tyrnimehu

miten?

miten tehdään tyrnimarjamehua?

15

25423

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hurr1

      Jos marjat on jo poimittu, on yksinkertainen tapa tehdä tyrnimehua kylmäpuristus käsikäyttöisellä sosepuristimella (Stockmann, Hobby Hall). Mehuun tulevat hedelmälihan öljyt ja nesteet, mutta kuoret ja siemenet jäävät siivilään. Ne voisi kuivattaa ja raastaa jauheeksi. Mehu kannattaa pakastaa käyttöön saakka.

      • leilakristiina

        Mutta kun ei ole sellaista puristinta...
        Onko aivan pyhäinhäväistystä tai tyrnin hyvien ominaisuuksien tuhlaamista, jos tekee mehua keittämällä tai mehumaijalla ?


      • pekkajuhani
        leilakristiina kirjoitti:

        Mutta kun ei ole sellaista puristinta...
        Onko aivan pyhäinhäväistystä tai tyrnin hyvien ominaisuuksien tuhlaamista, jos tekee mehua keittämällä tai mehumaijalla ?

        Itse saman ongelman edessä ollessani lueskelin näitä viestejä, enkä löytänyt vastausta. Tänään sitten laitoin tyrnini mehumaijaan ... ei se onnistu, tyrni ei puhkea maijassa ja lähes kaikki mehu jää sisään. Ne piti sitten kuumana pusertaa, siivilöidä ja pullottaa. Oppia ikä kaikki ! Olipahan kuumaa mehua ja kuumennetut pullot, joten ilmeisesti ainakin säilyy.


      • joku
        pekkajuhani kirjoitti:

        Itse saman ongelman edessä ollessani lueskelin näitä viestejä, enkä löytänyt vastausta. Tänään sitten laitoin tyrnini mehumaijaan ... ei se onnistu, tyrni ei puhkea maijassa ja lähes kaikki mehu jää sisään. Ne piti sitten kuumana pusertaa, siivilöidä ja pullottaa. Oppia ikä kaikki ! Olipahan kuumaa mehua ja kuumennetut pullot, joten ilmeisesti ainakin säilyy.

        Tyrnimehua saa parhaiten kun puristaa suoraan tyrnipuskista niihin tarkoitetulla saksilla. En ole koskaan kuullut että tyrniä mehutettaisiin mehumaijalla..


      • mehun tekijä
        joku kirjoitti:

        Tyrnimehua saa parhaiten kun puristaa suoraan tyrnipuskista niihin tarkoitetulla saksilla. En ole koskaan kuullut että tyrniä mehutettaisiin mehumaijalla..

        Itse olen tehnyt tyrnimehuni seuraavalla tavalla: rikon marjat sauvasekottimella ja valutan mehun siivilän läpi toiseen astiaan. Siemenet ja kuoret kuivan ja jauhan tehosekottimella hienoksi, jonka jälkeen käytän jauhetta esim. viilissä, puurossa taikka sämpylätaikinassa. Mehun maustan juoksevalla hunajalla suhteessa puolet kutakin. Liukenevat toisiinsa kun vain tarpeeksi sekoittaa.

        Valmis hunaja-tyrnimehu ei säily kauaa pakastimessa, joten tätä kanattaa valmistaa pienisä erissä vaikka pakastetuista marjoista pitkin talvea.

        Meillä tätä kutsutaan "köyhänmiehen appelsiinimehuksi" ja kelpaa kaikille.


      • pekkajuhani
        joku kirjoitti:

        Tyrnimehua saa parhaiten kun puristaa suoraan tyrnipuskista niihin tarkoitetulla saksilla. En ole koskaan kuullut että tyrniä mehutettaisiin mehumaijalla..

        Ai, mistä sellaisia tyrnisaksia saa ? Juuri revin kädet verillä tyrnini puskista. Tosin niitä ei tänä vuonna tullut puolta litraa enempää, joten jälleenkäsittely on selvää, syödään sellaisenaan.


      • niitä
        pekkajuhani kirjoitti:

        Ai, mistä sellaisia tyrnisaksia saa ? Juuri revin kädet verillä tyrnini puskista. Tosin niitä ei tänä vuonna tullut puolta litraa enempää, joten jälleenkäsittely on selvää, syödään sellaisenaan.

        http://personal.inet.fi/yritys/vipe/index1.htm


      • joku
        pekkajuhani kirjoitti:

        Ai, mistä sellaisia tyrnisaksia saa ? Juuri revin kädet verillä tyrnini puskista. Tosin niitä ei tänä vuonna tullut puolta litraa enempää, joten jälleenkäsittely on selvää, syödään sellaisenaan.

        Ne voi joko tehdä itse tai ostaa, hinta n. 200 e.
        Voihan mehua tehdä myös sauvasekoittimella mutta aika hidasta hommaa. Olin eilen puristamassa tyrniä ja sain kahdessa tunnissa viisi litraa mehua. Mutta alkää enää niitä marjoja mehumaijaan laittako, tyrniä ei saa kuumentaa kuin muutaman sekunnin ajan muuten kaikki vitamiinit katoavat!!!


      • 6+6
        leilakristiina kirjoitti:

        Mutta kun ei ole sellaista puristinta...
        Onko aivan pyhäinhäväistystä tai tyrnin hyvien ominaisuuksien tuhlaamista, jos tekee mehua keittämällä tai mehumaijalla ?

        Äitini on jo vuosia tehnyt tyrnimehua niin, että on survonut marjat ämpärissä perunasurvimella ja valuttanut sitten mehun harsokankaan läpi. Mehu on säilynyt hyvin kylmäkellarissa kun on laittanut sokeria ja vähän Atamonia kiehautetun mehun sekaan.


    • Anilii

      Itse teen tyrnimarjoista aina tarvittavan määrän mehua sauvasekoittimella. Lisätessä muuta nestettä, siemenet jää pohjalle josta ne voi ottaa muuhun käyttöön. Se mehusta, mutta tietääkö kukaan montako euroa kilo tyrnimarjoja maksaa ja kuka ostais pieniä määriä?

    • Mailapesis

      Kukaan ei mainitse mehulinkoa? Eikö sillä saisi mehut talteen ja jäljelle jäävän mössönkin voisi käyttää leivontaan, tmv.?

    • pienitoivo

      pistä marjat pakkaseen muutamaksi viikoksi sitten mehumaijaan ja keitä noin 2 tuntia välillä sekoitellen koska päällimmäiset pehmenee ensin mehu irtoaa todella hyvin 5 kiloa marjoja 4 litraa mehua sitten jäljelle jäänyt mössö sosemyllyn läpi tulee 8 dl sosetta lisää siihen 2 dl vettä ja 700 g hillosokeria keitä 10 min saat kilon hilloa ja hukkaan menee 5.stä kilosta marjoja vain 600 g

    • hirveenmakusta

      no joo, tyrnimehu puristetaan suoraan puskasta, tyrnisaksilla, pulloon. Näin Merikarvialla.

    • Otoslerosis

      Meillä on tyrnistä tehty vispipuuroa. Eli poulukoiden sijasta tyrniä, on tosi herkkua. Vaatii kokeilua sopivan vahvan seoksen saadakseen. Kymmenen vuotta ollut tyrniä, tulee välillä hyviä satoja jodkus myös ollut täysi kato.

    • Satumarjatta

      Kuinka kauan tyrnimarja säilyy ettei se happane. Olen juonut mehua joka mielestäni oli käynyttä. Oli niiiin hapanta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      251
      18459
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      83
      3145
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      123
      2161
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      191
      1860
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      134
      1725
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      272
      1416
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1272
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      83
      1091
    9. Elämääni tulee pian uusi uros

      Se on sinisilmäinen, blondi. 😍 Toivottavasti tämä ok?
      Ikävä
      118
      960
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      232
      959
    Aihe