Carisma GDI päästöt

ami66

apuva...
eli mitsussa on semmoinen ongelma kun auto vm -98 jäi katsastuksessa kiinni päästöistä.No merkkikorjaamolla sanottiin että kaupunkiajosta johtuen autoon tarvii laittaa jokin aine (joka piti tilata Japanista ). No nyt Mitsu oli tänään Korjaamolla ja liuos laitetiin koneeseen ja muitakii temppuja tehtiin,mutta arvot on pielessä vieläkin.
Eli onko kellään tietoa mistä vois johtua ko vika moottorissa (anturit,suuttimet ym),kiitos jo etukäteen
ps.merkkikorjaamolla ei aikaskaan ollut mitään tietoa mistä tämä vois johtua ja maanantaiksi on varattu uusi aika , jolloin ne alkaa arvailemaan seuraavaa vikaa.(huono homma muuten mutta katsastus meni jo "vanhaksi "(yli 1 kk)kun piti ootella sitä ainetta merirahtina ja nyt joutuu koko katsastuksen uusimaan...)

10

3938

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asentaja112

      mikä arvo oli pielessä/mitkä arvot??

    • Kallo

      Kuulostaa kyllä erinomaisen mielenkiintoiselta tuo Japanista rahdattu litku. Mitsullahan on GDI:lle oma palotilan puhdistuslaite ja siihen oma aineensa, mutta kyllä tuota pitäisi olla maahantuojalla saatavilla, ellei kyseessä ole tilapäinen toimituskatkos. Lisäksi saattavat käyttää Forten tuotteita, joita on yleisesti saatavilla.

      Onko pakokaasun takaisinkierrätys (EGR) suljettu. Se EGR-venttiiliä käyttävä alipaineletku kannattaa joka tapauksessa tukkia.

      Laita ne pakokaasuarvot näkyville, niin joku voi ehkä ottaa asiaan kantaa. Vikakoodit?

    • ami66

      Tässä vähän taustaa lisää ko asiaan.

      Kysymyksessä on veljeni auto -98 sedan 1,8 GDI ajettu n 160 tkm.
      Ne "arvot" jäi sinne korjaamolle.(saadaan maanantaina)
      Oireena autossa on ollut :
      tyhjäkäynnin "soutaminen" eli se ei pysy vakaana. Välillä meinaa sammua ja sitten isonee... Myös joskus ajon aikana kaasu "isonee" itsekseen.
      Korjaamo ilmoitti, että jos käyntiä ei korjata saattaa moottori vaurioutua
      Se perjantain ihmeaine oli jotakin sprayta ,jota asentaja oli ruiskutellut moottoriin.

      • Kallo

        Tuo spray kuulostaa edelleen aikaisempaan viitaten varsin mystiseltä.

        Kuvaamasi oireet viittaavat uhkaavasti GDI:n tyypilliseen ongelmaan kaasuläppäkoteloon. Noita läppäkoteloita on jouduttu paljon uusimaan. En tiedä, mitä pajalla on tarkalleen ottaen tehty. Ehdottaisin, että palotila puhdistetaan GDI:n laiteella, joita kiertää Suomessa muutama liikkeiden välillä. Lisäksi kaasuläppäkotelo kannattaa puhdistaa tarkoin, tarvittaessa irrotettuna. Samalla kannattaa vilkaista sinne imusarjaan, minkälainen nokikerros sieltä löytyy. Sen mukaan tarvittaessa imusarjan puhdistus ja EGR:n sulku ongelmien vähentämiseksi jatkossa. Kaasuläppäkotelossa saattaa nokeentumisen lisäksi olla ongelmana TPS-anturi (kaasuläpän asentotunnistin) -> vaihtoon.


    • ami66

      Paljonkohan tulee tommoinen remontti maksamaan, kun olivat ilmoittaneet katalysaattorin uusimisen tarpeelliseksi. Tilaukseeen taas osa on mennyt...missä hinnoissa kataysaattorit nykyään ovat.......onko tietoa?

      • Nimetön

        mitähän ainetta tosiaan on tilattu??=)missä korjaamolla se oikeen on??onko akku päässyt tyhjäksi jossain vaiheessa tai akku ollu irti?jos on niin tyhjäkäynti pitää opettaa uudestaan..kaasuläppäkotelo voi olla karstainen/rikki.toisaalta voi olla myös liian alhainen bensanpaine..arvot ei mee kohalleen juuri sen takia kun tyhjäkäynti seilaa.


      • minä

        lueskelin nuo jutut,ja ehdottaisi pelin puhaltamista poikki.ei tyhjäkäynti ala aaltoilemaan katalysattori viasta. ehdottaisin jotakin OIKEAAN KORJAAMOA.


      • ami66
        minä kirjoitti:

        lueskelin nuo jutut,ja ehdottaisi pelin puhaltamista poikki.ei tyhjäkäynti ala aaltoilemaan katalysattori viasta. ehdottaisin jotakin OIKEAAN KORJAAMOA.

        Nyt on vihdoin vika korjattu/paikannettu.

        Katalysaattori on mennyt uusiksi, vika on varmaan ollut siinä..en tiiä mitä muuta on tehty, mutta auton pitäisi olla nyt kunnossa. Merkkiliikkeessä on auto ollut koko ajan.


      • Kallo
        ami66 kirjoitti:

        Nyt on vihdoin vika korjattu/paikannettu.

        Katalysaattori on mennyt uusiksi, vika on varmaan ollut siinä..en tiiä mitä muuta on tehty, mutta auton pitäisi olla nyt kunnossa. Merkkiliikkeessä on auto ollut koko ajan.

        Olisi tietysti ihan mukava tietää, mitä muuta autolle on pajalla tehty katalysaattorin uusimisen lisäksi. Tyhjäkäynnin hummaamiseen ja kierrosten omatoimiseen heittelyyn katalysaattorilla ei varmasti ole mitään vaikutusta. Liekö nuo nyt sitten täysin korjaantuneetkaan, jos on pelkästään keskitytty saamaan päästöarvot rajojen sisään.


    • matsubitshu

      tuli kk sitten hommattuu Mitsubishi carisma 1.8 gdi -98. Noh lähdin käyttämään katsastuksessa sitä kaikki muut arvot oli erittäin hyvät, mutta päästöistä jäi kiinni.

      Joutokäynti Yli 2000 1/min
      CO 0.09/0.50 2.08/0.30
      Hc 422/100 280/100
      lambda 1,02
      Co2 7,29 12,37
      O2 10,65/5,00 2,08/5,00

      Noh, näitä ihmetellessä sitten päätin lähteä tutkimaan kaasuläppäkoteloa, jonka sitten irroitin kokonaan ja putsasin se oli ihan täynnä paskaa jarru/moottorin puhistusainetta käytin.. ja laitoin takasin.

      Jonka jälkeen arvot näyttivät tältä:

      Joutokäynti Yli 2000 1/min

      CO 0.26/0.50 0,89/0.30
      Hc 222/100 231/100
      lambda 1,06
      Co2 14,17 13,96
      O2 2,50/5,00 2,15/5,00

      No läpihän se ei menny vieläkään. vaikka kuinka olevinaan katsastus mies koitti huudattaa..

      Tämän jälkeen vein autoni yhdelle tuttavalle joka sitten epäili lambda anturia, vika ei ollut siinäkään. Hän käytti auton sitten itse katsastuksessa, ja he tuntuivatkin jo tietävän että gdi koneita pitää vaan huudattaa tarpeeksi kauan jotta arvot alkavat näyttämään hyviltä.. Toki hän hitsasi putkeekin vähän mutta päätekijä siinä on että kone lämpenee tarpeeksi..

      Tämän jälkeen tuli tälläiset arvot. (oli eri katsastusasemakin)


      Joutokäynti Yli 2000 1/min

      CO 0.11/0.50 0,28/0.30
      Hc 49/100 67/100
      lambda 1,00
      Co2 8,7 14,7
      O2 9 0,27/5,00


      Eli huudatusta vaan tarpeeksi!! Nyt tyytyväisin mielin taas vuosi leimaaa :))

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3467
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      156
      2099
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      204
      1791
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      135
      1699
    5. 80
      1165
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1104
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      273
      1045
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      130
      999
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      929
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      895
    Aihe