Myyräkuume

Ulalla

Minkälaisia kokemuksia myyräkuumeen oireista. Minulla todettiin tänään. Piti laittaa tänne tämä viesti kun ei virusperäisille ollu omaa linkkiä.

79

139249

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mistä sait tartunnan?

      Oireista en osaa sanoa, mutta mieheni sairastui puoli vuotta myyräkuumeen jälkeen diabetes mellitukseen. On kuulemma suhteellisen yleistä.

    • Stp

      Tuskin monellakaan homeallergikolla on kokemusta myyräkuumeesta (NE), jonka aiheuttaja on hantaviruksiin kuuluva ns. Puumala-virus, joka virus on metsämyyrän seuralainen.

      Kun olet sairastunut myyräkuumeeseen olisi ollut paikallaan jos olisit esittänyt kuvauksen oireilustasi, joka ei näytä vieneen sinua sairaalaan tai punkan pohjalle, koska sinulla riitti energiaa kirjoittamiseen.

      Myyräkuumehan saattaa aiheuttaa epätasapainoa niin munuaisten, maksan, sydämen, keuhkojen kuin myös aivojenkin toiminnoissa niiden tuottamine oireyhtymineen jopa kudosvaurioita myöten.

      Eräs ystäväni sairastui myyräkuumeeseen; joutui sairaalaan ja onneksi toipui siitä täysin. Toipuminen vei oman aikansa.

      Tsemppiä toipumisellesi.

      • Ulalla

        Jouiduin kyllä petiin ja sairaankin tippaan mut eihän sitä tarvi olla paikallaan koko aikaa vaikka sairastaa, myyräkuume aiheuttaa nääs levottomuutta ja uniongelmia.


      • kaijahillevi
        Ulalla kirjoitti:

        Jouiduin kyllä petiin ja sairaankin tippaan mut eihän sitä tarvi olla paikallaan koko aikaa vaikka sairastaa, myyräkuume aiheuttaa nääs levottomuutta ja uniongelmia.

        Veljeni sai pari vuotta sitten myyräkumeen, oli todella ihan vetämättömissä. Kuume nousi korkealle ja huimasi. Joutui sairaalaan ja oli siellä tiputuksessa kolme päivää.


    • timanttimies

      voi kestää puoli vuottakin

    • sotto voce

      Tulin juuri pari pvää sitten Meikusta. Makasin siellä viisi pvää myyräkuumeen takia. Oireet alkoivat kovalla kuumeella ( 40) ja sittenpä vaan ensi alkuun makasin kotona peittojen alla syöden flunssaläkkeitä jne.. No, sitten aloin jo mennä siihen kuntoon että kaatuilin vähän sinne sun tänne ja joku aina sitten "keräili minua pystyyn milloin mistäkin". Loppujen lopuksi sain sitten tilattua ajan paikalliseen terv.keskukseen; ja sieltä sitten mentiinkin jo ambulanssilla sairaalaan ja siellä sitten ensiapua jonkinverran ja taas ambulanssilla Meikkuun jossa sitten venähti se viisi päivää tiputuksessa. Antibioottia ja nesteytystä.
      Minulla ei ollut mitään kipuja missään, mutta sitten kuume laskikin 35 asteeseen ja pysytteli siellä jonkun kolmisen pvää. Näköön vaikutti niin että en nähnyt kirjoittaa kännykällä ja koko ajan oli äärettömän heikko olo ja on edelleeenkin; täytyy vaan ottaa iisisti eikä lähteä tästä heti maailmalle "takki auki". Ensi viikolla on sitten jälkitark. labrakokeita ja lääkäri ja marraskuussa vielä jotain ultrajuttuloita.
      Voin vaan sanoa sulle, että tosi inhottava kokemus kaikkinensa, koita jaksaa!

      • ei enää koskaan 4.9.07

        Vähälläpä olette selvinneet myyräkuumeesta. Itse olin n.2kk sairaalassa ja puoli vuotta sairaslomalla.Tauti tuhosi osan aivolisääkkestäni ja toi mukanaan kolme elinikäistä lääkettä.Hengissä kuitenkin ollaan,eikä se minuun tule toistamiseen.


    • potilaan vaimo

      miehelläni myyräkuume alkoi kovalla kuumeella ja aluksi oli kurkkukipua. luulimme siksi sitä tavalliseksi flunssaksi. sitten alkoi kova päänsärky, joka kesti monta päivää. olo oli tosi tukala.

      kolme päivää kotona sairastettuaan,mies meni ensin tk;n lääkärille,joka epäili jo heti myyräkuumetta,koska oireet olivat sellaiset.

      verikokeet otettiin vielä tk:ssa ja sitten käskettiin mennä kotiin,koska mies ei ollut niin huonokuntoinen,että olisi pitänyt mennä sairaalaan.

      ehdimme olla kotona pari tuntia,kun lääkäri soitti kotiin,että tulehdusarvo on lähellä kahtasataa!!!

      joten seuraava osoite oli sairaala,jossa piti olla pari päivää.

      kuulema pahin koko taudissa oli kauhea päänsärky..

      verikokeissa pitää käydä vielä tällä viikolla ja sairaslomaakin lääkäri olisi antanut reilusti,mutta ei mies huolinut...

    • myyrärva

      Vajaan viikon kestäneen korkean kuumeen ja kamalan päänsäryn jälkeen olo heikkeni niin, että jouduin myös sairaalaan tiputukseen ja kovaan päänsärkyyn sain kipupiikkejä suoneen ja lihakseen sekä suun kautta otettavaa särkylääkettä. Verenvuotoa nenästä, oksentelua.Reilu viikko sairaalassa, virtsamäärät tosi vähäisiä, neste kertyi jalkoihin ja kehoon. Sitten alkoi juokseminen vessassa, munuaiset alkoivat toimia kunnolla.
      Laihtunut olen ja olo edelleen heikko (sairastumisesta yli 3 vkoa). Kamala tauti!

    • Asko.H

      myyräkuume tuo mukanaan korkean kuumen ja kauhean olon,välillä palelee vaikka on korkea kuume ja sitten pukkaa aivan kauheasti hikeä ulos kropasta,minulla meni alussa 10 t-paitaa yössä pyykkin,nukkuu tosi huonosti,noin 2 tunti yössä,päänsärkyä,selkäsärkyä,virtsantuloa tosi huono,johtuen munuaisten vaajatoiminasta,mulla kesti korkea kuume noin 6 päivää,lämpöä oli noin 39,5 sen kuuden päivän ja se on tosi raskasta,nyt olen pikkuhilja toipumassa,luojan kiitos,oli se sen verran kova kokemus.T:Asko

      • pirka

        Tervehdys! Juuri tänään tuon saman diagnoosin saaneena..Olen 33 v nainen, ja myyräkuume on voinut mielestäni tulla vain ja ainoastaan lintujen ruokinta-laudalta. Sen alla on käynyt hämärässä muutamia metsähiiriä ja uskonkin että tauti on tullut niistä, ei myyristä. Lääkärin mukaan kun hiiretkin tautia kantavat.
        Mulla alkoi kuumeena, lihassärkynä, jumalattomala palelulla, silmien valonarkuutena, ja sitten makasinkin pedissä hikeä valuen ja välillä " sisältäpäin jäätyen " 5 vuorokautta. Muistan kyllä ihmetelleeni vessassa punaista pissaa jossakin vaiheessa mutta olin niin poikki etten välittänyt siinä tilanteessa. Vasta seitsemäntenä päivänä tuli hysteerinen itku, vatsakivut,kuume oli jo pois.. ja olo oli oksettava koko ajan. Sairaalaan siis. Loppuviikosta taas kokeisiin olisiko maksa-arvot lähteneet laskuun. Tulehdusarvot olivat vielä tänään neljässäkympissä. Ihmettelen vain noita yleisimpiä tartunta-paikkoja; puuliitereitä tai työkseen maanviljelyä harjoittavat..En mä vaan.ei ole liiteriäkään :-)


      • Asko.H
        pirka kirjoitti:

        Tervehdys! Juuri tänään tuon saman diagnoosin saaneena..Olen 33 v nainen, ja myyräkuume on voinut mielestäni tulla vain ja ainoastaan lintujen ruokinta-laudalta. Sen alla on käynyt hämärässä muutamia metsähiiriä ja uskonkin että tauti on tullut niistä, ei myyristä. Lääkärin mukaan kun hiiretkin tautia kantavat.
        Mulla alkoi kuumeena, lihassärkynä, jumalattomala palelulla, silmien valonarkuutena, ja sitten makasinkin pedissä hikeä valuen ja välillä " sisältäpäin jäätyen " 5 vuorokautta. Muistan kyllä ihmetelleeni vessassa punaista pissaa jossakin vaiheessa mutta olin niin poikki etten välittänyt siinä tilanteessa. Vasta seitsemäntenä päivänä tuli hysteerinen itku, vatsakivut,kuume oli jo pois.. ja olo oli oksettava koko ajan. Sairaalaan siis. Loppuviikosta taas kokeisiin olisiko maksa-arvot lähteneet laskuun. Tulehdusarvot olivat vielä tänään neljässäkympissä. Ihmettelen vain noita yleisimpiä tartunta-paikkoja; puuliitereitä tai työkseen maanviljelyä harjoittavat..En mä vaan.ei ole liiteriäkään :-)

        moi!mulla oli linnunruoka saavissa ja varmaan hiiret tai myyrät oli käyneet siellä syömässä,minä otin linnunsiemeniä paljaalla kädellä ja laitoin linnunlaudalle siitä se varmaan mulle tuli!kyllä minäki itkin tuskasta ja epätoivosta!toivon sulle tsemppiä ja pikaista parannusta.T.Asko


      • oitis

        Kyllä on kamala sairaus. Ne " kuumehorkat ", jotka iskevät aivan yllättäen, vaikka olet tiputuksessa, niin ei mikään auta. Itse sairastuin kyseiseen sairauteen 12-12-2007 ja en ensin edes tajunnut mistä oli kysymys. 5:s päivä alkoi edelleen kamalalla kuumella ja menin terkkariin kokeisiin. CRP 236 ja sitten jo olikin menoa sairaalaan tiputukseen. Tuntuu, että ei tästä selviä lainkaan .. toivon kuitenkin, että toivun ja selviän tästä. Kamala " vanne päänsärky " ja kun ei siihen ole edes lääkitystä muuta, kuin se tiputus. Olen, kuin neulatyynyn jäljiltä, kun on jouduttu etsimään uusia tiputuspaikkoja suonieni mennessä tukkoon.
        Onkohan tänä syksynä / talvena taas oikein myyräkuume epidemia, kun tuntuu, että siellä sun täällä sitä sairastellaan.
        Toipumisia myös muille sairastuneilla ja koettakaamme jaksaa / taistella tautia vastaan.


      • Jonna-rouva
        pirka kirjoitti:

        Tervehdys! Juuri tänään tuon saman diagnoosin saaneena..Olen 33 v nainen, ja myyräkuume on voinut mielestäni tulla vain ja ainoastaan lintujen ruokinta-laudalta. Sen alla on käynyt hämärässä muutamia metsähiiriä ja uskonkin että tauti on tullut niistä, ei myyristä. Lääkärin mukaan kun hiiretkin tautia kantavat.
        Mulla alkoi kuumeena, lihassärkynä, jumalattomala palelulla, silmien valonarkuutena, ja sitten makasinkin pedissä hikeä valuen ja välillä " sisältäpäin jäätyen " 5 vuorokautta. Muistan kyllä ihmetelleeni vessassa punaista pissaa jossakin vaiheessa mutta olin niin poikki etten välittänyt siinä tilanteessa. Vasta seitsemäntenä päivänä tuli hysteerinen itku, vatsakivut,kuume oli jo pois.. ja olo oli oksettava koko ajan. Sairaalaan siis. Loppuviikosta taas kokeisiin olisiko maksa-arvot lähteneet laskuun. Tulehdusarvot olivat vielä tänään neljässäkympissä. Ihmettelen vain noita yleisimpiä tartunta-paikkoja; puuliitereitä tai työkseen maanviljelyä harjoittavat..En mä vaan.ei ole liiteriäkään :-)

        Jätin juuri mieheni sairaalaan, myyräkuumeen vuoksi. Kolme yötä yli 40 asteen kuume, horkkamainen palelu, hikoilu niin että sänky lainehti, ei muita oireita. Meillä on ulkorakennuksessa runsaasti hiiriä, ja mieheni puuhailee usein siellä. Kissatkaan eivät auta. Virtsaneritys loppui melkein kokonaan, mitään punaista ei kyllä huomattu. Kiloja tippui muutamia.


      • mummonen
        Jonna-rouva kirjoitti:

        Jätin juuri mieheni sairaalaan, myyräkuumeen vuoksi. Kolme yötä yli 40 asteen kuume, horkkamainen palelu, hikoilu niin että sänky lainehti, ei muita oireita. Meillä on ulkorakennuksessa runsaasti hiiriä, ja mieheni puuhailee usein siellä. Kissatkaan eivät auta. Virtsaneritys loppui melkein kokonaan, mitään punaista ei kyllä huomattu. Kiloja tippui muutamia.

        Meillä myös sairastaa mieheni myyräkuumetta.
        Eilen oli lääkärissä ja kokeissa, jossa todettiin
        ko.tauti.Aluksi luulimme muutaman päivän sen olevan A-viirusta, koska kuume oli yli 39.Nyt on jo viides päivä ja ei tunnu ollenkaan helpom-
        malta. Aluksi oli lihaskipuja, mutta niitä virtsaoireita ei ole ollut.Uudet kokeet on otettava parin päivän päästä.Hirveää hikoilua ja
        välillä vilustamista on.Tosi inhottava tauti,hän
        sai sen takkapuista metsästyskämpällä.


    • huh huh

      oli myyräkuume viime syksynä.Aluksi ilmeni kovaa pääkipua(vannemaista).Sitten nousi kuume 40 asteeseen ja järjettömiä kylmänväristyksiä.Kuume oli välillä 40 astetta ja yhtäkkiä laski 37.5 ja taas nousi nopeasti 40:neen.Ruokaa ei saanut nieltyä moneen päivään.Neste kyllä meni alas.Pari päivää oltuani kuumeessa huomasin että virtsan eritys oli loppunut.Se vaihe kesti noin päivän.Lopulta virtsaa alkoi tulemaan ja kuumekin alkoi laskemaan.Virtsaa saattoi tulla päivässa useita litroja mutta ajan myötä se rauhottui.Vasta tämän jälkeen menin lääkärille jossa otettiin verikokeet ja myyräkuumeen vastaaineita löytyi verestä.Lääkäri suositteli että kivennäisvettä eikä buranaa saisi käyttää sairastuneena(käy munuaisten päälle)

      • Hanne

        Miehelläni on myös myyräkuume. Itämisaika oli ilmeisesti tavanomaista lyhyempi; 8 vrk. Alkoi tavallisen tuntuisena flunssana 9.1, päänsärky ja nuha. Muutaman päivän jälkeen pientä vatsanipistelyä. Kuume ei noussut kuin 37,5 asteeseen. 5 vrk sairastettua vatsa meni niin kipeäksi että oli pakko lähteä lääkäriin. crp oli koholla, virtsassa verta ja valkuaista. Lopullinen vahvistus puumala vasta-aineista veressä tuli myöhemmin. Nesteytystä oli pari päivää sairaalassa kipulääkkeenä panadol älyttömiin vatsakipuihin. Kummallista minusta että myös suolen toiminta meni täysin sekaisin. Sairaalasta pääsi koska arvot olivat alkaneet jo laskemaan. Kivut jatkuvat yhä. Noin joka toinen päivä on kivuliasta päänsärkyä.vatsakipu on onneksi loppunut. nyt on sairastanut kaksi viikkoa. kuinka kauan nämä oireet voivat jatkua?? tiedän että heikko olo voi olla pitempäänkin mutta ne kivut...???


      • oonaO
        Hanne kirjoitti:

        Miehelläni on myös myyräkuume. Itämisaika oli ilmeisesti tavanomaista lyhyempi; 8 vrk. Alkoi tavallisen tuntuisena flunssana 9.1, päänsärky ja nuha. Muutaman päivän jälkeen pientä vatsanipistelyä. Kuume ei noussut kuin 37,5 asteeseen. 5 vrk sairastettua vatsa meni niin kipeäksi että oli pakko lähteä lääkäriin. crp oli koholla, virtsassa verta ja valkuaista. Lopullinen vahvistus puumala vasta-aineista veressä tuli myöhemmin. Nesteytystä oli pari päivää sairaalassa kipulääkkeenä panadol älyttömiin vatsakipuihin. Kummallista minusta että myös suolen toiminta meni täysin sekaisin. Sairaalasta pääsi koska arvot olivat alkaneet jo laskemaan. Kivut jatkuvat yhä. Noin joka toinen päivä on kivuliasta päänsärkyä.vatsakipu on onneksi loppunut. nyt on sairastanut kaksi viikkoa. kuinka kauan nämä oireet voivat jatkua?? tiedän että heikko olo voi olla pitempäänkin mutta ne kivut...???

        oliko sairastaneiden valkosoluarvot alhaiset?


      • pipa
        oonaO kirjoitti:

        oliko sairastaneiden valkosoluarvot alhaiset?

        Mulla alkoi nivelten kolotus ja päässä heittäminin viikko sitten töissä ja epäilin flunssaa. Kun tulin töistä kotiin mitasin kuumeen niin oli 38'C. Aamulla tarkistin lämmön uudelleen et lähenkö töihin niin edelleen 38'C ja sairastelua jatkettiin pelkän kuumeen oletuksena. Lauantaina sit rupesin jo huolestuun kun lämpö oli ilman lääkkeitä 39,5'C ollu pari päivää ja menin lääkärille. Siellä sit otettiin virtsanäyte mistä ei ollu apua. Sovittiin et jos vielä maanantaina on kuumetta ni se kirjottaa lähetteen labraan. Ja niinhän siinä kävi et maanantaina soittelin labra-lähetettä ja ei kun tuloksia odottelemaan. Iltapäivällä tuomio oli myyräkuume ja loppu viikko saikkua sekä perjantaille sovittiin kontrolli labra. Nyt tätä kirjoittaessa olen ollu 2pvää kuumeeton, mutta munuaisissa tuntuu kipua ajoittain joihin auttaa parasetamooli. Missään vaiheessa ei ole ollu virtsan vähyyttä ollu havaittavissa (vielä), mutta ehkä sekin tulee vielä.

        Valkosoluista kysyjälle et ne on koholla sekä virtsassa että veressä.

        Voimia kaikille jotka joutuu kohtaamaan tämän taudin. Toiset saa sen älyttömän paljon kovempana kuin minä (esim. yks veri arvoista pitäis olla noin 150 oli minulla 190 ja appiukolla 600), joten kunniotan pahemmin taudin kohdanneita.

        En toivo kellekkään tätä, mutta tsemppiä jos osuu kohdalle.


      • kurja olo
        Hanne kirjoitti:

        Miehelläni on myös myyräkuume. Itämisaika oli ilmeisesti tavanomaista lyhyempi; 8 vrk. Alkoi tavallisen tuntuisena flunssana 9.1, päänsärky ja nuha. Muutaman päivän jälkeen pientä vatsanipistelyä. Kuume ei noussut kuin 37,5 asteeseen. 5 vrk sairastettua vatsa meni niin kipeäksi että oli pakko lähteä lääkäriin. crp oli koholla, virtsassa verta ja valkuaista. Lopullinen vahvistus puumala vasta-aineista veressä tuli myöhemmin. Nesteytystä oli pari päivää sairaalassa kipulääkkeenä panadol älyttömiin vatsakipuihin. Kummallista minusta että myös suolen toiminta meni täysin sekaisin. Sairaalasta pääsi koska arvot olivat alkaneet jo laskemaan. Kivut jatkuvat yhä. Noin joka toinen päivä on kivuliasta päänsärkyä.vatsakipu on onneksi loppunut. nyt on sairastanut kaksi viikkoa. kuinka kauan nämä oireet voivat jatkua?? tiedän että heikko olo voi olla pitempäänkin mutta ne kivut...???

        Hei.

        Reilut kolme viikkoa taaksepäin tiedän altistuneeni mahdolliselle virukselle siivotessani autotalliamme, jossa törmäsin useampaankin jyrsijänpesään. Sanoinkin tuolloin pahaenteisesti, että jos olen kolmen viikon päästä kipeä, on se varmasti myyräkuume.
        Tässä sitä nyt sitten ollaan. Viikon ajan potenut jotain, vaan en tiedä mitä. Tauti alkoi flunssaoireilla, köhitytti, päätä särki, heikkoutta, selkäkipuja, vatsakipuja ja yleistila tosi kurja. Yksi seikka vain ihmetyttää jos kyseessä olisi myyräkuume. Selkeää korkeaa kuumetta ei ole, ainakaan vielä. Jossain vaiheessa alle 38 astetta, mutta nyt ihan normaalit 36. Noita pissaoireitakaan ei ole. Ruoka ei maistu ja silmissä jotain hämminkiä. Voiko tautia sairastaa ilman kuumetta?


      • kuumeeton
        kurja olo kirjoitti:

        Hei.

        Reilut kolme viikkoa taaksepäin tiedän altistuneeni mahdolliselle virukselle siivotessani autotalliamme, jossa törmäsin useampaankin jyrsijänpesään. Sanoinkin tuolloin pahaenteisesti, että jos olen kolmen viikon päästä kipeä, on se varmasti myyräkuume.
        Tässä sitä nyt sitten ollaan. Viikon ajan potenut jotain, vaan en tiedä mitä. Tauti alkoi flunssaoireilla, köhitytti, päätä särki, heikkoutta, selkäkipuja, vatsakipuja ja yleistila tosi kurja. Yksi seikka vain ihmetyttää jos kyseessä olisi myyräkuume. Selkeää korkeaa kuumetta ei ole, ainakaan vielä. Jossain vaiheessa alle 38 astetta, mutta nyt ihan normaalit 36. Noita pissaoireitakaan ei ole. Ruoka ei maistu ja silmissä jotain hämminkiä. Voiko tautia sairastaa ilman kuumetta?

        Hei!!!

        minä epäilen myös,että mahdollisesti olen saanut kyseisen taudin...Maanantaina kokeisiin...elikäs työskentelen kirpputorilla,ja viime maanantaina iski kauhea alaselkä kipu joka ei lähtenyt lääkkeilläkään pois,sitä kovaa särkyä kesti 4 päivää..nyt sitte on huimausta ja silmissä tuntuu oudolta,ja alavatsa on kipeä,virtsaamistarve myös vähentynyt huomattavasti..


      • roosa
        kurja olo kirjoitti:

        Hei.

        Reilut kolme viikkoa taaksepäin tiedän altistuneeni mahdolliselle virukselle siivotessani autotalliamme, jossa törmäsin useampaankin jyrsijänpesään. Sanoinkin tuolloin pahaenteisesti, että jos olen kolmen viikon päästä kipeä, on se varmasti myyräkuume.
        Tässä sitä nyt sitten ollaan. Viikon ajan potenut jotain, vaan en tiedä mitä. Tauti alkoi flunssaoireilla, köhitytti, päätä särki, heikkoutta, selkäkipuja, vatsakipuja ja yleistila tosi kurja. Yksi seikka vain ihmetyttää jos kyseessä olisi myyräkuume. Selkeää korkeaa kuumetta ei ole, ainakaan vielä. Jossain vaiheessa alle 38 astetta, mutta nyt ihan normaalit 36. Noita pissaoireitakaan ei ole. Ruoka ei maistu ja silmissä jotain hämminkiä. Voiko tautia sairastaa ilman kuumetta?

        kyllä voi olla kuumeeton myyrä kuume minulla parasta aikaa! sairaalajakso oli 4 päivää sitä ennen kotona tajuton päänsärky heikko olo ja nivelsärkyä vatsa kosketus arka terveyskeskuksessa luultiin umpisuoleksi.Tyks verikokeissa kaikki arvot sekaisin ajoissa lääkäriin


    • sairaslomalla

      Moikka! Olen tällä hetkellä vielä sairaslomalla nainen 48v, sairastettuani myyräkuumeen.
      Olin viisi päivää kotona kovassa kuumeessa 39-39,6, (samaan aikaan mieheni kuume 5pv,max 38,5)kivut olivat kovat, vatsakipu, alaselkäsärky, päänsärky, oksettava olo, verenpaineet korkeat(lääkitys korkeaan verenpaineeseen)
      Menin terveyskeskukseen ja crp 197, sieltä lähete keskussairaalaan ja siellä kaksi viikkoa.
      Munuaisarvot, maksa-arvot koholla, verenpaineet korkeat, pahimmillaan 230/198, syke 115(epäily jo keuhkoveritulppaan, ei onneksi löytynyt viipalekuvista mitään, sydänultrasta löytýi jotakin, tulossa kutsu uudelleen sydänultraan ja sepelvaltimoultraan)
      Sitten alkoi sairaalassa se pissa/nesterumba, pissaa vrk:ssa 9,5l ja nesteytystä 11.5l, siitä itse juotuna 8,5l.Vaihe kesti kahdeksan vuorokautta, pissa vähitellen väheni, myös nesteytys(nestettä 1l enemmän kuin pissaa).Paino oli noussut 5kg, mikä oli pelkkää nestettä, putosi normaaliin sairaalassaoloaikana.
      Nyt olen sairaslomalla ja kunto on todella heikko, kävelyä päivittäin 1,5km, sekin rauhassa ja sen jälkeen lepoa.
      Verenpainelääkitys kolminkertainen, nyt arvot hyvät. Mitään särkylääkkeitä en saa mielellään ottaa, toiset menee maksaan ja toiset munuaisiin.
      Maksakokeisiin kolmen viikon kuluttua, silloin vasta ehkä normaalit.P.S. Mieheni saa tänään tietää onko sairastanut saman taudin yhtäaikaa, hänellä myös kova päänsärky ja selkäsärky.
      Täytyy sanoa että kyllä on kova tauti, vie kaikki voimat ja palautumisaika normaaliin kuntoon kestää kauan. Minun sairauteni alkoi 3.1.-08

      • myyr

        hei,sairastuin myyräkuumeeseen marraskuun alussa,kova kuume ja kauhea päänsärky...ja todella huono olo,verta tuli nenästä ja näkö häiriöitä jne..sairaalassa olin kahteen otteeseen...maksaarvot hyppäsi pilviin ja kummia huonoolo kohtaiksia nyt vieläkin...verenpaineet nousi huippuun ja nyt 4 eri lääkkeet,pulssi heittää vieläkin korkealla ja verensokeri nyt alkanut nousemaan...mennyt 2 ja puoli kuukautta kuin sumussa,ei voimia mihinkään ja tuntuu että loppuuko tämä koskaan....olen 49v nainen ja puutarhuri


      • kaaleppi

        Sairastuin 2 viikkoa sitten myyräkuumeseen ja jouduin teholle 1 vrk ja osastolla meni 5 vrk.
        Verenpaine romahti ja trombosyytit olivat alimillaan 28, nyt kaikki veriarvot ovat hyvät. Voimat ovat kylläkin poissa ja eniten häiritsee tämä kova päänsärky johon menee 3 buranaa (600) eikä sekään tunnu auttavan. Kauanko tämä päänsärky voi jatkua ?


      • Maij@
        kaaleppi kirjoitti:

        Sairastuin 2 viikkoa sitten myyräkuumeseen ja jouduin teholle 1 vrk ja osastolla meni 5 vrk.
        Verenpaine romahti ja trombosyytit olivat alimillaan 28, nyt kaikki veriarvot ovat hyvät. Voimat ovat kylläkin poissa ja eniten häiritsee tämä kova päänsärky johon menee 3 buranaa (600) eikä sekään tunnu auttavan. Kauanko tämä päänsärky voi jatkua ?

        Ensiksi, kiitos kaikille, jotka ovat kertoneet kokemuksiaan. Tuntuu, että tällä(kin) taudilla on yhtä monet piirteet, kuin ihmisillä, jotka sen ovat sairastaneet.

        Minulla tautini alkoi 7.2. ja jatkuu edelleen. Tosin veriarvot ovat kokolailla normalisoituneet (ei tarvita verikokeita), mutta lämpö nousi viikko sitten uudelleen ja sitä on jatkunut tähän päivään. Flunssana minäkin tätä pidin, kunnes kuume alkoi 3:tena pävänä hipoa 42. Sain kuumeen alenemaan tuhdilla Panadol- ja Burana-kuurilla. Menin uudelleen lääkäriin ja otettiin verikokeet. Viikkoa myöhemmin sain tietää sairastavani myyräkuumetta.

        Minulta ei virtsaneritys loppunut kokonaan, joskin väheni. Paino nousi 3 kiloa, kun suoli alkoi oireilla. Ja edelleenkin vatsani on sekaisin. Munuaiseni eivät koko aikana menneet vajaateholle, joka lääkäriäni ihmetyttää. Verenpainetta ei mitattu, mutta luulen sen olevan alhainen, koska äkkinäiset liikkeet hiukan heitättävät. Hiutaleita oli vähän, muita arvoja en muista.

        Kuumeen ollessa korkeimillaan, tärisin niin, ettei juomisesta meinannut tulla mitäään kun juoma läikkyi ja lasi kolisi hampaisiin. Näköni "hämärtyi", enkä voinut lukea enkä katsoa TV:tä viikkoon. Jonkin verran oli erilaisia kolotuksia raajoissa, päänsärkyäkin esiintyi ja olo oli ajoittain todella tukala. mutta Burana auttoi. Lääkärini sanoi taudin olevan rajumpi kuin mikään infulenssa. Ja olen samaa mieltä.

        Koen kuitankin selvinneeni vähällä, koska en joutunut letkuihin missään vaiheessa eikä mitään suurempia ongelmia ole ollut eikä toivottavasti tulekaan.

        Sairasloma minulta loppuu nyt sunnuntaina, mutta jos olo tältä vielä maanantaina tuntuu, aion pyytää jatkoa. Ilmoitin työnantajalle heti diagnoosin saatuani, että voi mennä pitkään, ennenkuin jaksan palata töihin. Onneksi asia on otettu siellä hyvin. Tiedän, että työpanostani kaivataan, mutta olen kiitollinen työnantajani ymmärrykselle, että voin hyvällä omallatunnolla hoitaa itseni kuntoon. Toivottavasti muilla taudin sairastaneilla on yhtä hyvin työasioiden suhteen.


      • hiiri
        Maij@ kirjoitti:

        Ensiksi, kiitos kaikille, jotka ovat kertoneet kokemuksiaan. Tuntuu, että tällä(kin) taudilla on yhtä monet piirteet, kuin ihmisillä, jotka sen ovat sairastaneet.

        Minulla tautini alkoi 7.2. ja jatkuu edelleen. Tosin veriarvot ovat kokolailla normalisoituneet (ei tarvita verikokeita), mutta lämpö nousi viikko sitten uudelleen ja sitä on jatkunut tähän päivään. Flunssana minäkin tätä pidin, kunnes kuume alkoi 3:tena pävänä hipoa 42. Sain kuumeen alenemaan tuhdilla Panadol- ja Burana-kuurilla. Menin uudelleen lääkäriin ja otettiin verikokeet. Viikkoa myöhemmin sain tietää sairastavani myyräkuumetta.

        Minulta ei virtsaneritys loppunut kokonaan, joskin väheni. Paino nousi 3 kiloa, kun suoli alkoi oireilla. Ja edelleenkin vatsani on sekaisin. Munuaiseni eivät koko aikana menneet vajaateholle, joka lääkäriäni ihmetyttää. Verenpainetta ei mitattu, mutta luulen sen olevan alhainen, koska äkkinäiset liikkeet hiukan heitättävät. Hiutaleita oli vähän, muita arvoja en muista.

        Kuumeen ollessa korkeimillaan, tärisin niin, ettei juomisesta meinannut tulla mitäään kun juoma läikkyi ja lasi kolisi hampaisiin. Näköni "hämärtyi", enkä voinut lukea enkä katsoa TV:tä viikkoon. Jonkin verran oli erilaisia kolotuksia raajoissa, päänsärkyäkin esiintyi ja olo oli ajoittain todella tukala. mutta Burana auttoi. Lääkärini sanoi taudin olevan rajumpi kuin mikään infulenssa. Ja olen samaa mieltä.

        Koen kuitankin selvinneeni vähällä, koska en joutunut letkuihin missään vaiheessa eikä mitään suurempia ongelmia ole ollut eikä toivottavasti tulekaan.

        Sairasloma minulta loppuu nyt sunnuntaina, mutta jos olo tältä vielä maanantaina tuntuu, aion pyytää jatkoa. Ilmoitin työnantajalle heti diagnoosin saatuani, että voi mennä pitkään, ennenkuin jaksan palata töihin. Onneksi asia on otettu siellä hyvin. Tiedän, että työpanostani kaivataan, mutta olen kiitollinen työnantajani ymmärrykselle, että voin hyvällä omallatunnolla hoitaa itseni kuntoon. Toivottavasti muilla taudin sairastaneilla on yhtä hyvin työasioiden suhteen.

        Minulla alkoi kova kuume kaksi viikkkoa sitten, tk:n ja sairaalan kautta kierrettyäni diagnoosiksi sain myyräkuumeen. Kuumevaihe kesti 5 päivää, päänsärkyä on vieläkin. Paino on noussut 8kg, eli nesteet kertyy todella tehokkaasti. Juon ihan kunnolla, tai vähintäänkin normaalisti, mutta ulos ei sitten paljon tulekaan. Tänään taas päivystykseen, ennen kuin nahka ratkaeaa.


      • zeekker
        hiiri kirjoitti:

        Minulla alkoi kova kuume kaksi viikkkoa sitten, tk:n ja sairaalan kautta kierrettyäni diagnoosiksi sain myyräkuumeen. Kuumevaihe kesti 5 päivää, päänsärkyä on vieläkin. Paino on noussut 8kg, eli nesteet kertyy todella tehokkaasti. Juon ihan kunnolla, tai vähintäänkin normaalisti, mutta ulos ei sitten paljon tulekaan. Tänään taas päivystykseen, ennen kuin nahka ratkaeaa.

        Noin 3 vko sitten tyhjentelin kasvimaalla ollutta vanhaa piha/pinta-kaivoa ja sieltä löysin 3 myyrän raatoa. Läträtessäni veden kanssa sain varmaan tartunnan.

        Aiemmin oli jo huonon olon tunteita mutta nyt edellisen perjantain iltana iski jo lihas kivut ja yöllä kuume ja päänsärky. Maanantaina lekuriin ja tiistaina tuomio => myyräkuume. Mulla pahimmat oireet päänsärky, kuume ja lihas särky. Munuaisten ja muitten oireiden kanssa ei vielä ongelmia.

        Lekuri oli hieman ihmeissään labran tuloksista ettei virtsasta löytynyt mitään mutta syy varmaan siinä että sisuskalut hyvässä kunnossa kun olen pitkän linjan pommac-mies ja norttia menee vain vajaa aski päivässä.

        Torstai aamuna uudelleen labraan ottamaan ja odottelemaan tuloksia. Tosi ikävä tauti, pahin on päänsärky. Toivottavasti menee pian ohi.

        Vointeja ja paranemisia muillekin taudin kanssa taisteleville.


      • sfinks
        myyr kirjoitti:

        hei,sairastuin myyräkuumeeseen marraskuun alussa,kova kuume ja kauhea päänsärky...ja todella huono olo,verta tuli nenästä ja näkö häiriöitä jne..sairaalassa olin kahteen otteeseen...maksaarvot hyppäsi pilviin ja kummia huonoolo kohtaiksia nyt vieläkin...verenpaineet nousi huippuun ja nyt 4 eri lääkkeet,pulssi heittää vieläkin korkealla ja verensokeri nyt alkanut nousemaan...mennyt 2 ja puoli kuukautta kuin sumussa,ei voimia mihinkään ja tuntuu että loppuuko tämä koskaan....olen 49v nainen ja puutarhuri

        Olipas lohduttavaa kuulla tuosta väsymyksestä. Olen ihmetellyt mikä minua vaivaa kun ei paljon jaksa päivän aikana rehkiä kun jo tekisi mieli sänkyyn makaamaan. Vaikka olen ns. parantunut jo pariviikkoa sitten särkee minulla päätä aika useasti enkä näe vielä kunnolla, on näköni sairastamisen jälkeen paremmaksi tullut mutta ei ennalleen. Verenpainetta en ole mitannut mutta huipannut on päivittäin. Ei kai tässä sitten muu auta kuin odotella että tulee ennalleen. Jälkitauteja vain pelkään sitä kun on kuullut kaikennäköisiä kauhujuttuja esim. puolittainen näön menetys.


      • EH ,kainuusta
        zeekker kirjoitti:

        Noin 3 vko sitten tyhjentelin kasvimaalla ollutta vanhaa piha/pinta-kaivoa ja sieltä löysin 3 myyrän raatoa. Läträtessäni veden kanssa sain varmaan tartunnan.

        Aiemmin oli jo huonon olon tunteita mutta nyt edellisen perjantain iltana iski jo lihas kivut ja yöllä kuume ja päänsärky. Maanantaina lekuriin ja tiistaina tuomio => myyräkuume. Mulla pahimmat oireet päänsärky, kuume ja lihas särky. Munuaisten ja muitten oireiden kanssa ei vielä ongelmia.

        Lekuri oli hieman ihmeissään labran tuloksista ettei virtsasta löytynyt mitään mutta syy varmaan siinä että sisuskalut hyvässä kunnossa kun olen pitkän linjan pommac-mies ja norttia menee vain vajaa aski päivässä.

        Torstai aamuna uudelleen labraan ottamaan ja odottelemaan tuloksia. Tosi ikävä tauti, pahin on päänsärky. Toivottavasti menee pian ohi.

        Vointeja ja paranemisia muillekin taudin kanssa taisteleville.

        Pieniä tuntuvat olevan vaivat. Vaimolla tuli viikko sitten sunnuntaina kuumetta. Parin tunnin kuluttua se kipusi ohi meidän mittarista. soitettuani hätänumeroon, tulivat heti , muutaman minuutin kuluttua paikalle. Mittari korvaan, yli 40 kuumetta ja samantien sairaalaan. Siellä päivystyksen tarkkailuun, verikokeisiin ja 1,5 tunnin kuluttua (vaikka oli myöhäinen ilta) tuli vastaus, MYYRÄKUUME. Kuume teki vuoristorataa, alilämmöstä aivan kattoon, 41 ja osia parhaillaan. Seuraavana päivänä saatiin lääkkeillä lämpö asettumaan. Nesteytystä suoneen. Alkoivat vatsakivut. Päänsärky kova. Välillä kuume taas katossa. Kaikkea tätä kaksi päivää. Nivelkipu seuraavaksi. Sitten lihas särky. Seuraavaksi, neljäntenä päivänä jo miltei kunnossa. Iloista hilpatusta, kohta kotiin ! Nyt eletään kuudetta päivää oireiden alkamisesta. Pahalta näyttää, iltapäivällä vielä ihan OK, muutaman tunnin päästä se pahuksen "myyrä" meni ja teki pahojaan munuaisissa. pissit sammui. Sitten se ampaisi keuhkoihin, ikinä sätkääkään vetämättömät keuhkot ovat nyt pahalla mallilla. Rötgenissä ei mukamas näkynyt mitään, henki tuskin pihisee ja happea tulee nenäletkusta. Yleistulehdus päällä ja mokoma on rauhasiin edennyt. Vatsan ultraäänikuvauksia tehdään ja pahinta, siis verenvuotoa etsitään. Ei tässä näin pitänyt käydä.

        Kyllä meillä seuraavaksi poltetaan ihan kaikessa rauhassa halkopino liitereineen , kunhan lunta saadaan maahan.


      • lkhuiyh
        EH ,kainuusta kirjoitti:

        Pieniä tuntuvat olevan vaivat. Vaimolla tuli viikko sitten sunnuntaina kuumetta. Parin tunnin kuluttua se kipusi ohi meidän mittarista. soitettuani hätänumeroon, tulivat heti , muutaman minuutin kuluttua paikalle. Mittari korvaan, yli 40 kuumetta ja samantien sairaalaan. Siellä päivystyksen tarkkailuun, verikokeisiin ja 1,5 tunnin kuluttua (vaikka oli myöhäinen ilta) tuli vastaus, MYYRÄKUUME. Kuume teki vuoristorataa, alilämmöstä aivan kattoon, 41 ja osia parhaillaan. Seuraavana päivänä saatiin lääkkeillä lämpö asettumaan. Nesteytystä suoneen. Alkoivat vatsakivut. Päänsärky kova. Välillä kuume taas katossa. Kaikkea tätä kaksi päivää. Nivelkipu seuraavaksi. Sitten lihas särky. Seuraavaksi, neljäntenä päivänä jo miltei kunnossa. Iloista hilpatusta, kohta kotiin ! Nyt eletään kuudetta päivää oireiden alkamisesta. Pahalta näyttää, iltapäivällä vielä ihan OK, muutaman tunnin päästä se pahuksen "myyrä" meni ja teki pahojaan munuaisissa. pissit sammui. Sitten se ampaisi keuhkoihin, ikinä sätkääkään vetämättömät keuhkot ovat nyt pahalla mallilla. Rötgenissä ei mukamas näkynyt mitään, henki tuskin pihisee ja happea tulee nenäletkusta. Yleistulehdus päällä ja mokoma on rauhasiin edennyt. Vatsan ultraäänikuvauksia tehdään ja pahinta, siis verenvuotoa etsitään. Ei tässä näin pitänyt käydä.

        Kyllä meillä seuraavaksi poltetaan ihan kaikessa rauhassa halkopino liitereineen , kunhan lunta saadaan maahan.

        miehellä kans alko korkealle kuumeella ja makas 2pv kotona ja vaelsi huoneesta toiseen ja etti paikkaa ettei koskis päähän.kunnes ottiva verikokeet ja osastolle joutu kyllä samantien,oli siellä yön tiputuksessa ja tänään keskussairaalaan munuaiskoneeseen,kun ei ala nesteet tulla pihalle,pahalta tuntuu kattoo kun toinen on ihan uupunu,ja joka paikkaaa koskee,,,taidankin tästä lähteä sairaalaan käymään.


      • EH, Kainuusta
        lkhuiyh kirjoitti:

        miehellä kans alko korkealle kuumeella ja makas 2pv kotona ja vaelsi huoneesta toiseen ja etti paikkaa ettei koskis päähän.kunnes ottiva verikokeet ja osastolle joutu kyllä samantien,oli siellä yön tiputuksessa ja tänään keskussairaalaan munuaiskoneeseen,kun ei ala nesteet tulla pihalle,pahalta tuntuu kattoo kun toinen on ihan uupunu,ja joka paikkaaa koskee,,,taidankin tästä lähteä sairaalaan käymään.

        Hei ! Kyllä se hyvin menee, meillä selvittiin koko ruljanssista lopulta ihan hyvin. Vaimo terveenä kotiin. Minulle itselleni kyllä sattui koko elämäni muuttava juttu silläaikaa. Tein siitä blogin, sen voi käydä vapaasti lukaisemassa osoitteessa WWW.nexavarhoito.blogspot.com. On edelleen ja jatkossakin ajankohtainen.


      • niin myyräkuume
        EH, Kainuusta kirjoitti:

        Hei ! Kyllä se hyvin menee, meillä selvittiin koko ruljanssista lopulta ihan hyvin. Vaimo terveenä kotiin. Minulle itselleni kyllä sattui koko elämäni muuttava juttu silläaikaa. Tein siitä blogin, sen voi käydä vapaasti lukaisemassa osoitteessa WWW.nexavarhoito.blogspot.com. On edelleen ja jatkossakin ajankohtainen.

        Ite kotiuduin osastolta 18.12.. Yöt oli yhtä tuskaa ku se kuume horkka iski ja petivaatteet ja kaikki kastu ja palelti. jatkuaan piti yrittää vessassa käydä ku ensin pitivät tipassa ja sitten piti useampi litroja juoda nestettä. nyt sitten ei enää pysty kaikkea juomaan normaalisti, kuten limppari, tuntuu kuin suu ois tulessa kun erehtyy ottamaan huikan limua. ruokakaan ei maistu normaalisti. ja se väsymys. koko ajan väsyttää, vaikka yöt nukkuu niin silti päivän kulkee kuin horoksessa.
        Maanantaina työt kutsuis, ei ainakaan olo nyt ole sellainen ett jaksais.
        Myyräkuumeella on kyllä se inha puoli kun saattaa niitä jälkitauteja tulla pitkänkin ajan päästä ja muita oireita yms.
        Ja toisaalta se on pieni lohtu ettei tauti toistu, jos sattuu sitten loppuelämäks tai muuten pitkäks ajaks saamaan jotain ylimääräistä tästä.

        Jaksamisia kaikille jotka tämän kokevat tai ovat koneneet! ei tämä helppoa ole omaisille ja ystävillekkään..


      • liiteristi
        niin myyräkuume kirjoitti:

        Ite kotiuduin osastolta 18.12.. Yöt oli yhtä tuskaa ku se kuume horkka iski ja petivaatteet ja kaikki kastu ja palelti. jatkuaan piti yrittää vessassa käydä ku ensin pitivät tipassa ja sitten piti useampi litroja juoda nestettä. nyt sitten ei enää pysty kaikkea juomaan normaalisti, kuten limppari, tuntuu kuin suu ois tulessa kun erehtyy ottamaan huikan limua. ruokakaan ei maistu normaalisti. ja se väsymys. koko ajan väsyttää, vaikka yöt nukkuu niin silti päivän kulkee kuin horoksessa.
        Maanantaina työt kutsuis, ei ainakaan olo nyt ole sellainen ett jaksais.
        Myyräkuumeella on kyllä se inha puoli kun saattaa niitä jälkitauteja tulla pitkänkin ajan päästä ja muita oireita yms.
        Ja toisaalta se on pieni lohtu ettei tauti toistu, jos sattuu sitten loppuelämäks tai muuten pitkäks ajaks saamaan jotain ylimääräistä tästä.

        Jaksamisia kaikille jotka tämän kokevat tai ovat koneneet! ei tämä helppoa ole omaisille ja ystävillekkään..

        Viime sunnuntaina alkoi päänsärky joka paheni iltaa kohti ja oli sitten koko yön niin kova ettei ole koskaan mulla sellaista ollut. Oksentamassa kävin, mutta päänsärkyyn ei auttanut. Sitten alkoi hillitön palelu peittojen allakin. Ihmettelin mikä mussa oli. Palelun takia päätin viimeisillä voimilla lämmittää saunaa ja lämmitellä siellä ja se auttoikin, olin nukahtaa ja palelu loppui. Päänsärky vain jatkui. Sain nukuttua lopun yön ja aamulla päänsärky oli poissa, päivällä enää vähän häivähteli. Koko edeltävän viikon olin jotenkin voimaton eikä ruoka oikein maistunut.

        Joudun käymään liki päivittäin puuliiterissä josta piti myyriäkin joulukuun alkupuolelta lähtien pyytää. Liiteri-autotallia pitänyt myös siivota usein tässä viime viikkoina, melkoista pöllyytystä..

        Aion käydä kokeissa, luultavasti immuniteetti on nyt tullut. Olo on jo parempi, toivottavasti myös pysyy niin. Kuumetta ei ole ollut. Selkä viime viikolla oli kipeä ja muutenkin outoja kipuiluja ja oireita ollut. Ja keuhkoissa tuntunut pahalle, nyt nekin paremmat. Särkylääkkeisiin en turvautunut.


      • Yksi kokemus
        liiteristi kirjoitti:

        Viime sunnuntaina alkoi päänsärky joka paheni iltaa kohti ja oli sitten koko yön niin kova ettei ole koskaan mulla sellaista ollut. Oksentamassa kävin, mutta päänsärkyyn ei auttanut. Sitten alkoi hillitön palelu peittojen allakin. Ihmettelin mikä mussa oli. Palelun takia päätin viimeisillä voimilla lämmittää saunaa ja lämmitellä siellä ja se auttoikin, olin nukahtaa ja palelu loppui. Päänsärky vain jatkui. Sain nukuttua lopun yön ja aamulla päänsärky oli poissa, päivällä enää vähän häivähteli. Koko edeltävän viikon olin jotenkin voimaton eikä ruoka oikein maistunut.

        Joudun käymään liki päivittäin puuliiterissä josta piti myyriäkin joulukuun alkupuolelta lähtien pyytää. Liiteri-autotallia pitänyt myös siivota usein tässä viime viikkoina, melkoista pöllyytystä..

        Aion käydä kokeissa, luultavasti immuniteetti on nyt tullut. Olo on jo parempi, toivottavasti myös pysyy niin. Kuumetta ei ole ollut. Selkä viime viikolla oli kipeä ja muutenkin outoja kipuiluja ja oireita ollut. Ja keuhkoissa tuntunut pahalle, nyt nekin paremmat. Särkylääkkeisiin en turvautunut.

        Menin sisään 31.12.2008 pissakokeesta saadusta arviosta-> myyräkuume. Hoidettiin nesteytyksellä ja munuais, maksa, veriarvojen tarkkailuna. Varmistusta/ lopullista tulosta ei ole vieläkään tullut, kuinka teillä on nuo tulokset niin nopeasti tulleet??
        Virtsan kulku pieneni pariksipaiväksi, lihas ja nivelkipua, pääkipua, 4päivän 40asteen kuume ja nyt uskomaton lihasheikkous.
        Hyvä puoli on se että tupakanpoltto loppu, jälkivitsauksia nyt jännitellään ja koitetaan kerätä viikko voimia.


      • EH ,kainuusta
        Yksi kokemus kirjoitti:

        Menin sisään 31.12.2008 pissakokeesta saadusta arviosta-> myyräkuume. Hoidettiin nesteytyksellä ja munuais, maksa, veriarvojen tarkkailuna. Varmistusta/ lopullista tulosta ei ole vieläkään tullut, kuinka teillä on nuo tulokset niin nopeasti tulleet??
        Virtsan kulku pieneni pariksipaiväksi, lihas ja nivelkipua, pääkipua, 4päivän 40asteen kuume ja nyt uskomaton lihasheikkous.
        Hyvä puoli on se että tupakanpoltto loppu, jälkivitsauksia nyt jännitellään ja koitetaan kerätä viikko voimia.

        Vaimoni kuoli myyräkuumeeseen. Syyskuussa 2008 hän oli 2 viikkoa sairaalassa. Tervehtyi, sitten täysin oireettomana virus hiipi selkäydintä pitkin "yläkertaan", magneettikuvissa joulukuun lopulla todettiin aivoissa suuria valkeita alueita jonne ei varjoaine mennyt, viime sunnuntaina, 4.1.2009 hän kuoli. Lähtö oli helppo. Ei kipuja ei kouristuksia. Hengitys loppui ja sydän pysähtyi. Vielä kello 16.00 syötin hänelle kaksi lusikallista soppaa. Sitten silmät "muljahtivat" ja laskin hänet sänkyyn. Kello 21.55 hänet todettiin kuolleeksi.

        KAIKKI jotka lukevat tämän totelkaa seuraavaa ohjetta, se ei ole pötyä: Mikäli mökillä tms paikassa käsittelette halkoja/mattoja/petivaatteita KÄYTTÄKÄÄ HENGITYS SUOJAINTA, halpakin on hyvä vakuutus !


      • Eppis
        EH ,kainuusta kirjoitti:

        Vaimoni kuoli myyräkuumeeseen. Syyskuussa 2008 hän oli 2 viikkoa sairaalassa. Tervehtyi, sitten täysin oireettomana virus hiipi selkäydintä pitkin "yläkertaan", magneettikuvissa joulukuun lopulla todettiin aivoissa suuria valkeita alueita jonne ei varjoaine mennyt, viime sunnuntaina, 4.1.2009 hän kuoli. Lähtö oli helppo. Ei kipuja ei kouristuksia. Hengitys loppui ja sydän pysähtyi. Vielä kello 16.00 syötin hänelle kaksi lusikallista soppaa. Sitten silmät "muljahtivat" ja laskin hänet sänkyyn. Kello 21.55 hänet todettiin kuolleeksi.

        KAIKKI jotka lukevat tämän totelkaa seuraavaa ohjetta, se ei ole pötyä: Mikäli mökillä tms paikassa käsittelette halkoja/mattoja/petivaatteita KÄYTTÄKÄÄ HENGITYS SUOJAINTA, halpakin on hyvä vakuutus !

        Olen kovin pahoillani!! Lämmin osanottoni suureen suruusi.

        Kamal tauti tuntuu olevan. Miulla tuli nyt todella kova huoli. Nimittäin veljen vaimolla todettiin eilen myyräkuume. Nyt viidettä päivää kuume neljässäkympissä, verta kuulemma ollut pissassa, tulehdusarvot 120 (eilen) kaamea päänsärky, häntä en KOSKAAN milloinkaan ole näin sairaana nähnyt. Ja nyt lääkäri terveyskeskuksessa sanoi, että jos oireet tästä nyt pahenee, niin sairaalaan MUTTA eikös ne nyt JO ole aika pahoja?!? Herrajjumala sanoin jo veljelle että menisitte nyt pliiiis sairaalaan..Huomiseen kuulemma vartoovat. Kamalaa...Ja kun tiedän yhden ihmisen, jolle jouduttiin tekemään munuaissiirto myyräkuumeen saurauksena.

        Voi apua..Miten tässä saa nukuttua ensiyön...??


      • EH Kainuusta
        Eppis kirjoitti:

        Olen kovin pahoillani!! Lämmin osanottoni suureen suruusi.

        Kamal tauti tuntuu olevan. Miulla tuli nyt todella kova huoli. Nimittäin veljen vaimolla todettiin eilen myyräkuume. Nyt viidettä päivää kuume neljässäkympissä, verta kuulemma ollut pissassa, tulehdusarvot 120 (eilen) kaamea päänsärky, häntä en KOSKAAN milloinkaan ole näin sairaana nähnyt. Ja nyt lääkäri terveyskeskuksessa sanoi, että jos oireet tästä nyt pahenee, niin sairaalaan MUTTA eikös ne nyt JO ole aika pahoja?!? Herrajjumala sanoin jo veljelle että menisitte nyt pliiiis sairaalaan..Huomiseen kuulemma vartoovat. Kamalaa...Ja kun tiedän yhden ihmisen, jolle jouduttiin tekemään munuaissiirto myyräkuumeen saurauksena.

        Voi apua..Miten tässä saa nukuttua ensiyön...??

        Karmeinta tässä on se, ettei kytevä virus näy verikokeissa ! Ainoat oireet vaimollani olivat se, että hän autolla ajellessaan tai kyydissä istuessaan tapaili laulujen sanoja. Sitä ei tehnyt ennen. Sitten unohteli pikkuisen asioita ja pian romahti. 14pv senjälkeen kuoli pois. Onneksi täysin kivuttomasti ja jos nyt OIKEESTI voidan jonkun kohdalla sanoa niin nukkui pois. Hoitajat sanoivat ettei silmille ole tehty mitään, täysin levollisesti olivat luomet kiinni.


      • JohannaX
        EH Kainuusta kirjoitti:

        Karmeinta tässä on se, ettei kytevä virus näy verikokeissa ! Ainoat oireet vaimollani olivat se, että hän autolla ajellessaan tai kyydissä istuessaan tapaili laulujen sanoja. Sitä ei tehnyt ennen. Sitten unohteli pikkuisen asioita ja pian romahti. 14pv senjälkeen kuoli pois. Onneksi täysin kivuttomasti ja jos nyt OIKEESTI voidan jonkun kohdalla sanoa niin nukkui pois. Hoitajat sanoivat ettei silmille ole tehty mitään, täysin levollisesti olivat luomet kiinni.

        EH Kainuusta, olen ihan sanaton tämän ketjun luettuani. Olen todella, todella pahoillani! Itse hain vain oirekuvailuja, pitkään jatkunut flunssa ei ala talttua, ja mies pelkää, että olen saanut mökin haloista myyräkuumeen. Se voi lievänäkin kuulemma olla. Mutta en odottanut, että näin surullisiin asioihin törmäisin. ;(


      • EH Kainuusta
        JohannaX kirjoitti:

        EH Kainuusta, olen ihan sanaton tämän ketjun luettuani. Olen todella, todella pahoillani! Itse hain vain oirekuvailuja, pitkään jatkunut flunssa ei ala talttua, ja mies pelkää, että olen saanut mökin haloista myyräkuumeen. Se voi lievänäkin kuulemma olla. Mutta en odottanut, että näin surullisiin asioihin törmäisin. ;(

        Totta se on. Tänään saatoin vaimon viimeiselle reissulle. Koko suomen niemi koluttiin Utsjoelta aina Hankoniemeen saakka, Hangossa ajettiin auto niin viimeiseen "lurakkoon" mereen etupyörät, ettei meinattu ylös saada. Kaikkea siltä väliltä. Iloittiin, naurettiin, hulluteltiin. Nyt mustalla autolla valkoisessa kuoressa. Hävisi elämältä tarkoitus, jospa se joskus palaa, edes pikkuisina palasina takaisin.


      • ARJ
        EH ,kainuusta kirjoitti:

        Vaimoni kuoli myyräkuumeeseen. Syyskuussa 2008 hän oli 2 viikkoa sairaalassa. Tervehtyi, sitten täysin oireettomana virus hiipi selkäydintä pitkin "yläkertaan", magneettikuvissa joulukuun lopulla todettiin aivoissa suuria valkeita alueita jonne ei varjoaine mennyt, viime sunnuntaina, 4.1.2009 hän kuoli. Lähtö oli helppo. Ei kipuja ei kouristuksia. Hengitys loppui ja sydän pysähtyi. Vielä kello 16.00 syötin hänelle kaksi lusikallista soppaa. Sitten silmät "muljahtivat" ja laskin hänet sänkyyn. Kello 21.55 hänet todettiin kuolleeksi.

        KAIKKI jotka lukevat tämän totelkaa seuraavaa ohjetta, se ei ole pötyä: Mikäli mökillä tms paikassa käsittelette halkoja/mattoja/petivaatteita KÄYTTÄKÄÄ HENGITYS SUOJAINTA, halpakin on hyvä vakuutus !

        Hyvin surullista,en voi muuta kuin antaa kyynelien valua. Me mieheni kanssa yritämme parasta-aikaa myös töipua myyräkuumeesta.Lääkärit vain eivät anna sairaslomaa minulle toipua joten yritän kekkuloida töissä vaikka väsyttää.En todellakaan toivo kellekkään tätä.Käyttäkää suojaimia liiterissä. Voimia kaikille.


      • EH, Kainuusta
        ARJ kirjoitti:

        Hyvin surullista,en voi muuta kuin antaa kyynelien valua. Me mieheni kanssa yritämme parasta-aikaa myös töipua myyräkuumeesta.Lääkärit vain eivät anna sairaslomaa minulle toipua joten yritän kekkuloida töissä vaikka väsyttää.En todellakaan toivo kellekkään tätä.Käyttäkää suojaimia liiterissä. Voimia kaikille.

        Täysin, siis täysin terveellä ihmisellä se menee yleensä ohi. Silloinkin virus jää jylläämään elimistöön ja se juuri tekee sen elinikäisen immuniteetin taudille. Kuten kuumeen akuutissa vaiheessakin, ovat munuaiset vaarassa sammua. Nyt heikentynyt kroppa ei jaksa taistella, pikkuinenkin rakonen heikkoutta on virukselle ansiokasta. Siitä vaan etenemään. Selkäydintä pitkin aivokurkiaiseen, sieltä aivoihin. Sitten sammuu kaikki sisäelimet, menee näkö. Puhe ja sydän sekä hengitys ovat viimeisenä. Kaikki tämä tapahtuu muutamissa päivissä. Verikokeissa ei näy mitään, ei edes tulehdusarvot ole koholla. Virus kun on piilossa, niin se on piilossa.


      • ei ihan kaikkea
        EH, Kainuusta kirjoitti:

        Täysin, siis täysin terveellä ihmisellä se menee yleensä ohi. Silloinkin virus jää jylläämään elimistöön ja se juuri tekee sen elinikäisen immuniteetin taudille. Kuten kuumeen akuutissa vaiheessakin, ovat munuaiset vaarassa sammua. Nyt heikentynyt kroppa ei jaksa taistella, pikkuinenkin rakonen heikkoutta on virukselle ansiokasta. Siitä vaan etenemään. Selkäydintä pitkin aivokurkiaiseen, sieltä aivoihin. Sitten sammuu kaikki sisäelimet, menee näkö. Puhe ja sydän sekä hengitys ovat viimeisenä. Kaikki tämä tapahtuu muutamissa päivissä. Verikokeissa ei näy mitään, ei edes tulehdusarvot ole koholla. Virus kun on piilossa, niin se on piilossa.

        EH, josko valaisisit hieman vaimosi ikää? Ettei nyt lietsottaisi liikaa asian vakavuutta. Otamme huomioon erilaiset tilanteet ja ihmiset.


      • Aj Tre
        EH, Kainuusta kirjoitti:

        Täysin, siis täysin terveellä ihmisellä se menee yleensä ohi. Silloinkin virus jää jylläämään elimistöön ja se juuri tekee sen elinikäisen immuniteetin taudille. Kuten kuumeen akuutissa vaiheessakin, ovat munuaiset vaarassa sammua. Nyt heikentynyt kroppa ei jaksa taistella, pikkuinenkin rakonen heikkoutta on virukselle ansiokasta. Siitä vaan etenemään. Selkäydintä pitkin aivokurkiaiseen, sieltä aivoihin. Sitten sammuu kaikki sisäelimet, menee näkö. Puhe ja sydän sekä hengitys ovat viimeisenä. Kaikki tämä tapahtuu muutamissa päivissä. Verikokeissa ei näy mitään, ei edes tulehdusarvot ole koholla. Virus kun on piilossa, niin se on piilossa.

        Luin EH:n kirjoitukset, osanottoni. Ikävää, mutta jouduin juuri seuraamaan samanlaisen tapauksen, mutta vielä nopeampana. Ensi oireet tiistaina ja potilas poistui ajasta ikuisuuteen sunnuntaina. Lääkärit ainakaan kaupungissa eivät osaa epäillä myyräkuumetta heti. Lähes kaksi päivää meni tässä tapauksessa. Olisiko nopeus auttanut en tiedä, mutta todella pahalta tuntuu!


      • Ilkka Ahmavaara
        Aj Tre kirjoitti:

        Luin EH:n kirjoitukset, osanottoni. Ikävää, mutta jouduin juuri seuraamaan samanlaisen tapauksen, mutta vielä nopeampana. Ensi oireet tiistaina ja potilas poistui ajasta ikuisuuteen sunnuntaina. Lääkärit ainakaan kaupungissa eivät osaa epäillä myyräkuumetta heti. Lähes kaksi päivää meni tässä tapauksessa. Olisiko nopeus auttanut en tiedä, mutta todella pahalta tuntuu!

        Kylläpä kyllä. Tauti on mielenkiintoinen, ja varsin rasittava juuri siksi sellaiselle, joka sitä sairastaa. Itse sairastuin tammikuun alussa ja ystäväni kuukautta myöhemmin. Hiukan ihmeessä mennään päivä kerrallaan.
        Lääketieteellä ei tähän Puumala virukseen taida olla paljoakaan muuta sanottavaa, kuin että tunnistus onnistuu, mutta että tauti kulkee miten kulkeee kenelläkin, jotkut kuolee aiemmin, jotkut myöhemmin.
        Parannuskeinoa tautiin ei ymmärtääkseni ole. (Aionkin, jos jaksan, kehittää uskonnollisen metsämyyrälahkon...)


    • Ilkka Ahmavaara

      Kysyttiin kokemuksia myyräkuumeen oireista. Kerronpa kokemukseni, jossa potilas ja terveysasema olivat varsin erimieltä oireista.

      14.1. keskiviikkoaamuna kuusipäivää kestänyt 39-41 asteinen kuume oli viimein laskenut alle 37 asteen ja olo oli aika normaali. Kuume heittelehti päivän mittaan enää korkeimmillaan 38 asteessa, eikä noussut korkealle enää yölläkään. Torstaiaamuna soitin Haminan terveyskeskukseen sairaanhoitajalle, joka ei juuri kuunnellut, vaan kertoi ykskantaan ettei kyse ollut ainakaan myyräkuumeesta, vaan todennäköisesti kuumetaudista joka liittyi ripuliin, jota oli liikkeellä.

      Lopulta hän kuitenkin suostui kirjoittamaan lähetteen verikokeisiin. Läksin samantien ajelemaan noin 15 kilometrin matkan maaseudulta terveyskeskuksen labraan. Sain kokeet otatettua ja pääsin onnellisesti takaisinkin ajomatkalta, jossa aistit hieman vielä heittelehtivät, viimeisenä kuumeyönä olleet näköharhat hiukan vielä vaivasivat.

      Illalla sain puhelimitse kuulla verikokeen tulokset. Vasta-aine koetta ei ollut edes otettu. Otetut muut verikokeet olivat melko normaaleja, mutta hoitaja sanoi vielä keskustelevansa tarkemmin lääkärin kanssa ja soittavansa aamulla.

      Perjantain aamuna hoitaja soittikin. Lääkäri oli kuulemma sanonut, ettei todennäköisesti ole myyräkuumetta, eikä vasta-aine testejä ole syytä ottaa, mutta että koska kalium-arvo on hiukan matala ja olen ripuloinut (!), tulisi minun hakea apteekista Osmosaali nimistä ripulilääkettä ja nauttia sitä viikonlopun ja tulla sitten kalium kokeeseen maanantaina tai tiistaina. Ei auttanut, vaikka kuinka yritin sanoa ettei minulla ollut minkäänlaista ripulia.

      Soitin yksityiseen lääkärikeskukseen ja ehdin kuin ehdinkin ennen labran sulkeutumista perjantaina vielä otattamaan Puumala viruksen vasta-ainetestin, 70 euroa. En hakenut apteekista ripulilääkettä, vaan vietin viikonlopun leväten ja syöden hyvin. Tiistaina kävin kyllä kaliumkokeessa.

      Vasta-aine tutkimus valmistui yllättävän nopeasti, jo keskiviikkona. Tulos oli postitiivinen ja varustettu labran tutkivan lääkärin lausunnolla: ”Löydös sopii hyvin tuoreeseen Puumalavirusinfektioon”. Marssin sitten taas terveysasemalle koetuloksineni – ja pääsinkin siellä yllättävää kyllä heti ja ensikertaa tapaukseni yhteydessä lääkärille.

      Enää ei puhuttu ripulista, vaan lääkäri kirjasi tietokantoihin myyräkuumetapaukseni, vaikuttaen vähäsanaiselta ja vaivautuneelta koko tapaamisemme ajan.
      Jäin vain miettimään, että kuinkahan monta myyräkuumetapausta tai muuta tautia on diagnostoitu ripuliksi Haminan terveysasemalla: kaikki potilaat eivät ole yhtä jääräpäisiä ja hankalia kuin minä. Se viimeisin kaliumtestin arvo oli muuten aivan normaali.

      Onnekkaana minulle ei virus aiheuttanut munuaisvaivoja, mutta kuuden päivän kuume ja horkka oli kyllä ikimuistoinen kokemus, siitä on hyvia kuvauksia tässä keskustelussa useita. Hyvä jos selvisin taudista näin vähällä, toki kunto on yhä heikko ja jätän mm. avantouinnit väliin.

      • ARJ

        Luojankiitos olet ollut jämäkkä itse. Kyllä jotkut hoitajat ja lääkärit laittaa kaiken jonkun "paskataudin" piikkiin.Minä itse koin jotta Kuusamon lääkäreilä on jotain yrittäjiä vastaan kun sairasloma piti kerjätä kovassa kuumeessa ja 3 päivää tuli.. Siinähän toivut omilla kustannuksilla.4 viikkoa on mennyt toipuessa ja töitä tehdessä,vaikka hoitajat kyllä pitivät tilannetta uskomattomana kun mieheni kertoi heille,etten sairaslomaa ole saanut,eipä siellä viitsi itkien kerjätä..Pitäkää huoli itsestänne ei se ole leikkisairaus.


      • petteri

        Maanviljelijöillä myyräkuume luetaan ammattitauteihin joten korvaus sen mukaisesti.


    • virus vissiin täälläkin

      Itse sairastan Sjögrenin syndroomaa(tulehduksellisnen reumatauti), jossa kaikki päänsäryt, selkävaivat ,lihas ja nivelkivut,ripulit ja pahimpana tajuton väsymys ja jaksamattomuus ovat arkea. Muutin kehä 3 sisältä landelle kuukausi sitten, ja toissapäivänä jysähti aamuviideltä 39 asteen kuume. No mulla kun ei ole varaa leikkiä hoitoonmenoaikojen kanssa,niin heti samana päivänä Terkkariin. Jo tk hon.soittaessani hoitaja määräsi peruslabrat ,kuten tulehdusarvot jne.Hyvää toimintaa siis. Samana päivänä siis labrat ja tunnin päästä aika lääkärille.

      Tähän väliin on pakko sano ,että kun viimeksi Entisessä kotikunnassani tarvitsin lääkäriä ,sain soittoajan keikkalääkärille kuukauden päähän. Keikkalääkärille siksi , koska omaa lääkäriä ei enää ole.Tämä keikkalääkäri ei sitten suostunut uusimaan tarvitsemiani kipulääkkeitä ,joten yksityiselle reumalääkärille Leppävaaraan oli loppupeleissä pakko mennä.OK. Siis kaikki pitkäaikaissairaat älkää ikinä menkö XXX.XXX SUCKS!!XXX.ssa KÖYHÄT KUOLEE.Se kai on XXX politiikkakin.XXX tk.hon ei edes pääse puhelimella.hyvällä tuurilla noin puolen tunnin jonotusajalla,joka jälkeen joku kuivakaula vastaa ja kertoo ettei lääkärille voi vielä saada aikoja koska lääkäri ei ole luonut ensi viikkoa vielä joten jos soitatte ensi viikolla uudestaan,jolloin sen viikon ajat on taas mennyt ja lääkäri ei ole luonut taaskaan ensi viikkoa.Päivystävälle lääkärille tosin voitte tulla jonottamaan ja jonossa on nyt 49 potilasta.

      Takaisin tarinaani. Pääsin siis lääkärille heti ja tämä osasi heti epäillä myyräkuumettä ,koska tulehdusarvot oli korkealla ja kuume kova,eikä minkäänlaisia flunssan oireita.
      Seuraavana päivänä lajempiin labroihin ja soittoaika samana päivänä SAMALLE (luxusta ex XXXlaiselle) Lääkärille. Soittoaika vain siinä tapauksessa että olo ei yhtään huononpi. Muuten vastaaotto aika.
      No kuumekkin oli laskenut seuraavana aamuna ja olo oli kuten Sjögrenissä yleensäkin.Täysin rättiväsynyt ja paikat kipeänä, tai vähintään päänsärky,eli kuitenkin parempi kun sama kuume. En siis huomannut olossani muuta muutosta, kun että ei ollut kuumetta,jolloin olo olikin kyllä helvetillistä. Yöllä seuraavaa päivää ajatellessani olin varma ,että putoan viimeistään terveyskeskuksella ,jos jaksan sinnekkään asti. Aamulla kuumetta ei ollutkaan joten se kestikin onneksi vain alle vuorokauden, mutta oliko siinä vielä koko annos.Mene ja tiedä.Gå och veta.

      Siis kävin labroissa ja soitin lääkärille(Leukkarit oli jo menossa alas ja CRP tulossa vasta ylös) ja neuvoteltiin pääsiäisen ajasta ,ja hän useaan otteeseen kysyi olenko varma ,että pärjään kotona,ja vannotti lähtemään heti päivystykseen jos jotain poikkeavaa tapahtuu virtsantulossa tai esim kehittyy hillitön takaraivosärky (aivokalvontulehdus). No ajattelin että enköhän nyt pärjäile ku ei ole kuumettakaan eikä olo tunnu yhtään erilaiselta kun mun tavallinen arki.
      Vähän hikeä pukkaa kuumeen jälkeen ja nyt toinen sierain on kipeä, joten kyllä se myyrä töitään tekee ,ja olenkin nyt kai keskellä prosessia. Se mitä tästä syntyy ja seuraa ja mhin tää päättyy, on ihan up yours nykästä lainatakseni.Tämän ketjun sitten luettuani aloin jo miettimään että näinkö tässä nyt kävi kun Jeesusta seurattiin(sori uskovaiset,tää on vaan sanonta). Muutin elämäni paikkaan kuolemaan(ko). Tää on epäreilua jumalauti sentään.

      No pääsiäisen jälkeen taas heti labroihin joissa jo otetaan puumala vasta-aine testit ,koska silloin niitä jo pitäisi näkyä, jos non näkyäkseen. Olen nyt ihan kusessa. Wikistä luin että noin 80% ihmisistä sairastaa kylläkin lievän version, mutta että minä ,jolla immuunijärjestelmä on sekaisin jo muutenkin,kävisin läpi kevytversion ,tuntuu vaikealta uskoa.Yleensä mitkään kevytversiot ei ole oleet mun juttuja muutenkaan elämäni aikana.Kaikki on painettu raskaamman kautta.

      Johonkinhan sitä kai on jokaisen kuoltava, ja Sjögrenin syndrooman kourissa usein itsaria ajatelleena, minunhan pitäisi olla iloinen ,että nyt tilaamani annos vihdoin tulee, eikä tarvi edes itse valmistaa.

      Se vaan on hassua ,että kun miettii itsaria,niin haluaa kuolla ,ja kun ei mieti ,niin ei halua, mutta silti jokainen kuolee halusi tai ei ,joten tästä saa mielenkiintoisen filosofisenkin kysymyksen tarvittaessa.

      Itseasiassa en nyt kyllä jaksa pohtia koko paskaa.
      Tulee mitä tulee,Six Feet Under soimaan, ja ootellaan.
      Kaikki myötätuntoni teille kanssaveljet,ja sisaret,jotka olette kohtuuttomasti kärsineet.Tämä on minun tarina,muiden joukossa.

      • nixuliini

        Miten äkkiä ootte ottanut alkoholia myyräkuumeen jälkeen? Itsellä oli aika raju myyräkuume, munuaisarvot nousi 700 ja olin tiputuksessa päiviä.

        Nyt munuaisarvot ei ole enää koholla kun sairauden alusta on mennyt noin kuukausi. Jokohan saisin maistaa alkomahoolia vaikka sixpäccärin verran? Hirveä himo olisi. Mistään ei ole löytynyt kunnolista tietoa.......


      • Ilkka Ahmavaara
        nixuliini kirjoitti:

        Miten äkkiä ootte ottanut alkoholia myyräkuumeen jälkeen? Itsellä oli aika raju myyräkuume, munuaisarvot nousi 700 ja olin tiputuksessa päiviä.

        Nyt munuaisarvot ei ole enää koholla kun sairauden alusta on mennyt noin kuukausi. Jokohan saisin maistaa alkomahoolia vaikka sixpäccärin verran? Hirveä himo olisi. Mistään ei ole löytynyt kunnolista tietoa.......

        Taisi mennä liki pari kuukautta, ennen kuin uskalsin varovasti juoda pullon olutta. Toisaalta ei ollut mitään halujakaaan siihen sitä aiemmin. Varovasti join ja pikkuhiljaa alan taas hyväksyä oluen, mutta en ihan päivittäiseksi tavaksi. Halut meni myös seksuaalisella puolella, yli kuukauteen ei edes tullut aamustondista, se hermostollinen kokemusalue oli täysin blanco. Noh, kaikki palautuu, mutta elämä tosiaan on erilaista myyräkuumeen jälkeen, vähän outoa ja varovaista. Makuaistikin on erilainen.


      • MH
        Ilkka Ahmavaara kirjoitti:

        Taisi mennä liki pari kuukautta, ennen kuin uskalsin varovasti juoda pullon olutta. Toisaalta ei ollut mitään halujakaaan siihen sitä aiemmin. Varovasti join ja pikkuhiljaa alan taas hyväksyä oluen, mutta en ihan päivittäiseksi tavaksi. Halut meni myös seksuaalisella puolella, yli kuukauteen ei edes tullut aamustondista, se hermostollinen kokemusalue oli täysin blanco. Noh, kaikki palautuu, mutta elämä tosiaan on erilaista myyräkuumeen jälkeen, vähän outoa ja varovaista. Makuaistikin on erilainen.

        Minulla nousi reilu viikko sitten kova kuume 38,8
        Jatkui siten 38 kieppeillä vielä 4 päivää.
        Pärjäilin ihan kotona, mutta kävin toki lääkärissä. Diagnoosi varmistui vasta-aineiden perusteella myyräkuumeeksi.

        Alkoholia ei kyllä tee yhtään mieli. Väsyttää vieläkin aika lailla.

        Ketjun alussa puhuttiin homealtistuksesta. Minä altistuin töissä homeelle ja niiden oireiden vuoksi olin koko kesäkuun saraslomalla. Kun siitä aloin toipua, niin tuli myyräkuume.

        Marja


      • haudasta noussut
        MH kirjoitti:

        Minulla nousi reilu viikko sitten kova kuume 38,8
        Jatkui siten 38 kieppeillä vielä 4 päivää.
        Pärjäilin ihan kotona, mutta kävin toki lääkärissä. Diagnoosi varmistui vasta-aineiden perusteella myyräkuumeeksi.

        Alkoholia ei kyllä tee yhtään mieli. Väsyttää vieläkin aika lailla.

        Ketjun alussa puhuttiin homealtistuksesta. Minä altistuin töissä homeelle ja niiden oireiden vuoksi olin koko kesäkuun saraslomalla. Kun siitä aloin toipua, niin tuli myyräkuume.

        Marja

        38 ei ole kovin kova kuume, 10 vuorokautta 40 asteen kuumeessa voi sitä jo olla.

        Näin meni mulla:

        40 astetta kuumetta 10vrk, ei muuta. Sitten "paranin" päiväksi kunnes alkoi tolkuton päänsärky. Tätä kestin pari päivää, aloin turvota ja paino nousu neljässä päivässä 10kg. Munuaiset simahti, dialyysia, kipulääkepumppu nivelsärkyihin. Tästä on nyt vuosi ja oireita on vieläkin. Helvetti se kyllä oli, kaunistelematta.


      • vähissä
        haudasta noussut kirjoitti:

        38 ei ole kovin kova kuume, 10 vuorokautta 40 asteen kuumeessa voi sitä jo olla.

        Näin meni mulla:

        40 astetta kuumetta 10vrk, ei muuta. Sitten "paranin" päiväksi kunnes alkoi tolkuton päänsärky. Tätä kestin pari päivää, aloin turvota ja paino nousu neljässä päivässä 10kg. Munuaiset simahti, dialyysia, kipulääkepumppu nivelsärkyihin. Tästä on nyt vuosi ja oireita on vieläkin. Helvetti se kyllä oli, kaunistelematta.

        Sairaalassa olin kanssa 7 päivää, 40 asteen kuume ja kaamee päänsärky.....mutta se oli pientä se...mieheni kuoli siihen tautiin...


      • 62 v
        vähissä kirjoitti:

        Sairaalassa olin kanssa 7 päivää, 40 asteen kuume ja kaamee päänsärky.....mutta se oli pientä se...mieheni kuoli siihen tautiin...

        Taudin alkamisesta melko tarkkaan kuukausi.
        Toiminnot pikku hiljaa normalisoituvat,tosin melko pian viikon
        sairasputken jälkeen tuntui nesteet ja jäykempikin tuote pelittävän.
        Minulla oli ehkä hyvä onni,koska sain välittömästi oikean diagnoosin
        ja hoito sairaalassa asiantuntevaa ja jämäkkää.Olin osastolla 10
        päivää eli sen ajan minkä kuume rassasi.Kuume kyllä saavutti hyvän
        tason ,nyt ennätykseni 41,6 ja sahaaminen oli usean päivän yli ja
        alle 40 vuoron perään.Välillä kolmekin peittoa ei riittänyt ja hetki
        taas lensi kaikki pois! Tietysti panadolin ansiosta.
        Muutoin oloni oli kuin lenssussa,tosin moninkerroin säryt pitkin kroppaa
        voimallisemmat.Kerran huono olokin yllätti ja aamupuuro sai kyytiä.
        Toisena päivänä taas pökäleet muuttivat löysempää olomuotoa ja
        vauhtiviivat alkkareihin!

        Nyt tässä ootellaan testejä,jotta varmuus tulisi.

        Kaikille "kolleekoille" semppiä!


    • minimem

      myyräkuume muutama vuosi sitten suunnilleen samoihin aikoihin. olivat puita kaataneet metsästä ja niitä pilkkoneet, äiti alkoi oireilla muutaman päivän jälkeen töissä ollessaan. joutui sairaalaan kun maailma pyöri ympärillä ja kuume huiteli 42, kotiin kun pääsi niin sama meininki jatkui mutta lievemmällä kuumeella. oli niin houreissaan että kuvitteli sängyn ympärillä olevan kymmeniä ihmisiä ja käski niitä pois.. pari päivää myöhemmin veljelle nousi kuume, alkoi heti juomaan litrakaupalla vettä ja tulikin tauti paljon lievempänä, silti makasi myös kuumeessa monta päivää.. isälle tuli pieni flunssa, verikokeessa nähtiin myöhemmin että veressä on myyräkuumeen vasta-aineita, sairasti siis myös mutta paljon lievempänä. itse säästyin taudilta, en kyllä ollutkaan noissa puuhommissa mukana..

      • myyrä pelko

        Hei
        Kyselisin inko kenelläkään kokemusta lapsen myyräkuumeesta?
        Meillä 5v lapsi 5 vrk kovassa kuumeessa, Nyt tänään hieman alempi lämpö.
        Ensiavussa käyty ja yleisvointia seurailen kotona ja pissan määrää.
        Hoitovapaata kirjoitettiin perjantaihin saakka. mietin tässä, että jos kuume
        rauhoittuu niin voinko viedä lapsen päivähoitoon maanantaina (kunto mielestäni ihan kohtalainen)
        Vaiko taas hakemaan lisää sairaan lapsen hoitovapaata.
        En myöskään saanut mitään ohjetta siitä, otetaanko vielä jotakin veri/pissa näytteitä?
        Kovasti kaipaisin jotain ohjeita miten menetellä jos täältä löytyy sellaisia joiden lapsi on taudin sairastanut!! -kiitos ja mukavaa syksyä


    • Leikkimökkeiliä

      Hei! Voiko myyräkuume tulla jos käy leikkimökissä ja putsaa pöydän ja huomaa etta siinä on jotain papanoita ja menee sisälle ja pesee kädet fairilla ja mulla oli kaveri mukana papanat oli aika kovia ja jne. Tv:huolestunut leikkimökkeilijä

    • vertti-eetu

      Kaveri kuoli muutama vuosi takaperin. Oli kotimökillään puhdistanut linnunpönttöjä keväällä. Oli kyll usein aikaisemminkin ilman sairastumista.
      Kaverin äiti kertoi surullisesta asiasta " oli ollut sairaskertomuksen mukaan kysymys samoista taudin aiheuttajista kuin mitä on homejuustossa"?
      Varmaan on jatkossa hyvä pitää silmäsuojia, hengityssuojia ja suojakäsineitä kun "papanoiden" kanssa leikkii. Olipa ne lintujen tai muiden eläinten.
      Mistä sitä enää tietää missä se huono tuuri lymyää.

      • vertti-eetu

        Tältä palstalta ei aina apua saa vaikka kuinka yrittää. Sehän on selvää, että jos nyt alkaa oireita esiintymään ja kuumetta, niin heti liikkeelle kohti lääkärin vastaanottoa. Eipä tuohon kukaan parempaa ohjetta voi antaa.
        Tarkka kertomus siitä mitä on viimepäivinä kokenut.
        Mutta jos mitään ei kuulu oireista, niin sitten seuraavalla kerralla jätä papanat rauhaan jos ei ole suojavälineitä vaikka hanskoja. Varmaan joku desinfiointi siellä leikkimökissä asiantuntijan tekemänä olisi paikallaan kaikesta huolimatta.


    • Oirekimppu

      Juuri tulen sairaalasta. Puumala vasta-aineet on. Myyräkuume.

      Ensinnäkin..jos on edes epäilys: HETI LÄÄKÄRIIN!!!!!!!!!!!

      (ja tätä listaa lukiessanne huomioikaa, että olen vain tavallinen pulliainen, ja koskaan ei saa pitää raamattuna sitä, mitä täällä palstoilla lukee.

      Mutta tässä tulee se, mitä minulle äsken kerrottiin.Näköhäiriöt kerron ihan prosenttilukujen kera- 30% on näköhäiriöitä, sen muistan varmasti. Muita % en.
      Tauti on vakava.

      Oireet: Tässä on siis yleisoireita.

      Nivelkivut
      Lihaskivut
      Selkäkivut
      Kuume
      Vatsakivut
      Ripuli
      Pahoinvointi
      Näköhäiriöt-nämä ovat aika peloittavia, nytkin kirjoittaminen on todella vaikeaa.
      Verivirtsaisuus
      Neurologiset oireet
      Väsymys
      Huimaus
      Päänsärky
      Virtsan tulon heittelyt/ vähän tai ei ollenkaan /paljon
      Taudin ennuste: hyvä
      Kuolleisuus 0,1%
      Oireita on vielä muitakin-tuossa yleisimmät, ja lääkärin kertomat faktat juuri tänään.
      Oireita voi esiintyä kaikkia tai vain joitakin.
      Oireet voivat olla oireetomasta sairastamisesta siihen, että ihminen on tiputuksessa voimakkaissa kipulääkkeissä .
      Suositeltu lääke kipuihin: Panadol
      Tauti siis iskee siis munuaisiin. Eli munuaistulehdus. Ja munuaiset ovat ne jotka taudissa ovat suurimmassa vaarassa.
      Lääke :vettä..mehua...nestettä..nestettä...nestettä..
      -ja arvojen säännöllistä seuraamista labrassa, jos et ole sairaalassa sisällä.

      Nimi myyräkuume on aika kesy nimi taudille. Olisi vaikka myyrämunuais kuume.

      Itse olen naureskellut taudille puuvajaa siivotessani, Nyt juuri ei naurata. Viikko on ollut 40 asteen kuume ja ihan kaikki tuossa listassa mainitsemani oireet ovat olleet, kuume on nyt laskenut,mutta nyt näkökyky on ihan mitä sattuu, silmät eivät osaa tarkentaa ollenkaan, kun katsoo käsiään kauemmaksi, ja nytkin häviää kirjaimet näppäimistöltä kokoajan, joten sori, jos tekstissä on paljon virheitä.
      Kivut ovat olleet sellaiset että olen huutanut suoraa huutoa täällä yksin kotona, sitten päähän sattui niin kovin että ei pystynyt edes huutamaan. Juuri nyt en oikein kauheasti viimeviikosta mitään muista paitsi tuon kuumeen ja ne säryt. Yöt ja päivät ovat seonneet keskenään.
      En oikein pysty kuvailemaan sitä kipua..mutta on se....on se....
      Hereilläpysyminen on edellen vaikeaa. Pari tuntia hereillä...kolme unta...jne.
      Itselläni tauti alkoi erittäin kovilla ja nopeasti leviävillä lihas ja nivelkivulla. Sitten kuume 40. Pissa tuli, mutta se oli sellaista ''tiputtelua''.Nyt sitten sumeni näkö ihan totaalisesti.
      Lääkärissä sanokaa, jos siinä pissassa on mitään normaalista poikkeavaa.
      Kun vaan kysytään, että tuleeko pissaa, niin vaikka sitä tulisi, mutta siinä on ihan mitä tahansa normaalista poikkeavaa, niin sanokaa.
      Sanokaa, jos tuntuu, että näkö silmissä on huonontunut. Sanokaa jos huimaa.
      Sanokaa jos on EPÄTODELLINEN olo. Ja sanokaa jos olette olleet ilman hengityssuojaa missään, mihin myyrät pääsevät (ja myyrät pääsevät kyllä, muuallekin kuin puuvajaan, vaikka itse imaisin sen sieltä, eli kaikki piharakennukset, tautia epäillessäni minä sanoisin että asun malla, tai olen ollut maalla, tai metsässä, tai että kotona on takka )

      Minun tautini oli kuin karmea flunssa, ja muuttui vain karmeammaksi joka päivä, mutta kurkkuun ei satu, nenä ei ole tukossa, eli itse epäilisin heti jos kuume on korkea ja paikat särkee, mutta nuhat ja kurkkukivut puuttuvat.

      Ja oikeastaan minä sain sen haloista, ja niitä minä käsittelin kotona sisällä. Puuvajaa minä siivosin ensimmäisen kerran jo huhtikuussa, silloin se olisi pitänyt tulla. Nyt se tuli haloista, ilman sitä pölyä, joka oli siellä puuvajssa siivotessa ihan kauhea. Eli jotenkin se tauti on kyllä vähän tuuristakin kiinni.
      Ja se tulee kyllä kaupungissakin-vaikka niistä maalaisen tuomista takka -haloista.

      Heti, jos on oireita-lääkäriin!!!

      Ja valitettavasti niitä kuolemiakin tulee. Mutta niitä taitaa tulla kaikissa taudeissa. Joten ei tässä kannata panikoida, eikä paniikkia lietsoa. Surullista oli lukea noita kuolemaan johtaneita, ja vähän jopa peloittavaa, kun itsellä todella heittää muisti ja näkö meinna mennä ja on mennytkin niin että esim autolla ajaminen ei onnistu ja on kielletty ja olo on se 'epätodellinen'', ei auta muuta kuin uskoa siihen että ennuste normaalisti kuitenkin on hyvä.

      • vertti-etu

        "Ja oikeastaan minä sain sen haloista, ja niitä minä käsittelin kotona sisällä".

        Kaveri kosteusvaurioita etsi ja rouva asunnossa sairasteli. Ylämaissa.
        Mittailivat paikkoja ja ottivat näytteitä. Ei löytynyt mitään hälyttävää.

        Sitten kaveri ihmetteli koivuhalkopinoa olohuoneen takan vieressä. Isäntä kuivatteli "koivuhalkoja".

        Sädesientä niissä ja halot pihalle. Oireet ja sairastelut sai "nimen".
        Mietihän ajatuksella. Sädesien.


    • vertti-eetu

      "Nyt se tuli haloista, ilman sitä pölyä, joka oli siellä puuvajssa siivotessa ihan kauhea. Eli jotenkin se tauti on kyllä vähän tuuristakin kiinni".
      Sädesieni voi tulla koivuhaloista elimistöösi. Polta ne halkosi jossain kaukana asunnoista äläkä lähettele niitä "kaupunkiasuntoihin" tutuille, älä ainakaan minulle, sädesientä on omasta takaa kuivuneessa betonikatossa.
      Myyristä en tiedä miten sairastuttaa kun yhdessäkään ei ole löytynyt niin isoja "eliöitä" mikrobitutkimuksissa ei edes "lämpökameralla". Hellurei perhana "mikä sotku sulla". Tuurilla ne laivatkin seilaa. "Anna palaa vaan"! Koivuhalot ja päreet.

    • jaakko__kolmonen

      Kissat muuten tappaa myriä. Kissa joka kotiin, niin ei tule myyräkuumetta.

    • itöinen turkki

      Kissa nuolee turkkiaan ja kaikki bakteerit ja myrkyt menee siinä samalla sisuksiin. Hygieenistä meininkiä.

    • myyr

      olisin kiinnostunut tietämään onko kellään jäänyt myyräkuumeen rajuna sairastettuaan vaivoja yms....minulle jäi korkeat verenpaineet jo 2v olleet myyriksen jälkeen...ja epämääräisiä kiputiloja....kiitos jos joku kommentoi tähän !

    • Kokeile Beckin protokollaa... Meinaan parantaa sillä itseni:

      Beckin protokolla - Bob Beck Protocol

      http://www.sanasinko.net/viewtopic.php?t=476

      Jk. Kukahan alkaisi valmistaa laitteita alhaiseen hintaan Suomessa? Sairailta ei saa kiskoa kohtuuttomasti.


      • sanasinko kirjoitti:

        "Kokeile Beckin protokollaa..."

        - Ei ollut vitsi. Avaamassani ketjussa on linkki videoon, jossa parantumiskertomusten joukossa nuori nainen kertoo parantuneensa Lymen taudista. Puolitoista tuntia täyttä asiaa.

        Linkki myös tässä:

        http://video.google.com/videoplay?docid=3879823462993133294

        "Avaamassani ketjussa on linkki videoon, jossa parantumiskertomusten joukossa nuori nainen kertoo parantuneensa Lymen taudista."

        - Opettaja Jill Heckman, videolla alkaen kohdasta 48:20

        http://video.google.com/videoplay?docid=3879823462993133294


    • telmaeevi

      Hei! Äitini sairasti joulun aikaan myyrä kuumeen ihan vaan kotona ,Kuumetta oli ja hirveä pään särky.pyhien jälkeen kävi lääkärissä diaknoosi myyräkuume.ei mitään lääkkeitä.pitäisikö nyt käydä jälikitarkastuksessa? nyt unettomuus vaivaa.

    • sepe

      Sain myyräkuumediagnoosin 16.1.-12. Onko teillä kokemuksia unettomuudesta taudin aikana? Kuinka kauan tätä mahtaa jatkua? Ylihuomenna pitäs töihin jaksaa. Kohta kolme viikkoa mennyt muutaman tunnin unilla vuorokaudessa. Ensin valvotti kuume ja hikoilu öisin, sitten kova päänsärky, nyt ei vaan nukuta, yöt tosi levottomia eikä päivälläkään juuri nukuta. Voinnin parantuessa olen yrittänyt pientä puuhailua päivän aikana, vältän päiväunia ja yritän valvoa mahd myöhään, mutta ei auta. Viime yönä taas pari tuntia kunnon unta ja loppuyö jonkinlaisessa horroksessa, jalkeilla monta kertaa, kunnes klo 6 nousin taas kahvinkeittoon. Mahtaako jossain vaiheessa tulla totaalinen väsymys?

      • sairas

        Kuulostaa tutulta. Itse sairastuin myyräkuumeeseen 18.1.-12. Alkuun oli kuumetta ja etenkin öisin päänsärkyä, joka esti tehokkaasti nukkumisen. Munuaisoireita en alussa huomannut ja pissanäytekin oli lääkärin ihmeeksi puhdas. Nyt vasta kolme viikkoa taudin puhkeamisen jälkeen on ilmennyt selkäkipua, pissan määrän heittelehtimistä ja nesteen kertymistä elimistöön. Lämpökin nousi taas pariksi päiväksi. Uni on ollut koko ajan pätkittäistä ja levotonta, myös välillä olleina täysin kuumeettomina ja säryttöminä päivinä. Päiväunetkaan eivät pitkiä ole ja väsymys valvottuihin tunteihin nähden on hämmästyttävän vähäistä.


      • mkuume
        sairas kirjoitti:

        Kuulostaa tutulta. Itse sairastuin myyräkuumeeseen 18.1.-12. Alkuun oli kuumetta ja etenkin öisin päänsärkyä, joka esti tehokkaasti nukkumisen. Munuaisoireita en alussa huomannut ja pissanäytekin oli lääkärin ihmeeksi puhdas. Nyt vasta kolme viikkoa taudin puhkeamisen jälkeen on ilmennyt selkäkipua, pissan määrän heittelehtimistä ja nesteen kertymistä elimistöön. Lämpökin nousi taas pariksi päiväksi. Uni on ollut koko ajan pätkittäistä ja levotonta, myös välillä olleina täysin kuumeettomina ja säryttöminä päivinä. Päiväunetkaan eivät pitkiä ole ja väsymys valvottuihin tunteihin nähden on hämmästyttävän vähäistä.

        Myyräkuumetta diagnostisoidaan Suomessa vuosittain n. 1000 tapausta, joista n. 200 on sellaisia, jotka vaativat sairaalahoitoa. Myyrääkuumeen aiheuttamat pysyvät vauriot ovat äärimmäisen harvianaisia. Epidemiologisissa tutkimuksissa Suomessa on havaittu, että todellinen sairastuneiden määrä on moninkertainen diagnoosien määrään nähden (eli todettu tutkimuksissa, jossa määritetty vasta-aineiden esiintyvyyttä suurissa ihmispopulaatioissa). Suurin osa siis sairastaa taudin tietämättään hyvin lievänä ja näyttää siltä, että tänne kirjoittaneet ovat niitä rajuimpia oireita saaneita. Venäjän itäosissa esiintyy myyräkuumemuotoa, joka tappaa jopa 80 % sairastuneista. Jos ja kun se leviää tänne, niin silloin olemme todella pulassa. Ohessa yksi lähde tautiin liittyen:

        http://www.terveysportti.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00588&p_haku=Myyr%E4kuume


      • mkuume2
        mkuume kirjoitti:

        Myyräkuumetta diagnostisoidaan Suomessa vuosittain n. 1000 tapausta, joista n. 200 on sellaisia, jotka vaativat sairaalahoitoa. Myyrääkuumeen aiheuttamat pysyvät vauriot ovat äärimmäisen harvianaisia. Epidemiologisissa tutkimuksissa Suomessa on havaittu, että todellinen sairastuneiden määrä on moninkertainen diagnoosien määrään nähden (eli todettu tutkimuksissa, jossa määritetty vasta-aineiden esiintyvyyttä suurissa ihmispopulaatioissa). Suurin osa siis sairastaa taudin tietämättään hyvin lievänä ja näyttää siltä, että tänne kirjoittaneet ovat niitä rajuimpia oireita saaneita. Venäjän itäosissa esiintyy myyräkuumemuotoa, joka tappaa jopa 80 % sairastuneista. Jos ja kun se leviää tänne, niin silloin olemme todella pulassa. Ohessa yksi lähde tautiin liittyen:

        http://www.terveysportti.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00588&p_haku=Myyr%E4kuume

        Tuossa on vielä toinen laajempi artikkeli aiheesta:

        http://www.tohtori.fi/?page=3830134&id=8182488

        Koska täällä osa näyttää olevan ihan hölynpölyä ko aiheesta, niin ihmettelen, että eikö ihmisillä ole kykyä hakea netistä tai sitten esim. kirjastosta tietoja aiheesta...


      • oireet viittaa siihe
        mkuume2 kirjoitti:

        Tuossa on vielä toinen laajempi artikkeli aiheesta:

        http://www.tohtori.fi/?page=3830134&id=8182488

        Koska täällä osa näyttää olevan ihan hölynpölyä ko aiheesta, niin ihmettelen, että eikö ihmisillä ole kykyä hakea netistä tai sitten esim. kirjastosta tietoja aiheesta...

        Onkohan Lappeenrannassa näitä "myyräkuumeallergisia". Aika lähellä pyyhkii rajaa. On siellä kyllä sitä "hölynpölyäkin" lunnostaan.


    • Maaseudulta

      Sairastin myyräkuumeen 6 vuotta sitten. Alkoi kovalla väsymyksellä, sitten kuume nousi 1 vrk:ssa 39C:n. Menin päivystykseen ja pyysin päästä osastolle. Kun en ollut millään lailla muuten kipeä ja kotona ei ollut ketään , joka olisi voinut seurata vointiani ja kuumeelle ei ollut mitään syytä. Samana päivänä kuume lienee noussut yli 40C , kun en koko päivänä ollut valveilla kuin vessassa käyntiä varten. Muita oireita ei ollut . Vettä join litroittain ja hikoilin kauheasti. Olin sairaalassa ja 5 pv oli menossa , kun aloin toipua. Olin tipassa myös. Mitään jälkitauteja ei tullut. Tutkimuksen tulos oli : myyräkuume. On tärkeää juoda paljon vettä kovassa kuumeessa munuaisten ja aivojen vuoksi . Tuhannesta yksi kuolee tähän tautiin, Sain viruksen luultavasti lakaistessani ulkohuussia.Myyräkuumeseen tulee immuniteetti , kun se kerran sairastaa.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Olen sairastanut ja kova oli tauti ja sairaalassakin olin.

      Kuitenkin kevyttä kamaa verrattuna influenssaan joka meinasi viedä minulta hengen. Sen sairastin ennen myyräkuumetta ja oli ehtookellot lähellä.

    • Anonyymi

      Sairaalaan vie siinä kuin oikea influenssakin, mutta oireet eivät ole ihan niin sietämättömät kuin influenssassa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      82
      5896
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2536
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      2027
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      62
      1785
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1611
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1408
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1321
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1317
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1249
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1203
    Aihe