HERPES, raskaus ja synnytys

syysäiti

Hei! Minua kiinnostaisi tietää miten te muut äidit/odottajat, joilla on genitaali herpes olette raskausajan voineet ja miten teidän synnytys on hoidettu? Onko teillä ollut herpes aktiivisena raskauden aikana ja onko teille aloitettu estolääkitys synnytyksen lähestyessä? Millainen on ollut estolääkityksenne? Vai onko herpes ollut kentis syy suunniteltuun/suunnittelemattomaan sektioon?

Itselläni herpes on ollut jo yli viiden vuoden ajan (ilmeisesti sain sen exältäni, mutta joka kuitenkin puhkesi vasta tavattuani nykyisen mieheni. Liekö uusi suhde saanut sen puhkeamaan). No mutta kuitenkin...näiden viiden vuoden aikana olen kokeillut lääkehoitoa herpekseen, mutta todennut, että se menee ilman lääkitystäkin ohi aikanaan. Ja niinpä en olekaan moneen vuoteen käyttänyt tähän mitään lääkettä, vaikka herpes ilmaantuukin yleensä muutaman kuukauden välein.

Nyt raskausaikanani herpes on ollut aktiivisena noin parin kuukauden välein ja edelleenkään en ole lääkkeitä tarvinnut, vaan olen hoitanut sen "kotikonstein". Nyt kuitenkin viikkoja yli 36 ja laskeskelin, että herpes saattaa tulla taas aktiiviseksi viikon tai parin viikon sisällä. Ensi viikolla minulla onkin lääkäri, jossa luultavasti aloitetaan estolääkitys.

Itseäni huolestuttaa hiukan, että pureekohan tuo estolääkitys ja kerkeääkö se vaikuttaa (nyt jo nimittäin välillä supistelee aika kovasti) ennen synnytystä. Mielessäni on myös käynyt sektio vaihtoehtona, mutta haluisin kuitenkin synnyttää alateitse. Pikkuisemme on kuitenkin etusialla ja haluan ajatella vaan hänen parastaan. Hänen takia olenkin valmis ihan mihin vaan ratkaisuihin.

Toivonkin kuulla muiden kokemuksia tästä näikin ikävästä ja kiusallisesta aiheesta....ja vaivasta!

5

9963

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jotakin

      Asikloviiri-lääkitys suun kautta aloitetaan estolääkityksen muodossa synnytykseen saakka. Hyvin ehtii vielä noilla viikoillasi aloittamaan. Pyydä respeti ajoissa läkkäriltä ja apteekissa halvempi rinnakkaistuote, ne sisältävät samaa lääkettä kaikki.
      Sektioon päädytään joka tapauksessa, jos sattuu löytymään sieltä alapäästä niitä vaivakohtia kun synnytys käynnistyy tai on lähellä. Näin ainakin on sanottu. Myös vyöruusu-tyyppiset herpesvirukset hoidetaan samaa lääkettä käyttämällä ja siihenkin otetaan lääkekuuri ennen synnytystä jos sellainen sattuu puhkeamaan.

      • Kysyin itse

        Minä sain viruksen todennäköisesti lapsen isältä 3 vuotta sitten, iski tosi rajuna ja olin 6kk älyttömän kalliilla estolääkityksellä. Sen jälkeen se on vaivannut harvenevin välein. Nyt on ONNEKSI pysynyt herppuli poissa koko raskauden ajan, vaikka on kaikenlaista stressiä ja uupumusta ollutkin, sehän voi joskus laukaista herpestulehduksen.

        Kysyin varmuuden vuoksi miten menetellä, jos se nyt sattuisi juuri tulemaan synnytyksen aikoihin. Estot päälle, ja jos on synnytyksessä rakkuloita näkyvissä, niin ne voi peittää teipillä. Olisi hienoa, jos selvitään ilman sektiota...

        Jos joudut estolääkitykselle, niin vaadi apteekissa ehdottomasti halvinta, asikloviiriä löytyy monen hintaista.

        Ehkä hieman hassua, mutta mieheni lähettää terveisiä :)


      • syysäiti
        Kysyin itse kirjoitti:

        Minä sain viruksen todennäköisesti lapsen isältä 3 vuotta sitten, iski tosi rajuna ja olin 6kk älyttömän kalliilla estolääkityksellä. Sen jälkeen se on vaivannut harvenevin välein. Nyt on ONNEKSI pysynyt herppuli poissa koko raskauden ajan, vaikka on kaikenlaista stressiä ja uupumusta ollutkin, sehän voi joskus laukaista herpestulehduksen.

        Kysyin varmuuden vuoksi miten menetellä, jos se nyt sattuisi juuri tulemaan synnytyksen aikoihin. Estot päälle, ja jos on synnytyksessä rakkuloita näkyvissä, niin ne voi peittää teipillä. Olisi hienoa, jos selvitään ilman sektiota...

        Jos joudut estolääkitykselle, niin vaadi apteekissa ehdottomasti halvinta, asikloviiriä löytyy monen hintaista.

        Ehkä hieman hassua, mutta mieheni lähettää terveisiä :)

        Samanlaisia vastauksia olen myös itse saanut neuvolasta kun asiaa olen kysynyt. Ja myös tuosta teipillä peittämisestä minulle myös mainittiin, mutta jotenkin tuntuu, että en siihen kyllä ihan hevillä luottais, koska vaikka rakkulat saataisiinkin peitettyä niin jotenkin tuntuu, että niistä rakkuloista voi päästä sitä "viirusnestettä" (tai mitä ikinä onkin)muuallekin, niin ettei sitä huomata...

        Pitää tosiaan myös pyytää apteekista jotain halvempaa lääkitystä, jos nyt sitten ylihuomenna, (kun on lääkäriaika)lääkäri katsoo parhaaksi aloittaa estolääkitys...tympäsee vaan aloittaa mitään lääkitystä, kun olen tähänkin asti ilman pärjännyt, mutta kuten jo aijemmin sanoin pikkuinen on nyt etusijalla.

        Niin ja ei tunnu yhtään hassulta, kun miehesi lähettää terveisiä...huumorilla tähän "tautiin" on ollut pakko opetella suhtautuun, joten sanohan miehellesi takaisin terkkuja ;).


    • mama_85
    • ikävä vaiva mullakin

      Eikös tuossa linkissä, minkä laitoit, lue, että "eläinkokeissa ei ole todettu haittaa raskauden aikana".. Tosin tossa on ainakin A-vitamiinia ja sitähän ei raskauden aikana suositella.. Eli ehkä ihan hyvä tarkistaa neuvolasta, ennenkuin syöt. Ja tiedoksi myös se, että loppuraskaudesta (rv 36 ) joutuu syömään herpeksen ehkäisyyn lääkkeitä koko loppuraskauden ajan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1418
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      942
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      731
    4. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      667
    5. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      32
      645
    6. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      641
    7. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      110
      624
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      614
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      64
      588
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      587
    Aihe