Hei,
Olen muuttamassa Ruotsiin Tukholmaan työn perässä viimeistään lokakuussa. Muutama kysymys:
1) Mistä voi löytää asuntoja vuokrattavaksi? Olen kolunnut kaikki palstat ym läpi, mutta kaikki tuntuvat olevan maksullisten tunnusten takana. Ja kuinka vaikeaa on löytää kunnon vuokra-asunto?
2) Mitä kaikkia papereita ym toimenpiteitä kahden kissan vieminen vaatii ja kuinka kauan prosessi kestää? Eli rokotusten astuminen voimaan?
3)Omistan auton joka on Suomen rekisterissä. Onko tullille ilmoitettava jos vien auton Ruotsiin ja mitä tulee maksamaan?
4)Muita vinkkejä tai tarpeellista tietoa Tukholmaan / Ruotsiin muuttaessa?
Kiitos paljon!
Sonya
Tukholmaan muutto
25
10726
Vastaukset
- Sammael
Tukholman alueella on hyvin vähän vuokra asuntoja, jos ollenkaan. Mutta tietenkin rahalla saa, jos on... Tuo Ruotsin asuntopolitiikka on jotenkin niin kummalista näin Suomesta päin katsottuna. Mutta eipä siitä sen enempää.
Kissat joudut ikävä kyllä lopettamaan tai antamaan pois, sillä Suomesta ei saa edelleenkään viedä eläimiä Ruotsiin. Laki tuli muistaakseni voimaan silloin vesikauhu - tautien aikoihin, eikä sitä ole vielä muutettu.- Tukholmasta
Hei,
Tuo kissa juttu, kyllä ruotsiin saa viedä kissoja ja muitakin kotieläimiä, mutta niiden on käytävä pitkä prosessi rokotuksia ym... kannattaa ottaa yhteyttä eläinlääkärillesi. - minä
Sammael, antamasi tiedot kissojen muutosta Ruotsiin ovat todellakin SAMMALOITUNEET! Kannattaisi tarkistaa asia ennenkuin antaa vääriä neuvoja...
Siis, kissoja ja muitakin eläimiä voi kyllä Ruotsiin viedä rokotusten ja verikokeiden yms. jälkeen.
- kissaa
älä nyt vaan kissa lopeta,se luotaa sinuun ja on ystäväsi,ei ystäviä lopeteta eikä anneta pois.
vaikka se olisikin kiellettyä niin salakuljeta se maahan,ei ne ruotsisssa enää kukaan tiedä mistä maasta kissa on kotoisin.
ja kissalle on pienempi kärsimys olla vaikka piilossa autossa 7tuntia kuin se että joutuu eroon perheestään
se 7 tuntia on naantali-ruotsivälin nopein yhteys,mutta en muista mikä yhtiö- nopeampi
Nopein piiloleikki pohjoisen kautta.
- Sonya
nopeampi kirjoitti:
Nopein piiloleikki pohjoisen kautta.
En todellakaan aio lopettaa kissoja! En missään nimessä! Olen kuullut monelta taholta salakuljettamista. Kuulemma tulli ei kysele mitään ja jos haluat "tullata" kissan tai muun eläimen on sinun itse etsittävä tullimies käsiin ja kysymykset sitten luokkaa mikä tuon nimi on.
Autolla olen menossa ja kissathan voi ottaa noihin erikoishytteihin mukaan eli ihan siinä tapauksessa menisi myös hki-tukholma/turku-tukholma reitti. Sitten ei muuta kuin autoon ja menoksi... Onko tietoa mitä tulli on tehnyt/sanonut jos joku on jäänyt kiinni salakuljettamisesta? - kuullut
Sonya kirjoitti:
En todellakaan aio lopettaa kissoja! En missään nimessä! Olen kuullut monelta taholta salakuljettamista. Kuulemma tulli ei kysele mitään ja jos haluat "tullata" kissan tai muun eläimen on sinun itse etsittävä tullimies käsiin ja kysymykset sitten luokkaa mikä tuon nimi on.
Autolla olen menossa ja kissathan voi ottaa noihin erikoishytteihin mukaan eli ihan siinä tapauksessa menisi myös hki-tukholma/turku-tukholma reitti. Sitten ei muuta kuin autoon ja menoksi... Onko tietoa mitä tulli on tehnyt/sanonut jos joku on jäänyt kiinni salakuljettamisesta?Kerran meillä (naisia ja lapsia) oli auto täynnä tavaraa ja vaatetta, kun tultiin hiljasimpaan aikaan yli pohjoisessa. Tullimies vähän katseli ja eikä ollut innostunut penkoon ja päästi meneen. Muuten ainut kerta kun on pysäytetty.
- Sonya
kuullut kirjoitti:
Kerran meillä (naisia ja lapsia) oli auto täynnä tavaraa ja vaatetta, kun tultiin hiljasimpaan aikaan yli pohjoisessa. Tullimies vähän katseli ja eikä ollut innostunut penkoon ja päästi meneen. Muuten ainut kerta kun on pysäytetty.
Kauanko tästä on aikaa? Oliko ennen EU:ta?
- autoa
Myy autosi Suomessa,Ruotsissa autot ovat usein puolta halvempia kuin Suomessa(varsinkin käytetyt). Esim. jos myyt Suomessa Opel Astran,saat rahoillasi saman vuosimallin Volvo S70:en Ruotsissa.
- Ruosuparka
Tukholman asuntomarkkinat ovat korruptoituneet siitä syystä, ettei maksuvälineenä käytetä rahaa elikkäs kruunuja.
Syy on tähän selvä: kaupungissa on käytännössä vuokrasäännöstely eli asunnoista (Svenska Bostäder, Stockholmshem ja Familjebostäder= "yleishyödylliset") ei makseta oikeaa vuokraa. Niinpä esimerkiksi ydisnkeskustassa yli satavuotiaassa kivitalossa on pienempi vuokra kuin kaupungin laidalla olevassa uudemmassa talossa.
Vuokraoikeuksia myös myydään hurjalla vauhdilla pimeästi.
Keskustan hienostotaloissa taas asuu vuokralla hyvätuloisia sosialisteja jotka puolustavat henkeen ja vereen etuoikeuksiaan. Asunnoista ("yleishyödyllisistä") ei nimittäin heitetä pois vaikka tienaisi miljoonia.
Oma lukunsa ovat sitten kaikenlaiset säätiöt ynnä muut, joiden kämpissä asuu låtsas-vuokrilla sossueliittiä, m.m. täkäläisen keskusahmattijärjestön nokkanainen, joka muuten ilmoittaa olevansa "kristillinen".
Tästä korruptiosta huolimatta, onnea. Ja varo huijareita!- Sonya
Löysin radhusin jonka vuokraa yksityinen. Kuinka voin tietää ettei ole huijari tai ts. mitkä ovat tunnusmerkit tms...
- neuvoo
Sonya kirjoitti:
Löysin radhusin jonka vuokraa yksityinen. Kuinka voin tietää ettei ole huijari tai ts. mitkä ovat tunnusmerkit tms...
- Iiris
Hei!
Itse muutin myös kissojen kanssa Tukholmaan reilu vuosi sitten. Kissojen rokotus yms. prosessin aloitin reilua puolta vuotta ennen muuttoa ja rahaa meni joitakin satoja euroja. Riippuu kuinka monta kissaa.
Suomen ja Ruotsin maa- ja metsätalousministeriöiden sivuilta saat lisätietoa asiasta ja eläinlääkäritkin yleensä jotain tietävät (tosin itse otin selvää asiasta ennen eläinkääkärille menoa). Tässä linkit kyseisten ministeriöiden sivuille:
http://www.mmm.fi/el/raj/tuo_elaimet.html
ja
http://www.sjv.se/amnesomraden/djurveterinar/inutforselavlevandedjur/hundochkatt.4.7502f61001ea08a0c7fff50144.html
En tiedä tuosta tulli-asiasta. Itse en uskaltanut riskeerata ja nyt edestakaisin kissojen kanssa matkustettaessa on tulli kysellyt vaihtelevasti. Mutta eivät kylläkään koskaa ole autoa tutkineet jos en olisi siis itse ilmoittanut että minulla on kissoja kyydissä...
Asuntoa on minunkin käsittääkseni vaikea löytää...omaa vuokrasopimusta lähes mahdotonta saada, alivuokralaisena asuvat hyvinkin monet. Auto-asiassakaan en osaa auttaa...
Ilmoittele miten asiasi edistyvät ja kysele lisää jos sinulle tulee jotain mieleen :) - Iiris
Niin, unohtui mainita että kissat tarvitsevat nykyään sellaisen eläinpassin jonka saa ostettua eläinlääkäriltä. Passi on aika uusi, tuli käyttöön muistaakseni vuonna 2004. Siihen on kätevä merkitä rokotukset yms. Nyt itse kun matkustan edestakaisin kissojen kanssa, niin ne eivät joka matkustuskertaa varten enää tarvitse sitä samaa, ennen muuttoa tapahtunutta rokotus-verikoe-prosessia, vaan riittää että rabies-rokote on voimassa (se uusitaan kerran vuodessa).
- Iiris
hei, vielä matkastasi, eli jos matkustat autolla niin tällä esim. pääsee www.seawind.fi On mielestäni hieman edullisempi kuin Silja ja Viking.
- Sonya
Nyt on asiat edenneet niin pitkälle että asunto ja työsopimus on allekirjoitettu tällä viikolla. Olen ollut koko viikon Tukholmassa ja asunto löytyi! Juuri sellainen kuin halusinkin. Muutan kissojen (2 kpl) kanssa Kistaan lokakuussa ja vielä 110 neliön paritalon puolikkaaseen! :) Siellä on meille tilaa temmeltää! Tukholmaan tulen jo "lopullisesti" syyskuun puolessa välissä. Auton otan ensi hätään mukaan ja kunhan täällä olen järjestellyt asiat niin hurautan laivalla takaisin Suomeen, myyn autoni ja ostan täältä huomattavasti edullisemmin auton.
Kaikki on mennyt oikein hyvin. Tuleva työnantaja hankkii minulle väliaikaisen henkilätunnuksen ja hoitaa asiat verotoimiston kanssa. Itse ei tarvitse kuin mennä töihin ja se siinä.
Tänään lähden takaisin suomeen viettämään loppulomaani mökille.. Hyvä fiilis kun kaikki hoitui niin vaivattomasti vaikka ensin luulin että asunnon löytyminen tuottaa suurimman ongelman. Mutta suosittelen lämpimästi www.bostaddirekt.com. Tunnukset maksoi 695 kr,mutta kyllä kannatti! - Iiris
Sonya kirjoitti:
Nyt on asiat edenneet niin pitkälle että asunto ja työsopimus on allekirjoitettu tällä viikolla. Olen ollut koko viikon Tukholmassa ja asunto löytyi! Juuri sellainen kuin halusinkin. Muutan kissojen (2 kpl) kanssa Kistaan lokakuussa ja vielä 110 neliön paritalon puolikkaaseen! :) Siellä on meille tilaa temmeltää! Tukholmaan tulen jo "lopullisesti" syyskuun puolessa välissä. Auton otan ensi hätään mukaan ja kunhan täällä olen järjestellyt asiat niin hurautan laivalla takaisin Suomeen, myyn autoni ja ostan täältä huomattavasti edullisemmin auton.
Kaikki on mennyt oikein hyvin. Tuleva työnantaja hankkii minulle väliaikaisen henkilätunnuksen ja hoitaa asiat verotoimiston kanssa. Itse ei tarvitse kuin mennä töihin ja se siinä.
Tänään lähden takaisin suomeen viettämään loppulomaani mökille.. Hyvä fiilis kun kaikki hoitui niin vaivattomasti vaikka ensin luulin että asunnon löytyminen tuottaa suurimman ongelman. Mutta suosittelen lämpimästi www.bostaddirekt.com. Tunnukset maksoi 695 kr,mutta kyllä kannatti!Hei!
Mahtava kuulla että asiasi järjestyivät noin hyvin! Kuulostaa aivan uskomattomalta tuo asunto-asiakin, onneksi olkoon! Mukavaa muuttoa sinulle ja kissoillesi. Niin, saanko udella mille alalle olet tulossa töihin? Todella mukava tuo tuleva työnantaja sinulla kun järjestää asiat tuolla tavalla! Mukavaa loppulomaa sinulle! - Liisa
Sonya kirjoitti:
Tänään lähden takaisin suomeen viettämään loppulomaani mökille.. Hyvä fiilis kun kaikki hoitui niin vaivattomasti vaikka ensin luulin että asunnon löytyminen tuottaa suurimman ongelman. Mutta suosittelen lämpimästi www.bostaddirekt.com. Tunnukset maksoi 695 kr,mutta kyllä kannatti!Toivottavasti sinä ja kissasi tulette viihtymään Kistassa.
- Välkommen!
Sonya kirjoitti:
Tänään lähden takaisin suomeen viettämään loppulomaani mökille.. Hyvä fiilis kun kaikki hoitui niin vaivattomasti vaikka ensin luulin että asunnon löytyminen tuottaa suurimman ongelman. Mutta suosittelen lämpimästi www.bostaddirekt.com. Tunnukset maksoi 695 kr,mutta kyllä kannatti!Kiva kun järjesty asiat. Kissoilla on todella tilaa, eikä heillä ole kieliprobleemia :-)
- Susu
Välkommen! kirjoitti:
Kiva kun järjesty asiat. Kissoilla on todella tilaa, eikä heillä ole kieliprobleemia :-)
...toivottaa sinut sydämellisesti tervetulleeksi tänne Tukholmaan! Toivottavasti sinulla on jo jonkinlainen "tukiverkosto" täällä, käytännön asiat sujuvat silloin huomattavasti nopeammin.
- Iiris
Susu kirjoitti:
...toivottaa sinut sydämellisesti tervetulleeksi tänne Tukholmaan! Toivottavasti sinulla on jo jonkinlainen "tukiverkosto" täällä, käytännön asiat sujuvat silloin huomattavasti nopeammin.
Todellakin tukiverkko tai ystävät ovat hyviä olla olemassa kun uuteen paikkaan muuttaa. Näin aikuisena muuttaneena itsekin olen huomannut että ei ole niin helppoa esim. löytää ystäviä jne. Työn kautta tietysti voi tutustua, mutta itselläkin lähimmät ystävät ovat Suomessa.
- Sonya
Iiris kirjoitti:
Todellakin tukiverkko tai ystävät ovat hyviä olla olemassa kun uuteen paikkaan muuttaa. Näin aikuisena muuttaneena itsekin olen huomannut että ei ole niin helppoa esim. löytää ystäviä jne. Työn kautta tietysti voi tutustua, mutta itselläkin lähimmät ystävät ovat Suomessa.
Kiitos teille kaikille! Helsingin kodissa on aivan kamala sotku kun tavaraa on vedetty kaapeista ulos.. Ja pahvilaatikot valtaavat asunnon.
Olen menossa töihin alkoholin maahantuojalle.. :) samaa alaa kuin mitä nytkin..
Ei kavereita löydy Tukholmasta mutta perhetuttavat jotka ovat todella paljon auttaneet mua.. Mm. perheen kaksi poikaa tulevat muuttamaan minua... :) Hakevat pakettiautolla tavarat täältä Suomesta!!
Työt alkaa siis lokakuun alussa ja muutto on sitten jo syyskuun puolessa välissä!
Sonya - Susu
Sonya kirjoitti:
Kiitos teille kaikille! Helsingin kodissa on aivan kamala sotku kun tavaraa on vedetty kaapeista ulos.. Ja pahvilaatikot valtaavat asunnon.
Olen menossa töihin alkoholin maahantuojalle.. :) samaa alaa kuin mitä nytkin..
Ei kavereita löydy Tukholmasta mutta perhetuttavat jotka ovat todella paljon auttaneet mua.. Mm. perheen kaksi poikaa tulevat muuttamaan minua... :) Hakevat pakettiautolla tavarat täältä Suomesta!!
Työt alkaa siis lokakuun alussa ja muutto on sitten jo syyskuun puolessa välissä!
SonyaJos tarvitset käytännön apua, tukihenkilöä, vinkkejä tai kaveria niin voit laittaa mulle meiliä osoitteseen [email protected] - olen itse 31-vuotias nainen ja olen asunut täällä jo 9 vuotta.
Tervetuloa vielä kerran :) - Sonya
Susu kirjoitti:
Jos tarvitset käytännön apua, tukihenkilöä, vinkkejä tai kaveria niin voit laittaa mulle meiliä osoitteseen [email protected] - olen itse 31-vuotias nainen ja olen asunut täällä jo 9 vuotta.
Tervetuloa vielä kerran :)kiitos! Pistän osoitteen muistiin! Hyvä juttu minulla on se että itselläni on perhetutut jo Tukholmassa Vallentunassa... Ja poikaystävä :)
He ovat auttaneet minua todella paljon!
Muutto lähenee ja tarkoitus on lähteä lauantaina sinne:) - torstens
Sonya kirjoitti:
kiitos! Pistän osoitteen muistiin! Hyvä juttu minulla on se että itselläni on perhetutut jo Tukholmassa Vallentunassa... Ja poikaystävä :)
He ovat auttaneet minua todella paljon!
Muutto lähenee ja tarkoitus on lähteä lauantaina sinne:)väl kommen till sverige sonya ja lycka till
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.315736- 363781
Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1833313- 122728
- 292202
- 122147
- 1621906
- 161484
- 1051362
- 1371174