villis/kääpiösnautseri?

rasputino

Kertoisitteko kokemuksia toy-/kääpiövillakoirista ja kääpiösnautsereista. Noh, aika laaja kysymys...tarkennetaan: ovatko kovia räkyttämään? Entä turkinhoito, kummallako työläämpi? Karvanlähtö? Kumpi vaatii enemmän liikuntaa ja aktiviteetteja? No, yksilökohtaista tietenkin, mutta kertokaa miten teillä..

Kumman itse ottaisitte?

Hakusessa olisi nimittäin pieni seurakoira, joka olisi helppo kouluttaa, joka lähtisi mielellään sienimetsään ja mökkireissuille, mutta joka ei kuitenkaan tarvitsisi kahta tuntia lenkkiä joka päivä. Saa olla sohvaperunan vikaakin. Eikä turhan räksyttäjä, mutta luonnetta saa olla. Koira tulisi kohta eläkeiässä oleville vanhemmilleni.

17

2461

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • villis

      ..Eli meillä on kaksi villistä, Toy ja kääpiö.
      Naapusissa on Kääpiösnautseri.Heidän koira aitauksensa on meidän pihamme rajalla eli ns.pihamme "kyljessä".
      Ulos tai sisään emme pääse ilman kovaa räksytystä naapurin koiran osalta, joka johtunee siitä että en ole kuullut kertaakaan omistajan komentaneen koiraansa.
      Mutta kyllä Villakoiratkin räksyttää,mutta meillä ainakin käskystä vaikenevat.
      Villakoiran turkki on mielestäni työläs pesuineen, föönauksineen ja trimmauksineen. Snautserista en osaa sanoa koska ei ole kokemusta.
      Kummallakaan ei taida olla tuota perinteistä karvanlähtöä, muuta kuin harjatessa ja likatessa/nyppiessä.
      Liikuntaa ja aktiviteetteja molemmat kaipaavat varmasti yhtä paljon.

      Sen tiedän kokemuksesta että Villis on helppo kouluttaa ja on tottelevainen. Usein seuraan kun naapureiden koira lähtee komennuksista huolimatta "omille" teilleen meidän koiriemme ollessa vapaana aidattomalla pihallamme karkaamatta sieltä.

      Mutta olisiko näin, että omamaa mansikka, muu maa mustikka;=)

      • snaku

        kääpiösnaku on yleensä kovapäinen, mutta koulutettavissa. ilman koulutusta melkoinen pakkaus, voi testata ihmisiänsä todella kovasti. ja kovaääninen... ja koska koira on melkoinen lihaskimppu, niin matsi snakun kanssa ei ole mikään pikkujuttu. jos snaku ottaa kiinni niin kipeää käy!
        jos ei hoida turkkia säännöllisesti trimmausten välissä, niin karvaa lähtee ihan niin kuin koirista yleensä, eli 2-3 krt vuodessa trimmatessa (kuten oppaissa yleensä sanotaan) koti on varmasti karvainen.
        jos sohvaperunaa hakee niin kallistuisin sinne villiksen puolelle. snaku on ihana koira, mutta vaatii panostusta. ihan oloneuvokseksi en sitä suosittele, snakun täytyy saada koulutus ja tekemistä!


    • Pipa

      Villakoiran turkkia joutuu hoitamaan pari kertaa viikossa(perusteellinen kampaus), ja pesu sekä leikkaus kerran kuukaudessa. Nautserin turkin kanssa pääsee vähemmällä, pari-kolme trimmausta vuodessa ja pesu, kun on likainen. Karvaa tosin varisee hieman koko ajan, villakoiralla ei ole karvan tiputtelua. Nautseri vaatii koulutusta enemmän, ja liikuntaa tosi paljon, mutta ei toyvillakoirakaan mikään sohvaperuna ole. Omani ainakin haluaa juoksennella ulkona 3-4 kertaa päivässä muutaman kilometrin lenkin ja leikkiä pallon noutamista lähes väsymättä. Agility harrastuskin on mieleinen. Olisiko mopsi kokonaan pois suljettu vahtoehto? Ovat ihan mahtavia kavareita, mutta eivät intohimoisia lenkkeilijöitä.

      • rasputino

        ...mahdollisimman terve rotu. Eli mopsi ei oikein sovi, eikös niillä ole iho- ja silmäongelmia ja jopa hengitysvaikeuksia? Villiksestä ja käppänästä en ole kuullut että olisi kauheasti sairauksia.

        Tarkennus vielä, että kyllä koira liikuntaa saa, on oma piha ja suora pääsy metsään. Narun päässä lenkkeily jäisi kyllä vähemmälle, joten pitäisi olla sellainen, joka juoksee mielellään vapaana metsässä eikä kaipaile juurikaan narulenkille. Aikaisemman koiran kanssa toimi hyvin, ja lähti aina mieluummin vapaana metsään kuin narun päähän tielle.


      • Pipa
        rasputino kirjoitti:

        ...mahdollisimman terve rotu. Eli mopsi ei oikein sovi, eikös niillä ole iho- ja silmäongelmia ja jopa hengitysvaikeuksia? Villiksestä ja käppänästä en ole kuullut että olisi kauheasti sairauksia.

        Tarkennus vielä, että kyllä koira liikuntaa saa, on oma piha ja suora pääsy metsään. Narun päässä lenkkeily jäisi kyllä vähemmälle, joten pitäisi olla sellainen, joka juoksee mielellään vapaana metsässä eikä kaipaile juurikaan narulenkille. Aikaisemman koiran kanssa toimi hyvin, ja lähti aina mieluummin vapaana metsään kuin narun päähän tielle.

        Oma villikseni ei kyllä viihdy itsekseen ulkona, eikä mene metsään juoksentelemaan itsekseen, vaan haluaa yhdessä lenkille. Käppänä on rohkeampi ja touhuaa mielellään itsekseenkin pihalla. Villiksillä saattaa olla hieman taipumusta herkkä vatsaisuuteen, ja oikean ruokavalion löytäminen tuottaa ongelmia. Käppänät ovat helpompia ruokittavia kokemukseni mukaan. Rodun perusteella on vaikea sanoa koiran terveydestä mitään, mopseissakin on ihan terveitä, tuurissa on miten terve koira pennusta tulee.


      • rasputino
        Pipa kirjoitti:

        Oma villikseni ei kyllä viihdy itsekseen ulkona, eikä mene metsään juoksentelemaan itsekseen, vaan haluaa yhdessä lenkille. Käppänä on rohkeampi ja touhuaa mielellään itsekseenkin pihalla. Villiksillä saattaa olla hieman taipumusta herkkä vatsaisuuteen, ja oikean ruokavalion löytäminen tuottaa ongelmia. Käppänät ovat helpompia ruokittavia kokemukseni mukaan. Rodun perusteella on vaikea sanoa koiran terveydestä mitään, mopseissakin on ihan terveitä, tuurissa on miten terve koira pennusta tulee.

        Koira ei joutuisi tietenkään yksin ulkoilemaan pihalla/metsässä (saa tietenkin jos haluaa), vaan sen kanssa lähdetään ulos. Emme siis ole mitään pihakoiraa ottamassa, vaan seurakoiraa.:)

        Jaa villiksellä herkkävatsaisuutta...no, olipa sitä aikaisemmalla koirallammekin. Tosin kivempi olisi, jos olisi senkin sunhteen mahd.terve.


      • ihana snaku
        rasputino kirjoitti:

        Koira ei joutuisi tietenkään yksin ulkoilemaan pihalla/metsässä (saa tietenkin jos haluaa), vaan sen kanssa lähdetään ulos. Emme siis ole mitään pihakoiraa ottamassa, vaan seurakoiraa.:)

        Jaa villiksellä herkkävatsaisuutta...no, olipa sitä aikaisemmalla koirallammekin. Tosin kivempi olisi, jos olisi senkin sunhteen mahd.terve.

        kyllä on käppänöissäkin vatsaongelmaisia! muuten perusterve käsittääkseni. silmissä on jotain häikkää, ja senpä takia jalostuskoirien täytyykin olla silmäpeilattuja.
        metsässä irti...hmmm. meidän snakulla on ainakin sen verran metsästysviettiä, että varmaan lähtee isomman ja pienemmän olion perään ja korvat katoaa sen siliän tien.


    • hyvä valinta

      Villakoirat ovat ihania; seurallisia, tottelevaisia, oppivia, eloisia. Se on helppo, kasvatettava, koska se haluaa olla sinulle mieliksi ja oppii nopeasti. Villakoira jaksaa lenkkeillä ja viihtyy seurassasi metsässä, mutta viettää kanssasi mielellään myös sohvaperunan päiviä.

      Villakoirat ovat terveitä. Syövät samaa ruokaa kuin sinäkin.

      Villakoiran turkin hoito ei ole työlästä, jos sinulla ei ole tarvetta pitää sitä pitkänä näyttelykuntoisena. Karvaa oppii helposti leikkaamaan itsekin. Eikä se lyhyenä takkuunnu. Toki turkkia joutuu jonkun verran hoitamaan, johtuen juuri siitä, ettei karva irtoa itsestään. Karvan irtoamattomuus taas on loistojuttu, koska korankarvoja ei ole joka paikassa, kuten muiden koirien kanssa.

      Villakoira on erinomainen valinta.

      • jeppjepp

        ASIAA!!!!!!!!!!!!!!!!! NIINJUST!!!!!!!!!!!!!!!! oon täysin samaa mieltä. itelläniki on villakoira ja se on kyl niiiiin ihan:) villakoira on just niin paras rotu!!!!!!!!!!!!! mua ärsyttää niin paljon ku yleensä tavallisille pulliaisille tulee aina mielen villakoirasta mieleen joku pilalle hemmoteltu puudeli!!!!!!!!!!!! ensinäkin villakoira ei oo mikään lelu koira vaan tosi kestävä, roteva ja vahva kokoonsa nähden. ja rohkea kans!!!!!!!!!!


      • jepjepp

        ASIAA!!!!!!!!!!!!!!!!! NIINJUST!!!!!!!!!!!!!!!! oon täysin samaa mieltä. itelläniki on villakoira ja se on kyl niiiiin ihan:) villakoira on just niin paras rotu!!!!!!!!!!!!! mua ärsyttää niin paljon ku yleensä tavallisille pulliaisille tulee aina mielen villakoirasta mieleen joku pilalle hemmoteltu puudeli!!!!!!!!!!!! ensinäkin villakoira ei oo mikään lelu koira vaan tosi kestävä, roteva ja vahva kokoonsa nähden. ja rohkea kans!!!!!!!!!!


    • muita

      molemmat rodut ovat aika vaativia tuon turkin suhteen. mun isovanhemmilla on perhoskoira ja tuota pihaa ja metsää ja kulkee heidän mukanaan. On kulkenut jo 11 vuotta. Touhuaa ittekseen kaikenlaista, mutta harvemmin on missään pahanteossa. Jahtailee pieniä hiiriä ja lintujakin, mutta ei lähde kuitenkaan pitemmästi minkään perään. Se on siisti, helposti koulutettava ja älykäs, eli ei tarvitse ihan itsestään selvyyksiä opettaa. Ratkovat pieniä pulmia helposti itsenäisesti. Pitävät myös itse huolta, ettei lähde liian kauas omistajista, vaikka eivät ihan perässä kävelekään niin ottavat kyllä kiinni omistajan jäätyään kauemmaksi. Hyväntyylinen, terve, onnellinen rotu. Jos metsä on märkä se ei haittaa.

    • lue tämä!

      Hei! Tunnen erään kääpisnautserin, ja se on ärhäkkä. Jos nyt oikein mietin niin JOKA IKINEN kääpiösnautseri jonka olen tavannut, on sellainen, joka haukkuu ja murisee. Ne ovat myös hyvin itseppäisiä ja vaikka ovatkin ehkä määrätietoisesti kasvatettuja, niin niihin ei aina voi luottaa, ja niistä voi tulla hyvinki kurittomia!
      Villakoirat ovat rauhallisempia, mutta tietysti kääpiö- ja toyvillakoirat voivat olla kokonsa takia hieman arkoja. Perehdy siis hyvin kasvattajiin, jos haluat pienen villakoiran. Villakoirat eivät ole lainkaan itseppäisiä, joten ne tottelevat paremmin kuin käppänät. Itse haluaisin keskikokoisen villakoiran, ne ovat aivan ihania, koska ovat sopivan kokoisia: ei liian arkoja. Tunnen myös muutamia villakoiria, ja ne eivät ikinä ole haukkuneet, ja niillä on ihana luonne! Ehdottomasti lempi rotuni!

      • i<3villikset

        samaa mieltä! villiksiä voi pitää mielestäni paremmin vapaanakin kuin käppänöitä..


      • et siis tunne

        Meillä on kääpiösnautseri, ei hauku turhaan, vain silloin kun on asiaa, eli vahtii. Ja takuulla voi luottaa ja helppoja koulutettavia.


      • asiaa!
        i<3villikset kirjoitti:

        samaa mieltä! villiksiä voi pitää mielestäni paremmin vapaanakin kuin käppänöitä..

        minäkin olen nähnyt PALJON käppänöitä, ja ne ärisevät jopa minulle! olen nähnyt käppänöitä, joilla on ollut mitä määrätietoisin kasvatus, mutta silti ne olivat itseppäisiä ja haukkuivat mitä pystyivät!

        itse ottaisin paljon mielummin villakoiran!

        villakoirat EIVÄT ole mitenkään vaippahousuja rohkeuden suhteen, todellakaan! ne ovat mielestäni ihan yhtä rohkeita kuin käppänätkin. kääpiö- ja erityisesti toyvillakoirilla saattaa olla arkuutta, ei aina. olen nähnyt monesti villakoiran vapaana, ja se menee oman koirani ohi vapaanakin omistajansa vierellä. aivan ihanaisen suloinen näky! oma koirani hiukan pelkää joitain käppänöitä, koska ne ärisevät sille (oma koirani ei ole villis).


      • tuota noin
        et siis tunne kirjoitti:

        Meillä on kääpiösnautseri, ei hauku turhaan, vain silloin kun on asiaa, eli vahtii. Ja takuulla voi luottaa ja helppoja koulutettavia.

        villis saattaa olla eäkelläisille parempi...


      • et siis tunne
        tuota noin kirjoitti:

        villis saattaa olla eäkelläisille parempi...

        Puolustaako villakoira sitä eläkeläistä, ei. Kääpiösnautserilla on suuren snautserin luonne, joten sen kanssa voi ulkoilla rauhassa. Meillä tuo, viisikuukautinen pentu, on valmis puolustamaan jos tai kun noita "lääkityksen" alaisia liikkuu esim. tulee vastaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      76
      5715
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2506
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1997
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      60
      1738
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1601
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1398
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1307
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1301
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1249
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1203
    Aihe