Mistä himmeliolkia

Kirsi

Mistähän voisi tilata (esim. postitse) kauran tai rukiin olkia himmelin tekoa varten?

6

7613

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • elena

Minä olen jo useana syksynä kerännyt himmelinoljet tuolta ojista ja muista kosteista paikoista, joissa kasvaa sellaisia pitkiä tupsupääheiniä. On paljon vahvempi materiaali kuivuttuaan, kuin kaura ja ruis. Eikä maksa mitään ja saa tehtyä erikokoisia himmeleitä. Ohuesta päästä olkea sievempiä ja paksummasta suurempia.

• meri

mökillä kasvaa rantavedessä jotain tuollaista tupsupäätä mahtavat määrät.
        mihin aikaan keräät? miten kuivatat? etc. etc. kaikkea mitä nyt en osaa kysyäkään. :D
        olis kiva käyttää hyödyllisesti mokomat heinät, niitä joutuu vene- ja uimapaikalta raivaamaan joka tapauksessa.

• elena
        meri kirjoitti:

mökillä kasvaa rantavedessä jotain tuollaista tupsupäätä mahtavat määrät.
        mihin aikaan keräät? miten kuivatat? etc. etc. kaikkea mitä nyt en osaa kysyäkään. :D
        olis kiva käyttää hyödyllisesti mokomat heinät, niitä joutuu vene- ja uimapaikalta raivaamaan joka tapauksessa.

Olen kerännyt aika myöhään syksyllä, joskus marraskuussa aloittanut ja jatkanut ihan talveen asti. Haen niitä sitämukaa, kuin olen ehtinyt edelliset saada pätkityksi sopivan mittaiseksi. Niitä on helppo pätkiä tuoreeltaan saksilla ja kuivana terävällä veitsellä vaikka jonkun mainoskatalogin päällä. Pyöritän siis veitsen alla sitä olkea, melkeinkuin sahaisin. Kuivan oljen saa sillätapaa siististi poikki. En siis kuivata niitä ennen pätkimistä mitenkään. Jos pääsevät kuivamaan siksi,etten ole ehtinyt käsittelemään, niin teen niinkuin edellä kerroin.
        Pätkin niitä heiniä alkaen 2cm:stä tuonne 15 cm:n asti, eli 2, 3, 4 jne. Yleisin koko josta teen, on 7 cm, mutta 4 cm:n oljestakin tulee sievä himmeli.
        Olen pätkinyt joka pituuden omaan purkkiinsa ja kirjoittanut päälle pituuden. (Pahviset teerasiat ovat hyviä säilytykseen.)
        Itse käytän sitä saraheinää, joka on noin 1 metrin korkuista. Yläpäästä leikkaan niitä lyhyempiä olkia ja alempaa pidempiä. Siitähän täytyy ottaa se polveke pois, mistä ei mene neula läpi.
        Merikaisla taitaa olla aika "roovia" himmelin tekoon, olen kyllä nähnyt siitä tehdyn himmelin, mutta se oli kooltaankin jonkunverran isompi kuin nämä normaalinkokoiset.
        Noita saraheiniä voi kerätä talvellakin, mutta ehkä marraskuu on paras aloituskuukausi.

• meri
        elena kirjoitti:

Olen kerännyt aika myöhään syksyllä, joskus marraskuussa aloittanut ja jatkanut ihan talveen asti. Haen niitä sitämukaa, kuin olen ehtinyt edelliset saada pätkityksi sopivan mittaiseksi. Niitä on helppo pätkiä tuoreeltaan saksilla ja kuivana terävällä veitsellä vaikka jonkun mainoskatalogin päällä. Pyöritän siis veitsen alla sitä olkea, melkeinkuin sahaisin. Kuivan oljen saa sillätapaa siististi poikki. En siis kuivata niitä ennen pätkimistä mitenkään. Jos pääsevät kuivamaan siksi,etten ole ehtinyt käsittelemään, niin teen niinkuin edellä kerroin.
        Pätkin niitä heiniä alkaen 2cm:stä tuonne 15 cm:n asti, eli 2, 3, 4 jne. Yleisin koko josta teen, on 7 cm, mutta 4 cm:n oljestakin tulee sievä himmeli.
        Olen pätkinyt joka pituuden omaan purkkiinsa ja kirjoittanut päälle pituuden. (Pahviset teerasiat ovat hyviä säilytykseen.)
        Itse käytän sitä saraheinää, joka on noin 1 metrin korkuista. Yläpäästä leikkaan niitä lyhyempiä olkia ja alempaa pidempiä. Siitähän täytyy ottaa se polveke pois, mistä ei mene neula läpi.
        Merikaisla taitaa olla aika "roovia" himmelin tekoon, olen kyllä nähnyt siitä tehdyn himmelin, mutta se oli kooltaankin jonkunverran isompi kuin nämä normaalinkokoiset.
        Noita saraheiniä voi kerätä talvellakin, mutta ehkä marraskuu on paras aloituskuukausi.

kiitoksia neuvoista. täytyykin ens viikonloppuna käydä kiskomassa muutama koeyksilö että näkee hiukan sitä paksuutta.
        viime talvena keräsin niitä koristeeksi, heitin keväällä ulos kun "tupsut" pölisi, mutta muistelisin ettei se kauheen paksua vartta ollut... ei siis kyse merikortteista, ihan saimaalla mökki, tuo nimim. tais hämätä :)
        no, nyt kun idea on niin taidan testailla eri lajikkeita, piirrän vaikka kuvan säilytyspurkin kupeeseen kun en noita nimiä tiedä.
        kiitoksia vielä kerran!

• Anonyymi

Hieno juttu, tuota kokeilenkin! Viljankorret ovat matalia, olisiko helpompaa viljankeruu?
      Mielestäni kaura ja varsinkin ruis ovat maultaan muuttunut sen jälkeen, kun korret lyhenivät. Ruissihtijauhotkaan eivät rukiille maistu. Mutta hyvä, kun vielä saamme suomalaista viljaa syödä!
      Jouluhimmelin ääreen.

• Anonyymi

Kipa kirjakaupasta Mäntsälästä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos nainen harrastaa seksiä

Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi
      Ikävä
      243
      2071
    2. Pihlaja-puulle

Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos
      Ikävä
      15
      1369
    3. Päivieni piristys, missä olet?

Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei
      Ikävä
      14
      1226
    4. Kova karman laki

Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko
      Hindulaisuus
      370
      1223
    5. Kysymys Kuhmolaisille

Hei. Olen 32 vuotias nainen ja muutin Kuhmoon noin 12 vuotta sitten. Mutta nyt täytyy ihmetellä ihan ääneen että onhan t
      Kuhmo
      20
      887
    6. Savimajasta lääketieteen tohtoriksi - ja ei tikkua ristiin

”Jos ihminen muuttaa savimajasta tänne kerrostaloon länsimaisen elintason piiriin ilman että tarvitsee panna tikkua rist
      Maahanmuutto
      148
      770
    7. Ensi viikolla tulen takaisin

Ja käyn varmaan siellä monta kertaa. Monta mahdollisuutta nähdä jos olet siellä päin
      Ikävä
      19
      766
    8. Olen valtavan ihastunut

Yritin sen sinulle viime viikolla kertoa, mutta liikaa muuttujia ja isoja tunteita, niin en kyllä ollut kovin selkeä.
      Ikävä
      57
      686
    9. Taidat nainen haluta vain sitä yhtä asiaa?

Minusta tuntuu nyt siltä.
      Ikävä
      75
      682
    10. Oon varma siitä

Että oot vain mun rahojen perään, nainen. Siks et kelpaa mulle, että joku helpompi. M-mieheltä
      Ikävä
      101
      645
    Aihe