Koulunkäyntiavustajaksi

Tulevaisuuttaan pohtiva

Millaisia kokemuksia teillä, jotka olette olleet koulunkäyntiavustajana?

Millaiset vaatimukset, palkkaus jne?

Tuli tämä asia juuri äsken minulla mieleen eräänä vaihtoehtona työttömyydelle (olen ollut työttömänä vuodesta 2000 ja sen jälkeen äitiysloma hoitovapaa).

Työ ei varmasti olisi raskasta ajatellen "pientä" fyysistä vammaani, joka minulla on.

6

2496

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mol.

fi, siellä kuvaus ja palkat ja vapaita paikkoja.

• ex-erityiskoulunkäyntiavustaja

Heips!

Itse olin kehitysvammaisten koulunkäyntiavustaja (EHA-luokan) kaksi vuotta ja siihen tarvittiin niin sanottu erityiskoulunkäyntiavustajan tutkinto. Palkat ovat tavallisellakin koulunkäyntiavustajalla aika huonot, varsinkin jos ei ole aikaisempaa kokemusta. Palkat määräytyvät taulukoiden mukaan ja ns. työvuosien perusteella. Yleensä pelkän koulunkäyntiavustajan palkka on kuukaudessa nettona noin 843 euroa, ja siitä on otettu pois työpaikan ateriamaksut. Viiden vuoden jälkeen voit pitää itseäsi onnellisena, mikäli saat nettona käteen jopa 1000 euroa ja pitää muistaa, että koulunkäyntiavustajiksi ei palkata vakinaiseen työsuhteeseen vaan määräaikaiseen, eli koko kesän joudut olemaan ns. työttömänä ja palkka ei juokse. Koulunkäyntiavustajan työtunnit ovat määräaikaisella yleensä 20-30 tuntia viikossa, joskus jopa vähemmänkin. Onneksi itse pääsin yliopistoon opiskelemaan ja pääsen eroon pienipalkkaisuudesta, lääkärinä voin tienata huomattavasti enemmän kuin kuin kyseisessä ammatissa. Sinun kannattaisi enemminkin rythtyä perhepäivähoitajaksi niin tienaisit huomattavasti enemmän ja saisit kaikki kaupungin etuudet. Perhepäivähoitajan koulutus kestää muutamasta viikostaa alle kahteen kuukauteen. Se oli sinun tilanteellesi ehkä parempi, mikäli kotisi on tarpeeksi iso.

• siru
        ex-erityiskoulunkäyntiavustaja kirjoitti:

Heips!

Itse olin kehitysvammaisten koulunkäyntiavustaja (EHA-luokan) kaksi vuotta ja siihen tarvittiin niin sanottu erityiskoulunkäyntiavustajan tutkinto. Palkat ovat tavallisellakin koulunkäyntiavustajalla aika huonot, varsinkin jos ei ole aikaisempaa kokemusta. Palkat määräytyvät taulukoiden mukaan ja ns. työvuosien perusteella. Yleensä pelkän koulunkäyntiavustajan palkka on kuukaudessa nettona noin 843 euroa, ja siitä on otettu pois työpaikan ateriamaksut. Viiden vuoden jälkeen voit pitää itseäsi onnellisena, mikäli saat nettona käteen jopa 1000 euroa ja pitää muistaa, että koulunkäyntiavustajiksi ei palkata vakinaiseen työsuhteeseen vaan määräaikaiseen, eli koko kesän joudut olemaan ns. työttömänä ja palkka ei juokse. Koulunkäyntiavustajan työtunnit ovat määräaikaisella yleensä 20-30 tuntia viikossa, joskus jopa vähemmänkin. Onneksi itse pääsin yliopistoon opiskelemaan ja pääsen eroon pienipalkkaisuudesta, lääkärinä voin tienata huomattavasti enemmän kuin kuin kyseisessä ammatissa. Sinun kannattaisi enemminkin rythtyä perhepäivähoitajaksi niin tienaisit huomattavasti enemmän ja saisit kaikki kaupungin etuudet. Perhepäivähoitajan koulutus kestää muutamasta viikostaa alle kahteen kuukauteen. Se oli sinun tilanteellesi ehkä parempi, mikäli kotisi on tarpeeksi iso.

Serkkuni on koulunkäyntiavustaja ja hänellä on virka eli ei voida potkia noin vain pellolle. On toki kesälomaakin, mutta ei niin pitkää kuin esim. opettajilla, sillä erityislasten koulu pyöriin ympäri vuoden kesälomasta huolimatta. Serkkuni kävi vuoden kestävän koulunkäyntiavustajan koulutuksen kristillisessä opistossa. Palkasta en nyt yhtäkkiä osaa sanoa, mutta kyllä hän perheensä sillä elättää.

• kka

Sun kannattais miettiä avustajan hommaa uudelleen jos mielessä on ensimmäisenä palkka...se on kutsumusammatti ja täytyy tykätä ensin siitä työstä ennenkuin mietit siihen kouluttaumista. Ja siihen tosiaankin kannattaa käydä koulutus, koska sitä kautta saat teoriapohjaa, jota voi hyödyntää työssä.

• Sami

Työn fyysinen raskaus riippuu minkälainen koulu on kyseessä. Itse olen kielellisistä häiriöistä kärsivien lasten erityiskoulussa, työ on ihan mukavaa ja palkitsevaa mutta mielenkiinto työhön täytyy olla ja motivaatiota. Palkka ei ole iso, mutta sillä pärjää. Työtunteja pitäisi olla kuitenkin vähintään se 30. Jos työsuhteesi vakinaistetaan, sinulla on mahdollisuus palkallisiin kesälomiin.

• minä

Näin 10 vuoden työkokemuksella...
      Aloitin työni vuonna 2003, tein 30h viikossa ja sain bruttona 1000€. Siitä miinus verot, niin käteen jäi noin 800€. Suoritin tutkinnon oppisopimuksella, joka kesti 1 1/2 vuotta. Ilman tutkintoa ei voi saada vakinaista työtä.
      10 vuoden aikana palkkani nousi ehkä noin 300€. Palkkaan nähden työ on liian raskasta. Käyttäen itseäni esimerkkinä: Olen työskennellyt erityisluokan avustajana, yleispuolen avustajana sekä henk.koht. avustajana. Työ voi olla hyvinkin erilaista riippuen kunnasta, koulusta ja opettajista. Työskennellessäni henk.koht.avustajana sain töissä ikuisen hermovaurion käteeni, jonka hoidoista en saanut euroakaan rahaa korvaukseksi. Samalla olin uhri työpaikkakiusaamiseen, jossa minua ei autettu millään tavalla. Työtuntini on vaihdellut 30h-18h/viikko, johon ei itse voi millään tavalla vaikuttaa. En valitettavasti voi antaa positiivista palautetta omalta osaltani, mutta toivottavasti jollakin muulla on parempia kokemuksia ko. ammatista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.

Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk
      Maailman menoa
      70
      2432
    2. Sinä vain tulit elämääni

Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna
      Ikävä
      91
      1586
    3. Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?

Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.
      Ikävä
      64
      1355
    4. Tiesitkö mies

Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll
      Ikävä
      71
      1349
    5. Nuorempi mies

Olen tänään ajatellut sua paljon, miten toimittaisiin makuuhuoneessa jne! 😏🔥
      Ikävä
      129
      1245
    6. Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen

Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍
      Ikävä
      153
      1129
    7. Miksi teillä meni...

...välit poikki kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      141
      1091
    8. Jos siis saamme

Sen keskusteluyhteyden niin olisitko jo sinäkin rehellinen ❤️🙏 ne jää meidän välisiksi kaikki. Tarvitsemme toisiamme, j
      Ikävä
      88
      1039
    9. Onko sinulla

Joku nyt huonosti? :(
      Ikävä
      70
      1028
    10. Mies, mitä minun pitäisi tehdä

Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur
      Ikävä
      74
      997
    Aihe