Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Tradenomin työt

Taneko25

heip!

Täällä vastavalmistunut tradenomi yrittää löytää töitä mutta vaikeeta tuntuu olevan...erityisesti siks että mulla ei ole kovin suurta haisua siitä millaisia töitä tradenomit voi hakea. Koulussa höpistiin että esimiestason hommat on meille mutta eihän sitä ilman kokemusta mitään päällikkötöitä saa!

Nyt siis pienimuotoinen gallup pystyyn: Millaisia töitä te tradenomit teette? Millainen kokemus teiltä oli ko. alalta työtä aloitettaessa? Mikä on kk palkkanne?


IIISSSOOOO KIITOS kaikille niille jotka jaksavat vastata! Vastaukset auttaa minua kummasti... :)

47

40939

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puli

      Kanslisti, kaikenlaisia paperihommia... Palkka 1750 eur/kk.

    • Mario

      Pääsin juuri myyntisihteeriksi, koulutukseltani olen yo-merkonomi. Tätä työpaikkaa haki työnantajan mukaan myös lukuisia tradenomeja. Ilmeisesti vahva kokemukseni ko. alalta ratkaisi valinnan. Työ on monipuolista myyntityötä, asiakaspalvelua, tilausten vastaanottoa/syöttämistä järjestelmään, laskutusta ja paljon muuta. Palkkani on 2000 eur/kk.

    • Toistaiseksi sihteerilinjan yo-merkonomi; pääkirjanpito (konserni), reskit, palkanlaskenta 30 hlöä, lähtevä tavara, ja sitten niitä "naisten hommia" = arkistointi, toimiston hankinnat, kahvinkeitto, puhelinvaihde. Palkka 2050/kk.

      Pohjalla viitisen vuotta tilitoimistotyötä sivutoiminen yritys.

      • kauppatieteen maisteri

        ha haa, vai esimiestason hommiin tradenomi!!! Tosi asia on, että tradenomeja pukkaa koulunpenkiltä kun sieniä sateella ja tulevat työpaikkanne ovat kaupan kassat ja varastot. Turhaan edes haaveilette esimiestason taikka edes asiantuntijatason hommista.


      • Kirjuri
        kauppatieteen maisteri kirjoitti:

        ha haa, vai esimiestason hommiin tradenomi!!! Tosi asia on, että tradenomeja pukkaa koulunpenkiltä kun sieniä sateella ja tulevat työpaikkanne ovat kaupan kassat ja varastot. Turhaan edes haaveilette esimiestason taikka edes asiantuntijatason hommista.

        Vai muka kauppatieteen maisteri oot, hyvä vitsi. Haa hah


      • Mimmi-75
        kauppatieteen maisteri kirjoitti:

        ha haa, vai esimiestason hommiin tradenomi!!! Tosi asia on, että tradenomeja pukkaa koulunpenkiltä kun sieniä sateella ja tulevat työpaikkanne ovat kaupan kassat ja varastot. Turhaan edes haaveilette esimiestason taikka edes asiantuntijatason hommista.

        No jos kerran merkonomejakin on esimiehinä niin miksei tradenomeja... Kyllä se koulutuskin tietysti vaikuttaa mutta työkokemus ja persoona vielä enemmän. Koulussa saa eväät työelämään mutta työtä tekemällä sitä vain oppii. Pelkillä papereilla ei pitkälle pötki. Kun vilkaisee esim. Kauppalehden nimityksiä-palstaa niin aika usein päällikkötason immeiset on tradenomeja.


      • _PL_
        Mimmi-75 kirjoitti:

        No jos kerran merkonomejakin on esimiehinä niin miksei tradenomeja... Kyllä se koulutuskin tietysti vaikuttaa mutta työkokemus ja persoona vielä enemmän. Koulussa saa eväät työelämään mutta työtä tekemällä sitä vain oppii. Pelkillä papereilla ei pitkälle pötki. Kun vilkaisee esim. Kauppalehden nimityksiä-palstaa niin aika usein päällikkötason immeiset on tradenomeja.

        Kannattaa huomioida ettei päällikkö ole ollenkaan sama asia kuin esimies. Suurella osalla 'päälliköistä' ei ole yhtään alaista. Tuo nimityspolitiikka on jotenkin kummallista ylipäätään...


      • Mimmi-75
        _PL_ kirjoitti:

        Kannattaa huomioida ettei päällikkö ole ollenkaan sama asia kuin esimies. Suurella osalla 'päälliköistä' ei ole yhtään alaista. Tuo nimityspolitiikka on jotenkin kummallista ylipäätään...

        Tässä oli puhe siitä minkätasoisiin tehtäviin tradenomista on. Eikö päälliköt-esimiehet kuitenkin ole molemmat siinä duunarin ja johtajan välissä, eli siten "samantasoisia"... eroja tottakai on.


      • hieman kommenttia
        _PL_ kirjoitti:

        Kannattaa huomioida ettei päällikkö ole ollenkaan sama asia kuin esimies. Suurella osalla 'päälliköistä' ei ole yhtään alaista. Tuo nimityspolitiikka on jotenkin kummallista ylipäätään...

        Meillä on asiakaspalvelukeskuksessa päällikkö, joka taas "johtaa" kaikkia asiakaspalvelukeskukseemme kuuluvia esimiehiä. Ja hän on viimeisimpiä ihmisiä, joille kinkkiset tapaukset menevät.


    • trade

      Kaupan alalla on paljon tradenomeja: esimiesasemissa kuin ihan myyjänä/ kassallakin.
      Pankissa työskentelee yksi tuttava ja sihteerinä toinen. Erilaisia työtehtäviä siis löytyy, mutta valitettavasti tradenomeja on koulutettu aivan liikaa, joten kaikille ei riitä koulutusta vastaavaa työtä.

    • özer

      ..työskentelen call centerissä, mm vakuutusyhtiölle ja parille muulle isolle firmalle teen hommia. 3- vuorotyö, tuntipalkalla..palkka vaihtelee 1600-2300 välillä. Haen koko ajan parenpaa paikkaa.

    • verohallintolainen

      Itse opiskelin laskentatoimea amkissa. Työpaikan sain heti valmistuttuani verotoimistosta, palkka silloin 1570 eur. Nyt olen siirtynyt verotarkastustehtäviin, palkka 2150 eur. Uusi palkkausjärjestelmä nostaa luultavasti palkkaani selvästi seuraavan 2 vuoden aikana.

    • Elloora

      Kaupan kassa. Palkka 1450€, Ja tämä on tosi. Tradenomeja koulutetaan liian paljon!

      • Salla

        Tradenomi ja työtön!!! Ja töitä olen hakenut aivan varmasti ja jopa ympäri Suomea. Meillekkin koulussa puhuttiin kuinka meistä tulee asiantuntijoita ja esimiehiä, PA*KAT! Nyt jatkan opiskeluita yliopistolla kun ei työttömyyttä enää jaksa...


      • a.k.
        Salla kirjoitti:

        Tradenomi ja työtön!!! Ja töitä olen hakenut aivan varmasti ja jopa ympäri Suomea. Meillekkin koulussa puhuttiin kuinka meistä tulee asiantuntijoita ja esimiehiä, PA*KAT! Nyt jatkan opiskeluita yliopistolla kun ei työttömyyttä enää jaksa...

        Se, mitä koulussa kerrotaan, on MAINOSPUHETTA. Muistakaa aina, että koulut saavat rahaa opiskelijoista eivätkä opettajat tietenkään voi puhua muuta kuin mitä työnantaja käskee. Ihmisellä on omat aivot sen takia, että se ottaisi itse selvää asioista (varsinkin omaa elämää koskevista) eikä uskoisi kaikkea, mitä muut sanoo. En halua syyllistää sinua, työttömyys on varmasti kova pala kun on luullut saavansa helposti töitä, mutta Suomessa kun on tapana tehdä vähän tyhmiä koulutuspoliittisia päätöksiä, niin... voi itse katsella ympärilleen, liiketalouden tutkinnon suorittaneita on paljon kun merkonomit (ja "vanhan koulun" merkantit) lasketaan mukaan. On tehtävä sitä työtä mitä saa. Esimieheksikin voi päästä työelämässä jonkin aikaa oltuaan, mutta se tapahtuu kokemuksen ja ansioitumisen kautta, ei todistuksen perusteella.

        Itsekin silti opiskelin merkonomin tutkinnon päälle vielä tradenomin Savonia amk:ssa, koska sitten palkkani vähän nousi. Niin, ja halusinhan myös oppia vähän lisää ammatilliselta puolelta, mutta sen suhteen petyin - ei ollut niin syventävää opiskelua kuin toivoin, liikaa turhia kursseja pakollisena. Ja koska koulu oli aika pieni, joten oman alani eli taloushallinnon valinnaistarjonta oli vähäistä. Mutta en valita, koska yhtään päivää en ole ollut työttömänä ja nykyinen työpaikka on mulle paras mahdollinen. Työllistyminen on kiinni monesta asiasta, pelkkä tutkinto ei ratkaise yksityisellä sektorilla (vaikka tärkeä onkin).


      • Helinä

        Omaa tyhmyyttähän se on jos kaupan kassaksi menee tradenomin tutkinnolla. Varmaan sitten palkkakin on sinulle sopivaa, mutta kyllä nyt vähän hävettää itseni ja muiden tradenomien puolesta että alennut tuollaiseen.

        Kyllä hyville työntekijöille töitä riittää kun jaksaa nähdä vaivaa työnhaun suhteen.


      • ja jo vietiin työmarkkinoilta
        Helinä kirjoitti:

        Omaa tyhmyyttähän se on jos kaupan kassaksi menee tradenomin tutkinnolla. Varmaan sitten palkkakin on sinulle sopivaa, mutta kyllä nyt vähän hävettää itseni ja muiden tradenomien puolesta että alennut tuollaiseen.

        Kyllä hyville työntekijöille töitä riittää kun jaksaa nähdä vaivaa työnhaun suhteen.

        Sain ensimmäisen vuoden selkäni taakse tradenomin opintoja. No onnistuinpa sitten saamaan erittäin hyvän ja monipuolisen kesäharjoittelupaikan. Nytpä olen vuoden määräaikaisena edistäen työn ohessa opintoja. Puhetta on ollut, että jatkaisin tuon vuodenkin jälkeen vakinaiseksi ja valmistuisin sitten siinä työn ohessa pikku hiljaa. Kyllä hyvät töitä saa. Jos töitä ei heru, kannattaa varmaan miettiä miksi muut vievät työt nenän edestä. Peili on hyväksi avuksi asiassa. Tiedän ettei kaikille voi töitä löytyä, mutta monet jäävät vuosikausiksi pyörimään työttömäksi kyllä ihan oman puutteellisuutensa vuoksi.


    • Trade vm-2005

      Puolitoista vuotta sitten pääsin kesäharjoittelijaksi Suomen yhteen suurimpaan ja arvostetuimpaan yritykseen, alkupalkka 1350€. Nyt valmistuneena sopimusta jatkettiin ja palkka 1787€ ja se nousee siitä palkkaussysteemin mukaan pikkuhiljaa.Ihan hyvin pullat uunissa,oman alan työtä ja vieläpä kansainvälistä! Minua kyllä auttoi aikaisempi työkokemus toisesta suuresta kansainvälisestä yrityksestä. Kaikilla ei yhtä hyvin, eräs tuttuni melkeen valmis tradenomi oli jäätelökioskilla jätskipalloja tekemässä kesän:)

    • Hägä

      Noh, en ihan valmis, mut reilusti yli puolet takanapäin. Hyvää kuntoilua, aika menee nopeasti ja palkka siinä 1500-1600e/kk työajoista riippuen. Nyt on koulua 10-15 h viikossa, joten ehtii tätä varastoduunia paahtaa kunnolla. Ei oikein innosta joku kunnanviraston apulaisassarin homma 1400 e:n palkalla, kun tässä nykyisessä työssä viihtyy vielä oikein hyvin.

      Asiakaslehteä varten meikää haastateltiin, siinä mainitsin, että olen valmis tekemään tätä hommaa myös valmistuttuani. Juuri tällä perusduunari sektorilla on töitä erittäin paljon, ainakin meidän firmassa (K-ryhmän tytäryhtiö).

      Ajaa siinä sivussa vaikka taksia, jos tekee rahasta tiukkaa. Koulu on ajanviettoa ja uusien näkökulmien näkemistä, ei taetta koulutusta vastaavasta duunista!!

      Ulkomaankaupan tradenomi must tulee vuoden sisällä viimeistään...

    • Yxi

      Itse valmistuin ensimmäisten joukossa, joten työvuosia on reilusti jo takana. Suuntautumisvaihtoehtona taloushallinto, hyvät paperit lukiosta ja myös ammattikorkeassa parhaiden joukossa.

      Työtehtävät on olleet erilaisia laskentaa, kirjanpitoa, projekteja ja tiiminvetoa. Palkka alussa (viime vuosituhannella ne lienee olivat alhaisemmat kuin nyt..) 1 500 eur/ kk, nyt menee jo reilusti yli 3 000 euron.

      Työssä pääsee etenemään oikealla asenteella sekä myös taidoilla.

      Onnea matkaan!

    • tradenomi (ja töissä)

      Tärkein taisi unohtua eli MIKÄ on suuntautumisesi? Eikös esim. markkinointia opiskellut hakeudu myynti- ja mainonta-alan töihin, tietotekniikkaa opiskellut atk-hommiin, ja niin pois päin? Ja mitä itse HALUAT tehdä, kai sulla nyt jotakin kiinnostuksen kohteita tai toiveita on sen suhteen? Mistä olet kiinnostunut ja millaisia töitä olet opiskeluaikana tehnyt (vai eikö mitään)? Jostakin helpomman puoleisesta toimistotyöstä voi aloittaa, vastuuta saa lisää kun siihen on kypsä. Se on varmaa, että johtajaksi ei koulun penkiltä pääse, joten nöyrästi vain alemman tason hommia hakemaan. Jostain se kokemus on hankittava. Uskomatonta, että voi olla valmistunut koulusta, mutta ei tietoa mitä töitä hakea...olikohan koulu alun perinkin väärä, jos kerran mikään asia liiketalouden alalla ei erityisemmin kiinnosta?

    • Taneko25

      Kiitos todellakin vastauksista!

      Kun sanoin ettei minulla ole hajua tradenomille sopivista töistä, se johtuu ehkä siitä tosiasiasta että koulussani ei pahemmin puhuttu töistä mitä tradenomi voi tehdä! Tätä jo mainittua mainospuhetta kyllä piisasi - kuinka meitä koulutetaan esimiestehtäviin. Niin sinisilmäinen en kuitenkaan ole, että uskoisin saavani esimiestason töitä pelkällä tutkintotodistuksella - kunnon kokemuksen sen vaatii!! Toinen syy tälle gallupille on, että itselleni haluaisin löytää 1) haasteellisen ja monipuolisen työn ja 2) työn minkä palkalla tulen toimeen hyvin eikä tarvitsisi joka kuukausi pennosia laskea. Tottahan olen valmis vaikka kaupan kassalle mutta uskoisin kuitenkin löytäväni jotain hiukan haasteellisempaa...

      Oma suuntautumiseni opinnoissa oli todellakin markkinoinnin ja kansainvälisen kaupan puolelle ja siksi enemmän minua kiinnostavat työt asiakaspalvelussa ja markkinoinnissa. Oma kesätyökokemukseni taasen on tullut paperiteollisuudesta ja esimerkiksi assistentin hommista, joita etsin nytkin. En kuitenkaan useista syistä halua turvautua vain paperiteollisuuteen ja oman paikkakuntani suurimpaan työllistäjään vaan mieluummin laajennan kokemuksiani ja omaa kilpailukykyäni.

      Gallupin perimmäinen tarkoitus on siis kartoittaa millainen tradenomien töiden kirjo on ja tätä kautta selvittää millaisiin töihin minulla olisi mahikset. Palkkauksesta kyselen siksi, että saisin konkreettisemman kuvan siitä, missä palkkatasossa aloitteva, vähän kokemusta omaava tradenomi liikkuu.

      • Helinä

        Sen pitäisi mielestäni olla niinpäin että ensin päätät millaista työtä haluat tehdä ja sen jälkeen menet ko. alaa opiskelemaan. Miksi koulussa puhuttaisiin paljon siitä mitä töitä voit tehdä, sinun pitäisi itse tietää ja ottaa asioista selvää jos et tiedä. Käynti esim. opinto-ohjaajan luona olisi varmasti selventänyt myös asiaa.

        Jos olet valmis kaupan kassalle niin turhaan kävin ammattikorkeakoulun. Eiköhän järkevää olisi mennä alkuun esim. markkinointi-assistentiksi ja pyrkitä etenemään siitä myöhemmin ylöspäin.


    • Trade rules

      Minut revittiin jo ennen tradenomiksi valmistumistani huipputöihin. Toimin Head Director Controlling Management Managerina (HDCMM) suuressa kansainvälisessä yrityksessä. Tienaan noin 250000 egee vuodessa bonukset autoedut lomamatkat jne. Täytyy sanoa, että tradenomikoulutus antoi hyvän pohjan tällaisiin vaativimpiin esimiestehtäviin ja se on ihan itsestä kiinni mihin työllistyy!

      • juuniin

        Päivän paras vitsi, kerrohan vielä mikä firma olikaan kyseessä hahhahhaa, no täytyyhän unelmointi työttömällekin sallia.


      • ääh

        Tuo oli typerä vitsi. No typerään kysymykseen saa typerän vastauksen.


    • yrittää

      Tradenomi/työtön (niinkuin suurin osa meistä). Sen olen huomannut että papereilla ei töitä saa, edelle menevät vähemmänkin opiskelleet, mikä lie ratkaisee.

    • suunnittelijana

      Tietojärjestelmien parissa rahoitusalalla.

      Miespuolinen,
      työkokemus 4 vuotta,
      2750 e/kk,
      keski-suomi

    • Jokumies1975

      BBA/tradenomi, kansainvälisessä suomalaisessa konepajafirmassa töissä, työkokemusta n. 4 vuotta, palkka 2403 eur/kk. Suht tyytyväinen palkkaan.

    • systeemisuunnittelija/proje...

      suuressa logistiikkayhtiössä. Koulutus tradenomi, suuntautuminen tietojenkäsittely. Alalla 5 vuotta. Palkka 3200€/kk tulospalkkio muut edut (känny jne.)

    • Essi

      Täytyypä heittää omakin kommennti keskusteluun. Itselläni ei ole minkäänlaista koulutusta, koska peruskoulun jälkeen oli tarve rahalle (köyhät vanhemmat, pakko muuttaa pois himasta) joten menin hommiin. Mihin nyt sitten 16-vuotias pääsee ilman työkokemusta? Siivoojaksi, kassalle, lehden jakoa jne. Kymmenisen vuotta tein hulluna hanttihommia yötä päivää. Siinä sivussa lueskelin kirjaston kirjoja ja opettelin ATK:t. Sitten löysin vakiduunin ja sain vastuullisempia hommia.

      Tällä hetkellä työskentelen päällikkönä (nykyisessä toimessa 6 vuotta)ja rekrytoin työkseni mm. uusia tradenomeja. Eipä voi kehua näiden nuorten osaamistasoa. Oma-aloitteisuus, oivaltaminen, hoksaaminen ja organisointikyky monella aivan olematonta! Mistään asioista ei haluta ottaa selvää, sanotaan vaan ettei koulussa ole opetettu.

      Suuri aika käytetään sen asian märehtimiseen, että palkka on liian pieni ja toimenkuva ei vastaa koulutusta.

      Vastuullisempia, vaikkapa esimiestehtäviä heille ei voi antaa, koska eivät pysty johtamaan omaakaan työtään.

      Poikkeuksiakin onneksi löytyy, mutta he ovat harvassa ja yleensä tehneet elämässään muutakin kuin istuneet koulun penkillä helppoa tulevaisuutta suunnitellen.

      Oletteko huomanneet, että johtajista, päälliköistä ym. vastuunkantajista on suuri pula. Se, että on suorittanut jonkun tutkinnon, ei anna ihmiselle valmiuksia ottaa vastuuta riskeistä, euroista ja ihmisistä. Se vaatii paljon muutakin. Miettikää sitä.

      • mieltä

        minäkin. Itselläni sama tilanne paitsi että kävin lukion. Sitten menin vaan hanttihommiin (kun ei muuta saanu) ja työkokemusta ja elämänoppia olenkin jo ehtinyt useamman vuoden ajan hankkia. Nyt löysin hyvän paikan jossa viihdyn, palkka alkuun aika heikko mutta motivoi kun tiedän että minulla on mahdollisuus pärjätä kun vaan haluan. Nyt opiskelen samalla, en tradenomiksi mitä moni ihmettelee ja halveksuu, vaan yo-merkonomiksi. Teen sitä työni ohella, oppisopimuksella. Teen aika-ajoin jo esimiestehtäviä, vastaavan töitä ja olen tyytyväinen. Minulle kavaillaan jo parempaa tehtävää valmistumiseni jälkeen. Olen osoittanut olevani hyvä ilman koulujakin, siis enhän teidä kaikkea sellaista niinkuin koulussa kerrotaan, mutta olen hyvä käytännön asioissa. Olen osoittanut omatoimisuutta ja sitkeyttä ja ennenkaikkea halua menestyä ja kehittyä eteenpäin. Näitä asioita monikin työnantaja arvostaa ja sitä ettei odota kaikkea tarjottimella valmiina kultalusikan kera vaan on valmis aloittamaan pohjaltakin jos tarvis vaatii. Kokemus on paras koulu, väheksymättä perustietoa koulunpenkiltäkin. Ei pidä odottaa liikoja vaan tarttua kiinni toimeen ja ottaa ja se vähän huonompikin paikka ja tehdä töitä, etsii vaikka samalla sitten sitä parempaa työyä, mutta kyllä kokemusta ja halua tehdä arvostetaan eniten. Tsemppiä!


    • Böö

      Alhaalta on mielestäni hyvä ponnistaa! Kun on tarpeeksi nöyrä (ei nynny), pärjää. Itse olen 7 vuotta kaupassa ollut töissä, nyt ihan ok palkka. Samalla teen osa-aikaisena toisessa firmassa hallinnollisia töitä, palkka ei motivoi vaan työ. Tiedän, että ehkä joskus... Työnteko kannattaa, vain siten voi varmistaa tyonantajan luottamuksen. Vähän aikaa sitten hankin muutaman kuukauden palkattomalla työllä muutaman kuukauden palkallisen kesätyön.
      Niin olen tosiaan en vielä valmis taloushallinnon tradenomi - ja ylpeä siitä!

    • Positiva

      Työkokemusta ensin kaupan alalta 7v, sitten opiskelu tradenomiksi. Valmistumisen jälkeen aloitin nyk. paikassa, jossa 3v takana. Myyjän alkupalkasta 1795e/kk Myyntisihteeri titteli ja palkka nyt 2965e/kk.

      Työkokemuksella ja asenteella pääsee pitkälle. Se että yrittää selvittää ongelmia ja on aina valmis joustamaan sekä motivoitunut uusiin haasteisiin lisää työpaikkojen saantia. Oma ulosanti kannattaa punnita ennen työhaastatteluun menemistä. Jos annat välinpitämättömän kuvan itsestäsi (esim. ulkonäkö, asenteet ym) niin et varmasti ole työtä oikeasti hakemassa. Itse olen XXL kokoinen, mutta tykkään olla tyylikkäissä ja naisellisissa vaatteissa. Harrastan ihonhoitoa ja liikuntaa. Itse pitää kilonsa aina jaksaa kantaa. Ei siis minullakaan ole lihavuus ollut esteenä.

      Tsemppiä työnhakuun!

      • utelias

        Täällä on toinen myyntisihteeri, monipuolisia/vastuullisia hommia, palkka 1950 eur/kk. Silmiini pisti tuo palkkasi 2965 eur/kk... Kertoisiko työtehtävistäsi lisää?!


    • kokemus

      Esimiestason hommia ei riitä kuin alle viidelle prosentille tradenomeista. Sen sijaan niitä ihan tavallisia suorittavan tason hommia löytyy paljon enemmän kun vaan on realistinen ja ahkera asenne.
      Kyllä alkupalkka jää 1500 - 2000 euroa ja sillä on muittenkin pärjättävä.

    • treidari

      Valmistumisen (2000) jälkeen n. vuoden verran myyntineuvottelijan tehtävissä. Sen jälkeen eri tyyppisissä esimiestehtävissä eri vastuualueissa n. 4 vuotta. Tällä hetkellä aluemyyntijohtajana, vastuualueena Keski- ja Pohjois-Suomi. 24 alaista, palkka n. 50-60 000 € /vuosi. Matkustuspäiviä ehkä n. 30 vuodessa kotimaassa.

      Totta on, että harvemmin tradenomi suoraan koulun penkiltä pääsee esimiestehtäviin, vaan työuraa on yleensä rakennettava ruohonjuuritasolta saakka. Sama pätee tosin moniin akateemisiinkin loppututkintoihin nykyään...
      Koulutustausta vaan tekee mahdollisen etenemisen hivenen helpommaksi ja monissa paikoissa yleensäkin mahdolliseksi.

      • paris

        Puhutko palkasta bruttona vai nettona? Kiitos etukäteen vastauksesta!


      • treidari
        paris kirjoitti:

        Puhutko palkasta bruttona vai nettona? Kiitos etukäteen vastauksesta!

        Eli siis bruttopalkasta puhun. Totta on, että ei nettoansiot sitten kovin kummoiset olekaan noihin bruttoihin nähden, verottaja pitää siitä kyllä huolen..


      • Tradenomi 2002
        treidari kirjoitti:

        Eli siis bruttopalkasta puhun. Totta on, että ei nettoansiot sitten kovin kummoiset olekaan noihin bruttoihin nähden, verottaja pitää siitä kyllä huolen..

        Aloitin en ihan valmiina tradenomina työurani kesällä 2001 jolloin palkka oli 1430 €/kk, nyt asiantuntijatehtävissä ja palkka 3200 €/kk auto puhelin ja muut edut! Pelkillä tradenomin papereilla en ole kehitystä saanut aikaan, vaan on täysin tosi, että ennemmin palkataan duuniin oikea tyyppi kuin oikeat paperit!


    • **Mä**

      Tietojenkäsittelyn Tradenomi. IT-ala. Tehtävät: ohjelmointi/projektipäällikön tehtävät. Palkka tällä hetkellä reilu 2750e/kk. Vajaa 4 vuotta työkokemusta.

    • Myy77

      Älä lannistu, jos et heti saa töitä. Ne ihmiset, jotka väittää että työn saaminen on vain itsetä kiinni, eivät tiedä mistä puhuvat tai haluavat uskoa, että eivät voi itse koskaan jäädä työttämäksi. Omista kavereista monet ovat olleet työttöminä vuosia koulutuksella: ekonomi insinööri määräaikainen työ 1v, ekonomi , valtiotieteen maisteri työkokemusta huippujohtajana 15 v jne. Muut hakijat ovat vaan olleet parempia. Kaikki ovat saaneet hyvät työpaikat ja olleet haastatteluissa kymmeniä kertoja toisiksi paras vaihtoehto. Eli älä masennu vaan hae ahkerasti töitä!!!!! Kotona istumalla töitä ei kuitenkaan irtoa. Kannattaa ottaa jotain muuta työtä jos saa. Ahkeruus palkitaan!!!!:)

    • Jaska200800

      Itse valmistuin merkonomiksi aikanaan. Siitä sitten kaupungille työmarkkinatuella alkuun, lopulta tein itseni tärkeäksi ja sain ensimmäisen kunnollisen työsopimuksen. Palkkaus ei ollut häävi, vaan se pyöri 1400 euron tuntumassa. Työskentelin noin vuoden verran kunnes ajauduin nykyiseen työhöni. Myyn mediaratkaisuja yrityksille ja tienaan bruttona 3000 - 4000 € kuukaudessa keskimäärin. Joskus selvästi enemmän, joskus valitettavasti jään 2500 € burttoon. Työ on todella raskasta henkisesti. Paljon tulospaineita ja itsellä odotusarvo on usein tosi korkealla. Tavoitteisiin pitäisi päästä joka päivä/kuukausi. Mutta kun on "tottunu" jo kunnon palkkaan, on kynnys vaihtaa paikkaa kova vaikka työ saattaisi olla mielekkäämpää muualla. Minusta tärkeintä on se, että tekee sitä mitä on tarjolla ja vähitellen vaihtaa sitten parempaan ja parempaan. Kokemusta kertyy jokaisesta tehtävästä ja pysyy työelämän rytmissä siinä sivussa.

    • Hso

      Koko ikäni tehnyt toimistohommia; asiakaspalvelua, laskutusta, tiliöintiä ym. vastaavaa. Liksa ollut aina 1900 - 2300 euroa brutto, sekin vähän riippuu millä alueella Suomessa työskentelee.

    • ylempi amk

      Ostotehtävissä asiantuntijana, palkka noin 3200 e / kk

      Muistan, että meillekin kerrottiin tuota esimiesjargonia ensimmäisessä tilaisuudessa, mutta kyllä se vaan niin on että kokemuksen kautta vasta pääsee esimies/päällikkötasolle - tosin Suomessa on firmoja joissa esim. kopioitsijakin on joku päällikkö. Ei tarvii maksaa liksaa kun on kivat tittelit...

    • fdfdfdfdfd

      puhelinmyyjä yritysmyynnissä 3500 - 5000e kuussa. Koulutuksella ei tosin tässä hommassa mitään tee. Saattaisin tosin olla hieman huonompi myyjä ilman koulutusta.

    • ainut vinkkini

      Älä vain mene tilitoimistoon!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      71
      2328
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2113
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1728
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      42
      1537
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1536
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1467
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1429
    8. 52
      1298
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      73
      1254
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1209
    Aihe