Halvin ratkaisuko oma palvelin?

BLUE-BLUE

Olen suunittelemassa sivuston luomista. Millaisia vaihtoehtoja esittäisitte, jos tilaa pitäisi olla väh. 1 G.
Esittäkää myös vaihtoehdon perään myös hinta-arvion.

8

7392

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • --------------

      Aika vaikea näillä tiedoilla on mitään esittää. Vai onko pelkkä tila vaatimus?

      1) Tarttetko tietokantaa serveripuolen ohjelmointi juttuja (PHP,ASP...)?

      2) Pitääkö olla nopea kaista? Siis onko paljon kävijöitä, jotka lataavat noita tiedostoja.


      Noilla sinun tiedoilla suosittelisin http://www.1g.fi/

      Giga tilaa. 100 GB /kk liikennöintiä. 5€ /kk


      Oma palvelin on myös halpa ratkaisu mikäli löytyy taitoa pystyttää palvelin ohjelmistot sekä huolehtia turvallisuudesta, tosin kannattaa harkita virtuaali palvelimia, joskin ne ovat kalliimpia, mutta ovat nopeassa verkossa ja muut huolehtii tärkeistä asioista.

      Omassa palvelimessa tulee nettilaskut, jonka takia kuukausi hinnat kohoaa lähemmäs 100€ mikäli halutaan vähänkään nopeampaa yhteyttä, joskin perinteinen ADSL riittää perus sivuille ihan hyvin, jos kävijöitä vähän, jolloin kustannuksia ei tule paljoa, varsinkaan jos on ennestään netti yhteys.

    • Bitinpurija

      Oman tietokoneen käyttö palvelimena, joka liitetään Internetiin kiinteällä yhteydellä, on yksi tapa tehdä tämä. Käyttöjärjestelmäksi suosittelen unixin kaltaista järjestelmää, kuten jotakin kolmesta suosituimmasta BSD:stä. Palvelinohjelmaksi Apache, sekä kyytipojaksi PHP ja mahdollisesti MySQL (tietokanta) sekä CGI.
      Tämä kaikki kuitenkin vaatii taitoa; ei pelkästään ohjelmien asennustaitoa, vaan myös järjestelmän hallinnointikykyä sekä unixin perustaidot. Jos olet käyttänyt pelkästään valtavirran käyttöjärjestelmää, niin tuon kaiken omaksuminen ja säätö voi olla, ja varmasti onkin liian rankkaa näin aluksi.
      Tässä pieni hinta-arvio oman palvelimen pystyttämisestä (olettaen, että omistat jo tietokoneen palvelintarkoitukseen.)

      Palvelin: 0 € (löytyy omasta takaa)
      Nettiyhteys: 40 €/kk (nettiyhteyden laskeminen kustannuksiin on kyseenalaista, jos sinulla on jo yhteys ja käytät sitä aktiivisesti muuhun toimintaan).
      Palvelimen vaatima sähkö: 5 €/kk
      Oman domainin rekisteröinti: 10 €/vuosi

      Yhteensä: 45 €/kk rapiat päälle domainista (mahdollisesti vain 5 € ja rapiat, lue ylempää nettiyhteyden kohdalta).

      Kuten näet, tämä lysti ei ole kovin kallista, mutta jos alkaa palvelintaan varustelemaan ja hankkimaan lisäpalveluita (esim. kiinteän IP-osoitteen) nettiyhteyteensä, niin hinta kipuaa ylemmäksi. Myöskin säätämisen mahdollisuus kuuluu oman palvelimen hyviin puoliin, eikä pelkästään järjestelmän softapuolen säätäminen, vaan myös esim. koneen raudan päivittäminen. Tätä ei nk. webhotelleissa pahemmin ole.

      Summa summarum, oman palvelimen hyvät ja huonot puolet (verrattuna web-hotelleihin):

      suhteellisen halpa
      kaiken voi säätää itse
      kokemus karttuu
      tietty "coolius"

      - ei välttämättä niin halpa, jos lisävarusteita haluaa
      - vaikea pystyttää ensikertalaiselle
      - vastuu kokonaan itsellä

      Itse pidän omaa palvelinta, minkä olen huomannut hyväksi vaihtoehdoksi.

      • Paljon maksaa?

        Tuleeko niitä kuluja sitten niin paljon, jos tekee oman palvelimen ja jonkun domain-nimen esim. minundomain.fi ja ohjaa tuolta sivulta käyttäjän eri palveluntarjoajan sivulle.

        Eli tarkoitan tuon tapaista ratkaisua kuin tuolla sivustolla: www.christian-klien.com

        ?


      • Maaxii
        Paljon maksaa? kirjoitti:

        Tuleeko niitä kuluja sitten niin paljon, jos tekee oman palvelimen ja jonkun domain-nimen esim. minundomain.fi ja ohjaa tuolta sivulta käyttäjän eri palveluntarjoajan sivulle.

        Eli tarkoitan tuon tapaista ratkaisua kuin tuolla sivustolla: www.christian-klien.com

        ?

        Morjes, semmonen kysymys olis että mulla on nyt tossa vähä alle 1ghz kone missä 512rammia 500gb levytilaa, ohjelmana xampp, mihin kuuluu apache,mysql,filezilla ja mercury mail ohjelmat ja niitä on helppo käyttää. servun tekemisistä puolisen vuotta tietoa ja tekniikkaa. mutta nyt ollaan tultu taas pulmaan. kaverilla on telewell ea501 boxi, enkä saa säädettyä sitä mitenkään niin että sinne pääsisi muualta, portit 80,21 ja kaikki muut tarvittavat on auki, ja en löydä serverin iptä millään. koneen ip, jonka pitäisi olla serverin ip johtaa suoraan sinne adsl boxin asetuksiin, eikä serverille. mutta localhost toimii...? ja tietokoneen palomuurista on avattu 80 portti. osaako kukaan auttaa? saa pistää suoraan mailiinki vastausta jos on tietoa. kiitos jo etukäteen =)


      • heipsista
        Maaxii kirjoitti:

        Morjes, semmonen kysymys olis että mulla on nyt tossa vähä alle 1ghz kone missä 512rammia 500gb levytilaa, ohjelmana xampp, mihin kuuluu apache,mysql,filezilla ja mercury mail ohjelmat ja niitä on helppo käyttää. servun tekemisistä puolisen vuotta tietoa ja tekniikkaa. mutta nyt ollaan tultu taas pulmaan. kaverilla on telewell ea501 boxi, enkä saa säädettyä sitä mitenkään niin että sinne pääsisi muualta, portit 80,21 ja kaikki muut tarvittavat on auki, ja en löydä serverin iptä millään. koneen ip, jonka pitäisi olla serverin ip johtaa suoraan sinne adsl boxin asetuksiin, eikä serverille. mutta localhost toimii...? ja tietokoneen palomuurista on avattu 80 portti. osaako kukaan auttaa? saa pistää suoraan mailiinki vastausta jos on tietoa. kiitos jo etukäteen =)

        vaihda boxin hallinnan portti vaikka 80 -> 8080 niin lähtee toimimaan.


    • nim-kokenuton
    • Vinkkelit

      Suncomet. 20€-30€/vuosi ja 1GB levytilaa ja rajaton siirtokaista....

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4643
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2269
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1794
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1518
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      32
      1461
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1318
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1237
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1156
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe