Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Virikkeitä

Mira__

Elikkä haluisin nyt kuulla teiltä muilta millaisia virikkeitä olette keksineet marsuillenne?Onko teillä jotain virikkeitä marsujen häkissä ja millaisia?Oletteko itse tehneet ne vai ostaneet eläinkaupasta?Millaisia virikkeitä eläinkaupassa on marsuille myytävänä?Ja vielä tällainen kysymys:onko marsuille tehty pelkästään niille tarkoitettuja juoksupyöriä?Omilla marsuillani on häkissä riippumatto ja puusta tehty pieni koppi,jossa on ramppi,jota pitkin marsut pääsevät kopin katolle.Marsut kyllä hyppelevät sinne katolle ihan maastakin,kun oikein villissä ovat :)
Tänne siis vaan omien marsujenne virikkeitä....ja ehdotuksia myös muille!

46

7976

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • love.amy

      Eli meidän neidillä on jos jonkin laisia virikkeitä...
      Tässä eläinkaupasta ostetut:
      Porkkana pallo. Se on sellainen pyörivä pallo jonka sisälle voi laittaa herkkuja, esim. porkkanaa, se on kyllä ykkös suosikki!! Siinä menee kyllä jonkin aikaa ennenkuin marsu hoksaa sen mutta sitten sitä ei pysäytä mikään!!

      Katosta roikkuva kalteri pallo. Se on semmoinen kattoon kiinnitettävä pallo, jonne voi laittaa herkkuja ja sitten marsun pitää kahdella jalalla taiteilessa yrittää saada herkut...

      Itse tehdyt:
      Tunneli. puusta tehty neliö tunneli jossa on pyöreä aukko (ikkuna) yhdellä sivulla.

      Esteet. Hevos esteiden näköiset itse suunnitellut marsulle sopivan kokoiset esteet. Yhdessä on tippuvat rimat ja toinen on X este. Amystä tosi kivat!!

      2 kerros. Puusta tehty neljällä jalalla seisova hökötys, jonka alla voi maata tai kiivetä liuskaa pitkin ylös löhöilemään pyyhkeen päälle... Kopissa tuo mukavaa vaihtelua!!!

      Nukkumakoppi. Kaikilla on varmasti marsuille jonkinlainen nukkkumakoppi, meillä semmoinen puinen V:n muotoinen (siis v väärinpäin. Siinä on myös puolat jos sen yli haluaa kiivetä, mutta ei kovin mieluista!!

      Keinulauta. Siis semmoinen lauta jossa on puolat ja joka keinuu kun sen yli kävelee, koska laudan alla on pyöreä palikka.

      Eipä varmaan muuta...
      Eläinkaupasta voi myös ostaa riippumattoja,(kuten sinulla jo onkin) heinästä tehtyjä putkia tai palloja ja joitain puisia juttuja, mutta ne on myös helppo tehdä itse!!
      Marsuille ei ole tehty omaa juoksupyörää, sillä niiden selkä joutuisi liiän kovalle rasitukselle.

      • marsukamu

        moi..............sulla on niin hyviä ideoita marsulle että ostatko mullekin noi?


    • Marsu_fani

      noohh..onhan nillä mun marsuilla vaikka minkälaisia virikkeitä ja virityksiä....tässä muutama:

      ELÄINKAUPASTA OSTETUT:

      -salaattipallo
      -taivuteltava puusilta
      -kankainen ympyränmuotoinen pitkä kangastunneli
      -puumökki (voi kiivetä yli)
      -heinäputki (voi narskutella ja mennä läpi)
      -puinen kuutio

      ym. ym.

      ITSE TEHDYT:

      -puinen talonmuotoinen mökki
      -riippumatto

      MUUT:

      ulkoa olen myös kerännyt marsuilleni erimmuotoisia ja -kokoisia kiviä ja koivunoksia

      omien marsujeni häkissä on tällä hetkellä muutama kivi ja salaattipallo.

      VINKKI: salaattipalloon voi salaatin lisäksi laittaa myös marsujen omia kuivia heiniä.

      VINKKI: häkin järjestystä kannattaa vaihdella usein, jotta marsut eivät kyllästy. välillä sinne voi laittaa vaikkapa riippumaton ja pari kiveä, seuraavana päivänä salaattipallon ja taivuteltavan puusillan.

      noin. toivottavasti näistä on sinulle edes jotakin apua :)
      ja kuten edellisessä vastauksessa sanottiin, marsuille ei tehdä omia juoksupyöriä.

      • Marsuaan odotteleva

        Moi vaan!
        Olen tuleva marsun omistaja ja tahtoisin tietää mikä tämä ns. "salaattipallo" oikein on???? =))


    • Sulo

      Mulla on ainakin sellanen oma tekemä keinulauta ja estehyppy. En oo kyllä ikinä kuullu et olis jotain juoksupyöriä. Mun marsun häkissä on vaan sellanen aika iso kivi, ja korkkiluola, plus tietenkin ruokakuppi, tuoreruoalle lautanen, juomapullo ja heinäseimi!

    • Mie

      Marsuille ei ole tehty juoksupyöriä, suuren kokonsa takia, koska selkäranka joutuisi taipumaan hiukkasen ehkä liikaakin..

      • miisu-maasu

        Eläinkaupasta:
        -sellanen pajusilta jonka ali pystyy menemäään
        -kukka ruukka jonka sisällä on kiva loikoilla
        -Tiiliskivi
        -salaattipallo....laitan sen sisälle yleensä salaattia,porkkanaa,kurkkua jne...kesällä myös voikukan lehtiä ja ruohoa
        -heinä mökki...nyt kyllä se on jo hajallu kun marsuni on jyrsinyt sen niin hajalle :D

        Omat tekemät:
        -silta jonka alle voi mennä ja sen yli voi mennä "rappusia pitkin"
        -halko jota on kiva jyrsiä ja hyppiä sen yli


        siinähän ne tais olla =)


      • CeCe__

        kyllä marsulle voi laittaa juoksupyörän...
        jos löytää jostain chinchillalle tarjotetun juoksupyörän se on just ja just sopiva marsulle.. (jos ei ole ylipainonen marsu)
        mun marsut ainakin pystyy olee siinä eikä selkäranka käänny liikaa...


      • Marsumursu
        CeCe__ kirjoitti:

        kyllä marsulle voi laittaa juoksupyörän...
        jos löytää jostain chinchillalle tarjotetun juoksupyörän se on just ja just sopiva marsulle.. (jos ei ole ylipainonen marsu)
        mun marsut ainakin pystyy olee siinä eikä selkäranka käänny liikaa...

        Harvat suosittelee marsuille juoksupyöriä, niitä ei edes niille ole tarkoitettu. Juoksupyörän puolesta marsun pitää antaa juoksennella joka päivä häkin ulkopuolella, vaikka kyllä nyt chincillojen ja hamsujenkin joskus pitää tutkia häkin ympäristöä valvonnan alaisina. Marsujakin pitää valvoa niiden ollessa häkin ulkopuolella. No, mitäpä minä tässä neuvon, kunhan marsut eivät pyörässä itseään loukkaa. Hyvä, jos jollekkin tästä oli apua! :)


      • Marsumursu
        Marsumursu kirjoitti:

        Harvat suosittelee marsuille juoksupyöriä, niitä ei edes niille ole tarkoitettu. Juoksupyörän puolesta marsun pitää antaa juoksennella joka päivä häkin ulkopuolella, vaikka kyllä nyt chincillojen ja hamsujenkin joskus pitää tutkia häkin ympäristöä valvonnan alaisina. Marsujakin pitää valvoa niiden ollessa häkin ulkopuolella. No, mitäpä minä tässä neuvon, kunhan marsut eivät pyörässä itseään loukkaa. Hyvä, jos jollekkin tästä oli apua! :)

        Sitten virikkeistä, käsittelemättömät kuusen-ja jalokuusenoksat, luonnonpuiset lelut jne. ovat täysin turvallisia! Virikkeet eivät kuitenkaan saa olla muovilla päälystettettyjä, tai vaikka kumileluja... =D Kaikki sellaiset lelut ovat hauskoja, joiden sisälle voi pujahtaa, joiden yli voi hypätä, joita voi jyrsiä tms.


      • vikkemarsu
        Marsumursu kirjoitti:

        Sitten virikkeistä, käsittelemättömät kuusen-ja jalokuusenoksat, luonnonpuiset lelut jne. ovat täysin turvallisia! Virikkeet eivät kuitenkaan saa olla muovilla päälystettettyjä, tai vaikka kumileluja... =D Kaikki sellaiset lelut ovat hauskoja, joiden sisälle voi pujahtaa, joiden yli voi hypätä, joita voi jyrsiä tms.

        sori vaihan vähä varmaan puheenaihetta, mutta onko marsuagility turvallistu, ku mulla on kaksi marsua ja aattelin että mulle on joskus sanottu että marsun elimistö on tosi heikko eikä se kestä tällejä yms, niin voiko marsuilla hyppiä esteitä? siis jotain tosi matalia :)


      • marsun omistaja
        vikkemarsu kirjoitti:

        sori vaihan vähä varmaan puheenaihetta, mutta onko marsuagility turvallistu, ku mulla on kaksi marsua ja aattelin että mulle on joskus sanottu että marsun elimistö on tosi heikko eikä se kestä tällejä yms, niin voiko marsuilla hyppiä esteitä? siis jotain tosi matalia :)

        - puusilta (voi mennä yli tai ali)
        - keinulauta
        - pesämökki (jonka päälle voi mennä)
        - tiiliskivet
        - putket
        - riippumatot


      • boblimoid99
        marsun omistaja kirjoitti:

        - puusilta (voi mennä yli tai ali)
        - keinulauta
        - pesämökki (jonka päälle voi mennä)
        - tiiliskivet
        - putket
        - riippumatot

        - pesämökki
        - riippumatto
        - putket
        - kukkaruukku ( sisällä pehmustetta esim pyyhe )
        - iso kivi
        - salaattipallo ( varsinkin Nipsun lemppari !)
        - heinäkasa


      • marsuliini3
        vikkemarsu kirjoitti:

        sori vaihan vähä varmaan puheenaihetta, mutta onko marsuagility turvallistu, ku mulla on kaksi marsua ja aattelin että mulle on joskus sanottu että marsun elimistö on tosi heikko eikä se kestä tällejä yms, niin voiko marsuilla hyppiä esteitä? siis jotain tosi matalia :)

        Hei haloo!!

        Ei marsut hypi esteitä!! Jos haluut esteillä hypyttää, nii hommaa kani!!!!


      • tiesitkötämän
        Marsumursu kirjoitti:

        Sitten virikkeistä, käsittelemättömät kuusen-ja jalokuusenoksat, luonnonpuiset lelut jne. ovat täysin turvallisia! Virikkeet eivät kuitenkaan saa olla muovilla päälystettettyjä, tai vaikka kumileluja... =D Kaikki sellaiset lelut ovat hauskoja, joiden sisälle voi pujahtaa, joiden yli voi hypätä, joita voi jyrsiä tms.

        Eikös kuusessa ole pihkaa? Mitään puita missä on tippakin pihkaa EI saa antaa jyrsijöille/kaneille. Mutta omenapuun oksat ovat hyviä :). Toivottavasti kukaan ei mennyt pihkaisia puita tuon perusteella antamaan.


    • PikkuMyy.78-

      Hei kaikille! Ollaan juuri hommattu marsuja ihan kyselen noista virikkeistä että onko pringles purkki ihan ok kokoinen?? ja mitä muuta vois itse kehtittää? Sitten vielä kun homasin että pyyhkeitä voisi käyttää "alustoina" purujen sijaan,eikös ne sitten syö sitä pyyhettä?? Kaikki vinkit ym ovat tervetulleita.

      [email protected] voi lähettää meiliä omasta kokemusksesta :)

      • Nikki.

        Tuosta pringlespurkista en tiedä, marsuthan voivat järsiä sitä. Itse en ikinä pitäisi pyyhkeitä, otukset kakkaavat & pissaavat ne täyteen ja ne eivät muutenkaan ole hyviä, niissä ei voi peuhata ym. Marsut myös todellakin voivat repiä ja syödä pyyhettä.


      • -veine
        Nikki. kirjoitti:

        Tuosta pringlespurkista en tiedä, marsuthan voivat järsiä sitä. Itse en ikinä pitäisi pyyhkeitä, otukset kakkaavat & pissaavat ne täyteen ja ne eivät muutenkaan ole hyviä, niissä ei voi peuhata ym. Marsut myös todellakin voivat repiä ja syödä pyyhettä.

        Pyyhe on mainio virike marsuille.
        Sen voi esim ripustaa katosta roikkumaan jolloin siitä saa "tiipiin" muotoisen, eli sen alta voi juosta tai sinne piiloutua. Myös jos sen laittaa maahan mytylle, sen sekaan pääsee kaivautumaan ja alle piiloon. Riippumattonakin se on oivallinen, esim. viritettynä häkin laidoista; sen päällä voi köllötellä ja alle piiloutua.
        Minulla on pyyhkeitä häkissä pohjalla ja pehmusteena, eikä meillä kukaan niitä syö, yksi tosin tykkää järsiä hapsottavia reunoja. Marsuja minulla on 4. Tykkäävät makoilla pyyhekasassa ja muokata sitä itselleen sopivaksi, se on kuitenkin pehmeä ja lämmin paikka.
        Ja tottahan toki pyyhkeet likaantuu kakasta ja pissasta, mutta en minä ainakaan käytä itse samoja pyyhkeitä ja lakanoita marujen kanssa, joten sillä likaantumisella ei ole mitään väliä. Likaantuuhan purutkin käytössä. Mutta, itse pesen marsujen lakanat, pyyhkeet ja matot aivan normaalisti pesukoneessa 60 ohjelmalla, ja ne ovat puhtaita ja haisevat raikkaalle. Likaisimmat ja rikkinäisimmät heitän pois sitä mukaa kun sukulaisilta tulee "uusia" rikkinäisiä tilalle.


      • ja.zy
        -veine kirjoitti:

        Pyyhe on mainio virike marsuille.
        Sen voi esim ripustaa katosta roikkumaan jolloin siitä saa "tiipiin" muotoisen, eli sen alta voi juosta tai sinne piiloutua. Myös jos sen laittaa maahan mytylle, sen sekaan pääsee kaivautumaan ja alle piiloon. Riippumattonakin se on oivallinen, esim. viritettynä häkin laidoista; sen päällä voi köllötellä ja alle piiloutua.
        Minulla on pyyhkeitä häkissä pohjalla ja pehmusteena, eikä meillä kukaan niitä syö, yksi tosin tykkää järsiä hapsottavia reunoja. Marsuja minulla on 4. Tykkäävät makoilla pyyhekasassa ja muokata sitä itselleen sopivaksi, se on kuitenkin pehmeä ja lämmin paikka.
        Ja tottahan toki pyyhkeet likaantuu kakasta ja pissasta, mutta en minä ainakaan käytä itse samoja pyyhkeitä ja lakanoita marujen kanssa, joten sillä likaantumisella ei ole mitään väliä. Likaantuuhan purutkin käytössä. Mutta, itse pesen marsujen lakanat, pyyhkeet ja matot aivan normaalisti pesukoneessa 60 ohjelmalla, ja ne ovat puhtaita ja haisevat raikkaalle. Likaisimmat ja rikkinäisimmät heitän pois sitä mukaa kun sukulaisilta tulee "uusia" rikkinäisiä tilalle.

        Minä laitan aina muovin häkinpohjalle jotta häkin pohja ei likaantuisi sitten laitan sanomalehteä,maton ja lopuksi purua ja hyvin on toiminut.Matto estää sanomalehden pureskelun ja sanomalehteä ei oleenää syöty eikä mattoakaan jyrsitä.
        Lisäksi käytän lattiallakin marsuille omia pyyhkeitä sillä ne likaisivat muuten lattian ja en halua,että marsut loukkaavat itsensä jos lattia olisi liukas...Olen nimittäin huomannut,että jotkut marsut juoksentelee pelkällä lattialla ja väkisinhän siinä liuastelee kun meno on joskus aika kovaakin :D


    • ;)

      meidän marsuilla on salaattipallo (hajalla tosin..) koppeja, riippumatto, heinätunneli, tiiliskivi ja vähän muutakin, sekä tietty perustarvikkeet :)) juoksupyöriä marsuille ei tietääkseni tehdä :)

    • $katri

      Ostettu: riippumatto ja sählypallo.

      Itse tehdyt: pikku mökki ja katosta roikkuva tyhjä talouspaperirulla, johon olen tehnyt reikiä ja reikiin pistänyt pikku porkkanoita (: marsuni pitävät porkkanasta sekä pahvista :D

      • Minä;D

        Meillä on aikas iso kokoinen häkki ja en pidä pyyhkeitä mitenkääb hyvänä ajatuksena marsun häkkiin purun sia... Niimpä meidän nätit neidit osaavat käyttää vessaa:) jos haluat tietää miten opettaa marsua vessaan niin kysäse minulta sitä täällä:)


      • koliko
        Minä;D kirjoitti:

        Meillä on aikas iso kokoinen häkki ja en pidä pyyhkeitä mitenkääb hyvänä ajatuksena marsun häkkiin purun sia... Niimpä meidän nätit neidit osaavat käyttää vessaa:) jos haluat tietää miten opettaa marsua vessaan niin kysäse minulta sitä täällä:)

        miten marsua opetetaan käymään vessassa


      • -
        Minä;D kirjoitti:

        Meillä on aikas iso kokoinen häkki ja en pidä pyyhkeitä mitenkääb hyvänä ajatuksena marsun häkkiin purun sia... Niimpä meidän nätit neidit osaavat käyttää vessaa:) jos haluat tietää miten opettaa marsua vessaan niin kysäse minulta sitä täällä:)

        Niin, kerroppas :)


      • SupermarsuX
        Minä;D kirjoitti:

        Meillä on aikas iso kokoinen häkki ja en pidä pyyhkeitä mitenkääb hyvänä ajatuksena marsun häkkiin purun sia... Niimpä meidän nätit neidit osaavat käyttää vessaa:) jos haluat tietää miten opettaa marsua vessaan niin kysäse minulta sitä täällä:)

        Miten marsun saa opetettua käyttämään vessaa?!?!?! omFG?!?!? kerro pliis!!!!!!!!!! :P annan sun marsulle salaattia jos kerrot... Hmm... oletko varma sitten että marsua ei laiteta sinne veteen :(?


      • MursuMarsu
        SupermarsuX kirjoitti:

        Miten marsun saa opetettua käyttämään vessaa?!?!?! omFG?!?!? kerro pliis!!!!!!!!!! :P annan sun marsulle salaattia jos kerrot... Hmm... oletko varma sitten että marsua ei laiteta sinne veteen :(?

        Marsujen vessassa käynti tarkoittaa astiaa johone tekevät tarpeensa (mieluiten matala reunainen) marsua ei edes voisi opettaa käymään ihmisten vessassa, sen koon takia. Ja marsut saavat kastua kunhan ne kuivaa hyvin, koska ne vilustuvat helposti. Marsun voi opettaa käymään matala reunaisessa, sille sopivan kokoisessa astiassa tarpeillaan siirtämällä astian kulmaan jossa marsu käy "vessassa" Tosin astian reunat eivät saa olla terävät ja materiaalissa pitää ottaa huomioon että märau saattaa jyrsiä sitä. Marsut eivät välttämättä koskaan opi tekemään tarpeitaan laatikkoon, riippuen marsusta .. Kuitenkin jotkut oppivat ja osa taas käy pissalla laatikossa ja papanoi sitten sinne sun tänne. Sen ei kuitenkaan pitäisi haitata koska pissahan siinä haisee eikä papanat, ja marsun häkin kun siivoaa viikottain ja vessa astian päivittäin niin ei pitäisi haista (meillä ei ainakaan) lisäksi keräilen päivittäin papanoita häkistä .. Hieman poikkesin aiheesta mutta ei se varmasti ole vaarallista.


    • MarsuLeevi

      Hola, Marsujen ystävät! Minulla on marsu nimeltä Täplä (Aika yleinen nimi -.-), ja Täplä on uusi tulokas (pentu). Luin Miran kysymyksiä ja ajattelin ilmoittaa mitä virikkeitä minun marsullani on, ja muuta kivaa aina välillä. Rakensin tunti sitten sellaisen... ööh... härvelin, joka on narulla kiinnitetty kattoon. narun pätkä on toisesta päästä kiinnitetty kirsikka tomaatti laatikon... no... en tiedä mikä se on mutta se on pyöreä ja läpinäkyvä. no kuitenkin, laitoin sinne Täplän lempiruokaa: SALAATTIA :P!!! toiseksi aion tehdä sille toimintaradan. sinne tulee putkia ja kaikenlaista mukavaa. Kannattaisi tehdä marsuille paljon virikkeitä ja tuollaisia toimintaratoja. ja viimeinen juttuni. Piilottakaa aina välillä marsunne lempiruokaa jonnekkin esim. pienen maton (Käytän mattona pientä pyyhettä) alle. piilotin salaattia maton alle, purujen sekaan, sekä myös kuivaruoan sekaan. eli, jos marsun lempiruokaa on tarjolla ja se loppuu, marsunne voi haistella ja etsiä sen lempiruokaa. aika hyvä idea vai mitä? no kuitenkin... Gracias, amigos! ja hyvää jatko marsujen hoidossa!!! Käykää myös www.marsut.net

    • rhosalie

      hei! haluisin väsätä marsulleni jonkun riippumaton, en haluaisi ostaa vaan tehä ite koska usein ne on niin kalliita . . . miten sellasen vois väsätä ? minkä korkunen sen pitäis olla ? ja miten sen saa ripustettuu ? kiva jos vaistaisitte (: niin ja virikkeitä mitä mulla on tuolla nii on iso kasa heinää pahviputkiloja, salaattipallo keppejä (puhdistettuja) ja kivoja makuupaikkoja =)

    • Tälläänen rimpula...

      No itellä ei oo marsuja, mutta kaverin marsun häkissä on vessapaperirullista tehty pyramidi johon laitetaan "seinät" molemmille puolille niin että se on kokonaan ummessa,ettei rullasta pääse läpi:D (en osaa selittää) Sitten siihen toiseen seinään vähän marsun kuono-osaa pienemmät rei'ät:D (en osaa selittäää xDDDDDDDDDDDDDDD) Ja sitten johonkin rulla-osaan marsun lempiruokaa tai joku herkkunappi, on siinä sitten tekemistä, kun yrittää saada herkkua pyramidista:D Ps. Kannattaa laittaa pyramidi vaikka häkkiin johonkin kiinni ettei marsu kaada sitä.
      Ja sitten on väärinpäin käännetty kukkaruukku, ja sinne sisälle on laitettu marsun ruokaa:) Ja melkein kaikissa kukkaruukuissahan on sellainen reikä pohjassa:) Siitä sitten marsu yrittää ottaa ruokaa pienestä rei'ästä:D Ja kannattaa laittaa ruukun eteen sellainen koroke että marsun nenä on vähän ruukkua korkeammalla:) Tossa jotaki virikettä:DDDD Joo moikka!!

    • virikkeitä... :D

      virikkeitä on monenlaisia,käytä siis mielikuvitustasi!
      tossa jo aikaa sitten kysyttii et "mikä on salaattipallo"?
      nii se on semmone ainaki meillä kaltereista tehty pieni pallo jossa on aukkoja,sen sisään voi laittaa kaikkea tuoretta porkkanaa,persiljaa salaattia...
      sen voi ripustaa kattoon jotta marsun täytyy tehdä jotain ruokansa eteen :)
      meillä on häkissä:
      salaattipallo,"riippukeinu",heinäteline,ruokakuppi,juomapullo,puinen laatikko jossa päällä pyyhkeitä joitten päälle voi mennä mukavasti makoilemaan,vessalaatikko,ihme ampiaispesän näköinen faunattaresta ostettu,naturols jyrsimis pallo,kangastunneli (ripustetaan häkin pinnosta roikkumaan),pesämökki ja ns.rappuset jota pitkin on kiva kiipeillä ja juosta kun on hepulikohtaus :)
      ps.kaikki virikkeet jotka mainitsin ei tietenkää oo samaa aikaa häkissä! :D ofc

    • minä!!! :D

      itse käytän sitä vesalatikkoa mitä tuolla jo kyseltiinkin!
      mun ei tarvinnut opettaa marsujani vessalle kun käyvät siellä ihan luonnostaan :)
      pidän sitä heinäseimen alapuolella nii sinne ne sit kakkii :D
      ei niitä tartte opettaa siihen,ainakaa mulla!
      kuivikeratkaisuna on mul pyyhkeet,on toimineet hyvin!

      • dillaria

        Minäkin käytän marsuillani vessalaatikkoa ja Se toimii todella hyvin:D:D:D


    • hiiris

      Meidän urosmarsulla on tällaisia virikkeitä:

      Puinen silta. Näitä saa eläinkaupoista ja sellaisen voi väkertää myös itse. Meidän marsu ei kovin mielellään kiipeä sen yli, mutta sellainenkin mahdollisuus on. Viihtyy mielellään sen alla.

      Pallo. Normaali muovinen pallo, joka on sisältä ontto. Siinä on reikä, ja palloa vierittämällä sisään laitetut herkut tulevat ulos. Saa eläinkaupoista.

      Tiilille olemme laittaneet pellettejä päälle, marsumme tykkää siitä todella paljon, ja samalla kynnet kuluvat.

      "Laavu" on laitettu häkin nurkkaan kiinni pyykkipojilla niin että marsu voi mennä sen alle.

      Häkki on jaettu kahteen osaan, eli puolivälissä on tiili, ja tiilin vieressä legoista rakennettu pieni este. Toisella puolella on lepopaikka, toisella ruokapaikka. Marsun täytyy ylittää este aina jos haluaa ruokaa tai levätä = ) Marsu saa enemmän liikuntaa.

      Pahvilaatikoihin voi leikata reiät. Tästä saat marsulle mukavan mökin.

      Joskus marsullamme on ollut pieni puu, jossa on oksia. Niihin voi kiinnittää herkkuja.

      Muita en nyt tällä hetkellä muista = )

    • Mursssuuu

      Itelläni on tiiliskiviä, mökkejä ja oksia. Aikeena ostaa salaatti pallo tai sellainen lelu pallo jota pyörittelemällä herkun saa ulos ja sitten sellainen marsun peti. =)
      ÄLKÄÄ OSTAKO MARSUILLENNE JUOKSUPYÖRIÄ, EI EDES VAIKKA OLISIVAT SOPIVAN KOKOISIA! MARSUN SELKÄ KAARTUU LIIKAA JA SIITÄ VOI PUDOTA TAI JOKU VAHINKO VOI SATTUA. :( JOTKUT TOKI OSTAA NIITÄ ENEMMÄN MAKUUPAIKOIKSI KUIN JUOKSUUN, MUTTA KUITENKIN PAREMPI NUKKUMISPAIKKA ON PESÄKOLO.

    • ,.,.,.,.

      muistattehan että marsuja PITÄÄ olla vähintään kaksi samassa taloudessa. ei välttämättä tarvitse olla samassa häkissä, kunhan näkevät,kuulevat ja haistavat toisensa.

      virikkeistä: marsut rakastavat kaikkea pehmeää :) tasoilla meillä on istuimenpehmusteita ja pyyhkeitä ja ne ovat kovasti suosiossa, eikä yläkertaan edes pissata :)
      sit löytyy erilaisia putkia,mökkejä,"sohva" (pieni kori kiinnitetty häkin pinnoihin pohjasta vähän korkeammalle ja sinne kangasta pehmusteeksi), riippumattoja, rampit yläkertaan..koppien katoille tykkäävät hyppiä kans..
      meillä on häkeissä mattoja ja pyyhkeitä ja vessalaatikot. vessalaatikko kannattaa sijoittaa mm. heinähäkin ja juomapullon alle ja lempivessanurkkaan niin eivät sotke häkkiä niin paljoa :) ne saa opetettua laatikolle niin että laittaa papanoita sinne laatikkoon ja aluksi tarpeeksi monta laatikkoa, niin kyllä ne siitä pikkuhiljaa oppivat vessassa käymään :)
      ja marsulle EI SAA laittaa minkään näköistä juoksupyörää!! ette löydä mistään tarpeeksi iso ensinnäkään ja marsun rakenne ei sovellu juoksupyörään. joka päivä juoksutusta irti jos ei ole ole iso aitaus muuten. tehdashäkit (paitsi kaksi ja kolmikerroksiset) ovat niin pieniä 24/7 asumukseksi että marsun on saatava liikuntaa häkin ulkopuolellakin päivittäin.

      t: nenni

      • Marsupurilainen

        Meillä on vain yksi marsu (vasta noin kuukauden) Hyvin on pärjännyt vaikkei kauan ole ollut .. Ja mielestäni marsuja voi olla myös yksi taloudessa riippuen elämän tilanteesta, jos päivisin on monta tuntia poissa silloin tulee olla kaksi marsua mutta meilläkin kun ehkä max. 8h olen poissa joskus (Joka onkin se raja hankitaanko yksi vai kaksi marsua) ja jos ne sijoittaa vaikka samaan huoneeseen, mutta eri puolille ne huutelevat toisilleen jossa saattaa marsun omistaja ärsyyntyä, toki se on sitten kestettävä. Mutta jos on aikaa olla marsun kanssa paljon niin silloinhan ei tarvitse olla kahta marsua ..


      • marsujenomistaja
        Marsupurilainen kirjoitti:

        Meillä on vain yksi marsu (vasta noin kuukauden) Hyvin on pärjännyt vaikkei kauan ole ollut .. Ja mielestäni marsuja voi olla myös yksi taloudessa riippuen elämän tilanteesta, jos päivisin on monta tuntia poissa silloin tulee olla kaksi marsua mutta meilläkin kun ehkä max. 8h olen poissa joskus (Joka onkin se raja hankitaanko yksi vai kaksi marsua) ja jos ne sijoittaa vaikka samaan huoneeseen, mutta eri puolille ne huutelevat toisilleen jossa saattaa marsun omistaja ärsyyntyä, toki se on sitten kestettävä. Mutta jos on aikaa olla marsun kanssa paljon niin silloinhan ei tarvitse olla kahta marsua ..

        Marsu on erittäin sosiaalinen eläin ja TARVITSEE lajitoverin.
        Marsu voi menettää elämänhalunsa ja masentua jos sillä ei ole lajitoveria.
        Jos marsu on yksin esim. jos lajitoveri on kuollut, täytyy omistajan PALJON olla marsun kanssa. Myös marsulla täytyy olla paljon virikkeitä.


    • Ok

      Moi no mä oon tehnyt mun marsuille meijän vanhasta puu nyäri kopasta marsuille uuden pesämökin se on todella rilava ja tykkäävät jyrsiä sitä ja on mulla kaks puusiltaa ja salaatti pallo :-)

    • marsunarsu

      Tossa jotai puhuitte tosta juoksupyörästä. Nii munkaa mielest ei niitä kannata pistää, mut entäs sellaset aika isot pallot, jossa on reikä, ja sit marsu menee sinne sisäl, ja alkaa sittek ävellä siinä, nii vähän ku juoksupyrä.....sitä vois sanoo vaikka juoksupalloks?Ei mulla oo sellasta, mut oon nähny eläinkaupoissa sellasii, ja pakkauksen kyljes oli kuva mis siin sisäl oli marsu....Kannataa kirjastost kattoo joitain marsu-kirjoja, joissa on yleensä hyviä virike-ehdotuksia. Nyttekin luin yhen, missä oli aivan ihana marsujen leikkipuisto. Teen tänään sellasen marsuille. Mut kannattaa olla tarkka, ettei kirja oo liian vanha, koska kun luin yhen ikivanhan kirjan, niin siellä väitettiin ,et marsulle saa antaa perunaa, ja että marsun pissa ei muka haise miltää.xb! KYllä haisee! Kokemusta on! Joskus kun mun huoneen ovi on ollu kauan kiinni, ja meen sinne, ni on aikamoinen lemu! Siivoon kyl häkin joka päivä. =)

    • åppop
    • marsuut

      Heippa! Mulla on vähän sama ongelma...mut mulle tulee marsu huomenna!! Eikä mulla oo häkissä muuta kuin ruokakuppi, vesipullo ja mökki! Pitäis nopeesti keksiä jotain eikä mulla oo käytössä ees puuta tai mitään...auttakaa pliis :)

    • marsupilami

      meillä on siis 6 marsua...meillä on taikakuutioista rakennettu häkki joka on yli 2 m pitkä ja oisko noin vähän yli 1 m leveä,(sopiva???) taikakuutioista olemme rakentaneet yläkerran,,(vaatii taivuttelua) tai sellaisen etttä marun pitää hypätä yläkertaan ja siitä voi hypätä velä vähän korkeammalle yläkertaan(yksi marsuista on oppinut mennä aina kun ruoka tuodaan niin ylimmänyläkerran kaiteen päälle etutassuillu ja saan aina ensinmäisenä ruuan.heillä on siinnä yläkerroissa(vain nissä) korkeat katot .. tälläinen siis oli häkin rakenne. Sitten mitä siivoukseen tulee niin kuinka usein siivoatte häkkinne?? me siivoamme heidän *asuntonsa* joka päivä,,jotta mielenkiinto pysyy koska tavaroilla sisustetaan häkki

      tavarat :
      pitkä salaojaputki
      3 tiiltä
      4/7 kiveä
      2 kulmamökkiä(toinen iso)
      1 (2paikkainen)
      1 puusilta
      ja useimmiten rakennamme heille lopuista pyyhkeistä majoja/tunneleita

      ruoka: annamme heille ruokaa 2 kertaa päivässä aamulla ja illalla
      jatkuvasti hein'ää,vettä ja siemeniä tarjolla
      heitä rapsutellaan ja hellitään useasti

      onko meidän marsuillamme sinusta hyvä koti???:) ps:kiitos jos vaivaudut lukemaan tämän 3 km pitkän viestin:D!

    • punaJApötkylä

      meidän poikien häkistä löytyy 2 mökkiä, 1 olkiputki, pajusilta, tiili, riippumatto, sitten tommonen katosta roikkuva pajusilta. näiden lisäksi salaattipallo ja herkkupallo =)

    • moiimmarsutrin

      Mojjj ja moi vaa sullekki P, Helga^^ Jeepu, mulla on kaks marvinii: Tiuhti ja Viuhti. Niillä on isoveljen tekemä aikastt hieno (vaikka itse sanonkinn...) häkki joka onb siis 150cm x 60 cm, ja siihne on yhdistetty taikakuutio aitaus joka on 60cm x 30 cm taikkisaitaus, eli ihan sopiva, kun pelkästään jo tuo veljen tekemä häkki ois sopuva kahelle marvinille!♥ Siellä mulla on : (Kaikki ei oo samaan aikaan häkissä)
      -Iso värikäs pajusilta 10 euroo Faunattarelta
      -pyykeitä 0e, omasta kaapista
      -salaojaputken pala 0e, omalta pihalta
      -Kivä ja tiiliskiviä 0e, omalta pihalta
      -Oksia 0e omalta pihalta
      -Itse tehty kangastunneli 0e, äidin kangaskaappiXD
      -Ite tehty riippukeinu taivuttelemalla taikakuutiosta 0e
      -Isoveljen tekemä (Joo, tää isoveli on ammatiltaan rakentaja!) mökki!
      -Äiti virkkas niille riippukeinun (Ei ne siinä kyllä viihdy...-_- )
      - Yläkerta
      -Puunkalikoita
      -EVERYBODY JA MIELIKUVITUSS!!

      Häkin siivoon juoka päivä:)♥♥♥♥♥♥

    • guineapigs

      Virikkeistäni en nyt hirveästi jaksa kirjoittaa kun kaikki jo lueteltu, mutta marsuille on kyllä tehtyjä juoksupyöriä ja jopa juoksupalloja, mutta enään niitä ei saisi myydä, sillä marsun selkä taittuu ja siitä tulee todennäköisesti viimeistään vanhana notkoselkäinen ja voi aiheuttaa kipua. Joskus olen itse tyhmänä käyttänyt itse ostettua pyörää ja kaverilta saatua juoksupalloa, kun en vielä tiennyt ettei se ole hyväksi. Onneksi en ehtinyt käyttää kuin muutaman kerran kun sain kuulla mitä se aiheuttaa, joten hävitin sitten molemmat!

    • marsuttttt

      Meidän marsujen virikkeitä:
      - salaattipallo (yleensä laitetaan heinää!)
      - 2 puista lelua joissa on sisällä tiuku
      - 2 naruporkkanaa
      - taivuteltava pajusilta
      - 2 mökkiä
      - peti
      - pahvinen tunneli
      - puunoksia
      - heinäpallo minne pääsee sisälle

      Sit ite voi laittaa wc paperin hylsyn sisälle jotain herkkua, taitella päät kiinni ja antaa marsuille. Ja jostaan kankaasta voi tehdä riippumaton häkin nurkkaan!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      87
      2305
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      51
      1997
    3. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1848
    4. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      89
      1837
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1628
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1562
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      25
      1432
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1392
    9. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1390
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1351
    Aihe