maahumala

Anu

Hei!
Onko mitään tapaa saada maahumalaa kuriin? On pian vallannut koko nurmikon ja syrjäyttänyt heinät.

9

4505

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • maahumalanvihaaja

Ei taida olla olemassa keinoa päästä eroon ryöstäytyneestä maahumalasta, kun ei kukaan ole vastannut. Itselläni sama ongelma, maahumala vallannut ison alan nurmikkoa, ryömii joka kesä lähemmaksi kukkapenkkejä ja pensaita, iik, kamala tuholainen?

• kuriin

sakset? revi irti?

• multakynsi mummeli

Olen periaatteessa luomuilija, mutta pitääkseni maahumalan poissa juurikasvimaaltani ruiskutan sen reuna-alueen pari kertaa kesässä Roundapilla tai vastaavalla myrkyllä. Muina aikoina kyttään rönsyjä ja revin ne pois.
      Kasvi pitäisi ehdottomasti kieltää ; Monissa taimimyymälöissä sitä on edelleen tarjolla, jopa hinnakkaasti!
      Esim Kymenlaaksossa, erään ystäväperheen omenatarha on kokonaan maahumalan valloittama - no eipähän muut rikat kasva!!
      Luultavasti mininkin puutarhani on maahumalan peitossa sitten, kun aikani jättää - eipähän tarvitse lastenlasten ruohoa leikata!

• maaetana

Maahumalasta voi olla hyötyäkin. Minä istutin n. viiden neliön alalle sitä keväällä ja olen huomannut, että sillä kohdalla ei ole yhtään etanaa näkynyt. Kumpi lienee huonompi vaihtoehto?

• myyd. ruohonleikkuri

KIITOS vinkistä:) Ensi keväänä aion kokeilla tuota maahumalaa koko piha-alueelleni, sillä olen kyllästynyt nurmikonhoitoon ihan totaalisesti. Pihamme varjoisemmalle alueelle, jossa on suuria kivenlohkareita - olen onnistuneesti saanut sammaleet viihtymään, kun kastelen niitä piimävedellä. Talvikuukausina voiskin opetella maahumalan kasvatusta, että sais sen viihtymään.

Oiskohan kellään tiedossa jotain muutakin maanpoittokasvia, joka tuhoisi nurmikon?

• Anonyymi

Miksi maahumala pitäisi saada kuriin, sehän on mitä parhain puutarhakasvi. Minulla on nurmikossani valkoapilaa, maahumalaa, ynnä muita kukkivia kasveja, joita "pörriäinen" tarvitsee. Maahumala kukkiin vielä aikaisin keväällä, jolloin muùt kasvit eivät vielä kuki, kauniina tummansinisenä mattona, kestää hyvin nurmikolla kulkemista, syksyllä lehdet saavat maaperästä riippuen kauniin punaisen värin, mutta ovat lumien sulettua taas vihreitä.
      Entäs sitten tämä niin vainottu lupiini, niitähän on hyvin paljon eri lajeja monet niistä kelpaavat karjan rehuksi, jotkut jopa ihmisen ruuaksi. Suurin hyöty niistä on maanteiden penkkojen tukemiseen, sen juuret jopa metrin pituiset sitovat maata suurienkin sateiden aikana. Lupiini parantaa maan laatua, joten ei pidä uskoa kaikkea mitä "ylhäältä" annetaan käskyjä.

• Anonyymi

Nurmikko on nurmikko

• Anonyymi

Tosi outo kysymys. Piha on aina parempi mitä vähemmän siinä kasvaa heinää. Minullakin on laajat alueet valkoapilalla. Sitä ei tarvitse leikata kuin pari kertaa kesässä.

• Anonyymi

Olen nytkin humalassa ja maata myöden ryömin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      89
      4600
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      140
      3133
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3125
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      403
      2202
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      231
      1348
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      11
      1223
    7. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      76
      1207
    8. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      67
      1097
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      30
      1084
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      112
      999
    Aihe