Terve! Kuka osais sanoa hyvän venyttely taktiikan / ohjelman millä saan mun sisäreidet venymään. Eli tarkoitus olis saada jalat venymään sivuille mahdollisimman pitkälle. Mikä tyyli olis tohon paras? Sattuu aivan pirusti sisäreiteen/nivusiin kun yritän laskeutua jalkojen varassa alas päin jalat sivulle päin. Kai tosta jotain selvis mitä tarkoitin?
VENYTTELY
21
8650
Vastaukset
- neuvokas
Sun pitää vissiin ruveta venyttelemään.
- Judoukkeli
Ainoastaan lämpimiä lihaksia voi venyttää ilman vammoja. Hölkkää, hyppää narua, tee kevyitä levytanko harjoitteita, jne. Kun lihakset ovat lämpimiä niin PITKIÄ (min. 10 s) venytyksiä esimerkiksi sivuttais- ja vaakaspagaatia tatamista/lattiasta käsillä tukien lievälle kipukynnykselle. LIEVÄ kipu pitääkin tuntua. Ei saa kuitenkaa rytkyttää tai painaa väkisin. Muista että notkeuden herkkyyskausi ajoittuu ikävuosiin n. 10 - 12 v, jolloin luodaan edellytykset ääreisliikeradoille. Mikäli olet yli parikymppinen "sahapukki", niin et tule koskaan pääsemään spagaatia.
- kaikki venyvät
Ei se kyllä ihan noin mene. Etsi tietoja itse, äläkä usko näihin omat teoriansa kehittäneisiin nettiukkeleihin. Venyttelytapoja on muuten muitakin kuin tuo staattinen.
- Judoukkeli
kaikki venyvät kirjoitti:
Ei se kyllä ihan noin mene. Etsi tietoja itse, äläkä usko näihin omat teoriansa kehittäneisiin nettiukkeleihin. Venyttelytapoja on muuten muitakin kuin tuo staattinen.
No johan nyt on. Voisiko ystävä hyvä sitten valaista, miten yli 30 v ja yli 80 kg painavan sahapukin pitäisi venytellä, jotta saisi edes kämmenet lattiaan seisaaltaan kun ne ei ole sinne koskaan menneet nuoruusvuusinakaan vaikka mitään tukielin vammaa ei olekaan ? Pitäisikö venyttely mielestäsi tehdä dynaamisesti "rynkyttämällä" kipukynnys ylittäen ? Ja eikö 10 - 13 v olekaann liikkuvuuden herkkyyskausi kuten kirjalisuudessa ja valmennuskursseilla on opetettu ??
- tumppu1st
Judoukkeli kirjoitti:
No johan nyt on. Voisiko ystävä hyvä sitten valaista, miten yli 30 v ja yli 80 kg painavan sahapukin pitäisi venytellä, jotta saisi edes kämmenet lattiaan seisaaltaan kun ne ei ole sinne koskaan menneet nuoruusvuusinakaan vaikka mitään tukielin vammaa ei olekaan ? Pitäisikö venyttely mielestäsi tehdä dynaamisesti "rynkyttämällä" kipukynnys ylittäen ? Ja eikö 10 - 13 v olekaann liikkuvuuden herkkyyskausi kuten kirjalisuudessa ja valmennuskursseilla on opetettu ??
...väitän - jollei sinulla ole fyysisiä rajoitteita - kenen tahansa kykenevän vaikkapa spakaatiin. Siihen tarvitaan lämpimiä lihaksia ja säännöllistä venyttelyä. Ja tietty rauhallista venytystä, ei väkivaltaista rynkytystä.
Venyttele noilla neuvoilla kolmesta viiteen kertaan viikossa, puoli tuntia hyvälaatuista venyttelyä riittää - ja tule sitten väittämään vastaan.
-T - Judoukkeli
tumppu1st kirjoitti:
...väitän - jollei sinulla ole fyysisiä rajoitteita - kenen tahansa kykenevän vaikkapa spakaatiin. Siihen tarvitaan lämpimiä lihaksia ja säännöllistä venyttelyä. Ja tietty rauhallista venytystä, ei väkivaltaista rynkytystä.
Venyttele noilla neuvoilla kolmesta viiteen kertaan viikossa, puoli tuntia hyvälaatuista venyttelyä riittää - ja tule sitten väittämään vastaan.
-TValitettavasti väitteesi ei pidä käytännön elämässä paikkaansa. Mikäli et ole haarjoitellut ääreisliikeratoja riittävästi nuoruudesa (otollisinta ns. herkkyyskausilla) niin vanhemmiten niiden saavuttaminen on käytännössä mahdotonta.
Tietenkin jos minä 41 v. sahapukki rupean venyttelemään tuska kasvoilla jok'ikinen päivä, käyn fysioterapeutilla, jne jne jne, niin kyllähä ne kädet saattavat tatamiin rankan ja kivuliaan kauden jälkeen osuakin. Sen olen oppinut että kaikki tässä maailmassa on kuitenkin mahdollista..... joskaan ei todennäköistä. - kuvio4
Judoukkeli kirjoitti:
Valitettavasti väitteesi ei pidä käytännön elämässä paikkaansa. Mikäli et ole haarjoitellut ääreisliikeratoja riittävästi nuoruudesa (otollisinta ns. herkkyyskausilla) niin vanhemmiten niiden saavuttaminen on käytännössä mahdotonta.
Tietenkin jos minä 41 v. sahapukki rupean venyttelemään tuska kasvoilla jok'ikinen päivä, käyn fysioterapeutilla, jne jne jne, niin kyllähä ne kädet saattavat tatamiin rankan ja kivuliaan kauden jälkeen osuakin. Sen olen oppinut että kaikki tässä maailmassa on kuitenkin mahdollista..... joskaan ei todennäköistä.googleta noilla jos ei ole jo tuttu metodi:
PNF stretching
PNF venyttely - tumppu1st
Judoukkeli kirjoitti:
Valitettavasti väitteesi ei pidä käytännön elämässä paikkaansa. Mikäli et ole haarjoitellut ääreisliikeratoja riittävästi nuoruudesa (otollisinta ns. herkkyyskausilla) niin vanhemmiten niiden saavuttaminen on käytännössä mahdotonta.
Tietenkin jos minä 41 v. sahapukki rupean venyttelemään tuska kasvoilla jok'ikinen päivä, käyn fysioterapeutilla, jne jne jne, niin kyllähä ne kädet saattavat tatamiin rankan ja kivuliaan kauden jälkeen osuakin. Sen olen oppinut että kaikki tässä maailmassa on kuitenkin mahdollista..... joskaan ei todennäköistä....tee, kuten sanoin ja tule puolen vuoden päästä kertomaan sama juttu.
-T - tumppu1st
Judoukkeli kirjoitti:
Tietenkin jos minä 41 v. sahapukki rupean venyttelemään tuska kasvoilla jok'ikinen päivä, käyn fysioterapeutilla, jne jne jne, niin kyllähä ne kädet saattavat tatamiin rankan ja kivuliaan kauden jälkeen osuakin. Sen olen oppinut että kaikki tässä maailmassa on kuitenkin mahdollista..... joskaan ei todennäköistä....kerro, mihin lääketieteelliseen julkaisuun väitteesi perustat? Paskaa on helppo puhua, totta vähän vaikeampi...
-T - Judoukkeli
tumppu1st kirjoitti:
...kerro, mihin lääketieteelliseen julkaisuun väitteesi perustat? Paskaa on helppo puhua, totta vähän vaikeampi...
-TMinun ei tarvitse "googlettaa"... mitä se muuten on ?
Et kuitenkaan vastannut kysymykseeni kritiikisi jälkeen, eli siis pitäisikö venyttely mielestäsi tehdä dynaamisesti "rynkyttämällä" kipukynnys ylittäen ? Ja eikö 10 - 13 v olekaann liikkuvuuden herkkyyskausi kuten kirjalisuudessa ja valmennuskursseilla on opetettu ??
Antaisitko minulle "vanhalle jäärälle" muutamat kunnon vinkit tietopankistasi. - Judoukkeli
kuvio4 kirjoitti:
googleta noilla jos ei ole jo tuttu metodi:
PNF stretching
PNF venyttelyPNF eli Proprioseptiivinen Neuraalinen Fasilitaatio = Pöpölöpön Nölölöpölö Fölöpölö
Voisitko ystäväni muuten tiivistää käitykssesi tästä menetelmästä muutamalla ranskalaisella viivalla ja siten valaista meitä tietämättömämpiä.... ?
Voi voi voi voi .....
Taas tunuuu kuin pyörä olisi keksitty uudelleen..... - kung fu miäs
Judoukkeli kirjoitti:
PNF eli Proprioseptiivinen Neuraalinen Fasilitaatio = Pöpölöpön Nölölöpölö Fölöpölö
Voisitko ystäväni muuten tiivistää käitykssesi tästä menetelmästä muutamalla ranskalaisella viivalla ja siten valaista meitä tietämättömämpiä.... ?
Voi voi voi voi .....
Taas tunuuu kuin pyörä olisi keksitty uudelleen.....Se perustuu hermoston luonnollisiin reaktioihin.
"aloitetaan passiivisella venytyksellä, jonka jälkeen tehdään isometrinen jännitys
10-15 sekunniksi, välitön 2-3 sekunnin rentoutus ja lopuksi 15 sekunnin passiivinen venytys.
Venytys-jännitys-rentoutus-vastajännitys"
Elikkä tässä käytetään hyväksi hermoston rentoutus reaktiota joka on kehon turvasysteemi lihasten repeytymistä vastaan, eli kun lihas jännittyy kovaa niin aivot määrää sen rentoutumaan, rentoutunutta lihasta on helppo venyttää.
Kaikkilla on periaatteessa kyky päästä spagaattiin, nosta vasen jalkasi tuolin päälle, saatko sen suoraan sivulle 90 asteen kulmaan? Kokeile sama toisella, onnistuuko? Miksi et sitten voisi laittaa molemmat jalat sivuille osoittamaan samalla kertaa kun tuo onnistuu? Ei ole olemassa mitään lihasta joka yhdistää jalkoja ja estäisi tätä. Tässä on vain kyse siitä että lihaksisto ei ole tottunut tähän ja hermosto "pelkää" tätä, siksi sinulla alkaa jalat jännittymään kun menet spagaattiin. PNF menetelmä on saada pois tämä jännitys ja antaa lihasten venyä. - kung fu miäs
Judoukkeli kirjoitti:
Minun ei tarvitse "googlettaa"... mitä se muuten on ?
Et kuitenkaan vastannut kysymykseeni kritiikisi jälkeen, eli siis pitäisikö venyttely mielestäsi tehdä dynaamisesti "rynkyttämällä" kipukynnys ylittäen ? Ja eikö 10 - 13 v olekaann liikkuvuuden herkkyyskausi kuten kirjalisuudessa ja valmennuskursseilla on opetettu ??
Antaisitko minulle "vanhalle jäärälle" muutamat kunnon vinkit tietopankistasi.10-13 vuotiaana ei kannata mennä venyttelemään niitä raajoja liikaa, kun keho vielä kehittyy ja kasvaa niin siinä on vaarana epämuodostumia. Ei tuo ikäsi mikään este ole.
- Judoukkeli
kung fu miäs kirjoitti:
10-13 vuotiaana ei kannata mennä venyttelemään niitä raajoja liikaa, kun keho vielä kehittyy ja kasvaa niin siinä on vaarana epämuodostumia. Ei tuo ikäsi mikään este ole.
Olen kyllä erimieltä.
Näistä herkkyyskausista on lukuisia tieteellisiä julkaisuja. Se nyt vaan on tosiasia että n. 10v tienoilla luodaan perusteet ääreisliikerajoille; myöhemmin niitä ei voi enäää saavuttaa.
Otetaanpa esimerkikisi uinti. Jani Sievinen ja muut mailmanluokan uimarit pystyvät tekemään ns. "negatiivisella otteella" liikkeen, jossa kepistä otetaa ote ja se viedään pään yli selän taakse. Tyypillesesti keihäänheittäjät tekevät tätä myöys, joskin usein sivuttaisesti. Ajattele että tartut keppiin niin että ranteet ovatkin RISTISSÄ ("negatiivinen ote") ja silti kykenet kääntämään kepin pään yli suorinkäsin pään ylitse selkäsi taakse !! Jos et ole junnuna tuota harjoitellut, on aivan turhaa väittää etä sen voisi myöhemmin kyetä tekemään. - Judoukkeli
kung fu miäs kirjoitti:
Se perustuu hermoston luonnollisiin reaktioihin.
"aloitetaan passiivisella venytyksellä, jonka jälkeen tehdään isometrinen jännitys
10-15 sekunniksi, välitön 2-3 sekunnin rentoutus ja lopuksi 15 sekunnin passiivinen venytys.
Venytys-jännitys-rentoutus-vastajännitys"
Elikkä tässä käytetään hyväksi hermoston rentoutus reaktiota joka on kehon turvasysteemi lihasten repeytymistä vastaan, eli kun lihas jännittyy kovaa niin aivot määrää sen rentoutumaan, rentoutunutta lihasta on helppo venyttää.
Kaikkilla on periaatteessa kyky päästä spagaattiin, nosta vasen jalkasi tuolin päälle, saatko sen suoraan sivulle 90 asteen kulmaan? Kokeile sama toisella, onnistuuko? Miksi et sitten voisi laittaa molemmat jalat sivuille osoittamaan samalla kertaa kun tuo onnistuu? Ei ole olemassa mitään lihasta joka yhdistää jalkoja ja estäisi tätä. Tässä on vain kyse siitä että lihaksisto ei ole tottunut tähän ja hermosto "pelkää" tätä, siksi sinulla alkaa jalat jännittymään kun menet spagaattiin. PNF menetelmä on saada pois tämä jännitys ja antaa lihasten venyä.Vastasit hyvin ja analyyttisesti. Sinulla myös staitaa olla kokemusta näistä aisoita...
Palataan asiaan ;) - helvetti sentään mitä paskaa!
kung fu miäs kirjoitti:
10-13 vuotiaana ei kannata mennä venyttelemään niitä raajoja liikaa, kun keho vielä kehittyy ja kasvaa niin siinä on vaarana epämuodostumia. Ei tuo ikäsi mikään este ole.
Kungfu miäs on itse aloittanut liikunnan vasta murrosiän jälkeen kun tommosta väittää.
Kysykää vaikka naisvoimistelijoilta miten sitä venytellään ja missä iässä se on tehokkainta.
Johan ne on 14-vuotiaina MM ja Olympia kisoissa ja takana on ainakin 10-vuotta venyttelyä ja treeniä.
Kamppailulajit aloitetaan yleisesti murrosiässä tai sen jälkeen. Iässä missä uho on suurimmillaan ja järki pienimillään.
Tämän huomaa näillä palstoilla hyvin selvästi.
10-13 vuotiaana ei varmasti kukaan voi venytellä liikaa. Et ole ilmeisesti vetänyt tai ohjannut lapsia ja nuoria koskaan.
Tietenkään ikä ei ole este venyttelylle. Melkoinen hidaste kylläkin.
30 vuotiaana alkaa ensimmäiset merkit
40 vuotiaana sen tuntee vielä selvemmin.
50 vuotiaana huomaavat jo muutkin - kung fu miäs
helvetti sentään mitä paskaa! kirjoitti:
Kungfu miäs on itse aloittanut liikunnan vasta murrosiän jälkeen kun tommosta väittää.
Kysykää vaikka naisvoimistelijoilta miten sitä venytellään ja missä iässä se on tehokkainta.
Johan ne on 14-vuotiaina MM ja Olympia kisoissa ja takana on ainakin 10-vuotta venyttelyä ja treeniä.
Kamppailulajit aloitetaan yleisesti murrosiässä tai sen jälkeen. Iässä missä uho on suurimmillaan ja järki pienimillään.
Tämän huomaa näillä palstoilla hyvin selvästi.
10-13 vuotiaana ei varmasti kukaan voi venytellä liikaa. Et ole ilmeisesti vetänyt tai ohjannut lapsia ja nuoria koskaan.
Tietenkään ikä ei ole este venyttelylle. Melkoinen hidaste kylläkin.
30 vuotiaana alkaa ensimmäiset merkit
40 vuotiaana sen tuntee vielä selvemmin.
50 vuotiaana huomaavat jo muutkin"10-13 vuotiaana ei varmasti kukaan voi venytellä liikaa."
No ainakin minä varoitin.
Venäjällä juuri tälläisille nuorille voimistelijoille joita on venytetty paljon lapsena niin on kehittynyt selkärangan epämuodostumia aikusiässä. Ei tälläistä varmaan kaikille tule, mutta en minä ainakaan riski ottaisi jos ohjaisin junnu ryhmää. - iisisti
kung fu miäs kirjoitti:
"10-13 vuotiaana ei varmasti kukaan voi venytellä liikaa."
No ainakin minä varoitin.
Venäjällä juuri tälläisille nuorille voimistelijoille joita on venytetty paljon lapsena niin on kehittynyt selkärangan epämuodostumia aikusiässä. Ei tälläistä varmaan kaikille tule, mutta en minä ainakaan riski ottaisi jos ohjaisin junnu ryhmää.Selän venyttelyn kanssa pitääkin olla varovainen. Joissakin lajeissa, täällä päin varsinkin rytmisessä voimistelussa, vaaditaan mielestäni liikaa selän notkeuden suhteen. Ei ole kiva jos joutuu aikuisella iällä käyttämään tukiliivejä.
- sattuu
Judoukkeli kirjoitti:
Vastasit hyvin ja analyyttisesti. Sinulla myös staitaa olla kokemusta näistä aisoita...
Palataan asiaan ;)Ei tuo nyt ihan noinkaan mene, vaikka Pavel noin väittääkin. :D
Kaikki eivät välttämättä aivan täydelliseen spagaatiin joka suuntaan taivu, jos aloittavat aikuisiällä, mutta hyvin lähelle ainakin, jos eivät nyt aivan ikäloppuja ole. Eli tarpeeksi potkaisemaan ihmistä päähän tai kaulaan sääriluulla.
Tämä PNF näyttää olevan vain eräs metodi tehdä isometrisiä venytyksiä. Niitä on muitakin. - kumiukko sul on lompakossas
iisisti kirjoitti:
Selän venyttelyn kanssa pitääkin olla varovainen. Joissakin lajeissa, täällä päin varsinkin rytmisessä voimistelussa, vaaditaan mielestäni liikaa selän notkeuden suhteen. Ei ole kiva jos joutuu aikuisella iällä käyttämään tukiliivejä.
Voimaharjoitusten jälkeen tunnin, parin päästä staattinen venytys.
Dynaamista aina sopivalla hetkellä, esim. ennen treenaamista, aamuisin ja muutenkin usein.
Isometristä sitten harvemmin, siten kuin lihakset kestävät. Pikku hiljaa, varovasti ääreisvoimaa rakentaen.
Taisin kertoa jo liikaa. Meni bisnesoppurtunityt vituiks. - VanhaStarba
Judoukkeli kirjoitti:
Olen kyllä erimieltä.
Näistä herkkyyskausista on lukuisia tieteellisiä julkaisuja. Se nyt vaan on tosiasia että n. 10v tienoilla luodaan perusteet ääreisliikerajoille; myöhemmin niitä ei voi enäää saavuttaa.
Otetaanpa esimerkikisi uinti. Jani Sievinen ja muut mailmanluokan uimarit pystyvät tekemään ns. "negatiivisella otteella" liikkeen, jossa kepistä otetaa ote ja se viedään pään yli selän taakse. Tyypillesesti keihäänheittäjät tekevät tätä myöys, joskin usein sivuttaisesti. Ajattele että tartut keppiin niin että ranteet ovatkin RISTISSÄ ("negatiivinen ote") ja silti kykenet kääntämään kepin pään yli suorinkäsin pään ylitse selkäsi taakse !! Jos et ole junnuna tuota harjoitellut, on aivan turhaa väittää etä sen voisi myöhemmin kyetä tekemään.Nuo ns. "ääri" venytykset pitää käsittääksen paikkaansa mitä tulee tuohon ikä asiaan, juuri kuten asian esität. Mutta kamppailulajeissa tarvittavaa venyvyttä ei ikä rajoita mielestäni mitenkään. Missään kamppailulajissa ei tarvita "ääri" venyvyyksiä. Taekwondossa, potkunyrkkeilyssä, karatessa, jne. tarvitaan varmaankin eniten alkuperäisen kysyjän tarvitsemaa venyvyyttä. Sellaisen saa vaikka aloittaa vanhempanakin. Ylimääräistä työtä, kotihommia ja aikaahan se vaatii, koska useimmilla saleilla venyttely on vain osa alku- ja loppujumppaa ja ne ei riitä alkuunkaan, jos on todellisia ongelmia tarvittavien liikelaajuuksien kanssa.
Omat lajit ennen 23v ikää oli paini ja nyrkkeily. Aloitin karaten ja jujutsun siis yli 23 vuotiaana.
Spagaatit ja splitit eivät todellakaan menneet heti ensimmäisen vuoden jälkeen. Mutta yks päivä ne sitten meni. Sitten on ollut taukoakin välillä ja jäykkyttä on tullut lisää. Nyt kun olen kuntoilumielessä taas tosissaan mukana, niin nuo spagaatit ja splitit menee taas. Voin sanoa, että tein tuossa parikymppisenä hieman keskiverto pulliaista enemmän töitä tuon venyvyyden eteen, mutta se toi tuloksia. Muutama tuon ajan treenikaveri on ollut kuvioissa samoista ajoista asti, mutta heillä kaikilla ei ole ollut sinniä koskaan saavuttaa samaa venyvyys tasoa, koska ne kotihommat ovat jääneet aikoinaan ja nyt hieman vähemmälle. Itse tein töitä salin ulkopuolellakin rajusti asian eteen. Oma kokemus on, että kun sen tietyn venyvyystason on saavuttanyt, niin sen ylläpitäminen on yllättävän helppoa eikä se vaadi mitään erityistoimenpiteitä. Olen käsittänyt joistakin jooga touhuistakin sen verran, että ikä ei ole mikään rajoite. Joitakin venyttely asioita olisi voinut omalta kohdalta tehdä fiksumminkin näin jälkikäteen, mutta tulosta tuli. Itse venyttelytekniikkaan en ala jakelemaan ohjeita, koska aikoinaan saleilla käytetyt tekniikat ja opit ovat olleet hieman Japanilaistyylisiä, joista osa täysin virheellisiä nyky mittapuun mukaan. Mutta jotain tein ilmeisesti vahingossa oikein. Venyttelin usein mm. telkkaria samalla katsoen lattialla, pitkiä kevyitä satseja. Samoin työpaikalla tein kesken työpäivän muutaman pienen venytysoperaation, ravistelin paikkoja ja heitin muutaman hitaan kikin. Olin kyllä salilla usein ennen muita kuluttamassa aikaa ja samalla venyttelin hieman, koska huomasin, että on parempi tehdä muutama venyttelyliike ennen varsinaista harjoitusta, koska saattoi olla niin, että treeniä vetämään tuli Japanilaistajapanilaisempi (kusipää)sensei, joka pisti alkukumarruksen jälkeen heti täysillä potkimaan, tms.
Mutta ovelana miehenä olin jo hieman lämmitellyt paikkoja ja kyseinen simputus meni ikään kuin harakoille ja nautin vaan kovasta treenistä. Niillä kavereilla paikat repeili ja paukku, jotka tulivat pystymetsästä kyseiseen jumppaan. Osittain tällaisen touhun takiakin opin venyttelemään ja lämmittämään paikkoja oma-aloitteisesti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1153605Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja801341GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys521303- 831222
Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!351152- 601087
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn291070- 54931
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39912- 67898