Heipsansaa!! Tyttösten hiekkalaatikosta löytyi perhosen toukka.. Semmoinen etusormen paksuinen ja mittainen. Väriltään kokonaan tummanvioletti ja hyvin pitkälle samanlainen kuvio selässä kuin isohangokkaalla mutta se kuvio oli hennon vaaleanpunainen, siis ne raidat.. vaikea selittää. ja perässä oli ne kaksi *väkästä* vai miksi niitä sanotaan.. Olen etsinyt netin läpitte eikä mistää löydy tätä toukkaa. Mutta kun löysin tuon isohangokkaan toukan niin on edes vähän mallia.
En ole mikään perhostelija mutta kiinnostaa silti. Viimevuonna tontilta löytyi syreenikiitäjän toukka.
perhosen toukka
3
924
Vastaukset
- *Nilla
kuulostaa siltä, että kyseessä on Cerura vinulan tai Furcula suvun jonkun lajin toukka.
Kun ne lähtevät koteloitumaan, niin niiden väritys alkaa muuttumaan... Yleensä väri tummuu, koska vanhan nahan alle alkaa muodostumaan tumma kotelonahka. Silloin saattavat myös muut värit, kuten hangokkaan tumma purppura selässä, muuttua vaikapa vaaleanpunaiseksi.
Lehmuskiitäjän (Mimas tiliae) toukka on hyvä esimerkki. Aikuisena toukkana se on kirkkaan vihreä ja sillä on keltaisia raitoja kyljessään ja peräpiikin päällä sininen täplä. Koteloituessaan sen väri saattaa taas olla lihanpunainen tai likaisen ruskea. Niitä ei uskoisi samoiksi otuksiksi lainkaan.- perhinen
kiitos kiitos.. on kiva tietää että mikä tämä oli.
- flatus
perhinen kirjoitti:
kiitos kiitos.. on kiva tietää että mikä tämä oli.
Löysinpä minäkin toukan ja tuli mieleen että, onkohan jossain päin nettiä tunnistuksen kannalta käyttökelpoisia toukka & perhoshoskuvastoja?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht1783442Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3742186Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii552137- 422018
Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua321481Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em931251- 541203
Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul4131129Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles1171029- 52936