäinen niin se patti leikattiin pois koska se oli alkanut kasvamaan pikkuhiljaa. Tarkempaa tietoa minulla ei asista ole

    • mie vaan

      hei ..kuulostaa siltä että sul on lipoomia...oikein-rasvakasvaimia! ne on vaarattomia kasvaimia...lääkäri tekee pienen viilloon ja pullauttaa sen pois..mutta sulla ei onneksi oo sellaisia lipoomia jotka leviää luustoa pitkin..siitä seuraa pitkä ja tuskallinen loppuelämä..meidän suvus on niitä..nyyyh!!!ne painaa joka paikkaa,suonia,imusolmukkeita jne...luustoa pitkin leviävät ovat yhtä pahoja kuin syöpä...syöpään vain kuolee,mut täs kivut ja tuska pitkittyy eikä hellitä,jos toki pääsee leviämään niin pahoin...vältä rasvaisia ruokia..eli sulla on rasva-ainevaihdunnanhäiriö

      • Nimetön

        mulla on noita rasvapatteja noin 20-30 ympäri kroppaa...en o uskaltanu mennä lääkärii koska pelkään saavani tosi huonoja uutisia, kaikki alkoi jaloista mistä ne on levinny pikkuhiljaa vatsaan selkään ja nyt rinnan aluelle,. välillä kun käyn etunojaan niin tuntuu kuin joku painaisi kylkiluiden väliin enkä meinaa päästä ylös. Voisiko tämä olla tuota kuvailemaasi sairautta jos siitä enemmän tiedät?


      • JimG
        Nimetön kirjoitti:

        mulla on noita rasvapatteja noin 20-30 ympäri kroppaa...en o uskaltanu mennä lääkärii koska pelkään saavani tosi huonoja uutisia, kaikki alkoi jaloista mistä ne on levinny pikkuhiljaa vatsaan selkään ja nyt rinnan aluelle,. välillä kun käyn etunojaan niin tuntuu kuin joku painaisi kylkiluiden väliin enkä meinaa päästä ylös. Voisiko tämä olla tuota kuvailemaasi sairautta jos siitä enemmän tiedät?

        Mulla on myös samanlaisia patteja eripuolilla kehoa, jotain 50 kpl. Niitä alkoi tulemaan jo toistakymmentä vuotta sitten, ensin käsivarsiin ja reisiin eri syvyyksille, myöhemmin selkään ja viime vuosina rintaan, osa niistä kipuilee ajoittain.Osa on aika pinnassa ja osa syvemmällä, pinnalla olevat liikkuvat ja ovat kooltaan 15-25mm, muodoltaan pyöreitä tai lituskoita. Joskus vuosia sitten kyselin lekurilta niistä, se käski vaan seurailla niitä. Eniten huolettaa nuo rinnan alueelle tulleet patit, rinnan alla syvemmällä ja päällä olevat on aika pinnassa. Pitäis varmaan käydä tarkemmissa tutkimuksissa, mutten itsekkään ole uskaltanu mennä samasta syystä. Olisi kiva tietää muiden kokemuksista näistä.


    • ripsukka4

      IKINÄ en ole ymmärtänyt syytä "en uskalla mennä lääkäriin". Jos menee pian voi löytyä pahanlaatuistakin ja se voi olla pelastettavissa juuri siksi, että toimii nopeasti eikä odottele, että vaikkapa syöpä leviää joka paikkaan. Rohkeasti lääkäriin!

    • Laate

      Tehtiin vasemmasta sääriluusta n.5cm kokoinen kasvain joka syönyt luuta noin neljäsosan vahvuuden,,,nyt saman puolen vyötärön puolikkaan nyrkin kokoinen rasvapatti on kipuillut sisäpuolelta, kroppaan päin,,ei pintaherkkä. Liittyvätköhän toisiinsa? Eivät poista luukasvainta kuin vasta syksyllä....

      • Laate

        siis löydös luussa


    • patti-iita

      Minullakin kymmeniä rasvapatteja. Osa tosi kipeitä, osa painaa tosi pahasti ja on tunne, että imunesteet ei kierrä. Joudun käyttämään diureettiä ja hieromaan lähes päivittäin. Olen pyytänyt lääkäreiltä apua. Käskevät laihduttaa.

      Patit, joista osa ultrattu, ovat lipoomia, laihduttamalla eivät pienene. Olen valtavan väsynyt ja turhautunut. Kipu on välillä niin kovaa, että masennus meinaa voittaa. Sitten otan hevosvoiten tai hieronta öljyn ja hieron. näin on mennyt 10 vuotta.

      Pahin kipu on taka reidessä, joka revähti liukkaalla tiellä. Rustovaurio, joka suostuttiin kuvaamaan vasta 4,5 v kuluttua tapaturmasta, aiheuttaa rasvan kanssa ontumista. Lokakuussa ortopedi miettii mitä tehdään. Voimat ovat aika lopussa.

      Olen hieronut patteja pienemmiksi ja pehmeemmiksi. uta ne kasvavat ja kovenevat jos pidän taukoa hieronnasta. Patteja on myöskäsivarsissa, mahassa ja rinnassa. Toivoisin rasvaimua.

    • soronoosammal

      Mulla o myös noita patteja. Ensin selässä sitten jaloissa nyt jo rinnassakin. Viime talvena kävin yksityisellä, sanoi vaan että lipoomia on ja jos kasvaa niin sitten vasta leikataan. Ärsyttää kun kylkiluitakin osa painaa, mutta mitään niille ei tehdä!

    • LeikataanIte

      Minulla on pari peukalonpään kokoista pattia kylkiluiden päällä ja lääkäri sanoi, että ovat rasvapatteja.
      Miksiköhän rasvapatit annetaan olla, eikö ne härskiinny, kuten rasva.
      Jos ei kerran lääkäri laita lähetettä, että ne poistettaisiin, niin eikö ne voisi ihan kotikonstilla pistää neulalla ja puristaa rasvat ulos, kuten finni, jos ne kerran rasvapatteja ovat.

      • kdjtjdkguudkr

        Jos ne ovat lipoomia, ei niistä mitään tule ulos neulan kanssa. Koska ovat harmittomia, siksi ei leikata paitsi silloin jos kasvavat suuriksi ja alkaa aiheuttaa joka päiväistä harmia.


      • Rasvasetä
        kdjtjdkguudkr kirjoitti:

        Jos ne ovat lipoomia, ei niistä mitään tule ulos neulan kanssa. Koska ovat harmittomia, siksi ei leikata paitsi silloin jos kasvavat suuriksi ja alkaa aiheuttaa joka päiväistä harmia.

        No eikö ne ole kuten finni, että neulalla vaan painaa rasvapattiin reiän ja puristaa rasvat ulos...
        Tehdäänhän ihmisille rasvaimuja, joten miksei rasvapattien puristus hoitoa, että puristetaan rasvapatin rasvat ulos.


    • Anonyymi

      Noita patteja tuntuu olevan kaikilla ..mulla kasvoi rinnan alle se leikattiin oli puolenkilon rasvapatti.mulla on myös olkapäässä..eine mua vaivaa mut joskus miettii niitä ..pojalla on kans monta ne kuulemma periytyy jos vanhemmilla on niin lapsetkin saavat ..meillä on/oli molemmilla..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      90
      4230
    2. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      4142
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      611
      3927
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      20
      2755
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      78
      2485
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      340
      2074
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      127
      2072
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      191
      1970
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      28
      1629
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1432
    Aihe