Kokemuksia raksalta

teutates

No joo elikkäs. Tahtoisin ilmaista kokemuksiani raksalta.
Työskentelin vuosina 2003 ja 2004 rakennustyömailla erään helsinkiläisen vuokrafirman laskuun suunnilleen puoli vuotta.
Firman kunniaksi täytyy sanoa että palkat maksettiin aina ajallaan ja oikean suuruisina joskin palkkani oli kouluttamattomana se TES:sin minimi. Palkkakuitit tulivat aina ajallaan ja työhaalarin ja takin ja kypärän ja turvakengät ja nallemyssyn sain ensimmäisenä päivänä.
Mutta alkoi vituttamaan pikkuhiljaa se ettei koskaan etukä'teen tiennyt kuinka pitkän pätkäpestin milläkin työmaalla tekee ja pomo aina välistä soitteli "että tää päivä oli sit vika tällä työmaalla ja venaa siin joskus 8 aikaan illalla niin mä soitan et mihin huomenna menet".

Tehtäväni olivat kaikenkarvaisia apparinhommia enemmän tai vähemmän mielenvikaisten mesujen alaisina (useimmiten täysin seinähullujen).
esim kerran mulle sanottiin: et roudaa tosta käsin 30kpl 300kg painavia lämpölasiovia yksin 100 metrin matka ja aseta kolleille talojen sisälle. Muitakin täysin älyvapaita ja faktisesti mahdottomia hommia mahdottomilla aikamääreillä tuli saatua. esim työmaalla oli töissä joku 200 miestä ja vesi-imureita oli 2 joista toinen hajalla ja rikkalapioita yksi harjoja nolla ja roskalavoja yksi puulavoja nolla ja sekin työmaan toisella puolella ja se tyhjennettiin kerran viikossa et koita nyt sit siistiä huone kun lapioita on työmaalla 5 ja kottikärryjä nolla ja kulkureitit kroonisesti tukossa ja 300 työmiehen raksalla kukaan ei vastaa logistiikasta. Mesut umpikännissä poislukien se yksi nuori sälli joka oli aineissa.

Työskentelin yhteensä kahdellatoista eri pääkaupunkiseudun raksalla ja näky oli suunnilleen sama joskin yksi hyvä työmaa oli joukossa (eli YIT:n ison omenan viereiset kerrostalot) jossa tein yhden päivän lumen luontikeikan joskus 2004 helmikuussa.
Omien kokemuksieni valossa asiat olivat surkeimmalla tolalla Skanskan työmailla kakkosena tuli NCC ja parhaat työmaat olivat lujatalon ja YIT:n. YIT:llä en nähnyt yhtäkään kännistä mesua/duunaria enkä yhtäkään huumeveikkoa ja Skanskalla niitä taas kuhisi.

Lopulta työnantajani joka nyt oli ihan kusipää itsekkin soitti että tuleppa käymään huomenna toimistolla. No menin ja tää ilmotti et "sä et oo oikein sopeutunu työyhteisöön". Joo'o en varmaankaan kun firman 40 vakijätkästä (joita samalla työmaalla oli kerrallaan 2-4) 33kpl oli työaikana Oxota olutta kittaavia tenuja ja 2 mielenterveysongelmaista jotka saatto koskatahansa lähtee liitämään ku kuulivat ääniä päässään ja 2 pikkurikollista jotka kuluttivat työpäivät heitellen puukkoa seinään ja elvistellen rikosrekisterillään. Jäljelle jäi siis kolme äijää minä yks Eikka (55v) ja yks Samuli (35v) jotka tehtiin töitä ja kukaan meistä ei oikein jaksanu niitä sekopäitä. Eikka sanoki mulle et lähe näiltä työmailta karkuun ku oot nuori vierlä se ite sano olevansa niin vanha et mikään muukaan ei enään luista. Ja tää anssi teki hommia maksaakseen jonku velan pois vaikka koulutukseltaan olikin joku graafikko.
Eli ei ihme etten sopeutunu työyhteisöön no sanoin pomolle et "ihan sama" ja sovittiin et seuraavana päivänä loppitilin palkkakuitti ja työtodistus odottaa pöydällä ja työtodistuksessa lukee et määräaikanen työsopimus ja mä tuon työkamat ja et sen jälkeen ei enää nähä.
No niin se menikin ja sen jälkeen en oo raksalle menny.

Ps. näin tossa Anssia kaupassa ja se oli kuulemma ryhtyny Teboilin kassaksi oli kuulemma saanu sekin tarpeekseen.

8

5401

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ex-raksa

stooria

• saa jatkoa

Kyllä tuo juttu on niin totta .Kyllä olen myös huomannut nuo samat epäkohdat niin moneen kertaan.Itse olen ollut yli 20 vuotta timpurin hommissa raksalla ja oon ihmetelly tuota samaa menoa.Rakennusliitto ja työnantajat ovat sitä mieltä, että kaikilta osin rakennuksilla on asiat kunnossa.Ihmetellä sopii, että miten on mahdollista että näitä tarinoita kuulee päivittäin?

• yleistystä

Suurelta osalta ihan paskapuhettä tämäkin avautuminen.
      No, hyvä jos helpotti.

• Enpä usko

Kyseessä olevan pelkästään yleistystä. Vuokratyöntekijöiden asema ei tänäpäivänä ole kovin kehuttava. Toisaalta firmoissa olisi kova tarvis rakennusmiehistä ja kirvesmiehistä ,mutta silti he sortuvat useinmiten vuokratyövoimaan....joskin työntekijän asema pääurakoitsijankaan töissä ei ole kovin kummoinen.En haluaisi yleistää tai tuomita ,mutta omakohtaisetkin kokemukset ovat sitä luokkaa , että uskon tuon tarinan ja hullumpiakin tapauksia olen nähnyt.

• ex-raksa
        Enpä usko kirjoitti:

Kyseessä olevan pelkästään yleistystä. Vuokratyöntekijöiden asema ei tänäpäivänä ole kovin kehuttava. Toisaalta firmoissa olisi kova tarvis rakennusmiehistä ja kirvesmiehistä ,mutta silti he sortuvat useinmiten vuokratyövoimaan....joskin työntekijän asema pääurakoitsijankaan töissä ei ole kovin kummoinen.En haluaisi yleistää tai tuomita ,mutta omakohtaisetkin kokemukset ovat sitä luokkaa , että uskon tuon tarinan ja hullumpiakin tapauksia olen nähnyt.

totta ja syynä siinä rakennusliikkeiden ahneus pompottavat tekijöitä miten vaan

• teutates

Ei muuten ollut paskapuhetta.
        Muutin joitain nimiä mutta asiat menivät juurikin noin.
        Tosin voinen mainita että tiedän myös hyviäkin työmaita. Tein kerran yhden päivän keikan yhdellä YIT:n työmaalla jossa asiat olivat kunnossa ja puulavankin sain puolessa tunnissa kun sanoin mesulle että sellainen tarvitaan.
        Hyvän ja huonon työmaan useimmiten erottaa se että huonolla kukaan ei vastaa logistiikasta ja kulkureitit ovat täynnä kaikkea roinaa. Myös mesujen ja duunareiden kännisyys aste vaikuttaa asiaan. Tällä YIT:n raksalla kukaan ei ollut kännissä tai aineissa.

• kurkki

Teutates on nähnyt pahaa unta,uskottelee meille,että kaikki on totta.Itselläni on neljänkymmenen vuoden
      kokemus raksalta,ei koskaan näin hurjia juttuja,kaikkea pientä aina sattui ja tapahtui.
      Huume hörhöjä tasan yksi kappale,sekin vain kaksi päivää.(pomo antoi kenkää)Kokemukseni ovat vuosilta
      1952-1992.

• teutates

No se oli silloin se mutta meneppäs jollekkin suht isolle nyt esim. Skanskan työmaalle Helsingissä tänäpäivänä niin asia on eri kuin silloin. Suurin osa siitä sitkeästi elävästä myytistä jossa raksalla työtä tekee raavaita miehiä on syntynyt juurikin vuosikymmeniä sitten. Nykyään töitä tekee urakkaporukat ja työmiehen keski-ikä alkaa olla isoisä tasoa. Mene oikeasti kattomaan sitä menoa. Joillakin työmailla työnjohto on henkisesti tasapainoista mutta valitettavan usein valkokypärän alta löytyy täysi seinähullu.

Niin sellainen juttu kaikille mesuille ja tulevlle mesuille että jos vuokraat miehiä niin älä odota liikoja sillä kukaan ei tee 8 eurolla tunnissa sellaista hommaa mihin vaatii vuosien kokemusta ja taitoa. Eli halpaa ja hyvää ei ole olemassakaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. R.I.P Marko lämsä

Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi
      Tampere
      62
      4282
    2. Vappu terveiset kaivatullesi

otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡
      Ikävä
      154
      1812
    3. Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut

Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html
      Maailman menoa
      14
      1513
    4. Puskaradio huutaa

Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !
      Suomussalmi
      35
      1278
    5. Miksi aina vain seksiä?

Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau
      Sinkut
      168
      1063
    6. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      56
      914
    7. Vieläkin jaksaa

naurattaa. 😆 🐽🐷🤣 M - N
      Ikävä
      78
      904
    8. Martinalta vakava ulostulo

Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      167
      829
    9. Hei rakas A,

olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en
      Ikävä
      54
      811
    10. Kyllä sitä on tyhmä

Ettei aikoinaan sua ottanut. Huomenta❤️
      Ikävä
      39
      781
    Aihe