AS on vahvuus

eikä vamma?

Täällä tulee käsitys, että as ja autismi on vamma - mutta eihän sen tarvise sitä olla - eikö se voi olla myös vahvuus? Mitä mieltä olette?

Asperger ja autismi eivät ole vamma - vaan vahvuus kirjoittaa johtava asiantuntija Simon Baron-Cohen. Hän toteaa, että seuraavat ominaisuudet voivat olla myös voimavara toisin kun yleisesti luullaan:

1. Lapsi viihtyy paremmin esineitten, kuin ihmisten parissa
- Ei siis tarvitse huolestua, jos leikkii mielellään yksin

2. Lapsi viestii vähemmän kuin muut
- Ollaan tarkempia kun seurataan lapsen tarpeita

3. Lapset mieluummin seuraavat omia mielihalujaan ja uskomuksiaan
- Kannustetaan lasta hyvien asioitten oasaamisest

4. He eivät ole kiinnostuneet yhteisistä tekemisistä muiden lasten kanssa
- Annetaan lapselle ryhmässä tilaisuus tehdä myös itsenäisesti

5. Lapsella on vahvat mielenkiinnon kohteet
- Hyödynnetään mielenkiinnon kohteita vaikeitten asioitten oppimiseksi

6. Lapsi on tarkka yksityiskohtien havaitsemisessa
- Esimerkiksi marjassa ja sienimetsässä tästä on iloa koko perheelle

7. Lapsi huomaa asioita, joita muut eivät huomaa
- Kannattaa luottaa lapseen - miten hän kokee tilanteen

8. Lapsen käsitys olennaisesta poikkeaa muista
- Antaa uuden näkökulman ja näkemään asioita uudessa valossa

9. Häntä voi kiinnostaa kuviot, muodot, numerot, kirjaimet, listat, yms
- Lähtee oppimisessa mielellään yksityiskohdista ja toistosta

10. Lasta kiinnostaa pienet, kompleksit tai abstraktit systeemit
- Ymmärtää kokonaisuuksia, kun niistä tehdään systeemejä

11. Lapsi lajittelee ja ryhmittelee mielellään kiinnostuksensa kohteet
- Siivous ja järjesteleminen kiinnostaa toisin kuin muita lapsia

12. Lapsi pyrkii tilanteiden hallintaan ja välttää epävarmuutta
- Valvoo kotonakin, että kaikki noudattaa yhteisesti sovittuja sääntöjä

Mikään mainituista ominaisuuksista ei välttämättä ole vamma tai heikkous. Nämä voidaan käyttää hyödyksi niin lapsen kasvatuksessa opiskelussa kuin työelämässäkin.

Lähde: Simon Baron-Cohen: Is Asperger’s syndrome/High-Functioning Autism necessarily a disability?
http://www.geocities.com/CapitolHill/7138/lobby/disability.htm

10

1054

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ritalin

Tuo juttu on minulle tuttua ja olen kanssasi samaa mieltä. Tunnistin nämä piirteet itsessäni jo ennen, kuin tiesin assistani ja halusin hyödyntää niitä vahvuuksinani. Tietysti myös muita vahvuuksia on.

Mutta käytännössä ongelma on se, että monissa opiskelupaikoissa ja työpaikoissa näitä as ominaisuuksia ei voi käyttää vahvuutena, vaan hommat täytyy tehdä NT tyyliin. Eli täytyy pärjätä ensin heikoimmilla alueillanikin yhtä hyvin, kuin NT:t näillä alueilla, missä he ovat vahvoja. Ja vasta sitten voin ajatella käyttäväni vahvuuksiani.

Lisäksi heikkoudet näkyvät sosiaalisuudessa. Muita asioita en varsinaisesti pidä heikkouksinani, sillä ne eivät suoraan tuota tappiota minulle. Ne ovat juuri listaamiasi asioita, ja muita samantapaisia.

Mielelläni käyttäisin näitä vahvuuksinani, mutta se ei ole mahdollista monissa tilanteissa.

• as.on vahvuus ei

vamma.Hienoja ominaisuuksia löytyy tyttäreltänikin.Toiset ihmiset yrittävät lokeroida,mutta hei me kaikkihan olemme erileisia luojan kiitos.

• ritalin

Viimeksi, kun kerroin tämän kantani pari kuukautta sitten tällä palstalla, niin suututin monta ihmistä ja aloitin pitkän väittelyn aiheesta, mikä päättyi esittämiini lähes järjettömän oloisiin vertauskuviin. (jos ei niitä ymmärtänyt) Silloin väittelyssä minua vastaan oli pari mielisaaraanhoitajaa ja onnistuin jopa kääntämään pari assia, joita alunperin lähdin puolustamaan, kantaani vastaan.

• kanta?
        ritalin kirjoitti:

Viimeksi, kun kerroin tämän kantani pari kuukautta sitten tällä palstalla, niin suututin monta ihmistä ja aloitin pitkän väittelyn aiheesta, mikä päättyi esittämiini lähes järjettömän oloisiin vertauskuviin. (jos ei niitä ymmärtänyt) Silloin väittelyssä minua vastaan oli pari mielisaaraanhoitajaa ja onnistuin jopa kääntämään pari assia, joita alunperin lähdin puolustamaan, kantaani vastaan.

"Silloin väittelyssä minua vastaan oli pari mielisaaraanhoitajaa ja onnistuin jopa kääntämään pari assia, joita alunperin lähdin puolustamaan, kantaani vastaan".

Löytyykö vielä linkki keskusteluun - mikä oli heidän kantansa?

• ritalin
        kanta? kirjoitti:

"Silloin väittelyssä minua vastaan oli pari mielisaaraanhoitajaa ja onnistuin jopa kääntämään pari assia, joita alunperin lähdin puolustamaan, kantaani vastaan".

Löytyykö vielä linkki keskusteluun - mikä oli heidän kantansa?

Oletin viestisi ensin irvailuksi, mutta anteeksi nyt, kun kesti tässä on:

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000001302&posting=22000000009074283

Aika tuhmia puheita multakin silloin tuossa
        keskustelussa.

• vamma vs vahvuus?

Kyse on siitä miten sanat määritellään, ei siitä pidetäänkö ominaisuuksia heikkouksina tai/vai/ja vahvuuksina. Vamma ei ole sama kuin heikkous eikä vamma ole vahvuuden vastakohta. Vamma ei ole edes sama kuin häiriö. Joku voi varmaan käyttää vamma sanaa noinkin, mutta kyse vain määritelmästä, As on kuitenkin orgaanisperäinen sosiaalinen ja psykologinen piirteiden vyyhti, joten ei varmaan kukaan halua tehdä jakoa vahvuus-heikkous-vamma. En ainakaan toivo niin.

• vaikkapa...

Koska asbergilaist ovat kiinnostuneempia valineista kuin ihmisista, heistahan tulee varmaan parempia astronauttejakin.:)

Koska as-ihmiset eivat ole myoskaan liian lahimmaisriippuvaisia...

• ritalin

Kiitos tästä! Raamatussahan on ennustus uudesta maasta...

Mut olisinhan mä aika lyhytikäinen astronautti: menettäisin järkeni ja tekisin itsarin.
        Tämä on vähän, kuin olisi pakotettu yksinäisyyteen. En mä olisi näin huono sosiaalisesti ilman assia.
        En ole ilman assia hyvä viihtymään yksin ja olen jo porannutkin sitä, että ei ole elämänkumppania ja ikävätiloja jopa seurassa ym.
        Yksin olo on kamalaa ja en todellakaan haluaisi avaruuteen. Masennustiloissa tekee mieli vetäytyä omiin oloihinsa, mutta ne ovat sairas olotila, eivätkä vastaa todellisuutta.

• Breda

Koska vuonna 2005 täällä ei vielä ollut sitä trollausongelmaa, joka alkoi selvästi pahentua 2011 ja on yhä hallitseva ja keskustelua estävä, niin kaivoin juuri tuolta vuodelta 2005 tämän ketjun.

Keskustelu AS:n vahvuuksista oli aika uutta vuonna 2005 ja tämä ketju olikin aikaansa edellä. Nyttemmin on ymmärretty vuosi vuodelta yhä paremmin, että AS-ihmisen kannattaa keskittyä nimenomaan vahvuuksiinsa eikä yrittää tehdä itsestään "normaalia" eli yrittää kaiken aikaa korjata itsessään niitä ominaisuuksia, joita enemmistö pitää heikkouksina.

Tasapäistämisen vaatimus on tavallaan sokeutta. Esim. sosiaalisesti AS-ihmiset poikkeavat ns. normaalista ja joitakuita (aika moniakin) ns. normaaleja ihmisiä se tuntuu häiritsevän jopa niin paljon, että monin tavoin yrittävät jopa painostaa AS-ihmisiä "sosiaalisesti normaaleiksi". Olen miettinyt, voisiko tämä painostava "normaalistaminen" johtua siitä, että ovat itse niin epävarmoja omasta sosiaalisuudestaan ja omasta identiteetistään ylipäänsä, että erilainen ihminen heidän lähipiirissään alkaa pelottaa heitä. Tietynlainen sokeus näkyy siinä, että he vastoin totuutta uskovat, että jos erilaiset ihmiset muuttuvat heidän kaltaisekseen niin silloin heidän pelkonsa poistuvat.

AS-ihmisten erilaisuus ilmenee normaaliin verrattuna sekä hyvään että huonoon suuntaan. Se, että se ilmenee monessa tapauksessa hyvään suuntaan, on minusta paljon huomionarvoisempaa kuin se, että se ilmenee (ns. normaalin enemmistön mielestä) myös huonompaan suuntaan.

• SIRPAKKARYSKYTIRYSKYTI

Moni kohta täsmää minuun.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      27
      2870
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      33
      2525
    3. 148
      2274
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      54
      2239
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      24
      1860
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      390
      1696
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      104
      1642
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      309
      1548
    9. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      135
      1459
    10. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1446
    Aihe