Kohdunkaulansyöpä

pelokas

Onko kellään ollut papa luokka 4, joka hoidettu sähkösilmukkahoidolla, mutta puolen vuoden päästä kontrollissa taas todettu muutoksia (esim. kohdunkaulan syöpä)? Mitä oireita uusivista muutoksista oli? Mulla ei ennen tuota lk 4 ollut mitään oireita. Nyt oireita on ja pelottaa mennä kontrollipapaan muutaman viikon päästä, jos onkin nyt syöpä!!

15

14403

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuutikki

      ...Millasia oireita sulla oli?

    • oli syöpä

      Minulla oli papa luokka 4. Tehtiin nukutuksessa kaavinta ja sähkösilmukalla otettiin palat kohdunkaulannipukasta. sain tietää 2 viikon päästä, että se oli syöpää. Noin kahden viikon päästä siitä olin leikkauksessa, jossa poistettiin kohtu ja imusolmukkeet. Ei ollut onneksi levinnyt minnekkään, kun varhaisvaiheessa huomattiin. Jouduin kuitenkin käymään 5 viikkoa sädehoidossa, jotta pienemmätkin pahat solut saataisiin pois. Tervehtynyt olen tuosta kaikesta hyvin ja elämä jatkuu...ensimmäinen kontrolli käynti on jo syyskuussa, eli olen tänä keväänä sairastunut. Tsemppiä sulle vaan ja kyllä siitä selviää.

    • Sanna

      Hei,
      Minulla todettiin viime joulukuussa papa 4, tehtiin silmukkakoepala, jolla ei kuitenkaan saatu kaikkia muutoksia patolgogin mielestä pois ja niinpä menin kohdunpoistoon puoli vuotta sitten (tuo mun juttu löytyy esim. viestiketjusta G: kohdunpoistoon joutuneet). No kuitenkin minulla diagnoosi oli syövän esiaste, joten se puoleen sain helpotuksen, vaikka pelottaa vieläkin kaikki, vaikka kaikki jutut poistettu.

      Otettiinko sinulla magneettikuvat silloin samoihin aikoihin silmukkakoepalan kanssa ? Saatiinko kaikki muutokset pois silmukkakoepalalla ? Mikä oli diagnoosisi ? Jos kaikki muutokset on saatu pois, ei puolessa vuodessa kehity syöpä. Kirjoittele.

      --Sanna

      • pelokas

        Käsittääkseni minulla oli syövän esiaste. Epikriisissä lukee Portio ja cervixnäytteessä levyepiteelin dyskaryoottista muutosta. Lisäksi lieriöepiteeliatypiaa ja epäily lieriöepiteelidysplasiasta. Sähkösilmukkahoidon jälkeen: portiolla HPV-atypiaa, CIN III. Muutos poistettu kokonaan. Ei mulle noita kukaan siellä suomentanu joten selvä diagnoosi hieman minulle itselleen epäselvä. Tulkitsin kuitenkin muutoksen pahanlaatuiseksi koska tehtiin loop-konisaatio.

        Nyt oireita ollut. Kuukautiset jääneet pois. En ole raskaana (2 testiä tehty) ja mulla on kierukka ollut kohta vuoden. Lisäksi ruskeaa valkovuotoa.


      • Sanna
        pelokas kirjoitti:

        Käsittääkseni minulla oli syövän esiaste. Epikriisissä lukee Portio ja cervixnäytteessä levyepiteelin dyskaryoottista muutosta. Lisäksi lieriöepiteeliatypiaa ja epäily lieriöepiteelidysplasiasta. Sähkösilmukkahoidon jälkeen: portiolla HPV-atypiaa, CIN III. Muutos poistettu kokonaan. Ei mulle noita kukaan siellä suomentanu joten selvä diagnoosi hieman minulle itselleen epäselvä. Tulkitsin kuitenkin muutoksen pahanlaatuiseksi koska tehtiin loop-konisaatio.

        Nyt oireita ollut. Kuukautiset jääneet pois. En ole raskaana (2 testiä tehty) ja mulla on kierukka ollut kohta vuoden. Lisäksi ruskeaa valkovuotoa.

        Joo siis esiasteelta tuo vaikuttaa, kuten minullakin oli. Tarkoittaa, että pahanlaatuisia soluja on siinä limakalvolla. Syöväksi se muuttuu silloin, kun siihen kehittyy kasvain, ja se tunkeutuu sidekudokseen. Eli tuo on ns. limakalvosyöpä tuo esiaste. Jos kaikki muutos on saatu pois, ei sinun pitäisi olla huolissasi. Joka tapauksessa kannattaisi käydä papa-kokeessa hetimiten (soita vaikka lääkärille asiasta), jotta saisit mielenrauhan. Kun pelkäämällä ne asiat vaan pahenee omassa mielessä.


    • rundi

      Pakko kysyä teiltä, että oletteko suunnilleen minkä ikäisiä? Tuntuu, että tätä kohdunkaulan syöpää ja sen esiasteita on todella paljon nykyään. Itsellä papa maanantaina ja jännittää kyllä, kun jokin pieni pampula kasvanut kohdunkaulaan, oireeton kuitenkin olen. Millaisia oireita kohdunkaulan syöpä sitten teille on aiheuttanut?

      • oli syöpä

        Olen 36v. Ja oireita ei ollu kun todella runsas valkovuoto, lääkärin mukaan kuulu asiaan. Minulla muutos papa4 tapahtui vuodessa. Ennen sitä oli kakkonen. Minullakin tuo kasvain lähti jo koepalassa pois, mutta silti jouduin kohdunpoistoon ikäänkuin varmistuksena. Ehkä kun se oli pahanlaatuista. Ja samaa voin sanoa että kohdunkaulansyöpä ja esiasteet on yleistyneet hurjasti. Mutta kuten sanoin elämä jatkuu ja kaikesta huolimatta tämä on ollut ihana kesä.


      • Sanna

        Moi,
        Minä olen 31-vuotias, maaliskuussa kun kohtu poistettiin, olin vielä 30. Tähän asti kaikki papat aina puhtaita ykkösiä, sit yht'äkkiä papa 4. Shokki oli, mutta itselläni tuuri, kun oli "vain" esiaste eli löydettiin ajoissa. Mutta vaikka syöpäkin, kyllä niistä yleensä selviää. Älä huoli, jos olet säännöllisesti käyny papassa. Kehoitan kyllä kaikkia käymään vuoden välein, 2 vuotta voi jo olla liian pitkä. Ehkä tuo yleisyys kertoo siitä, että seulontoja tehdään nykyään niin paljon, että nämä saadaan ajoissa kiinni. Ja hyvä niin.
        t.Sanna


      • lilliputti
        Sanna kirjoitti:

        Moi,
        Minä olen 31-vuotias, maaliskuussa kun kohtu poistettiin, olin vielä 30. Tähän asti kaikki papat aina puhtaita ykkösiä, sit yht'äkkiä papa 4. Shokki oli, mutta itselläni tuuri, kun oli "vain" esiaste eli löydettiin ajoissa. Mutta vaikka syöpäkin, kyllä niistä yleensä selviää. Älä huoli, jos olet säännöllisesti käyny papassa. Kehoitan kyllä kaikkia käymään vuoden välein, 2 vuotta voi jo olla liian pitkä. Ehkä tuo yleisyys kertoo siitä, että seulontoja tehdään nykyään niin paljon, että nämä saadaan ajoissa kiinni. Ja hyvä niin.
        t.Sanna

        Olen 30-vuotias. Minulla aina ollut papa luokka 1. Sitten papa lk2. Kontrolli puolen vuoden päästä, jolloin papa lk4. Eli aika äkkiä tuo voi näköjään kehittyä huonompaan suuntaan. Olen aina käynyt papassa säännöllisesti vuoden välein.

        Papa on nyt reilun kahden viikon päästä. En viitsi enää varata aikaa omalta lääkäriltä kun toivottavasti tuo kaksi viikkoa ei tässä asiassa paljon auta. Ja jos huonoja tuloksia, nehän saa aina nopeammin kuin jos tulos normaali.


      • Lukenut jotain
        lilliputti kirjoitti:

        Olen 30-vuotias. Minulla aina ollut papa luokka 1. Sitten papa lk2. Kontrolli puolen vuoden päästä, jolloin papa lk4. Eli aika äkkiä tuo voi näköjään kehittyä huonompaan suuntaan. Olen aina käynyt papassa säännöllisesti vuoden välein.

        Papa on nyt reilun kahden viikon päästä. En viitsi enää varata aikaa omalta lääkäriltä kun toivottavasti tuo kaksi viikkoa ei tässä asiassa paljon auta. Ja jos huonoja tuloksia, nehän saa aina nopeammin kuin jos tulos normaali.

        Eikös nuo syövät olisi ollut joskus ehkäistävissä jos on kondylooman eli hpv viruksen aiheuttama.Se tarttuu sukupuoliyhdynnässä eli sama kuin visvasyylä.


      • Sanna
        Lukenut jotain kirjoitti:

        Eikös nuo syövät olisi ollut joskus ehkäistävissä jos on kondylooman eli hpv viruksen aiheuttama.Se tarttuu sukupuoliyhdynnässä eli sama kuin visvasyylä.

        Eli ei todellakaan kaikki kohdunkaulansyövät johdu sukupuolitaudeista. Kannattaa lukea hieman lisää.. :)


      • ressukka
        Sanna kirjoitti:

        Eli ei todellakaan kaikki kohdunkaulansyövät johdu sukupuolitaudeista. Kannattaa lukea hieman lisää.. :)

        Mites luokka 3? Pitääkö huolestua? Lähteekö kohtu? Saanko koskaan lapsia? Jos ei tarvitse kohtua poistaa, vaikuttaako muuten lapsen saantiin?


    • Anonyymi

      Olisi joo kiva tietää, miten helposti alkavat poistamaan kohtuja ym??

      Olen itekki menossa kuukauden päästä sähkösilmukkahoitoon.

      Jos "varmuuden vuoksi" haluavat kohdun poistaa, niin kai siitä voi kieltäytyä?
      Mielestäni ei mitään järkeä vain varuilta ruveta poistamaan, jos ei oikeasti syöpä ole jo kyseessä.

    • Anonyymi

      Onkohan aiheellista otattaa vielä 65 vuotiaana kutsu kohdunkaula syöpä tutkimuksiin.
      Elänyt viimeiset 12 vuotta ilman seksiä ja tupakoimaton aina ollut.
      Voiko vaikuttaa jotkin muut esim. Auringon ottaminen, suolisto sairaudet IBM

    • Anonyymi

      Kannattaa aina. Syöpä voi tulla kelle tahansa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1950
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1529
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      137
      1350
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1308
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1230
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      271
      1029
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      982
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      110
      947
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      113
      917
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      48
      761
    Aihe