Lämmitystapavertailu?

Raksu

Rakennusten energiakulutusten laskentaohje antaa eväät verrata eri lämmitystapoja keskenään.
Hyötysuhteiden kautta pääsee lämmitysjärjestelmän kuluttamaan energiamäärään.
Energiamäärän perusteella pääsee puolestaan kustannuksiin.

Tein ihan oman vertailun, joka perustuu tuohon ohjeeseen.
Vertailun pohjana käytän keskimääräistä uudisrakennusta jonka tiedot ovat:
   - pinta-ala   150 m2
   - sisätilojen lämmityksen nettotarve 100 kWh/(m2a)
   - lämpimän käyttöveden nettotarve 4000 kWh/a
   - talossa poltetaan n. 2 m3 vuodessa puita, joilla saadaan 2000 kwh:n nettotarvetta vastaava määrä lämmitysenergiaa
Tästä saan koko nettotarpeeksi 17000 kWh
Huolto- ja korjauskuluihin en ota tässä kantaa

Itse vertailuun, jossa merkitsen voittajan kohdalle koko laskutoimituksen:

1.   Maalämpö 100% mitoitus, lattialämmitys LKV; 17000kWh/2,3 13,5kWh/(m2a)= 9.416 kWh=>678 €(Sähkö 0,072 €/kWh, hinta on ilman perusmaksuja)
2.   Maalämpö 80% mitoitus, lattialämmitys LKV; 10.776 kWh=>776 €
3.   Pellettikattila , energiatehokas ohjaus, vesikiertoinen lattialämmitys LKV; 26988 kWh=>856€ (Sähkö 0,072 pelletti 0,030€/kWh)
4.   Kaukolämpö vesikiertoinen lattialämmitys LKV; 22314kWh=>1060 € (sähkö 0,072 kaukolämpö ,0466 €/kwh)
5.   Suorasähkö paterein LKV; 18085 kWh=>1302 € (sähkö 0,072 €/kWh)
6.   Suorasähkö kaapelein LKV; 20988 kWh=> 1511 €
7.   Öljykattila vesikiertoinen lattialämmitys LKV; 24248 kWh=> 1536 € (öljy ,63 €/l)
8.   Suorasähkö vesikiertoinen lattialämmitys LKV ; 21693 kWh=> 1562 €

Verrokkina matalaenergiatalo jossa 30% pinta-alasta lämpiää sähkökaapelein ja loput sähköpatterein LKV
(15000kWh/2 4000kWh-2000kWh)= 9500 kWh
; 10593 kWh=>763 €

Toivottavasti laskutoimitukset meni oikein

4

2216

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kulutusta

Meillä saman kokoinen talo. Suorasähkö lattiakaapeleilla. Tässä sinun laskelmissasi kulutus pitäisi olla meilläkin n. 21000kWh, mutta meillä on kokonaisuudessaan 14500kWh. Eroa on yli 28%. Lisäksi meillä on vielä 50m2 autotalli joka lämpiää sekin eikä sitä ole sinun laskelmissasi edes huomioitu. Taas hyvä esimerkki siitä kun joku kovapalkkainen kravattipoika kertoo kuinka mikäkin talo kuluttaa. Tee nyt sitten valintoja noiden laskelmien pohjalta.

• Raksu

Tämä olikin vertailu lämmitystavoista, silloin kaikkien pitää lähteä suunnilleen samalta viivalta.
        Sinun rakennuksessasi on todennäköisesti silloin paremmat eristykset ja LTO verrattuna normaaliin?
        Esimerkki vastaa suunnilleen nykyistä minimiä.
        RIL-julkaisu antaa nykyisen normin rajatapaukselle 100-120 kWh/m2.
        Matalaenergiatasolle päästään arvatakseni parantamalla eristyksiä, LTO:ta, (kuitenkin talon muotokin vaikuttaa, esim. 2 kerros talo kuluttaa vähemmän) yms. luokkaa 30...40%.
        Matalaenergiarakennuksella tarkoitetaan rakennusta joka kuluttaa 50% normaalista tasosta.
        Eli "helposti" tuleekin tehtyä asunto joka kuluttaa vähemmän kuin normin minimin talo.
        Itse asiassa juuri tähän eristämiseen tulisikin kiinnittää enemmän huomiota.

Lisäksi tuo energiatehokkuuslaskenta on tyypitetty juuri tälläiselle minimieristetylle rakennukselle. Itse asiassa siinä on selvästi puutteita pienemmän kulutuksen rakennuksissa.

Ps. En pidä kravateista, enkä sellaisia käytä. Kravatti on varsin epämiellyttävä kapistus kaulassa pidettäväksi.

• että
        Raksu kirjoitti:

Tämä olikin vertailu lämmitystavoista, silloin kaikkien pitää lähteä suunnilleen samalta viivalta.
        Sinun rakennuksessasi on todennäköisesti silloin paremmat eristykset ja LTO verrattuna normaaliin?
        Esimerkki vastaa suunnilleen nykyistä minimiä.
        RIL-julkaisu antaa nykyisen normin rajatapaukselle 100-120 kWh/m2.
        Matalaenergiatasolle päästään arvatakseni parantamalla eristyksiä, LTO:ta, (kuitenkin talon muotokin vaikuttaa, esim. 2 kerros talo kuluttaa vähemmän) yms. luokkaa 30...40%.
        Matalaenergiarakennuksella tarkoitetaan rakennusta joka kuluttaa 50% normaalista tasosta.
        Eli "helposti" tuleekin tehtyä asunto joka kuluttaa vähemmän kuin normin minimin talo.
        Itse asiassa juuri tähän eristämiseen tulisikin kiinnittää enemmän huomiota.

Lisäksi tuo energiatehokkuuslaskenta on tyypitetty juuri tälläiselle minimieristetylle rakennukselle. Itse asiassa siinä on selvästi puutteita pienemmän kulutuksen rakennuksissa.

Ps. En pidä kravateista, enkä sellaisia käytä. Kravatti on varsin epämiellyttävä kapistus kaulassa pidettäväksi.

joku toinen on määritellyt ne lukemat. Ajattelin että sinä olet tuonut luvut vain näkyville. Enkä tarkoittanut että sinä olisit se kravatti-poju vaan se joka saa tuollaisia lukemia.

• ärjii

Tämä on erinomainen ja varmasti esim indeksimuodossa totuudenmukainen suuntaa-antava vertailu.

Vielä kun tähän saisi lämmitysmuodon vaatimat perustuskulut, niin voisi verrata vähän pitemmällä ajanjaksolla niiden hintoja.

Esim. meille kaukolämpöä tarjottiin hieman alle 10 000€. Nyt on vesikierto yölämmöllä . Mikä esim on maalämmön perustamiskulut?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      65
      17033
    2. Mitä tapahtunut

Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      41
      4774
    3. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      300
      2718
    4. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      141
      1989
    5. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      132
      1589
    6. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      396
      1522
    7. Missäpäin,,,

Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      16
      1479
    8. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      1303
    9. Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa

Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki
      Seinäjoki
      21
      1263
    10. mahdollista, että olet ollut iltavuorossa

Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k
      Ikävä
      11
      1153
    Aihe