Ladan turvallisuus

turvamies

Moni vaahtoaa airbageista ja ABS-jarruista sun muista, joita ei Ladassa ole. Silti Lada on turvallinen. Se on tehty kovaan käyttöön ja rakenteet ovat poikkeuksellisen vahvat. Vahvemmat kuin länsiautoissa. Niinpä Lada-kuski voi tyytyväisenä ajella turvallisella autolla ja antaa kalliimpiin merkkeihin sortuneiden kiroilla vikaherkkien turvalaitteiden tähtitieteellisillä korjauskustannuksilla.

24

1902

Vastaukset

  • Lada on turvattomin myynnissä oleva auto! Turvallisuus ei puhumalla parane. Älkää hyvät ihmiset kuljettako lapsianne Ladalla!

    • Erittäin turvallinen kestävä korirakenne kulkee ihan kelissä kun kelissä lämmin on


    • Sivulla 29 sanotaan, että 100-120km/h:n rajoituksella on 4 kertainen mahdollisuus loukkaantua verrattuna 50km/h:n rajoitukseen. Minusta ihan perseestä repäisty väite sikäli, että seuraavalla sivulla olevan taulukon mukaan onnettomuuksia sillä vauhdilla oli vajaa 3000 ja 50:n vauhdilla yli 90000 (kaikkein pahin). Eikä ole paljon parempi se kävelyvauhtikaan (10-40km/h), jota moniin paikkoihin nykyään himoitaan. Heti kun nopeus kasvaa, niin onnettomuuksien määrät pienenee.


  • Taas tulee paskaa tuutintäydeltä.

    • Kiitos! Teit osuutesi hyvin. paskaa tuutin täydeltä. Enempää älä lähetä.


  • otetaan vaikka vanha kunnon kanttilada, joka ei ole energiaa sitovia rakenteita nähnytkään, vaan koko auto on täynnä rautaa, eli sinun logiikkasi mukaan "auton" pitäisi olla turvallinen.
    sitten otetaan vaikka muutaman vuoden vanha pikkuauto, ja ajetaan ne toisiaan päin 50km/h.

    siinä missä pikkuauton kuljettaja kävelee paikalta pois, niin ladakuski taasen poistuu paikalta ruumisautossa. tai vähintäänkin ambulanssissa vakavasti loukkaantuneena.

    mitäs siihen sanot?

  • samarahan pärjäsi suh hyvin,siellähän oli monta paljo turvattomampaa autoa.pikku renut,micrat
    suzukit,sun muut romut.

    • Laajennapa vähän meidän muidenkin tajuntaa.


    • Ladaa turvattomapaa autoa omassa kokoluokassaan ei todellakaan ole. Nykyiset uudet pikkuautotkin tarjoavat paremman kolariturvallisuuden kuin kivikautista suunnittelua edustava Lada.


  • Kuka sen puolueettomampi taho onkaan arvioimaan ladan turvallisuutta muihin verrattuna kun ladan oman tehtaan laboratorio? Sieltä ne luotettavimmat tulokset saadaankin. No ehkä tämän palstan 'puolueettomat lada-asiantuntijat' pystyvät antamaan vielä luotettavampaa tietoa ladan turvallisuudesta. Todistettavasti kukaan heistä ei ole, ainakaan vielä, kuollut ladan ratissa.
    Ennen kaikkea huvitti kirjoituksesi kohta: "Olivat arvioineet Euroncap mukaisia pisteitä ..." Tietääkseni tuloksia ei ARVIOIDA, vaan MITATAAN tarkasti etukäteen määritellyllä tavalla. Täten saadaan sekä kiistaton että vertailukelpoinen tieto.

    Jos lada olisi autona turvallinen, he varmasti mielellään antaisivat testattavaksi muutaman yksilön ja siten saataisiin puolueetonta tietoa. Ehkä ladan tehtailla tiedetään todellinen turvallisuustaso ja siksi autoja ei haluta testauttaa koska tulosten julkistaminen saattaisi lopettaa kaupan länsimaissa täysin.
    Vaikka toisaalta testauksiin tulevat autot yleensä hankitaan jälleenmyyjiltä, ilman että myyjä/valmistaja edes tietää autojen tulevan testaukseen, näin varmistetaan ettei auto-yksilöitä parannella ennen testejä.

    Sinällään on jo kauan ollut tiedossa, että venäjällä on autojen yleiseen testaamiseen suorastaan loistavat testialueet joita muut autonvalmistajat kilvan kadehtivat. Insinööri-koulutuksen taso on siellä korkea ja luonnonvaroja riittää. Autojen prototyypit voidaan koeajaa hyvin monenlaisissa ympäristöissä suurkaupungeista ja aavikoista aina siperian pakkasiin.
    Kaikki edellytykset hyvien autojen aikaansaamiseksi heillä on, mutta silti pitää ihmetellä ettei niin hyvistä lähtökohdista saada aikaan ladaa parempaa.

    • Heheh. Jos nimimerkki Arska tehtaalta olisi yrittänyt lukea linkissä viittaamani jutun hän ei olisi "huvittuneena" saivartelemassa "arvioida" ja "mitata" sanoja.

      Käsitykseni mukaan osa testattavista asioista ei kuitenkaan ole suoranaisesti mitattavia numeerisia suureita. Mutta myönnän että en ole asiantuntija. Ehkä Arska on;)

      Kyllä ne pisteet oli ainakin minun lukemani mukaan laskettu Euroncap tavalla eli mitattu. Mutta ei kukaan väitä että auto olisi ollut Euroncap testeissä.

      Arskan arvio tehtaan puolueettomuudesta tai luotettavuudesta on pelkkää spekulaatiota. Siinä toki olen samaa mieltä, että jos tulokset olisivat huonoja niitä tuskin tehdas ylipäänsä edes kertoisi suoranaisen valehtelemisen tai väärentämisen sijasta.

      Länsimaihin ymmärtääkseni Ladoja myydään niin vähän, että tuskin tuolla testaamattomuudella kovin paljon länsivientiä edistetään.

      Mikä se todellinen syy on ettei Ladoja ole lähetetty Euroncap testeihin ei ole tiedossani - tuskin todellinen syy on Arkankaan tiedossa. Puuttuu sieltä testeistä paljon muitakin automalleja. Halventavia spekulaatioitahan voi toki esittää.

      Muistelen jossain lukeneeni, että uusin Lada Kalina malli on tarkoitus Euroncap testata.


    • Ladalla halpoja kilometrejä kirjoitti:

      Heheh. Jos nimimerkki Arska tehtaalta olisi yrittänyt lukea linkissä viittaamani jutun hän ei olisi "huvittuneena" saivartelemassa "arvioida" ja "mitata" sanoja.

      Käsitykseni mukaan osa testattavista asioista ei kuitenkaan ole suoranaisesti mitattavia numeerisia suureita. Mutta myönnän että en ole asiantuntija. Ehkä Arska on;)

      Kyllä ne pisteet oli ainakin minun lukemani mukaan laskettu Euroncap tavalla eli mitattu. Mutta ei kukaan väitä että auto olisi ollut Euroncap testeissä.

      Arskan arvio tehtaan puolueettomuudesta tai luotettavuudesta on pelkkää spekulaatiota. Siinä toki olen samaa mieltä, että jos tulokset olisivat huonoja niitä tuskin tehdas ylipäänsä edes kertoisi suoranaisen valehtelemisen tai väärentämisen sijasta.

      Länsimaihin ymmärtääkseni Ladoja myydään niin vähän, että tuskin tuolla testaamattomuudella kovin paljon länsivientiä edistetään.

      Mikä se todellinen syy on ettei Ladoja ole lähetetty Euroncap testeihin ei ole tiedossani - tuskin todellinen syy on Arkankaan tiedossa. Puuttuu sieltä testeistä paljon muitakin automalleja. Halventavia spekulaatioitahan voi toki esittää.

      Muistelen jossain lukeneeni, että uusin Lada Kalina malli on tarkoitus Euroncap testata.

      Minäkään en ole asiantuntija kolaritestauksessa. Joskus Moottori-lehdestä ja parista muustakin julkaisusta artikkeleja lueskellut, mutta vaikuttaa silrä, että taidan meistä kahdesta kuitenkin tietää siitä asiasta enemmän.

      Isommilla autovalmistajilla on luonnollisesti myös omat testilaboratoriot joiden laitteisto saattaa olla jopa parempi kuin NCAP:n ja niissä tehdään myös sellaisia testejä joista NCAP ei ole kiinnostunut. Näitä on mm erilaiset hirvi- ja muihin -eläimiin tapahtuvat törmäykset, tieltä suistumiset ja liikennemerkkeihin törmäykset. Niin ikään tutkitaan peräänajoja ja nurinpyörähtämisiä sekä erilaisia turva-istuin ratkaisuja. Urheiluauto-valmistajat tutkivat jopa suurissa nopeuksissa tapahtuvan lintujen törmäyksen-vaikutusta.

      Näitä testejä tehdään tietysti turvallisuuden parantamiseksi, mutta tulosten avulla voidaan etukäteen ottaan huomioon esim tyypillisestä nokkakolarista aiheutuva korjaustarve ja jo suunnitteluvaiheessa ottaa huomioon korjaamisen helpottaminen. Korjaamisen nopeus ja ihmisvahingojen suuruus vaikuttavat ainakin Saksassa auton vakuutusmaksuun ja esim edellisen korimallin Golf onnistui tällä keinoin pudottamaa vakuutusmaksu-luokkansa yhden portaan pienemmäksi kuin sen pahin kilpailija Astra ja saavutti täten selvää kilpailuetua ja voitti markkinaosuuksia.

      Auto testataan aina myynnissä olevalla minimi-varustuksella. Valmistajan edustajat saavat olla paikalla tarkkailijoina ja heille kerrotaan tulokset. Näin valmistaja voi verrata omia tuloksiaan 'virallisiin' mittaustuloksiin ja taataan tulosten puolueettomuus. Käytössä oleva testimenetelmä on julkinen ja kaikki autovalmistajat saavat vapaasti tehdä omille autoilleen vastaavan testin, mutta ainoat viralliset tulokser julkistaa EuroNCAP.

      Mutta itse testauksesta.

      Kuten varmaan tiedät autoon pannaan sisälle 2kpl testinukkeja jotka sisältävät erilaisia antureita ja mittalaitteita joilla tutkitaan millaisia voimia kolarin erivaiheessa nukkejen eri ruumiinosiin kohdistuu. Esim päästä mitataan päähän kohdistuva voima ja pään iskeytymisestä (turvatyynyyn, ohjauspyörään tms) aiheutuva hidastuvuus. Uusimmissa nukeissa pystytään mittaamaan myös turvavyön sisäelimiin kohdistama puristus voima. Näitä antureita on nukeissa kauttaaltaan päästä varpaisiin ja sormiin asti. Näillä saadaan selville millaista vahinkoa kolari ihmiskehossa aiheuttaa ja miten se eri ruuminosiin vaikuttavat voimat muuttuvat kolarin aikana. Nämä kaikki arvot tallentuvat piirtureille ja tietokoneeseen. Tuloksia ei siis tosiaankaan arvioida, vaan mitataan ja näiden perusteella lasketaan kokonaistulos.
      Yhden nuken hinta on jossain mainittu ympäripyöreästi mersun luokkaa olevaksi. En tiedä onko kyseessä A-sarja vai joku muu ja oliko hinta suomessa vai keskieuroopassa.

      Lisäksi autossa on kolmas, pikkulapsen kokoinen, nukke jossa ei ole mittalaitteita. Tämä nukke istuu lastenistuimessa. Sen kärsimät vahingot tutkitaan silmämääräisesti. Varsinaiset lastenistuin testit ovat erikseen, niissä tutkitaan istuinta ei autoa. Lada-testin artikkelin valokuvissa ei näkynyt tätä lapsinukkea, joten testi ei ole ainakaan täysin standardin mukainen.

      Nukkeissa olevien antureiden lisäksi autosta mitataan mm turvatyynyn laukeamisaika ja kolarin jälkeen ovien avaamiseen tarvittava voima sekä tutkitaan miten helposti nuket saa pois autosta.

      Autolle tehdään etu-, sivu-, pylväs- ja jalankulkija-törmäystestit. Kaikki nämä arvostellaan erillisinä.

      Nukkea tutkitaan myös silmämääräisesti jolloin nähdään onko jokin ruumiinosa saanut tylpän vai terävän iskun ja tässä tilanteessa voidaan päätellä olisiko se aiheuttanut esim mainittavaa verenvuotoa, murtumia tms. Kaikkien nukkejen pinnassa on myös väriainetta joka jättää jäljen niihin autonosiin johon se osuu. Katsohan lada-artikkelin nukkeja ja näet että ainakin kuljettajan päästä on väri lähtenyt.

      Alunperin on valittu testaukseen vaan ne autot joita NCAP on halunnut testata, mutta nykyisin testejä tehdään myös autovalmistajien tilaamana. Se miksi ladaa ei ole testattu johtuu siis kahdesta asiasta, ensiksi sitä ei ole koettu tarpeeksi mielenkiintoiseksi ottaa testeihin, mutta myöskään valmistaja ei ole halunnut pyytää päästä testattavaksi.


    • Arska Tehtaalta kirjoitti:

      Minäkään en ole asiantuntija kolaritestauksessa. Joskus Moottori-lehdestä ja parista muustakin julkaisusta artikkeleja lueskellut, mutta vaikuttaa silrä, että taidan meistä kahdesta kuitenkin tietää siitä asiasta enemmän.

      Isommilla autovalmistajilla on luonnollisesti myös omat testilaboratoriot joiden laitteisto saattaa olla jopa parempi kuin NCAP:n ja niissä tehdään myös sellaisia testejä joista NCAP ei ole kiinnostunut. Näitä on mm erilaiset hirvi- ja muihin -eläimiin tapahtuvat törmäykset, tieltä suistumiset ja liikennemerkkeihin törmäykset. Niin ikään tutkitaan peräänajoja ja nurinpyörähtämisiä sekä erilaisia turva-istuin ratkaisuja. Urheiluauto-valmistajat tutkivat jopa suurissa nopeuksissa tapahtuvan lintujen törmäyksen-vaikutusta.

      Näitä testejä tehdään tietysti turvallisuuden parantamiseksi, mutta tulosten avulla voidaan etukäteen ottaan huomioon esim tyypillisestä nokkakolarista aiheutuva korjaustarve ja jo suunnitteluvaiheessa ottaa huomioon korjaamisen helpottaminen. Korjaamisen nopeus ja ihmisvahingojen suuruus vaikuttavat ainakin Saksassa auton vakuutusmaksuun ja esim edellisen korimallin Golf onnistui tällä keinoin pudottamaa vakuutusmaksu-luokkansa yhden portaan pienemmäksi kuin sen pahin kilpailija Astra ja saavutti täten selvää kilpailuetua ja voitti markkinaosuuksia.

      Auto testataan aina myynnissä olevalla minimi-varustuksella. Valmistajan edustajat saavat olla paikalla tarkkailijoina ja heille kerrotaan tulokset. Näin valmistaja voi verrata omia tuloksiaan 'virallisiin' mittaustuloksiin ja taataan tulosten puolueettomuus. Käytössä oleva testimenetelmä on julkinen ja kaikki autovalmistajat saavat vapaasti tehdä omille autoilleen vastaavan testin, mutta ainoat viralliset tulokser julkistaa EuroNCAP.

      Mutta itse testauksesta.

      Kuten varmaan tiedät autoon pannaan sisälle 2kpl testinukkeja jotka sisältävät erilaisia antureita ja mittalaitteita joilla tutkitaan millaisia voimia kolarin erivaiheessa nukkejen eri ruumiinosiin kohdistuu. Esim päästä mitataan päähän kohdistuva voima ja pään iskeytymisestä (turvatyynyyn, ohjauspyörään tms) aiheutuva hidastuvuus. Uusimmissa nukeissa pystytään mittaamaan myös turvavyön sisäelimiin kohdistama puristus voima. Näitä antureita on nukeissa kauttaaltaan päästä varpaisiin ja sormiin asti. Näillä saadaan selville millaista vahinkoa kolari ihmiskehossa aiheuttaa ja miten se eri ruuminosiin vaikuttavat voimat muuttuvat kolarin aikana. Nämä kaikki arvot tallentuvat piirtureille ja tietokoneeseen. Tuloksia ei siis tosiaankaan arvioida, vaan mitataan ja näiden perusteella lasketaan kokonaistulos.
      Yhden nuken hinta on jossain mainittu ympäripyöreästi mersun luokkaa olevaksi. En tiedä onko kyseessä A-sarja vai joku muu ja oliko hinta suomessa vai keskieuroopassa.

      Lisäksi autossa on kolmas, pikkulapsen kokoinen, nukke jossa ei ole mittalaitteita. Tämä nukke istuu lastenistuimessa. Sen kärsimät vahingot tutkitaan silmämääräisesti. Varsinaiset lastenistuin testit ovat erikseen, niissä tutkitaan istuinta ei autoa. Lada-testin artikkelin valokuvissa ei näkynyt tätä lapsinukkea, joten testi ei ole ainakaan täysin standardin mukainen.

      Nukkeissa olevien antureiden lisäksi autosta mitataan mm turvatyynyn laukeamisaika ja kolarin jälkeen ovien avaamiseen tarvittava voima sekä tutkitaan miten helposti nuket saa pois autosta.

      Autolle tehdään etu-, sivu-, pylväs- ja jalankulkija-törmäystestit. Kaikki nämä arvostellaan erillisinä.

      Nukkea tutkitaan myös silmämääräisesti jolloin nähdään onko jokin ruumiinosa saanut tylpän vai terävän iskun ja tässä tilanteessa voidaan päätellä olisiko se aiheuttanut esim mainittavaa verenvuotoa, murtumia tms. Kaikkien nukkejen pinnassa on myös väriainetta joka jättää jäljen niihin autonosiin johon se osuu. Katsohan lada-artikkelin nukkeja ja näet että ainakin kuljettajan päästä on väri lähtenyt.

      Alunperin on valittu testaukseen vaan ne autot joita NCAP on halunnut testata, mutta nykyisin testejä tehdään myös autovalmistajien tilaamana. Se miksi ladaa ei ole testattu johtuu siis kahdesta asiasta, ensiksi sitä ei ole koettu tarpeeksi mielenkiintoiseksi ottaa testeihin, mutta myöskään valmistaja ei ole halunnut pyytää päästä testattavaksi.

      Hyvin tunnut tietävän ja asiaa kirjoitat. Samat asiat tosin olen osannut itsekin lukea Euroncapin omilta webbiisivuilta.

      Ladan valmistajakin kuuluu näihin Arskan mainitsemiin "isompiin autonvalmistajiin" jolla on oma testilaboratorio. Minulla ei ole tietoa minkätasoinen se Euroncapin laboratorioon verrattuna on mutta tuskin sitä tietää Arskakaan.

      "Auto testataan aina myynnissä olevalla minimi-varustuksella." Käsitykseni mukaan se testataan yleisimmin ja eniten myydyllä varustuksella, ainakin näin Euroncapin oma webbisisvusto kertoo.

      Arska kirjoittaa "testinukkeja" aivan kuin Lada tehtaalla ei sellaisia olisi. Ainakin kuvien perusteella vaikuttaa että sielläkin sellaiset olisi käytössä. Arska itsekin niihin viittaa.

      Arska kirjoittaa "Tuloksia ei siis tosiaankaan arvioida, vaan mitataan ja näiden perusteella lasketaan kokonaistulos." ja sitten perään kertoo miten tuloksia myös arvioidaan "... Nukkea tutkitaan myös silmämääräisesti jolloin nähdään onko jokin ruumiinosa saanut tylpän vai terävän iskun ja tässä tilanteessa voidaan päätellä olisiko se aiheuttanut esim mainittavaa verenvuotoa, murtumia tms." Pitää ryhtyä Arskan tavoin saivartelemaan: ei tuo _mittaamiselta_ vaikuta.

      En vieläkään ymmärrä mitä on se tässä asiassa olennainen mistä en ole ottanut selvää?


    • Ladalla halpoja kilometrejä kirjoitti:

      Hyvin tunnut tietävän ja asiaa kirjoitat. Samat asiat tosin olen osannut itsekin lukea Euroncapin omilta webbiisivuilta.

      Ladan valmistajakin kuuluu näihin Arskan mainitsemiin "isompiin autonvalmistajiin" jolla on oma testilaboratorio. Minulla ei ole tietoa minkätasoinen se Euroncapin laboratorioon verrattuna on mutta tuskin sitä tietää Arskakaan.

      "Auto testataan aina myynnissä olevalla minimi-varustuksella." Käsitykseni mukaan se testataan yleisimmin ja eniten myydyllä varustuksella, ainakin näin Euroncapin oma webbisisvusto kertoo.

      Arska kirjoittaa "testinukkeja" aivan kuin Lada tehtaalla ei sellaisia olisi. Ainakin kuvien perusteella vaikuttaa että sielläkin sellaiset olisi käytössä. Arska itsekin niihin viittaa.

      Arska kirjoittaa "Tuloksia ei siis tosiaankaan arvioida, vaan mitataan ja näiden perusteella lasketaan kokonaistulos." ja sitten perään kertoo miten tuloksia myös arvioidaan "... Nukkea tutkitaan myös silmämääräisesti jolloin nähdään onko jokin ruumiinosa saanut tylpän vai terävän iskun ja tässä tilanteessa voidaan päätellä olisiko se aiheuttanut esim mainittavaa verenvuotoa, murtumia tms." Pitää ryhtyä Arskan tavoin saivartelemaan: ei tuo _mittaamiselta_ vaikuta.

      En vieläkään ymmärrä mitä on se tässä asiassa olennainen mistä en ole ottanut selvää?

      "Käsitykseni mukaan se testataan yleisimmin ja eniten myydyllä varustuksella, ainakin näin Euroncapin oma webbisisvusto kertoo."
      Käsityksesi on virheellinen ja kielitaitosi huono, kun tällaista menet väittämään. Testeihin otetaan eniten myyty malli ja siihen minimi (turva)varuste taso jolla ko mallia EU:n alueella myydään. Minimi varustelutason ylittävien turva-varusteiden kanssa auto voidaan myös testata, mutta tällöin se tehdään autovalmistajan pyynnöstä ja kustannuksella.

      http://www.euroncap.com/content/faqs/faqs.php lukaise uudelleen kohta 8 ja asia selviää sinullekin.

      Ja millä perusteella väität, etten usko ladan laboratoriossa olevan testinukkeja? Siihenkö, että totesin ettei lapsinukkea näkynyt kolarikuvissa ja näiltä osin testi on NCAP:n mittaustavan vastainen. Itsekin totesit minun viitanneen ko nukkeihin ja silti esität tuollaisia arvioita.

      Tuntuu siltä että et löytänyt kirjoituksestani asiavirheitä ja nyt rupeat niitä keksimään uskotellaksesi itsellesi olevasi oikeassa.

      Fakta kuitenkin on, että ladaa ei ole NCAP:n toimesta testattu. Syitä voidaan arvailla, mutta jos lada-tehdas tietäisi ladan menestyivän tässä testissä, se sinne lähetettäisiin ja tätä käytettäisiin markkinoinnissa.


    • Sanoisin karkeana arviona että Ladalla henki lähtee noin puolella siitä nopeudesta kuin nykyautoilla.


    • mutta kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.
      Eikö tossa ole edes kasaan menevää ohjainpylvästä?


    • en tajunnu kirjoitti:

      mutta kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.
      Eikö tossa ole edes kasaan menevää ohjainpylvästä?

      No mutta tuohan on 2107 jonka perustekniikka ja korirakenne on 60-luvulta. Ei ehkä kannata edes vertailla uusiin autoihin, kun eihän tuota mallia ole myyty suomessakaan enään lähes 10 vuoteen...


    • Huommenna munkin täytyy ladalla ajaa 160 kilsaa lapsia hakemaan. Täytyykin körötellä alle nopeusrajoitusten kun jälki näytti noin pahalta. Varsinkin kun ladani on jo 15 vuotta vanha. Tässä ajassa passiivisten korirakenteiden lujuus aste on jo varmaan sitä luokkaa et täytyy jo alkaa kottaraisiakin varomaan.
      Mut toisaalta eiks siin kolasit sit lopultakin käy niin et ei jää kitumaan, vaan henki lähtee takuu varmasti ekassa rytäkässä. Eli taas kerran tuli osoitetuks et lada on kansantaloudellisesti kannattavin ajonouvo. Ei jää raatoja virumaan sairaaloiden hengityskoneisiin pölyttymään. Mikä säästö.


    • ladisti kirjoitti:

      Huommenna munkin täytyy ladalla ajaa 160 kilsaa lapsia hakemaan. Täytyykin körötellä alle nopeusrajoitusten kun jälki näytti noin pahalta. Varsinkin kun ladani on jo 15 vuotta vanha. Tässä ajassa passiivisten korirakenteiden lujuus aste on jo varmaan sitä luokkaa et täytyy jo alkaa kottaraisiakin varomaan.
      Mut toisaalta eiks siin kolasit sit lopultakin käy niin et ei jää kitumaan, vaan henki lähtee takuu varmasti ekassa rytäkässä. Eli taas kerran tuli osoitetuks et lada on kansantaloudellisesti kannattavin ajonouvo. Ei jää raatoja virumaan sairaaloiden hengityskoneisiin pölyttymään. Mikä säästö.

      Ladassa ei ole törmäysenergiaa vastaanottavia rakenteita niin tutkimusten mukaan sillä tapetaan myös se kolarin toinen nosapuoli.


  • Ladan saamat nolla tähteä törmäystestissä kertovat kaiken oleellisen.

    • Ladan myyntimäärät ovat käytännössä nolla tasolla Suomessa. Tämä kertoo kaiken. Lada on jäänyt kelkasta. Yle Areena televisio, Dokumenttiprojekti, Tehtävä Venäjällä. Asiaa Ladan nykytilanteesta. Asioita ja asenteita tulisi muuttaa paljon, että laatu yms. paransivat.


  • Erittäin turvallinen on täyttänyt kaikki eu normit

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.