civiltjänst på åland?

kille19

hej! vet nån om de e möjligt å göra civiltjänst på åland? vilka platser finns de där? e de nån högstadium dit man kunde gå? va tror ni, kan ja gå på åland fast svenskan int e mitt modersmål? ja e helt finskspråkig. klarar ja mej där!?

3

1011

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nippertippan

      Säkert skulle du klara dej med din svenska, den låter ju jätte bra. Jag betvivlar att Åland har något system för civiltjänstgöring. Åland är ju en demilitariserad zon och ålänningarna själva gör inte militärtjänst och av den orsaken har de inte någon civiltjänst heller.
      Men det finns andra väldigt svenskspråkiga orter i Finland, du behöver inte åka ända till Österbotten, i södra Finland finns ju Ekenäs, som om jag minns rätt, har 82% svenskspråkiga.
      Vart än du går så kom ihåg att genast börja umgås på svenska med de människor du skall jobba med, det är väldigt svårt att byta språk senare, man brukar snabbt som blixten präglas till att tala ett visst språk med en person. Vi fs har en tendens att slå över till finskan då vi umgås med finskspråkiga, var aktiv själv och berätta att du önskar tala svenska, ty om jag förstod dej rätt så vill du öva upp din svenska. Lycka till, hoppas du hittar ngt lämpligt ställe. Jag tror att Åland är uteslutet men du kan ju, för säkerhets skull, fråga någon (ännu) klokare.

      • kille19

        ja har i själva verket ren kollat saken. de e helt möjligt att göra civiltjänsten på åland. åtminstone nåt högstadium (och ett par andra ställen) hade anmält sej på listan på civiltjänstplatser.
        tack för uppmuntran!

        nog e ja ännu lite osäker på vart ja vill. vilket e vackrast? ekenäs, hangö eller mariehamn? å var kunde man vistas året runt!?


      • Nippertippan
        kille19 kirjoitti:

        ja har i själva verket ren kollat saken. de e helt möjligt att göra civiltjänsten på åland. åtminstone nåt högstadium (och ett par andra ställen) hade anmält sej på listan på civiltjänstplatser.
        tack för uppmuntran!

        nog e ja ännu lite osäker på vart ja vill. vilket e vackrast? ekenäs, hangö eller mariehamn? å var kunde man vistas året runt!?

        Frågar du mej så är Hangö vackrast! Men jag är jävig för att jag har en stark förkärlek till min 'andra hemstad'. Men Hangö är nog inte speciellt roligt under vintern för en kille i din ålder. Dessutom är hangöborna väldigt tvåspråkiga, det pratas finska och svenska huller om buller, och språken har lite en tendens att flyta in i varandra.
        Om du vill ha litet liv omkring dej så är det väl nog Mariehamn eller Ekenäs som gäller, eller varför inte Karis? Karis är väldigt svenskspråkigt och har dessutom flera stora skolor, t.o.m yrkesskolan 'Västis', så där finns gott om andra ungdomar.
        Skulle du fråga mej så tror jag nästan att jag skulle rekommendera Karis. Karis är ju dessutom knutpunkten på kustbanan, det är bara att ta tåget
        och vips är du i Ekenäs, Hangö eller Helsingfors.
        Alla tre städer är väldigt olika, svåra att jämföra, men roligt att du sätter dej in i vad du vill och vad du förväntar dej. Lycka till!


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      106
      7548
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2822
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2412
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      113
      2129
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1809
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1553
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1416
    8. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1399
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1387
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1337
    Aihe