ahdistunut 11 -vuotias

Nimetön

11-vuotiaalle tytölleni on alkanut tulla ahdistuskohtauksia. Hän ei uskalla nukkua huoneessaan, vaan ainoastaan minun vieressäni. Hänellä on joka ilta vatsa kipeä, hän juoksee vessassa ruikulla monta kertaa illassa, koska pelkää nukkumaan menoa. Kotimme on turvallinen, ei ole mitään muutoksia sattunut, vanhemmat ovat kotona, ei alkoholiongelmia. Onko tämä vain lähestyvää murrosikää vai mitä teen???

15

7298

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tessa80

      mahdollisimman pian esim.nuorisopsykiatrian polikklinikalle.

    • keppälerttu

      onko jatkunut jo pitkään vai voisiko johtua koulujen alkamisesta?
      meillä molemmat isot lapset,12 ja 8,nukkuvat milloin missäkin,en edes muista koska viimeksi olemmat olisivat nukkuneet omissa sängyissään..
      eivät kyllä pelkää mutta haluavat vain jostain syystä nukkua sohvalla tms.
      olen ajatellut että jonkinlaista uhmaa nukkumaan menosta,kun eivät aikaa voi itse päättää,niin edes paikan.
      murrosikäkin voi reillä olla kyseessä,tai sen alku,lapsi ehkä pelkää sitä isoksi kasvamista,ei vain osaa sitä teille kertoa,sanoo pelkäävänsä jotain konkreettista (omaa huonetta öisin) kun sanat ei riitä selittämään oikeaa pelkoa.
      monet tuon ikäiset jo tulevat murrosikään,kuukautisetkin voivat jo alkaa.
      ehkä pelko onkin sitä että tajuaa kasvavansa ja luulee ettei kohta enää ole vanhemmilleen pikku tyttö ja siksi nyt "viimeiset hetket" haluaa olla pikku tyttö joka hakee turvaa..
      kannattaa jutella tytön kanssa,jos vaikka osaisi kertoa mikä pelottaa,varmaankin kyllä tarvitsee rivien välistä lukea..

      • ei näin

        itselläni oli tuohon aikaan sama ongelma

        ja voin sanoo että se ei johtunut maailman pelosta vaan painajaisista...

        todella kuvottavista semmoisista

        katselin pienenä PALJON k-18 matskua (sain sitä käsiini sensuurinkin alla)

        Näin kaikki ne kidutukset uudestaan

        katsoin myös paljon dokumentteja missä näky kuolleita ihmisiä

        näen vieläkin "painajaisia" mutta ne eivät enään vaikuta. Minusta on tullut jotain...

        painajaiset taas ovat lapsen oman mielen muunnoksia (ainakin minulla) mutta opin ajan kanssa lucid unen eli hallitsin uniani....

        Mut joo kai toi on suht "normaalia"

        Ps: kysyin kerran painajaiseltani: "miksi nään joka yö painajaisia" tiesin vastauksen: (koska tämäkin oli oman mieleni tuottama uni) "koska oot niin kusipää jätkä" olin loukannut erästä ihmistä josta välitin todella paljon

        kuulostaa sekopäiseltä ja sitä se on tietää että näkee unta ja hallitsee sitä mutta haluaa jatkaa painajaistaan tutkiakseen oman mielsensä syövereitä

        uskokoon kuka haluua


      • Nimetön
        ei näin kirjoitti:

        itselläni oli tuohon aikaan sama ongelma

        ja voin sanoo että se ei johtunut maailman pelosta vaan painajaisista...

        todella kuvottavista semmoisista

        katselin pienenä PALJON k-18 matskua (sain sitä käsiini sensuurinkin alla)

        Näin kaikki ne kidutukset uudestaan

        katsoin myös paljon dokumentteja missä näky kuolleita ihmisiä

        näen vieläkin "painajaisia" mutta ne eivät enään vaikuta. Minusta on tullut jotain...

        painajaiset taas ovat lapsen oman mielen muunnoksia (ainakin minulla) mutta opin ajan kanssa lucid unen eli hallitsin uniani....

        Mut joo kai toi on suht "normaalia"

        Ps: kysyin kerran painajaiseltani: "miksi nään joka yö painajaisia" tiesin vastauksen: (koska tämäkin oli oman mieleni tuottama uni) "koska oot niin kusipää jätkä" olin loukannut erästä ihmistä josta välitin todella paljon

        kuulostaa sekopäiseltä ja sitä se on tietää että näkee unta ja hallitsee sitä mutta haluaa jatkaa painajaistaan tutkiakseen oman mielsensä syövereitä

        uskokoon kuka haluua

        Kiitos kaikille vastauksistanne. Olemme menossa perheneuvolaan tämän ongelmamme kanssa.


    • äippä3

      kirjoja, katsonut liikaa tv:tä ja sieltä, mitä sattuu. Pelkotilat laukeavat juttelemalla ja turvaa antamalla eli anna tulla tytön viereen tai mene itse tytön huoneeseen nukkumaan. Ja kuuntele lasta, se on tärkeintä.

    • isäni, joka oli

      fyysisesti rajoja rikkova ja liian kiinnostunut meikäläisestä pienenä. Murrosiän nukuin ovi lukossa, jotta sain rauhassa nukuttua. Äiti ei uskonut minua ennenkuin aikuisena.

    • tyttö20

      hei!

      minulla ei siis oman muksun kanssa ole tuollaista ongelmaa, mutta itselläni on ollut pikku tytöstä lähtien.
      pienempänä piti aina olla ovi auki, ja valot palaa jossakin. maha oli aina kipeä ja paha olo.
      nyt kun on mies ja lapsi, niin voin huoletta nukahtaa pimeässäkin. mutta heti jos joudunkin olemaan jossakin yksin yötä,niin en kertakaikkisesti voi nukahtaa, ja on pakko panna valot jonnekin palamaan.

      tätä en tiedä että mistä johtuu, mutta luulempa että todellakin liian "pelottavat ja pahat" ohjelmat sen tekee. ainakin minulle on tehnyt, kun olen liian pienenä katsonut liian "vakavia" ohjelmia, jotka ei ole ollut vielä sen ikäiselle.

      juttele tyttösi kanssa.

    • yllättynyt itsekin

      onko perheessäsi mies, joka mahdollisesti käyttää sukupuolisesti hyväkseen tätä lasta.
      Älä nyt heti suutu tästä viestistä. Lähes kaikki äidit kieltää näkemänsä ja huomionsa tässä asiassa, alitajuisesti. se on niin kova juttu, mutta tyttö on tärkeämpi pelastaa kuin joku aikuinen joka on jo pilalla.
      Tämä tuli vaan ihan ekana mieleen....

      • Nimetön

        Kiitos vastauksistanne. Olen huomenna viemässä tyttöä lääkäriin. Seksuaalinen hyväksikäyttö on pois kuvioista, tokihan tuommoinen tulee mieleen.
        Koulun alkaminenkaan ei tyttöä masenna. Ongelmat olivat jo keväällä, mutta nyt ovat siis pahentuneet.Odotan edelleen neuvojanne!


      • Noora20
        Nimetön kirjoitti:

        Kiitos vastauksistanne. Olen huomenna viemässä tyttöä lääkäriin. Seksuaalinen hyväksikäyttö on pois kuvioista, tokihan tuommoinen tulee mieleen.
        Koulun alkaminenkaan ei tyttöä masenna. Ongelmat olivat jo keväällä, mutta nyt ovat siis pahentuneet.Odotan edelleen neuvojanne!

        miksi seksuaalinen hyväksikäyttö on suljettu pois kuvioista?

        Kerro sitten mitä sanottiin


      • nimetön
        Noora20 kirjoitti:

        miksi seksuaalinen hyväksikäyttö on suljettu pois kuvioista?

        Kerro sitten mitä sanottiin

        Olen kaiket päivät kotona tämän lapsen kanssa. Kesälomani on 3 kk. Lapsi nukkuu yöt minun vieressäni, isänsä nukkuu toisella puolellani. Muita miehiä/poikia ei elämäämme kuulukaan. Kävimme lääkärissä, joka sanoi tällaisen olevan yleistä tämän ikäisillä. Käski ainakin kuukauden nukkua juuri näin kuin nyt teemme. Jos ei ongelma lopu, käski ottaa yhteyttä perheneuvolaan.


      • Mie
        nimetön kirjoitti:

        Olen kaiket päivät kotona tämän lapsen kanssa. Kesälomani on 3 kk. Lapsi nukkuu yöt minun vieressäni, isänsä nukkuu toisella puolellani. Muita miehiä/poikia ei elämäämme kuulukaan. Kävimme lääkärissä, joka sanoi tällaisen olevan yleistä tämän ikäisillä. Käski ainakin kuukauden nukkua juuri näin kuin nyt teemme. Jos ei ongelma lopu, käski ottaa yhteyttä perheneuvolaan.

        "Muita miehiä/poikia elämäämme ei kuulukaan". Onko tyttö siis koko ajan silmiesi alla? Siis myös koulussa: opettajat/toiset oppilaat/joku koulumatkalla/kiusaaminen??? Entä kaverit/heidän vanhempansa/sisaruksensa? Jos vaiva helpotti kesän aikana ja pahentui koulun alun lähestyessä, panee kyllä miettimään...


    • mutsi45

      Hei! Ajattelin, että voisiko tytöllä olla joitakin asioita, joita ei saa siinä päivän tohinassa juteltua. Voisitko yrittää esim. viikon ajan tietoisesti rauhoittaa teille yhteistä kiireetöntä aikaa? Alkaisitte vaikka tehdä rauhallisia iltalenkkejä? Entä muut iltarutiinit? Saako äiti vielä tulla peittelemään? Joskus lasta voi jäädä askarruttamaan jokin asia, esim. kaveripiirissä vanhempien ero, kuolemantapaus tai jokin aikuisen "huumorimielellä" sanoma tokaisu.

    • vastaava ongelma...

      taisin olla myös jotain 11-vuotias kun yhtenä iltana vaan 'koko maailma pamahti päin kasvoja'... tajusin yhtäkkiä että elämässä on muutakin kuin ne pienet kuviot joihin oli tottunut, ja merkittävämpiäkin asioita kuin oman huoneen siivous ym. tajusin että oli myös kuolemaa, sairauksia, pahoja ihmisiä ym. näitä isoja asioita en sitten saanutkaan mielestäni pois, ja tunsin itseni todella oudoksi ja erilaiseksi muihin kavereihini verrattuna. eihän heidän kanssaan voinut tuollaisesta puhua, kun kaikki vielä suurinpiirtein leikkivät. äiti haukkui laiskaksi murrosikäiseksi paskaksi, itsekkääksi finninaamaksi ym. mutta en vaan saanut sanottua että mikä mua vaivasi. ahdistus oli kova, ja monet kerrat teki mieli vaan repiä vaatteet pois päältä ja raapia se ahdistus ulos. nukkumisesta tuli myös aika show. nukkuin 16-vuotiaaksi asti aina valot päällä, ja en uskaltanut laittaa silmiäni kiinni ennen kuin uni tuli väkisin. en tiedä mitä pelkäsin, mutta pelko oli välillä todella lamaannuttava. 16-vuotiaana siirryin omasta huoneestani olohuoneen sohvalle nukkumaan, jossa sitten nukuinkin kunnes omaan asuntooni muutin. ikinä en kenellekkään pelostani/ahdistuksestani osannut puhua, ja pidin kaiken yksin sisälläni. nyt vuosia myöhemmin läheisen kuoleman aiheuttaman ahdingon myötä olen pääätynyt psykotrepiaan jossa näitäkin aikoja on puitu. nykyään tuntuvat niin naurettavilta ajatuksilta, ja kun mitään yhtä tiettyä pelon aihetta ei ollut. vaan sellainen yleinen turvattomuus. olisin silloin hirveesti halunnut olla taas se äidin pikkutyttö, ja olisin vaan halunnut äidin halaavan mua ja kertovan rakkauttaan, ja sanomalla että ei mitään hätää. olisin halunnut nukahtaa äidin kainaloon, ja äidin silittävän hiuksiani. olisin halunnut että elämä olisi ollut yhtä helppoa kuin silloin kun olin ihan pieni.

    • Aina_myöhässä

      Jos ramppaa vessassa niin saattaa olla menkat alkanu sillo joo oon pikkase myöhäs

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      202
      7839
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4482
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      27
      2188
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      19
      2099
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      28
      1915
    6. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1765
    7. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1726
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      22
      1669
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1623
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1448
    Aihe