Minulla on lääkärien mukaan atooppinen iho. Ihoni on ollut leikki-ikäisestä asti kuiva, mutta todelliset ongelmat alkoivat n 16-18 ikävuosien aikana vähitellen. Lapsen saannin jälkeen ihottumani on muuttunut vähitellen aivan kauheaksi ja tätä on nyt kestänyt tämän pari vuotta.
Lähinnä kyselisin, että mikä ihme auttaisi tähän ihottuman yltiöpäiseen puhkeamiseen? Koko kesän iho oli todella hyvässä kunnossa,kiitos rakkaan auringon, mutta nyt taas parissa viikossa täysin yllättäen, olen täynnä ihottumaa:maha, alaselkä, takamus, reidet, niska.
En ole allerginen millekkään, en ruoka-aineille, eläimille, nikkelille enkä pesuaineille.
Millä siis voi ehkäistä ihottuman puhkeamista? Perusvoiteista ei ole mitään hyötyä missään vaiheessa, sen olen huomannut. Pahimmassa vaiheessa perusvoiteet vain yllyttävät kutinaa ja ihottumaa:onko normaalia? Miedot kortisonit eivät auta. Bemetsonia sain kerran lääkäriltä, ja se auttoi. Ihottuma kuitenkin puhkesi silloinkin heti kun lopetin Bemetsonin.. Ihottumani tuntuu välillä taas häviävän muutamien viikkojen taistelujen jälkeen loppujen lopuksi täysin itsekseen(mutta tullakseen taas takaisin..)
atoopikot, apua kaipaan
23
10228
Vastaukset
- atopia+asta+allergiat
auttoi Protopic-voide (lisät.vaikkapa www.yliopistonapteekki.fi).
Protopic ei ohenna íhoa kuten kortisonivoiteet.
Toki käytän joka päivä myöskin perusvoidetta. Tervetuloa meidän atoopikkojen joukkoon!Itsellänikään ei ole allergioita mutta iho on siitä huolimatta aina välillä aivan kauheana.
Oletko kysynyt sukulaisiltasi,että onko heillä ollut atooppista ihottumaa?Itselläni tämä kulkee suvussa isäni sisaruksista kolme sairastaa atopiaa mukaan lukien isänisä.
Atopian puhkeamista ei voi estää eikä sitä voi parantaa mutta oireita voi kyllä lievittää hetkellisesti.Suosittelen itse tuota protopic nimistä kortisoonia korvaavaa lääkettä.Proton(takrolimusiini voide) etuna on se,että se ei ohenna/kuivata ihoa ja näin ollen sitä voi käyttää kasvoihin ja muille aroille alueille mutta imetyksen aikana proto on kielletty aine(olentan,että imetät vielä).
Yksi mahdollisuus olisi sitten tietysti tuo valohoito jota saa ihotautipolilta ja ihopisteiltä tosin tarvitset siihen ihotautilääkäriltä lähetteen.Voi olla hyvinkin mahdollista,että olet allerginen jollekin perusrasvan ainesosalle.Oletko atopian liiton jäsen?Suosittelen liittymistä sillä sieltä saisit paljon hyviä vinkkejä ihonhoitoon ja vertaistukea jaksamiseen.
Tässä olisi osoite http://www.atopialiitto.fi
Sivuilta löydät keskustelupalstan jonne voit käydä purkamassa tunteitasi!
Tsemppiä jaksamiseen!unohdin aivan!Mitä perusrasvoja olet käyttänyt?
- mitäkin
yleensä näitä kaupan hajuttomia esim. erisan,dove,nivea on tuttuja. Lääkäri määräsi kerran clinic-perusvoidetta, joka oli minusta kaikista huonointa, se alkoi kutittamaan vain entistä enemmän jostain syystä.
Suvussani on ihottumaa äidin puolelta. Mummulla on tosi herkkä iho, samoin muutamalla serkulla. Enolla on psoriaasis. Omilla vanhemmillani on hyvä iho, siskolla myös, mutta veljellä on myös joskus ihottumaläiskiä käsissä ja jalkaterissä (eli juuri niissä paikoissa joissa minulla ei ole koskaan ollut ihottumaa) Suvussa siis kulkee.
Kaikista tympeintä on se, kun lääkärit eivät koskaan ole oikein ottaneet ihottumaani vakavissaan. Eli lähetteen saamiseksi ihotautilääkärille pitää kyllä varmasti koveutua lääkärille kunnolla..
Yksi keino ihottumalleni on äärimmäisen tehokas, nimittäin puhdas terva. Tervassa on vain se että se sottaa ja on tahmeaa. Sitä ei siis kehtaa laittaa kuin vain hätätapauksissa pahimpiin kohtiin. Kutina katoaa tervalla välittömästi ja ihon tulehdus paranee
- happoa
Tyttäreni iho ei siedä ollenkaan sitruunahappoa ja sitä on lisätty aikamoniin voiteisiin.
- lissu
kannattaa jättää noi kaupan rasvat pois.. itellä parani ihon kunto ku vaihto apteekista saataviin perusvoiteisiin!!
- atoopikko
lissu kirjoitti:
kannattaa jättää noi kaupan rasvat pois.. itellä parani ihon kunto ku vaihto apteekista saataviin perusvoiteisiin!!
Mäkin olen käytänyt apteekista satavia perusvoiteita, jotkut niistä ei vain sovi mun iholle. Humektan perusvoide on on aika hyvä.
Yves rocherin rasva: bio specifikic erittäin herkälle iholle on tosi hyvä. Ja maksaa.
Sitten saman sarjan kosteuttava päivävoidekkin lieventää mulla kutinaa kasvoissa. Käytän sitä perusvoiteena.
Mutta kaupan erial, nivea jne. Pahentaa selvästi ihottumaa. - kuiva iho
atoopikko kirjoitti:
Mäkin olen käytänyt apteekista satavia perusvoiteita, jotkut niistä ei vain sovi mun iholle. Humektan perusvoide on on aika hyvä.
Yves rocherin rasva: bio specifikic erittäin herkälle iholle on tosi hyvä. Ja maksaa.
Sitten saman sarjan kosteuttava päivävoidekkin lieventää mulla kutinaa kasvoissa. Käytän sitä perusvoiteena.
Mutta kaupan erial, nivea jne. Pahentaa selvästi ihottumaa.Kylmäpuristettu oliiviöljy on ihan paras. Suihkun välillä iholle ja sitten vaan antaa suihkun huuhdella ylimääräinen pois. Tehoaa kuivaan ihoon ja on luonnontuote.
- Jesmina
Hyvin tärkeää on rytmitys. Jos iho huono niin viikko- 10 pvä kortisoni/vastaava ja sitten samanpituinen jakso perusvoiteita. ja se kirottu hyvän ihon vaihe. Sillojnkin vain perusvoitetita kehiin, paljon. Itellänikin käy vain harva perusvoide, kovalla kokeilemisella sekin selviää.Kannattaa myös kokeilla helokkiöljykapseleita. Itselläni niissä vasteen tulo kesti kylläkin päälle kk. Mutta kannattaa.
Lääkärit hyvin usein haluttomia ottamaan tosissaan ihottumia. Itselläni meni niin pahaksi että ottivat suoraan sisään allergiasairaalaan, kun tklääkäri ei piätnyt ihoa niin pahana. Ole vain tiukka lääkärille ja VAADI lähete (jos hus alueella ni iho- ja allergiasairaalaan)erikoissairaanhoitoon.
Ei muutakun tsemppiä sulle! - alkup.
Tähän asti käteni ovat siis olleet tosi hyväkuntoiset, eivät ole koskaan kuivat, kuten useimmilla parempi ihoisillakin.
Onko teille käynyt niin, että kummiskin jossain vaiheessa ihottuma puhkeaa käsiinkin? Kysyn tätä, koska käsien hyvä kunto on työn kannalta ensiarvoisen tärkeää minulle. Valmistun nimittäin pian lähihoitajaksi. Tähän mennessä työssäoppimiset eivät ole rasittaneet käsiäni, vaikka niitä pitää pestä jatkuvalla syötöllä.
Lisäksi teen työkseni myös kalankäsittelyhommia, eikä niissäkään kädet saisi olla huonossa kunnossa.kyllä mulla on ollut sormissa ihottumaa ja oikein pahana!(tosin tällä hetkellä niissä ei ole ollut moneen vuoteen mitään)Mitä enemmän ikää tulee lisää sitä kummemmista paikoista ihottumaa löytyy.Naureskelin aikoinani sille väitteelle,että ihottuma läikät muka voisivat "vaihtaa" paikkaa esim.kasvoihin. No enpä naura enää kun viimetalvena ihottumaa tuli kasvoihin!
En halua pilata unelmaasi lähihoitajan ammatista mutta kannattaisi miettiä alaa uudestaan sillä jos koko ajan peset käsiäsi niin ihottuma pahenee ja onko tällöin viisasta pilata omaa terveyttä?!
Minäkin mietin tuota lähihoitajan alaa mutta minulle sanottiin ettei kannata sillä olen atoppikko...
- Enni
Kerroit, että "Lapsen saannin jälkeen ihottumani on muuttunut vähitellen aivan kauheaksi ja tätä on nyt kestänyt tämän pari vuotta."
Elämän tilanteen muutos kuten lapsen saaminen saattaa laukaista atooppisen ihottuman. Kun äitini sai minut, esikoisensa, puhkesi hänellä paha ihottuma. Itselläni paha atooppinen ihottuma puhkesi vasta keski-iässä pitkäaikaisen tressin seurauksena.
Minua on auttanut vitamiinilisät, joilla olen saanut vähitellen ihottuman rauhoittumaan ja rajoittumaan kasvoihin ja ajoittain kaulaan ja käsitaipeisiin. Silti se välillä räjähtää pahaksi. Myös sään vaihtelut vaikuttaa paljon.
Käsi-ihottuman sain n. 2 - 3 vuotta sitten, mutta se on pienialainen läntti kämmenessä ja pikkusormissa se esiintyy haavamuotoisena. Ne paranevat välillä itestään, mutta tulevat takaisin silloin kun huvittaa.
Itselläni on myös ruoka-aineallergiaa kuten kala-allergia. Nyt näyttää myös väriallergia iskeneen selkään. Tein diagnoosin toissa päivänä itse (atopialiiton keskustelupalstasta oli apua) ja nyt sitä omahoitona puoskaroin terveeksi. Onko kellään muita konsteja saada paha väriallergia = tulipuinainen iho ja siellä täällä näppyjä rahoittumaan? Sibicorttia olen siihen laittanut melkein viikon. Nyt pari päivää on vasta sen aiheuttaja ollut pois pelistä.
Onkos sinulle, nimimerkki alkup., se ihottuma läiskikästä, kuivia läimäreitä vai minkä tyyppistä ihottumalajia sun kehos kantaa?
Perusvoiteisiin tulee välillä kierre ja ne menettää tehonsa pikäaikaisessa käytössä. Eri merkkejä pitää vaihdella. Kun yksi jättää niin toisen ottaa... Ihottuma voi myös parantua kun vähitellen lakkauttaa koko voideiden käytön. Kokemusta on.
Perusvoiteita parempia saattaavt olla muut atooppiselle iholle tarkoitetut voiteet. Mutta oikean voiteen löytyminen on kuin neulaa heinäsuovasta etsisi, pitkäjänteistä ja vaativaa ja lompakkoa laihduttavaa. Parafiinia sisältäviä ei kannata kauan kasvoilleen käyttää eikä oikein muuallekaan, tulee parafiini-iho.- on...
pahimmillaan semmoisia läiskiä, joissa iho ensin kutiaa voimakkaasti, sitten märkii ja hilseilee joskus aika voimakkaastikin..ja usein saattaa olla pitkään vuorotellen tuo märkii-hilseilee-märkii-kuvio.
Lievemmissä kohti on kutinaa ja kuivahkoa ihoa, ja joskus ns.ryyhkää, eli iho punoittava ja joskus hieman näppyläinen. Näpyt hyvin pieniä eikä erotu aina selkeästi. Niin ja se vielä että usein ihottuma-alueet ovat suht selvärajaisia, esim. joskus niska-hartiaseudulla oleva ihottuma rajoituu selkeästi vain toiselle puolelle niskaa - Enni
on... kirjoitti:
pahimmillaan semmoisia läiskiä, joissa iho ensin kutiaa voimakkaasti, sitten märkii ja hilseilee joskus aika voimakkaastikin..ja usein saattaa olla pitkään vuorotellen tuo märkii-hilseilee-märkii-kuvio.
Lievemmissä kohti on kutinaa ja kuivahkoa ihoa, ja joskus ns.ryyhkää, eli iho punoittava ja joskus hieman näppyläinen. Näpyt hyvin pieniä eikä erotu aina selkeästi. Niin ja se vielä että usein ihottuma-alueet ovat suht selvärajaisia, esim. joskus niska-hartiaseudulla oleva ihottuma rajoituu selkeästi vain toiselle puolelle niskaaKun ensimmäisessä viestissäsi mainitset, että
"En ole allerginen millekkään, en ruoka-aineille, eläimille, nikkelille enkä pesuaineille."
Saattaahan olla, että allergia on puhjennut jollekin aineelle lapsen saannin jälkeen tai olet yliherkkä jollekin. Esim. minulla allergiatesti näytti puhdasta kananmunalle vaikka 100% varmasti tiesin olevani yliherkkä sille.
Toinen juttu: Voiko olla, että sinun B-vitamiiniarvot ym. hivenaineet ovat laskeneet lapsensaantirumbassa ja niiden takia tuo tulehdus puhkesi? Ja tulehdushan syö noita vitamiinivaroja.
Ja sitten vielä kolmas arvelu: Atooppinen ihottumahan on usein kaksipuolinen. Se mitä on toisella puolella kehoa, samassa kohtaa toisella puolella on myös ihottumaa, raajoissa sama juttu. Silloin kun itselläni oli kaulasta vyötäröön asti sama tilanne kuin sinulla alavartalossa, vasemmassa olkapäässä oli toispuoleinen kapea suikalemainen ihottuma-alue. Onneksi se tulehtui niin kipeäksi, että huomasin yhteyden kun kerran taas heitin laukun olalle. Siis pelkkä kevyen laukun hihnan painautuminen teki ihottumaa herkälle iholle. (Painaako lapsen käsi kannettaessa kaulaasi?)
Mainitset, että "olen täynnä ihottumaa:maha, alaselkä, takamus, reidet, niska."
Oletko poissulkenut vaatteiden aiheuttaman väriallergian tai muun niistä tulevan ärsytyksen. Voit testata sen helposti laittamalla päälle valkoista puuvillaista alusvaatetta ja vaaleaa muuta vaatetusta niiden päälle. Itse taistelen väriallergian kanssa, jonka äkkääminen vei monta kuukautta.
Kuumalla, hiostavalla säällä voi pelkästä hiestä tulla pieniä punaisia kutiavia näppysiä sinne sun tänne... - Jesmina
on... kirjoitti:
Lievemmissä kohti on kutinaa ja kuivahkoa ihoa, ja joskus ns.ryyhkää, eli iho punoittava ja joskus hieman näppyläinen. Näpyt hyvin pieniä eikä erotu aina selkeästi. Niin ja se vielä että usein ihottuma-alueet ovat suht selvärajaisia, esim. joskus niska-hartiaseudulla oleva ihottuma rajoituu selkeästi vain toiselle puolelle niskaaitselläni lehahti eräästälääkkeestä tuollainen märkä-rupi-kuiva....kierre, ei lähtenyt pois vastakun sellasella voiteella jonka ne teki apteekissa. Lekuri totes, että se kierre on oahin. siis raapii->tulehtuu->märkii->kutiaa-> jne iho ei kerkiä paranemaan.
itsekkin hoitsu. Käsissänikään ei ollut alussa mitään, nykyään on :( vältä käsihuuteita1 sillä takaat käsiesi kunnon. tietty aina välillä, muttei koko aikaa ja käsien pesun jälkeen rasvaus. - alkup.
Enni kirjoitti:
Kun ensimmäisessä viestissäsi mainitset, että
"En ole allerginen millekkään, en ruoka-aineille, eläimille, nikkelille enkä pesuaineille."
Saattaahan olla, että allergia on puhjennut jollekin aineelle lapsen saannin jälkeen tai olet yliherkkä jollekin. Esim. minulla allergiatesti näytti puhdasta kananmunalle vaikka 100% varmasti tiesin olevani yliherkkä sille.
Toinen juttu: Voiko olla, että sinun B-vitamiiniarvot ym. hivenaineet ovat laskeneet lapsensaantirumbassa ja niiden takia tuo tulehdus puhkesi? Ja tulehdushan syö noita vitamiinivaroja.
Ja sitten vielä kolmas arvelu: Atooppinen ihottumahan on usein kaksipuolinen. Se mitä on toisella puolella kehoa, samassa kohtaa toisella puolella on myös ihottumaa, raajoissa sama juttu. Silloin kun itselläni oli kaulasta vyötäröön asti sama tilanne kuin sinulla alavartalossa, vasemmassa olkapäässä oli toispuoleinen kapea suikalemainen ihottuma-alue. Onneksi se tulehtui niin kipeäksi, että huomasin yhteyden kun kerran taas heitin laukun olalle. Siis pelkkä kevyen laukun hihnan painautuminen teki ihottumaa herkälle iholle. (Painaako lapsen käsi kannettaessa kaulaasi?)
Mainitset, että "olen täynnä ihottumaa:maha, alaselkä, takamus, reidet, niska."
Oletko poissulkenut vaatteiden aiheuttaman väriallergian tai muun niistä tulevan ärsytyksen. Voit testata sen helposti laittamalla päälle valkoista puuvillaista alusvaatetta ja vaaleaa muuta vaatetusta niiden päälle. Itse taistelen väriallergian kanssa, jonka äkkääminen vei monta kuukautta.
Kuumalla, hiostavalla säällä voi pelkästä hiestä tulla pieniä punaisia kutiavia näppysiä sinne sun tänne...Olen kyllä miettinyt usein voisinko olla jollekin esim. ruoka-aineelle allerginen, mutten ole huomannut minkäänlaista yhteyttä ihottuman ja ruokien kanssa.
Noista b-vitamiini ym. arvoista en tiedä. Voi hyvinkin olla taustalla joku sellainenkin. Tosin lapseni syntyi jo 2 ja puoli vuotta sitten, mutta onhan se silti mahdollista, että sieltä saakka on ollut joku "puutostila". En syö mitään vitamiini valmisteita.Ainoat luontaistuotteet mitä olen käyttänyt on helokkiöljy kapselit ja joskus olen käyttänyt karpalokapseleita(tosin näitä virtsatie-infektion ehkäisyys pahan munuaisaltaiden tulehduksen jälkeen.)
Sitten tämä väriallergian tai muihin vaatteisiin liittyvien allergioiden mahdollisuus. Näin kesäaikaan pidän aina toppeja ja avarakauluksisia paitoja. Se kohta, missä minulla on nyt niskassa ihottumaa, ei ole ollut kosketuksissa minkäänlaisiin vaatteisiin eikä koruihin. Samoin on kyynärtaipeen kanssa, minulla on hieman toisessa kyynärtaipeessa nytkin ihottumaa, vaikka se on aina paljaana.Silloin kun iho on hyvässä kunnossa, joskus tämä vaihe kestää jopa useamman kuukauden(onneksi), en ole huomannut vaatteiden ärsyttävän.
Helteiden aikaan keskikesällä huomasin, että hiki yritti kovasti tehdä ihottumaa juuri eniten hikoaviin paikkoihin:taipeisiin ja vötärön seutuun. Nyt kummiskin se hikisin aika on ohi ja ihottumakin on hyvin eri tyylistä nyt kuin helteillä.
Tämä nyt menee varmaan aika lailla lääkärien ammattitaidon puolelle, mutta äitin kanssa juteltiin kerran, voiko suvussamme olla jokin immuunivasteen tms. häiriö. Äitillä itsellä on kilpirauhasen vajaatoiminta ja vitiligo, jotka selitetään lääkärinkirjoissa jonkinlaiseksi oman elimistön immuunihäiriöksi. Samat vaivat on myös äitin yhdellä siskolla. Minulla kilpirauhanen on tutkittu, se toimii normaalisti. Atooppinen ihottumakin johtuu ainakin joissakin tapauksissa IGE-vasta-aineiden puuttesta elimistössä. Näin muistelen että opettaja kertoi joskus aikanaan ihotautikurssilla.
- Spiritkid.
Tällä palstalla on käsitelty näitä vinkkejä useassa kirjoituksessa vuosien ja kuukausien aikana, ja itsekin olen löytänyt hyödyllisiä neuvoja - samoin atopialiiton keskustelupalstalta. Suosittelen ehdottomasti, että käyt lukemassa ja luet nimenomaan hivenainehoitoa käsittelevät kokemukset.
Olen kärsinyt itse kasvo-ja käsi-ihottumasta viime talvina, lapsena sairastin maitorupea ja allergioita... Mutta nyt taas yli kolmikymppisenä iho paheni, ehkä Suomeen paluun takia.
Minulla eivät perusvoiteista auta muut kuin Yamanouchin Locobase, Orionin voiteet vain ärsyttävät, eikä niissä mitään tehoaineita olekaan. Kasvoja kannattaa hoitaa kunnon kosmetologien tuotteilla, jotka on herkälle ja atopiaiholle suunnattuja. Itse olen kokeilut Gerardsin GLA Atipica-sarjaa, (siinä useita hyviä tuotteita ihottumiin) sekä saksalaista DR.Baumannia. viimeksimainitussa ei ole värejä, hajusteita eikä mineraaliöljyjä, ja tuotteet on suunnattu nimenomaan herkän ihon ongelmiin. Hintaluokka onkin sitten jo muuta kuin apteekin, mutta suoisttelisin, että kasvoihin EI kannata laittaa halpiskamaa!!! On sentään kyse terveydestä, - säästää voi vaikka vaatteissa, ja etsiä niiden kohdalla alennuksia.
Myös Helen Pietrullan tuotteista olen kuullut hyviä tuloksia atoopikkojen suhteen (ihonsa kortisonilla pilannut ihminen sai kasvonsa niillä taas kuntoon...)
Itse olen saanut asinatuntevalta kosmetologilta paljon enemmän apua kuin ihotautilääkäriltä, joka vain vilkaisee ja määrää lisää perus- ja korttarivoiteita. Kuten monet muutkin tuolla atopiapalstalla ovat havainneet, hyvin harva lekuri todella on perehtynyt tähän tautiin... monsti me potilaat itse olemme parhaita asiantuntijoita :)
Suosittelen myös kunnon vitamiini-ja hivenainelisiä sekä omega 3-rasvahappolisia (kalaöljyä, ei aiheuta allergiaa), atooppinen ihottumahan usein on jonkin ravintoaineen ja rasvahappojen imeytymishäiriön seuraus.
Monet ovat saaneet radikaalin avun antioksidanttiklinikalta. Se maksaa paljon, ja ite en ole siellä käynyt, mutta luen muuten melko paljon ravitsemuksesta ja vitamiineista. Niissäkin kannattaa suosia luonnollisia (Solgarilla on vahvoja luonnosta uutettuja), ei apteekin synteettisiä!
Ja kotiruoka kannattaa olla mahdollisimman luonnollista, siis jyrkkä EI roskaruoalle, teollisuuden tuotteille, margariineille ja kovetetuille kasviöljyille... Tilalle kunnon kokojyvätuotteet, mieliuiten luomua, paljon vihanneksia ja hedelmiä marjoja, vihreää teetä, oliiviöljyä...
Tiedän, ei ole ilmaista, mutta ei ole ilmaista sairauden hoidotkaan, jos elimistö pääsee remppaamaan ja diabetes ym. puhkeamaan. Parempi panostaa terveelliseen elämään kokonaisvaltaisesti, se on apu moneen vaivaan.
Voimia ja hyvää jatkoa elämääsi, toivoa on !:)- aurinkoinen82
Hei
Itselläni todettiin Atopia murrosiässä alkoi tosi pahalla päänahan ihottumalla. Vanhetessa on helpottanut ja nyt on enää muutamia pieniä alueita ihottumilla. (lähinnä pakarat ja selkä alueella)
Itselläni on auttanut valohoidot (SUP), lääkäriltä saa lähetteen. Tämä on kylläkin aika kallis hoito, omavastuu muistaakseni 60 €. Ceralan perusvoide on ollut myös todella hyvä. Ei kirvele, ei aiheuta punoitusta, pitää ihon mukavan pehmeänä koko päivän. Ceralan sisältää keramideja, jotka puuttuvat atoopikolta, jotka estävät kosteuden haihtumista iholta. Pumppupullo on apteekissa muistaakseni 30€, mutta jos on tuttuja esim. sairaanhoitajia kannattaa heiltä kysellä orionin tilauksesta. Suoraan Orionilta saa puolet halvemmalla. aurinkoinen82 kirjoitti:
Hei
Itselläni todettiin Atopia murrosiässä alkoi tosi pahalla päänahan ihottumalla. Vanhetessa on helpottanut ja nyt on enää muutamia pieniä alueita ihottumilla. (lähinnä pakarat ja selkä alueella)
Itselläni on auttanut valohoidot (SUP), lääkäriltä saa lähetteen. Tämä on kylläkin aika kallis hoito, omavastuu muistaakseni 60 €. Ceralan perusvoide on ollut myös todella hyvä. Ei kirvele, ei aiheuta punoitusta, pitää ihon mukavan pehmeänä koko päivän. Ceralan sisältää keramideja, jotka puuttuvat atoopikolta, jotka estävät kosteuden haihtumista iholta. Pumppupullo on apteekissa muistaakseni 30€, mutta jos on tuttuja esim. sairaanhoitajia kannattaa heiltä kysellä orionin tilauksesta. Suoraan Orionilta saa puolet halvemmalla.pitää laittaa korvan taa...
Leena kirjoitti:
pitää laittaa korvan taa...
Se on hyvin yksilöllistä mikä rasva sopii kenellekkin.Itse olen kans kokeillut kaikki mahdolliset apteekin perusrasvat joista osa on hyviä ja osa ei.Itselläni iho kyllästyy hyvin helposti jos rasvaan monta kuukautta putkeen samalla tökötillä eli rasvaa pitää myös osata vaihtaa.Itse käytän tuota Eucerin karbamid 10% tai saman sarjan miedompaa 3 prosenttista ja hyväksi on koettu.. ainakin vielä..
Hullua on se,että välillä ihoni ei kaipaa rasvaa lainkaan esim.tänä kesänä rasvapurkkia ei ole kädessä näkynyt lainkaan kiitos lämpimän kesän!- jiugyufufuiy
Leena kirjoitti:
Se on hyvin yksilöllistä mikä rasva sopii kenellekkin.Itse olen kans kokeillut kaikki mahdolliset apteekin perusrasvat joista osa on hyviä ja osa ei.Itselläni iho kyllästyy hyvin helposti jos rasvaan monta kuukautta putkeen samalla tökötillä eli rasvaa pitää myös osata vaihtaa.Itse käytän tuota Eucerin karbamid 10% tai saman sarjan miedompaa 3 prosenttista ja hyväksi on koettu.. ainakin vielä..
Hullua on se,että välillä ihoni ei kaipaa rasvaa lainkaan esim.tänä kesänä rasvapurkkia ei ole kädessä näkynyt lainkaan kiitos lämpimän kesän!Minä sain maitohappobakteereilla atooppisen ihottuman kokonaan pois, vahvoja vain. suoliston ongelmista se ihottuma johtuu. Vaikka ei allergioita ollutkaan
- herkkis
mua on aika ajoin luultu vanhemmaksi kuin olenkaan koska kuiva atopia tekee talvella ja kevät talvesta ihoni velton oloiseksi,ryppyiseksi ja ne ihanat silm äpussit mitkä ovat meikäläisillä lisälahjana.kesällä kasvoni ovat paksummat ihosta,näytän paremmalta ja en ole ryppyinen.talvisin kuivat huoneilmat ym tekevät kalpeasta ihostani ankean näköisen naisen,rasvasta huolimatta,syön bvoita ,d-vitamiinia.kasviksia ,sekaruokaa,ulkilen.valohoito voisi vahvistaa ihoani syksystä talveen,kokemuksia?olen loukkkantunut useasti mun ikäarvioistani kun joku on arvannut....ihoni takia ja veltoista silmäympärysihostani mikä turpoaa kuivista silmistä...melkonen naisten synttärilahja atooppinen allergia
- olos hyvä
Onko atopiasi allergiaa?
Kuuntele tämä:
https://soundcloud.com/helsinki-paleo/helsinki-paleo-podcast-episode23
Kohdasta [23.18]
Atopia on yksi monista sairauksista, joiden edessä virallinen lääketiede on aivan voimaton. Näin sairausteollisuuden toimesta atopia onkin julistettu parantumattomaksi sairaudeksi. Totuus on kuitenkin ihan jotain muuta, sillä atopia on ainakin useimmissa tapauksissa täysin parannettavissa oleva ongelma. Itse asiassa jo hyvin pienillä teoilla voi saada aikaiseksi dramaattista apua tähän ikävään vaivaan. Jos itselläni olisi atopia, niin toimisin seuraavasti:
1. Huolehtisin riittävästä D-vitamiinin saannista. Aikuiselle tuo riittävä tarkoittaa 100 µg päiväannosta.
2. Atopia voi liittyä maksan vajaatoimintaan ja entsyymien puutokseen (etenkin lipaasi). Suosisin mahdollisimman paljon kasviksia ja rasvoista erityisesti kookosöljyä ja avokadoa. Maksaa voi hoitaa myös vähentämällä myrkkyjen käyttöä, ulkoilemalla enemmän ja myös maarianohdakkeen sekä voikukanjuuren avulla.
3. Gluteeniviljat pois! Tämän neuvon voi antaa melkein minkä sairauden kohdalla tahansa ja se toimii. Koita ja hämmästy.
http://personal.inet.fi/koti/remeli/viljat.htm
4. Prosessoitu maito pois.
5. Ihmisille uskotellaan, ettei atopia johdu millään tapaa kivennäisaine- tai vitamiinivajareista. On kuitenkin erittäin tyypillistä, että atopiaa sairastavilla on tosi ankara vitaaliaineiden puute. Eli kannattaa harkita perusteellista tankkausta, jossa käyttää apuna esimerkiksi spirulinaa, chlorellaa, laadukasta viherjauhetta, runsaasti hyvää C-vitamiinia jne…
6. Valkoinen sokeri kokonaan pois ja tavallisen pöytäsuolan tilalle raffinoimaton merisuola.
7. Inkivääri ja kurkuma osaksi jokapäiväistä elämää. Ovat sen verran tehokkaita tulehdusten hillitsijöitä.
8. MSM!
Kuuntele Paula Heinosta, joka kertoo ruokavaliosta atopian hoidossa:
29.09.13
Osa 1/5 (5:26)
Osa 2/5 (4:42)
http://www.terveydentukipilarit.fi/radio-ohjelma/mediasali/
Kannattaa huomioida, että mitään koetta ei ole olemassa, joka näyttäisin yliherkkyyden viljoille ja/tai prosessoidulle lehmänmaidolle. Ainoa koe on oma välttämiskoe, jolla saa selville, jos viljat ja/tai maito ei sovi.
Iho on ihmisen suurin elin, joten EI ole ihan sama, mitä suuhunsa laittaa, vaikka niin kuvittelisi. Syö terveellisesti! Terveellinen ravinto on kauniin ihon salaisuus. Muutamia omia käsityksiäni miten saa terveen ihon:
http://blogit.iltalehti.fi/christer-sundqvist/2014/02/07/ihmettelen-ihmiselimiston-ihmeellisyyksia-ihme-nro-2-iho/
Turun Yliopiston tutkimus: Äidin saamat probiotiit alentavat atooppisen ihottuman riskiä lapsella!
http://www.terveydentukipilarit.fi/terveysinfo/uutiset/53/
Kookosöljyä iholle ja sisäisesti:
http://www.primifit.fi/artikkelit/kookosoljy.html
Myydään markettien öljyhyllyssä.
Suoliston kunto vaikuttaa myös ihon kuntoon. Ruokavalio on tässäkin keskeisessä asemassa, jos haluaa jotain parantumista tapahtuvan. Siis jos haluaa.
Parhaimmat maitohappobakteerit, joten muut kannattaa jättää kaupan hyllylle:
Normaali apteekin tai marketin probiootti kasvatetaan suojatusti laboratoriossa, pakastekuivataan ja laitetaan makeutusainetta evääksi imeskelypilleriin. Seurauksena on melkoinen "die off rate", eli lukema paljonko bakteereista on kuollut siinä vaiheessa kun laitat sen suuhun, verrattuna valmistushetkeen. Usein tämä on jopa 90%. Saat siis vain 10% "elossa" olevia bakteereita jotka ottavat kovasti turpaan vatsahapoiltasi eivätkä pääse ohutsuoleen asti elävinä. Apua näistä ei ole.
Hyviä valmisteita:
ProbiMage
Acidophilus Plus
Acidophilus Forte
Replete Intensive
DDS
Bioteekin Probioottiplus
Lisäksi paljon mainostetaan ja myydään ns. terveysvaikutteisia jogurtteja (Activia, Actimel, Gefilus, Valio olo jne...), joissa on 5 palaa sokeria per 1 dl (sokeri on hyvien bakteerien vastavaikuttaja) tai vastaavasti makeutus- sekä lisäaineita. Eli se niiden "terveysvaikutuksista". Näitä tuotteita EI saa mainostaa terveysvaikutteisiksi, koska sitä ne eivät ole. Pitää tosin tietää, mitä bakteereja käyttää ja onko niistä tutkimusnäyttöä. Herkästi mainostetaan terveellisinä sellaisiakin probiootteja, jotka eivät mene edes elävänä ohutsuoleen asti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi1102850Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap302395Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen222334Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631071947- 1141630
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1701345Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.2861176- 801034
- 711024
Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi244991