Kummastelen??

aristunut..

Hiljattain eräs tällä palstalla käski "googlailla" enemmän. Ihmettelen nyt, mitä täällä uskaltaa enää kysyä? Kuitenkin palstan yläosassa lukee: "Kysy rohkeasti apua ongelmiisi tietokoneen ja ohjelmien kanssa. Kokeneemmat käyttäjät jakavat mielellään neuvoja". Mitähän tuo "mielellään" oikein tarkoittaa? Minä olen pitänyt tätä palstaa erittäin hyvänä apufoorumina. Lähipiirissäkin kehoitin kysymään täältä, jos tulee ongelmia. Nyt ilmeisesti pitää varoittaa, että ei täältä niin vain voikaan kysyä, jotkut voivat siitä hermostua.

Näistä hyvistä puolista sanoisin, kun hiljattain puhdistin EasyCleanerilla tietokonetta ja tuli epäselvyyttä, pystyin samantien menemään nettiin ja kysymään neuvoa. Vastauksia ja tukea alkoi tulla aika pian. Tuntui että tämähän on aivan uskomatonta, että apua saa jo siinä kun istuu tietokoneen ääressä! Kyllähän Googlesta apua voi saada, mutta täältä saa mielestäni paremmin tällainen opettelia, niinkuin minäkin olen. Mitä minäkin olen kysynyt, neuvot ovat olleet tosi asiallisia. Oppia olen saanut varsinkin EasyCleanerin käyttöön. Uskaltaa jo sitäkin käyttää, pelkäämättä että kone räjähtää. Mieleen on jäänyt nimimerkki "ooo oo" (muistaakseni), joka on erittäin asiallisesti neuvonut häätään joutuneita, myös minua, kiitos hänelle! Unohtamatta muitakaan neuvojia. Minulle on tullut sellainen tunne, kun täältä olen saanut apua, että jos vain suinkin voin, haluan auttaa minäkin. Alla linkki tuosta viestistä, johon viittasin tällä mielipiteelläni.

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=108&conference=4500000000000301&posting=22000000010010780

9

815

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niinhän se on

aristuneen minäkin yritin googlata ja olihan siellä tieto pilvinpimein, ei vain löytynyt sieltä apua minulle, en edes jaksanut kahlata kaikkea läpi.
      Ehkäpä joistakin vastaajista tuntuu nöyryyttävältä vastailla heille itselleen helppoihin ja itsestään selviin kysymyksiin, mene ja tiedä.
      Mutta kaikenkaikkiaan täällä on suuri osa hyvin avuliaita ja kärsivällisiä vastaajia.
      Kiitos siitä heille.

• taas..

Olisihan sen googleen patistamisen voinut perustellakin. Ei ehkä silloin olisi säikäyttänyt. Varmasti oli asiaakin takana, mutta kun perustelematta jäi, syntyy arkuutta tätä palstaa kohtaan. Kerran joku (on aikaa) sajatteli, että kun samaa aina kysytään. Pitäsi vaan otta huomioon, että kysyjä on melkoisella varmuudella eri henkilö. Vaan eiköhän kysytä vastakin, vaikka siitä ei kaikki tykkäisikään!

• Perse-Olli
        taas.. kirjoitti:

Olisihan sen googleen patistamisen voinut perustellakin. Ei ehkä silloin olisi säikäyttänyt. Varmasti oli asiaakin takana, mutta kun perustelematta jäi, syntyy arkuutta tätä palstaa kohtaan. Kerran joku (on aikaa) sajatteli, että kun samaa aina kysytään. Pitäsi vaan otta huomioon, että kysyjä on melkoisella varmuudella eri henkilö. Vaan eiköhän kysytä vastakin, vaikka siitä ei kaikki tykkäisikään!

Ihan sama se on mitä täältä kysyy, ihmettelen kyllä noit Pelle Pelottomia, jos kysymys on heille ihan simppeli, niin miksi edes vastaa kauhean negatiivisella tyylillä. Itse pystyn tuolaiset ohittamaan pienellä hymähdyksellä, mutta sitten kun kokojengi alkaa painamaan päälle ei se ole kivaa.
        Tänään kysyin yhtä scriptiä, mikä nyt ei tietysti kovin laillinen olisi edes ollut, pelkkää vittuilua tuli vaan. Siis Syyt ovat kateus ja tuo kummallinen asia, että pitää vastata, et ooks sä noin saatanan nuija. Kyllästyin sitten moisen scriptin etsintään ja vähän pohdittuani juttua, oli minulla kaikki päivitykset mitä yleensä Windows Updatesta voi saada. Salaan sen "scriptin" hautaan saakka, koska tíedän, että sen olisi moni muukin halunnut!

• "aloittelia" myös
        Perse-Olli kirjoitti:

Ihan sama se on mitä täältä kysyy, ihmettelen kyllä noit Pelle Pelottomia, jos kysymys on heille ihan simppeli, niin miksi edes vastaa kauhean negatiivisella tyylillä. Itse pystyn tuolaiset ohittamaan pienellä hymähdyksellä, mutta sitten kun kokojengi alkaa painamaan päälle ei se ole kivaa.
        Tänään kysyin yhtä scriptiä, mikä nyt ei tietysti kovin laillinen olisi edes ollut, pelkkää vittuilua tuli vaan. Siis Syyt ovat kateus ja tuo kummallinen asia, että pitää vastata, et ooks sä noin saatanan nuija. Kyllästyin sitten moisen scriptin etsintään ja vähän pohdittuani juttua, oli minulla kaikki päivitykset mitä yleensä Windows Updatesta voi saada. Salaan sen "scriptin" hautaan saakka, koska tíedän, että sen olisi moni muukin halunnut!

Kun tulee ongelmia, miettikää hetki... koittakaa googlata...ja jos ei tuu mitään mieleen kysykää.
        Eikä niistä kannata välittää jos joku alkaa tikkuileen itse ainakin nauran niille tikkuiluille, mitä omiin kysymyksiini tulee.
        Niin ja tuolta laajasta hausta löytyy aika paljon vastauksia.
        PS: ilmoittakaa otsikossa ongelmanne syy.
        PERSE OLLILLE vielä musta oli ihan kiva seurata tota SCRIPTI keskustelua.Et tarvinnut mitään apua, vaan halusit päivittää piraattis. salaa ihmeessä vaan se scripti kuka sitä tarttee.

• eeooee.
        Perse-Olli kirjoitti:

Laittomuuksissa ei hirveämmin auteta ja varmaan ei pidäkkään auttaa, vaikka ne nyt melkeimpä itsestään selvyyksiä voisivat ollakin.

En tiedä tuosta tapauksesta.

• taas...
        "aloittelia" myös kirjoitti:

Kun tulee ongelmia, miettikää hetki... koittakaa googlata...ja jos ei tuu mitään mieleen kysykää.
        Eikä niistä kannata välittää jos joku alkaa tikkuileen itse ainakin nauran niille tikkuiluille, mitä omiin kysymyksiini tulee.
        Niin ja tuolta laajasta hausta löytyy aika paljon vastauksia.
        PS: ilmoittakaa otsikossa ongelmanne syy.
        PERSE OLLILLE vielä musta oli ihan kiva seurata tota SCRIPTI keskustelua.Et tarvinnut mitään apua, vaan halusit päivittää piraattis. salaa ihmeessä vaan se scripti kuka sitä tarttee.

Kyllä varmaan asiaa takana on tuossa, goolettamisessa. Tässä kerran vaan oli sellainen tilanne, että EasyCleanerilla poistin turhia, niin roskakorista ei millään meinannut saada pois muutamaa juttua. En kyllä mitenkään olisi voinut tietää, miten olisin googlesta voinut saada vastauksen ongelmaani. Mutta kun kerroin selkeästi tilanteen täällä, löytyi apu pian. Täytyy kyllä ihailla toisten tietämystä tietotekniikassa. Monesti olen ajatellut, että ehkä minäkin voin tulla tietäväiseksi aikojen kuluessa, kun vaan opiskelen.

Tuosta vastauksestasi sai sen käsityksen, että ensijaisesti pitäisi mennä googleen ja sitten vasta tänne. Mikä paha siinä on, jos ensimmäisenä kysyykin täältä? Monesti vaan on hankalaa tietää, millä hakusanalla jotakin haen. Kerran hain hakusanalla "EasyCleaner", laitoin haun suomenkielellä ja löytyihän tietoa. Mutta kun tarkastelin, mitä lukee, sanottiin esim. Dublikaattien kohdalla jotain, että vapauttaa levytilaa. Jos en olisi sitä ennen täältä kysynyt, olisin ehkä mennyt poistamaan jotain sieltä.

Vielä tuosta laajasta hausta: kerran yritin hakea sieltä omaa aikaisemmin laittamaani kysymystä, tältä palstalta, mutta en saanut minkäänlaista hakutulosta. Vaikka miten vaihtelin hakusanojen paikkoja, oli aina sama tulos, ei löytynyt mitään. Moitti muistaakseni jotain aikarajoista, että siinä on virhe. Niitäkin yritin laittaa, niinkuin sopi hakuuni, niin ei, tulos nolla. Mutta tuosta palstan yläpuolelta olevasta hausta sain erittäin paljon hakutuloksia. Siinä vain on kova työ löytää se oma viesti.

• oikea vastaus tulee Googlella heti ensimmäiseen linkkiin ("Mikä on x? Mistä saisin y:n? Mistä löytyy z?"), ja silloin sopii kyllä ihmetellä kysyjän saamattomuutta. Sitä on varmaan tarkoitettu, että vaikka on aloittelija, ei silti tarvitse olla laiska ja edellyttää toisia etsimään jotakin Kuukkelilla, kun sen voi tehdä itsekin.

>Kokeneemmat käyttäjät jakavat mielellään neuvoja". Mitähän tuo "mielellään" oikein tarkoittaa?

Se on palstanpitäjän toive, joka on toteutunut hämmästyttävän hyvin kun otetaan huomioon että jotkut kysyjät eivät viitsi tehdä juuri muuta kuin vaatia ilmaisia palveluksia. Toki on paljon myös kysyjiä, jotka esittävät ongelmansa selkeästi ja käyttäytyvät fiksusti.

• Repe osuu (tavalliseen tapaansa) naulan kantaan lähes pelottavalla tarkkuudella. Monta kertaa kysymyksestä näkee, että kysyjä ei itse halua nähdä minkäänlaista vaivaa ongelmansa ratkaisemiseksi, ja siksi vastaukseksi irtoaa vain vittuilua. Kokeneemmista käyttäjistä on mukavaa auttaa sellaisia, joita ongelman ratkaiseminen todella kiinnostaa. En itse edes yritä muotoilla tuota mitenkään fiksummin, koska muut ovat jo tehneet sen. Lukekaa vaikkapa Eric Raymondin "How To Ask Questions The Smart Way" ja Mark Pilgrimin "Why we won't help you".

http://www.catb.org/~esr/faqs/smart-questions.html

http://diveintomark.org/archives/2003/05/05/why_we_wont_help_you

• Karmawhore kirjoitti:

Repe osuu (tavalliseen tapaansa) naulan kantaan lähes pelottavalla tarkkuudella. Monta kertaa kysymyksestä näkee, että kysyjä ei itse halua nähdä minkäänlaista vaivaa ongelmansa ratkaisemiseksi, ja siksi vastaukseksi irtoaa vain vittuilua. Kokeneemmista käyttäjistä on mukavaa auttaa sellaisia, joita ongelman ratkaiseminen todella kiinnostaa. En itse edes yritä muotoilla tuota mitenkään fiksummin, koska muut ovat jo tehneet sen. Lukekaa vaikkapa Eric Raymondin "How To Ask Questions The Smart Way" ja Mark Pilgrimin "Why we won't help you".

http://www.catb.org/~esr/faqs/smart-questions.html

http://diveintomark.org/archives/2003/05/05/why_we_wont_help_you

hyvät linkit. Kiitos.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alle 15 oli

Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata
      Vimpeli
      132
      3484
    2. Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!

Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois
      Suomalaiset julkkikset
      75
      2276
    3. Heh, persut = vassarit = 10,0 %

Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f
      Maailman menoa
      259
      2195
    4. Onko kaivattusi yllättänyt sinut?

Piditkö häntä toisenlaisena ihmisenä?
      Ikävä
      141
      1970
    5. Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla

Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v
      Ikävä
      69
      1512
    6. Rakastan sinua

Kohta sanon tämän livenä, älä pelästy.
      Ikävä
      101
      1420
    7. Sä oot kyllä

Aika erikoinen nainen
      Ikävä
      61
      1303
    8. Juhannusterveiset kaivatulle

Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻
      Ikävä
      93
      1297
    9. Kaupunki osti Absin

Nyt vaan yrittäjiä kaivataan
      Haapavesi
      61
      1260
    10. Millaistakohan

Sun kanssa suhde olisi?
      Ikävä
      71