Tallink ja suomalaiset laivanrakentajat

Flying Dutchman

Vaikka enemmän seurailen lentokeskustelua koukkaan nyt tänne laivapuolellekkin samaa ja ainoaa nimimerkkiäni käyttäen.
Tallink on merkittävä ja hyvä asiakas Suomessa toimiville telakoille. Romantika luovutettiin Raumalta keväällä 2002 ja Victoria keväällä 2004. Tällä hetkellä Raumalla tehdään ensi keväänä luovutettavaa risteilylauttaa. Pari viikkoa sitten tehtiin taas uusi tilaus, joka työllistää sekä Raumalla että Helsingin telakalla.

Alempana on keskustelua Romantikan palvelusta, ruuasta ja hinnoista. Sekä Romantikalla että Victorialla matkustaneena en näe erityistä eroa buffetin tasossa tai baarihinnoissa verrattuna esim. Silja Europaan. Omalla kohdallani palvelu on toiminut kuten kuuluukin ja laivat ovat suomalaisen työn tulosta.
Periaatesyistä käyttäisin Tallinkin laivoja useamminkin, mutta kotikaupungistani matka Turkuun on vaivattomampi kuin Helsinkiin.

Terveisin, Flying Dutchman, Suomen länsirannikolta

80

1061

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lisäksiettä

      Myös Star ja Megastar on rakennettu Suomessa.

      • OHO.vow-wouu.OHO

        niin, moni muukin alus kuluneen 12 vuoden aikana, kun asiaa olet tuuminut


    • kotim.aste.56pros

      Tallinkin omistuksessa olevien laivojen rakennuspaikat:

      MS Baltic Queen -> Rauma
      MS Isabelle -> Split, Kroatia
      MS Megastar -> Turku
      MS Regal Star -> Napoli, Italia
      MS Romantika -> Rauma
      MS Sea Wind -> Helsingør, Tanska
      MS Silja Europa -> Papenburg, Saksa
      MS Star -> Helsinki
      MS Victoria I -> Rauma

      • kilpailija

        Missä Vikingin laivat on valmistettu?


      • avainlipputuote
        kilpailija kirjoitti:

        Missä Vikingin laivat on valmistettu?

        Nykyiset, m/s Gabriella / m/s Amorella lukuunottamatta Suomessa


      • Jassoo-
        avainlipputuote kirjoitti:

        Nykyiset, m/s Gabriella / m/s Amorella lukuunottamatta Suomessa

        Jaa että mukavin nimenomaan risteilyille tehty alus eli Europakin on sittenkin valmistettu Suomessa.


      • tättärääpippijuu
        Jassoo- kirjoitti:

        Jaa että mukavin nimenomaan risteilyille tehty alus eli Europakin on sittenkin valmistettu Suomessa.

        Nimenomaan risteilyalukseksi rakennettu alus M/S Europa on tosiaan rakennettu Suomessa, rakentaja Kvaerner Masa-Yards. Autolautta Silja Europa on rakennettu Saksassa.


      • Nimenomaan-
        tättärääpippijuu kirjoitti:

        Nimenomaan risteilyalukseksi rakennettu alus M/S Europa on tosiaan rakennettu Suomessa, rakentaja Kvaerner Masa-Yards. Autolautta Silja Europa on rakennettu Saksassa.

        Nimenomaan

        M/S EUROPA.
        Byggd 1993 av Jos L Meyer Werft, Papenburg-Ems, Tyskland.
        Varvsnummer. 627.
        Dimensioner. 201,78 x 32,60 x 6,80 m.
        GT/ NT/ DWT. 59912/ 41309/ 4650.
        Maskineri. Fyra MAN B&W 6L58/64 dieslar.
        Effekt. 31800 kW.
        Knop. 21,5.
        Passagerare. 3123.
        Efter omklassning. 3123.
        Hyttplatser. 3746.
        Efter ombyggnad. 3696.
        Bilar. 400.
        Efter ombyggnad. 350.
        Lastmeter. 932.
        IMO. 8919805.


      • Europatsekaisin
        Nimenomaan- kirjoitti:

        Nimenomaan

        M/S EUROPA.
        Byggd 1993 av Jos L Meyer Werft, Papenburg-Ems, Tyskland.
        Varvsnummer. 627.
        Dimensioner. 201,78 x 32,60 x 6,80 m.
        GT/ NT/ DWT. 59912/ 41309/ 4650.
        Maskineri. Fyra MAN B&W 6L58/64 dieslar.
        Effekt. 31800 kW.
        Knop. 21,5.
        Passagerare. 3123.
        Efter omklassning. 3123.
        Hyttplatser. 3746.
        Efter ombyggnad. 3696.
        Bilar. 400.
        Efter ombyggnad. 350.
        Lastmeter. 932.
        IMO. 8919805.

        Tieto on täsmälleen virheellinen. M/s Europa on rakennettu Helsingissä ja m/s Silja Europa Papenburgissa! Mainitsemasi tekniset tiedot ovat nimenomaan Silja Europan tietoja!


      • Siis-oikeat-tiedot
        Europatsekaisin kirjoitti:

        Tieto on täsmälleen virheellinen. M/s Europa on rakennettu Helsingissä ja m/s Silja Europa Papenburgissa! Mainitsemasi tekniset tiedot ovat nimenomaan Silja Europan tietoja!

        Eivät ole minun tietojani.
        Kopioitu laivafakta-sivustolta.


      • Europatsekaisin
        Siis-oikeat-tiedot kirjoitti:

        Eivät ole minun tietojani.
        Kopioitu laivafakta-sivustolta.

        Ei mikään ihme jos tässä on väärinkäsityksiä, nimittäin tämä nykyinen Silja Europa oli alkujaan Viking Linen tilaama alus, ensin ihan Vikingin punaisissa väreissä ja tuolloin nimeltään Europa! Siinä tuli sitten mitä tuli ja laiva päätyi silloisen Silja Linen haltuun, joka taas päätyi Tallink- nimisen varustamon hoteisiin, joka taas ilmeisesti on päätymässä suurine velkoineen Kiinalaisomistukseen tms.
        Se suomessa rakennettu Europa- niminen alus ei kuljeta autoja ja risteilee jossakin Väli- yms- merillä!


      • kotim.aste.71pros
        avainlipputuote kirjoitti:

        Nykyiset, m/s Gabriella / m/s Amorella lukuunottamatta Suomessa

        Ja suomalaisista Viikingeistä on tehty melkein kaikki Suomen Turussa.

        MS Amorella -> Split, Kroatia
        MS Cinderella -> Turku
        MS Gabriella -> Split, Kroatia
        MS Mariella -> Turku
        MS Rosella -> Turku
        MS Viking Grace -> Turku
        MS Viking XPRS -> Helsinki


      • Sekaomistusta
        Europatsekaisin kirjoitti:

        Ei mikään ihme jos tässä on väärinkäsityksiä, nimittäin tämä nykyinen Silja Europa oli alkujaan Viking Linen tilaama alus, ensin ihan Vikingin punaisissa väreissä ja tuolloin nimeltään Europa! Siinä tuli sitten mitä tuli ja laiva päätyi silloisen Silja Linen haltuun, joka taas päätyi Tallink- nimisen varustamon hoteisiin, joka taas ilmeisesti on päätymässä suurine velkoineen Kiinalaisomistukseen tms.
        Se suomessa rakennettu Europa- niminen alus ei kuljeta autoja ja risteilee jossakin Väli- yms- merillä!

        Paitsi että Tallink-niminen varustamo ei omista Silja Europaa.


      • sivuilla.virhetietoa
        Sekaomistusta kirjoitti:

        Paitsi että Tallink-niminen varustamo ei omista Silja Europaa.

        Pyydä Tallinkia korjaamaan kotisivunsa. https://www.tallink.com/fleet

        AS Tallink Grupp owns 9 cruise ferries, which are operating under the brands of Tallink and Silja Line.

        M/S Baltic Queen
        M/S Baltic Princess
        M/S Galaxy
        M/S Victoria I
        M/S Romantika
        M/S Silja Symphony
        M/S Silja Serenade
        M/S Silja Europa
        M/S Isabelle


      • Siljako-pois
        sivuilla.virhetietoa kirjoitti:

        Pyydä Tallinkia korjaamaan kotisivunsa. https://www.tallink.com/fleet

        AS Tallink Grupp owns 9 cruise ferries, which are operating under the brands of Tallink and Silja Line.

        M/S Baltic Queen
        M/S Baltic Princess
        M/S Galaxy
        M/S Victoria I
        M/S Romantika
        M/S Silja Symphony
        M/S Silja Serenade
        M/S Silja Europa
        M/S Isabelle

        "which are operating under the brands of ... Silja Line."

        Tarkoitatko että pitäisi korjata foorumin kaikkitietävän tietojen mukaiseksi eli että sellaista brändiä kuin Silja Linea ei ole.


      • Sekaomistusta kirjoitti:

        Paitsi että Tallink-niminen varustamo ei omista Silja Europaa.

        Totta turiset. As Tallink Grupp omistaa 100%:sti yhtiön Tallink Autoexpress Ltd, jonka omistuksessa ovat laivat Silja Serenade ja Silja Europa.


      • XO.parempaa
        Siljako-pois kirjoitti:

        "which are operating under the brands of ... Silja Line."

        Tarkoitatko että pitäisi korjata foorumin kaikkitietävän tietojen mukaiseksi eli että sellaista brändiä kuin Silja Linea ei ole.

        "sellaista brändiä kuin Silja Linea ei ole"

        Brändejä voi etsiä Silja Europan tax-freestä.


      • Niin-se-menee
        ich-bin kirjoitti:

        Totta turiset. As Tallink Grupp omistaa 100%:sti yhtiön Tallink Autoexpress Ltd, jonka omistuksessa ovat laivat Silja Serenade ja Silja Europa.

        Justiinsa.

        "2008 09 18. Såld till Tallink Autoexpress Ltd, Limassol, Cypern"

        Laivan siis omistaa tuo Kyproslainen firma. Sen taas omistaa virolainen Tallink, jonka taas omistaa...

        Siis Tallink ei omista Silja Europaa.


      • sivuilla.virhetietoa
        Niin-se-menee kirjoitti:

        Justiinsa.

        "2008 09 18. Såld till Tallink Autoexpress Ltd, Limassol, Cypern"

        Laivan siis omistaa tuo Kyproslainen firma. Sen taas omistaa virolainen Tallink, jonka taas omistaa...

        Siis Tallink ei omista Silja Europaa.

        Pyytäisitkö varustamoa korjaamaan virheellisen tiedon kotisivuiltaan?

        Vesseleiden omistussuhteet menevät näin, pienemmistä osakkeenomistajista ei tarvitse välittää:

        Infortar AS 38%
        Baltic Cruises Holding L.P. 18%
        Baltic Cruises Investment L.P. 6%
        ING Luxemburg S.A. AIF Account 4%
        ING Luxembourg Client Account 3%
        State Street Bank and Trust Omnibus fund OM01 2%
        Clearstream Banking Luxembourg S.A. Clients 2%
        Nordea Bank Finland Plc Clients 1%
        Skandinaviska Enskilda Banken Finnish Clients 1%
        BNYM Clients 1%


      • Puuttuvatprosentit
        sivuilla.virhetietoa kirjoitti:

        Pyytäisitkö varustamoa korjaamaan virheellisen tiedon kotisivuiltaan?

        Vesseleiden omistussuhteet menevät näin, pienemmistä osakkeenomistajista ei tarvitse välittää:

        Infortar AS 38%
        Baltic Cruises Holding L.P. 18%
        Baltic Cruises Investment L.P. 6%
        ING Luxemburg S.A. AIF Account 4%
        ING Luxembourg Client Account 3%
        State Street Bank and Trust Omnibus fund OM01 2%
        Clearstream Banking Luxembourg S.A. Clients 2%
        Nordea Bank Finland Plc Clients 1%
        Skandinaviska Enskilda Banken Finnish Clients 1%
        BNYM Clients 1%

        Jotain puuttuu, noista prosenteista kertyy vasta 76 %!


      • Sivusta-huvittuneena
        Puuttuvatprosentit kirjoitti:

        Jotain puuttuu, noista prosenteista kertyy vasta 76 %!

        Prosenteistasi
        Johan kertoo kaiken oleellisen laivamatkailustanne. Itse haen laivamatkasta hieman muuta kuin prosentteja matkani onnistumista miettiessäni
        Täällä taitaa keskustelu nykyään pyöriä enemmän laivat ja merenkulku jutun ympärillä kuin itse laivamatkailun,,,
        ...muutama olut sekaan vielä niin sitten onkin keitoksessa kaikki oleellinen


      • Kuka-omistaa-mitäkin
        sivuilla.virhetietoa kirjoitti:

        Pyytäisitkö varustamoa korjaamaan virheellisen tiedon kotisivuiltaan?

        Vesseleiden omistussuhteet menevät näin, pienemmistä osakkeenomistajista ei tarvitse välittää:

        Infortar AS 38%
        Baltic Cruises Holding L.P. 18%
        Baltic Cruises Investment L.P. 6%
        ING Luxemburg S.A. AIF Account 4%
        ING Luxembourg Client Account 3%
        State Street Bank and Trust Omnibus fund OM01 2%
        Clearstream Banking Luxembourg S.A. Clients 2%
        Nordea Bank Finland Plc Clients 1%
        Skandinaviska Enskilda Banken Finnish Clients 1%
        BNYM Clients 1%

        Entä kuka omistaa noita yhteisöjä?


      • Sivusta-huvittuneena
        Kuka-omistaa-mitäkin kirjoitti:

        Entä kuka omistaa noita yhteisöjä?

        Mites ne yhteisöt ovat yhteydessa matkustelussasi, mit he päättävät matkan teosta, olisi mielenkiintoista lukea kirjoituksiasi myös joskus laivamatkailuun liittyen, jos olet sellaista joskus harrastanut

        Ihanko mahdoton yhtälö kirjoittaa laivamatkailusta, vaikka vain ihan saaristo risteilyihin/matkoihin liittyen. Turun lähisaaristoa, Maarianhaminaa/ahvenanmaa, onko mahdoton yhtälö riitelevälle nykynuorisolle kirjoittaa keskustelun mukaisesta asiasta, laivamatkailusta, SIIS!


      • Tee-äläkä-vain-lässytä
        Sivusta-huvittuneena kirjoitti:

        Mites ne yhteisöt ovat yhteydessa matkustelussasi, mit he päättävät matkan teosta, olisi mielenkiintoista lukea kirjoituksiasi myös joskus laivamatkailuun liittyen, jos olet sellaista joskus harrastanut

        Ihanko mahdoton yhtälö kirjoittaa laivamatkailusta, vaikka vain ihan saaristo risteilyihin/matkoihin liittyen. Turun lähisaaristoa, Maarianhaminaa/ahvenanmaa, onko mahdoton yhtälö riitelevälle nykynuorisolle kirjoittaa keskustelun mukaisesta asiasta, laivamatkailusta, SIIS!

        Me otamme sinusta mallia. Keskitymme yhtä tarkasti aiheeseen kuin sinäkin. Sinähän keskityit tässäkin vain aiheeseen.


      • varrantti
        Puuttuvatprosentit kirjoitti:

        Jotain puuttuu, noista prosenteista kertyy vasta 76 %!

        "Jotain puuttuu, noista prosenteista kertyy vasta 76 %!"

        Tuossa listassa näyttäisi olevan vain 10 suurinta osakkeenomistajaa. Eipä niillä pienemmillä omistajilla ole juurikaan merkitystä päätöksenteossa. Osinkojen vuoksihan osakkeita yleensä sijoitusmielessä hankitaan.

        Jos Tallink päättäisi tilata esimerkiksi uuden aluksen, niin luultavasti riittäisi noiden kahden suurimman omistajan hyväksyntä, koska jo heidän osuutensa Tallinkin omistuksesta on yli 50%.


    • Mikä-ideana

      Aloittajalta tiedustelisin mitä tässä on ajatuksena, mitä hän haluaa kertoa Tallinkista ja suomalaisista laivanrakentajista, ei oikein auennut aloittajan tarkoitusperät.
      Ilmeisesti sama copy/paste tyyppi on postannut saman tekstin jo kertaalleen aiemminkin.

      Aloittaja voisi tarkentaa otsikkonsa merkitystä, mitä hän haluaa kertoa, mikä on Tallinkin yhteys suomalaisiin laivanrakentajiin. Paitsi rahan keruu suomalaisilta veronmaksajilta.

    • Se_toinen_Eurooppa
      • Asiaa-vai-tyhjää

        Lähteekö Länsisatamasta vai Eteläsatamasta? Päivittäin vai joka toinen päivä?
        Vai onko tämä sinulta jotain pilkunnusasua, millä ei kukaan muu kuin sinä viisastu.


      • laivamatkailua.kiitos

        Noita Europa nimisiä laivoja saattaa olla kymmenittäin, oletko tarkastanut kaikkien eri maiden lippujen alla olevien laivojen nimet, jokaiseen maahan voidaan rekisteröidä alus nimeltä, mm. m/s europa. (samoin myös: m/s silja europa)

        hyvä esimerkki tästä on Viking Line Cinderella nimen kanssa, vaihtaessaan Cinderellan lipun suomen lipusta ruotsin lippuun joutui viking line myös vaihtamaan nimen cinderella viking cinderellaksi koska ruotsin lipun alla oli jo käytössä kyseinen cinderella nimi.

        jospa jatkossa kiukuttelunne sijasta siirtyisimme laivamatkailuun sopivaan keskusteluun tällä palstalla. Nämä tämän aloituksen jutut ovat enemmältikin laivat ja merenkulku osion juttuja


      • mikä.syynä

        Omistaako Tallink Hapag-Lloydin, vai miksi toit kyseisen laivan tähän keskusteluun?


      • laivamatkailua.kiitos
        mikä.syynä kirjoitti:

        Omistaako Tallink Hapag-Lloydin, vai miksi toit kyseisen laivan tähän keskusteluun?

        Mitenkähän tuo vaikuttaa tavallisen tallaajan laivamatkailuun, miten kommenttisi yleensäkin sopii mielestäsi parhaiten juuri laivamatkailusta keskusteluun, miten mm. auttaa omaa laivamatkasi kulkua


      • eikä.siinä.vielä.kaikki
        laivamatkailua.kiitos kirjoitti:

        Mitenkähän tuo vaikuttaa tavallisen tallaajan laivamatkailuun, miten kommenttisi yleensäkin sopii mielestäsi parhaiten juuri laivamatkailusta keskusteluun, miten mm. auttaa omaa laivamatkasi kulkua

        Et sitten ole lukenut ketjun aihetta ja avausviestiä? Tässä keskustellaan Tallinkin Suomessa valmistetuista laivoista. Kas kun et luetellut kaikki suomalaisilla telakoilla tehtyjä aluksia.


      • Se_kolmas_Eurooppa

      • laivamatkailua-kiitos
        eikä.siinä.vielä.kaikki kirjoitti:

        Et sitten ole lukenut ketjun aihetta ja avausviestiä? Tässä keskustellaan Tallinkin Suomessa valmistetuista laivoista. Kas kun et luetellut kaikki suomalaisilla telakoilla tehtyjä aluksia.

        Aloitus ei tosin sovi keskusteluun laivamatkailusta, joten olen tutustunut siihen, kiistelynne on laivat ja merenkulkuun liittyva asia.

        keslustelette siis laivoista ja merenkulusta, mitäan laivamatkailuun ei jutustanne ole valitettavasti havaittavissa, et edes kyennyt vastaamaan miten juttunne sopii saati liittyy tavallisen laivamatkaajan toimiin, olisiko jotain kerrottavaa tuohon laivamatkailuun liittyen sepustuksiinne

        sinä et ilmeisesti osaa eriyttää laivamatkailua laivoista ja merenkulusta, sinulla on ilmeisesti tarve saada sekasortoa palstalle asioilla jotka eivät palstalle edes sisältönsä puolesta sovi

        jatkossa siis juttua laivamatkailusta tällä palstalla, KIITOS !!!
        "aloitukellasi ei ole merkitystä jos se ei liity palstan aiheeseen, muistahan tämä selitellessäsi jatkossa)


      • dippadaadappadii
        laivamatkailua-kiitos kirjoitti:

        Aloitus ei tosin sovi keskusteluun laivamatkailusta, joten olen tutustunut siihen, kiistelynne on laivat ja merenkulkuun liittyva asia.

        keslustelette siis laivoista ja merenkulusta, mitäan laivamatkailuun ei jutustanne ole valitettavasti havaittavissa, et edes kyennyt vastaamaan miten juttunne sopii saati liittyy tavallisen laivamatkaajan toimiin, olisiko jotain kerrottavaa tuohon laivamatkailuun liittyen sepustuksiinne

        sinä et ilmeisesti osaa eriyttää laivamatkailua laivoista ja merenkulusta, sinulla on ilmeisesti tarve saada sekasortoa palstalle asioilla jotka eivät palstalle edes sisältönsä puolesta sovi

        jatkossa siis juttua laivamatkailusta tällä palstalla, KIITOS !!!
        "aloitukellasi ei ole merkitystä jos se ei liity palstan aiheeseen, muistahan tämä selitellessäsi jatkossa)

        Mitenkäs oma sepustuksesi liittyy laivamatkailuun ja risteilyihin?


      • laivamatkailua-kiitos
        dippadaadappadii kirjoitti:

        Mitenkäs oma sepustuksesi liittyy laivamatkailuun ja risteilyihin?

        Ehkäpä siten että kerroin tämän olevan laivamatkailuun keskittyvä kskustelualue, eikä laivat ja merenkulkuun sopiva ...

        dippadaadappadiille näsäviisautta ajatellen, kun ei selityksellä enempiä kyenne, ja tietysti huomautukseni laivamatkailua-kiitos jos olet lukutaitoinen, nykyäänhän nuorisolla on tutkimusten mukaan ongelmia luetun ymmärryksessä, ehkä siksipä olet eksynyt väärälle keskustelualueelle

        ... joten jatkossa laivamatkailua keskusteluna tällä palstalla, vaikka jo aiemmin ehdottamiani saaristoristeilyä/ahvenanmaan. tuokin tuli huomautettua jo aiemmin sinun ymmärtämättä lukemaasi, joten huomaamattasi olen tuosta laivamatkailuun liittyvistä aiheista jo aiemmin sinule huomattanut.

        yritäpä jatkossa ymmärtää lukemasi teksti, näsäviisaus ei ole kohdallasi koskaan sinua pitkälle kannattanut.

        ihan tiedoksesi vielä, laivamatkailu sisältää jo risteilyt, ei tarvitse turhaan eriyttää

        että jatkossa laivamatkailu tällä palstalla ja laivat ja merenkulku sille varatulle palstalle


    • Jatkossakin.Tallinkilla

      Hyvä avaus. Suomalaisten laivamatkailijoiden ja risteilymatkoja harrastavien tulisi kiinnittää enemmän huomiota alusten kotimaisuusasteeseen. Itse laivamatkailen pelkästään suomalaisilla autolautoilla, risteilyillä en käy.

      Jos kaikki tekisivät kuten minä, niin Viikinglinet eivät tukisi kiinalaista laivanrakennusta, eikä suomalaisuuden nimeen vannovat Eckerölinet käyttäisi eteläkorealaisia Finlandioita.

      • Et-se-siitä

        Eikä Tallink olisi Virossa.

        Olet kai ainoa, joka katsoo, missä laiva on rakennettu. Ei katsota autoistakaan.


      • Pientä-oikomista

        EckeröLine ei ole koskaan tilannut Etelä-Koreasta ainuttakaan alusta, ei jollaa eikä edes pientä kanoottia.


      • thxforinfo
        Pientä-oikomista kirjoitti:

        EckeröLine ei ole koskaan tilannut Etelä-Koreasta ainuttakaan alusta, ei jollaa eikä edes pientä kanoottia.

        Kiitos tiedosta, mutta mitä tekemistä sillä on ketjun aiheen kanssa?


      • Käytä-järkeä
        thxforinfo kirjoitti:

        Kiitos tiedosta, mutta mitä tekemistä sillä on ketjun aiheen kanssa?

        Eiköhän moinen pitäisi ihan omin aivoresurssein aueta.


      • kuka.tilasi
        Käytä-järkeä kirjoitti:

        Eiköhän moinen pitäisi ihan omin aivoresurssein aueta.

        Eipä aukea. Voisitko antaa muutaman pisteen vihjeen?


      • teräsjäässä
        Et-se-siitä kirjoitti:

        Eikä Tallink olisi Virossa.

        Olet kai ainoa, joka katsoo, missä laiva on rakennettu. Ei katsota autoistakaan.

        Suomessa tehtyjä laivoja ei ole hitsattu mistään läkkipellistä. Matalassa saaristossa ja teräsjäissä liikuttaessa on turvallisempaa olla suomalaisen 1A Super -aluksen kyydissä. Välimerellä ei tiedetä jäistä mitään, eli ei siellä myöskään ole osaamista talvimerenkulusta.


      • Ei-mitään-merkitystä
        teräsjäässä kirjoitti:

        Suomessa tehtyjä laivoja ei ole hitsattu mistään läkkipellistä. Matalassa saaristossa ja teräsjäissä liikuttaessa on turvallisempaa olla suomalaisen 1A Super -aluksen kyydissä. Välimerellä ei tiedetä jäistä mitään, eli ei siellä myöskään ole osaamista talvimerenkulusta.

        Siksi kai alun jäänmurtajatkin tehtiin muualla. Siellä on kunnon terästä.
        Kaksoispohja on hyvin tärkeä.

        Mutta risteilylle menevälle nuo eivät merkitse yhtään mitään!


      • pitäisimerkitämitään
        Ei-mitään-merkitystä kirjoitti:

        Siksi kai alun jäänmurtajatkin tehtiin muualla. Siellä on kunnon terästä.
        Kaksoispohja on hyvin tärkeä.

        Mutta risteilylle menevälle nuo eivät merkitse yhtään mitään!

        Välinpitämättömimmät eivät tutustu edes pelastautumissuunnitelmaan. Laiva on oikeasti vaarallinen paikka, jos syntyy ns. tilanne. Kannattaa valita etukäteen vahvin vaihtoehto, niin todennäköisyys selvitä risteilystä hengissä paranee. Ei siitä niin montaa vuotta ole, kun Estlinen alus upposi heikkouttaan Itämereen. Oli muuten Made in West-Germany, ei siis suomalainen laatulaiva.


      • Suomessa_vain
        Ei-mitään-merkitystä kirjoitti:

        Siksi kai alun jäänmurtajatkin tehtiin muualla. Siellä on kunnon terästä.
        Kaksoispohja on hyvin tärkeä.

        Mutta risteilylle menevälle nuo eivät merkitse yhtään mitään!

        "Mutta risteilylle menevälle nuo eivät merkitse yhtään mitään!"

        Suomessa tuota risteilyliikennettä on vain hyvin vähän, joitain erikoisristeilyitä, Maarianhaminasta tukholman (birka stockholm & viking cinderella) tehtävien risteilymatkojen ohella. Muutoin laivat ovat näilä leveysasteilla lähinnä säännölliessä reittiliikenteessä, matkustajaliikenteessä autolauttoja. Miten nuo reittimatkoille suuntaavat laivamatkustajat ovat vain risteilyitä mielikuvituksessaan käsittelevälle palstalla asuvalla pellellämme kuvassa mukana.

        mitä merkitsevät reittimatkoille meneville, mietihän sitä arvon risteilijämme


      • Niin-se-vaan-on
        Suomessa_vain kirjoitti:

        "Mutta risteilylle menevälle nuo eivät merkitse yhtään mitään!"

        Suomessa tuota risteilyliikennettä on vain hyvin vähän, joitain erikoisristeilyitä, Maarianhaminasta tukholman (birka stockholm & viking cinderella) tehtävien risteilymatkojen ohella. Muutoin laivat ovat näilä leveysasteilla lähinnä säännölliessä reittiliikenteessä, matkustajaliikenteessä autolauttoja. Miten nuo reittimatkoille suuntaavat laivamatkustajat ovat vain risteilyitä mielikuvituksessaan käsittelevälle palstalla asuvalla pellellämme kuvassa mukana.

        mitä merkitsevät reittimatkoille meneville, mietihän sitä arvon risteilijämme

        Suomessa tuota risteilyliikennettä on vain joka päivä joka varustamolla. Mitä varustamo myy, sitä on matka. Jonkun hullun poikkeavat mielipiteet eivät asiaa muuta.


      • Retards
        teräsjäässä kirjoitti:

        Suomessa tehtyjä laivoja ei ole hitsattu mistään läkkipellistä. Matalassa saaristossa ja teräsjäissä liikuttaessa on turvallisempaa olla suomalaisen 1A Super -aluksen kyydissä. Välimerellä ei tiedetä jäistä mitään, eli ei siellä myöskään ole osaamista talvimerenkulusta.

        Finlandian jääluokitus on 1A Super. Koneisto 4 × Wärtsilä 12V46, Koneteho 50 400 kW.

        Finlandian sisaraluksia on M/S Moby Wonder, M/S Moby Aki ja entinen Tallinkin M/S Superstar nykyiseltä nimeltään M/S Pascal Lota.


      • Että_Se_Siitä
        Retards kirjoitti:

        Finlandian jääluokitus on 1A Super. Koneisto 4 × Wärtsilä 12V46, Koneteho 50 400 kW.

        Finlandian sisaraluksia on M/S Moby Wonder, M/S Moby Aki ja entinen Tallinkin M/S Superstar nykyiseltä nimeltään M/S Pascal Lota.

        Jääluokka 1A Super ja 50 400 kW teho riittää kaikkiin itämeren jäätilanteisiin.


      • Oiotaan.lisää
        Pientä-oikomista kirjoitti:

        EckeröLine ei ole koskaan tilannut Etelä-Koreasta ainuttakaan alusta, ei jollaa eikä edes pientä kanoottia.

        Eckerö ei myöskään ole koskaan hankkinut uudisrakennetta


      • Joku-hullu
        Niin-se-vaan-on kirjoitti:

        Suomessa tuota risteilyliikennettä on vain joka päivä joka varustamolla. Mitä varustamo myy, sitä on matka. Jonkun hullun poikkeavat mielipiteet eivät asiaa muuta.

        Kerrohan millä laivoilla on jokapäiväistä tuo risteilyliikenteesi.
        Älä kuitenkaan yritä tarjota laivoiksesi aluksia jotka ovat säännöllisessä reittiliikenteessä linjalaivoina


      • Hakkaat-päätäsi-seinään
        Joku-hullu kirjoitti:

        Kerrohan millä laivoilla on jokapäiväistä tuo risteilyliikenteesi.
        Älä kuitenkaan yritä tarjota laivoiksesi aluksia jotka ovat säännöllisessä reittiliikenteessä linjalaivoina

        Risteilyjä myyvät Helsingistä Finnlines, Tallink, Silja, Eckerö, Viking ja Linda. Sekä lisäksi mm. Iha ja Royal.

        Menepäs vaikka Eckerön, Silan, Tallinkin tai Vikingin sivuille. Heti ylhäällä vasemmalla on teksti Risteilyt. Reittimatkat löytyvät sitten tuon oikealta puolelta.


      • käytännön.ero
        Joku-hullu kirjoitti:

        Kerrohan millä laivoilla on jokapäiväistä tuo risteilyliikenteesi.
        Älä kuitenkaan yritä tarjota laivoiksesi aluksia jotka ovat säännöllisessä reittiliikenteessä linjalaivoina

        Mitä eroa on matkustajan kannalta siinä kulkeeko hän saman matkan reittimatkana tai sitten risteilynä?


      • Iso-ero
        käytännön.ero kirjoitti:

        Mitä eroa on matkustajan kannalta siinä kulkeeko hän saman matkan reittimatkana tai sitten risteilynä?

        Paljonkin. Etenkin matkalipun hinnassa. Sekä kirjautumisessa takaisintulomatkalle ja matkalippujen lunastamisessa. Risteilyllä saa hytin käyttöön koko risteilyn ajaksi, reittimatkalla hytti täytyy luovuttaa pois ensimmäisen reitin päätteeksi (sekä tietenkin paluun jälkeen).


      • Myönnä-kylmä-todellisuus
        Hakkaat-päätäsi-seinään kirjoitti:

        Risteilyjä myyvät Helsingistä Finnlines, Tallink, Silja, Eckerö, Viking ja Linda. Sekä lisäksi mm. Iha ja Royal.

        Menepäs vaikka Eckerön, Silan, Tallinkin tai Vikingin sivuille. Heti ylhäällä vasemmalla on teksti Risteilyt. Reittimatkat löytyvät sitten tuon oikealta puolelta.

        Kysyttiin millä laivoilla risteilyliikennettä, silja ei tosin myy enää mitään sen hoitaa tallinkinkin osalta nykyään tallink silja, viking line, eckerö sekä linda, ainoastaan reittiliikennettä helsingistä.

        selitykselläsi "Risteilyjä myyvät" yrität kiertää itse kysymyksen, mutta takaisin kysymykseen, kiertelemättä vastaus, jos sinulla sellainen löytyy: nyt esittämäsi harjoittavat reittiliikennettä linjalaivoina säännöllisesti. eivät risteilyjä kuin satunnaisissa erikois- tai tilausliikenteessä.

        eiks toi ol aika epätoivoivois yrittä kierttä kysymys ja odotta jos toine ei epätoivoas huomas

        eiköhän kannattas vaa myönttä et ei joka päeväst risteilyliikennet ol kannattava harjotta näil meril, reittiliikenne jolla voidaan markkinoida edestakainen m/p matka risteilytuotteena on mahdollinen

        vastas muuto tähä, olisink kuvitelmas mukka lähös ens viikol risteilyl, kaik laivamatkailuha o sun mukkaas risteilyjä, ku lähen mannersuomest affenamaal ja jää siel laevast poijes, palaan kyl myöhempänä ajankohtana takaisin mannersuome, tosi e lähtösatamaha. teen reissu aikan myös matka ruotti puol m/p ...
        selvit ny risteilymestarin mul mikä toi oikke olis, ristelyä vai jotta iha muuta, vai pitäskö kyssy semselt joka ymmärtä laivamatkailus jotta enemmä, sul ku kaik o vaa cruisailu


      • Kun-ei-mitään-tiedetä
        Myönnä-kylmä-todellisuus kirjoitti:

        Kysyttiin millä laivoilla risteilyliikennettä, silja ei tosin myy enää mitään sen hoitaa tallinkinkin osalta nykyään tallink silja, viking line, eckerö sekä linda, ainoastaan reittiliikennettä helsingistä.

        selitykselläsi "Risteilyjä myyvät" yrität kiertää itse kysymyksen, mutta takaisin kysymykseen, kiertelemättä vastaus, jos sinulla sellainen löytyy: nyt esittämäsi harjoittavat reittiliikennettä linjalaivoina säännöllisesti. eivät risteilyjä kuin satunnaisissa erikois- tai tilausliikenteessä.

        eiks toi ol aika epätoivoivois yrittä kierttä kysymys ja odotta jos toine ei epätoivoas huomas

        eiköhän kannattas vaa myönttä et ei joka päeväst risteilyliikennet ol kannattava harjotta näil meril, reittiliikenne jolla voidaan markkinoida edestakainen m/p matka risteilytuotteena on mahdollinen

        vastas muuto tähä, olisink kuvitelmas mukka lähös ens viikol risteilyl, kaik laivamatkailuha o sun mukkaas risteilyjä, ku lähen mannersuomest affenamaal ja jää siel laevast poijes, palaan kyl myöhempänä ajankohtana takaisin mannersuome, tosi e lähtösatamaha. teen reissu aikan myös matka ruotti puol m/p ...
        selvit ny risteilymestarin mul mikä toi oikke olis, ristelyä vai jotta iha muuta, vai pitäskö kyssy semselt joka ymmärtä laivamatkailus jotta enemmä, sul ku kaik o vaa cruisailu

        Reittiliikenteessä matkustajan on aina lähdettäessä suoritettava lähtöselvitys ennen laivaan astumista.
        Risteilyssä aina risteilyn alkaessa. Tuo lähtöselvitys riittää paluumatkaankin.
        Jos risteilylle on varattu hytti, on sama hytti edelleen käytössä. Reitissä vain sattumalta, mutta silloin ei ole tavaroita voitu jättää hyttiin.

        No, mene itse ostamaan risteily vaikkapa Tukholmaan. Tai osta kaksi reittimatkaa. Huomaat varmasti huikean eron.

        Kun te maamullantakaiset että laivamatkailusta mitään ymmärrä, niin olisitte edes hiljaa!


      • tiä.nyt.sit.siitä
        Kun-ei-mitään-tiedetä kirjoitti:

        Reittiliikenteessä matkustajan on aina lähdettäessä suoritettava lähtöselvitys ennen laivaan astumista.
        Risteilyssä aina risteilyn alkaessa. Tuo lähtöselvitys riittää paluumatkaankin.
        Jos risteilylle on varattu hytti, on sama hytti edelleen käytössä. Reitissä vain sattumalta, mutta silloin ei ole tavaroita voitu jättää hyttiin.

        No, mene itse ostamaan risteily vaikkapa Tukholmaan. Tai osta kaksi reittimatkaa. Huomaat varmasti huikean eron.

        Kun te maamullantakaiset että laivamatkailusta mitään ymmärrä, niin olisitte edes hiljaa!

        "Reittiliikenteessä matkustajan on aina lähdettäessä suoritettava lähtöselvitys ennen laivaan astumista.
        Risteilyssä aina risteilyn alkaessa."

        eiks tuo olis ollut yksinkertaisempi selittää jotta aina laivamatkalle lähdettäessä pitää tehdä lähtöselvitys, eihän tuo m/p matkustaja välttämättä edes poistu kääntösatamassa laivasta, tosin joissakin risteily tuotteissa joutuu tekemään lähtöselvityksen ennen paluumatkaa, tätä et huomannut selityksessäsi, ymmärryksesi huomioiden, olethan tarkempi selityksinesi jatkossa. Mutta kuitenkin tuo "risteilysi" m/p on vain kaksi erillistä reittimatkaa linjaliikenteessä oevalla autolautalla, se ei miksikään muuttunut yrityksestäsi huolimatta.

        hiljaahan tässä on parempi olla ja käyttää näppäimistöä apuna jotta sinä joskus ymmärtäisit lukemasi kitinältäsi


      • Myönnä-kylmä-todellisuus
        Kun-ei-mitään-tiedetä kirjoitti:

        Reittiliikenteessä matkustajan on aina lähdettäessä suoritettava lähtöselvitys ennen laivaan astumista.
        Risteilyssä aina risteilyn alkaessa. Tuo lähtöselvitys riittää paluumatkaankin.
        Jos risteilylle on varattu hytti, on sama hytti edelleen käytössä. Reitissä vain sattumalta, mutta silloin ei ole tavaroita voitu jättää hyttiin.

        No, mene itse ostamaan risteily vaikkapa Tukholmaan. Tai osta kaksi reittimatkaa. Huomaat varmasti huikean eron.

        Kun te maamullantakaiset että laivamatkailusta mitään ymmärrä, niin olisitte edes hiljaa!

        "No, mene itse ostamaan risteily vaikkapa Tukholmaan. Tai osta kaksi reittimatkaa. Huomaat varmasti huikean eron."

        tuossa on osa totuutta, hinnassa saattaa olla huima ero, lähdetkö matkaan helsingistä, turusta, tallinnasta, riikasta saati maarianhaminasta, onko hinta normaali, sisäänheittotarjous, bonuskortti-matka. turustakin voi valita joko vuorokauden kestävän aamu- tai iltalähdön sekä vaihtoehtona päivä tukholmassa jossa on laivanvaihto tukholmassa, tietysti 2 yö matkaa on kalliimpi kuin matka jossa toinen suunta on päivällä.

        sulla on vielä opettelemista reittimatkustuksen ja risteilyjenkin kohdalla vaikka luulitkin ottaneesi kaiken huomioon risteilyistäsi, aina on näsäviisaallakin aika oppia (akilleen) kantapäänkin kautta uutta


      • Kuusi-reittimatkaa
        Myönnä-kylmä-todellisuus kirjoitti:

        "No, mene itse ostamaan risteily vaikkapa Tukholmaan. Tai osta kaksi reittimatkaa. Huomaat varmasti huikean eron."

        tuossa on osa totuutta, hinnassa saattaa olla huima ero, lähdetkö matkaan helsingistä, turusta, tallinnasta, riikasta saati maarianhaminasta, onko hinta normaali, sisäänheittotarjous, bonuskortti-matka. turustakin voi valita joko vuorokauden kestävän aamu- tai iltalähdön sekä vaihtoehtona päivä tukholmassa jossa on laivanvaihto tukholmassa, tietysti 2 yö matkaa on kalliimpi kuin matka jossa toinen suunta on päivällä.

        sulla on vielä opettelemista reittimatkustuksen ja risteilyjenkin kohdalla vaikka luulitkin ottaneesi kaiken huomioon risteilyistäsi, aina on näsäviisaallakin aika oppia (akilleen) kantapäänkin kautta uutta

        Joo, muutama vuosi sitten reittimatkailin Karibialla. Esin San Juanista St Thomakselle, siellä päivä, sitten St Martinille ja siellä päivä, sitten Antiqualle ja siellä päivä, sitten St Lucialle ja siellä päivä, sitten Barbadokselle ja siellä päivä ja sitten takaisin San juanille.

        Siis yhteensä kuusi reittimatkaan viikon aikana.


      • Ei-sellaista-ole-ollut
        tiä.nyt.sit.siitä kirjoitti:

        "Reittiliikenteessä matkustajan on aina lähdettäessä suoritettava lähtöselvitys ennen laivaan astumista.
        Risteilyssä aina risteilyn alkaessa."

        eiks tuo olis ollut yksinkertaisempi selittää jotta aina laivamatkalle lähdettäessä pitää tehdä lähtöselvitys, eihän tuo m/p matkustaja välttämättä edes poistu kääntösatamassa laivasta, tosin joissakin risteily tuotteissa joutuu tekemään lähtöselvityksen ennen paluumatkaa, tätä et huomannut selityksessäsi, ymmärryksesi huomioiden, olethan tarkempi selityksinesi jatkossa. Mutta kuitenkin tuo "risteilysi" m/p on vain kaksi erillistä reittimatkaa linjaliikenteessä oevalla autolautalla, se ei miksikään muuttunut yrityksestäsi huolimatta.

        hiljaahan tässä on parempi olla ja käyttää näppäimistöä apuna jotta sinä joskus ymmärtäisit lukemasi kitinältäsi

        En ole koskaan ollut sellaisella risteilyllä, missä paluumatkalle lähdettäessä on pitänyt tehdä lähtöselvitys.

        Mikähän moinen risteily olisi kyseessä.


      • tiä.nyt.sit.siitä
        Ei-sellaista-ole-ollut kirjoitti:

        En ole koskaan ollut sellaisella risteilyllä, missä paluumatkalle lähdettäessä on pitänyt tehdä lähtöselvitys.

        Mikähän moinen risteily olisi kyseessä.

        Oletkohan koskaan ollut edes laivalla,
        lähtöselvityksen joutuisit ainakin tekemään turusta lähtevillä päivätukholmassa risteilyillä, paluumatkan kohdalla. mutta sinähän et ilmeisesti ole risteilyillä ollut, miten voisitkaan tietää koska lähtöselvityksiä pitäisi tehdä.

        mutta ehkä joskus teet tuollaisen päivä tukholmassa tai jopa hotelliristeily useampaan eri kohteeseen, silloin joudut olemaan risteilyllä joilla pitää tehdä lähtöselvitys paluumatkaakin varten,

        sinulla saattaa olla siis risteilyjesi suhteen vielä paljon uutta ja jännittävää edessäsi, ehkä se elämäsi ensimmäinen oikeakin risteily, ei pelkästään liikennöitsijöiden markkinoimia m/p reittimatkoja linjalaivoilla risteilytuotteena


      • kaksi_lähtöselvitystä
        Ei-sellaista-ole-ollut kirjoitti:

        En ole koskaan ollut sellaisella risteilyllä, missä paluumatkalle lähdettäessä on pitänyt tehdä lähtöselvitys.

        Mikähän moinen risteily olisi kyseessä.

        Kokeilepa joskus päivä tukholmassa risteilyä vaikkapa Viking Linen markkinoimana tuotteena, lähtö 1. iltana Turusta m/s Viking Gracella, paluu 2. iltana Tukholmasta m/s Amorellalla.
        matkaan sisältyy kysymäsi 2 lähtöselvitystä ( hytti m/p).
        hintakaan ei paha alk. 75€, (VLC 63€)


      • Järki-mukaan
        kaksi_lähtöselvitystä kirjoitti:

        Kokeilepa joskus päivä tukholmassa risteilyä vaikkapa Viking Linen markkinoimana tuotteena, lähtö 1. iltana Turusta m/s Viking Gracella, paluu 2. iltana Tukholmasta m/s Amorellalla.
        matkaan sisältyy kysymäsi 2 lähtöselvitystä ( hytti m/p).
        hintakaan ei paha alk. 75€, (VLC 63€)

        Risteilyn olennainen ominaisuus on siinä, ettei alus vaihdu ja takaisin tullaan heti kun laiva lähtee paluumatkalle. Vaihdoit termiä ja toivot, ettei kukaan huomaisia kuin sanan jälkiosan ja etuosaa jäisi hämäräksi.

        Jai saatko kannettua sen Gracen hytin mukanasi Amorellalle?

        Niin, Karibiallahan oli joukko reittimatkoja linjalaivalla (ja hah). Samoin Välimerellä, samoin indokiinassa, samoin Arabeissa. Siis sinun mukaasi reittimatkoja peräkkäin iso kasa.


      • Aina_tiennyt_tuon
        Retards kirjoitti:

        Finlandian jääluokitus on 1A Super. Koneisto 4 × Wärtsilä 12V46, Koneteho 50 400 kW.

        Finlandian sisaraluksia on M/S Moby Wonder, M/S Moby Aki ja entinen Tallinkin M/S Superstar nykyiseltä nimeltään M/S Pascal Lota.

        Tallink Superstar on nyt välimeren Pas-ka Loota! ;D


      • kaksi_lähtöselvitystä
        Järki-mukaan kirjoitti:

        Risteilyn olennainen ominaisuus on siinä, ettei alus vaihdu ja takaisin tullaan heti kun laiva lähtee paluumatkalle. Vaihdoit termiä ja toivot, ettei kukaan huomaisia kuin sanan jälkiosan ja etuosaa jäisi hämäräksi.

        Jai saatko kannettua sen Gracen hytin mukanasi Amorellalle?

        Niin, Karibiallahan oli joukko reittimatkoja linjalaivalla (ja hah). Samoin Välimerellä, samoin indokiinassa, samoin Arabeissa. Siis sinun mukaasi reittimatkoja peräkkäin iso kasa.

        Risteilyn olennainen ominaisuus on siinä että liikennöitsijällä on tarjolla monia erilaisia matkoja asiakkaille joita kutsutaan risteilyksi, asikas voi valita liikennöitsijän tarjoamasta valikosta itselleen mieluisimman, myös lisäpalveluita on mahdollisuus varata matkalle.


        saanko kannettua hytin ... miksi pitäisi... ajattele nyt itsekin järjellä noita provoiluitasi , onnettomia sellaisia yleensä. järkeä sulle ei valitettavasti ole oikein ollut jutuissasi mukana, siinä olet nimimerkkisi (vaihtelevan) mukaan oikeassa


      • Olet-riidankylväjä
        kaksi_lähtöselvitystä kirjoitti:

        Risteilyn olennainen ominaisuus on siinä että liikennöitsijällä on tarjolla monia erilaisia matkoja asiakkaille joita kutsutaan risteilyksi, asikas voi valita liikennöitsijän tarjoamasta valikosta itselleen mieluisimman, myös lisäpalveluita on mahdollisuus varata matkalle.


        saanko kannettua hytin ... miksi pitäisi... ajattele nyt itsekin järjellä noita provoiluitasi , onnettomia sellaisia yleensä. järkeä sulle ei valitettavasti ole oikein ollut jutuissasi mukana, siinä olet nimimerkkisi (vaihtelevan) mukaan oikeassa

        Jaa että risteilyllä kaksi lähtöselvitystä?
        Nyt ei siis puhuta Päivä-Tukholmassa -risteilystä eikä Hotelliristeilystä, vaan risteilystä - siis risteilystä au naturel.

        Eli sinun mukaasi laivan saapuessa laituriin matkustajan on aina mentävä ainakin terminaaliin tekemään uusi lähtöselvitys ja otettava kaikki kimpsunsa mukaan.
        Missä ja koska tuo on tapahtunut?


      • jää.selittelemään
        Olet-riidankylväjä kirjoitti:

        Jaa että risteilyllä kaksi lähtöselvitystä?
        Nyt ei siis puhuta Päivä-Tukholmassa -risteilystä eikä Hotelliristeilystä, vaan risteilystä - siis risteilystä au naturel.

        Eli sinun mukaasi laivan saapuessa laituriin matkustajan on aina mentävä ainakin terminaaliin tekemään uusi lähtöselvitys ja otettava kaikki kimpsunsa mukaan.
        Missä ja koska tuo on tapahtunut?

        kiitos päivän annoksestasi hymynjuurta huuleen,
        palaillaan asiaan kun taas jaksan mielikuvituksen lentoasi seurata


      • kaksi-selvitystä
        Olet-riidankylväjä kirjoitti:

        Jaa että risteilyllä kaksi lähtöselvitystä?
        Nyt ei siis puhuta Päivä-Tukholmassa -risteilystä eikä Hotelliristeilystä, vaan risteilystä - siis risteilystä au naturel.

        Eli sinun mukaasi laivan saapuessa laituriin matkustajan on aina mentävä ainakin terminaaliin tekemään uusi lähtöselvitys ja otettava kaikki kimpsunsa mukaan.
        Missä ja koska tuo on tapahtunut?

        Sää lähdet aina risteilylle, mä yleensä vain laivalle. enkä sen vuoksi viitsi tutuillekaan kertoa mistään risteilylle lähdöstä. Voisivat ymmärtää väärin, että lähtisin oikein risteilylle enkä millekään ruotsin/tallinnan paatille.


        ja muista että tuo risteily on vain tuote jota liikennöitsijät markkinoivat linjalaivoilleen eri sisältöineisiin sisältöineen.

        Tuo riidankylväjä, häirikkö kyllä valitettavasti osuu itseesi jankutuksinesi, näsäviisauden käyttösi vuoksi paremmin


      • qwewrty98765
        Olet-riidankylväjä kirjoitti:

        Jaa että risteilyllä kaksi lähtöselvitystä?
        Nyt ei siis puhuta Päivä-Tukholmassa -risteilystä eikä Hotelliristeilystä, vaan risteilystä - siis risteilystä au naturel.

        Eli sinun mukaasi laivan saapuessa laituriin matkustajan on aina mentävä ainakin terminaaliin tekemään uusi lähtöselvitys ja otettava kaikki kimpsunsa mukaan.
        Missä ja koska tuo on tapahtunut?

        Että joku jaksaa epäsäännöllisin väliajoin kinata itsensä kanssa, eri aiheista.


      • Siis-sen-omasta-mielestä
        qwewrty98765 kirjoitti:

        Että joku jaksaa epäsäännöllisin väliajoin kinata itsensä kanssa, eri aiheista.

        Sillai se näyttää omasta mielestään fiksulta.


      • kustaan-optiikkaan
        Oiotaan.lisää kirjoitti:

        Eckerö ei myöskään ole koskaan hankkinut uudisrakennetta

        Eckerö viilaa pahemman kerran asiakkaitaan linssiin suomalaisuudella. Vai että oikein Finlandia, hoh hoh. Sama olisi väittää Jean Sibeliusta eteläkorealaiseksi.


      • Jenkkikone
        kustaan-optiikkaan kirjoitti:

        Eckerö viilaa pahemman kerran asiakkaitaan linssiin suomalaisuudella. Vai että oikein Finlandia, hoh hoh. Sama olisi väittää Jean Sibeliusta eteläkorealaiseksi.

        Kas kun ei USAan, sillä vuonna 1975 yksi DC-8-, rekisterinumeroltaan OH-LFZ, nimettiin Jean Sibeliukseksi. Ensilentonsa se teki Helsingistä Teneriffalle 19. joulukuuta lentonumerolla AY1551.


    • Anonyymi

      Tallinki on joutunut ottamaan 197,6 miljoonaa euroa lainaa uutta Raumalla rakennettavaa 247 miljoonaa euroa maksavaa LNG-autolauttaa varten. Finnvera takaa 95 prosenttia lainasta.

      • Anonyymi

        Toivottavasti tuosta ei tule Itämeren viimeistä kunnolla rakennettua autolauttaa. Vikingin kiinalaisesta läkkipellistä taivuteltuja purkkeja ei tarvittaisi yhtään lisää. Ei haittaisi ketään vaikka uppoaisi matkalla Kiinasta Eurooppaan. Tai sitten ajakoot sen samoin tein Alangin hietikolle.


      • Anonyymi

        Tärkeintä on valita laivan rakentamiseen oikea metalli. Ankkuriraudasta ei missään tapauksessa saa tehdä laivaa. Sen tekoon tarvitaan aitoa laivarautaa. Kiinassa on tuohonkin tietotaitoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tärkeintä on valita laivan rakentamiseen oikea metalli. Ankkuriraudasta ei missään tapauksessa saa tehdä laivaa. Sen tekoon tarvitaan aitoa laivarautaa. Kiinassa on tuohonkin tietotaitoa.

        Kun matkustat laivassa, miten selvität tuon asian?


      • Anonyymi

        Minulla on aina mukanani pieni laboratorio. Ennen kuin springi on irroitettu pollarista olen selvittänyt laivan tekoon käytetyn metallin. Ainostaan Kiinassa rakennetut laivat ovat selvinneet testauksesta. Olen matkustanut vain kiinalaisissa laivoissa, koska ne ovat uppoamattomia.


    • Anonyymi

      Aloitus ja koko ketju ei miltään osin kuulu tälle foorumille.

      • Anonyymi

        Palstapässi on hyvä ja häipyy palstalta häiriköimästä.


    • Anonyymi

      Laivanrakennushan onkin tämän foorumin aihetta!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      195
      4815
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      123
      2997
    3. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      342
      2334
    4. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      139
      2334
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      1972
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1546
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      115
      1472
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      31
      1383
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1210
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1091
    Aihe