Alkoholiton siideri

raivoraitisko?

Kauhistuin tänä iltana, kun 9-vuotiaalle tyttärelleni oli hänen kaverinsa kotona tarjottu ALKOHOLITONTA siideriä. Hänen kaverinsa on joskus ennenkin kertonut sitä juoneensa koko tölkillisen (en ole asiaan puuttunut, koska en yleensä toisten perheiden asioihin sekaannu). Olen aina luullut, että kaikissa siidereissä on vähän alkoholia ja siksi olen vain itsekseni ihmetellyt tämän lapsen juttuja, mutta tänä iltana tosiaan oikein havahduin, kun omalle tyttärellenikin oli alkoholitonta siideriä tarjottu!

En olisi näin järkyttynyt ellei lapseni isä olisi täysalkoholisti ja olen aina yrittänyt kasvattaa lapseni (jo nyt pienestä) raittiille tielle eli olen varoittanut ottamasta, vaikka tarjottaisiin. En osannut kuvitella, että nyt jo tarjotaan, vaikka tyttö on vasta 9-vuotias. Vai hätäilenkö turhaan? onko täysin alkoholitonta siideriä tosiaan olemassa? itse en käytä mitään alkotuotteita, joten anteeksi tyhmyyteni.

Tyttö kertoi maistamisestaan, koska ei tietenkään ymmärtänyt, että ALKOHOLITTOMAN juomisessa mitään pahaa olisi. Itse suhtauduin vähän varauksella koko juttuun. Jos selviää, että ns. alkoholittomassakin siiderissä on vähänkin promilleja, niin en kyllä taida tytärtäni enää tämän kaverin luo kovin usein päästää. Tosin tietysti tärkeintä on se, että tulevaisuudessa tytär osaa itse sanoa EI.

Tytön isän ja isänisän on jo alkoholi vienyt.

16

4244

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tölkki.

Enhän tiedä tarkalleen, mitä hänelle tarjottiin, mutta alkoholiton on alkoholitonta, siis 0%. Ei kai ne toisenkaan vanhemmat lapselleen volttipitoista anna?
      Ruokakaupassa voit tutustua eri juomien sisältöön, ja 0%-siiderijuomakin siellä on.

• vähän

Kyllä ne alkoholittomatkin sisältävät 0,7 % tai kuitenkin alle 1 % alkoholia. Jos tölkissä oli niin siinä muistaakseni ainakin on (en ole kyllä juonut kuin yhtä merkkiä kerran...). Itse en lapsille sitä antaisi vaikka on alkoholitonta ihan periaatteesta, koska onhan siinä kynnys taas vähän matalampi. Kukin tekee tavallaan. Minusta siideri on aikuisten juoma. Myös alkoholiton.

• hyvä
        vähän kirjoitti:

Kyllä ne alkoholittomatkin sisältävät 0,7 % tai kuitenkin alle 1 % alkoholia. Jos tölkissä oli niin siinä muistaakseni ainakin on (en ole kyllä juonut kuin yhtä merkkiä kerran...). Itse en lapsille sitä antaisi vaikka on alkoholitonta ihan periaatteesta, koska onhan siinä kynnys taas vähän matalampi. Kukin tekee tavallaan. Minusta siideri on aikuisten juoma. Myös alkoholiton.

Mulle tarjos kaverin alkoholisti isä paukkuja, eli ihan viinaa ja sanoi, ettei äidille saa sanoa ja myöhemmin se tuli hiplailemaan mua kun nukuttiin yhess huonees. Mä en päästäis tyttöäni sellaiseen perheeseen jossa on juoppoja, koska olen elänyt niiden keskellä koko ikäni ja tiedän homman jokaisen kiemuran... Tiedän myös perheen jossa tyttöä ei päästetty yökylään toisten luo vaan aina sen tytön porukoiden asunnossa, siis muut lapset... Näinkin voi toimia ja se on paras niin

• Ja täällä neuvoja luettuasi..

ikävä kyllä, tulet hysteeriseksi, aiheetta. Tuossa eräskin jo välillisesti leimasi tuon lapsesi kaverin perheen juopoiksi! Täällä katsos, ollaan pipo vielä kireämmällä, kuin Sinulla. Ei millään pahalla.

• lapsen elämää

Vaikka prosentteja olisi nolla en näe mitään syytä, miksi lapsi pitäisi totuttaa siiderin makuun ja madaltaa kynnystä oikean siiderin maisteluun?!? En antaisi täyskieltoa kaverin perheessä kyläilyyn, mutta kyllä selvittäisin millaisesta alkoholikasvatuksesta on kyse.

Jos lasten juomassa siiderissä on vähänkään alkoholia, on sinun asiasi puuttua myös tämän vieraan lapsen juomiseen!

• Pera

Voi herranjumala tätä nykyajan
      uusavuttomuutta ja typeryyttä.
      Ei lapsille pidä missään nimessä
      tarjota "alkoholittomia" juomia.
      Niissä on kuitenkin n. 1 % alkoholia.
      Pullollinen vastaa jo pientä kupillista keskikaljaa. Lapsen maksa ei pysty
      hajottamaan alkoholia.

• Löysätkää pipoa.

Kyllä loistaa suomalainen tyhmyyden valo tässä porukassa. Tuolla hysteerisella asenteella koulutatte lapsenne juuri siihen "kielletty hedelmä"-mentaliteettiin, joka ne saakin sitten juomaan viinaa oikein kaksin käsin vanhempiaan vastaan kapinoidessaan.
      Esim. Ranskassa lapset saavat ruokapöydässä vedellä lantrattua punaviintä, kun vanhemmat ottaa lantraamatonta. Siellä lapsesta syntyy alkoholiin luonnollinen asenne, juoma kuin juoma, ei sitä ahnenhtia tarvitse kun ei vanhemmatkaat psykoottisesti kyttää, kuten täällä eräät. Tuolla "kielletty hedelmä"-asenteella niitä tulevia alkoholisteja tehdään.

• Raivoraitisko?

Anteeksi vain, mutta oletko lukenut uusimpia tutkimuksia siitä miten alkoholismi periytyy geeneissä? ja että jos tietää suvussaan tämän sairauden liikkuvan (kuten meillä lapsen isän puolelta on käynyt, että kuolo on viinan takia korjannut lapsen isän ja isänisän keski-iässä), niin on lapsuudesta lähtien kerrottava FAKTAT alkoholista ja sen käytöstä eli asennekasvatuksella yritettävä estää tissutteluun, kaappijuoppouteen ja muuten vain ylenpalttiseen lontraamiseen johtava käyttäytyminen!

Sehän on selvä, että aina kaikki kielletty houkuttaa - ihmisiä kun olemme ja vajavaisia! MUTTA esim. itse en ole ikinä kieltänyt vaan mielestäni järkevästi kertonut miksi juuri minun lapseni ei ole hyvä tehdä niitä tai näitä ratkaisuja esim. alkoholin suhteen.

Fakta on sekin, että lapsen maksa ei polta alkoholia!

Fakta on sekin, että vanhempi voi aina omalla käyttäytymisellään ja suhtautumisellaan vaikuttaa lapseensa. Oma esimerkki on tärkein. Siksi meillä ei käytetä alkoholia lainkaan.

• mieleeni
        Raivoraitisko? kirjoitti:

Anteeksi vain, mutta oletko lukenut uusimpia tutkimuksia siitä miten alkoholismi periytyy geeneissä? ja että jos tietää suvussaan tämän sairauden liikkuvan (kuten meillä lapsen isän puolelta on käynyt, että kuolo on viinan takia korjannut lapsen isän ja isänisän keski-iässä), niin on lapsuudesta lähtien kerrottava FAKTAT alkoholista ja sen käytöstä eli asennekasvatuksella yritettävä estää tissutteluun, kaappijuoppouteen ja muuten vain ylenpalttiseen lontraamiseen johtava käyttäytyminen!

Sehän on selvä, että aina kaikki kielletty houkuttaa - ihmisiä kun olemme ja vajavaisia! MUTTA esim. itse en ole ikinä kieltänyt vaan mielestäni järkevästi kertonut miksi juuri minun lapseni ei ole hyvä tehdä niitä tai näitä ratkaisuja esim. alkoholin suhteen.

Fakta on sekin, että lapsen maksa ei polta alkoholia!

Fakta on sekin, että vanhempi voi aina omalla käyttäytymisellään ja suhtautumisellaan vaikuttaa lapseensa. Oma esimerkki on tärkein. Siksi meillä ei käytetä alkoholia lainkaan.

että kuinkas uskallatte simaa tarjota?
        Siinähän on kanssa alkoholia...

• Raivoraitisko
        mieleeni kirjoitti:

että kuinkas uskallatte simaa tarjota?
        Siinähän on kanssa alkoholia...

...voi viettää ilman simaakin. Meillä lasten suosikki vappuna on ollut vadelmalimsa ja rinkulat. Simaa ei ole juotu allergian vuoksi. Ei niinkään sen vuoksi, että siinäkin on käymisen vuoksi vähän prosentteja. Simaa ei kuitenkaan kukaan miellä kalja/siideri/alkokulttuuriin, joten sen juominen on vähän eri juttu kuin alkoholittoman siiderin. Kyse on siitä, että mihin tapaan haluaa lapsensa kasvattaa?!?

• Pera

Ranskassa on väestömäärään suhteutettuna
        kolme kertaa enemmmän vakavia maksasairauksia
        kuin Suomessa.
        Siitä vaan tissuttelemaan punkkuja ja muita
        vinkkuja mieluummin päivittäin ja mahdollisimman
        nuoresta alkaen.

• perhekaljaa

En muista onko se perhekaljan vai kotikaljan, mutta kuitenkin siinä on melkein ykköskaljan vahvuudelta alkoholia! Sitä hiukka ihmettelen.

Kaksiteräinen miekka tuo, jos tehdään alkoholista tabu, niin voipi olla, että kiinnostaa vieläkin enemmän murrosikäisenä, mutta en missään tapauksessa tarkoita, että lapselle ptäisi alkoholia alkaa juottamaan.

• juu...

Stressi pois. Ei alkoholi pieninä määrinä ole erityisen haitallista. Löytyyhän sitö muistakin elintarvikkeista ilman merkintää.

• feikin feikkikö..

kyllä löytyy nollattomia siidereitä,oluita ja simoja kaupoista.kyllä minäkin olen lapseni ollessa pienempi ostanut vappuna simaa,sitä missä nollat.prossat lukevat tuotteissa..voin vain itseni kohdalta kertoa että mun nyt jo täysi-ikäinen lapseni käyttää harvoin ja vähän alkoa.ei koe humalaa tarpeelliseksi ja ainoaksi tavaksi rentoutua.olen itse toipuva alkoholisti..lapseni nähnyt paljon sitä ikävää puolta,silti hänellä on mielestäni ihan terve suhde alkoholin käyttöön itsensä kanssa.en ole suositellut juomista enkä kieltänyt.valinta on ollut ja on hänen.

• feikin feikki

Typerää. Ei voi olla olemassa alkoholitonta siideriä, ei viiniä, ei oluttakaan. Pelkkää kauppaterminologiaa, koska kaikkien tekeminen vaatii käymisprosessin. Elikkäs väkiselläkin tulee tuotteeseen prosentteja. Kyseessä mehuvalmisteet tms, joilla imitoidaan aidon tuotteen makua.

Kuka kuivahuikkalainen muuten älysi nostaa lähemmmäs kymmenen vuotta vanhan aloituksen etusivulle?

• anonyymikkkk

Monissa esimerkiksi halloween juomissa on käytetty alkoholitonta siideriä ja sehän oikeasti on 0% alkoholista. En olisi tuommoinen hätäinen natsi

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      109
      6953
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      95
      4451
    3. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      49
      3945
    4. Paljon niitä puheita

susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      51
      3538
    5. Kyllä se taitaa olla nyt näin

Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      48
      3522
    6. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      191
      3502
    7. Odotan että sanot

Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      24
      2979
    8. Nainen vinkkinä sulle!

Jos laitat selvän tunnisteen niin kutsun sinut n*ssittavaksi.
      Tunteet
      67
      2684
    9. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      48
      2542
    10. Hei seksikäs

Upottava katse sinulla ja tiedät sen.
      Ikävä
      13