Kuinka vanhaksi....

monta eri käsitystä

Kysyisin teiltä, joilla on bertsu tai on ollut, kuinka vanhaksi bernhardilainen suurinpiirtein voi elää? Jos ajatellaan, että koira saa elää suhteellisen terveenä ja kuolee ns. "vanhuuteen". Olen kuullut niin monelta taholta, että suurien koirien keski-ikä olisi noin 6 vuotta, mutta onhan kai poikkeuksiakin??? Minulla on aivan ihana 6-vuotias "tyttönen". Enpä ole sen parempaa ystävää omistanut. Luonne on uskomattoman leppoisa. Nyt vain hiipii se valitettava pelko siitä, että onko koirani tosiaan jo "vanhus". Elämä on luopumistakin, toki sen tiedän, kaikkea voi sattua. Mutta voiko kukaan vastata kokemuksestaan, kuinka vanhoja bertsuja löytyy?

9

3599

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • davalyan

      on suhteellinen käsite,totta on että monet isot ovat ehtoopuolella jo 5-7v ikäisinä,bertsut n 7-10 vuotiaina mutta ainahan jotkut elävät tosi pitkään,omassa rodussani,eli pyreneittenmastiffeissa on useitakin 12-13v yksilöitä ja olipa joku 15v vielä elossa.

    • Kukka

      Meidän koiruus täytti kevällä 8 vuotta ja leikkii vielä kuin pikkunen pentu! :) Sillä oli joitain vuosia sit sellanen vaihe et se ei oikeestaa ollnkaan leikkinyt ja nyt se leikkii ku mikäki vauva.. ei ikä ainakaa vielä tätä paina :)

    • Jotuska

      moikka!kerran jo tähän vastasin mutta minne lienee vastaukseni mennyt.meillä oli bernhardinkoiranarttu joka oli tosi terve koko elämänsä.se kuoli 9 vuotiaana.sille tuli kohtutulehdus ja se meni tosi nopeasti huonoon kuntoon ja päästin sen sitten tuskistaan.yleensähän bertsujen keski-ikä on kai vaan jotain 7 vuoden kieppeillä.toivottavasti ssat pitää koirasi kauan!rapsutuksia sinne!

    • Angel

      Minulla on pari isompaa koiraa eli landseer ja pyreneittenmastiffi ja nämä ihanuudet ovat 14,5 ja 12 vuotiaita...Eli ei isojen koirien elämän pituutta voi yleistää....uskon että nämäkin porheltaa vielä muutaman vuoden sillä meillä ei ole mitään ongelmia.Mietin että vaikka pystiffi ja berhandilainen onkin samankokoisia ja suht saman näköisiä,olisiko kuitenkin niin että berhandilaiset on jalostettu niin paljon enemmän ettei niiden elin-ikä ole niin niin pitkä kun pystiffin?
      Mutta rakkaudellahan sitä saa koirankin elämän pitenemään...vai mitä? ;o))

      • Jotuska

        ei sitä voi kyllä niin ajatella että "meillä ei ole mitään ongelmia niin meidän koirat elää varmaan vielä muutaman vuoden".meidän bertsu oli "maailman tervein" koira.ei koko elinaikana oikeastaan yhtään mitään sairauksia,mutta sitten kun se kohtutulehdus iski niin se iski ja lujaa.sitä ennen naureskeltiinkin että meidän bertsu se luulee olevansa 9kk eikä 9v,niin nuorekas ja terve se oli.mut toivotaan et saatte pitää koiranne kauan!


    • Suru viiltää,vieläkin

      Meillä on rakastettu ja hoidettu "karvakorvia" valtavasti,mutta elinikää meille ei ole suotu. Menetimme bertsun 1-vuoden iässä,leukemiaan ja bernin vajaa 4-vuoden iässä suolistolymfoomaan. Molemmilla sairaus yllätti,kuin salama kirkkaalta taivaalta ja luopuminen on aivan kamalaa,vaikka se syövän kohdalla onkin ainoa vaihtoehto ja parantavaa hoitoa ei ole ollut. Bernin kuolema oli kova pala...vuosi sitten marraskuussa ja minulla siitä toipuminen on ollut todella vaikeaa...nytkin kyyneleet silmissä kirjoitan. Rakastakaa ja rapsuttakaa karvakorvianne,koskaan ei tiedä milloin ero on edessä...ikään katsomatta.

      • Jpp

        Se on luopumisen hetki aina edessä lemmikin hankinnassa. (paitsi jos ei hommaa papukaijaa).
        Muistelkaa niitä onnellisia hetkiä karvakuonon kanssa, mieluusti niitä jotka tapahtumessaan tuntui katastrofilta mutta nyt jo naurattaa esim syödyt kengät tai soffanjalat. Ei sille mitään voi, perheenjäseniä ne on ja rakkaita. Mulla itellä on sekarotuinen, 1/2 collie, 1/4 schäfer 1/4 landseer -narttu, ikää hällä 5 vuotta, ei osaa vaikeita temppuja ja kiskoo hihnassa kuin sisävesihinaaja, karkaa joskus. Mutta on hyväluonteinen lammas. pitääkin lähteä hakeen se häkistä sisälle.


    • ukko

      Meidän bernhardilaisuros oli 10,5 v. kun kuukausi sitten piti lopettaa.Tiedossahan se jo oli kun pari viime talvea oli jo vaikeita kun takapää oli niin heikko..Lopulta jouduimme kantamaan ulos kun ei omin voimin päässyt ylös.Mutta silti,vaikeetahan sen viimeisen päätöksen teko aina on,ja varsinkin kun muuten koiralla "järki leikkasi" loistavasti.

    • alkuperäinen kysyjä

      Hei,
      Minä tässä olen huolehtinut ystäväni eliniästä. Totta se on, kun rakastaa tarpeeksi, on valmis myös luopumaan koiransa parhaaksi (jos pitää itse päättää). Pitää olla kiitollinen kaikesta mitä ystävältään on saanut. Mun bertsu-neiti tuli perheeseeni "lapseksi" huostaanoton kautta. Hänellä oli ollut kaksi vuotta hirveä lapsuus. (itkemättä sitä ei voi ajatella). Kuitenkin lempeys säilyi kaikesta huolimatta. Neiti on pelastanut minut jopa kolme kertaa hengenvaarallisesta tilanteesta----aivan ihmeellisesti. Missään koirassa en ole nähnyt tällaista lujaa luottamusta, lempeyttä ja "kaunista" luonnetta kuin ystävälläni on. Vaikka häntä ihminen on hakannut, pitänyt kylmässä nälässä ja pakkasessa, hän rakastaa olla sylissä (ihan totta, 80 kiloa sylissä) ja luottaa silti omaan perheeseensä sekä vieraisiimme. Ja on valmis uhraamaan henkensä hyökkäävän käärmeen taltuttamiseksi, ettei emäntä loukkaantuisi. Kaiken lisäksi olen kaikille koirille allerginen, mutta bertsu-tyttöselleni en ole. Se on ihmeellistä. Hän tuli elämääni/elämäämme silloin kuin sitä eniten tarvitsin. Eikä varmasti ole ihme, että mieleeni hiipii luopumisen päivä...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      1981
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1888
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1578
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      143
      1458
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1194
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1175
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1153
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1119
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1118
    Aihe