Työkalut joita ilman remppa ei suju

Huolellinen

Aikeissamme on tehdä laaja pintaremontti hankkimaamme 70-luvun täystiilitaloon. Varmistin pankista sen, että rahaa on käytettävissä niin, että kaikki pinnat varmasti saavat uuden ilmeen. Valitettavasti paikkakuntamme timpurit ovat varattuja pitkälle syksyyn, joten oman työn osuutta on lisättävä rajusti, jotta pääsemme muuttamaan asuntoon ennen talvea. Kaikki tilat menevät uusiksi pesuhuonetta ja vessoja lukuun ottamatta.

Kertokaapa viisaammat, mitkä työkalut ovat aivan välttämättömiä, jotta työ sujuu ripeästi ilman suurempia keskeytyksiä ja ärräpäitä. Hinnat kiinnostavat tietysti myös.

14

14654

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      Pakolliset koneet:

Akkuporakone
      Poravasara
      Kuumailmapuhallin
      Pistosaha
      Tasohiomakone
      Yläjyrsin (ei ehkä ihan pakollinen, mut helpottaa paljon)
      Käsisirkkeli
      Halpis märkä/kuivaimuri

Ja näiden lisäksi:

Laadukas saha
      Vasara
      250mm tasotinlasta
      150mm tasotinlasta
      50mm tasotinlasta
      Kumivasara
      Irtokärkiä ruuvariin
      Talttoja pari erilaista
      Pari puukkoa
      Terottaja puukkoihin
      Merkkilankaa
      Pitkä 1500mm tai vastaava vatupassi
      Lyhyt 200mm vatupassi
      Jakoavainsarja
      Hiekkapaparia eri vahvuuksia 5m kutakin
      Leveä maalikaavin
      Kapea maalikaavin
      Sekoittaja poravasaraan
      Kiviporateräsarja
      Puuporateräsarja
      Puutyöpenkki
      Remonttivaatteet, jotka kestää ja on mukavat
      Kaikkia ruuveja väliltä 10mm-50mm, eri paksuuksia 2-6mm arviolta parisen kiloa
      Pensseiltä törkeä kasa
      100mm, 180m, ja 250mm telat joihin parit vaihtopäät ja altaat
      Laadukkaat pihdit
      Laadukkaat sakset
      Jiirilaatikko
      Rautasaha
      Eri kokoisia puristimia
      Kuulosuojaimet
      Hengityssuojaimet
      Hanskoja kasa
      Sorkkarauta

Ja noin ehkä miljoona pientä asiaa jota nyt en suoraan muistanut.

Työtarvikkeet maksavat yllättävän paljon, meillä mennyt toista tuhatta. Ne koneet joita käyttää paljon voi olla laadukkaita, harvemmin käytettyjä kuten yläjyrsimen voi ostaa hyvin biltemasta. Kestää ihan taatusti parikin amatööriremonttia.

Itse tullut kohta remontoitua 65 neliötä lattiasta kattoon. Yhtään neliösenttiä ei ole mihin ei olisi koskettu, mut alkaa kyllä näyttää todella hyvältä :)

• Jocu_

Ilman sitä on vaikea tulla toimeen. Tikkaat, tasot, erilaiset suojaimet...

• ärjii

- suorakulma
        - halpa rälläkkä ja laikkoja joka lähtöön.
        - maalausvehkeet, muurausvehkeet ja ruuvit esim. tarjoustalon rautapuolelta edullisesti. Samoin jotkut työvälineet. Järeän iskuporakoneen sain sieltä myös edullisesti. Ja toimii.
        - Akkuporakoneessa on hyvä olla vara-akkuja. Olen ostanut vuodessa 3 halpiksen akkuporakonetta á 15-20€/ kpl.Yksi kiinalainen jaksaa painaa 75mm ruuveja. Seuraavaksi ostan kunnollisen rautakaupasta, maksoi mitä maksoi.
        - Rautakaupasta saa halpoja ja hyviä jiirisahoja. Vanhassa talossa kulmat voi olla vähän vinksallaan. Minäkin vaihdoin laatikon sahaan tästä syystä.
        - Kunnollisia pitkiä ulkokäyttöönkin tarkoitettuja jatkojohtoja
        - Jos nyt aloittaisin rempan uudestaan hankkisin ekaksi liivin, johon saa mahdollisimman paljon vehkeitä mukaan.
        Ja vielä:
        - Hyvä ja tilava auto, jolla pääset äkkiä takaisin rautakauppaan juuri sieltä tultuasi ja monta kertaa viikossa.
        - Jos jostain löydät pimeässä itsevalaisevia kirkkaita ja soivia rullamittoja niin osta heti ainakin viisi.

- suorakulma
        - halpa rälläkkä ja laikkoja joka lähtöön.
        - maalausvehkeet, muurausvehkeet ja ruuvit esim. tarjoustalon rautapuolelta edullisesti. Samoin jotkut työvälineet. Järeän iskuporakoneen sain sieltä myös edullisesti. Ja toimii.
        - Akkuporakoneessa on hyvä olla vara-akkuja. Olen ostanut vuodessa 3 halpiksen akkuporakonetta á 15-20€/ kpl.Yksi kiinalainen jaksaa painaa 75mm ruuveja. Seuraavaksi ostan kunnollisen rautakaupasta, maksoi mitä maksoi.
        - Rautakaupasta saa halpoja ja hyviä jiirisahoja. Vanhassa talossa kulmat voi olla vähän vinksallaan. Minäkin vaihdoin laatikon sahaan tästä syystä.
        - Kunnollisia pitkiä ulkokäyttöönkin tarkoitettuja jatkojohtoja
        - Jos nyt aloittaisin rempan uudestaan hankkisin ekaksi liivin, johon saa mahdollisimman paljon vehkeitä mukaan.
        Ja vielä:
        - Hyvä ja tilava auto, jolla pääset äkkiä takaisin rautakauppaan juuri sieltä tultuasi ja monta kertaa viikossa.
        - Jos jostain löydät pimeässä itsevalaisevia kirkkaita ja soivia rullamittoja niin osta heti ainakin viisi.

Ei kyllä oo auto pakollinen, vaikka helpottaa kummasti.

Me tehtiin suurin osa ostoksista kerralla k-raudasta. Kaikki työvälineet, lattia, seinänrakennustarpeet, maalit jne jne ostettiin heti remontin alussa. Tilattiin kotiinkuljetus, jolle hintaa 60e. Kyllä oikeesti kannatti.

Tuon jälkeen ollaan tarvittu autoa tasan kaksi kertaa, molemmat puukeskusreissuja. Keittiöt, kaapistot sun muut voi aina tilata kotiinkuljetuksella varsin edullisesti. Suosittelen ehdottomasti tällaisen palvelun käyttämistä, sillä remontin tekijällä on muutakin tekemistä kun täyttää/tyhjentää rekkaa.

Pienet tavarat kuten ruuvit tai yksittäinen työväline tarttuu kätevästi mukaan työmatkalla rautakaupasta.

Eli kyllä ilman autoa voi pärjätä. Vaatii vaan huomattavasti enemmän suunnittelua. Toisaalta pidemmän päälle suunnittelemalla säästää kyllä aikaa, kun ei oikeasti tarvitse käydä siellä rautakaupassa ihan joka päivä :)

Ruuveja ei tosiaan kannata ostaa k-raudasta. Biltemasta saa oikeesti tosi hyviä ruuveja ja hinta ihan toista kuin rautakaupassa.

Itsellä on ollut alusta asti käytössä Boschin hiukan yli 100e akkuporakone. Ei vielä missään nimessä ammattilaite, mutta jaksaa vetäistä ainakin 140mm ruuvin puuhun, suurempia en ole kokeillut. Omasta mielestäni tällainen on riittävä, heikompaa en ostaisi.

Iskuporakonetta ei kannata ostaa, vaan suoraan poravasara. Ja poravasaraan talttapää jolla voi piikata irti laatttoja. Poravasarassa riittää myös vääntöä vaikka millaisen ruuvinreijän poraamiseen.

• Ärjii
        Ville kirjoitti:

Me tehtiin suurin osa ostoksista kerralla k-raudasta. Kaikki työvälineet, lattia, seinänrakennustarpeet, maalit jne jne ostettiin heti remontin alussa. Tilattiin kotiinkuljetus, jolle hintaa 60e. Kyllä oikeesti kannatti.

Tuon jälkeen ollaan tarvittu autoa tasan kaksi kertaa, molemmat puukeskusreissuja. Keittiöt, kaapistot sun muut voi aina tilata kotiinkuljetuksella varsin edullisesti. Suosittelen ehdottomasti tällaisen palvelun käyttämistä, sillä remontin tekijällä on muutakin tekemistä kun täyttää/tyhjentää rekkaa.

Pienet tavarat kuten ruuvit tai yksittäinen työväline tarttuu kätevästi mukaan työmatkalla rautakaupasta.

Eli kyllä ilman autoa voi pärjätä. Vaatii vaan huomattavasti enemmän suunnittelua. Toisaalta pidemmän päälle suunnittelemalla säästää kyllä aikaa, kun ei oikeasti tarvitse käydä siellä rautakaupassa ihan joka päivä :)

Ruuveja ei tosiaan kannata ostaa k-raudasta. Biltemasta saa oikeesti tosi hyviä ruuveja ja hinta ihan toista kuin rautakaupassa.

Itsellä on ollut alusta asti käytössä Boschin hiukan yli 100e akkuporakone. Ei vielä missään nimessä ammattilaite, mutta jaksaa vetäistä ainakin 140mm ruuvin puuhun, suurempia en ole kokeillut. Omasta mielestäni tällainen on riittävä, heikompaa en ostaisi.

Iskuporakonetta ei kannata ostaa, vaan suoraan poravasara. Ja poravasaraan talttapää jolla voi piikata irti laatttoja. Poravasarassa riittää myös vääntöä vaikka millaisen ruuvinreijän poraamiseen.

No onnittelut hyvin suunnitelluista hankinnoista.

Minä kuten useat muutkin itse vanhan omakotitalonsa remontoineet kaverini emme olleet noin taitavia. Kymmeniä kertoja ainakin itse hain ruuveja tai hilavitkuttimia. Tuli siellä rautakaupassa nähtyä muitakin tuskaantuneita kohtalotovereita.

Se oli tarkoitettu kevennykseksi aivan kuten ne itsevalaisevat ja soivat rullamitatkin.

• keskimäärin
        Ville kirjoitti:

100 - 200 kertaa rauta- tai puukaupassa, kertaa 60 euroa säästetty kuljetusmaksu. Kyllä 2000 - 3000 euron auto hankii itsensä helposti.

Minä kuten useat muutkin itse vanhan omakotitalonsa remontoineet kaverini emme olleet noin taitavia. Kymmeniä kertoja ainakin itse hain ruuveja tai hilavitkuttimia. Tuli siellä rautakaupassa nähtyä muitakin tuskaantuneita kohtalotovereita.

Se oli tarkoitettu kevennykseksi aivan kuten ne itsevalaisevat ja soivat rullamitatkin.

Lähinnä kirjoitin tuon vaan sen takia, että monet oikeesti väittävät, että auto on remonttihommissa pakollinen lisäväline.

Olisihan se kyllä helpottanut monessa tilanteessa. Esimerkiksi kerran unohdin ostaa listalla olleen 25kg tasoituslaastisäkin ja sitä ei oikesti ollut kiva kantaa, vaikka rautakaupasta kotiin onkin n. 500m ...

Nyt kun remontti on itsellä 99% valmis, jos alttaisin alusta, ostaisin ensimmäisenä jonkun alan opuksen, jonka lukisin kannesta kanteen. Hyvin sitä on nytkin selvitty internetin ja k-raudan opastuksella, mutta paljon pieniä niksejä/vinkkejä jää kaipaamaan näiden lähteiden kanssa.

Mutta ensimmäinen ja tärkein asia: Laske arvioitu budjetti. Lisää siihen 30% ja varaudu vielä pieneen ylitykseen. Silloin ei lopu rahat kesken, sillä nälkä kasvaa syödessä. Lisäksi remontoidessa tulee helposti ajateltua: "No kyllähän tämän voi ottaa, kun ei tämä paljoa lisää maksa" ja tuloksena lopulta tuhansien, tuhansien euron ylitykset :)

100 - 200 kertaa rauta- tai puukaupassa, kertaa 60 euroa säästetty kuljetusmaksu. Kyllä 2000 - 3000 euron auto hankii itsensä helposti.

Ensinnäkin noista 100-200 kerrasta selvästi suurin osa on pientä täydennystä kuten ruuveja, heikkapaperia, tasotetta, pieniä työvälineitä jne jne jne. Jos ja kun rautakauppa on vieressä (kuten itsellä teesi tapiola) tai työmatkan varralla (kuten itsellä k-rauta ruoholahti) voi nuo pienet ostokset ostaa perinteiseen muovikassiin. Tai sitten siellä rautakaupassa voi käydä sillä bussilla :)

Toisekseen tuo 100-200 kertaa kuulostaa oikeasti heikolta suunnittelulta. Toki myönnän, että itse on tullut remontoitua vain 65 neliön kerrostalo, mutta tämäkin kaikki tilat lattiasta kattoon. Siten listalla on ollut kaikki samat sisustustarvikkeet kuin omakotitalokunnostajalla, määrät vain ovat olleet pienempiä.

Tietysti ulkopuitteisiin en ole puuttunut ellei lasketa parvekeikkunoiden kunnostusta ja siten en tiedä mitään esimerkiksi pihan kunnostuksesta.

En ole laskenut kuinka monta kertaa olen itse käynyt rautakaupassa. Remonttikäyntejä on kuitenkin selvästi vajaa 30, vaikka mukaan lasketaan myös osittain sisustukseen liittyviä reissuja. Autoreissuja on tasan kolme, joista yksi aloituspäivä (k-rauta ja biletema josta ostin kerralla n. 80% tavarasta) sekä kaksi myöhentää puukeskusreissua, joita varten piti lainata pakettiauto (a 50e/kerta).

Tällaiseen parikymmenen kerran rautakauppalukemaan on oikeasti helppo päästä sillä, että laskee hyvin tarkkaan materiaalitarpeet, kartoittaa kaikki työmetodit ja niihin tarvittavat työkalut sekä ostaa perustarvikkeita kuten ruuveja heti alussa säkkikaupalla. Toki tuo vaatii paljon suunnittelua, varsinkin ennen remontin aloittamista.

Henkilökohtainen veikkaus on, että moni autollinen ei yksinkertaisesti viitsi/jaksa laskea tarvikemäärää koko asunnolle kerralla, sillä lisätarvikkeiden hakeminen autolla on äärimmäisen helppoa. Toisaalta ainakin itse olen pitänyt etuna, että voin tulla töistä suoraan kotiin ja lähteä tekemään remonttia ilman sitä pelkoa, että taas on jokin aine loppu tai joku työväline puuttuu. Tällöin yksinkertaisesti sanottuna säästän hirvittävän määrän aikaa.

Ja voihan olla, että asiaan vaikuttaa myös insinööripersoonani, joka vaatii täydellisen listan tekemistä oli kyseessä sitten ostosreissu tai vuorokauden poistuminen kotoa =)

Mutta tapansa kullakin, kaikki eivät varmasti halua edes toimia samalla tavalla kun olen itse tehnyt :)

• Ärjii
        keskimäärin kirjoitti:

Mulla ei ollut vetokoukkua. 2 L farkku jaksoi kyllä, mutta esim. 60 x 11kg pihalaatta 1€/kpl, kolmessa erässä toin. Mieleeni ei edes tullut maksaa toimitusmaksuja. Samoin: neljämetristä terassin puutavaraa, Kellarin lattia- ja seinälaastit, saunan panelit, harkkotiilet, pilariharkot, raudat ja monet, monet pintaremonttijutut listoista maaleihin, pihan ymmyrkäisistä kivistä puhumattakaan, joita keräiltiin luvalla toisten rakennustyömailta. Ja multaa ja kuorikkeita. Lista on loputon ja jatkuu vielä seuraavat 20 vuotta.

Ja iltaisin sekalavoille roudattuja roskia useampi autollinen.

Mulla meni paperia pari lehtiötä suunnitteluun ja piirtämiseen. Kaikki laskin, ruuvien määrät ja pituudetkin ja kaikki muut hilavitkuttimet kulmaraudoista alkaen. Aina se vaan autonnokka osoitti rautakauppaan päin.

Kyseessä oli 48 vuotta vanhan 260 neliöisen omakotitalon remppa.

Silti uskon vielä säästäneeni, yksistään roskissa sen 500€.

Niukkuus luo luovuutta.

• Röh, Röh..
        Ärjii kirjoitti:

Mene Todella nopeasti laihikselle !!!!!!!!!
        Kiloja Sulla Todella löytyy...!!

• peukku68

hae nyt vaan ensin noi perusvehkeet eli vasarat ja akkuporat, vatari, yms ja sitten lisää kun tarviit. moni työkalu on kiinni siitä mitä pinnoitteita ja rakenteita käytät. esim listassa olleelle kuminuijalle en keksi talorempassa juuri käyttöä, mutta pihakiviä sillä on kiva paukuttaa! eli elä tee hommasta välineurheilua..

sirkkelisn kanssa miettisin jo ainkin hintaa ja kokoa tarkkaan ja mitä sillä tulen tekemään.

periaatteessahan sulla on edessä maalausta, tapetointia, listoitusta ja lattian päällystystä? vähän ehkä rappinkia ja tasoitusta..

työkaluissa sähkövempaimissa kannattaa sijoittaa laatuun ja myydä pois tai säästää ja ostaa halpamalli jos sattuu joskus vielä tarviin..

• kalut maksaa

Tässä hieman suuntaa antavia hintoja ja merkkejä joihinkin työkaluihin.

Teleskooppimallinen jiirisirkkeli eli kaappa.
      Käyttöä on paljon joten satsaa laatuun.
      Idän ihmeen saa satasella mutta jos haluat kestävän ja laadukkaan niin:
      Electra Beckum noin 400 (itsellä tämä ja olen erittäin tyytyväinen)
      Makita ja DeWalt 600-800
      Jiirilaatikon voit heittää roskikseen.
      Yhdistelmäsirkkeli on jiirisahauksissa hieman hankala ja siittä puuttuu teleskooppi.

Akkuporakone.
      Biltemasta saa parilla kolmellä kympillä mutta...
      Tämäkin laite tulee olemaan kovassa käytössä joten kannattaa ostaa laadukas.
      Itse ostin Milwaukee:n akkukoneen 200 e.
      Reilulla satasellakin saa kelvollisia.
      Akkukoneita kannattaa olla kaksi kappaletta joista toinen voikin sitten olle se pilipaliteeman vehje.
      Toisessa ruuvauskärki ja joissain paikoissa tarvitaan ruuville porata alkureikä joten tähän se kakkoskone.

Käsisirkkeli eli pyörösaha.
      Itse tarvin vähemmän joten tyydyin halpamalliin 40 e.
      Kohtuuhyvän saa reilulla satasella.

Pöytäsirkkeli.
      Vähäisen käytön vuoksi ei tarvita merkkipeliä joten hintaa jää noin 130 e.
      Ei ole tullut hankittua mutta toisinaan olisi ollut käyttöä.
      Toistaiseksi olen pärjännyt käsisirkkelillä.

Poravasara.
      Ei kannata ostaa Hiltin konetta tonnilla vaan vaikka Deuzer viidellä kympillä.
      Piikkaustaltta kannattaa olla laadukas esim DeWalt:in 20 mm taltta pari kymppiä.
      Erikokoisia poria öbaut kympin kappale.

Puukkosaha.
      Tälle on ollut käyttöä aika vähän mutta on ollut paikkoja joissa sitä olisi ollut vaikea korvata muulla vehkeellä.
      Kannattaa kiertää vaikka kirpputoreja jospa sieltä löytyisi halvalla tai sitten halpamalli Motonetistä.

Vasara.
      Noitahan saa kympillä mutta jos kokeilet Stanleyn vasaraa joka maksaa 70 e niin huomaat eron ja jätät halpiksen kaupan hyllyyn.

Vatupassi.
      Unohda taas kerran halpamallit.
      Saat seinät suoraan kun hankit vaikkapa Mitaxin passin hintaan 100 e.
      Jos haluat hieman törsätä niin hanki lisäksi ristikkolaser. Semmoisen kun hommasin tuumasin ostos-tv:n tyyliin: "En tiedä kuinka olen ennen tullut toimeen ilman tätä loistavaa keksintöä!"
      Hinnat alkaa noin satasesta ja vain taivas on rajana. Vältä kuitenkin halvimpia tässäkin asiassa.

Suorakulma.
      Biltemasta saa parilla kolmella eurolla melkein 90 asteen kulmassa olevia vehkeitä.
      Osta esim Bahco joka on suorassa kulmassa oleva suorakulma parilla kympillä.

Paineilmakompressori.
      Säiliö kannattaa olla noin 25 l ja ilmantuotto parinsadan litran paikkeilla niin riittää runkonaulaimelle.
      Itsellä halpamalli Gern Motonetistä 89 e.

Viimeistelynaulain listojen ja paneelien kiinnitykseen.
      Jos on paljon rahaa niin osta Senco hintaan 300-400 e.
      Itse ostin Osakan naulaimen 50 e ja hyvin toimii.
      Runkonaulaimen saa reilulla satasella mutta kannattaa käyttää parisataa jos tätä nyt ylipäänsä tarvitsee.

Työvaatteet.
      Mukavat housut noin 50 e ja hyvä työkaluliivi reilun satasen.
      Ensin ostin 17 euron liivit mutta materiaalinsa takia hiostaa ja on lisäksi epäergonominen.
      Heitinkin roskikseen ja hommasin laadukkaat releet.

Kaikkea pikkusälää.
      Puukkoja, timpurin kyniä (älä osta halpoja sillä niitä on lähes mahdotonta terottaa), mattopuukko, katkoteräveitsi, rullamitta, jne, jne, jne, jne...

Tässä nyt vaan joitain esimerkkejä mutta rahaa palaa uskomattoman paljon jos tilanne on sama kuin minulla eli kerrostalosta omakotitaloon muuttaessa oli vain suurinpiirtein rukari ja jakari pakissa.

• Huolellinen

Kiitos paljon kaikille hyvistä vinkeistä. Tiesinkin, että joihinkin tuotteisiin kannatta satsata kerralla, mutta tuo vasara oli yllätys, ja uskon että olet oikeassa.

Näyttää siltä, että saan kuitenkin teetetyyä valtaosan töistä ulkopuolisella, mutta jätän sentään osan itsellenikin.

• pera

Työkalut eivät ole mikään tae kunnolliseen lopputulokseen pääsemiseen. Kannattaa miettiä muutaman kerran, onko sitä taitoa rakentaa. Pelkillä kalliilla työkaluilla ei pitkälle pääse. Mitä tulee nykyajan rakentajiin ja saneerajiin, niin heitä löytyy joka junaan. Harvemmassa ovat ammattitaitoiset kirvesmiehet. Toistan vielä, että liikkeellä on paljon ns. timpureita, joilla ehkä on nämä työkalut, mutta taito kuiteenkin puuttuu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."
      Maailman menoa
      44
      2176
    2. Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille

Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.
      Maailman menoa
      184
      1978
    3. Onko kivaa jättää

elämän suurin rakkaus hiljaisuuteen?
      Ikävä
      116
      1372
    4. En kerro nimeäsi nainen

Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin
      Ikävä
      71
      1170
    5. Mitä haluaisit sanoa hänelle tänään?

Kerro tähän viestisi. 🍭🍡🍦
      Ikävä
      96
      982
    6. Olet kiva ihminen

En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli
      Ikävä
      73
      929
    7. Auta mua mies

Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.
      Ikävä
      78
      879
    8. Uuden upotuskasteen vaiettu ongelma

Alkuseurakunnan kaste oli useamman vuosisadan upotuskaste, joka toimitettiin joko ulkona luonnon vesistöissä tai kasteki
      Kaste
      45
      857
    9. Ja tääkin vielä...

Kukakohan on valittanut, Salmiko itse? https://www.viiskunta.fi/rehtori-valittiin-ahtarissa-ilman-hakumenettelya-o/13479
      Ähtäri
      33
      825
    10. Minkälaisen viestin toivoisit saavasi?

Miehelle.... Helpota vähän.
      Ikävä
      56
      716
    Aihe