Lehden luin

Maalaismies*

Tiedemiehet toteavat Grönlannin jäätiköiden kiihtyvästä sulamisesta. Tätä menoa valtamerien pinta nousisi vuosisadan loppuun mennessä 30-40 senttiä. Jos Grönlannin jäätiköt sulaisivat kokonaisuudessaan, merenpinta nousisi 7 metriä.

Mikäli kaikki jäätiköt sulaisivat, merenpinta nousisi 70 metriä. Vedenpaisumus!

54

3528

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nuo samanlaiset tiedot ovat itselläni ja ilmeisesti kaikilla asioita seuraavilla.

Tuo 7-metriäkin lienee tarkkaan ja oikein määritelty.

"Suuri jos" on tietysti se, että jäätikkö ei voi sulaa kerralla koska se vaatii niin suuren lämpömäärän. Melkoinen lämmönmuutoksen hidastuspyörä meillä siinä on.

Olen kuullut Espanjaa uhkaavasta tsunamista, joka olisi samaa luokkaa kuin kaukoidässä viime jouluna.

Syytä tällaiseen merenpohjan repeämiseen ei ole kerrottu, eikä myöskään ajankohtaa.

Omassa maallikon ajatuksissani ole päätynyt olettamuksees, että suuret pumpatut öljymäärät jättävät maaperään vähintäänkin alipainetta, joka aiheuttaa jossain vaiheessa repeämän ja juuri meren pohjassa.

• matteus

"Olen kuullut Espanjaa uhkaavasta tsunamista, joka olisi samaa luokkaa kuin kaukoidässä viime jouluna.

Syytä tällaiseen merenpohjan repeämiseen ei ole kerrottu, eikä myöskään ajankohtaa."

Öljynpumppaus ei keventäne maanpinnan painetta niin paljon, että se aiheuttaisi tsunamin edellyttämiä hyökyaaltoja. Sitävastoin jääpeitteen sulamisen on laskettu keventävän painetta niin paljon, että siitä voinee aiheutua maanjäristyksiä. Suomessa jääpeitteen koatoaminen aiheuttaa vain lieviä maan tärinöitä joillakin seuduin, mutta maannousun uskotaan johtuvan siitä.

Tsunamien perimmäinen aiheuttaja on kuitenkin mantereitten vaeltaminen. Pitkien aikojen kuluessa mantereet ovat repeilleet toisistaan ja edelleen törmäilleet toisiinsa. Maanjäristykset sattuvat mannerlaattojen saumakohdissa.

Niin tapahtuu edelleenkin, esimerkiksi Aasian mantereen alle työntyy Intian laatta ikäänkuin "nytkähdellen". Kitka pysäyttää etenemisen välillä pitkiksi ajoiksi, mutta kun työntöpaine kasvaa, laattojen välillä tapahtuu raju liike kertarysäyksenä. Silloin syntyy voimakas maanjäristys. Taisivat kertoa edellisen tsunamin yhteydessä, että jotkin saareti olivat siirtynyt 30 kilometriä eri paikkaan?

Maanjäristyksen vaikutuksesta ei toki aiheudu aina tsunamia. Tsunami syntyy silloin, kun mannerlaattojen siirtymäsauma on meren alla, ja silloinkin vain siinä tapauksessa, jos päällimmäinen mannerosa murtumakohdassa "pomppaa" äkkiä rajusti ylöspäin.

Tuohon tapaan olen ymmärtänyt asiasta painettua sanaa. Varmasti Ruuneperikin on lukenut näistä, mutta hänen viestinsähän olikin tarkoitettu keskustelun avaukseksi;-)

• Lienee kuitenkin kysymys napajäätiköistä.

• Sinikynä

Minäkin luin päivän Hesarin ja yksi ajankohtainen aihe kiinnosti kovasti.
      Täällä on toisaalla ketju, jonka avauksessa on kriittinen lähestymistapa MM-kisoihin.
      Tässä Hesarin jutussa on myös kriitiikkiä yllinkyllin.
      Jutun on kirjoittanut entinen huippumaileri Ari Paunonen, joka nykyään toimii Juoksija-lehden päätoimittajana.
      Jutun otsikko, joka on ladottu kissan kokoisin kirjaimin on raflaava: "Suomen ei olisi pitänyt järjestää MM-kisoja"
      "Helsingissä pidetään komeat MM-kisat, mutta juhlien jälkeen suomalainen yleisurheilu on selkä seinää vasten", kirjoittaa Ari Paunonen.
      Laajassa artikkelissa Ari Paunonen käsittelee yleisurheilumme heikkoa tilaa.
      "Jos minä olisin saanut päättää, en olisi suositellut MM-kisoja Suomen järjestettäväksi. "Todellinen työmaa meillä on urheilun perustyössä, ei komeiden kulissien pystyttämisessä. Nämäkin vuodet olisi voitu tehdä voimakasta työtä itse lajin eteen, eikä uhrata rajallisia voimavaroja kalliisiin kisajärjestelyihin" Näin sivaltelee Ari Paunonen ja jatkaa toisaalla artikkelissaan "Yleisurheilun johtajilla riittää siis työtä. Valitettavasti Urheiluliitolla on ollut lähisitoriassa kaksi pitkäaikaista puheenjohtajaa. Tapani Ilkka ja Ilkka Kanerva, joilla kummallakin on ollut yksi perusvika; he ovat innokkaita kättelijöitä, mutta huonoja kuuntelijoita".
      Ari Paunoseen on helppo yhtyä.
      Nämä julkkisjohtajat, kuten esim. Ilkka Kanerva etsivät julkisuutta kaikkialta, mistä sitä on saatavissa. Mutta ei suinkaan edustamansa asian ehdoilla vaan nimen -ja yksinomaan omilla ehdoillaan.
      Meneillään olevat MM-kisat ovat siitä hyvä osoitus.
      Mikäli Ari Paunosen artikkeli kokonaisuudessaan kiinnostaa, se on luettaviss tämän päivän Hesarissa sivulla D5.

• Maalaismies*

Tosiaan eräänlainen mammuttitauti, joka on johtanut tässä tapauksessa selvään "vedenpaisumukseen".

• TR.maalariN

...juuri äseken, kotiintullessani, sen kyllä laatikosta nappasin. Vietettiin eilen vanhempieni kultahääpäivää ja kävin samalla kasaamassa lapsilaumani kesälaitumilta. On aika palata arkeen ja orientoitua koulun alkuun... MInulle se on lähinnä totuttelua, siihen meluun, mitä kolmesta murrosikäisestä lähtee;))

Tuota MM-kisa-asiaa silti ajattelen, vaikka en juttua ole vielä lukenutkaan. Olen aina ajatellut, että tuollaisia kisoja ei järjestetä niinkään lajin, tai urheilun tärkeyden vuoksi, vaan ns. matkailumarkkojen toivossa.

Joskus olen ollut mukana järjestämässä ratsastuskilpailutapahtumia, ja niiden yhteydessä, silkasta mielenkiinnosta, tein paikallisiin yrityksiin kyselyn siitä, miten tapahtuma vaikuttaa heidän liikevaihtoonsa.

Liki jokaisessa liikeyrityksessä (jos nyt ei lasketa hautaustoimistoja tms.. mukaan)tapahtuma tuplasi liikevaihdon. Luulenpa, että sama ilmiö näkyy myös Suurhelsingin alueella, jos nyt ei yhtä suurina prosentteina, niin liikevaihdon kasvuna kuitenkin.

Suuria kuluja ja suuria tuloja.... sen kannattaako moinen, tiedämme vasta jälkikäteen.
        Niin ja senkin, kenen pussiin kisojen tuotto lopulta kertyy. Valtiovalta varmaan saa omansa pois, veroina, joka tapauksessa.

• särkikala

MM-kisat liittyvät jäätiköiden sulaamiseen?

• Maalaismies*
        särkikala kirjoitti:

MM-kisat liittyvät jäätiköiden sulaamiseen?

No siten, että jos luet otsikon uudelleen "Luin lehden", niin minun silmiini osui juttu jäätiköiden sulamisesta, Sinikynä oli kiinnittänyt huomionsa MM:ään, mihin sinä?

• särkikala
        Maalaismies* kirjoitti:

No siten, että jos luet otsikon uudelleen "Luin lehden", niin minun silmiini osui juttu jäätiköiden sulamisesta, Sinikynä oli kiinnittänyt huomionsa MM:ään, mihin sinä?

en mihinkään, kun minulle ei tule Hesaria! Ymmärsin väärin koko homman, sorry!

• TR.maalariN

ottaisi meri omakseen sen, minkä aiemmin on menettänyt. ...lainehtisi noiden peltoaukeiden, vanhan merenpohjan paikalla, taas meri...

Elämän kiertokulkua sekin...

Jostain viikonvaihteessa luin, että tsunamissa ja Hiroshiman pommissa oli uhrien määrä suurin piirtein sama...
      Tärkeää on silti tuo, että Hiroshima muistetaan... estää ehkä samankaltaisen hulluuden toistumista, edes hiukan...

...sadesää tekee alakuloiseksi ja sitä ajattelee, että jos pari sukupolvea vielä pysyttäisiin hengissä, niin sekin olisi jo aika paljon;)

• Luin joskus jostain lehdestä, että Salpausselänharjut jäävät etelässä
      viimeisinä veden yläpuolella.

Joten harjun huipulle vaan mökkiä rankentelemaan!

• En Halua

pelotella, mutta tulevatko tonttihinnat alas!

• En Halua kirjoitti:

pelotella, mutta tulevatko tonttihinnat alas!

Suomen kuten muunkin Pohjolan aluehan oli napajään alla.

Yhä vielä 9000 v jälkeenpäin maanpinnan pientä kohoamista tapahtuu.
        Saamme lisää mereltä tonttimaata.

Jo Keski- Euroopan rantavaltiot menettävät alueitaan vedennouseman myötä.

Puhumattakaan monien Tyynen Valtameren saarivaltioista.
        Ovat jo nyt, meidän elinaikanamme osaksi tuhoutumassa paitsi veden nousun,
        myös säännöllisesti toistuvien hirmumyrskyjen takia.
        Onko niidenkin yleistymisillä osasyynä ilmastomuutokset?

• särkikala
        capt.cöpenick kirjoitti:

lehdestä, ja jos, niin mistä lehdestä? Kuulostaa mielenkiintoiselta.

• Satu
        capt.cöpenick kirjoitti:

Koska asustan Suomen etelärannikolla, lähellä rantaa, mutta kalliolla, kukkulalla, jonne Palmberg rakensi mun pesäni...

• en toivo
        Satu kirjoitti:

Koska asustan Suomen etelärannikolla, lähellä rantaa, mutta kalliolla, kukkulalla, jonne Palmberg rakensi mun pesäni...

mitään luonnonmullistuksia tänne!

Onni, että Suomi sijaitsee näin lauhkean leppeästi sopivissa olosuhteissa ja maastoissa.

Matkustushalut maailmalle hiipuvat, täällähän saa kaikkea, täällä on kaikki mitä rakastan.

• Sinikynä
        särkikala kirjoitti:

Tänään maanantaina 8.8.2005 oli Hesarissa "Elämä ja Terveys" osastossa artikkeli laihduttamisesta.
        Jutun otsikko on "Rakas nettipäiväkirja, kävin juuri jääkaapilla"
        Itse jutussa kerrotaan mm. että nettilaihduttajat ovat naisia, pääasiassa yli 30-vuotiaita.
        Miksi miehet eivät laihduta? Eikö miehet olekaan ylipainoisia. Kun katselee kaupunkien kaduilla kulkevia nuorempia ja vanhempia ukkoja, niin useimmilla on mielestäni ns. pisaravartalo. Vartalo on ylhäältä kapea ja sitten se paisuu keskikohdalle tultaessa, jonka jälkeen se taas kapenee.
        Se tarkoittaa sitä, että maha on kuin syömärillä.
        Jotkut sanovat sitä myös kaljamahaksi.
        Niin, että hyvät herrat, miksi ei laihduttaminen kiinnosta?
        Laihempana pääsisi lähemmäksi esim. tanssiessa.
        Ajatelkaapa sitä hyvät veljet.
        PS. Olen itsekin ns. pisaravartaloinen, mutta laihtumaan päin.

• särkikala kirjoitti:

Mm. tänä kesänä Eteläisen Tyynenmeren pienten saarivaltioiden tuhoutuvasta
        maisemasta on tullut kuvia ja artikkeleita.

Maanviljelystä alavimmilla atollisaarilla on ollut pakko luopua.
        Pitkälle sisämaahan ulottuvien, toistuvien hirmumyrskyjen tuhovoima
        on autioittanut ranta-alueita.

Golf-virran pysähtyminen laukaisisi taas uuden jääkauden.
        Jälleen ilman ihmisen vaikutusta ilmakehään tms.

• Satu
        särkikala kirjoitti:

MM-kisojen lauantai-illan miljoona euroa maksaneet avajaiset olivat hävettävän huonot.

• Hienoa
        Sinikynä kirjoitti:

Tänään maanantaina 8.8.2005 oli Hesarissa "Elämä ja Terveys" osastossa artikkeli laihduttamisesta.
        Itse jutussa kerrotaan mm. että nettilaihduttajat ovat naisia, pääasiassa yli 30-vuotiaita.
        Miksi miehet eivät laihduta? Eikö miehet olekaan ylipainoisia. Kun katselee kaupunkien kaduilla kulkevia nuorempia ja vanhempia ukkoja, niin useimmilla on mielestäni ns. pisaravartalo. Vartalo on ylhäältä kapea ja sitten se paisuu keskikohdalle tultaessa, jonka jälkeen se taas kapenee.

Tosiaankin hieno juttu kun joku rohkenee poiketa jäitten sulamisista vartaloitten muotoihin, oikein hieno, jatka noin edelleenkin.

Liian ovat käyneet viestit vakaviksi.

• Satu kirjoitti:

MM-kisojen lauantai-illan miljoona euroa maksaneet avajaiset olivat hävettävän huonot.

katsoin alun ja pitkästyin,ehkä kokonaisuus kärsi Tv-ruudun kautta,tai olen sitten niin huono näköinen,etten oikein tajunnut aika ajoittain ,
        kuvan antia.

• Sinikynä kirjoitti:

Ei sen naisen kuitenkaan tarvitse olla niin linnunlaiha, että luut kolisevat tanssiessa ja hukkuu lakanan poimuihin.

Jättäkää itseenne jotain kiinnipideltävää!

• Maalaismies*
        Hienoa kirjoitti:

Tosiaankin hieno juttu kun joku rohkenee poiketa jäitten sulamisista vartaloitten muotoihin, oikein hieno, jatka noin edelleenkin.

Liian ovat käyneet viestit vakaviksi.

Mitä minä luen, käsitänkö oikein ettei laihduttaminen ole vakava juttu? Onhan se paljon vakavampaa kuin jäiden sulaminen.

Jos viestit ovat käyneet liian vakaviksi, kerro sinä jotakin hauskaa - mitä se mahtaisi olla?

• fiiuliN
        Ruuneperi kirjoitti:

Ei sen naisen kuitenkaan tarvitse olla niin linnunlaiha, että luut kolisevat tanssiessa ja hukkuu lakanan poimuihin.

Minunkin mielestäni laihdutuksesta kertominen ei kuulu vakavien tapahtumien sarjaan, sehän on viihdettä osittain.

Vakavia ovat kuitenkin kaikki maailmassa tapahtuvat katastroofit. Niitä näkee ja kuulee telkusta ja radioista pitkin päivää. Silloin taas kun haluaisi päästä iloisempaan mielentilaan, ei jaksa virittäytyä "maailman parannukseen" ja ikäviin asioihin.

Mutta jatkakaa vain , minä esitin vain oman mielipiteeni tämän palstan keskustelu aiheista.

• Sinikynä
        fiiuliN kirjoitti:

Minunkin mielestäni laihdutuksesta kertominen ei kuulu vakavien tapahtumien sarjaan, sehän on viihdettä osittain.

Vakavia ovat kuitenkin kaikki maailmassa tapahtuvat katastroofit. Niitä näkee ja kuulee telkusta ja radioista pitkin päivää. Silloin taas kun haluaisi päästä iloisempaan mielentilaan, ei jaksa virittäytyä "maailman parannukseen" ja ikäviin asioihin.

Mutta jatkakaa vain , minä esitin vain oman mielipiteeni tämän palstan keskustelu aiheista.

Se se vasta on vakava asia, kun on vakavasti iloinen.
        Vaikka tämä ketju on omistettu erityisesti lehtien luvulle, niin rohkenen laajentaa näkökulmaa koko mediaan, siis myös televisioon.
        Minua on jo ptemmän aikaa ihmetyttänyt, kummastuttanut ja hieman raivostuttanut, kun nämä nuoret uutistenlukijanaiset ja muut ankkurinaiset, etten sanoisi tytöt lähes aina nauravat, jopa tirskuvat lukiessaan uutisia tai ankkuroidessaan jotain muuta ohjelmaa.
        Olipa asia vaikka kuinka vakava, niin ei kun pitää vähintäin hymyillä. Miksi?
        Minusta tällainen käyttäytyminen sopii kyllä lasten ohjelmien juontajalle, mutta ei uutisten lukijalle.
        No nyt tuli sekä vakavaa, että vähemmän vakavaa. Mutta ei se mitään, kaatuhan ne valtamerilaivatkin, joten ei tämä kaikkinensa ole niin keuhean vakava juttu.

• Leny
        Ruuneperi kirjoitti:

Eikö noita luuviuluja ole vaan nuorissa ikäluokissa? Meissä omanikäisissäsi näyttää tuota kiinniotettavaa kyllä löytyvän ja sopivastikin. Kääkän näköinen on vanhempi nainen hirveästi laihdutettuna. Nahka roikkuu ja rypyttyy.

• fiiuliN
        Maalaismies* kirjoitti:

Mitä minä luen, käsitänkö oikein ettei laihduttaminen ole vakava juttu? Onhan se paljon vakavampaa kuin jäiden sulaminen.

Jos viestit ovat käyneet liian vakaviksi, kerro sinä jotakin hauskaa - mitä se mahtaisi olla?

Tähän se oli tarkoitus "pläjäyttää".
        Kopioin.

• fiiuliN
        Ruuneperi kirjoitti:

Tarkoitukseni oli vastata maalaimiehen viestiin.

• KÄÄKKÄ
        Leny kirjoitti:

Eikö noita luuviuluja ole vaan nuorissa ikäluokissa? Meissä omanikäisissäsi näyttää tuota kiinniotettavaa kyllä löytyvän ja sopivastikin. Kääkän näköinen on vanhempi nainen hirveästi laihdutettuna. Nahka roikkuu ja rypyttyy.

joukossahan,,saattaa olla,,,,

vaikka olet kyllä kertonut sinulla löytyvän kahvoja

ehkä joku ei liho vaikka mitä söisi eikä yhtään liikkuisi taikka vain kaupankäynnin,

• Leny
        KÄÄKKÄ kirjoitti:

ehkä joku ei liho vaikka mitä söisi eikä yhtään liikkuisi taikka vain kaupankäynnin,

Meit´ on niin monenlaisii: pyörei ja plattuskaisii. Minä laihdutin vanhemmalla iällä nopeassa tahdissa kilokaupalla ja minusta tuli kääkkä, jota tututkaan ei meinanneet tuntea. Painoa pitää pudottaa hitaasti eikä mennä liiallisuuksiin. Olen sitä mieltä, että ulkonäköä tärkeämmät seikat liittyvät terveyteen.

• my.mm.eli
        SkillaN kirjoitti:

katsoin alun ja pitkästyin,ehkä kokonaisuus kärsi Tv-ruudun kautta,tai olen sitten niin huono näköinen,etten oikein tajunnut aika ajoittain ,
        kuvan antia.

en minäkään jaksanut katsoa koko aikaa. Enkä ymmärrä mikä siinä niin erinomaista oli, että jotkut oikein ylistivät. Ja Salosen kehuttua sävellystä en ymmärtänyt alkuunkaan, toivoin jo puolivälissä esitystä, että loppuisi jo. Hukkaan heitetty miljoona, ajatelkaapa mitä tärkeämpää silläkin rahalla olisi tehty.

• N2005
        Leny kirjoitti:

Meit´ on niin monenlaisii: pyörei ja plattuskaisii. Minä laihdutin vanhemmalla iällä nopeassa tahdissa kilokaupalla ja minusta tuli kääkkä, jota tututkaan ei meinanneet tuntea. Painoa pitää pudottaa hitaasti eikä mennä liiallisuuksiin. Olen sitä mieltä, että ulkonäköä tärkeämmät seikat liittyvät terveyteen.

Olen aina ajatellut, että ihmisen sisäinen hyvä olo on mittapuu, jonka mukaan kannattaa elää: syödä hyvin, liikkua niin paljon kuin huvittaa (eli aika paljon!), viettää paljon aikaa ystävien kanssa juuri jiikunta- ym. harrastuksissa, osoittaa tuhlaten rakkautta läheisilleen, pitää voimassa yhteydet lähimmäisiin, luontoon, Luojaan.

Ei kannata lihottaa ei laihduttaa jonkun toisen mielen mukaan, ei muodinkaan mukaan. Luoja on luonut meidät yksilöiksi, jotka voivat rakastaa toisiaan, jos sen oikean ovat löytäneet. Itse olen kiitollisen kaikesta, sydän niin täynnä kiitollisuutta, ettei sinne muuta mahdukaan.

Toivon hyvää oloa teille kaikille, nettiystäväni!

• N2005 kirjoitti:

Olen aina ajatellut, että ihmisen sisäinen hyvä olo on mittapuu, jonka mukaan kannattaa elää: syödä hyvin, liikkua niin paljon kuin huvittaa (eli aika paljon!), viettää paljon aikaa ystävien kanssa juuri jiikunta- ym. harrastuksissa, osoittaa tuhlaten rakkautta läheisilleen, pitää voimassa yhteydet lähimmäisiin, luontoon, Luojaan.

Ei kannata lihottaa ei laihduttaa jonkun toisen mielen mukaan, ei muodinkaan mukaan. Luoja on luonut meidät yksilöiksi, jotka voivat rakastaa toisiaan, jos sen oikean ovat löytäneet. Itse olen kiitollisen kaikesta, sydän niin täynnä kiitollisuutta, ettei sinne muuta mahdukaan.

Toivon hyvää oloa teille kaikille, nettiystäväni!

kerrottua minäkin pitkälle kannatan.
        Itse olen aina ollut pyöreä,nyt vanhemmiten vielä vähän pyöreämpi.

Terve olen saanut olla,ei mitään lääkitystä,kertaakaan ei kukaan lääkäri ole sanonut,että on laihdutettava.(uskovatko ettei onnistu)

Liikun enimmäkseen hyötyliikuntaa,painostani huolimatta en mihinkään kuntosali rääkkiin lähde,niin suurene ongelmana en ulkonäköäni pidä.
        Toivon kovasti, että mieleni jaksaa hyväksyä minut tälläisenä ja itsetuntoni kohoaisi niin hyvin ,että voin sanoa ,olen sopiva tämän oloisena.
        Joskus joudun sitä itselleni todistelemaan.

Eräs ystäväni sanoi mielestäni hyvin, kuinka paljon sinusta pidettäisiin enemmän ,jos olisit kymmenen kiloa kevyempi.
        Piti vastata,että ei tippaakaan.
        Mikähän olikaan aloitus,,,,

• Maalaismies*
        SkillaN kirjoitti:

kerrottua minäkin pitkälle kannatan.
        Itse olen aina ollut pyöreä,nyt vanhemmiten vielä vähän pyöreämpi.

Terve olen saanut olla,ei mitään lääkitystä,kertaakaan ei kukaan lääkäri ole sanonut,että on laihdutettava.(uskovatko ettei onnistu)

Liikun enimmäkseen hyötyliikuntaa,painostani huolimatta en mihinkään kuntosali rääkkiin lähde,niin suurene ongelmana en ulkonäköäni pidä.
        Toivon kovasti, että mieleni jaksaa hyväksyä minut tälläisenä ja itsetuntoni kohoaisi niin hyvin ,että voin sanoa ,olen sopiva tämän oloisena.
        Joskus joudun sitä itselleni todistelemaan.

Eräs ystäväni sanoi mielestäni hyvin, kuinka paljon sinusta pidettäisiin enemmän ,jos olisit kymmenen kiloa kevyempi.
        Piti vastata,että ei tippaakaan.
        Mikähän olikaan aloitus,,,,

Tytöt ovat selvästi Iki-Kiannon elämänohjeen kannalla. Se kuuluu: " Nelikymppiseksi voi elää miten hyvänsä eikä sen jälkeen pidä muuttaa tapojaan".

Yritin pusertaa mielestäni jotakin hauskaa jäiden sulamisesta. No, hyvässä seurassa on mukava katsella jäiden sulamista grogilasissa.

• Magda
        Maalaismies* kirjoitti:

Tytöt ovat selvästi Iki-Kiannon elämänohjeen kannalla. Se kuuluu: " Nelikymppiseksi voi elää miten hyvänsä eikä sen jälkeen pidä muuttaa tapojaan".

Yritin pusertaa mielestäni jotakin hauskaa jäiden sulamisesta. No, hyvässä seurassa on mukava katsella jäiden sulamista grogilasissa.

Muistan Kiannosta kaikenlaista. Muistolause vaimolle,joka kaiken kokeneena, kaiken nähneenä, kaiken kestäneenä, liekö todellista kokonaisvaltaista rakkautta koskaan Kiannolta tippunutkaan muistolause oli:

"Hän oli kuin kataja, taipui,
        vaan ei katkennut!"

Miksi sanonta "taiteilijan vapaus" antaa heidän toimia omalla tavallaan,ottamatta huomioon läheistä ja lähipiiriä.

Tänäkin päivänä lehdet revittelevät kissankokoisin kirjaimin taiteilijoiden yksityiselämän tapahtumia, ikäänkuin ne olisivat
        jonkinasteista mainosta. Mene ja tiedä, arvaile vain mikä on tarkoitus.

• sarkikala
        my.mm.eli kirjoitti:

en minäkään jaksanut katsoa koko aikaa. Enkä ymmärrä mikä siinä niin erinomaista oli, että jotkut oikein ylistivät. Ja Salosen kehuttua sävellystä en ymmärtänyt alkuunkaan, toivoin jo puolivälissä esitystä, että loppuisi jo. Hukkaan heitetty miljoona, ajatelkaapa mitä tärkeämpää silläkin rahalla olisi tehty.

oli maksanut miljoonan siitä sävellyksestä? Anna hiukan lisää valaistusta tähän asiaan. Kiitos!

• Ystävältään kuullut
        Magda kirjoitti:

Muistan Kiannosta kaikenlaista. Muistolause vaimolle,joka kaiken kokeneena, kaiken nähneenä, kaiken kestäneenä, liekö todellista kokonaisvaltaista rakkautta koskaan Kiannolta tippunutkaan muistolause oli:

"Hän oli kuin kataja, taipui,
        vaan ei katkennut!"

Miksi sanonta "taiteilijan vapaus" antaa heidän toimia omalla tavallaan,ottamatta huomioon läheistä ja lähipiiriä.

Tänäkin päivänä lehdet revittelevät kissankokoisin kirjaimin taiteilijoiden yksityiselämän tapahtumia, ikäänkuin ne olisivat
        jonkinasteista mainosta. Mene ja tiedä, arvaile vain mikä on tarkoitus.

Vanhempi ystäväni kertoi, että oli riemun paikka, kun paljastui Kiannon lapsen toinen nimi koulussa. Niitä oli Sipulihäntää ja kirosanaa.
        Juopot ällöttää, vaikka taiteilisivatkin.

• Trina
        my.mm.eli kirjoitti:

ihmettelin minäkin. Kuinka voi Esa-Pekka Salonen
        tuottaa tuollaisen teoksen Urheilukilpailujen
        avajaisiin. Sehän oli kuin "surusinfonia", lattea
        ja vivahteeton. Ilta oli muutenkin sään puolesta
        ankea ja sitten vielä tuollainen esitys.

Olisin halunnut kuulla hieman jälkikäteen jonkun
        viisaan sanovan, mitä tämä tahtoi kertoa
        yleisölle tällä teoksella. Eipä ole kuulunut arvosteluja.
        Ikävä kyllä, koko ilta oli melkoinen katastrofi!

• ainoastaan
        Trina kirjoitti:

ihmettelin minäkin. Kuinka voi Esa-Pekka Salonen
        tuottaa tuollaisen teoksen Urheilukilpailujen
        avajaisiin. Sehän oli kuin "surusinfonia", lattea
        ja vivahteeton. Ilta oli muutenkin sään puolesta
        ankea ja sitten vielä tuollainen esitys.

Olisin halunnut kuulla hieman jälkikäteen jonkun
        viisaan sanovan, mitä tämä tahtoi kertoa
        yleisölle tällä teoksella. Eipä ole kuulunut arvosteluja.
        Ikävä kyllä, koko ilta oli melkoinen katastrofi!

yksi eriävä mielipide. (joku särkikala)

• my.mm.eli kirjoitti:

minäkin tunnen itseni ihan suhtkoht normaaliksi,kun huomaan muidenkin ihmettelevän sitä Salosen sävellystä.
        Katsoin vain harjotusosuuttaa ja ajattelin ,että ei ollut minua varten,toisin sanoen en ymmärrä noin "hienosta" mitään.
        En rohjennut tuolla ylempänä sanoa mitään,niin paljon olen siitä tyhmyydestäni kuullut,itsesuojelu vaisto heräsi ja päätin olla hiljaa.
        Olen sanonut että pidän musiikista,mutta minun musiikkiani tuo ei ollut.

Kallis varmaan oli,onhan tekijä tasokas ja tunnettu musiikin maailmassa.

• sarkikala
        SkillaN kirjoitti:

minäkin tunnen itseni ihan suhtkoht normaaliksi,kun huomaan muidenkin ihmettelevän sitä Salosen sävellystä.
        Katsoin vain harjotusosuuttaa ja ajattelin ,että ei ollut minua varten,toisin sanoen en ymmärrä noin "hienosta" mitään.
        En rohjennut tuolla ylempänä sanoa mitään,niin paljon olen siitä tyhmyydestäni kuullut,itsesuojelu vaisto heräsi ja päätin olla hiljaa.
        Olen sanonut että pidän musiikista,mutta minun musiikkiani tuo ei ollut.

Kallis varmaan oli,onhan tekijä tasokas ja tunnettu musiikin maailmassa.

on maksanut siitä miljoonan? Kysyin sitä jo kerran, mutta kukaan ei tiedä sitä. Jos joku on sitä mieltä että se oli tylsää ja maksoi liikaa, niin pitäisi myös voida kertoa kuka se summan maksoi ja tulivatko rahat suoraan säveltäjälle?

• sarkikala kirjoitti:

on maksanut siitä miljoonan? Kysyin sitä jo kerran, mutta kukaan ei tiedä sitä. Jos joku on sitä mieltä että se oli tylsää ja maksoi liikaa, niin pitäisi myös voida kertoa kuka se summan maksoi ja tulivatko rahat suoraan säveltäjälle?

miljoonasta,totesin että varmaan kallista oli.

Eikös koko avajaisten osuus ,ollut kovin suuri,niin ainakin julistetaan ja eikös kaikki tappiolle jää ,näinkin olen antanut itseni ymmärtää.
        En tosin kovin innokkaasti jaksaa moista pohtia,olenhan vain veronmaksaja ,joka osaltani osallistun tämänkin tapahtuman kustannuksiin.

Eikös myös ole näin,että kun joltakin tilataan tuote,hän hinnoittelee sen ,näin uskon Salosenkin tehneen,tuskin ilmaiseksi.

My.mm.eli puhui miljoonasta,hän varmaan ajallaan vastaa,voi olla muutakin puuhaa ,kuin lukea ja vastailla heti kirjoituksiin,odottele vaan.

Minä en pitänyt avajaisista,olisi saanut olla jotakin peri suomalaista ,kun kerran Suomessa ollaan.

• ikinä
        KÄÄKKÄ kirjoitti:

Sen sijaan kääkkä on paksumahainen,korkeilla koroilla huonosti liikkuva tynnöri, jolla lihat roikkuu.- Minusta on väärin nimitellä ketään kääkäksi, oikein hämmästyin, kun luin tuon kirjoituksen. -Itse olen niin herkkä lihomaan, että joudun ponnistelemaan pitääkseni itseni hoikkana ja notkeana. Ja sen teen kuitenkin säilyttääkseni terveyteni ja liikuntakykyni kenties vielä kolme - neljä vuosikymmentä. En halua, että joku joutuisi työntelemään paksua tynnöriä pyörätuolissa. Silti niinkin voi käydä, eräs ystävättäristäni työntelee aina käydessään äitiään, joka on 80 pyörätuolissa. Surullista.
        Toivoisin kaikkien pitävän terveyttään tärkeänä.

• my.mm.eli
        sarkikala kirjoitti:

Ehdotan, että kannattaisi lukea ketjun kirjoitukset aikajärjestyksessä niin tietäisi mitä aikaisemmin on ”puhuttu”.

Kirjoitukseni oli kommentti kahteen edellä olleeseen viestiin. Satu kirjoitti 8.8. klo 20.18 otsikolla "Tämän päivän ILTALEHDESSÄ" MM-kisojen avajaisten kokonaiskustannuksista mainiten miljoona euroa. Lienee yleisesti tiedossa tämä hinta, jonka muistan itsekin jostain lukeneeni. Siksi en katsonut aiheelliseksi sitä uudelleen mainita. Ehkä useimmat lukijat kuitenkin ymmärsivät mistä hinnasta oli kysymys.
        Pahoittelen epätarkkaa kirjoitustani. Kenties väärinkäsityksen välttämiseksi olisi ollut syytä erottaa nuo kaksi viimeistä lausettani uudeksi kappaleeksi. Kirjoituksen myöhäisestä ajankohdasta johtuen eivät ”hoksottimeni” olleet enää terävimmillään, valitan.

Lainaus Sinikynän kirjoituksesta 10.8. klo 17.21 ”Otsikot”

Lainaus alkaa: Yksi Viion laeista kuuluu nimittäin suurin piirtein seuraavasti; "Jos sanomasi voidaan tulkita useammalla, kuin yhdellä tavalla, se yleensä tulkitaan sinulle vahingollisella tavalla". Lainaus päättyy.

Tässäpä taisi tulla tuokin todistetuksi. Ken haluaa ymmärtää väärin, hän kyllä tekee sen!

Tämä tästä virheestä.
        Ei kun uusia tekemään :DDD

• Sinikynä
        my.mm.eli kirjoitti:

Ehdotan, että kannattaisi lukea ketjun kirjoitukset aikajärjestyksessä niin tietäisi mitä aikaisemmin on ”puhuttu”.

Kirjoitukseni oli kommentti kahteen edellä olleeseen viestiin. Satu kirjoitti 8.8. klo 20.18 otsikolla "Tämän päivän ILTALEHDESSÄ" MM-kisojen avajaisten kokonaiskustannuksista mainiten miljoona euroa. Lienee yleisesti tiedossa tämä hinta, jonka muistan itsekin jostain lukeneeni. Siksi en katsonut aiheelliseksi sitä uudelleen mainita. Ehkä useimmat lukijat kuitenkin ymmärsivät mistä hinnasta oli kysymys.
        Pahoittelen epätarkkaa kirjoitustani. Kenties väärinkäsityksen välttämiseksi olisi ollut syytä erottaa nuo kaksi viimeistä lausettani uudeksi kappaleeksi. Kirjoituksen myöhäisestä ajankohdasta johtuen eivät ”hoksottimeni” olleet enää terävimmillään, valitan.

Lainaus Sinikynän kirjoituksesta 10.8. klo 17.21 ”Otsikot”

Lainaus alkaa: Yksi Viion laeista kuuluu nimittäin suurin piirtein seuraavasti; "Jos sanomasi voidaan tulkita useammalla, kuin yhdellä tavalla, se yleensä tulkitaan sinulle vahingollisella tavalla". Lainaus päättyy.

Tässäpä taisi tulla tuokin todistetuksi. Ken haluaa ymmärtää väärin, hän kyllä tekee sen!

Tämä tästä virheestä.
        Ei kun uusia tekemään :DDD

Hyvä Mymmeli. Näinhän se juuri on tämän viestinnän kanssa. Sanot mitä hyvänsä ja vaikka kuinka kauniisti, niin aina on joku joka haluaa ymmärtää sanomasi (tai kirjoittamasi)toisin, kun olet tarkoittanut.
        Mutta ei se mitään. Sen kun jatketaan. Tämähän on hauskaa, vai kuinka?

• maalarinainen

eniten kiinnitin huomiota pikku-uutiseen, jossa kerrtottin lapsille ja nuorille suunnatusta virtuaali-isovanhempipalvelusta. Taisi osoite olla joku nettimummo.fi tai virtuaalimummo. fi ...
      Kysymyksessä on jonkinlainen keskustelu/chat palvelin jossa 'isovanhemman' kanssa voi keskustella reaaliaikaisesti...

Onnellisena muistelin omaa varhaisnuoruuttani ja lapsuuttani, ja koin itseni etuoikeutetuksi, kun oli ihan elävät isovanhemmat;))

• Sinikynä

Lehtiä lukiessa kiinnittyy huomio ensimmäisenä kuviin, mutta heti sen perään otsikoihin. Tämähän lienee selvää.
        Näin ollen ei ole ollenkaan yhdentekevää miten jutun otsikko on muotoiltu. Sama pätee myös näihin nettikeskustelujen otsikoihin.
        Mainion esimerkin tarjoaa tämän päivän Hesari.
        Sivulla C2 0n uutinen, jonka otsikko on seuraava;
        "Tuuli kaatoi vanhan koivun pariskunnan päälle Helsingissä"
        Ajatelkaapa miten koko uutinen saisi aivan uuden merkityksen, jos latoja olisi vahingossa ja tahattomasti sekoittanut sanajärjestyksen. Esim.seuraavasti;
        "Tuuli kaatoi koivun vanhan pariskunnan päälle Helsingissä"
        Edellisessä otsikossa huomio kiinnittyy "vanhaan koivuun", kun taas jälkimmäisessä tapauksessa "vanhaan pariskuntaan"
        Näin tulemme siihen, että kannatta olla juttujen otsikoinnissa tarkkana, että sanomamme menisi perille siten, kun toivomme.
        Yksi Viion laeista kuluu nimittäin suurin piirtein seuraavasti; "Jos sanomasi voidaan tulkita useammalla, kuin yhdellä tavalla, se yleensä tulkitaan sinulle vahingollisella tavalla"
        Ja Viio tietää, sillä hän oli aikanaan Helsingin yliopiston vietinnän professorina.

• Leny
        Sinikynä kirjoitti:

Lehtiä lukiessa kiinnittyy huomio ensimmäisenä kuviin, mutta heti sen perään otsikoihin. Tämähän lienee selvää.
        Näin ollen ei ole ollenkaan yhdentekevää miten jutun otsikko on muotoiltu. Sama pätee myös näihin nettikeskustelujen otsikoihin.
        Mainion esimerkin tarjoaa tämän päivän Hesari.
        Sivulla C2 0n uutinen, jonka otsikko on seuraava;
        "Tuuli kaatoi vanhan koivun pariskunnan päälle Helsingissä"
        Ajatelkaapa miten koko uutinen saisi aivan uuden merkityksen, jos latoja olisi vahingossa ja tahattomasti sekoittanut sanajärjestyksen. Esim.seuraavasti;
        "Tuuli kaatoi koivun vanhan pariskunnan päälle Helsingissä"
        Edellisessä otsikossa huomio kiinnittyy "vanhaan koivuun", kun taas jälkimmäisessä tapauksessa "vanhaan pariskuntaan"
        Näin tulemme siihen, että kannatta olla juttujen otsikoinnissa tarkkana, että sanomamme menisi perille siten, kun toivomme.
        Yksi Viion laeista kuluu nimittäin suurin piirtein seuraavasti; "Jos sanomasi voidaan tulkita useammalla, kuin yhdellä tavalla, se yleensä tulkitaan sinulle vahingollisella tavalla"
        Ja Viio tietää, sillä hän oli aikanaan Helsingin yliopiston vietinnän professorina.

Oppikirjanani on joskus ollut Osmo A. Wiion kirja : Ymmärretäänkö sanomasi.
        On taito esittää asiat selkeästi. Kuinka helposti sanomamme ymmärretään väärin. Ja varsinkin näin kirjoitetussa muodossa ilman suoraa kontaktia (ilmeet, eleet, täydentävät ja oikaisevat lausumat).

• ellumari

Hesarin Elämä ja Terveys -palstalta Työterveyslaitoksen tutkijan Mikael Sallisen kirjoituksen "Työntekijän läpivalaisu."
      Se oli minua puhutteleva , sillä työssäni on toimenkuva muuttunut aika radikaalisti viime kevääseen verrattuna.
      Sallinen kertoi lukeneensa helsinkiläisen ravintolan seinällä säkeen Eino Leinon runosta Meri kuutamolla.

"Minun mieleni on niin kummallinen/
      kuin meri kuutamolla/
      En tahtoisi mä touhua ihmisten/
      ja en tahtoisi yksin olla.

• sarkikala

erään vanhan lehden ja siinä luki mm että "Saudi-Arabian kuningashuoneen muodostavat noin 5000 miespuolista prinssiä, joista nuorimmat ovat miniavioisuudesta johtuen vain etäisesti sukua toisilleen".

• sarkikala

moniavioisuudesta! Painovirhepaholainen iski!

• ellumari ejk

tämän aamuisen numeron pääotsikko oli tietenkin Copterlinen helikopterin mereen syöksyminen.
      Vielä emme tiedä syytä onnettomuuteen, mutta lukiessani lehteä, pysähdyin terrorismi - sanan kohdalla. "Mahdollisia syitä onnettomuuteen ovat tuulinen sää ,terrorismi ja tekninen vika."
      Huonon sään voi ymmärtää ja se on pakkokin hyväksyä, samoin kuin moottorin tekninen vika, mutta terroritekoja - näin lähellä meitä, melkein kotoisessa Suomessamme!

Toinen, ajankohtainen, mutta kokonaan erilainen asia ovat lehden kuin lehden palstoilla nämä MM- Kisat.
      Ne ovat menneet suomalaisten urheilijoiden osalta niinkuin ovat ja sekin on hyväksyttävä, mutta lukiessani D-7 sivulta otsakkeella "Kanavalla" Hesarin kulttuuritoimituksen toimittajan Jussi Ahlrothin teilauksen kisojen avajaisista, niin tuli mieleeni, että olivatko ne nyt noin kertakaikkisen ala-arvoiset. Itsehän en katsonut niitä ja kaikki kuulemani on siis toisen käden tietoa - muilta kuultua.
      Mieleeni tuli myöskin edesmennyt kokenut TV- kriitikko Jukka Kajava, jonka olisin uskonut löytävän edes jotain hyvää noista "surkeista" avajaisista.
      Ymmärrän nuorta toimittaja Ahlrothia, sillä hän pisti nuoruuden innolla itsensä likoon ja kirjoitti tavalla, joka ei jättänyt oikeastaan minullekaan paljon epäilyilleni varaa.
      Palstalaisetkin tuntuvat olevan Jussi Ahlrothin kanssa samaa mieltä, että spektaakkeli oli oli täysin epäonnistunut.

• N2005

Olivat todella sitä mieltä, ettei mitään ideaa, hävettävän huonoa, pitkäveteistä ja kehnoa, ala-arvoista.

En itse osallistunut edes television kautta, niin että nojaan kuultuun.

• sarkikala

avajaiset olivat erinomaiset ja niin positiivisesti poikkeavat aikaisempiin verrattuina, että... Tämän saman olen sanonut aikaisemminkin, mutta toistan sen nyt tässä. Siis: ERINOMAISET AVAJAISET! Aina voidaan olla eri mieltä asioista, niin tässäkin tapauksessa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      161
      9574
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      49
      3040
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      42
      2821
    4. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      60
      2621
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      200
      2042
    6. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      104
      1944
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      25
      1883
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      53
      1440
    9. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      112
      1276
    10. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1241
    Aihe