Liian kiltti

pieniperhonen-

Minusta tuntuu aina siltä että ystäväni haluavat olla kanssani vain että pääsisivät käyttämään minua hyväkseen kaikin tavoin. Jos kieltäydyn, minua kohdellaan silloin kuin ilmaa. Siis en tunne itseäni ihmiseksi tämän takia, vaikka kuinka yritän tuoda itseäni esille että olen ihan niinkuin muutkin. Silti monet eivät arvosta minua kuin hyödyllisenä ihmisenä jota voi kohdella miten haluaa.

Olen roskakori, johon heitetään kaikki hyvät kuin pahat asiat. Olen peili, josta kaikki saa ihailla omaa kuvaansa. Mikä oikeus parhaalla ystävälläni on kritisoida kaikkia sanomisiani jos kerran autan häntä kaikin tavoin, otan osaa hänen aloittamaan keskusteluun. Hän ei arvosta mielipiteitäni, vaikka minä arvostan hänen mielipiteitään.

Olen liian monta kertaa tyytynyt kuunteluun. Monet ovat sanoneet minulle kaikkea yksityiselämästään, mm. rakkaudesta. Sekin on minusta niin outo aihe minulle, en muista milloin viimeksi olen kokenut rakkautta. Ehkä minusta kuitenkin jotenkin huomaa, että olen myötätuntoinen ihminen jolla on sellainen lappu otsalla jossa lukee: "kertokaa minulle mitä tahansa, minä kuuntelen".

En vain osaa erottaa rajoja, milloin pitäisi laittaa toisen käytökselle stoppi. Jos toinen haukkuu minua, ajattelen että hänellä on vain huono päivä tai ehkä minussa on oikeasti jokin niin ärsyttävä piirre että minä ansaitsen haukut. Siksi olen vain hiljaa enkä sano mitään vastaan. Minulla on pitkään ollut sellainen asenne, että kunhan toinen ei käy fyysisesti kimppuun niin kaikki on ok.

Olen liian hyvä ihminen, koska autan muita ja yritän miellyttää toisia kaikin tavoin. Ehkä se ei olekaan hyvä ominaisuus? ehkä se on liian imelää? en vain voi mitään jos minussa ei ole mitään pahaa ominaisuutta. En polta, en juo, en kiroile enkä rellestä.

Harvoin saan osakseni sydämellistä hymyä tai normaalia keskustelua vaan heti he ovat miettimässä mitä voisin tehdä heidän puolestaan. Miksi näin? pitäisikö minun käyttäytyä v-mäisesti jotta saisin jonkinlaista kunnioitusta? vai jostuuko se siitä että useimmat ei voi samaistua minuun?

Kukaan ei huomaa uutta kampaustani tai uusia vaatteitani. En kehtaa ilmoittaa siitä koska silloin tunnen itseni ylimieliseksi. Miksi vähättelen itseäni?

Mitä tehdä?

13

1386

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yksi vika

nimittäin se olet sinä itse, joka ryhdyt liikaa toisten kuuntelijaksi tai palvelijaksi, itse asetut toisten kynnysmatoksi. Sinulla on suu, joka voi sanoa, että en tällä kertaa tule hommiin tai suu, joka voi kertoa omatkin kuulumiset sen jälkeen, kun toinen on kertonut omansa. Jos sinua ei kuunnella, onko ystävyys sen väärti?

Ihmisen pitää itse sanoa ei, jos ei huvita olla toisten palvelija tai hyväksikäytettävä ja sen voit tehdä asiallisen rauhallisesti. Liian lammasmaisia ihmisiä ei kunnioiteta, jos näillä itsellään ei ole ikinä mitään tarpeita ja aina vain venyvät toisten pillien mukaan. Oma vika, ei kukaan sinua pakota auttamaan tai kuuntelemaan alati. Harjoittele pyytämään apua siltä, joka "vaatii" sinulta, ja jos ei auta, lopeta sinäkin auttaminen. Harjoittele sanomaan "ei tällä kertaa" ilman, että selittelisit, miksi et tällä kertaa auttaisi/ olisi hyväksi käytettävä.

Jos ihminen on hyväksikäytettävä (ilman vastavuoroisuutta), ei ole kyse ystävyydestä. Ilmeisesti itsetuntosi ei ole vahva, kun olet niin riippuvainen siitä, että "kaikki tykkäävät sinusta", vaikka todellisesta tykkäämisestä ei olekaan kyse.

• kiltti myös

Mäkin olen ollut ikäni vähän liian kiltti kaikille, niin tuttuja nuo kirjoittamasi asiat. Sitten kotona otin sen koroilla takaisin ja olin välillä aika vaikeakin. Kesti kauan oppia sanomaan ei ja vähän kuin piti opettaa muitakin siihen, että minä en ala aivan kaikkeen. Siinä menetti sen verran, että osa nk. ystävistä alkoi syytellä ja syyllistää, minusta tuli yhtäkkiä riidankylväjä ja hankala ihminen ym. En antanut periksi kuten yleensä ja siihenpä näytti ystävyys katkeavan. Sitten taas välit paranivat, mutta sama homma jatkui ja en taaskaan antanut periksi ja taas välit menivät. Viimeksi viikonloppuna sattui vaikea tilanne, kun en tehnyt muiden mieliksi. En tiedä onko tässä mitään järkeä. Pitää päänsä ja olla sitten yksin, mutta itsekunnioitus on aivan uudella mallilla. Itseään ei saisi pettää koskaan. Vaikeaahan se alussa oli kun tuntui itsekin olevan hirveä ihminen muille, mutta kyllä sen oppii kun kovasti haluaa.

• #enni#

Olen samanlainen enkä nähtävästi muuksi muutu.
        Nykyisin olen alkanut eristäytyä muista ihmisistä.
        En pysty enää uskomaan että kellään ihmisellä olisi minulle mitään hyvää annettavana.
        Olen hyväksynyt tämän olotilan.
        Onneksi en ole taloudellisesti riippuvainen kenestäkään.
        Työelämäkin on jo takana päin, ei tarvitse miellyttää ketään jos ei halua.
        Matkustelen paljon yksin, luen, olen alkanut myös viihtyä netissä.
        Liikunnasta en välitä.
        Lapseni eivät nähtävästi opi hyväksymään uutta minääni, olin aina ennen käytettävissä aina kun he tarvitsivat.
        Välit lapsiini ovat selvästi viilentyneet.

• kerrasta poikkiko.
        #enni# kirjoitti:

Olen samanlainen enkä nähtävästi muuksi muutu.
        Nykyisin olen alkanut eristäytyä muista ihmisistä.
        En pysty enää uskomaan että kellään ihmisellä olisi minulle mitään hyvää annettavana.
        Olen hyväksynyt tämän olotilan.
        Onneksi en ole taloudellisesti riippuvainen kenestäkään.
        Työelämäkin on jo takana päin, ei tarvitse miellyttää ketään jos ei halua.
        Matkustelen paljon yksin, luen, olen alkanut myös viihtyä netissä.
        Liikunnasta en välitä.
        Lapseni eivät nähtävästi opi hyväksymään uutta minääni, olin aina ennen käytettävissä aina kun he tarvitsivat.
        Välit lapsiini ovat selvästi viilentyneet.

saa minut olemaan kynnysmatto.Syyllistetään sellasella mikä ei pidä paikkaansa ja en osaa sanoa:älä puhu p...kaa,vaikka mieli tekisi.Yksin kärvistelen kotona kun olen liian kiltti!

• #enni#
        kerrasta poikkiko. kirjoitti:

saa minut olemaan kynnysmatto.Syyllistetään sellasella mikä ei pidä paikkaansa ja en osaa sanoa:älä puhu p...kaa,vaikka mieli tekisi.Yksin kärvistelen kotona kun olen liian kiltti!

Olen ollut ja olen vieläkin helposti syyllistettävä.
        Sillä keinolla minua on manipuloitu elämäni aikana enemmän kun viitsin edes ajatella.
        Kai se juontaa lapsuudesta olin perheen syntipukki, isän mielestä kaikki maailman paha johtui minusta, olin kuulemma riivattu.Lapsi uskoo mitä aikuinen sanoo, oli se sitten miten älytöntä hyvänsä.
        Tuntui että syyllisen leima on ollut tatuoituna otsaani, määrätyn luonteiset ihmiset osasivat käyttää sitä taitavasti hyväkseen.
        Nyt se on vähentynyt kun elän lähestulkoon erakkona, vapaaehtoisesti pienemmän pahan valinneena.
        Lapsuudesta asti syyllistetylle on turha sanoa mitään, syyllisyyden tunne tulee niin automaattisesti.

• seija.

"Frendisi" ovat kai tottuneet siihen, etta olet se "likasanko"...joka ei koskaan sano EI tai vastaavaa...

Mitas jos seuraavan kerran kun/jos joku vaatii tai pyytaa jotakin, sanot vaan napakasti etta "EI taida sopia. Minulla on toinen meno silloin!"

(=napakalla aanensavylla)

Sitten vaan jatat sen/ne ihmettelemaan.

• kun itse tiedät

Taidat hakea vain itsellesi jotain nautintoa kirjoituksellasi, koska itse hyvin tiedät missä menet metsään. Ihmissuhteet koostuvat siitä, mitä itse hyötyy siitä, näin sanoo dr Philikin. Kukaan ei tee asioita tai ole sellaisten ihmisten kanssa, jos itse ei saa siitä jotain, mitä tarvitsee. Jatka vain samaoin, niin saat ruikuttaa, se taitaa olla elämäsi.

• hilma

Siinäpä oikein itsetuntoa/arvoa ja rohkeutta kannustava mielipide...lyö lyötyä...jne

• yksi vika
        hilma kirjoitti:

Siinäpä oikein itsetuntoa/arvoa ja rohkeutta kannustava mielipide...lyö lyötyä...jne

voi hallita toisia eli tulla marttyyriksi, joka palvelee kaikkia ja kuuntelee kaikkia ja sitten ihmettelee, kun ei saakaan vastarakkautta tms. Liika kiltteys on osin sitä, että hallitsee muita olemalla ylikiltti ja näin hyötyy siitä, että kukaan ei suutu ja kyllästy minuun. Siis luulee, että näin on.

• itselläsi
        yksi vika kirjoitti:

voi hallita toisia eli tulla marttyyriksi, joka palvelee kaikkia ja kuuntelee kaikkia ja sitten ihmettelee, kun ei saakaan vastarakkautta tms. Liika kiltteys on osin sitä, että hallitsee muita olemalla ylikiltti ja näin hyötyy siitä, että kukaan ei suutu ja kyllästy minuun. Siis luulee, että näin on.

tuo voi olla totta, mutta todennäköisimmin ei.
        On esimerkiksi ihmisiä, joilla ei ole ollut muuta mahdollisuutta kuin olla kiltti. Jokainen elää niillä mahdollisuuksilla mitä saa ja kaikilla ei ole samanlaiset. Kiltiksi voi tulla vaikka siksi, että se on ainoa selviytymismuoto joissakin olosuhteissa. Hallinnasta jos puhutaan, niin kyllä löytyy helpompiakin keinoja siihen. Omasta kokemuksesta sanon, että sillä kiltteydellä alunperin voidaan yrittää välttää kaikenlaista itseen kohdistuvaa haitallista hallintaa, suomeksi sanottuna pahoja vaikeuksia ja ulkoapäin on aina helpompi tuomita, jos ei tiedä mistä puhuu.
        Toisinpäin se minusta usein menee, että sitä kilttiä yrittävät muut hallita liikaa. Jos joku kiltti kokisi kiltteytensä olevan hirveän hyödyllistä itselleen ja vain itselleen ilman muiden ajattelemista, niin tahtoisin kyllä kuulla.
        Ylikiltti ihminen ei suinkaan luule saavansa jotakin ylimääräistä rakkautta tai muuta vaan sen vuoksi ettei päinvastoin saisi jonkun vihoja päälleen. Tätä eivät tavallisen kiltit ymmärrä yhtään koska heidän näkökulmastaan se on tuota ylimääräisen huomion hakemista. Tämän vuoksi kiltteyteen ei osata edes suhtautua sitten oikein vaan siitä tuo marttyyriksi leimaaminen.
        Kiltti ihminen ei ole oppinut siihen, että voi olla jotenkin muutenkin kuin ylikiltisti. Kun se vielä tuomitaan, ilman että oikeanlaisesti tuotaisiin oikeanlainen kiltteys esiin, niin se on ahdistavaa. Mitenkään ei voi kilttinä elää pitkän päälle muiden ihmisten kanssa jos haluaa säilyttää itsearvostuksensa. Muutakaan tapaa ei oikein osaa. Siksi pitäisi edes yrittää suhtautua terveellisellä tavalla kiltteyteen ja yrittää opetella siitä pois.

• karbidi

että on pakko ärähtää! Vai koostuu ihmissuhteet siitä, mitä niistä itse hyötyy, tai tee asioita sellaisten ihmisten kanssa, jos itse ei saa siitä jotain, mitä tarvitsee.
        Mulle tuli burnoutti ja työkyvyttömyyseläke about 30 vuoden työputken jälkeen liian "kiltteyden" takia. Sana EI oli ja on kai vieläkin kahdeksan eläkevuoden jälkeen kokolailla vieras.
        Ei kauheen pahalla, mut vaikutat mielipiteines semmoselta tyypiltä, jota kenenkään ei pitäisi koskaan tavata !

• ylikiltteydestä
        itselläsi kirjoitti:

tuo voi olla totta, mutta todennäköisimmin ei.
        On esimerkiksi ihmisiä, joilla ei ole ollut muuta mahdollisuutta kuin olla kiltti. Jokainen elää niillä mahdollisuuksilla mitä saa ja kaikilla ei ole samanlaiset. Kiltiksi voi tulla vaikka siksi, että se on ainoa selviytymismuoto joissakin olosuhteissa. Hallinnasta jos puhutaan, niin kyllä löytyy helpompiakin keinoja siihen. Omasta kokemuksesta sanon, että sillä kiltteydellä alunperin voidaan yrittää välttää kaikenlaista itseen kohdistuvaa haitallista hallintaa, suomeksi sanottuna pahoja vaikeuksia ja ulkoapäin on aina helpompi tuomita, jos ei tiedä mistä puhuu.
        Toisinpäin se minusta usein menee, että sitä kilttiä yrittävät muut hallita liikaa. Jos joku kiltti kokisi kiltteytensä olevan hirveän hyödyllistä itselleen ja vain itselleen ilman muiden ajattelemista, niin tahtoisin kyllä kuulla.
        Ylikiltti ihminen ei suinkaan luule saavansa jotakin ylimääräistä rakkautta tai muuta vaan sen vuoksi ettei päinvastoin saisi jonkun vihoja päälleen. Tätä eivät tavallisen kiltit ymmärrä yhtään koska heidän näkökulmastaan se on tuota ylimääräisen huomion hakemista. Tämän vuoksi kiltteyteen ei osata edes suhtautua sitten oikein vaan siitä tuo marttyyriksi leimaaminen.
        Kiltti ihminen ei ole oppinut siihen, että voi olla jotenkin muutenkin kuin ylikiltisti. Kun se vielä tuomitaan, ilman että oikeanlaisesti tuotaisiin oikeanlainen kiltteys esiin, niin se on ahdistavaa. Mitenkään ei voi kilttinä elää pitkän päälle muiden ihmisten kanssa jos haluaa säilyttää itsearvostuksensa. Muutakaan tapaa ei oikein osaa. Siksi pitäisi edes yrittää suhtautua terveellisellä tavalla kiltteyteen ja yrittää opetella siitä pois.

Esim.: Olen yökylässä ja haluan lähteä aamupäivällä kotiin, koska on satojen kilometrien matka edessä. Sukulainen ei päästä lähtemään, koska on ensin tehtävä eväät minulle tai on muka odotettava monta tuntia ruokailua, ennenkuin voin lähteä. Sanon, että on parempi lähteä heti aamupäivällä, koska matkaan menee aikaa ja työpäivä on huomenna edessä. Sukulainen loukkaantuu tai yrittää väen vängällä ruveta tekemään eväitä (johon menee aikaa yli 1,5 tuntia) tai laittamaan ruokaa, jota odotellaan monta tuntia. Odottaminen on uuvuttavaa, kun kuitenkin matkaistumista on monta tuntia edessä. Ajatus kiltti, että muka tarvitsen ruoan tai eväät ennen matkaa, mutta vaatimus tähän on hallitsemista. Hyvyydellä hallitsemista.

Toinen esimerkki. Sukulainen antaa paljon tavaroita "lahjaksi" tai kyläilyn lopuksi työntää ruokia ja tekemiään mehuja tms. mukaan. Kilttiä sinänsä, mutta syyllistää sitten saamallani tavaran paljoudella, "kun olen niin paljon saanut" tai syyllistää, että olen laiska, kun en itse tee mehuja. Vihjailee, että minun pitäisi korvata saamani hyvyys tai tehdä työnä vastapalvelus. Olen sanonut, että en halua mitään tavaraa, jos minut asetetaan kiitollisuuden velkaan. On onnellisempaa olla ilman tällaista kiltteyttä ja vaatimuksia tai velkaa, kuin ottaa vastaan ylenpalttista antamista, mikä onkin syyllisyyteen ja kiitollisuuden velkaan kietomista.

En tarkoittanut, että sinulla olisi tällaista kiltteyttä tai muilla keskusteluun osallistuvilla, mutta yleisenä mielipiteenä tällaista kiltteyttä on olemassa.

Itse olen yrittänyt luopua omasta ylikiltteydestä, joka oli varhaisesta lapsuudesta asti "pakollista", että selvisin siinä perheessä. Kaksi siinä perheessä kuoli, joten tietoa on, miten ylikiltteys on suojautumista. Olen tietoisesti harjoitellut sanomaan ihmisille EI-sanaa ja sanomaa takaisin, jos minua loukataan. Tosin sanon aina asiallisesti takaisin, ettei minua syytetä rumasta puheesta. On mielettömän onnellista joskus pystyä sanomaan esim. lukkaukseen oma painava sanansa ja näin voittaa itsensä ylikiltteydestä, kaiken nielemisestä. Voimia muillekin ylikilteille ja opetelkaa pienissä asioissa antamaan rajat toisille ihmisille. "Ystäviä" siinä menettää, mutta se ystävyys ei ole ollut todellista, jos minulla ei saa olla mielipiteitä, lepoaikaa, omia menoja jne.

• Bee

syö ne ketkä sinusta ei välitä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tunnustusten lauantai

Mitä haluat sanoa kaivatullesi?
      Ikävä
      244
      3278
    2. Kenellä oli ryppyinen paita, josta Halla-aho mielensä pahoitti?

Ei ollut Keskisarja, jonka paita vain repsotti housujen päällä puolittain. Muistatteko tapausta?
      Maailman menoa
      36
      2962
    3. Miksi Halla-aho on niin hyvin menestynyt - mutta punavihreä ei?

Hyvin näkee kuinka punavihreää ottaa pahasti päähän kun Virta on taas töppäillyt pahasti. Ja kun punavihreä ei pärjää, n
      Maailman menoa
      34
      2188
    4. Ruoan arvonlisävero menee käytännössä tukijussille

Ilman juomia elintarvikkeiden myynti vuonna 2025 oli reilut 15 miljardia euroa. Tuolla tasolla arvonlisävero pyörii pari
      Maailman menoa
      35
      2105
    5. Vihreät REPEÄMÄSSÄ oijoijoi....Virran sekoilut on liikaa

Jo ennestään vihreiden kannatus on suossa vaikka puolue istuu oppositiossa, nyt tuli Virran temppu kun häipyi tuosta vaa
      Maailman menoa
      74
      1970
    6. Sofia Virta SUURI POLIITIKKO

Osallistumalla Erikoisjoukkoihin nostaa Vihreät kauaksi ohi perussuomalaisista, joka on muutenkin hajoamassa omaan mahdo
      Maailman menoa
      84
      1756
    7. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      38
      1634
    8. Mitä ikävöit eniten ikäväsi kohteesta?

Rahaa, turvallisuutta, kauniita katseita,seksiä, läheisyyttä vai jotain muuta?
      Ikävä
      122
      1527
    9. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      56
      1424
    10. Mika Poutala salasi osallistumisensa Erikoisjoukkoihin

Poutala ryhtyi ministeriksi 13.6.2025 ja 5.8.2025 ilmoitettiin hänen olevan seuraavalla Erikoisjoukot-kaudella. http
      Maailman menoa
      45
      1269
    Aihe