Kipsilevyt naulaamalla ?

Lazy Horse

Miksi kipsilevyt kiinnitetään väliseinärunkoon yleensä (aina?) ruuvaamalla ? Ruuvin kannat jäävät kitin alle, joten niitä ei jälkeenpäin ole helppoa aukoa.

Eikö olisi nopeampaa ja helpompaa ampua levyt kiinni naulaimella ? Onko ruuvien käyttöön siis jokin "oikeakin" syy eikä vaan se, että niin on aina ennenkin tehty ?

6

5173

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tulos vain

on paljon huonompi ja rakennuksen jäykistys vaatii tietyn lujuuden levyjen kiinnitykseen ja se saavutetaan vain ruuvaamalla.

Ei niitä ehjinä auki pureta koskaan.

• Lazy Horse

Silloinhan ei ainakaan rungon jäykistämisen suhteen olisi vaikutusta. Millä tavalla tulos nauloja käyttäen olisi muuten "paljon huonompi" ? Ulkonäkö ???

Sisäseinien levytyksessä pääsisi pikkunaulaimella huimaan vauhtiin ruuvikiinnitykseen verrattuna. Tiedän, että markkinoille on tullut myös paineilmakäyttöinen "ruuvinaulain", joka ampuu ruuvit paikoilleen. Siinä käytettävien ruuvien kierre on lähinnä kampanaulan tasoa, enkä oikeasti ymmärrä mitä etua nimenomaan ruuvi tuohon systeemiin tuo (paitsi tietysti se kierre, mutta jos ruuveja ei kerran ikinä auota, niin miksi ihmeessä ampua ruuveja eikä kampanauloja?).

• jyjsd
        Lazy Horse kirjoitti:

Silloinhan ei ainakaan rungon jäykistämisen suhteen olisi vaikutusta. Millä tavalla tulos nauloja käyttäen olisi muuten "paljon huonompi" ? Ulkonäkö ???

Sisäseinien levytyksessä pääsisi pikkunaulaimella huimaan vauhtiin ruuvikiinnitykseen verrattuna. Tiedän, että markkinoille on tullut myös paineilmakäyttöinen "ruuvinaulain", joka ampuu ruuvit paikoilleen. Siinä käytettävien ruuvien kierre on lähinnä kampanaulan tasoa, enkä oikeasti ymmärrä mitä etua nimenomaan ruuvi tuohon systeemiin tuo (paitsi tietysti se kierre, mutta jos ruuveja ei kerran ikinä auota, niin miksi ihmeessä ampua ruuveja eikä kampanauloja?).

Tee miten haluat. Mun tietääkseni yleensä levyt ruuvataan poralla kiinni, joten sillon ainaki kierteillä saa paremman pitokyvyn. Aiheellinen kysymys onki se, miks kipsilevy pitäis saada kokonaisena irti? Se on sen verran halpaa kamaa ostaa rautakaupasta, että remontoidessakin käy paljo näppärämmin jos ronskisti repii vanhat levyt pois ja ruuvaa uudet tilalle. Kokemusta on!

• EK-13
        jyjsd kirjoitti:

Tee miten haluat. Mun tietääkseni yleensä levyt ruuvataan poralla kiinni, joten sillon ainaki kierteillä saa paremman pitokyvyn. Aiheellinen kysymys onki se, miks kipsilevy pitäis saada kokonaisena irti? Se on sen verran halpaa kamaa ostaa rautakaupasta, että remontoidessakin käy paljo näppärämmin jos ronskisti repii vanhat levyt pois ja ruuvaa uudet tilalle. Kokemusta on!

Niin, eikös ne ruuvien kannat jää yleensä tasoitteen alle, joten niiden avaaminen jälkeenpäin edellyttäisi ruuvin urien putsaamista yksitellen.

Ja sitähän nyt ei kai ikinäkoskaanmilloinkaan kannata tehdä...?

Eli ruuvien käyttö taitaa olla vain "isän perintöä" !

• peukku68

että naulaimella hakanen menee levystä läpi jos ei naulatessa niin pian sen jälkeen. kipsilevyhän pysyy kasassa paperinsa avulla ja jos ruuvi on paperista läpi se ei pysy kauaa siltä kohtaa kiinni tai oikeastaan ei ole ollenkaan.. lisäksi hommahan menee ammattilaisten ehdoilla ja työmaalla käytetään pääasiassa listassa olevaa ruuvia ja siihen suunniteltua konetta jolla kertapainalluksella ruuvi uppoaa paikalleen ja aikaa kuluu muutama sekka. lisäksi etenkin peltirankaa käyttäessä koko juttu pysyy kasassa vain levyillä ja rankaan naulaaminen olisi aika hankalaa. kuitenkin peltirangalla tekeminen on nopeampaa hommaa kuin puulla.

ja lopuksi ruuvissa on se ura siksi että sen avulla se ruuvataan kiinni ja se on vain lisäetu että sen voi tarvittaessa tietyssä tilanteessa ruuvata myös auki!

• Fantastico

Kukin tekee tietysti niinku parhaaks näkee mutta itse olen kyllä ruuvien kannalla. Ensinnäkin akkuporakone löytyy melkeen joka toisesta huushollista ja ruuvaaminen on niin helppoa että sen jokainen osaa. Toisekseen jos "amatööri" tai muuten vain vasaran kanssa kokematon henkilö alkaa esimerkiksi väsymyksen takia hosumaan (joillakin se on myös luonteenpiire)niin vasaran kanssa heiluessa tulee äkkiä ylimääräisiä reikiä levyihin! :) Lisäksi ruuveja ei tarvita niin paljon kuin nauloja koska ruuvien kierteet/urat pitävät levyt tiukemmin kiinni alustassaan...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      92
      1846
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      85
      1292
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1133
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1017
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      111
      952
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      853
    7. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      772
    8. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      771
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      731
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe