Vihreistä mittava kustannus Suomelle.

I.Keturi

Vihreiden päästyä hallinnoimaan Ympäristöminiteriötä, aloititte hörhöidealismissanne junttaamaan kaunista kierrätysajatusta jätehuoltoon. Nyt tuokin seikkailupolitiikkanne on suurelta osin tulossa tiensä päähän, kun vähitellen havahdutaan siihen, että kierrätys on pääosin rahan heittämistä Kankkulan kaivoon.
Ruotsissa tehtiin parikymmentä vuotta sitten laaja tutkimus jätteenkäsittelyn vaihtoehdoista, ja päädyttiin jätteiden polttoon kaupunkien kaukolämmön lähteenä käytettäessä tehokasta poistokaasujen suodatusta, jolloin ympäristökuormitus on sama kuin maakaasulla.
Tänä päivänäkin Tukholmassa on kaupungissa isoja nykyaikaisia polttolaitoksia lämmitykseen, ja kaupunkilaiset ovat ne lähipiirissään täysin hyväksyneet, kun ovat niin puhtaita.
Suomessa siis Vihreiden innolla ajettiin kierrätystä kuin käärmettä pyssyyn, ja nyt viimein aletaan maassa havahtumaan siihen, että kierrätys on hyvin kallista ja tehotonta (pl.lasi, paperi ja ehkä muovi) Kierrätysmuodista aletaan kunnissa pyristelemään eroon, mutta kun ei ole laitoksia, missä polttaa, kiitos Vihreiden ministeriöstä suorittaman junttauksen.
Nyt sitten muuttuneiden EU-määräysten vuoksi Suomessa joudutaan kiireen vilkkaan rakentamaan tyhjästä suuria jätteenpolttolaitoksia, jotka nekin Ruotsin malliin voisivat olla valmiina, jos ei olisi ollut tuota pitkään kestänyttä kierrätysseikkailua. Kokonaiskustannus Suomessa tulee olemaan satoja miljoonia euroja.
Pekka Haavisto saisi jäädä pysyvästi asumaan sinne Sudanin Darfuriin, niin Suomi välttyisi suuremmilta vahingoilta.

14

508

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pieleen

      Ihan hullulta tuntuu maksaa tyhjästä, jo yksin jätevero 12% ja ALV 18%, kun joku käsittelee jätteitä, menee jo päältä

      Varsinkin maaseudulla, jäte joka maatuu, siitä maksaa vihreitten opin mukaan

      Miksi tuommoisia oli ja on edelleenkin, tarvittaisiin maalaisjärkeä, ja kumota nuo vihreitten aikaansaannokset, kun eivät ymmärrä itsekkään, semmoinen porukka kasassa, jos nyt joka kymmenes 14:ta, höpinää kyllä riittää

      • Sinä myös

        Ei ne maalaistenkaan jätteet ihan maatuvia ole. Vai maatuvatko jätteet maaseudulla paremmin? Ainakaan Toyotan-rämänne ja jääkaappinne eivät olleet sinne metsään vielä maatuneet viimeksi niitä "puhtaassa luonnossanne" mainostaessanne.


      • maksuttomaksi
        Sinä myös kirjoitti:

        Ei ne maalaistenkaan jätteet ihan maatuvia ole. Vai maatuvatko jätteet maaseudulla paremmin? Ainakaan Toyotan-rämänne ja jääkaappinne eivät olleet sinne metsään vielä maatuneet viimeksi niitä "puhtaassa luonnossanne" mainostaessanne.

        Eilen vein kaksi jääkaapin ja pakastimen, ilmaiseen keräilyyn, 1.8 jälkeen muuttui maksuttomaksi ongelmajäte

        Kotitalouksien yleisimpiä ongelmajätteitä ovat mm. jäteöljyt, öljynsuodattimet, akut, paristot, loistelamput, vanhentuneet lääkkeet, torjunta-aineet, maalit, lakat, liuottimet, hapot ja emäkset sekä kylmälaiteet (pakastimet, jääkaapit), televisiot ja ATK -monitorit. Ongelmajätteitä ei saa laittaa tavallisten jätteiden joukkoon, vaan ne on toimitettava keräysautoon tai -pisteeseen. Vanhentuneita lääkkeitä voi toimittaa myös apteekkiin.
        Mitkä laitteet kuuluvat sähkö- ja elektroniikkaromuun?
        - kaikki laitteet, joissa on töpseli
        - kaikki laitteet, jotka toimivat paristoilla
        - kaikki kotitalouden sähkölaitteet
        - esimerkiksi: televisio, videot, jääkaappi, pakastin, liesi, pyykkikone, pölynimuri, hiustenkuivain, sähköhammasharja, tietokone, valaisimet, porakone, puhelin...

        Kotitaloudet voivat jättää sähkölaitteensa vastaanottopisteisiin niiden aukioloaikana maksutta. Yritysten ja yhteisöjen laitteet eivät kuulu vastaanottopalvelun piiriin.

        Kotitalouksien ja maatalouden kohtuulliset määrät ongelmajätteitä otetaan vastaan maksutta. Yhdellä kertaa otetaan vastaan enintään 400 litraa jäteöljyä, 20 kpl öljynsuodattimia, 10 kpl akkuja ja 20 kg maaleja ja lakkoja. Älä sekoita ongelmajätteitä keskenään!

        Ja autot myös saa maksutta pois

        Eli, eli, autot ja jääkaapit ei enään mikään ongelma, ilmeisesti kirjoittaja ei tiennut tätä asiaa, ja jos oikea vihreä, hän ottaa kyytiinsä mahdollisen hylätyn jääkaapin ja vie sen maksutta keräyspaikkaan


      • maksuttomaksi kirjoitti:

        Eilen vein kaksi jääkaapin ja pakastimen, ilmaiseen keräilyyn, 1.8 jälkeen muuttui maksuttomaksi ongelmajäte

        Kotitalouksien yleisimpiä ongelmajätteitä ovat mm. jäteöljyt, öljynsuodattimet, akut, paristot, loistelamput, vanhentuneet lääkkeet, torjunta-aineet, maalit, lakat, liuottimet, hapot ja emäkset sekä kylmälaiteet (pakastimet, jääkaapit), televisiot ja ATK -monitorit. Ongelmajätteitä ei saa laittaa tavallisten jätteiden joukkoon, vaan ne on toimitettava keräysautoon tai -pisteeseen. Vanhentuneita lääkkeitä voi toimittaa myös apteekkiin.
        Mitkä laitteet kuuluvat sähkö- ja elektroniikkaromuun?
        - kaikki laitteet, joissa on töpseli
        - kaikki laitteet, jotka toimivat paristoilla
        - kaikki kotitalouden sähkölaitteet
        - esimerkiksi: televisio, videot, jääkaappi, pakastin, liesi, pyykkikone, pölynimuri, hiustenkuivain, sähköhammasharja, tietokone, valaisimet, porakone, puhelin...

        Kotitaloudet voivat jättää sähkölaitteensa vastaanottopisteisiin niiden aukioloaikana maksutta. Yritysten ja yhteisöjen laitteet eivät kuulu vastaanottopalvelun piiriin.

        Kotitalouksien ja maatalouden kohtuulliset määrät ongelmajätteitä otetaan vastaan maksutta. Yhdellä kertaa otetaan vastaan enintään 400 litraa jäteöljyä, 20 kpl öljynsuodattimia, 10 kpl akkuja ja 20 kg maaleja ja lakkoja. Älä sekoita ongelmajätteitä keskenään!

        Ja autot myös saa maksutta pois

        Eli, eli, autot ja jääkaapit ei enään mikään ongelma, ilmeisesti kirjoittaja ei tiennut tätä asiaa, ja jos oikea vihreä, hän ottaa kyytiinsä mahdollisen hylätyn jääkaapin ja vie sen maksutta keräyspaikkaan

        Alan epäilemään, että onko minulla etenevä dementia, joka tuhoaa lukutaitoani ja aistejani, kun en ole kuullut tuosta 1.8. muutoksesta mitään? Liekö kuntakohtainen päätös, ja Sinä tarkoitat asuinkuntasi päätöstä?


      • ei liene isoa merkitystä
        AimoKankkunen kirjoitti:

        Alan epäilemään, että onko minulla etenevä dementia, joka tuhoaa lukutaitoani ja aistejani, kun en ole kuullut tuosta 1.8. muutoksesta mitään? Liekö kuntakohtainen päätös, ja Sinä tarkoitat asuinkuntasi päätöstä?

        13.8 alkaen lain mukaa, sovelletaan jo 1.8 alkaen varmaan monissa paikoissa, kuten itsekkin vein siihen kuuluvaa ilmaisena

        Ja sehän sama onko 13 vai 1 päivä


      • Nextlibra
        ei liene isoa merkitystä kirjoitti:

        13.8 alkaen lain mukaa, sovelletaan jo 1.8 alkaen varmaan monissa paikoissa, kuten itsekkin vein siihen kuuluvaa ilmaisena

        Ja sehän sama onko 13 vai 1 päivä

        Valopäät ympäristöviranomaiset ruikuttavat aivan paikallistasolla asti, kun ne ihmiset jättävät jääkaappinsa, sohvansa, televisionsa, sänkynsä ja kaaaaiiiken roinansa vääriin paikkoihin, ja levittelevät metsiin.
        Olin tuttavan talorakennustyömaalla. Voi herran pieksut! Mikä tivoli rakennusjätteenkin kanssa. Vuokrattuja siirtolavoja oli monta, ja niitä piti valvoa kotkan katseella, ettei vaan sortit mene sekaisin, kun muuten kaatopaikalle vietäessä tulee niin rankka lisämaksu, että isännällä oli stressi jätteistä etukäteen.
        EIKÖ LUUPÄINEN YMPÄRISTÖVÄKI YMMÄRRÄ, ETTÄ EI IHMISIÄ PIDÄ LAITTAA MAKSAMAAN ERIKSEEN SIITÄ, KUN HALUAVAT LUOPUA JÄTTEISTÄÄN?
        Tiedän monia, jotka ovat jääkaappinsa ja sänkynsä yms. heittäneet metsiin, ja tulevat heittämään, kun kaatopaikalla asioinnista rangaistaan rahalla, että tuntuu.
        Toivon hartaasti, että tietosi lakimuutoksesta pitävät paikkansa.


      • hienommat lait
        Nextlibra kirjoitti:

        Valopäät ympäristöviranomaiset ruikuttavat aivan paikallistasolla asti, kun ne ihmiset jättävät jääkaappinsa, sohvansa, televisionsa, sänkynsä ja kaaaaiiiken roinansa vääriin paikkoihin, ja levittelevät metsiin.
        Olin tuttavan talorakennustyömaalla. Voi herran pieksut! Mikä tivoli rakennusjätteenkin kanssa. Vuokrattuja siirtolavoja oli monta, ja niitä piti valvoa kotkan katseella, ettei vaan sortit mene sekaisin, kun muuten kaatopaikalle vietäessä tulee niin rankka lisämaksu, että isännällä oli stressi jätteistä etukäteen.
        EIKÖ LUUPÄINEN YMPÄRISTÖVÄKI YMMÄRRÄ, ETTÄ EI IHMISIÄ PIDÄ LAITTAA MAKSAMAAN ERIKSEEN SIITÄ, KUN HALUAVAT LUOPUA JÄTTEISTÄÄN?
        Tiedän monia, jotka ovat jääkaappinsa ja sänkynsä yms. heittäneet metsiin, ja tulevat heittämään, kun kaatopaikalla asioinnista rangaistaan rahalla, että tuntuu.
        Toivon hartaasti, että tietosi lakimuutoksesta pitävät paikkansa.

        Ei rakennusjäte edelleenkään kuulu maksuttomiin, siitä menee edelleen ankara maksu veroineen, jolla verolla sitten mm. Hassi lentelee suihkarilla, ja laskuttaa jopa 3-kertaisen hinnan 2/3 jää itselle verovapaana, tehneet hienot lait

        Vain ns. ongelmajäte, se maksutonta Elokuusta alkaen, kuten mm. jääkaapit, pakasteet, akut , jäteöljyt/suodattimet yms. Romuautothan muuttuivat ilmaisiksi jo eiemmin, niillä sitten ihan oma palautuspaikkansa

        Kaippa sitten vihreät tyytyväisempiä, kun jätteet maksaa enemmän kuin varsinainen tuote, ja polttoaineethan jo meneet mieluiseen suuntaan, on kyllä melkö höperö joka tuommoisia äänestää, "herrojen penskat" alkaneet hoitaa asioita, onneksemme ei enään hallitustasolla, nämä vedättelevät itselleen etuisuuksia ja palkkoja muiden kustannuksella


      • Metsäläinen.
        hienommat lait kirjoitti:

        Ei rakennusjäte edelleenkään kuulu maksuttomiin, siitä menee edelleen ankara maksu veroineen, jolla verolla sitten mm. Hassi lentelee suihkarilla, ja laskuttaa jopa 3-kertaisen hinnan 2/3 jää itselle verovapaana, tehneet hienot lait

        Vain ns. ongelmajäte, se maksutonta Elokuusta alkaen, kuten mm. jääkaapit, pakasteet, akut , jäteöljyt/suodattimet yms. Romuautothan muuttuivat ilmaisiksi jo eiemmin, niillä sitten ihan oma palautuspaikkansa

        Kaippa sitten vihreät tyytyväisempiä, kun jätteet maksaa enemmän kuin varsinainen tuote, ja polttoaineethan jo meneet mieluiseen suuntaan, on kyllä melkö höperö joka tuommoisia äänestää, "herrojen penskat" alkaneet hoitaa asioita, onneksemme ei enään hallitustasolla, nämä vedättelevät itselleen etuisuuksia ja palkkoja muiden kustannuksella

        Jatkossa sitten mediassa kuuluu armoton voivottelu, kun metsiin ilmestyy rakennusjätteitä joka suunnalla. Heh heh.. Idiotismi sen kun jatkuu vaan.


      • Rakentaa niin
        Metsäläinen. kirjoitti:

        Jatkossa sitten mediassa kuuluu armoton voivottelu, kun metsiin ilmestyy rakennusjätteitä joka suunnalla. Heh heh.. Idiotismi sen kun jatkuu vaan.

        On vara hoitaa jätteetkin kunnolla oikeisiin paikkoihin.


    • Pasifisti

      Paljon parempi olisi ensin mädättää ja käyttää sen jälkeen syntyvä metaani hyödyksi. Eikä metallikaan kovin helposti syty palamaan. Suomi on pienempi maa verrattuna Ruotsiin ja laajamittainen sekajätteen poltto soveltuisi syntyvän jätemäärän perusteella vain pääkaupunkiseudulle. Pitäisikö aloittaa laajamittainen jätteiden tuotanto, jotta jätteidenpolttolaitoksiin riittäisi polttoainetta? Kovin etäältä ei jätteitä kannata rahdata. Mikäli ajattelit paljon pieniä laitoksia, epäilen että onnistuu. Vaadittava suodatustekniikka saattaa muodostua liian suureksi kokonaisinvestoinnista.

      • ei tunne

        Sä Pasifisti meinaat tuntea Ruotsinkin jätteen käsittely taidon,,voit heittää sinun kuvittelut kaivooin,,Ruotsis on sata kertaa paremmin hoidettu jätteen käsittely hommelit kun suomes,mä kun liikun Suomes ja seuraan myös jätteen käsittelyä niin ei voi kun ihmetellä tyhmyyttä.Vaan jos ovat VIHREET olleet opettajina niin kyl mä sen uskon et kuuseen on menty siinäkin asias..

        Ja toisekseen kun VIHREET ajavat et kaikkien pitäs liikkua julkisillä kulkuneuvoilla mut aina vihreet on nostamas jotain veroa julkiseenkin kulkuun,ja sitä nämät kuljetus alan firmat nostaa lipun hintoja ja taas on tavallinen immeinen maksu poikana ja tyttönä,,siinä vaan hintoja kierrätetään eikä puhtaamappa luontoa..
        Kuka hullu vieä äänestää VIHREITÄ.NIIDEN PITÄS VAIHTAA NIMI RUSKEELUONTO.


      • Ruotsissa
        ei tunne kirjoitti:

        Sä Pasifisti meinaat tuntea Ruotsinkin jätteen käsittely taidon,,voit heittää sinun kuvittelut kaivooin,,Ruotsis on sata kertaa paremmin hoidettu jätteen käsittely hommelit kun suomes,mä kun liikun Suomes ja seuraan myös jätteen käsittelyä niin ei voi kun ihmetellä tyhmyyttä.Vaan jos ovat VIHREET olleet opettajina niin kyl mä sen uskon et kuuseen on menty siinäkin asias..

        Ja toisekseen kun VIHREET ajavat et kaikkien pitäs liikkua julkisillä kulkuneuvoilla mut aina vihreet on nostamas jotain veroa julkiseenkin kulkuun,ja sitä nämät kuljetus alan firmat nostaa lipun hintoja ja taas on tavallinen immeinen maksu poikana ja tyttönä,,siinä vaan hintoja kierrätetään eikä puhtaamappa luontoa..
        Kuka hullu vieä äänestää VIHREITÄ.NIIDEN PITÄS VAIHTAA NIMI RUSKEELUONTO.

        Demarit vihreiden hommia, kun niin mainostat Ruotsia?


      • Eenokki.
        Ruotsissa kirjoitti:

        Demarit vihreiden hommia, kun niin mainostat Ruotsia?

        Ruotsissa kun vaan on osattu hoitaa jätehuoltojärjestelmä järjellä, eikä idealismilla, kuten täällä. Eikö lopputulos ole tärkein, eikä puoluepolitiikka ja sinisilmäinen idealismi??


      • Suomessa vai
        Eenokki. kirjoitti:

        Ruotsissa kun vaan on osattu hoitaa jätehuoltojärjestelmä järjellä, eikä idealismilla, kuten täällä. Eikö lopputulos ole tärkein, eikä puoluepolitiikka ja sinisilmäinen idealismi??

        Ruotsissa?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      110
      891
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      278
      675
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      648
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      609
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      572
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      546
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      510
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe