älä ota kissaa

hirni_mikmiu

Lueskelin tässä apulan annetaan kissoja -sivua, ja tuli taas erittäin sellainen olo, että ihmiset eivät taida paljon miettiä ennenkuin sen kissan ottavat. Aikuisia/lähes aikuisia kissoja luovutettiin pois syistä, joita olen listannut alle. Kaikissa ilmoituksissa ei ilmoitettu syytä, jonka takia kissa etsii uutta kotia, niitä ei ole huomioitu tässä. En myöskään laskenut ilmoituksia joissa kissanpennut etsivät omaa kotia.
Kissoja annettiin pois seuraavista syistä(huom. luvut ilmoittavat vain ilmoitusten lukumäärää.Yhdessä ilmoituksessa saatetaan etsiä kotia myös kahdelle kissalle):

Muuton takia: 4
vauvan takia: 3
koiran takia: 2
liian ahtaan asunnon takia: 3
allergian/astman takia: 12
"muutuvien olosuhteiden" tai "muuttuneen elämäntilanteen" vuoksi: 1
kissa ei viihdy sisällä: 2
"pitovaikeuksien takia": 1
kissat tappelevat keskenään: 1
omistaja on paljon poissa kotoa, kissat pissailevat hiekkalaatikon viereen: 1

Kaikista Apulassa uutta kotia etsivistä aikuisista kissoista noin yksivuotiaita (10kk- 1½vuotiaita) oli: 24
Apulassa kotia etsiviä aikuisia kissoja oli yhteensä: 52

Tietenkään en halua tällä tilastolla syyttää ihmisiä jotka etsivät kissalle uutta kotia, koska joskus kissasta on enää mahdotonta pitää huolta. En halua syyllistää niitä jotka kissasta luopuvat. Korkeintaan haluaisin kysyä, onko luopuminen todellakin viimeinen vaihtoehto. Joissakin tapauksissa se on, joissakin ehkä ei. Jos itsellä/lapsella puhkeaa allergia on ihan ymmärrettävää ettei halua elää jatkuvasti puolikuntoisena. Vaikka se, miten paljon noita allergian vuoksi luovutettavia kissoja on, panee aina epäilemään, onko joukossa ihmisiä jotka sanovat olevansa allergisia jotta luopuminen olisi "hyväksyttävää".
Tarkoitukseni on pyytää kaikkia jotka sitä kissan hankkimista harkitsevat, miettimään vielä kerran, että onko oikeasti valmis ottamaan vastuun kissasta?
Voiko kissa seurata sinua kun muutat? Pystytkö pitämään kissan "elämäntilanteen muuttuessa" etkä luovu siitä "perheenlisäyksen vuoksi"? Oletko valmis selviytymään ongelmista joita kissa saattaa aiheuttaa(esim. kissa pissailee muualle kuin laatikkoon, raapii huonekaluja) ja auttamaan kissaasi pääsemään eroon ongelmakäyttäytymisestä? Oletko valmis etsimään ratkaisua tilanteessa, jossa kissa huutaa jatkuvasti haluaan päästä ulos kerrostaloasunnossa? Oletko valmis antamaan kissalle PALJON aikaasi? Oletko valmis maksamaan kissasta aiheutuvat kustannukset? Pieni kissanpentu saattaa olla ilmainen kun otat sen, ja sen lisäksi että tietysti hoidat madotukset, rokotukset ja eläinlääkärikulut saattaa kissa aiheuttaa yllättäviä lovia lompakkoon vaikkapa pilalle pureksittujen nahkaisten juhlakenkien muodossa.

Kotia etsivistä kissoista liki puolet oli noin yksivuotiaita. Kaikissa ilmoituksissa joissa annettiin noin yksivuotiaita kissoja ei ilmoitettu syytä kissasta luopumiseen, osassa syy oli jokin edellä mainituista. Tuntuu niin pahalta, että joku ottaa kissan ja kohta jo etsii sille uutta kotia koska se ei enää mahdu saman katon alle vauvan kanssa. Tai kissa haluaa kokoajan ulos ja asiaan etsitään helppo ratkaisu etsimällä kissalle kotia maatalosta.
Pahalta tässä asiassa tuntuu se, että kissan ottamista ei todellakaan ole taidettu paljon harkita, kun sille jo alle vuoden päästä uutta kotia -syystä tai toisesta. Näissäkin tapauksessa osassa luopuminen on viimeinen vaihtoehto, osassa asia voitaisiin ehkä ratkaista muilla keinoin.

Minun kissani ovat minun perheenjäseniäni. Kun minun ja poikakaverini täytyy muuttaa nykyisestä asunnostamme etsimme asunnon johon kissatkin voivat muuttaa mukana. Jos meille tulee joskus lapsia, ne eivät aja meidän kissoja ulos kissojen omasta kodista. Ja kun lapset kasvavat heidät opetetaan kunnioittamaan eläimiä. Ja vaikka perheessä olisi lapsia löytyy kissallekin aikaa. Tärkeille asioille löytyy aina aikaa, jos vain haluaa järjestää niin.
Kissamme ovat tottuneet ulkoilemaan valjaissa. Ne huutavat ulos paljon useammin kuin minä jaksan niitä käyttää. Välillä oli sellainen olo, että jos asuisimme ensimmäisessä kerroksessa josta kissat pääsisivät halutessaan sisään ja ulos kun haluavat, päästäisin ne. Mutta vaikka voisin niin tehdä, en tekisi: vaikka kissat nyt voisivat kuljeskella vapaasti, ne eivät varmasti voisi sitä aina (eikä se tottapuhuen ole niiden turvallisuudenkaan kannalta yhtään hyvä asia). Opiskelijana ei voi tietää minkälaiseksi elämäntilanne muuttuu ensivuonna. Asunko yhtäkkiä yksiössä helsingin keskustassa kahden raivopääkissan kanssa jotka huutavat entistä kovemmin ulos? Siispä meillä ulkoillaan valjaissa, nyt ja aina.
Tiedän ettei minulla ole ratkaisua kaikkien ihmisten ongelmiin. Pointtini on se, että ratkaisua pitäisi etsiä. Kissa on perheenjäsen. Ei mikään sohva joka heitetään ulos kun uusitaan sisustusta.

Toivottavasti annoin miettimistä niille ihmisille jotka harkitsevat kissan ottamista, sekä tietysti niille joilla kissa jo on. Itselleni ihan hyvä arvottamisen paikka on ollut seuraava ajatusleikki:
Olet raatanut vuoden paskahommissa opiskelujen ohella ja saanut vihdoinkin olohuoneeseesi sen ihanan punaisen mokkanahkasohvan (1800€, mutta sohva on ehdottomasti sen arvoinen!)
Seurallinen kissasi riemastuu: uusi raapimapuu! Seuraavana iltana kotiin tullessasi sohva on siinä kunnossa ettet voi kuin itkeä.
Kysymys kuuluu: kummasta sinä luovut? Omaksi onneksi olen jo ajatuksissani luopunut siitä sohvasta(en siis ehtinyt vielä ostaa sitä:).
Ja jos osaat yhtään käyttää mielikuvitustasi voit tajuta että se luopuminen voi tarkoittaa ihan yhtä hyvin jotain muutakin. Minulle se sohva on aika tärkeä juttu -mutta sellaista sohvaa en ikinä voi hankkia joka ei kissan kynnenjälkiä kestäisi.
Jos sinusta tuntuu että sohva tuossa tilanteessa olisi sinulle tärkeämpi kuin kissa, älä hanki sitä kissaa. Kissan tulee olla omistajalleen arvokas, sitä pitää arvostaa ja kunnioittaa. Se tulee olemaan perheenjäsenesi seuraavat 15-20 vuotta. Mieti mitä sinun elämässäsi tapahtuu noiden vuosien aikana, ja päätä voiko kissa seurata sinua mukana noissa muutoksissa.

14

4116

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kizmetta

      Ihanaa lukea, miten joku ajattelee kuten itsekin ajattelen :) Toivottavasti kirjoituksesi pisti ihmiset ajattelemaan.

      Ennen kissan hankintaa tulisi todellakin harkita asioita tarkoin ja miettiä omaa arvomaailmaansa. Siis juuri sitä, mihin tärkeysjärjestykseen asiat laittaa.

      Tunnen ihmisiä, jotka haluaisivat kissanpennun, koska se on niin ihana. Mutta tiedän sen, että jos asiat tuon ihanan kissanpennun kanssa eivät menisikään odotusten mukaisesti, niin nämä ihmiset (niin mukavia kuin muuten ovatkin) luopuisivat nopeasti kissasta. Siksi en ole monille kissaa lemmikiksi suositellutkaan ja kun jokin aika sitten etsin muutamalla kodittomalle kissalle uusia koteja, olivat erittäin harvassa ne ihmiset, joille uskalsin huoletta kissaa tarjota.

      Huolehtivassa, rakastavassa ja erityisesti kärsivällisessä kodissa kissa on mitä ihanin lemmikki, joka tuo elämään runsaasti iloa. Hauskaa loppukesää kaikille kissaihmisille ja kissoille :)

    • Jostain luin joskus, että kissa-allergia puhkeaa yllättäen suunnilleen niihin aikoihin, kun kissa on noin vuoden vanha. Eli siis siinä vaiheessa, kun pentu alkaakin olla jo iso kissa eikä enää niin söpö ja se pitäisi leikatakin. Kummallinen yhteensattuma... Veljeni on allerginen kissoille ja hän kyllä niiskuttaa viimeistään tunnin päästä, kun meillä on kylässä. Kai allergia voi puhjetakin melko yllättäen, mutta tuskinpa se kaikilla puhkeaa juuri tuossa samassa vaiheessa.

      Käsittämättömiä syitä kissasta luopumiseen. Mikä este vauva on kissan pitämiseen? Tai koira?! Kuka idiootti muuttaa asuntoon, johon ei voi kissaa ottaa? Miksi "liian ahtaaseen asuntoon" on alunperinkään hankittu kissaa? Mitä on pitovaikeudet? *näkee punaista*

      Myönnän, että otimme ensimmäisen kissan sen enempiä suunnittelematta, vaikka mieheni oli kissaa kinunnut jo pidemmän aikaa. Ei se silti tarkoita, etten olisi alusta asti tajunnut, että tuo suloinen karvapallo on meillä ehkä seuraavat 20 vuotta. Millainen ihminen pystyy vuoden jälkeen luopumaan lemmikistään? Vastahan siihen on ehtinyt kunnolla kiintyä. En antaisi meidän "Rapanderia" pois mistään hinnasta.

      Tuo "raivopääkissat yksiössä" oli hauska! *hih*

      Sohvasta... Kyllä kyllä, mullakin haaveissa hieno sohva, mutta kas kun kangas ei ole kissankestävää ja imaisisi karvatkin peitokseen, vaikka kissa kulkisi viiden metrin päästä ohi. Luovun ennemmin sohvahaaveistani kuin kissoistani.

      • hirni_mikmiu

        Tuo allergia on tosiaan jännä juttu. Kuten sanoinkin, tuntuu että osa ihmisistä käyttää sitä "tekosyynä" kissasta luopumiseen. Kissa huutaa ikävästi ulos ja leikatakin se pitäisi...ja johan alkaa nenää kutittaa. Ja eikös vain tässä olekin sairasteltu useampia flunssia kissan tulon jälkeen...kyllä, kissa-allergiaa sen täytyy olla!
        Tuollaisessa tapauksessa ongelma on kyllä ihmisen omassa ajatusmaailmassa ja heijastuu varmaan muissakin asioissa tuollaisena itselleen valehteluna ja vastuuttomuutena.
        En tiedä onko tämä spekulointi totta. Jos nämä epäilykset ovat oikeassa, on tuollainen toiminta tietysti raukkamaista, koska se saattaa epäilyksen alaisiksi myös niiden ihmisten motiivit joilla tuo tilanne on todellinen. Koska on hirveää joutua luopumaan rakkaasta lemmikistään terveydentilan vuoksi -olen kokenut sen lapsena, lemmikkikanini annettiin kaverilleni hoitoon(onneksi se löysi kodin niin helposti) koska sairastelin niin paljon ja sen kuivikkeet&heinät ärsyttivät hengitysteitä. En koskaan halua joutua luopumaan kissoistani, ja olo on välillä suunnilleen sitä luokkaa että en hanki lapsia koska ne voivat tulla allergisiksi...

        Saattaa olla että osa noista tapauksista on sellaisia, joissa ei esimerkiksi ole käyty allergiatesteissä, vaan poistetaan suoraan ilmeisin oireiden aiheuttaja eli kissa. Mene tiedä. Tämä on pelkkää spekulointia.


      • hirni_mikmiu kirjoitti:

        Tuo allergia on tosiaan jännä juttu. Kuten sanoinkin, tuntuu että osa ihmisistä käyttää sitä "tekosyynä" kissasta luopumiseen. Kissa huutaa ikävästi ulos ja leikatakin se pitäisi...ja johan alkaa nenää kutittaa. Ja eikös vain tässä olekin sairasteltu useampia flunssia kissan tulon jälkeen...kyllä, kissa-allergiaa sen täytyy olla!
        Tuollaisessa tapauksessa ongelma on kyllä ihmisen omassa ajatusmaailmassa ja heijastuu varmaan muissakin asioissa tuollaisena itselleen valehteluna ja vastuuttomuutena.
        En tiedä onko tämä spekulointi totta. Jos nämä epäilykset ovat oikeassa, on tuollainen toiminta tietysti raukkamaista, koska se saattaa epäilyksen alaisiksi myös niiden ihmisten motiivit joilla tuo tilanne on todellinen. Koska on hirveää joutua luopumaan rakkaasta lemmikistään terveydentilan vuoksi -olen kokenut sen lapsena, lemmikkikanini annettiin kaverilleni hoitoon(onneksi se löysi kodin niin helposti) koska sairastelin niin paljon ja sen kuivikkeet&heinät ärsyttivät hengitysteitä. En koskaan halua joutua luopumaan kissoistani, ja olo on välillä suunnilleen sitä luokkaa että en hanki lapsia koska ne voivat tulla allergisiksi...

        Saattaa olla että osa noista tapauksista on sellaisia, joissa ei esimerkiksi ole käyty allergiatesteissä, vaan poistetaan suoraan ilmeisin oireiden aiheuttaja eli kissa. Mene tiedä. Tämä on pelkkää spekulointia.

        Harvemmin kai allergia iskee sellaiseen, joka koko ikänsä on viettänyt eläinten kanssa. Voin olla väärässäkin, mutta etköhän voi huoletta hankkia lapsia, sietävät sitten aikuisinakin paremmin eläinpölyä. Eikös allergia enimmäkseen johdu liiasta puhtaudesta? Ketkään "huonommista" perheistä olevat tuttuni eivät ole allergisia ja itsekin olen kiitollinen, että olen pienenä imeskellyt kiviä ulkona ja muuta vastaavaa. :) (Taisi mennä jo vähän aiheen vierestä...)

        Auttaako siedätyshoito kissa-allergiaan? Itse todennäköisesti saisin lopulta astman, jos nyt jostain syystä allergia puhkeisi, sillä ei "pieni" niiskutus kissasta saisi luopumaan. Vaikka jaa, astmaoireinen mummoni on monta vuotta asunut saman katon alla koiran kanssa eikä mitään ongelmia, hengittää yhä.


      • hirni_mikmiu
        koditonhoure kirjoitti:

        Harvemmin kai allergia iskee sellaiseen, joka koko ikänsä on viettänyt eläinten kanssa. Voin olla väärässäkin, mutta etköhän voi huoletta hankkia lapsia, sietävät sitten aikuisinakin paremmin eläinpölyä. Eikös allergia enimmäkseen johdu liiasta puhtaudesta? Ketkään "huonommista" perheistä olevat tuttuni eivät ole allergisia ja itsekin olen kiitollinen, että olen pienenä imeskellyt kiviä ulkona ja muuta vastaavaa. :) (Taisi mennä jo vähän aiheen vierestä...)

        Auttaako siedätyshoito kissa-allergiaan? Itse todennäköisesti saisin lopulta astman, jos nyt jostain syystä allergia puhkeisi, sillä ei "pieni" niiskutus kissasta saisi luopumaan. Vaikka jaa, astmaoireinen mummoni on monta vuotta asunut saman katon alla koiran kanssa eikä mitään ongelmia, hengittää yhä.

        Kyllä kai se vähän niin on...Kaverini äidillä oli sellainen filosofia että lapset saa syödä koiranpaskaa ja hiekkaa ulkona, se kasvattaa niiden vastustuskykyä...:) Ainakin kaverini ja hänen veljensä ovat ihan terveitä ihmisiä.
        itse olen sairastellut sairastelemasta päästyäni, ja olen ikuisesti katkera siitä että äiti perheessä kulkevan tarinan mukaan kiskoi kastemadon suustani joskus kaksivuotiaana. Kaiken täytyy johtua siitä:)
        No, tämä menee jo aiheen vierestä.

        Meillehän Eemu tuli niin että ei ollut varmaa kestääkö terveydentilani sitä (vaikka olikin etsitty sille jo valmiiksi koti johon se olisi muuttanut jos keuhkoni olisivat räjähtäneet). Oikeastaan tyhmää ja vastuutonta -mistä olen itse tässä paasannut- mutta juttu on ehkä se, että vaikka tekeekin jotain harkitsemattomasti, kasvaako tämän "virheen" jälkeen ottamaan vastuun tekonsa seurauksista. Meillä on terveyden suhteen onneksi mennyt aivan mainiosti, kävin tällä viikolla lääkärillä ja se sanoi että olen normaali, en saa vaan alkaa polttaa tupakkaa;) Kissoista ei mitään oireita!


      • Appux
        hirni_mikmiu kirjoitti:

        Tuo allergia on tosiaan jännä juttu. Kuten sanoinkin, tuntuu että osa ihmisistä käyttää sitä "tekosyynä" kissasta luopumiseen. Kissa huutaa ikävästi ulos ja leikatakin se pitäisi...ja johan alkaa nenää kutittaa. Ja eikös vain tässä olekin sairasteltu useampia flunssia kissan tulon jälkeen...kyllä, kissa-allergiaa sen täytyy olla!
        Tuollaisessa tapauksessa ongelma on kyllä ihmisen omassa ajatusmaailmassa ja heijastuu varmaan muissakin asioissa tuollaisena itselleen valehteluna ja vastuuttomuutena.
        En tiedä onko tämä spekulointi totta. Jos nämä epäilykset ovat oikeassa, on tuollainen toiminta tietysti raukkamaista, koska se saattaa epäilyksen alaisiksi myös niiden ihmisten motiivit joilla tuo tilanne on todellinen. Koska on hirveää joutua luopumaan rakkaasta lemmikistään terveydentilan vuoksi -olen kokenut sen lapsena, lemmikkikanini annettiin kaverilleni hoitoon(onneksi se löysi kodin niin helposti) koska sairastelin niin paljon ja sen kuivikkeet&heinät ärsyttivät hengitysteitä. En koskaan halua joutua luopumaan kissoistani, ja olo on välillä suunnilleen sitä luokkaa että en hanki lapsia koska ne voivat tulla allergisiksi...

        Saattaa olla että osa noista tapauksista on sellaisia, joissa ei esimerkiksi ole käyty allergiatesteissä, vaan poistetaan suoraan ilmeisin oireiden aiheuttaja eli kissa. Mene tiedä. Tämä on pelkkää spekulointia.

        Joskus ihminen herkistyy kissalle ajan kanssa. Tällöin hän ei ole saanut oireita esim. tuttujen kissoista eikä testissä näytä allergiselta, mutta viikkoja-kuukausia kestäneen jatkuvan altistuksen seurauksena voi allergia kehittyä. Yleensä allergiaa ei heti tunnista ja jos kissa on rakas, niin ongelman tunnustaminenkin on vaikeaa. Näin ollen 12 viikkoisena otettu kissa on mitä todennäköisimmin juuri siellä vuoden hujakoilla kun luopuminen käy välttämättömäksi (varsinkin, jos ennen sitä käydään läpi testirumba ja erilaiset hoitovaihtoehdot). Kissa-allergia on hyvin yleinen (yleisempi kuin esim. koira-allergia) eikä sen puhkeamista voi ennustaa.

        En siis lähtisi kovin jyrkästi noita ihmisiä tuomitsemaan, useimmilla varmaan on kyseessä aivan oikeasti kova paikka kun rakkaasta lemmikistä joutuu luopumaan.

        Muitsta mainitsemistasi syistä (kuten muutto ja perheenlisäys) olen ihan samaa mieltä: ne eivät ole mikään syy lemmikistä luopumiseen. Tulee kuitenkin muistaa, että terveydenhoitajat ym. uskollisesti pelottelevat äitejä vauvoja tukehduttavilla kissoilla (puppua) ja tuomitsevat vanhempia, jotka eivät kissassa luovu "lapsen hyväksi". Vaatii siis aika paljon munaa pitää neuvolassa päänsä henkilökunnan paheksunnan alla ja varsinkin ensimmäistä lasta odottava herkästi uskoo kaiken, mitä ammattilainen sanoo. Terveydenhuollon asenteissakin on siis parantamisen varaa!

        Allergia olisi hyvä testata ennen kissan ottamista sekä kokeilla altistusta ottamaalla jonkun kaverin kissa hoitoon loman ajaksi/vierailemalla kissaperheissä. Ennen kissasta luopumista tulisi tietenkin myös varmistaa, että ongelma tosiaan on kissa, eikä esim. kissanhiekka, asunnon home tai rankka siitepölykevät. Kuten sanoit, jotkut eivät vaivaudu tuota selvittämään...


    • tulevaisuuttasi?

      En minäkään ymmärrä sellaisia ihmisiä, jotka hetken mielijohteesta ottavat kissan sen kummempia ajattelematta...

      Mutta oletko itse ajatellut, kun joskus lapsia saat, että mitä teet jos lapsella on allergia? Kun sanoit ettei lapset/vauvat aja sun kissoja pois... Et voi koskaan tietää mitä tulevaisuus tuo tullessaan.

      En tarkoittanut olla näin kritisoiva, koska itsekin olen kissa ihminen, mutta aina joksus ihmisillä on oikeastikin hyvät syyt tekoihinsa...

      • Appux

        Varmaankin alkuperäinen tarkoitti niitä, jotka lupuvat kissasta jo ennen lapsen syntymää - silloinha syynä ei voi olla lapsen allergia. Yllättävän moni kuvittelee, että kissan pitää lähteä kun vauva tulee.


      • hirni_mikmiu

        Tuossa yllä olevissa viesteissä juuri pohdiskelin sitä, jos omalla lapsella tulevaisuudessa onkin allergia...
        En myöskään tarkoittanut kritisoida niiden ihmisten tilannetta, joilla allergia on todellinen syy kissasta luopumiseen, ilmeisesti en ole osannut olla tarpeeksi selväsanainen tässä asiassa, tai sitten lukija ei ole lukenut viestejäni ajatuksen kanssa. Jokatapauksessa, siteeratakseni itseäni sanoin sen näin:
        "Jos nämä epäilykset(siis kissasta luopuminen allergiaa tekosyynä käyttäen) ovat oikeassa, on tuollainen toiminta tietysti raukkamaista, koska se saattaa epäilyksen alaisiksi myös niiden ihmisten motiivit joilla tuo tilanne on todellinen."
        Eli, mielestäni ei todellakaan ole väärin antaa kissaa pois jos perheessä on tutkittua kissa-allergiaa.
        Mielestäni on väärin antaa kissa pois allergiaa tekosyynä käyttäen jos syy on jossain ihan muualla.
        Koska silloin jotkut skeptiset ihmiset (kuten minä) alkavat epäillä kaikkia jotka sanovat antavansa kissan pois allergian takia. Vaikka me skeptisetkin ihmiset tiedämme etteivät epäilyksemme todista vielä mitään: eli, se että epäilemme jotain ei tarkoita että uskomme olevamme oikeassa.


    • tyttö

      Liian usein kissa on vain väline (kodikkuuden tuoja), kuten koirakin. Kissa on ihana niin kauan kuin se itselle vain sopii. Noista apulan ilmoituksista eniten tyrmistyttää alle puolivuotiaiden kissojen eteenpäin luovutus, viimeisimpänä annettiin 4kk kissanpentu pois eikä siinä mainittu mitään syytäkään. Lieneekö kyllästymisen paikka jo pennun touhailuun vai onko kissan kanssa tullut muita ongelmia. Kerran eläinsuojeluyhdistykselle toi nuoripari kissanpentua, sillä oli pissaongelmia, mutta ei tämä nuoripari ollut katsonut ongelmaa silmiin, vaan osoittanut vain sitä kissaa!?!

      Toinen nuoripari päätti haluta kissanpennun vauvan korvikkeeksi. Tuli heille kaksi kissanpentua, tuli niiltä jälkeläisiä, annettiin äiti ja isikisu pois, jätettiin jälkeläinen ja otettiin sille kaveri, annettiin nekin pois. Ja sitten... sitten tuli ihmislapsi! Sitä ei annetakaan pois; mutta missä on vastuu ja järjenkäyttö, moraali?

    • HepotusHopotus

      Kerrankin asiallista tekstiä!

      On se vaan niin, että kun kissanpentu on näyttänyt NIIN söpöltä luovutuspaikassaan ja ollaan mietitty kokonaiset kaksi päivää että ottaako kissan vai ei, niin kyllä siinä pieni, vaativa ja hämmästynyt kissaparka laitetaan toiselle sijalle, ja luovutetaan eteenpäin. Pahimmassa tapauksessa ei katsota minne sen pennun luovuttaa, vaan se saattaa joutua kesäkissaksi, tai jonkun hullun tapettavaksi.

      Ja yleensä nuo "kissan ongelmat" ovat ihmisestä itsestään lähtöisin, ei kissasta. Lapsetkaan eivät kasva hemmotelluiksi jos ei niitä hemmotella, ja kissahan on ikuinen lapsi. Tottakai se pissii vääriin paikkoihin jos virtsaputkentulehdusta hoideta, ja varmasti tulee pentuongelmia, jos ei kissaa leikkauteta. Ja loppuikänsä kissa kinuaa ruokaa, sen hiekat on vaihdettava, ja sitä on ulkoilutettava. Taitaa nämä nykyajan vastuuttomat omistajat olla vaan liian laiskoja ja heikkoluontoisia etteivät osaa tehdä muuta kuin luovuttaa.

      Missä on ihmisten vastuu? Missä on vanhempien vastuu kun lapsi kinuaa "ihanaa, sööttiä kissimirriä"? "Ota äiti tuommoinen kissi meille, joooooko??" Ja sitten sitä otetaan kissa ja viskataan parin kuukauden päästä avuttomana tienposkeen. :( Tai sitten juuri annetaan pois, mielellään ilmaiseksi hetipiannyt, ja kaikki tarvikkeet samantien. Ohhoh, ei ollutkaan kissa enää söpö kun siitä tuli aikuinen, ja alkoi mouruamaan. Parvekkeellekin pitäisi hankkia verkotus, ei ole rahaa, kissa pois. Ja sitten uhkaillaan lopettamisilla, että ihmiset ottaisivat kissan kiireessä. Ja sitten tulee taas uusi kierre uusine ongelmineen, ja kissan elämä on niin pitkään vaikeuksissa ennenkuin tulee oikea omistaja, ja silloinkin saattaa olla liian myöhäistä.

      Surullisia tapauksia ovat juuri liian aikaisin luovutetut kissat, mutta myös "söpöyden poismeno" aikaiset kissat, eli aikuiset. Kyllä ihmiset ovat vaan niin typeriä ja julmia, mutta onneksi maailmassa on oikeitakin kissaihmisiä, jotka tekevät kaikkensa, että kisu saa parhaimman mahdollisen elämän.

      Ihanaa päivänjatkoa, pelastitte päiväni :)

      • Justjoooooo

        Haista sinä home. "Taitaa nämä nykyajan vastuuttomat omistajat olla vaan liian laiskoja ja heikkoluontoisia etteivät osaa tehdä muuta kuin luovuttaa." No selvästi olen heikkoluontoinen luovuttaja kun en jaksa pitää kissaa joka vie minulta jatkuvasti yöunet. Mä en jaksa päivisin en mitään ja opiskelut menee päin persettä kun en saa levättyä. Mä en päättänyt kissan ostamisesta vaan vanhemmat ja en pienenä lapsena voinut käsittää sitä vastuuta. En jaksa korjata sen kakkoja tai ruokkia ja ahdistaa tosi paljon koko kissa. Mä yritän parhaani, mutta masennus taustalla en pysty enkä kykene kaikkeen. Pakko luovuttaa. Kaikki kun ei vaan ole niin yksinkertaista.


    • Eulalia

      Sehän on se ikä jossa monet tajuavat että herrajjestas se kissa pitäisi LEIKKAUTTAAKIN...

      Siinä vaiheessa sitten niitä "allergioita" puhkeaa ja tulee pitovaikeuksia (kiima riivaa kissaa) etc.

      Kannattaisi ehkä enemmän mainostaa sitä ihmisille minkä hintainen se leikkaus on, ettei sitten tule mitään ylläreitä. Minulle se oli helvetinmoinen ylläri millaiseen summaan se hinta oli kiivennyt 15 v aikana - kun ei tässä välillä ollut tarvetta leikkauksiin.

      Mutta pallit lähti, kumminkin, x 2.

    • Milla-M

      Itselleni niin kissat kuin koiratkin ovat olleet koko elämäni todella rakkaita perheenjäseniä, joten on hieman vaikea yrittää ymmärtää niitä ihmisiä, jotka ottavat eläimen siitä sen enempää piittaamatta.
      Itselleni jos tulisi joku akuutti tilanne, ettei eläimiä voisi enää mukamas pitää, yrittäisin kyllä viimeiseen asti etsiä keinoa pitää rakkaat ystäväni. Jos tilanne menisi siihen, etten pystyisi heille todellakaan tarjoamaan arvoistaan kotia, tulisi luopuminen ehkä ajankohtaiseksi puheenaiheeksi.

      Näin ei ole onneksi käynyt, enkä kyllä tiedä mitään tilannetta, jossa niin voisi käydä. Joillekin voi tosiaan tulla pahoja tilanteita, toisilla se on vain piittaamattomuutta. On kyllä vähän vaikea karsia noista ilmoituksista ne, jotka ovat siitä piittaamattomuudesta: Ihmiset kun voivat keksiä mitä tahansa.

      Mutta näitä tulee varmasti aina olemaan, eikä sille minkään mahda. Onneksi sentään etsivät kissoille uusia koteja. Osa ei varmasti vaivaudu tekemään edes sitä vähää.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 193
      2569
    2. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      203
      2318
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      63
      2262
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      176
      1762
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1354
    6. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      12
      1288
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1287
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      20
      1233
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1215
    10. Venäjän sissit lakkojohtajat

      Odottavat 'lisätä lakkoja' Toverit käskyttää. Eikä ensimmäinen kerta.
      Suomen Keskusta
      3
      1118
    Aihe