Mistähän voisi tilata (esim. postitse) kauran tai rukiin olkia himmelin tekoa varten?
Mistä himmeliolkia
6
6928
Vastaukset
- elena
Minä olen jo useana syksynä kerännyt himmelinoljet tuolta ojista ja muista kosteista paikoista, joissa kasvaa sellaisia pitkiä tupsupääheiniä. On paljon vahvempi materiaali kuivuttuaan, kuin kaura ja ruis. Eikä maksa mitään ja saa tehtyä erikokoisia himmeleitä. Ohuesta päästä olkea sievempiä ja paksummasta suurempia.
- meri
mökillä kasvaa rantavedessä jotain tuollaista tupsupäätä mahtavat määrät.
mihin aikaan keräät? miten kuivatat? etc. etc. kaikkea mitä nyt en osaa kysyäkään. :D
olis kiva käyttää hyödyllisesti mokomat heinät, niitä joutuu vene- ja uimapaikalta raivaamaan joka tapauksessa. - elena
meri kirjoitti:
mökillä kasvaa rantavedessä jotain tuollaista tupsupäätä mahtavat määrät.
mihin aikaan keräät? miten kuivatat? etc. etc. kaikkea mitä nyt en osaa kysyäkään. :D
olis kiva käyttää hyödyllisesti mokomat heinät, niitä joutuu vene- ja uimapaikalta raivaamaan joka tapauksessa.Olen kerännyt aika myöhään syksyllä, joskus marraskuussa aloittanut ja jatkanut ihan talveen asti. Haen niitä sitämukaa, kuin olen ehtinyt edelliset saada pätkityksi sopivan mittaiseksi. Niitä on helppo pätkiä tuoreeltaan saksilla ja kuivana terävällä veitsellä vaikka jonkun mainoskatalogin päällä. Pyöritän siis veitsen alla sitä olkea, melkeinkuin sahaisin. Kuivan oljen saa sillätapaa siististi poikki. En siis kuivata niitä ennen pätkimistä mitenkään. Jos pääsevät kuivamaan siksi,etten ole ehtinyt käsittelemään, niin teen niinkuin edellä kerroin.
Pätkin niitä heiniä alkaen 2cm:stä tuonne 15 cm:n asti, eli 2, 3, 4 jne. Yleisin koko josta teen, on 7 cm, mutta 4 cm:n oljestakin tulee sievä himmeli.
Olen pätkinyt joka pituuden omaan purkkiinsa ja kirjoittanut päälle pituuden. (Pahviset teerasiat ovat hyviä säilytykseen.)
Itse käytän sitä saraheinää, joka on noin 1 metrin korkuista. Yläpäästä leikkaan niitä lyhyempiä olkia ja alempaa pidempiä. Siitähän täytyy ottaa se polveke pois, mistä ei mene neula läpi.
Merikaisla taitaa olla aika "roovia" himmelin tekoon, olen kyllä nähnyt siitä tehdyn himmelin, mutta se oli kooltaankin jonkunverran isompi kuin nämä normaalinkokoiset.
Noita saraheiniä voi kerätä talvellakin, mutta ehkä marraskuu on paras aloituskuukausi. - meri
elena kirjoitti:
Olen kerännyt aika myöhään syksyllä, joskus marraskuussa aloittanut ja jatkanut ihan talveen asti. Haen niitä sitämukaa, kuin olen ehtinyt edelliset saada pätkityksi sopivan mittaiseksi. Niitä on helppo pätkiä tuoreeltaan saksilla ja kuivana terävällä veitsellä vaikka jonkun mainoskatalogin päällä. Pyöritän siis veitsen alla sitä olkea, melkeinkuin sahaisin. Kuivan oljen saa sillätapaa siististi poikki. En siis kuivata niitä ennen pätkimistä mitenkään. Jos pääsevät kuivamaan siksi,etten ole ehtinyt käsittelemään, niin teen niinkuin edellä kerroin.
Pätkin niitä heiniä alkaen 2cm:stä tuonne 15 cm:n asti, eli 2, 3, 4 jne. Yleisin koko josta teen, on 7 cm, mutta 4 cm:n oljestakin tulee sievä himmeli.
Olen pätkinyt joka pituuden omaan purkkiinsa ja kirjoittanut päälle pituuden. (Pahviset teerasiat ovat hyviä säilytykseen.)
Itse käytän sitä saraheinää, joka on noin 1 metrin korkuista. Yläpäästä leikkaan niitä lyhyempiä olkia ja alempaa pidempiä. Siitähän täytyy ottaa se polveke pois, mistä ei mene neula läpi.
Merikaisla taitaa olla aika "roovia" himmelin tekoon, olen kyllä nähnyt siitä tehdyn himmelin, mutta se oli kooltaankin jonkunverran isompi kuin nämä normaalinkokoiset.
Noita saraheiniä voi kerätä talvellakin, mutta ehkä marraskuu on paras aloituskuukausi.kiitoksia neuvoista. täytyykin ens viikonloppuna käydä kiskomassa muutama koeyksilö että näkee hiukan sitä paksuutta.
viime talvena keräsin niitä koristeeksi, heitin keväällä ulos kun "tupsut" pölisi, mutta muistelisin ettei se kauheen paksua vartta ollut... ei siis kyse merikortteista, ihan saimaalla mökki, tuo nimim. tais hämätä :)
no, nyt kun idea on niin taidan testailla eri lajikkeita, piirrän vaikka kuvan säilytyspurkin kupeeseen kun en noita nimiä tiedä.
kiitoksia vielä kerran!
- Anonyymi
Hieno juttu, tuota kokeilenkin! Viljankorret ovat matalia, olisiko helpompaa viljankeruu?
Mielestäni kaura ja varsinkin ruis ovat maultaan muuttunut sen jälkeen, kun korret lyhenivät. Ruissihtijauhotkaan eivät rukiille maistu. Mutta hyvä, kun vielä saamme suomalaista viljaa syödä!
Jouluhimmelin ääreen. - Anonyymi
Kipa kirjakaupasta Mäntsälästä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik124700MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar1022441Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5741841- 91673
Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1051530Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671197Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331138Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt2191000Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3988Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o64987