apuva...
eli mitsussa on semmoinen ongelma kun auto vm -98 jäi katsastuksessa kiinni päästöistä.No merkkikorjaamolla sanottiin että kaupunkiajosta johtuen autoon tarvii laittaa jokin aine (joka piti tilata Japanista ). No nyt Mitsu oli tänään Korjaamolla ja liuos laitetiin koneeseen ja muitakii temppuja tehtiin,mutta arvot on pielessä vieläkin.
Eli onko kellään tietoa mistä vois johtua ko vika moottorissa (anturit,suuttimet ym),kiitos jo etukäteen
ps.merkkikorjaamolla ei aikaskaan ollut mitään tietoa mistä tämä vois johtua ja maanantaiksi on varattu uusi aika , jolloin ne alkaa arvailemaan seuraavaa vikaa.(huono homma muuten mutta katsastus meni jo "vanhaksi "(yli 1 kk)kun piti ootella sitä ainetta merirahtina ja nyt joutuu koko katsastuksen uusimaan...)
Carisma GDI päästöt
10
4278
Vastaukset
- asentaja112
mikä arvo oli pielessä/mitkä arvot??
- Kallo
Kuulostaa kyllä erinomaisen mielenkiintoiselta tuo Japanista rahdattu litku. Mitsullahan on GDI:lle oma palotilan puhdistuslaite ja siihen oma aineensa, mutta kyllä tuota pitäisi olla maahantuojalla saatavilla, ellei kyseessä ole tilapäinen toimituskatkos. Lisäksi saattavat käyttää Forten tuotteita, joita on yleisesti saatavilla.
Onko pakokaasun takaisinkierrätys (EGR) suljettu. Se EGR-venttiiliä käyttävä alipaineletku kannattaa joka tapauksessa tukkia.
Laita ne pakokaasuarvot näkyville, niin joku voi ehkä ottaa asiaan kantaa. Vikakoodit? - ami66
Tässä vähän taustaa lisää ko asiaan.
Kysymyksessä on veljeni auto -98 sedan 1,8 GDI ajettu n 160 tkm.
Ne "arvot" jäi sinne korjaamolle.(saadaan maanantaina)
Oireena autossa on ollut :
tyhjäkäynnin "soutaminen" eli se ei pysy vakaana. Välillä meinaa sammua ja sitten isonee... Myös joskus ajon aikana kaasu "isonee" itsekseen.
Korjaamo ilmoitti, että jos käyntiä ei korjata saattaa moottori vaurioutua
Se perjantain ihmeaine oli jotakin sprayta ,jota asentaja oli ruiskutellut moottoriin.- Kallo
Tuo spray kuulostaa edelleen aikaisempaan viitaten varsin mystiseltä.
Kuvaamasi oireet viittaavat uhkaavasti GDI:n tyypilliseen ongelmaan kaasuläppäkoteloon. Noita läppäkoteloita on jouduttu paljon uusimaan. En tiedä, mitä pajalla on tarkalleen ottaen tehty. Ehdottaisin, että palotila puhdistetaan GDI:n laiteella, joita kiertää Suomessa muutama liikkeiden välillä. Lisäksi kaasuläppäkotelo kannattaa puhdistaa tarkoin, tarvittaessa irrotettuna. Samalla kannattaa vilkaista sinne imusarjaan, minkälainen nokikerros sieltä löytyy. Sen mukaan tarvittaessa imusarjan puhdistus ja EGR:n sulku ongelmien vähentämiseksi jatkossa. Kaasuläppäkotelossa saattaa nokeentumisen lisäksi olla ongelmana TPS-anturi (kaasuläpän asentotunnistin) -> vaihtoon.
- ami66
Paljonkohan tulee tommoinen remontti maksamaan, kun olivat ilmoittaneet katalysaattorin uusimisen tarpeelliseksi. Tilaukseeen taas osa on mennyt...missä hinnoissa kataysaattorit nykyään ovat.......onko tietoa?
- Nimetön
mitähän ainetta tosiaan on tilattu??=)missä korjaamolla se oikeen on??onko akku päässyt tyhjäksi jossain vaiheessa tai akku ollu irti?jos on niin tyhjäkäynti pitää opettaa uudestaan..kaasuläppäkotelo voi olla karstainen/rikki.toisaalta voi olla myös liian alhainen bensanpaine..arvot ei mee kohalleen juuri sen takia kun tyhjäkäynti seilaa.
- minä
lueskelin nuo jutut,ja ehdottaisi pelin puhaltamista poikki.ei tyhjäkäynti ala aaltoilemaan katalysattori viasta. ehdottaisin jotakin OIKEAAN KORJAAMOA.
- ami66
minä kirjoitti:
lueskelin nuo jutut,ja ehdottaisi pelin puhaltamista poikki.ei tyhjäkäynti ala aaltoilemaan katalysattori viasta. ehdottaisin jotakin OIKEAAN KORJAAMOA.
Nyt on vihdoin vika korjattu/paikannettu.
Katalysaattori on mennyt uusiksi, vika on varmaan ollut siinä..en tiiä mitä muuta on tehty, mutta auton pitäisi olla nyt kunnossa. Merkkiliikkeessä on auto ollut koko ajan. - Kallo
ami66 kirjoitti:
Nyt on vihdoin vika korjattu/paikannettu.
Katalysaattori on mennyt uusiksi, vika on varmaan ollut siinä..en tiiä mitä muuta on tehty, mutta auton pitäisi olla nyt kunnossa. Merkkiliikkeessä on auto ollut koko ajan.Olisi tietysti ihan mukava tietää, mitä muuta autolle on pajalla tehty katalysaattorin uusimisen lisäksi. Tyhjäkäynnin hummaamiseen ja kierrosten omatoimiseen heittelyyn katalysaattorilla ei varmasti ole mitään vaikutusta. Liekö nuo nyt sitten täysin korjaantuneetkaan, jos on pelkästään keskitytty saamaan päästöarvot rajojen sisään.
- matsubitshu
tuli kk sitten hommattuu Mitsubishi carisma 1.8 gdi -98. Noh lähdin käyttämään katsastuksessa sitä kaikki muut arvot oli erittäin hyvät, mutta päästöistä jäi kiinni.
Joutokäynti Yli 2000 1/min
CO 0.09/0.50 2.08/0.30
Hc 422/100 280/100
lambda 1,02
Co2 7,29 12,37
O2 10,65/5,00 2,08/5,00
Noh, näitä ihmetellessä sitten päätin lähteä tutkimaan kaasuläppäkoteloa, jonka sitten irroitin kokonaan ja putsasin se oli ihan täynnä paskaa jarru/moottorin puhistusainetta käytin.. ja laitoin takasin.
Jonka jälkeen arvot näyttivät tältä:
Joutokäynti Yli 2000 1/min
CO 0.26/0.50 0,89/0.30
Hc 222/100 231/100
lambda 1,06
Co2 14,17 13,96
O2 2,50/5,00 2,15/5,00
No läpihän se ei menny vieläkään. vaikka kuinka olevinaan katsastus mies koitti huudattaa..
Tämän jälkeen vein autoni yhdelle tuttavalle joka sitten epäili lambda anturia, vika ei ollut siinäkään. Hän käytti auton sitten itse katsastuksessa, ja he tuntuivatkin jo tietävän että gdi koneita pitää vaan huudattaa tarpeeksi kauan jotta arvot alkavat näyttämään hyviltä.. Toki hän hitsasi putkeekin vähän mutta päätekijä siinä on että kone lämpenee tarpeeksi..
Tämän jälkeen tuli tälläiset arvot. (oli eri katsastusasemakin)
Joutokäynti Yli 2000 1/min
CO 0.11/0.50 0,28/0.30
Hc 49/100 67/100
lambda 1,00
Co2 8,7 14,7
O2 9 0,27/5,00
Eli huudatusta vaan tarpeeksi!! Nyt tyytyväisin mielin taas vuosi leimaaa :))
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sannalla tänään vuorossa The Daily Show
Eli nyt mennään jo satiirin puolelle. Tuohan on vähän kuten Lindströmin ohjelma Suomessa.1438405Tanskassa lain vaatimana Bovaer tappanut nautoja ja sairastuttanut
Samaa myrkkyä myös Suomen lehmiin ollut tuloillaan, miten teidän tilalla? https://www.agriland.ie/farming-news/bovaer-m1067586Täysi ryöpytys Sanna Marinille ulkomailla.
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/f699d84f-fa53-4dba-8718-2c395017fc55 Sanna Marinin kirja saa todella tylyn vastaanot1255819Ruotsalaisuuden Päivän virallinen liputuspäivä poistettava VÄLITTÖMÄSTI!
Suomen valtion ja suomalaisuuden kannalta ei ole minkäänlaisia perusteita liputtaa virallisesti ruotsalaisuuden päivää,1035698Minja Koskelan "istumista" kertovassa uutisessa ei sanottu persuista mitään
eli jälleen kerran äärivasemmistolainen valehtelee, hän kun väittää että juuri persut ovat lähetelleet Koskelalle vähemm1214862Pekka Visuri: "Suomen on aika irrottautua Ukrainan sodasta"
Slava Ukraina-mölinät eivät enää auta. Ukraina on sotansa hävinnyt. Nyt tarvitaan poliittista selvänäköisyyttä, reaalipo1472720Mikaela Nylander: Jos pakkoruotsi poistetaan, niin ruotsin kielen asema romahtaa
(Nylander on vanha RKP:nen) Mutta niin heikossa vedossa muumiruotsi siis on Suomessa, että vain tekohengityksellä se pys642536Ei välimatka meitä erottanut
Vaan välirikko ja väärinymmärrykset. Oikeastaan henkinen välimatka on meidän välillä pieni, näin uskon. Näen koko ajan e91547Maajussi-Villen morsioehdokas Maarit ei halunnut Villeä - Tämä totuus valkeni kuvauksissa!
Ohhoh, tekikö Maarit mielestäsi oikean ratkaisun Villen suhteen? Maajussi-Ville on herättänyt voimakkaita tunteita puol91505Nainen aion pilata elämäsi täysin, opetus sulle, että pelasit väärän ihmisen sydämellä.
Empatiani sua kohtaan katosi siinä kohtaan, kun teit tietoisen valinnan leikkiä mun sydämellä. Luulet olevas joku älykäs2341464