AMK:n opettajaksi?

Felix

Kuinka vaikea on päästä AMK:n opettajaksi verrattuna vaikka lukioon? Täytyykö käytännössä olla joku tohtorin tutkinto plakkarissa ja miljoonan vuoden työkokemus takana, vai otetaanko sinne oikeasti ihan perusmaistereita? Opetustyö kiinnostaa kovasti, mutta kasvatushommat ja vastaava ei niinkään, ja jotenkin se AMK vaikuttaa kiehtovalta paikalta.

7

1922

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

Taitaa olla perusvaatimuksena maisterin tutkinto, soveltuvaa työkokemusta - olisikohan ollut 3 vuotta - ja mielellään opettajan pedagogiset opinnot tai sitten jos niitä ei ole, ne pitää suorittaa työn ohessa mikäli haluaa saada vakituisen viran. Yliopettajaksi vaaditaan muistaakseni vähintää lisurin paperit - mielellään tietenkin tohtori. Kysy vaikka työkkäristä nuo vaatimukset - jossakin asetuksessahan ne on tarkemmin selitetty.

• Felix

Tietääkseni se 3 vuoden työkokemusvaatimus koskee vain niitä opettajia, jotka opettaa ammattiopintoja, eli ei esim. matikan ja kielten opettajia. Olen kyllä ottanut selvää virallisista kelposiisvaatimuksista, mutta miten ne toteutuu käytännössä? Onko virkoihin niin paljon hakijoita, että pelkillä maisterin papereilla on turha edes yrittää?

• VilleEemeli

Jos haaveilee päätyvänsä päteväksi opettajaksi niin kannattaa hiukan opetella tuota tiedonetsintää... tietysti voisi kuvitella että sitä korkeakouluopiskelijalta voisi muutenkin edellyttää, mutta toivottavasti olet opintojesi alkuvaiheessa...

Itseltäni tämän tiedon löytämiseen meni 47sek. joten voin sen sullekin kertoa... jos ois menny yli minuutti niin en luultavasti kertoisi.

Asetus ammattikorkeakouluista, §24:

Opettajien kelpoisuusvaatimukset
      Ammattikorkeakoulun yliopettajalta vaaditaan soveltuva jatkotutkintona suoritettu lisensiaatin tutkinto tai tohtorin tutkinto ja lehtorilta soveltuva ylempi korkeakoulututkinto.

Erityisestä syystä yliopettajan virkaan tai toimeen voidaan 1 momentin estämättä nimittää ylemmän korkeakoulututkinnon suorittanut henkilö ja lehtorin virkaan tai toimeen henkilö, joka ei ole suorittanut ylempää korkeakoulututkintoa, jos nimitettävä henkilö on erittäin hyvin perehtynyt viran tai toimen tehtäväalaan.

Yliopettajalta ja lehtorilta, jonka opetustehtävään pääosin kuuluu ammattiopintojen järjestäminen, vaaditaan lisäksi vähintään kolmen vuoden käytännön kokemus tutkintoa vastaavissa tehtävissä.

Ennen kuin käsi- ja taideteollisuusalan, viestintä- ja kuvataidealan, teatteri- ja tanssialan tai musiikkialan yliopettajan tai lehtorin virka tai toimi julistetaan haettavaksi, ammattikorkeakoulu voi päättää, että hakijoilta vaaditaan edellä tässä pykälässä säädettyjen vaatimusten sijasta tehtävän hoitamisen edellyttämät taiteelliset ansiot.

Tuntiopettajalta vaaditaan, mikäli mahdollista, vastaava kelpoisuus kuin viran ja toimen haltijalta.

Eli näin sanoo asetus. Koulu voi toki sitten linjata omiaankin, juurikin esim. työkokemusta.

Mitä tarkoitat perusmaisterilla? Yleensähän nämä jatkotutkinnot ovat aika huuhaata ja ajan tuhlausta. Toki tietynlaisessa tutkimuksessa tarvittavaa. Esim. liike-elämän johtajista vain harvoilla on jatkotutkintoja.

• Felix

Ehdit näköjään viestisi kanssa minuuttia aiemmin kuin minä. Äskeisessä viestissäni jo tarkensinkin, että tarkoitin nimenomaan sitä, millaiset mahdollisuudet esim. perusmaisterina on todellisuudessa päästä AMK:hon opettamaan. Ja se perusmaisteri sitten, tarkoitin sillä pelkän maisterin tutkinnon suorittanutta opettajaa, jolla ei ole mitään erityisiä ansioita alallaan. Tällainen hakijahan jää varmasti jalkoihin, jos samaa työpaikkaa hakee vaikka kymmenen alalla pätevöitynyttä tohtoria.

• opettajana
        Felix kirjoitti:

Ehdit näköjään viestisi kanssa minuuttia aiemmin kuin minä. Äskeisessä viestissäni jo tarkensinkin, että tarkoitin nimenomaan sitä, millaiset mahdollisuudet esim. perusmaisterina on todellisuudessa päästä AMK:hon opettamaan. Ja se perusmaisteri sitten, tarkoitin sillä pelkän maisterin tutkinnon suorittanutta opettajaa, jolla ei ole mitään erityisiä ansioita alallaan. Tällainen hakijahan jää varmasti jalkoihin, jos samaa työpaikkaa hakee vaikka kymmenen alalla pätevöitynyttä tohtoria.

Olin vuosia AMK-opettaja. Suurin osa kollegoistani oli "perusmaistereita", muutama lisensiaatti ja joitakin tohtoreita. Pari kourallista teki lisensiaatti- tai tohtoriopintoja, ja minusta ainakin näytti, että AMK-kentällä niihin rohkaistiin ja esim yliopettajilta niitä edellytetäänkin. Mutta lehtorin kelpoisuusvaatimus on yleensä maisteri, ja kyllä minusta uusia opettajia otettaessa enemmän annettiin painoa muulle osaamiselle kuin tieteelliselle opiskelulle sinänsä.

Aloitin itsekin lisensiaattiopinnot opetustyöni ohella, mutta totesin, että minun työssäni oli enemmän hyötyä muunlaisesta jatkokoulutuksesta kuin tieteellisestä tutkijakoulutuksesa, ja ihan vapain mielin myös jätin ne sikseen.

• Lehtori

Itse olen vähän ajan päästä valmistuva matemaattisten aineiden lehtori. Itsekin olen AMK open virkaa miettinyt ja täytyy sanoa että ihmettelen miksi sinne vaadittaisiin pätevämpää opettajaa kuin lukioon.

Olen muutaman kerran selaillut jotain AMK inssien fysiikan ja matikankirjoja ja eipä niissä juuri mitään uutta tule mitä lukiossa ei oltaisi opetettu.

Oikeastaan minä oikein yllätyin kuinka perusasioita AMK:ssa vielä käydään läpi, mutta toisaalta pääseehän sinne suoraan ammattikoulusta. Ammattikoulussa ei kuitenkaan varmaankaan ole minkäänlaista vektorilaskentaa, fysiikan heittoliikkeita tai muita perusjuttuja joita lukiolaisten tulisi hallita.

AMK open peruspalkka on aika hyvä verrattuna vaikka lukiolehtoriin, mutta loppupeleissä kun lukiossa ottaa vähän ylityötunteja niin palkoissa ei taida niin kovin suurta eroa enää olla (3000-4000e/kk). Ehkä jokin yliopettaja sitten tienaa jo enemmänkin...

• opettaakseen

amkissa.

Esim. merenkulun ammattikorkeassa voi merikapteeni opettaa. Koulu tuottaa omat opettajansa, mikä on vähän hassua.

Kyseessä oleva koulu on tosin oy, että ehkä siellä ei niin katsota tieteellistä pätevyyttä.

Palkka on silti helposti yli 4000

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3141
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1600
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1462
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1369
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1324
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      156
      1236
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1178
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1009
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      922
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe