Mistä himmeliolkia

Kirsi

Mistähän voisi tilata (esim. postitse) kauran tai rukiin olkia himmelin tekoa varten?

6

5871

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • elena

      Minä olen jo useana syksynä kerännyt himmelinoljet tuolta ojista ja muista kosteista paikoista, joissa kasvaa sellaisia pitkiä tupsupääheiniä. On paljon vahvempi materiaali kuivuttuaan, kuin kaura ja ruis. Eikä maksa mitään ja saa tehtyä erikokoisia himmeleitä. Ohuesta päästä olkea sievempiä ja paksummasta suurempia.

      • meri

        mökillä kasvaa rantavedessä jotain tuollaista tupsupäätä mahtavat määrät.
        mihin aikaan keräät? miten kuivatat? etc. etc. kaikkea mitä nyt en osaa kysyäkään. :D
        olis kiva käyttää hyödyllisesti mokomat heinät, niitä joutuu vene- ja uimapaikalta raivaamaan joka tapauksessa.


      • elena
        meri kirjoitti:

        mökillä kasvaa rantavedessä jotain tuollaista tupsupäätä mahtavat määrät.
        mihin aikaan keräät? miten kuivatat? etc. etc. kaikkea mitä nyt en osaa kysyäkään. :D
        olis kiva käyttää hyödyllisesti mokomat heinät, niitä joutuu vene- ja uimapaikalta raivaamaan joka tapauksessa.

        Olen kerännyt aika myöhään syksyllä, joskus marraskuussa aloittanut ja jatkanut ihan talveen asti. Haen niitä sitämukaa, kuin olen ehtinyt edelliset saada pätkityksi sopivan mittaiseksi. Niitä on helppo pätkiä tuoreeltaan saksilla ja kuivana terävällä veitsellä vaikka jonkun mainoskatalogin päällä. Pyöritän siis veitsen alla sitä olkea, melkeinkuin sahaisin. Kuivan oljen saa sillätapaa siististi poikki. En siis kuivata niitä ennen pätkimistä mitenkään. Jos pääsevät kuivamaan siksi,etten ole ehtinyt käsittelemään, niin teen niinkuin edellä kerroin.
        Pätkin niitä heiniä alkaen 2cm:stä tuonne 15 cm:n asti, eli 2, 3, 4 jne. Yleisin koko josta teen, on 7 cm, mutta 4 cm:n oljestakin tulee sievä himmeli.
        Olen pätkinyt joka pituuden omaan purkkiinsa ja kirjoittanut päälle pituuden. (Pahviset teerasiat ovat hyviä säilytykseen.)
        Itse käytän sitä saraheinää, joka on noin 1 metrin korkuista. Yläpäästä leikkaan niitä lyhyempiä olkia ja alempaa pidempiä. Siitähän täytyy ottaa se polveke pois, mistä ei mene neula läpi.
        Merikaisla taitaa olla aika "roovia" himmelin tekoon, olen kyllä nähnyt siitä tehdyn himmelin, mutta se oli kooltaankin jonkunverran isompi kuin nämä normaalinkokoiset.
        Noita saraheiniä voi kerätä talvellakin, mutta ehkä marraskuu on paras aloituskuukausi.


      • meri
        elena kirjoitti:

        Olen kerännyt aika myöhään syksyllä, joskus marraskuussa aloittanut ja jatkanut ihan talveen asti. Haen niitä sitämukaa, kuin olen ehtinyt edelliset saada pätkityksi sopivan mittaiseksi. Niitä on helppo pätkiä tuoreeltaan saksilla ja kuivana terävällä veitsellä vaikka jonkun mainoskatalogin päällä. Pyöritän siis veitsen alla sitä olkea, melkeinkuin sahaisin. Kuivan oljen saa sillätapaa siististi poikki. En siis kuivata niitä ennen pätkimistä mitenkään. Jos pääsevät kuivamaan siksi,etten ole ehtinyt käsittelemään, niin teen niinkuin edellä kerroin.
        Pätkin niitä heiniä alkaen 2cm:stä tuonne 15 cm:n asti, eli 2, 3, 4 jne. Yleisin koko josta teen, on 7 cm, mutta 4 cm:n oljestakin tulee sievä himmeli.
        Olen pätkinyt joka pituuden omaan purkkiinsa ja kirjoittanut päälle pituuden. (Pahviset teerasiat ovat hyviä säilytykseen.)
        Itse käytän sitä saraheinää, joka on noin 1 metrin korkuista. Yläpäästä leikkaan niitä lyhyempiä olkia ja alempaa pidempiä. Siitähän täytyy ottaa se polveke pois, mistä ei mene neula läpi.
        Merikaisla taitaa olla aika "roovia" himmelin tekoon, olen kyllä nähnyt siitä tehdyn himmelin, mutta se oli kooltaankin jonkunverran isompi kuin nämä normaalinkokoiset.
        Noita saraheiniä voi kerätä talvellakin, mutta ehkä marraskuu on paras aloituskuukausi.

        kiitoksia neuvoista. täytyykin ens viikonloppuna käydä kiskomassa muutama koeyksilö että näkee hiukan sitä paksuutta.
        viime talvena keräsin niitä koristeeksi, heitin keväällä ulos kun "tupsut" pölisi, mutta muistelisin ettei se kauheen paksua vartta ollut... ei siis kyse merikortteista, ihan saimaalla mökki, tuo nimim. tais hämätä :)
        no, nyt kun idea on niin taidan testailla eri lajikkeita, piirrän vaikka kuvan säilytyspurkin kupeeseen kun en noita nimiä tiedä.
        kiitoksia vielä kerran!


    • Anonyymi

      Hieno juttu, tuota kokeilenkin! Viljankorret ovat matalia, olisiko helpompaa viljankeruu?
      Mielestäni kaura ja varsinkin ruis ovat maultaan muuttunut sen jälkeen, kun korret lyhenivät. Ruissihtijauhotkaan eivät rukiille maistu. Mutta hyvä, kun vielä saamme suomalaista viljaa syödä!
      Jouluhimmelin ääreen.

    • Anonyymi

      Kipa kirjakaupasta Mäntsälästä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 189
      2188
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      2012
    3. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      161
      1776
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      156
      1662
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1334
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1257
    7. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      12
      1239
    8. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1195
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      13
      1164
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1158
    Aihe