Verensokeri laskee nopeasti

jatkuvaa syömistä

Yritin katsella vanhoja viestejä, mutta silmiini ei osunut ainakaan yhtäkkiä mitään samanlaista, mikä mua vaivaa:

Olen terve nuori nainen, verensokeri ja pitkäaikainen verensokeri ovat tutkimuksissa olleet ihan normaalit.

Ongelma on kuitenkin siinä, että joudun syömään noin kahden tunnin välein, muuten saan kovan heikotuskohtauksen. Tällöin kädet vapisee, olo menee heikoksi jalkoja myöden, tulee kylmä hiki ja täysin voimaton olo (ei voi kuin maata paikoillaan). Paha juttu, jos ajaa esim. autolla kun jaloista menee voimat.

Aamulla on pakko syödä ruisleipää tietty määrä, muuten en pysty olla kuin tunnin syömättä. Joskus olisi ihan kiva syödä vaikka sämpylää, mutta edestään sen löytää ja pian..

Mulla täytyy aina olla sokerinpaloja varmuuden vuoksi taskut täynnä, koska kukaan ei oleta että aikuisen ihmisen täytyy syödä näin usein! Hampaatkin reikiintyy helposti, vaikka yritän aina syödä ksylitolipurkkaa, jos on joutunut turvautumaan sokeriin. Heikotus iskee noin 15 minuutin kuluttua siitä, kun olo tuntuu nälkäiseltä, joten kiirettä pitää.

Tiedän jo kokemuksesta, mitkä ruoat pitävät nälän kauimmin poissa, mutta nyt minua kiinnostaisi tietää onko tälle jotain nimeä ja mistä tämä johtuu. Lääkäri otti sokeriarvot ja tuumasi sen olevan vain yksilöllistä eikä tiennyt muuta sanoa. Onpa rasittavaa olla yksilöllinen.

24

28403

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Napostelija

Mullakin tulee noita äkillisiä verensokerin laskuja, vaikka kaikki arvot ovat ihan kunnossa. Sen kanssa on vaan opittava elämään, muu ei oikein auta. Teen koiran kanssa pitkiä lenkkejä ja aina enne lähtöä syön jotain esim. leipää ja otan mukaan suklaa patukan. Huono olo on tullut joskus todella äkkiä, että hyvä kun en ole metsään jäänyt. Minulla tulee myös todella kova päänsärky, yleisen heikotuksen lisäksi. Syötyä olo sitten helpottaakin noin vartissa. Ei muuta kuin aina vaan pientä välipalaa mukana.

• dippendahl

Teillä molemmilla on siis kaikki arvot normaalirajoissa, mutta silti verensokeri saattaa laskea yllättäen jopa hypoglykeemisiin arvoihin. Siis mitä ihmettä??? Jos heikotuksen sattuessa on verensokerin arvoksi saatu alhainen tulos, eivät arvot ole todellakaan kunnossa ja toisaalta jos heikotuksen aikana verensokeri on normaalirajoissa, ei kyse todellakaan ole hypoglykemiasta. Todelliselle hypoglykemialle tulisi etsiä syy, mutta mutu- verensokerin heilahteluille löytyy syy kyllä luultavasti aivan muualta. Se että ruoka helpottaa oloa, ei tarkoita että verensokeri on ollut alhaalla.

• ensimmäinen kirjoittaja
        dippendahl kirjoitti:

Teillä molemmilla on siis kaikki arvot normaalirajoissa, mutta silti verensokeri saattaa laskea yllättäen jopa hypoglykeemisiin arvoihin. Siis mitä ihmettä??? Jos heikotuksen sattuessa on verensokerin arvoksi saatu alhainen tulos, eivät arvot ole todellakaan kunnossa ja toisaalta jos heikotuksen aikana verensokeri on normaalirajoissa, ei kyse todellakaan ole hypoglykemiasta. Todelliselle hypoglykemialle tulisi etsiä syy, mutta mutu- verensokerin heilahteluille löytyy syy kyllä luultavasti aivan muualta. Se että ruoka helpottaa oloa, ei tarkoita että verensokeri on ollut alhaalla.

Mulla mitattiin kerran verensokeri juuri heikotuskohtauksen tultua (olin syönyt noin tunti sitten) ja arvo oli 2.8.

Normaalisti arvot ovat kunnossa ja pitkäaikainen verensokeri ok.

• jan-jan

Hypoglykemiastahan tässä on kyse. Elimistösi sokerinsieto on heikentynyt. Syöt hiilihydraatteja, jolloni verensokeri nousee, ja sitten elimistösi erittää insuliinia, joka taas laskee sitä verensokeria. Sinulla se kuitenkin laskee sitä liikaa, ja siitä johtuu tuo heikotus ym. oireet. Samaa olen kokenut itsekin aikoinani. Tuohon auttaa vähähiilihydraattinen ruokavalio. Eli kun et syö sellaista, joka nostaa niitä sokereita, niin ne eivät myöskään laske liian alas, vaan pysyvät tasaisena.
      Vähähiilihydraattisia ruokavaliota on useita, ja halutessasi löydät lisää tietoa sivustolta www.karpit.net. Siellä on myös keskustelufoorumi.

P.S. Hiilihydraatit ovat siis sokereita - leipä, peruna, pasta, riisi, jauhot (viljat noin yleensä), ja tietysti kaikki makeiset ja sokeri.

• Minullakin

http://www.mediuutiset.fi/doc.ot?f_id=622233
        Tässä osa jutusta:
        "Tyypin 2 diabetesta haravoidaan Suomessa yhä väärin menetelmin. Kaksi diabetes-asiantuntijaa väittää, että jopa puolet potilaista jää löytymättä, kun suurimmalla osall tyydytään pelkän paastoverensokerin mittaamiseen.

Valtakunnallisen diabeteksen ehkäisyohjelman koordinaattori Timo Saaristo Diabetesliitosta sanoo, että diagnoosi kakkostyypin diabeteksesta ja sen esiasteesta tehdään vieläkin pääosin paastoverensokerista. Sillä löydetään varsinaiset sairaustapaukset, mutta ei taudin oireettomampia tai tulevia uhreja.

¿ Diagnoosi on auttamatta myöhässä, kun paastoverensokeri alkaa nousta. Henkilöllä on silloin saattanut olla jo vuosia eräs diabeteksen esiaste eli huonontunut sokerinsieto. Tätä ei millään voida saada selville mittaamalla vain paastosokeri, vaan se selviää ainoastaan mittaamalla ateria jälkeinen verensokeri ja vielä tarkemmin tekemällä kahden tunnin sokerirasituskoe, Saaristo painottaa."

• itua

Oletko kokeillut syödä myös proteiineja, esim ruisleivälle kypsää kalaa tai lihaa kunnolla.
      Toimii todennöisesti. Joskus leivän tilalle vihanneksia ja marjoja.

• non-dia

Olen kärsinyt samasta ongelmasta, mutta totuin siihen ja otin mukaan usein eväitä kaupungille tai ajomatkoille, jos epäilin ateriavälin muodostuvan pitkäksi.

Kolme tuntia on jo lähes normaali ateriaväli, ja onhan meillä lupa syödä välipalaa. Olen saanut neuvoja, joiden mukaan on hyvä syödä yksi voileipä proteiinien kera n. klo 15-16, ennenkuin lähtee töistä kotiin, varsinkin jos kotimatkalla käy kaupoissa, eikä pääse kotiin tunnissakaan. Silloin ei kotiin tullessa ole kiljuva nälkä.

Ei todellakaan ole järkevää syödä alhaiseen verensokeriin paljon makeaa. Sen sijaan esim. leipäpalan päällä saisi olla proteiineja sisältävää päällystettä ja kasviksia. Hedelmät sopivat pikku välipaloiksi. Oikeastaan olisi puhuttava neljästä päivän ateriasta, ei vain kolmesta: aamiainen, lounas, iltapäivän tukeva välipala n. 3-4 tunnin päästä lounaasta, sekä lopuksi arkisessa elämässä kotona iltaruoka.

Ei ole tullut diabetesta, mutta onkohan ahkeralla liikunnalla ollut osuutta, vaikka muita riskitekijöitä kuten verenpainetta ja ylipainoa on ollut.

• vallesmanni

mainitsit liikunnan osuudesta alhaiseen verensokeriin. itse olen huomannut, että sillä on todellakin suuri vaikutus. energiankulutus on valtavaa, tuntuu että jatkuvasti saa syödä. tosin vessassakin joutuu ravaamaan kko ajan. tiedä sitten, jos on jokin imeytymisongelma.

nopeasti laskevaan verensokeriin, ainakin itselläni, tuntuu olevan vihoviimeinen keino syödä esimerkiksi jotain suklaata. sokrut heittelee sen jälkeen miten sattuu.

olen myös huomannut, että jostain kumman syystä painoni on kääntynyt selvään laskuun, vaikkain syön kuin hevonen...tiedä sitten mistä sekin johtuu.

• saavuttaminen
        vallesmanni kirjoitti:

mainitsit liikunnan osuudesta alhaiseen verensokeriin. itse olen huomannut, että sillä on todellakin suuri vaikutus. energiankulutus on valtavaa, tuntuu että jatkuvasti saa syödä. tosin vessassakin joutuu ravaamaan kko ajan. tiedä sitten, jos on jokin imeytymisongelma.

nopeasti laskevaan verensokeriin, ainakin itselläni, tuntuu olevan vihoviimeinen keino syödä esimerkiksi jotain suklaata. sokrut heittelee sen jälkeen miten sattuu.

olen myös huomannut, että jostain kumman syystä painoni on kääntynyt selvään laskuun, vaikkain syön kuin hevonen...tiedä sitten mistä sekin johtuu.

Siihen heittelhtimiseen voi olla syynä Stessi (nykysin suurin sairastumissyy) tai muut lääkkeet. Proteiini-enegiapatukatkin parempi vaihtoehto kuin sokeri , suklaa tms

http://lantus.fi/?page=1
        http://66.249.93.104/search?q=cache:yOANjLvrUnoJ:selene.lib.jyu.fi:8080/gradu/v04/G0000464.pdf sokeritasapainon saavuttaminen&hl=fi

• sarru82
        vallesmanni kirjoitti:

just äskön kävin 2 tyypin diabetes sivuja lukemassa ja siellä oireilu oli että laihtuu ilman syytä,jatkuva janon tunne ja jatkuva vessa hätä..olisko sulla sitte sellane,jos oot kauheesti laihtunu????.....

• uunoliisa
        vallesmanni kirjoitti:

Tulee nyt näemmä vuosia myöhässä vastaus, mutta onko kilpirauhasarvoja mitattu milloin viimeksi? Liikatoimintaan voisi liittyä ainakin osa oireista...

• vastanneille!

Kiitos kaikille vastanneille. Sain paljon hyvää tietoa! Nyt ymmärrän paremmin, miksi verensokeri laskee niin nopeasti ja kaikki vaikuttaa nyt tosi loogiselta.

Kiitos.

• Maitotyttö

Samasta vaivasta kärsin, ei ole vielä selvinnyt mistä siinä on pohjimmiltaan kyse, mutta hypoglykemian määritelmä vaikuttaa aika oikealta. Oireeni ovat täysin samanlaiset kuin sinulla. Se on todella kamala tunne. Maidosta saan nopean avun (tavallinen laktoosia sisältävä), muuten tuntuu lähes että kuolema lähestyy, pahimmillaan se voi olla tosiaan sellainen tunne.

Vältä ihmeessä tavallista sokeria, se nostaa sokerit nopeasti ylös, mutta laskee ne nopeasti taas alas. Hedelmien oma sokeri on hyvää, esim. viinirypäleistä saa nopeasti energiaa ja niitähän on helppo pitää vaikka mukanaankin.

Itse en osaa sanoa olisiko vähähiilihydraattinen ruokavalio hyväksi, aivot tarvitsevat hiilihydraatteja toimiakseen! Tutustu sen sijaan nopeisiin ja hitaisiin hiilihydraatteihin. Nopeita hiilihydraatteja kannattaa välttää. Hitaista hiilihydraateista vapautuu energiaa hitaasti, käytännössä pitää myös nälän loitolla pidempäään.

Itse en voi juoda kahvia tai muuta kofeiinipitoista ollenkaan, kofeiini on mulle pahinta myrkkyä.

Itselläni on ollut sokeriarvot normaalit vaikka pyörryin labrassa verikoetta otettaessa. Piti olla syömättä 11h, joten olisin kohta pyörtynyt ilman muutaman putelon veren vähennystäkin.

Jostain olen lukenut, että vaiva voisi johtua siitä, että elimistö reagoi epänormaalisti verensokerin vaihteluihin. Eli tuntemukset ovat samat kuin verensokeri laskisi oikeasti. Tiedä sitten, itse pitää kuitenkin asiaa tutkia, lääkäreistä ei ole ollut apua ainakaan mulle.

• apua

Tutulta kuullostaa.Olen ahkera urheilemaan,mielestäni syön riittävästi,siis usein ja pieniä annoksia.Nyt vajaan vuoden on ajottain tullut hikoilu,heikotusta ja käsien tärinää.Lääkäri määräsi pitkään 3,tuntia kestävään sokerirasitukseen.Niinhän siinä kävi,että paastoarvo ok,4.3,kahden tunnin kuluttua enää 3.6 ja kolmen tunnin kuluttua 2.7.
        Nyt sitten jatkotutkimuksiin sisätauti lääkärille,pelkään todellakin että on jotain vakavempaa.Onko kellään samanlaisia kokemuksia?

• mitenkävi
        apua kirjoitti:

Tutulta kuullostaa.Olen ahkera urheilemaan,mielestäni syön riittävästi,siis usein ja pieniä annoksia.Nyt vajaan vuoden on ajottain tullut hikoilu,heikotusta ja käsien tärinää.Lääkäri määräsi pitkään 3,tuntia kestävään sokerirasitukseen.Niinhän siinä kävi,että paastoarvo ok,4.3,kahden tunnin kuluttua enää 3.6 ja kolmen tunnin kuluttua 2.7.
        Nyt sitten jatkotutkimuksiin sisätauti lääkärille,pelkään todellakin että on jotain vakavempaa.Onko kellään samanlaisia kokemuksia?

tuliko mitään tuloksia/löydöksiä???

• huonossa kunnossa
        apua kirjoitti:

Mitä kuuluu? Minulla sama ongelma.

• sarru82

mulla on itsellä joka kerta heikko olo jos en syö just n.2-3 tunnin välein rupeaa paikat tärisemään ja tulee huono olo.. en oo kyllä ollu itse missään testeissä tai muissakaan jutuissa,mutta en kyllä varsinaista syytä tiedä mistä heikotus johtuu...

• jeejee

En jaksanut lukea nuita muita viestejä, joten en tiedä onko tähän jo ehdotettu tätä.

Olen sairastanut diabetestä 15 vuotta ja minulla oli sama ongelma joskus, kunnes vähensin pitkävaikutteista insuliinia melko reippaasti ja samalla lisäsin ateriainsuliinia.

Nyt verensokerit pysyy tasaisena, eikä nopeita laskuja tule enää.

Melko sekavaa tekstiä tuli, toivottavasti saa selvää. :)

• lantusta67u678

Todellakin kannattaa vähentää hiukan pitkävaikutteisen määrää, sillä jos pistää paljon pitkävaikutteista niin ei tarvitse pistää kuin vähän lyhytvaikutteista päivällä ja jos pistää vähän pitkävaikutteista niin lyhyen määrä tietysti nousee.. HALOO :)

• sh_..
        lantusta67u678 kirjoitti:

Todellakin kannattaa vähentää hiukan pitkävaikutteisen määrää, sillä jos pistää paljon pitkävaikutteista niin ei tarvitse pistää kuin vähän lyhytvaikutteista päivällä ja jos pistää vähän pitkävaikutteista niin lyhyen määrä tietysti nousee.. HALOO :)

No ei todellakaan ole mitään ongelmaa, vaikka normaalilla, ei diabetesta sairastavalla, laskevat arvot hypoglykemiaan, esim. verensokeri 2.2. Olen sairaanhoitaja ja sitä näkee harva se päivä, itsellänikin on laskevat sinne milloin sattuu, näyttää jopa 1.9 joskus. Jos aloittaja on hoikka, voi olla että et oikeastikaan saa tarpeeksi runsaskalorista ruokaa tai että kroppasi vain sattuu hälyttämään näläntunnetta nopeammin. Se on ihan normaalia. En todellakaan epäilisi ykköstyypin diabetesta..

• sh_..
        sh_.. kirjoitti:

No ei todellakaan ole mitään ongelmaa, vaikka normaalilla, ei diabetesta sairastavalla, laskevat arvot hypoglykemiaan, esim. verensokeri 2.2. Olen sairaanhoitaja ja sitä näkee harva se päivä, itsellänikin on laskevat sinne milloin sattuu, näyttää jopa 1.9 joskus. Jos aloittaja on hoikka, voi olla että et oikeastikaan saa tarpeeksi runsaskalorista ruokaa tai että kroppasi vain sattuu hälyttämään näläntunnetta nopeammin. Se on ihan normaalia. En todellakaan epäilisi ykköstyypin diabetesta..

Toisekseen, aloittaja kertoo alhaisesta verensokeristaan, joka johtaa heikotukseen. Jos sinulla olisi ykköstyypin diabetes niin kroppasi ei suojelisi sinua vain heikotuksella, vaan noista kerroista varmastikin 10% olisit mennyt tajuttomaksi. Kun diabeetikolla on heikko olo ja lihasheikkoutta niin silloin on jo kiire, ennen tajuttomuutta ja koomaa.

• Bansku12

Olen 17 vuotias tyttö jolla on ollut heikebtynyt verensokeri sieto ja mulla oli eilen 2.8 verensokeri ja oli tosi heikko olo ja en.pystynyt tekemään mitään

• hpv27

Googlaile reaktiivista hypoglykemiaa. Jos on ylipainoa niin kannattaa laihduttaa ja välttää nopeita hiilihydraatteja.

• Akka50

Itse olen kärsinyt tuon tyyppisistä oireista jo vuosikymmeniä. Nyt minulla on myös esidiabetes. Ennen lenkkiä on pakko syödä jotain, muuten iskee heikotus. Olen huomannut parhaaksi syödä myös proteiinipitoista yhdessä hiilareiden kanssa. Puuron päälle aina raejuustoa. Leivän päälle leikkelettä ja vältän vaaleita leipiä ja pullia. Niistä tulee pahimmat verensokerin laskut. Itse en käyttäisi apuna sokeria. Mieluummin jotain pientä hiilihydraattia sisältävää ja myös proteiinia. Ja ennaltaehkäisy, ettei verensokerin laskuja pääse tapahtumaan. Ihan hyvä tapa varmasti syödä parin tunnin välein vähän. Mutta muista myös proteiinipitoinen, koska jos syö vain hiilareita niin verensokeri nousee kyllä nopeasti, mutta laskee sitten tosi rajusti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      83
      3739
    2. Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin

Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss
      Ihastuminen
      107
      1802
    3. Ootko rakastunut?

Kerro pois nyt
      Ikävä
      107
      1114
    4. Onhan sulla nainen parempi mieli

Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      99
      1085
    5. Mitä sä haluat?

Kerro nyt. Sano suoraan.
      Ikävä
      60
      933
    6. Priden osallistujamäärä suuri pettymys!

Ei lähellekään sataatuhatta, vaikka mukaan on värvätty kaikki aktivistit jopa homot katolta heittelevä islamistinen aate
      Luterilaisuus
      165
      865
    7. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      42
      846
    8. IS Viikonloppu 28.-29.6.2025

3- merkitty Kovis Erkki Vuokilalta. Oikean reunan (kuvituksellinen) pääkuva on hauska, mutta siitä johdetun sanan merkit
      Sanaristikot
      57
      801
    9. Joku kysyy

Missä on syy? Jossainhan se syy täytyy olla persujen kannatuksen alenemiseen. Kannatuksen alneminen ei näy pelkästään g
      Perussuomalaiset
      61
      780
    10. Kannan sinua mukanani

Aina sydämessäni ❤️ Niin kauan kun henki pihisee ja veri virtaa suonissani, niin olet osa minua tavalla, josta olen kii
      Ikävä
      28
      745
    Aihe