Sensuuria vl-osastolla

Susanna

Naapuripalstan vl-sheriffi piti perusteltuna poistaa oheinen viestini. Poistamista vaati ainakin nimimerkki Jan Hus, luultavasti joku toinenkin vl-aktiivi-kirjoittaja.

Olen surullinen, että jälleen vl-sheriffi osoittautuu karkean puolueelliseksi sananvapauden rajoittajaksi.

Varoitus: Viesti sisältää elementtejä, jotka eivät kuulu normaaliin sivistyneesseen ihmisten väliseen käytökseen. Mutta ikävä kyllä tapahtuma on täysin tosi. Lisään vielä, että olen kotikasvatukseltani vl, enkä ole tottunut kiroilemiseen.

Viestiini ehti kertyä kymmenkunta vastausta.

Susanna
_________

Minulla on osa sukulaisista veeälliä, mutta itse en ole eikä myöskään puolisoni. Meillä on yksi lapsi. Olen aika ajoin tekemisissä ja pidän yhteyttä vl-sukulaisiinkin, kuten luonnollista onkin.

Naisen synnytyspakko opetetaan vl-liikkeessä lapsillekin. Olimme käymässä miehen veljen 50-vuotispäivillä puolison kanssa. Olemme usein yhteydessä tämän perheen kanssa. Heillä on 12 lasta, ja oli talo täynnä vieraita. Onnittelujemme jälkeen pistäydyin lastenhuoneessa tervehtimässä perheen kahta noin kymmenvuotiasta poikaa, joita en ollut nähnyt olohuoneessa. Vastaanotto oli tyrmistyttävä. Kun tervehdin heitä kädestä, toinen alkoi ilman mitään syytä pilkata minua, ketäänhän ei ollut kuulemassa. - Sinun mieskö se sinun v--ua porkkaa! ja muita pöyristyttäviä karkeuksia. Toinen nauraa käkätti vieressä. Hämmästyin ja kauhistuin. En saanut sanaa suustani. Menin takaisin juhlaväen joukkoon, ja menin seurustelemaan ryhmään jossa puolisoni parhaillaan seisoi juttelemassa. Olin hyvin järkyttynyt ja kuohuksissani. Liityin seurueeseen ja mieheni esitteli minut siinä olevalle erittäin tunnetulle vl-miehelle ja tämän puolisolle. Rouva kysyi, montako lasta meillä on. Kerroin että meillä on yksi poika, joka on nyt siellä ja siellä eikä siksi päässyt mukaan. Rouva tuli vihaisen näköiseksi ja alkoi sättiä minua siitä että miten meillä on niin vähän lapsia. Miten huonosti me olemme eläneet. Miten mitätön ihminen olen. Rouva on vl-liikkeessä tunnettu ja arvostettu, ammatiltaan kätilö. Hänen tiedossan oli että emme ole vanhoillislestadiolaisia.

Koskaan nämä pojat eivät ole asiaan palanneet, eivät myöskään heidän vanhempansa. He kaikki pistäytyvät toisinaan meillä nauttien iloisesti vieraanvaraisuudesta.

Itkeä vai nauraa?

18

2312

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nauraa

      Kätilöhän oli vain huolissaan omasta toimeentulostaan... Jos lapset loppuu, loppuu myös häneltä leipä.

      Tämä kommentti ei ole kannanotto ehkäisyn puolesta tai sitä vastaan. Se on kokonaan toinen asia.

      Sitten vielä toinen asia on se, että ulkopuolinen ei yleensä tiedä, mikä on lapsettomuuden/ vähälapsisuuden syy, joten on parempi olla hienotunteinen ja jättää tämä (monesti vaikeakin) asia kommentoimatta.

      Ei allekirjoittaneellakaan ole kuin 4 lasta eikä oo kortsuloita käytetty...

      • Susanna

        Kiitos kiinnostavasta kommentistasi ja hyvästä NAURU-neuvosta!

        Kerrotaan että lestadiolaisella vaarillani, joka joutui ajoittain kylän tiukempien lesstadiolaisten hanpaisiin, oli ollut tapana hyräillä:

        Luullahan jott' on lysti olla
        kun minä aina laulan / laulullani minä pienet surut sydämeni pohjaan painan / ja NAURULLANI minä pienent surut sydämeni pohjaan painan...

        Mutta vakavasti puhuen: oletko sitä mieltä että jos ihmisellä on pieni perhe, se on asia josta ihminen on tilivelvollinen?

        Jos hän on vl, tilivelvollisuus on seurakunnan opin puhteuden vartijoille, mutta tässä tapauksessahan kaikilla oli tieto että en ole vl.


      • Yökkö

        Pikku kommentti:

        > Kätilöhän oli vain huolissaan omasta toimeentulostaan... Jos lapset loppuu, loppuu myös häneltä leipä.>

        Oikeuttaako tuo mielestäsi kuvattuun käyttäytymiseen syntymäpäiväjuhlissa? Et kai ole tosissasi? :-(


    • kulkija matkalla

      Tulin murheelliseksi lukiessani tekstin. Olin lukenut myös alkutekstin ennen poistamista.
      Me ihmiset emme ole täydellisiä ja meissä on omat
      vikamme, jokaisella ihmisellä. Yritä kuitenkin olla väleissä sukulaisiisi. Aloita rukous ja kerro Jeesukselle ajatuksesi sekä pyydä Hänen jodatusta elämääsi. Minulla on sellainen ajatus
      että Sinun pitäisi mennä jonnekin matkalle ja
      saada asioihin etäisyyttä. Olet tietysti myös
      tervetullut seuroihimme. Löydät kokouspaikat
      netistä sanalla: Esikoislestadiolaiset ry.
      Lehtemme nimi on Rauhan Side. Mitä nyt olen kirjoittanut on omaa näkemystäni - siis yksityisen henkilön kirjoitusta. Muista kuitenkin
      että Jumala rakastaa Sinua ja Herraan voimme luottaa. Emme ole täällä ihmisten mielen takia
      vaan Jumalalla on omat suunnitelmat.
      Tässä oli joitakin rivejä, toivon että niistä olisi jotain apua. Jumalan Siunausta!

    • admata.

      ...Oli ja on se, että se kertoo epätodennäköisestä ja epäuskottavasta yksittäistapauksesta. Se ei varsinaisesti liity vanhoillislestadiolaisuuteen, vaan puhut siinä kokemuksestasi vanhoilliselstadiolaisesta perheestä.

      Ongelma tällaisissa tarinoissa on se, että kuka tahansa voisi keksiä näitä toinen toistaa kauhempia tarinoita, miten he tapasivat juuri lestadiolaisen ihmisen, joka oli aivan kamala...

      Tietysti kymmenien tuhansien ihmisten liikkeessä on ihmisiä moneen junaan, mutta moinen käytös varmasti tuomitaan vl:ienkin taholta varsin yleisesti.

      Lasten kirjoilu:

      Olen itse kasvanut lestadiolaisessa perheessä ja vahingossa oppimani kirosanat karsittiin kyllä pois. Olen ollut nuoruudessani tekemisissä myös muiden lestadiolaisnuorten kanssa ja en muista yhtään ainutta vl-nuorta, joka olisi kiroillut.

      >>
      Rouva tuli vihaisen näköiseksi ja alkoi sättiä minua siitä että miten meillä on niin vähän lapsia. Miten huonosti me olemme eläneet. Miten mitätön ihminen olen.
      >>

      Tuo kohta tarinasta on ERITTÄIN EPÄUSKOTTAVA, valitan. Lestadiolaiset ovat varsin tietoisia siitä, miten heidän suuria perheitään ihmetellään liikkeen ulkopuolella. En ole kuullut yhtään ainutta tapausta, jossa liikkeen ehkäisemättömyysoppia yritettäisiin viljellä vl-uskon ulkopuolelle. Mikäli olisit kertonut että perheen äiti olisi vinoillut että hepä haluavat kyllä ottaa vastaan kaikki Luojan antamat lapset, niin ehkä joku olisi voinut uskoakin juttusi.

      Oman kokemukseni mukaan lestadiolaiset eivät aktiivisesti uskoaan ja uskonnäkemyksiään ulkopuolisille tyrkytä. Jos uskoon liittyvistä asioista tulee puhetta, niin he voivat kertoa kuinka he ovat saarnatusta evankeliumista löytäneet rauhan ja jos kiinnostusta edelleen riittää, niin he voivat kutsua seuroihin tai tarjota evankeliumia kiinnostuneelle.

      Kun vl:istä puhuttaessa on kysymys todella suuresta joukosta ihmisiä, niin pakostakin joukkoon mahtuu myös ylimielisiä ja töykeitä tapauksia. Murrosikäiset lapset voivat kapinoida ja käyttäytyä huonosti niin vl- kuin aivan tavallisessakin perheessä, mutta lapsien lukumäärästä he eivät kyllä ulkopuolisia säti.

      Jos nyt olisit rehellinen niin meille kuin itsellesikin, niin juttusihan oli provo, eikö niin?

      Mikäli sheriffi sallii tällaisilla yksittäistapauksilla maalailua, niin siitä ei tule loppua lainkaan, vaan palstan kirjoitukset muodostuvat kilpailuksi siitä kuka kertoo kaameimman tarinan vl:ästä.

      En ole itse minkään suunnan lestadiolainen ja olen usein kritisoinut heitä, mutta minäkin olisin kyseisen viestisi sheriffinä poistanut.

      • Susanna

        Tämä on ihan pikkuisen tarpeettomuuden puolelle ulottuvaa keskustelua, mutta jatkan vielä vähän.

        Kiitän Admata kommentistasi.

        Vl-lasten kiroilusta:

        XXX Olen itse kasvanut lestadiolaisessa perheessä ja vahingossa oppimani kirosanat karsittiin kyllä pois. Olen ollut nuoruudessani tekemisissä myös muiden lestadiolaisnuorten kanssa ja en muista yhtään ainutta vl-nuorta, joka olisi kiroillut. XXX

        Oma kokemukseni on aivan samanlainen! Kyllä niiden sanojen suhteen oltiin erittäin tiukkoja, ja hyvä niin. Juuri siitä syystä loukkaaminen ja häpäisy oli erityisen raju. En itse ole oppinut kasvatuksestani johtuen sietämään lainkaan kiroilua. Enkä itse osaa kiroilla vaikka joskus sekin saattaisi auttaa. ;-)

        Olen kyllä havainnut että vl-perheissäkin on nykyisin suurempia vaikeuksia kasvattaa lapsia koska kiroileva ja muutenkin päällekäyvä nuorisokulttuuri leimaa niin laajasti elämäntapaa. Mutta tarkoituksein ei todellakaan ollut välittää että vl-lapset kiroilisivat! Ei lainkaan, vaan että KOSKA he eivät kiroile, mutta ottivat sen välineen käyttöön minun kohdallani, mielestäni kertoo siitä, että heidän mielestään on lupa toimia luvattomasti sellaista ihmistä kohtaan joka kuuluu eri kastiin.

        >>
        Rouva tuli vihaisen näköiseksi ja alkoi sättiä minua siitä että miten meillä on niin vähän lapsia. Miten huonosti me olemme eläneet. Miten mitätön ihminen olen.
        >>

        XXX Tuo kohta tarinasta on ERITTÄIN EPÄUSKOTTAVA, valitan. Lestadiolaiset ovat varsin tietoisia siitä, miten heidän suuria perheitään ihmetellään liikkeen ulkopuolella. En ole kuullut yhtään ainutta tapausta, jossa liikkeen ehkäisemättömyysoppia yritettäisiin viljellä vl-uskon ulkopuolelle. XXX

        Ei niin, että sitä oppia yritettäisiin levittää muidenkin noudatettavaksi. Mutta olen kuullut todella usein eritätäin halveksivia kommentteja niistä nykynaisista, jotka tekee vain sen yhden tai kaksi lasta ja elävät sen jälkeen itsekästä ja materialistisiin arvoihin keskittyvää elämää. Et usko miten usein olen saanut kuulla tällaisia vihjailuja. Se voi olla psykologisesti ymmärrettävä, sillä monen nuoren vl-äidin tilanne on niin raskas, että jos siinä saa voimaa toisten, erilaisten, mollaamisesta, niin siihenkin saattaa - tietenkin vain väsyneenä - sortua.


      • Veeruska (vl)

        Kiitos sinulle, admata, että jaksat puolustella vl-ihmisiä pahansuopaisuutta vastaan, vaikka meidän oppiamme usein kritisoitkin. Opillisista kysymyksistä on toki lupakin olla eri mieltä. Kiitos myös siitä, että pysyt asialinjalla etkä mene henkilökohtaisuuksiin. Sen vuoksi sinun viesteilläsi on painoarvoa, ja sinua kirjoittajana on helppo kunnioittaa.


      • Susanna

        Olen käynyt keskustelua vl-ystävän kanssa, joka tuntee syvällisesti nykyhetken vl-yhteisön mielenliikkeet. Keskustelu synnytti joitakin uusia johtolankoja...

        Admata, sanoit:
        "En ole kuullut yhtään ainutta tapausta, jossa liikkeen ehkäisemättömyysoppia yritettäisiin viljellä vl-uskon ulkopuolelle."

        Mutta huomaa: olen entinen, itse liikkeestä irrottautunut, suvusta jossa ollaan "aina" oltu lestadiolaisia ja kaikki muut sukulaisemme tunnustavat vl-oppia. Olenko siis liian lähellä erilaisena? Herättääkö se aggression?


      • admata.
        Susanna kirjoitti:

        Olen käynyt keskustelua vl-ystävän kanssa, joka tuntee syvällisesti nykyhetken vl-yhteisön mielenliikkeet. Keskustelu synnytti joitakin uusia johtolankoja...

        Admata, sanoit:
        "En ole kuullut yhtään ainutta tapausta, jossa liikkeen ehkäisemättömyysoppia yritettäisiin viljellä vl-uskon ulkopuolelle."

        Mutta huomaa: olen entinen, itse liikkeestä irrottautunut, suvusta jossa ollaan "aina" oltu lestadiolaisia ja kaikki muut sukulaisemme tunnustavat vl-oppia. Olenko siis liian lähellä erilaisena? Herättääkö se aggression?

        >>
        Admata, sanoit:
        "En ole kuullut yhtään ainutta tapausta, jossa liikkeen ehkäisemättömyysoppia yritettäisiin viljellä vl-uskon ulkopuolelle."

        Mutta huomaa: olen entinen, itse liikkeestä irrottautunut, suvusta jossa ollaan "aina" oltu lestadiolaisia ja kaikki muut sukulaisemme tunnustavat vl-oppia. Olenko siis liian lähellä erilaisena? Herättääkö se aggression?
        >>

        Tuota taustaa vasten voi tosiaan olla että sinulle katsottiin tuossa olevan "parannussaarnan" paikka kun sinun entisenä vl:änä "pitäisi tietää" kuinka on oikein "ottaa kaikki lapset vastaan"...

        Vaikka tämä ei varsinaisesti lestadiolaisuuteen liitykään, niin Jehovan todistajat kutsuvat ex-todistajia luopioiksi, joihin suhtaudutaan huomattavasti nuivemmin kuin täysin "ulkopuolisiin". Jotain samankaltaista tunnelatausta on varmaan kaikissa tiiviissä uskonnollisissa yhteisöissä.

        Tuota taustaa vasten kertomuksesi voi yksittäistapauksena olla jopa uskottavakin. Jokaisessa liikkeessä on varmasti ihmisiä moneen junaan. Itse miettisin kyllä olisinko moisten ihmisten kanssa, jotka eivät omaa vakaumustani hyväksyisi, tekemisissä lainkaan...


    • Tähän avaukseen liittyy todella ongelmia.
      Toisen palstan sheriffin toiminnan arvostelu ei ole korrektia.
      Mikäli joku katsoo asiansa tärkeäksi, vaikka se olisi poistettu joltakin palstalta, voihan sitä koittaa, mutta olisi parempi välttää osoittelevia esipuheita.
      Asia on saanut nyt haluamansa julkisuuden ja toivon, ettei tällä osastolla enempää reviteltäisi.
      En nyt kuitenkaan poista tätä, koska ajattelen niin, että jos asiassa on todellista aihetta, huomioiminen ei olisi pahaksi.
      Toivon , että jokainen kirjoittaisi niin, kuin toivoisi itselleen kirjoiteltavan.

      • Susanna

        Kiitos, hyvä sheriffi Vihne, laaja-alaisuudestasi. Kiitos että tarjoat vähän omituisilel raja-alueillekin ulottuvan keskustelun!

        Tuo oli erinomainen vihje Sinulta: että kirjoittaisimme asioista tavalla, jolla toivoisimme itsellemme kirjoitettavan.

        Minua järkyttänyt tapaus on jotenkin niin henkilökohtainen häväistys, että siitä on vaikea saada otetta. Kun ei itse ole tietääkseen millään tavoin ollut aiheuttamassa, ei ole antanut aihetta luokkauksiin. Sitä miettii mistä tuolalinen jollain tapaa primmitiivinen käytös, tarkoitan nyt ennen kaikkea aikuisia, saa käyttövoimansa.


      • Susanna

        Pyydän toimittajasetää/-tätiä eli sheriffiä ystävällisesti poistamaan toisen ylle erehdyksessä kahteen kertaan lähettämästäni kommentista Admatalle. Pyydän anteeksi ettäsählään tottumattomuuttani.


    • Isos

      Joku tuolla mainitsi ongelmasta ja aloitti spekutaatiot. Tätähän on turha spekuloida koska kirjoittaja ITSE tiestää tapauksen ja kirjoittaa siitä nyt meille.

      Ainut oikea neuvo tässä on se, että asia on selvitettävä niiden ihmisten kanssa joiden kodissa tämä tapahtui. Me emme oikeastaan voi muuta, kun kuunnella tuon miten ikävästi sinulle on käynyt.

      Lastenkin kannalta on tärkeätä että sinä puhut tuon asian jo tänään lasten vanhemmille. Se ei ole helppoa mutta kirjoita esimerkiksi kirje heille se saattaisi olla helpompi ratkaisu.

      He sitten toimivat lapsiinsa päin omalla tavallaan.

      Mutta tutustu myös sinua toimimasta estäviin tunteisiisi, pelkoon ja häpeään, jotka ovat sinussa itsessäsi. Ne ovat salvanneet terveen vihasi antaman viestin. jonka mukaan sinun olisi ollut toimittava justiinsa silloin kun tuo asia tapahtui.

      Tiedät sen varmaan itsekin että tämä asia ei pääty eikä hoidu näidenkään lasten parhaaksi keskustelemalla niistä täällä taikka lehtien yleisö- osastoissa.

    • ------

      jaksa tähän tarinaan uskoa. Ainahan maailmassa satuja keksitään!

      • Susanna

        Ei ole pakko uskoa. Olen näinä päivinä tosi paljon miettinyt sitä tapausta. Siinä on absurdia se että hyvän koulutuksen saanut ja periaatteessa sivistynyt henkilö hyökkäsi aggressiivisesti, käyttäytyi vastoin yleisiä käytösnormeja. Samoin toimivat myös ne koulupojat. Tilaisuus oli perhejuhla, jossa ei ollut mahdollisuutta mitenkään reagoida ja ilmaista vastalausetta. Tottakai olisin vain voinut kävellä ulos, mutta olimme monen sadan km:n päässä kotoa, olimme matkustaneet sinne tervehtimään synttärisankaria ja muita sukulaisia.

        Suurin piirtein kaikki muut läsnäolijat olivat vanhoillislestadiolaisia. Vain me kaksi emme olleet. Olin ulkoasultani hillitty, ei ehkä ollut niitä mielikorvakorujakaan :-) joista täällä on paljon käyty keskustelua. En mitenkään provosoinut ketään käymään kimppuuni. Voiko erilaisen pelkkä läsnäolo saada aikaan äkillisen aggression, jos asianomainen on esimerkiksi jotenkin turhautunut? Onko naisen kimppuun sallitumpaa käydä kuin miehen?

        Jos tätä lukee joku psykologian asiantuntija, pyytäisin kommentoimaan ja antamaan neuvoja. Kiitos jo etukäteen.


      • Yökkö
        Susanna kirjoitti:

        Ei ole pakko uskoa. Olen näinä päivinä tosi paljon miettinyt sitä tapausta. Siinä on absurdia se että hyvän koulutuksen saanut ja periaatteessa sivistynyt henkilö hyökkäsi aggressiivisesti, käyttäytyi vastoin yleisiä käytösnormeja. Samoin toimivat myös ne koulupojat. Tilaisuus oli perhejuhla, jossa ei ollut mahdollisuutta mitenkään reagoida ja ilmaista vastalausetta. Tottakai olisin vain voinut kävellä ulos, mutta olimme monen sadan km:n päässä kotoa, olimme matkustaneet sinne tervehtimään synttärisankaria ja muita sukulaisia.

        Suurin piirtein kaikki muut läsnäolijat olivat vanhoillislestadiolaisia. Vain me kaksi emme olleet. Olin ulkoasultani hillitty, ei ehkä ollut niitä mielikorvakorujakaan :-) joista täällä on paljon käyty keskustelua. En mitenkään provosoinut ketään käymään kimppuuni. Voiko erilaisen pelkkä läsnäolo saada aikaan äkillisen aggression, jos asianomainen on esimerkiksi jotenkin turhautunut? Onko naisen kimppuun sallitumpaa käydä kuin miehen?

        Jos tätä lukee joku psykologian asiantuntija, pyytäisin kommentoimaan ja antamaan neuvoja. Kiitos jo etukäteen.

        On tyypillistä että kun ihminen kokee jonkin järkyttävän tapauksen, hän juuttuu kyselemään miksi, miksi. Se on hyödytöntä.


      • sanat

        sanoisin. Jotenkin taitaa olla päähänpotkittu tuo avaaja siellä vl porukoissa.


      • Susanna
        sanat kirjoitti:

        sanoisin. Jotenkin taitaa olla päähänpotkittu tuo avaaja siellä vl porukoissa.

        Kiitos myötätunnon ilmauksestasi. Tulkitsen sen sellaiseksi.

        En ole itse vl, mutta kaikki sukulaisemme ovat. Pidämme yhteyttä ja seurustelemme heidän kanssaan, sillä se kuuluu mielestäni asiaan. Ehkä tässä onkin se ongelma? Pitäisikö katkaista yhteydenpito? Mutta kun se mielestäni kuuluu kristilliseen rakkauteen, ja sitä paitsi iloitsemme yhteydenpidosta, vähäisestäkin.

        Kun he vierailevat meillä, joustamme tietenkin monessa asiassa. Keskustelemme heidän elämänpiirinsä asioista, mutta emme voi kerto omista kuulumisistamme, sillä heidän kanssaan ei voi keskustella meidän harrastuksistamme, kuten kulttuurista, taiteesta, teatterista, musiikkifestareista, elokuvista, oopperasta eikä paljoa mediassa olleistakaan asioista. Samoin otamme alkoholikiellon huomioon, eikä ruoan kanssa nautita viiniä. Jne. Tietenkin sitä toivoisi että edes jonkinmoinen vastaavuus olisi heidänkin puolellaan, ettei esimerkiksi joutuisi solvatuksi kesken juhlapäivän.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      314
      3672
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      268
      2115
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      99
      1449
    4. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1353
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      93
      1338
    6. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      61
      1207
    7. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1198
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      1034
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      49
      1028
    10. Etkö ymmärrä että olen turhautunut

      kun ei etene. Auttaisit rakas vai onko kaikki vain kuvitelmiani omassa päässäni?
      Ikävä
      65
      924
    Aihe