ostin käytetyn veneen, jossa VP Kad42-A vm. -1994, tunteja 1050. veneen 9,3m/3500kg, pohjan v-kulma 21astetta. Potkuri on sen verran kulunut, etten näe minkä kokoinen on nyt asennettu. Kesän ajettuani (80h) on paljon kysymyksiä ja vähän huoliakin. Kommentoikaa, jos kokemusta vastaavasta:
Kone kiertää tyhjänä 3900 ja nousee hyvin nopeasti liukuun. Kuormattuna tankit täynnä nousee hitaasti varsin liukuun ja kiertää 3800. tyhjänä huiput 28,5kn, kuormattuna 27kn. polttoainetta kuluttaa sekalaisessa ajossa 1,9 litraa/maili (=väh. 40ltr/h) pääosa ajosta n.3300rpm/22kn. Onko normaaleja arvoja? Kuluttaa mielestäni aika paljon.
Yli 3000 rpm:n lämpötila nousee herkästi yli 90 asteen. Täydellä kaasulla yli 95 asteen. Impellerit, termarit ym. katottu; lämmönvaihtimen putsaus/hapotus lienee ainut ratkaisu? Hankalaa? Kallista?
Remmiahtimen ja turbon välissä remmiahdin "nykii", ihan kuin vaihdetta vaihtaisi. Remmi silmämääräisesti kunnossa. Luistaako? Hihna liian kireällä vai liian löysällä?
KADin rpm-alueella tehoa/vääntöä tuntuu olevan selvästi enemmän kuin turbon alueella (yli 3000rpm). Onko normaalia, vai onko turboni väsähtänyt?
Veneen kojetaulussa erillinen kytkin KADille (on/off). Miksiköhän on näin kytketty? Onko väliä matkavauhdilla, että onko remmiahdin päällä vai ei?
Kiitän kaikista kommenteista!
kysymyksiä, VP KAD 42 A
12
7011
Vastaukset
- eki
normaali kulutus tuolle yhdistelmälle,lämmönnousu saattaa johtua juuri mainitsemastasi lämmönvaihtimesta,eli puhdistus helppoa,irroita ja huuhtele kiertosuunnan vastaisesti.tuo katkaisin ahtimelle asennetaan juuri mainitsemaasi nykimisen estämiseksi,näin ainakin volvon mukaan.ovat hiukka kisalaitteiden maineessa nuo vanhemmat kadit,kulkevat hyvin mutta vaativat paljon huolenpitoa,kannet niissä yleensä halkee ja öljyt sekä nesteet sekaisin sen jälkeen.
- Katsastusmies-1
Kierrokset kuulostavat olevan OK. Et kerro minkökokoinen pö-tankki on? Omassa veneessäni kun bunkraan 200 l vettä sekä 350 l löpöä, on selvä ero liukuunnousussa sekä huippunopeudessa, verrattuna "tyhjään" veneeseen ennen tuota bunkrausta.
Kulutuslukema kuulostaa aavistuksen yläkanttiin. Onko sinulla SP-vetolaite kun puhut potkurista yksikössä? Huonompi hyötysuhde ja sitä kautta suurempi kulutus voisi selittyä sillä.
Oletko tarkistanut lämpömittarin?
Omassa KAD 43:ssani lämpömittari näyttää noin 85 astetta matkanopeudella 25 kn/3200 rpm. Nopeutta nostettaessa varsinkin lämpimällä ilmalla ja kun vesi on 20 asteista nousee lämpö 90 asteeseen. tämä on normaalia koska termostaatit alkavat avautua 74 - 78 asteessa ja ovat täysin auki 88 - 92 asteessa. Tuo muutaman asteen ero voi olla mittarin epätarkkuuttakin. Miltä näyttää jäähdytysnesteet? Onko säiliössä runsaasti moskaa? Mikäli sopimattoman pakkasnesteen silikkaatti on saostunut jäähdyttimen ripaputkille, ei auta kun vaihtaa koko jäähdytin.
"Remmiahtimen ja turbon välissä remmiahdin "nykii"". Mitä tarkoitat? Remmiahdin on moottorin etupäässä ja turbo on takana. Mitä on välissä?
Tarkoitatko nykimisellä sitä kun säkhömagneettinen lukko menee kiinni ja ahdin lähtee pyörimään kaasua lisättäessä? Mikäli tätä nykäystä tarkoitat se on OK.
"Veneen kojetaulussa erillinen kytkin KADille (on/off)." Tarkoittaako tuo ylläkuvatun magneettikytkimen ohjausta? Normaalisti tuo kytkin on kaasuvivustossa. En ole kuullut että se olisi erikseen sijoitettu manuaalisesti kätettäväksi.
Remmiahdin "putoaa" pois päältä kun turbo antaa riittävästi ahtopainetta, eli kompura ei ole päällä matka-ajossa ellei sitten kierrokset ole niin alhalla että turbosta putoaa pineet, jolooin normaalisti kompura käynnistyy.
"Turbon rpm-alueella enemmän vääntöä." KAD:in maksimivääntö on noin 2000 rpm:n kohdalla. Ei se merkittävästi alhaisempi ole yli 3000 rpm:n kohdalla.
2000 rpm 508 Nm
3000 rpm 485
3250 rpm 475
Kerro lisää mikäli jäi jotakin epäselväksi.- fiksailija
polttoainetta mahtuu 480l ja vettä 180l; eli kyllä tuolla massalla on tietenkin merkitystä.Taitaa olla hieman liian pieni kone veneessäni. Kyseessä on DP-vetolaite.
Mitenköhän lämpömittarin voisi helpoiten tarkastaa (itse)? Jäähdytysneste näyttää olevan ihan OK, ei vaikuta olevan öljyä seassa. Saattaa olla liian glygolista/vahvaa tosin.
Remmin ja turbon välisellä nykimisellä tarkoitin nimenomaan kierroksissa tapahtuvaa nykimistä n. 2500-3000 rpm alueella. Ei joka kiihdytyksessä mutta silloin tällöin. Epäilen itse että Kadin hihna luistaa. Hihna on tosin varsin hyväkuntoisen näköinen.
Kuinka vaarallista(koneen kannalta) on ajaa jatkuvaa ajoa noin 90-94 asteella? - volvo
fiksailija kirjoitti:
polttoainetta mahtuu 480l ja vettä 180l; eli kyllä tuolla massalla on tietenkin merkitystä.Taitaa olla hieman liian pieni kone veneessäni. Kyseessä on DP-vetolaite.
Mitenköhän lämpömittarin voisi helpoiten tarkastaa (itse)? Jäähdytysneste näyttää olevan ihan OK, ei vaikuta olevan öljyä seassa. Saattaa olla liian glygolista/vahvaa tosin.
Remmin ja turbon välisellä nykimisellä tarkoitin nimenomaan kierroksissa tapahtuvaa nykimistä n. 2500-3000 rpm alueella. Ei joka kiihdytyksessä mutta silloin tällöin. Epäilen itse että Kadin hihna luistaa. Hihna on tosin varsin hyväkuntoisen näköinen.
Kuinka vaarallista(koneen kannalta) on ajaa jatkuvaa ajoa noin 90-94 asteella?Ihan normaalia se nykiminen, A mallin 42:ssa on sellainen "ominaisuus" että se kompressorin magneetti lukko ei oikeen osaa päättää noilla kierroksilla ollakko päällä vai ei :) siksi moni on laittanut sen kytkimen sinne koetauluun, uudemmissa koneissa "vika" on jo korjattu. KAD koneet käyvät yleensäkin paljon kuumempana kuin vanhemmat koneet,
mutta saattaa olla että vesi letkuun on voinut tulla "patti" sisäpuolelle joka estää veden virtaamisen, miten on konehuoneen lämpöjen laita? - volvo
fiksailija kirjoitti:
polttoainetta mahtuu 480l ja vettä 180l; eli kyllä tuolla massalla on tietenkin merkitystä.Taitaa olla hieman liian pieni kone veneessäni. Kyseessä on DP-vetolaite.
Mitenköhän lämpömittarin voisi helpoiten tarkastaa (itse)? Jäähdytysneste näyttää olevan ihan OK, ei vaikuta olevan öljyä seassa. Saattaa olla liian glygolista/vahvaa tosin.
Remmin ja turbon välisellä nykimisellä tarkoitin nimenomaan kierroksissa tapahtuvaa nykimistä n. 2500-3000 rpm alueella. Ei joka kiihdytyksessä mutta silloin tällöin. Epäilen itse että Kadin hihna luistaa. Hihna on tosin varsin hyväkuntoisen näköinen.
Kuinka vaarallista(koneen kannalta) on ajaa jatkuvaa ajoa noin 90-94 asteella?Volvon mittareissa on varsin paljon heittoa koska eivät ole tarkkuus instrumetteja ainoastaan niiden tarkoitus on havainnollistaa mikäli jokin asia muuttuu, vaikea sanoa näyttääkö sun mittari oikein?
Itse kääntyisin valtuutetun volvo huollon huoleen ja antaisin heidä tarkistaa todellinen lämpätilan. Mikäli KAD:n hihna luistaa niin kuuluu ihan sellainen vaimea ujellus, mutta se ei aiheuta nykimistä! ellei nyt ihan kokonaan hypi pois:) Moottorissa on 2 erillistä lämpötilan seuranta järjestelmää (toisistaan riippumatonta) toinen mittarille ja toinen varoitusvalolle/summerille. Onko summeri/valo joskus reagoinut? - fiksailija
volvo kirjoitti:
Volvon mittareissa on varsin paljon heittoa koska eivät ole tarkkuus instrumetteja ainoastaan niiden tarkoitus on havainnollistaa mikäli jokin asia muuttuu, vaikea sanoa näyttääkö sun mittari oikein?
Itse kääntyisin valtuutetun volvo huollon huoleen ja antaisin heidä tarkistaa todellinen lämpätilan. Mikäli KAD:n hihna luistaa niin kuuluu ihan sellainen vaimea ujellus, mutta se ei aiheuta nykimistä! ellei nyt ihan kokonaan hypi pois:) Moottorissa on 2 erillistä lämpötilan seuranta järjestelmää (toisistaan riippumatonta) toinen mittarille ja toinen varoitusvalolle/summerille. Onko summeri/valo joskus reagoinut?taitaa kadin hihna luistaa, sillä kad-kierroksilla kuvaamasi vaimea ujellus ei edes ole kovin vaimeaa. Fiilispohjalta konehuoneessa lämmöt ovat entiseen veneeseeni verrattuna aika korkeat, mutta en ole millään lailla vielä sitä mitannut. heti veneen saatuani hajosi merivesipumppua ja laturia pyörittävän hihnaparin kiristysrullan laakerit, minkä johdosta hihna irtosi ja kone kiehahti. Tällöin huomasin ainakin sen, ettei summerit ja varoitusvalot reagoineet liikaan lämpöön! Kuuluu selvitettäviin asioihin. Kiehumista ei kestänyt kuin muutama sekunti ja selvisin säikähdyksellä; ainakin vielä tuntuu siltä että ainut rikki mennyt osa oli termarikannen tiiviste. Yleinen lämpö-ongelma oli jo ennen tuota tapausta...
- Semi
Itselläni puoliliukuva 4,5t painava vene. Koneena KAMD300 akselivedolla. Keskikulutus 1,8 l/merimaili, matkanopeus 20 solmua/3200 rpm. Lämmöt eivät koskaan nouse yli 90C ja jäähtyy nopeasti 80C jos siirytään tyhjäkäynnille. Kompressori ei juuri nyi, lähinnä äänestä kuulee sen olevan päällä tai ei. Kiristän hihnat itse aika ajoin momenttiavaimella oikeaan kireyteen. Jonkin verran hihnat tuottavat mustaa pölyä, kuuluu kuulema asiaan. 300-sarjan kansi on tosin hieman erilainen kuin muissa, joten ehkä erot siinä.
- 21015
Aika varmasti tämäkin VolvoPenta on jo leikannut kiinni ja sulattamossa nyt?
- Jlk
Onko kokemusta a-sarjan potkureista kad koneissa?
- Kadilainen
Jlk kirjoitti:
Onko kokemusta a-sarjan potkureista kad koneissa?
Mulla on sellainen varapotkurina ja joskus pidin alla jonkin aikaa. Hyvin tuntui toimivan. Eikös niissä ollut neljä lapaa kummassakin potkurissa? Jostain muistan kuulleeni, että kadin väännön vuoksi b sarja vähemmillä lavoilla olisi parempi, mutta en tiedä varmaksi.
- Anonyymi
Venessä on cad 42 a ja dp 290. Tällä hetkella teräksiset tarvike teräspotkurit jotka pitäisi vastata volvon c3. Vene 7,60x2,70 m paino 3000 kg. Huippunopeus 26 solmuoa, kierrokset 2850, matkanopeus 22 kierrokset 2300-2400 ei kuormitettuna, onko ok?
- Anonyymi
Jos kierrokset max 3850 ja matka 3300-3400 niin kaikki ok, jos taas kirjoittamasi 2850 ja 2300-2400 niin ei oo ookoo, tonni puuttuu kaikista kierroksista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään
Kaikkosen erityisavustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po884397Niin voimakkaat tunteet
Että ajattelin hänen olevan se elämän rakkaus. Silmien edessä vikitteli toista ja hyvästelemättä hylkäs niin tyhjyys jäi202817Nainen, sinä viisas ja ymmärtäväinen
sekä hyvällä huumorintajulla varustettu. Kun kaikki muut ovat kaikonneet, vain sinä olet jäljellä. Ellet kestä kirjoituk242684Puhe on halpaa
Katso mitä hän tekee.Teot kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.Uskokaa punaisia lippuja.Hyvää yötä.441886- 251736
- 1521530
- 1251511
Miksi miehet hermostuvat tyhjästä?
Olen tässä viimeisen vuoden sisään pudottanut melko reilusti painoa mikä on sitten saanut useammankin lähipiirin aiemmin1111471Nainen, se on vain karu totuus, että
sinut on luotu synnyttämään ja mies siittämään. Niin on luomakunnassa säädetty ja niin se on. Sinut luotiin heikoksi ja2821409Joko aiheuttamani pettymys
on lieventynyt? Toivottavasti. Uskallan heittää lentosuukon näin etäältä ja nimettömänä 😘.941360