Laserleikkaus

Hilma

Olen jo jonkin aikaa pohtinut laserleikkaukseen menoa pystymättä asiaa kuitenkaan päättämään. Onko kenelläkään kokemuksia PRK-leikkauksesta kun näkö on yli-6.0. Paraniko näkö kokonaan, vai joudutteko käyttämään laseja?

8

2282

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...................

      Itse olen myös harkinnut laserleikkaukseen menoa ja siksi haluaisinkin kysyä miksi haluat juuri PRK-leikkaukseen? Siksikö, että se on edullisempi kuin muut vaihtoehdot? Itse olen tullut siihen tulokseen, että Lasik-leikkaus olisi ainakin minulle se paras vaihtoehto, vaikkakin hieman kalliimpi. Itselläni on näkö n. -3.

      • kysyvä kysyjä

        Millä perusteella olet tullut siihen tulokseen että Lasik on sinulle paras vaihtoehto? Siksikö, koska uskot että sen on pakko olla parempi kun se on kalliimpi?


      • marsu
        kysyvä kysyjä kirjoitti:

        Millä perusteella olet tullut siihen tulokseen että Lasik on sinulle paras vaihtoehto? Siksikö, koska uskot että sen on pakko olla parempi kun se on kalliimpi?

        Niin, se että leikkauksen jälkeen a) ei ole kipuja lainkaan, b) näöntarkkuus on hyvä jo seuraavana päivänä eikä kuukausien päästä ja c) silmät voidaan leikata peräkkäisinä päivinä ei liene hyvä syy pitää lasik-menetelmää prk:ta parempana? Tuollainen -6nenkin saa kulkea pitkän aikaa yksilinssisissä rilleissä, mutta mikä kellekin on syy jotain maksaa on toki jokaisen oma valinta...


      • Modigliani

        Kävin itse PRK:n 6 ja 7 vuotta sitten hyvin tuloksin (näöntarkkuus 1 ja 1,2 edelleen). Silloin minulla oli muistaakseni -2 ja -2.5. Ehdottaisin melkein -6 kyllä lasik-leikkausta; se nimittäin on noilla vahvuuksilla tarkempi. PRK:n etu on pääsääntöisesti se että "leikkaus" on pinnallisempi, eli vakavien komplikaatioiden riski on pienempi, joskaan se nyt ei suuri ole Lasikissakaan. Lasik myös paranee huomattavasti nopeammin, ja PRK:n lievää särkyä ei esiinny. Molemmat ovat halventuneet aika paljon jos hintaa vertaa omiin leikkauksiini (10 tonttua markoissa).


    • nainen jostain

      Kyllä leikkaustapaa kannattaa kysyä suoraan leikkauksia suorittavilta lääkäreiltä. Netissä on jopa yhden firman sivuilla "lomake" jolla saa ilmaisen arvion ko. firman lääkäriltä mikä on paras leikkausmenetelmä juuri kunkin omilla arvoilla.

      Itse olen asiaa nyt harkinnut todella vakavasti puoli vuotta ja tiedustellut leikkausmenetelmää netin kautta. Minulle suositeltiin lasikia - sitä jossa mitataan sarveiskalvon epätasaisuudetkin. ennen tätä olin jo lueskellut aiheesta j a"päätynyt" itsekin että ko menetelmä olisi minun kohdallani paras. Minun näköni on noin -7,5 ja hajataittoa on reilusti siinä 2 paikkeilla. Nyt olen säästänyt rahaa mutta en ole vielä päättänyt mihin menen leikkaukseen, rahat olisivat jo koossa.

      Myös leikkausajankohta on se mikä mietityttää... tuon hämäränäköasian kannalta. Onko hämäränäkö leikkauksen jälkeen huonoimmillaan heti vai vasta myöhemmin? Onko kaikille tullut hämäränäkö ongelmia? Eli jos hämäränäkö ongelmat tulevat niin onko järkevää leikkauttaa keväällä.... talvella kun joutuu ajamaan aamuin illoin pimeässä työmatkoja... Tämä on nyt minun pohdinnan aiheeni, ei enää leikkausmenetelmä.

      • marsu

        Hei!
        Hämäränäön huononeminen ei ole automaattisesti tapahtuva asia, mutta etukäteen sitä ei voi tietää. Itselläni ei huonontunut (puoli vuotta lasikista, arvot ennen operaatiota -5) ja nyt näkö aivan loistava eikä mitään ongelmia. Kaikessa on riskinsä, mutta omalta kohdaltani voin lämpimästi suositella leikkausta.


      • pauli s

        http://www.optometry.co.uk/files/98b3f4f1a6338c3d722db8ec550fab58_shah20030613.pdf

        Lyhyen ajan tuloksella ei ole verrattain mitään merkitystä, pitkän ajan tuloksella on.

        Hämäränäkö* on huonoimmillaan heti, ja mahdollisesti n. 6-24kk tai ikuisesti pysyy sellaisena. Voi parantuakin tai olla jopa alusta alkaen hyvä, jos oikein onnekas on ja skotooppinen pupilli on erityisen pieni.

        * = oleellista on kuinka paljon palloaberraatiota tulee, koska siitä pääosin starburst, halo ja sumeus johtuvat


    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1641
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1341
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1299
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1295
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1287
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1263
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1244
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1220
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1180
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1156
    Aihe