Ajoleikkurin vaihdelaatikko

Teknopuutarhuri

Minullapa on Jonsered 12 LT ajoleikkuri vm-91.

Olen harjoittanut sen kunnossapitoa säännölliseltä pohjalta, siis vaihdellut mottoriöljyjä ja ohjauspuslia sun muuta ja hyvin leikkaa!

No, kun katselen sitä tarkemmin niin vaihdelaatikko näyttää aika kummalliselta otukselta, semmoinen litteä ja limainen lahna... Toimiihan se, siis aina paukkuu ja hyppii kun kahvasta survoo, mutta pitäsikö sille tehdä jotain, esim öljynvaihtoa? Tulppaa kun en ole löytänyt.

Kuinka kauan aski kestää? Miten se hajoaa?

8

11249

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juuri

      survomalla. Normaalikäytössä ei mene miksikään. Laatikossa vaseliinia, jota ei tarvitse vaihtaa kun vain jos laatikko avataan. Yleensä laatikot hajoavat kun survotaan vaihteet päälle vauhdissa, mutta kun pysähdyt ja lähdet liikkeelle haluamallasi vaihteella etkä vaihda vauhdissa niin kestää pitkän.

      • MB-320s

        Joissakin vaihteistoissa on vaihteistoöljyt ( muistaakseni 80/90W) .
        Niissä on kumitulppa vaikeassa paikassa , joten näissä pitää ottaa vaihteisto pois öljyn tarkistamiseksi - tähän on tarvetta vain silloin kun sitä on tipunnut lattialle/maahan läikkä koneen seisoessa paikallaan .( Eli on omaa hölmöyttä ajettu kiveen -kokemusta on ~:( )
        Vaihteita todellakaan ei kannata survoa päälle ajaessa !!!


      • Teknopuutarhuri

        hyvät ihmiset!

        Se survominen oli vitsi (humöör, kevennys,...)

        'Miten se hajoaa'-kysymyksellä tarkoitin 'Mikä siellä hajoaa'-kysymystä.
        Siis laakerivian voisi korjata mutta rattaan lohkeaminen lienee kuolinisku kyseiselle ajoneuvolle.

        En oikein usko noita 'normaalikäytössä ei mene miksikään'-väitteitä. (jos vielä parantelisi että 'aito suomi-leikkuri ei mene normaalikäytössä miksikään' niin oltaisiin lähellä teknokliseiden kauneinta kukkasta!)

        Minulla on ollut monen muotoista teknovemputinta ja kaikille niille on yhteistä että joksikin ne aina ovat menneet.


      • xxx
        Teknopuutarhuri kirjoitti:

        hyvät ihmiset!

        Se survominen oli vitsi (humöör, kevennys,...)

        'Miten se hajoaa'-kysymyksellä tarkoitin 'Mikä siellä hajoaa'-kysymystä.
        Siis laakerivian voisi korjata mutta rattaan lohkeaminen lienee kuolinisku kyseiselle ajoneuvolle.

        En oikein usko noita 'normaalikäytössä ei mene miksikään'-väitteitä. (jos vielä parantelisi että 'aito suomi-leikkuri ei mene normaalikäytössä miksikään' niin oltaisiin lähellä teknokliseiden kauneinta kukkasta!)

        Minulla on ollut monen muotoista teknovemputinta ja kaikille niille on yhteistä että joksikin ne aina ovat menneet.

        joo, noin 5 vuotta kohtalaisen normaalissa käytössä'kestää perät,ei voi voidella ,uusi maksaa noin 800e


      • MB-320s
        Teknopuutarhuri kirjoitti:

        hyvät ihmiset!

        Se survominen oli vitsi (humöör, kevennys,...)

        'Miten se hajoaa'-kysymyksellä tarkoitin 'Mikä siellä hajoaa'-kysymystä.
        Siis laakerivian voisi korjata mutta rattaan lohkeaminen lienee kuolinisku kyseiselle ajoneuvolle.

        En oikein usko noita 'normaalikäytössä ei mene miksikään'-väitteitä. (jos vielä parantelisi että 'aito suomi-leikkuri ei mene normaalikäytössä miksikään' niin oltaisiin lähellä teknokliseiden kauneinta kukkasta!)

        Minulla on ollut monen muotoista teknovemputinta ja kaikille niille on yhteistä että joksikin ne aina ovat menneet.

        Oikea vaihteiston käyttö on tärkein vaihteiston kestävyydelle.
        Ei ole mtään merkistystä mitä sieltä hajoaa , vaan koko vaihteisto on hajallaan - se kun on alumiinikuorissa . Ei siinä laakereita auta vaihtaa -kun ovat yleensä puslia . Kun puslat kuluvat loppuun , yleensä akseli ehtii tuhota vaihteiston kuoren ks. kohtaan .


      • vikoja.
        MB-320s kirjoitti:

        Oikea vaihteiston käyttö on tärkein vaihteiston kestävyydelle.
        Ei ole mtään merkistystä mitä sieltä hajoaa , vaan koko vaihteisto on hajallaan - se kun on alumiinikuorissa . Ei siinä laakereita auta vaihtaa -kun ovat yleensä puslia . Kun puslat kuluvat loppuun , yleensä akseli ehtii tuhota vaihteiston kuoren ks. kohtaan .

        Planeettapyörästö sieltä hajoaa helposti, tai sitten jonkin vaihteen hammasrattaasta lohkeaa pala tai vaihteensiirtäjä tangot kuluvat loppuun.


    • Anonyymi

      Tänään pakki sanoi sopparin irti Jonsered lt2123 .voisiko olla vika pelkästään vaihde vivustosta?

      • Anonyymi

        Voi olla siinä, jossain muussa tai ihan muualla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

      Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      101
      7433
    2. 80
      5018
    3. Se on hyvästi

      Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      79
      4849
    4. Olenko saanut sinut koukkuun?

      Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      132
      4258
    5. Alavuden sairaala

      Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      10
      3048
    6. Miksi sä valitsit

      Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      52
      2679
    7. Sisäsiittosuus

      Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      40
      2576
    8. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

      Rehellinem fiilis
      Suhteet
      48
      2229
    9. Törkeää toimintaa

      Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818
      Ylivieska
      10
      2211
    10. Suudeltiin unessa viime yönä

      Oltiin jossain rannalla jonkun avolava auton lavalla, jossa oli patja ja peitto. Uni päättyi, kun kömmit viereeni tähtit
      Ikävä
      21
      1840
    Aihe