Vedeneristys kerrostalossa

Jape

Kylpyhuoneremppa kerrostaloasunnossani lähestyy, ja kävin kysäsemässä asiasta isännöitsijältä. Hän sanoi ettei taloyhtiö osallistu kustannuksiin vedeneristyksessä. Kommentti oli: "Ei sitä kannata ite tehdä, kannattaa teettää yrityksellä". Tarvitseeko se teettää sertifioidulla tekijällä? Jos teetän sen esim tuttavallani, kuka on virheistä vastuussa? Tekijä vai taloyhtiö? Tarvitseeko minun osallistua kustannuksiin, jos esim seinän alta (päätyseinän levy vaihdettava, joka on ulkoseinää vasten) löytyy jotain vikaa?

7

3049

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Miksi maksaa itse :-)

Jos olet varma, että seinässä on jotain vikaa, niin hommaa paikalle kosteusmittaaja ja joku rakennustarkastaja tekemään arvio kylpyhuoneen tilasta.

Kun sieltä sitten löytyy kosteutta, niin ilmoita taloyhtiölle, että kylpyhuoneestasi on löytynyt kosteutta ja se pitäisi korjata.

Jos ei tule mitään reaktiota, niin soita kunnan terveystarkastajalle ja hommaa sieltä lausunto kuinka elämä lähtee menemään alamäkeä, jos sitä kosteusvahinkoa ei korjata.

Ja tadaa.. taloyhtiö maksaakin sitten koko remontin. Itse maksat vain erotuksen, mitä tulee "normaalitason" ja haluamasi laatutason välille.

• teettäjällä

aina, ei se taloyhtiölle eikä tekijälle siirry.

Siis teettäjä ja myynnin jälkeen myyjä vastuussa piilovioista ja virheellisestä työstäkin.

Tekijän saa vastuuseeen vain tahallisesta vahingonteosta käräjien kautta, ei osaamattomuudesta.

Ja jos teetät tuntitöinä niin olet työnantajana vastuussa myös työjohdosta ja työn tuloksestakin.

• Kylppäriasentaja

Työn tekijällä on 10. vuoden vastuu, ei se vastuu, noin vaan myyjälle siirry, mikäli joku on ilman yhtiön lupaa tehnyt kylppäriremontin, myynyt asunnon ja seuraava omistaja myy delleen, säilyy työn tekijän vastuu tuon 10. vuotta, yhtiö voi remontin tehdä ja yhtiön velvollisuus on periä kustannukset tai osa kustannukista työn tekijältä.

Eli ei myyjää kaikkeen vastuuseen voi laittaa, edellisten tekemisistä.

• ....

Isännöitsijä määrää tarviiko tekijällä olla sertifikaatti. Sertifioitu asentaja joutuu tekemään vtt:lle jokaisesta eristämästään kopista selostuksen, eli periaatteessa jää vastuuseen. Vaikka isännöitsijä käy vielä tarkastamassa eristeen.

• kysymyksiä

Taloyhtiön vastuu vesieristyksistä selviää taloyhtiön yhtiöjärjestyksestä asiaan ei ole yleispätevää sääntöä mutta usein taloyhtiö hoitaa runkon ja osakas pinnat,Vesieristys kuuluu ensimmäiseen.Samoin ne vesieristyksen alla olevat levyt sun muut ne kuuluu aina runkoon eli taloyhtiö hoitaa ne yleensä.

Isännöitsijöitä valitettavasti on monenlaisia ja kaikki ei aina välttämättä tehtäviensä tasolla ota selvää oman yhtiösi asianlaidasta äläkä päästä isännöitsijää helpolla jos vaikuttaa laiskalta hoitamaan hommaansa eli selvittämään vastuukysymykset.

Jos taloyhtiösi yhtiöjärjestys siirtää sen vesieristyksen osakkaalle niin on se ja sama kenellä työn teetät sertifikaattia ei tarvita paitsi jos itse sen laitat ehdoksi,taloyhtiöllä ei ole laillista perustetta sitä vaatia,koska vesieristys ei ole luvanvaraista toimintaa eli sen voit halutessasi tehdä vaikka itse.
      Jos taas taloyhtiö maksaa vesieristyksen niin taloyhtiön edustaja voi halutessaan vaatia sertifikaattia mutta se ei ole silloinkaan pakollista.Yleensä sertifikaattia toivotaan ja vaaditaan vaan profiilinnosto syistä ja vakuuttavuuden lisäämiseksi.Mihinkään vastuuasioihin se ei vaikuta millään tavalla.

Lyhyesti sanottuna vesieristys sertifikaatti on pelkkää markkinointia.

Vastuu kysymys menee suurinpiirtein näin,Jos palkkaat firman tekemään eristyksen firma vastaa siitä,Jos palkkaat työntekijän tekemään sen niin vastaat vesieristyksestä itse,samoin jos suoritat varsinaisen työn itse.Jos vesieristys on oikein ja ohjeitten mukaisesti tehty ja silti menee pieleen niin eristysjärjestelmän tekijä eli tehdas on vastuussa.Tosin joka tapauksessa jos ongelmia ilmenee niin syyllisten etsiminen tulee olemaan työn ja tuskan takana.

• ehn

Tämä vastuunjako se tuntuu olevan hankala juttu. Me teemme kylppäriremontin koska lattiakaivon vierestä pääsee vettä lattiamaton alle. Isännöitsijä kävi myös sen toteamassa. Nyt tuntuu siltä, että isännöitsijä on sysäämässä tulevat lattian vesieristys (mahdollisesta lattian kuivattamisesta puhumattakaan)kustannukset meille. Perusteena on se, että edelliset asukkaat olisivat kylppäriä remontoineet ja sen seurauksena vesi pääsee maton alle. Milloin oletettu remontti on tehty, sitä ei isännöitsijä kyllä tiennyt.Meillä ei ole tiedossa, että edelliset olisivat remontoineet ja jos niin ovat tehneet niin siitä on kyllä (kylppärin ulkonäöstä päätellen) aikaa todella monta vuotta.
        Sapettaa tosi paljon, mekö nyt sitten maksamme lattian vesieristeetkin ?
        Jos lattiakaivo on vääränlainen tai vaikka vesieristeet puutteellisia miten pitkään edelliset omistajat ovat vastuussa ?
        Vaikuttaako asiaan ja vastuuseen se, miten kauan mahdollisesta remontista on aikaa, 12 tai 20 vuotta ?
        Alanko siis etsimään edellisiä asukkaita vetääkseni heidät tilille, asunnon ostosta on siis aikaa vähän yli 3 vuotta.
        Tätä meidän kylppäriä on muuten isännöitsijä käynyt katsomassa jo aiemmin, viime vuoden puolella ja silloin mitattiin kosteus jossa ei isännöitsijän mukaan ollut ongelmia.

• Jape

Kiitti kauheesti, tilanne alkaa minunkin päässäni hahmottumaan. Sen verran vielä, ettei ainakaan minulle annetussa yhtiöjärjestyksessä lue mitään korjausten siirtymisestä osakkaille.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      48
      1548
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      24
      1060
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      87
      1036
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      87
      965
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      896
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      841
    8. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      835
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      811
    10. 70
      779
    Aihe