Minkälaisia kokeita neurologi tekee?

Hei

Hei! Ilmeisesti menen tällä viikolla neurologille ja haluaisinkin tietää minkälainen testisuma siellä odottaa!

12

10896

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • saanaliini

      Mulla on kipuja ympärikehoa ja huimausta.
      mulle se teki hermorata testejä. Makasin pöydällä ja se pisteli eripuolille kehoa. Sit se katso silmän paineet ja kuulon. Sit kävelin sielä kanta-varvaskävelyä, varpaillaan jne. Aika perusjuttuja mun mielestä.
      Eikä mua sitten muka mikään vaivaa. hartia-niska alue jumissa.

      • mitkäjalat

        Ärsyttävä vedon tuntu jaloissa


    • minkäs takia

      ethän sää sanonu minkä takia sää sille menet? vaikeehan tohon on vastata. tietenkin hän tekee mitä hyväksi näkee, vaihtelee tietysti eri henkilöillä.

    • käynyt

      Riippuu tietysti siitä,mitä oireita sinulla on. Minulle neurologi tekee vuosittain seuraavia testejä: Suoraviivakävely tavallisesti,varpaillaan,silmät kiinni ja auki,yksijalkaseisonta,mittaa refleksit,katsoo silmät ja kuulon,kuuntelee sydämen ja keuhkot. Tuossa ne suurin piirtein ovat. Käyn neurologille vuosittain,jonka takia testit ovat tulleet tutuiksi. Ei siinä sen kummosempaa,tsemppiä sinulle!

      • Hei

        Jatkuva väsymys,tasapaino huono,keskittymiskyky huono,hidastunut reagointi ja jotenkin ihan kuin aivot toimisi matalalla tasolla.


      • taas myöhäsytytys
        Hei kirjoitti:

        Jatkuva väsymys,tasapaino huono,keskittymiskyky huono,hidastunut reagointi ja jotenkin ihan kuin aivot toimisi matalalla tasolla.

        Onko oireisiisi löytynyt jokin selitys? Kiinnostaisi tietää, koska minulla on samanlaisia ongelmia. Ajoittain on tosi hankalaa, välillä elämä sujuu liki "normaalisti". Vaivojen "epämääräisyyden" vuoksi en oikein kehtaa mennä lääkäriin. Kerran sain otetuksi osan asioista puheeksi työterveyshuollossa, ja kun perusverikokeet olivat ok, passitettiin psykologille. Päätin olla menemättä sinne, koska olen varma, ettei tämä voi olla psyykkistä.


    • tiivistelmässä

      No tälläisiä asioita itselläni löytyy neurologilla käynnin tiivistelmästä (syynä TIA-kohtauksen epäily):
      - yleistila
      - keuhkojen auskultaatio
      - sydämen auskultaatia
      - verenpaine istuen ja seisten
      - pulssi (carotis, radialis, dorsalis)
      - kognitiiviset toiminnot (puhe)
      - aivohermot II-XII (silmänpohjat ja pupillojen reagointi)
      - kävely (askelpituus, myötäliikkeet, käännökset)
      - lihasten tonus
      - raajojen voimat (symmetrisyys)
      - tandem-kävely silmät kiinni ja silmät auki
      - sormi-nenänpää -koe
      - kantapää-polvi -koe
      - heijasteet
      - terävä- ja kosketustunto
      - vibraatiotunto
      - asentotunto

      Ja sitten tuli lähete labraan (kolesterolit) sekä aivojen magneettikuvaus sekä magneetti angiografia (aivojen verisuonet).

      Täytyy todeta, että käynti kesti harvinaisen pitkään, mutta kyllähän tuossa oli aikamoinen määrä noita pikkujuttuja. Ja aluksi tietenkin mun oma seikkaperäinen selvitys itse tapahtumasta tai oikeastaan siihen liittyvistä tuntemuksista.

      Ja kaiken tuon jälkeen seuraavalla kerralla tuli vastaukset:
      Kuvauksessa todetaan PONS-alueella vanha (kuvaus tehtiin noin 1,5 kk itse oireiden jälkeen - oireiden, jotka siis helpottivat parissa päivässä) pieni infarkti oikealla kortiko-spinaalirata-alueella. Angiografiassa normaali tulos (siis aivojen verisuonet ok).

      • xxx

        vanha edellisen viestin kirjoittaja on?ja minkälaisia oireita sait?mulla otettiin pään TT-kuva,selkäydinpunktio, ja sydänfilmit.


      • tiivistelmässä
        xxx kirjoitti:

        vanha edellisen viestin kirjoittaja on?ja minkälaisia oireita sait?mulla otettiin pään TT-kuva,selkäydinpunktio, ja sydänfilmit.

        Mä olin tuolloin 44-vuotias (nyt 49).

        Mun oireet oli sitä, että heräsin yhtenä aamuna ja huomasin, että toimintoni olivat toispuoleisia. Vasemmalla kädellä esim. hampaiden pesu ei sujunut, vesilasi ei tahtonut osua suuhun. Puheen tuottaminen tuntui todella työläältä, vaikka ulkopuolinen ei eroa huomannut, sanoja piti omassa päässään hakea pitkään. Myöskin näppäimistöllä (olen atk-hommissa) työskenteleminen vaati todella paljon keskittymistä, oli yhtä kirjainten etsintää ja hidasta lähes yhdellä sormella naputtelua.

        Nämä oireet siis ilmaantuivat yhden yön kuluessa ja helpottivat pikkuhiljaa. Vasta kolmen päivän päästä menin lääkärille (tosin jo itse mielestäni melko normaalikuntoisena, mutta oma työterveyshoitaja töistä kehotti menemään ja motkotti vähän, että heti olisi pitänyt mennä), joka vielä huomasi pientä toispuoleisuutta esim. voimissa. Hän sitten passitti suoraan eteenpäin neurologin vastaanotolle ja aloitti heti Primaspan-lääkityksen.


      • merkit-täsmää

        siis "lievä" aivo halvaus....!!!! josta jää pysuviä ongelmia!!!! :(


    • paljon tutkittu"

      Hei! Oletteko kukaan käynyt neurologilla pyörtymisen vuoksi? Minä olen menossa sinne siksi, kun olen pyörtynyt n. puolen vuoden aikana monta kertaa. Tajuttomuus kestää n. 3-5 sek.Mitään muuta ei tunnu, ei ennen eikä jälkeen. Korvat on tutkittu erikois lääkärillä. Niissä ei ollut mitään erikoista.

      "nimim. paljon tutkittu"

      • TIA/epi?

        Onko sinulla TIA-kohtauksia tai epilepsian petit mal-kohtauksia? Samoin verenpaine -sekä alhainen että korkea- aiheuttavat pyörrytystä, myös hyponatremia.
        Joissakin migreenikohtauksissa saattaa ennalta olla pyörryttävä tunne (aina yksilöllisiä).

        Aloittajan aiheeseen liittyen vastaan samalla viestillä, että "erikoistumassa olevat" kirjoittavat aremmin KNF:n ja KF:n tutkimuksia kuin valmistuneet. Samoin naiset kirjoittavat lähetteitä (myös laboratorioihin) aremmin kuin miehet. Näin ollen kokemusteni mukaan riittävän työkokemuksen omaavat miesneurologit ovat luotettavimpia!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      3010
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      26
      2089
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2034
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      91
      1863
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      71
      1573
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1323
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1232
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1221
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe