Varjoaine-allergia?

ccl

onko kellään kokemusta varjoaineena käytetyn aineen allergisista reaktioista?olen kaikelle aika allerginen ja pelottaa vähän mennä?

8

8181

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olin altistunut tietämättäni (ainakin) jodille sydämen varjoainekuvauksen yhteydessä - sain tupla-annoksen, kun ensimmäinen kuvaus epäonnistui.

      Seuraava kuvaus (kaksi vuotta myöhemmin) johti anafylaktiseen shokkiin.
      Elvytyksen jälkeen heräsin teholla hengityskoneessa, onneksi tahdistimeni auttoi elvytyksessä.

      Lääkärit olivat ihmeissään, mutta muutakaan selitystä reaktiolle ei löydetty.
      Nyt minulla on adrenaliinikynä, jolla saan (tarvittaessa) ensiavun ambulanssia odoteltaessa, muuten tukehtuisin hetkessä.
      Allergiaani testaamaan, kun eivät eettisistä syistä voi alkaa (ihotautilääkärin lausuma).

      Juttele asiastasi lääkärin kanssa, jos epäilet altistusta.

      Toivottavasti Sinun kohdallasi kaikki sujuu onnellisesti:)

    • huolestunut num 5

      vaimoni oli TT kuvauksessa. seuraavana päivänä alkoi iho punoittaa, nousi pieniä näppylöitö,yleiskunto huononi niin että on nyt sairaalassa keuhko-osastolla, maksa-arvot korkella, virtsa tummaa. vaimoni moniallerginen. onko hänellä ehkä varjoaineallergia, kysyy huolestunut aviomies

    • eräs hoitaja

      Yleensä moniallergiset saavat reaktion miltei samantien. Kun varjoaine laiteaan suoneen-vaiktus tulee erittäin nopeasti.Nykyisin varjoainessa ei enää käytetä jodia kun teidetään sen olevan allergiaa aiheuttava.Kyseessä voi olla ihan mikä vaan kunnon romahtamien.Varmasti asiaa tutkitaan.

    • Eiar

      Minulle on tehty varmaan kymmenkunta varjoainetutkimusta ja edelleenkin kuvataan noin puolen vuoden välein. Jodipitoisesta varjoaineesta tulee minulla välittömästi vähän metallinmakua suuhun ja tietenkin lämmöntunnetta etenkin jalkoväliin, mutta vakavinta on muutaman minuutin kuluttua alkava ihon punoitus ja kutina, jonka vuoksi haen aina kuvausta edeltävänä päivänä esilääkityksen. Se on ollut 30 mg kortisonia edellisenä iltana ja pari tuntia ennen kuvausta sekä antihistamiini ennen ja jälkeen kuvauksen. Tällä lääkityksellä olen pärjännyt niin, että punoitusta ei viimeksi tullut kuin hitunen poskiin.

      • Anonyymi

        Vanha viestiketju, mutta ajankohtainen minulle. Olen jodille allerginen, pahat reaktiot sain aiemmin varjoainetutkimuksessa. Nut olisi sepelvaltimotutkimus edessä jossa käytetään varjoainetta. Etukäteen on määrätty otettavaksi kortisonia. Tehoaako tämä varmasti vai onko tullut kenelläkään reaktiota kortisonista huolimatta? Onko kukaan ollut sepelvaltimotutkimuksessa kortisonisuojassa ja miten on sujunut, tuliko reaktiota?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vanha viestiketju, mutta ajankohtainen minulle. Olen jodille allerginen, pahat reaktiot sain aiemmin varjoainetutkimuksessa. Nut olisi sepelvaltimotutkimus edessä jossa käytetään varjoainetta. Etukäteen on määrätty otettavaksi kortisonia. Tehoaako tämä varmasti vai onko tullut kenelläkään reaktiota kortisonista huolimatta? Onko kukaan ollut sepelvaltimotutkimuksessa kortisonisuojassa ja miten on sujunut, tuliko reaktiota?

        Vanhoja viestejä mutta omista kokemuksista voin sanoa että ennen varjoainekuvausta annettava estolääke ei toiminut. Vaan yhtä voimakas allergia reaktio tuli, kova ihottuma.


    • Anonyymi

      Minulle ei tullut ihottumaa, mutta iho kutisee ja normaali kuiva iho on muuttunut rutikuivaksi!! Kohta viikko kulunut. 4x päivässä rasvaa. Eikä sekään meinaa auttaa kutinaan ja kuivuuteen täysin.
      Kilpirauhanen syy? En ole allerginen.

    • Anonyymi

      Toistan samaa kuin edelliset, että vanha aloitus, mutta...

      Olin tietokonekuvassa, sain varjoainetta. Heti kuvauksen perään ei tullut mitään oireita, mutta seuraavana päivänä tuli urtikariaa ( ihottumaa ) laajalti, rintakehään, selkään, vatsaan. Silmäluomet aivan turvoksissa, samoin kuin kasvot, kutinaa, kihelmöintiä poskissa, huulissa, aivan kuiva iho.
      Urtikaria helpotti kahden päivän jälkeen, mutta edelleen kasvot ja silmät turvoksissa, kihelmöintiä ja kutinaa, kasvojen iho aivan kuiva ja punoittaa. Kutinaa myös rintakehässä, selässä, käsivarsissa.
      Koskaan ennen ei ole tullut varjoaineesta mitään oireita.
      Kuvauksesta on nyt neljä päivää. Histamiinia olen ottanut aamuin illoin.
      Kauanko menee, että oireet helpottavat ?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2092
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1644
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1491
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      25
      1468
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1415
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1397
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1331
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1250
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1229
    Aihe