Hitaasti olen vöitä napsinut vuosien varrella ja siniseen päätynyt. Tämmönen ongelma kuitenkin on olemassa: mattorandori tuntuu huonolta. Siis lähinnä se, kun joutuu ylivoimaisen ja yli-innokkaan vastustajan runnomaksi. Joutuu pakettiin, on kädet ja jalat solmussa, ei pysty hievahtamaankaan ja tuntuu siltä, ettei saa henkeä. Siinä tulee välillä sellainen pakokauhuinen olo, että tästä olisi päästävä. Tuntuisi kuitenkin naurettavalta ruveta aina saman tien antautumaan sidonnasta.
Pidän judosta todella, mutta tämä asia on muodostunut sellaiseksi ongelmaksi, että lopettaminen on käynyt mielessä. Pyydänkin nyt neuvoja kokeneemmilta judokoilta, mitä tälläiselle asialle voisi tehdä?
Matto ahistaa
22
2177
Vastaukset
- paininharrastaja
Itse olen harrastellut painia ja ongelmana on se kun haluaisi käydä kilpailuissa niin taso on aivan liian kova harrastelijalle.
Käyn joskus(harvoin) pienissä kisoissa joissa vastustajat ovat usein vielä poikaikäisiäkin mutta siltikin liian kovia.
Viimeksikin sarjassani oli 2 painijaa itseni lisäksi ja hävisin selälleen ekassa ja toisessa ylivoimaisesti pisteillä. Ei ole oikein mieltä ylentävää osallistua kilpailuun jossa joutuu 16 vuotiaan heittosäkiksi. Junttanostot varsinkin ovat pahoja.
Olisi tarve oikealle harrastesarjalle mutta ei varmaankaan löytyisi tarpeeksi osallistujia.- pena
Miksi et paininharrastaha kokeilis reenata hetken judoa ja käydä alempien vöiden kisoissa? judosta löytyy kuntoilijakisojakin ja lajit sen verran sukulaisia toisilleen ettei sulla kauaa mee oppiin sen verran judoa että voit alempien vöiden kisoihin mennä. Paljonhan noita painijoita on alempien vöiden kisoissa käynyt.
- tumppu1st
...mutta sinua vaivaa mitä ilmeisimmin ahtaan paikan kammo. Sille ei ole tuon mattopainin osalta mitään tehtävissä.
-T- malluzo
mulla on judo harrastus vasta alussa ja tykkään valtavasti,mutta....salillamme on yksi yli innostunut tuskan tuottaja joka kaivelee ,ohimennen sidonnoissa vatsaa terävillä kyynärpäillä,ensin luulin että kipukynnykseni on matala ja olen liian prinsessa...mutta kun muiden kanssa ei kyseistä ongelmaa ollut kiinnitin huomiota kaverin tyyliin ja hänen tuottamaan nimen omaan on kivun maksimointiin,kaivelulla,esim,keskelle rintaa isku kyynärpäällä,sit pieni säestys kylkiluita pitkin navan alle ja terävä painallus niin kyllä tähtiä näkyy,oon nykyään paniikissa kun joudun kyseisen jannun kanssa mattoon(olen nais judoka),mun on tehnyt mieli torppaa ukkoa kunnolla mutta en halua lähteä epäterveeseen urheiluun,sanoin kaverille asiasta mutta hän vetosi että kipu karaitsee ja että häntäkin miehet ottaa kovaa..vetosin että olen nainen..ja paikkani ovat heiveröisemmät..katsotaan onko kellään vastaavaa kokemusta.kyse on sii randorista ei ottelusta.
- meikämanne
malluzo kirjoitti:
mulla on judo harrastus vasta alussa ja tykkään valtavasti,mutta....salillamme on yksi yli innostunut tuskan tuottaja joka kaivelee ,ohimennen sidonnoissa vatsaa terävillä kyynärpäillä,ensin luulin että kipukynnykseni on matala ja olen liian prinsessa...mutta kun muiden kanssa ei kyseistä ongelmaa ollut kiinnitin huomiota kaverin tyyliin ja hänen tuottamaan nimen omaan on kivun maksimointiin,kaivelulla,esim,keskelle rintaa isku kyynärpäällä,sit pieni säestys kylkiluita pitkin navan alle ja terävä painallus niin kyllä tähtiä näkyy,oon nykyään paniikissa kun joudun kyseisen jannun kanssa mattoon(olen nais judoka),mun on tehnyt mieli torppaa ukkoa kunnolla mutta en halua lähteä epäterveeseen urheiluun,sanoin kaverille asiasta mutta hän vetosi että kipu karaitsee ja että häntäkin miehet ottaa kovaa..vetosin että olen nainen..ja paikkani ovat heiveröisemmät..katsotaan onko kellään vastaavaa kokemusta.kyse on sii randorista ei ottelusta.
Ei kuulosta asialliselta judolta. Kerro asiasta valmentajallenne joskus niin eiköhän hän nöyryytä pojan takas ruotuun. Judossa täytyy kuitenkin muistaa että ylempi vöinen /vahvempi on myös vastuussa alemman turvallisuudesta eikä judoon kuulu mitkään iskut rintaan tms. Tuntuu että kaverilla on jokin fetissi asian suhteen....
- __ss__
malluzo kirjoitti:
Kehotan sanomaan suoraan ko. kaverille, että ei ole judon hengen mukaista tehdä tahallisesti kipua tuottavia liikkeitä ja on kuitenkin tärkeää, että kaikilla olisi hyvä mieli myös treenien jälkeen.
Jos hän ei ymmärrä puhetta, niin sitten vain kohteliaasti kieltäydyt ottamasta ranttua hänen kanssaan. - täti
malluzo kirjoitti:
Judossa ei ole tarkoitus tuottaa kipua. Kieltäydy vaan suoraan moisesta sadistin kanssa matsaamisesta. Kipu ei jalosta ihmistä!
- pena
..vaihtoehtoa kuin reenata vaan enemmän sitä mattoa. matto on siitä mukava laji että siinä voi kehittyä hyväksi vanhemmallakin iällä.
kun sanoit että joudut yli-innokkaiden runnomaksi, niin tuli heti mieleen että mites sulla toi fysiikkapuoli? ehkä sun pitäis vahvistaa ittees vaikka puntisalilla. yleensä silloin kun on hyvässä fyysisessä kunnossa niin piene kolhut ja puristelut ei tunnu enää missään. - jallu
Et ole ainut . aina kun alan ottamaan mattoa alkaa välittömästi vääntö tilanteessa huimaamaaan kun en saa happea täytyy lopettaa ranttu heti alkuunsa. Olen käynyt monissa tutkimuksissa ,mutta lekurit ei ole löytänyt syytä siihen.Tiedän toisenkin tapauksen seurssani. Pystyssä tätä vaivaa ei ole.
- pohjosen poika
vastaushan on selvä: kovempaa matto treeniä ja enemmän! pohjois suomeen treenaamaan mattoa niin alkaa taso nousta, pohjoisessa treenataan enemmän mattoa kuin etelässä, se on kylmä fakta! etelänjudokat eivät usein tämän takia pärjää matossa, kun eivät sitä niin paljoa treenaa.
- Ruskea
Näitä "reenaa kovempaa ja enemmän"-vastaajia riittää varmaan jonoksi asti. Itselläni on ollut myös sama ongelma eikä aikataulut salli enemmän harjoittelua. Käyn 2 kertaa viikossa suunnilleen ja haluan pitää judon "vain harrastuksena" joten sama asia harmitti ja harmittaa enkä halunnut kuitenkaan lopettaa. Sain ruskean pari vuotta sitten ja aloitin junnuharjoitusten vetäjänä. Junnut ei saa rusikoitua ja ongelma on toistaiseksi poistunut, kunhan vältän treenejä joissa tiedän olevan näitä yli-innokkaita kavereita. Pärjään tällä konstilla mukavan harrastuksen parissa...
- Mattojudoka
Muutama käytänössä hyväksi havaittu vinkki:
- käyppä kokeilemassa vaihteeksi BJJ:tä (/lukkopainia) tai pyydä heidät omalle tatamille treenaan mattoa yhdessä Judokoiden kanssa. BJJ hemmot on todella hyviä mattokamppailijoita ja siinä oppii nopeasti ittekin
- muista että mattojudossa pitää käyttää jalkoja ja jalkapohjia kuin käsiä. Ole siis tässäasiassa rohkeasti apina! Itse otan usein heikompitasoisia matto-ottelijoita vastaan kokonaan ilman otetta. Hallinta toimii kyllä ilman raakaa voimaa ja repimistäkin
- käytä oman kehon painoa käännöissä, annkuroi itsesi kiinni vastustajaan ja huomaat kuinka kaveri kääntyy oman kroppasi mukana
- muksujudosta tuttu "napa-napaa vasten" on sidontojen kunkku! Älä turhaan rupea hifistelemään millään vyökoetekniikoilla, riittää kun kaveri on seljällään ja sinä hallitset häntä, mutta muista mukautua uken liikkeisiin sidonnan aikana. Taaskaan ei voimaa vaan mukautuimista. - Ubi Oshi
Minulla on Hokuto-ryu jujutsussa ruseka vyö ja 10 vuotta treeniä takana, ensi kesänä menossa dan-kokeeseen. Olen käynyt judossa pikkupoikana, jolloin suoritin vihreän vyön, nyt yli 10 vuoden jälkeen olen käynyt jujutsun lisäksi judossa kerran vikossa ja yllättävän hyvin jujutsu tekniikalla pärjännyt judokoita vastaan. Pystyssä olen heittänyt mustn vyön judokoita ja minua ei moni saa horjumaan, matossa kun otetaan ranttua, niin tehokkailla kipulukoilla ja kuristuksilla pistän monta judokaa taputtamaan.
jujutsu on huipputehokas itsepuolustuslaji ja sitä voi käyttää soveltaen judoon ja pärjät hyvin, kun muistaa että ei käytä niitä jujutsun tehokkaimpia tekniikoita, joita ei judossa sallita.- Munamoto
Mä olen treenannu puoli vuotta hapkidoa, eikä maajoukkuejudokoista ole enää mitään vastusta. Täytyy vaan varoa, ettei murjo niitä hengiltä.
- Haukotus
Just joo, et silviisii. Jujutsukat ovat kuin kymmenottelijoita. Jokaisella osa-alueella keskivertoja. Judossa Judoka pesee Jujutsukan, Karatessa Karateka pesee Jujutsukan. Miksi ? Koska ovat omalla osa-alueellaan parhaita. Ei kymmenottelija voita keihäänheitossa keihänheittoon erikoistunutta urheilijaa.
- JJ-..
Haukotus kirjoitti:
Just joo, et silviisii. Jujutsukat ovat kuin kymmenottelijoita. Jokaisella osa-alueella keskivertoja. Judossa Judoka pesee Jujutsukan, Karatessa Karateka pesee Jujutsukan. Miksi ? Koska ovat omalla osa-alueellaan parhaita. Ei kymmenottelija voita keihäänheitossa keihänheittoon erikoistunutta urheilijaa.
Jujutsu moderni esim. hokuto on kova laji ja monipuolinen, totta kai jos mennään judokan säännöillä ei pärjää tai karatekan säännöillä, mutta ne on kilpalajeja.
Jujutsu toimii kadulla, monipuolisuus joka tilanteeseen löytyy lääke, monet jujutsukat ovat hyviä, myöskin sivulajissan potkunyrkkeilyssä hyvä, kun on asennetta. Olen nähnyt töölön kisiksellä, kun mustan vyön jujutsuka myllytti karatekan sparrissa ja tosi hyvin otti, karateka ruskea vyö oli ihan vastaantulija tämän tunnetun jujutsu opettajan edessä.
Hokutossa on kova taso oikeasti, mutta kilpalaji se ei ole.
- jotain rajaa hei
Onne judokat kovia jätkii. Mulla on musta pipo koruompelussa enkä silti pärjää!
Ja on se kumma että tällaisia aivan turhia kommentteja täytyy tunkea joka ikiseen keskusteluun. - 3kyu
Judoga tarvitsee lihasvoimaa eikä voi vedota vain siihen: "Hei olen nainen ja olen heikko" Olen itse naissukupuolinen judoa kauan harrastanut ja käyn ahkerasti hoitamassa lihaspuolta. Sitä nimittäin tarvitsee judossa. Hankalinta on se kun olen itse todella pienikokoinen ja joudun joskus isojen miesten pariksi enkä pärjää.
Yritän ottaa sen huumorilla ja kokeilla jos sitä jotain uutta keksis. Keskustelun aloittaja sano ruhjojalle suoraan ettet viitsi olla hänen parinsa, koska sinulla aina käy kipeää hänen kanssaan. Suosittelen kumminkin vielä, ettet perustele mitään sillä että olet nainen vaan että sinua käy kipeää kyseinen ruhjoaminen. - Ai Mää vai!
Sovi parisi kannssa ennen randoria että ei oteta "täysillä" vaan esimerkiksi 70%
teholla.Valitettavasti kaikilla saleilla ei muistuteta harrastajia ns. tasoitus randorista. Siinä vahvempi ja taitavampi kaveri ei tosiaan ota ranttua 100%
teholla,vaan antaa vastustajallekkin mahdollisuuden ottaa sidonta yms!
kaikesta huolimatta nautinollisia treenejä kaikille Judokoille ympäri Suomea!!!! - terason
Mattorandori alkaa minusta siitä, että opetellaan pitämään sidontoja oikein. Mielestäni kohtalaisen kokeneetkin judokat osaavat vain sidonnan hahmon ja käyttävät suuren osan voimistaan kaikenlaiseen turhaan puristamiseen. Seuraava vaihe ovat tietysti erilaiset hyökkäykset,jotka täytyy opetella yksityiskohtaisesti. Tarvittavaa voimaa saa sitten lisää ottamalla mattorandoria itseään taitavampien ja vahvempien sekä mahdollisesti isompien kanssa. Tässä asiassa täytyy tietysti kiiruhtaa hitaasti.
Itse olen harrastanut judoa 35 vuotta ja hidasjärkinen kun olen, niin nämä jutut alkoivat upota päähäni vasta joskus 90-luvulla monen antautumisen ja lukuisien sidonnassa vietettyjen tuntien jälkeen. Tsemppiä vaan kaikille.- kikkeliskokkelisnii
Okei. Judon historian tietää jokainen judoka. Gracie jujutsu brasiliasta keskittyy nimenomaan siihen että turhaa puristamista ei esiinny tekniikassa.
Judo meni pipariksi silloin kun se erosi siitä mikä brasiliaan silloin vietiin. Jokainen nykyjudoka tämän jo tietääkin. Sama isä, eri lapset. Toinen niistä on vaan lähempänä isää.
- maton tasolta
Totta toriset Terason :)
Ite ole harrastanut judoa n. 6 v ja alusta lähtien eri opuksista lukemani perusteella lähdin opettelemaan sidontoja perinpohjin. Tätänykyä alkaa jo olla siinä pisteessä ettei tartte hirveellä voimankäytöllä pelata vaan pystyy mukautumaan vastustajan liikkeeseen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta
Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama815509Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?
Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä1094525Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve1364105Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu2162847Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.782826Mitä tapahtui?
Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?322696Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta832534Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl892280- 1822103
Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista
Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko431666