Miksi lähihoitajaksi?

kerro!

Niin, siis miksi kannattaa (huom,kannattaa!) opiskella lähihoitajaksi? Työmarkkinat ei käy vastaukseksi!!

28

15640

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kauankauan

sitten eräästä työpaikasta, en saanut sitä, kun puuttui eräs tietty koulutus. Opiskelin lähihoitajaksi ja ihmejakumma, se työpaikka aukesi samalla viikolla kun valmistuin. ja arvaappas, mä sain sen paikan. Olen viihtynyt lähihoitsuna mielettömän hyvin, ja lisäkoulutustakin olen saanut. Turhaan aliarvostettu koulutus.

• niin aliarvostettu?

Miksi olet sitä mieltä,että se on aliarvostettu, tuntuu monien haluavan juuri lähihoitajiksi varsinkin tytöistä.

• paljon
        niin aliarvostettu? kirjoitti:

Miksi olet sitä mieltä,että se on aliarvostettu, tuntuu monien haluavan juuri lähihoitajiksi varsinkin tytöistä.

Arvostus varmasti on osittain kiinni siitä, että niitä lh tittelin saaneita on pilvin ja pimein.Ihan kuin ylioppilaita ei arvosteta, koska niitähän on tänä päivänä joka kylässä ja naapurissa ja perheestä tai suvusta löytyy jokaiselta.Eli siksi on arvostus laskenut. Lisäpaitsi käsitys on se, että sinne otetaan kuka vaan haluaa (ja suoraan sanoen kun itse olen alalla niin välillä tuntuu kyllä oikeasti ihme hiihtäjiltä jotkut ns.lähihoitajat...),mutta soveltuvuus sitten kai puhuu toista, en tiedä.

• lähihoitsuksi opiskelun
        paljon kirjoitti:

Arvostus varmasti on osittain kiinni siitä, että niitä lh tittelin saaneita on pilvin ja pimein.Ihan kuin ylioppilaita ei arvosteta, koska niitähän on tänä päivänä joka kylässä ja naapurissa ja perheestä tai suvusta löytyy jokaiselta.Eli siksi on arvostus laskenut. Lisäpaitsi käsitys on se, että sinne otetaan kuka vaan haluaa (ja suoraan sanoen kun itse olen alalla niin välillä tuntuu kyllä oikeasti ihme hiihtäjiltä jotkut ns.lähihoitajat...),mutta soveltuvuus sitten kai puhuu toista, en tiedä.

Ei pääse kuka vaan haluaa! Arvostus lähtee paljolti omasta arvostuksesta.

• arvostuksesta
        lähihoitsuksi opiskelun kirjoitti:

Ei pääse kuka vaan haluaa! Arvostus lähtee paljolti omasta arvostuksesta.

Ei aina se, joka itseään arvostaa saakaan sitä samaa arvostusta työyhteisössä (varsinkin jos kovin hierarkinen,kuten sairaalat tahtoo olla vielä tänäkin päivänä) ja kyllä se taas kielii jostakin epäluottamuksesta tms.En ala sun kanssa kinaamaan,mutta se on fakta.

• hullujako ootte?
        arvostuksesta kirjoitti:

Ei aina se, joka itseään arvostaa saakaan sitä samaa arvostusta työyhteisössä (varsinkin jos kovin hierarkinen,kuten sairaalat tahtoo olla vielä tänäkin päivänä) ja kyllä se taas kielii jostakin epäluottamuksesta tms.En ala sun kanssa kinaamaan,mutta se on fakta.

Kuka haluaa opiskella kitupalkkaiseksi lähihoitsuksi, kun melkein samalla oppimäärällä voi opiskella sairaanhoitajaksi ja saada enemmän liksaa, ja porkkanana on vielä se, että sairaanhoitopintojen jälkeen avautuu mahdollisuus opiskella vielä lääkäriksi, jos haluaa.

• opiskelija
        hullujako ootte? kirjoitti:

Kuka haluaa opiskella kitupalkkaiseksi lähihoitsuksi, kun melkein samalla oppimäärällä voi opiskella sairaanhoitajaksi ja saada enemmän liksaa, ja porkkanana on vielä se, että sairaanhoitopintojen jälkeen avautuu mahdollisuus opiskella vielä lääkäriksi, jos haluaa.

Varmaankaan siksi he eivät opiskele,kun eivät ole päässeet..Näin se usein taitaa olla.Sitten ollaan katkeria ja kateellisia,kun toiset pääsivät ja yritetään väkisin (ei kaikki) pitää itseään kovinkin pätevänä.Yhdenkin luin kertovan täällä (lähihoitaja) asiantuntijana katetroineen peräsuolta!Hoh...eihän sellaista ole olemassakaan!Peräruiskeet on asia erikseen kuin katetrointi...No,mutta se siitä.Sota tästä taas kehkeytyy,mutta toivottavasti ei!Niitä ei jaksa kukaan kommentoida ja jankata,koska ei asiat muutu ellei koulutus muutu.

• lähihoitsuksi opiskeleva

Kaikki ei halua sairaanhoitajaksi tai lääkäriksi. Lähihoitaja opinnot on hyvä pohja korkee koululle mikäli joku sinne haaveilee..

• lhlh
        lähihoitsuksi opiskeleva kirjoitti:

Kaikki ei halua sairaanhoitajaksi tai lääkäriksi. Lähihoitaja opinnot on hyvä pohja korkee koululle mikäli joku sinne haaveilee..

jo, opiskelen sosionomiksi, tosin vaikeimman kautta, mutta kuiteskin.

• niinhyvä!

Niin, itsekin sanoit että hyvä pohja. Totuus on vain se, että on aivan älytöntä opiskella kolme vuotta lh ja sitten toiset sh tms. Itse olen kantpään kautta kokenut, että ei mitään siis mitään mieltä!Oikeesti..jos alalle aikoo niin ehdottomasti ensin hakee amk ja sitten jos ei pääse hakee lh kouluun,mutta ei kannata uraa suunnitella toisin päin. Opiskelu on rahaa ja aikaa vievää hommaa...tiedän kokemuksesta!

Toiseks: amk (joillakin) on kiintiö (eli vain tietyn verran voi luokalla olla koulutuksen saaneita..vaikka 5 tms) jo pohjakoulutuksen saaneille ja on vaikea päästä sisään jos on jo alalta koulutusta (todistus soveltuvuus).Eli en ihmettele jos lh:t kohtelee meitä sh-opiskelijoita hieman nuivasti tuolla kentällä...kateus mikä kateus...

• opiskelija
        niinhyvä! kirjoitti:

Niin, itsekin sanoit että hyvä pohja. Totuus on vain se, että on aivan älytöntä opiskella kolme vuotta lh ja sitten toiset sh tms. Itse olen kantpään kautta kokenut, että ei mitään siis mitään mieltä!Oikeesti..jos alalle aikoo niin ehdottomasti ensin hakee amk ja sitten jos ei pääse hakee lh kouluun,mutta ei kannata uraa suunnitella toisin päin. Opiskelu on rahaa ja aikaa vievää hommaa...tiedän kokemuksesta!

Toiseks: amk (joillakin) on kiintiö (eli vain tietyn verran voi luokalla olla koulutuksen saaneita..vaikka 5 tms) jo pohjakoulutuksen saaneille ja on vaikea päästä sisään jos on jo alalta koulutusta (todistus soveltuvuus).Eli en ihmettele jos lh:t kohtelee meitä sh-opiskelijoita hieman nuivasti tuolla kentällä...kateus mikä kateus...

Lähihoitaja koulun voi käydä myös kahdessa tai kahdessa ja puolessa vuodessa. Lähihoitaja pohjalta voi päästä myös vanhustyöhön ja lasten pariin. Mistä itse haaveilen. Mielummin haluan olla esim. hoitotäti kuin lastentarhaope(tosin em. opinnot taitaa olla yliopistolla mutta kumminkin ymmärrät vertauksen). Ei sillon tarvitse sairaanhoitajaksi lukea tai joksikin muuksi. Hoitoalalla on kumminkin paljon töitä tulevaisuudessa joten kaikkia hoitoalan käyneitä tarvitaan (lähihoitaja, sairaanhoitaja yms..) Eikä pidä yleistää että kaikki lähihoitajat kohtelevat nuivasti. Myös sairaanhoidon opiskelijoissa on niitä jotka ajattelee että pyh..lähihoitajia..kohtelenpa töykeästi. Molemmissa on niitä ns. kyyliä, kateellisia ja epäkohteliaita. Sairaanhoitajilla on enemmän vastuuta ym..mutta kaikki ei haluakaan kantaa sellaista vastuuta mitä sairaanhoitajilta vaaditaan. Ja vielä että korkeakouluun ei mun tietääkseni voi pyrkiä jos on jokin muu aikasempi ammatti ja sitä ennen vain peruskoulu. Turha yrittää suoraan sairaanhoitajaksi jos aikasempi ammatti on vaikka kokki. Silloin on pakko käydä lh koulu jos haaveena on jatkaa sairaanhoitajaksi ym.. Mutta täytyy muistaa että kaikki ei ole lukiolaisia jotka pääsevät suoraan hakemaan korkeekouluihin...että näin ajatelleen Jyväskylässä =)

• lh-opiskelija
        opiskelija kirjoitti:

Lähihoitaja koulun voi käydä myös kahdessa tai kahdessa ja puolessa vuodessa. Lähihoitaja pohjalta voi päästä myös vanhustyöhön ja lasten pariin. Mistä itse haaveilen. Mielummin haluan olla esim. hoitotäti kuin lastentarhaope(tosin em. opinnot taitaa olla yliopistolla mutta kumminkin ymmärrät vertauksen). Ei sillon tarvitse sairaanhoitajaksi lukea tai joksikin muuksi. Hoitoalalla on kumminkin paljon töitä tulevaisuudessa joten kaikkia hoitoalan käyneitä tarvitaan (lähihoitaja, sairaanhoitaja yms..) Eikä pidä yleistää että kaikki lähihoitajat kohtelevat nuivasti. Myös sairaanhoidon opiskelijoissa on niitä jotka ajattelee että pyh..lähihoitajia..kohtelenpa töykeästi. Molemmissa on niitä ns. kyyliä, kateellisia ja epäkohteliaita. Sairaanhoitajilla on enemmän vastuuta ym..mutta kaikki ei haluakaan kantaa sellaista vastuuta mitä sairaanhoitajilta vaaditaan. Ja vielä että korkeakouluun ei mun tietääkseni voi pyrkiä jos on jokin muu aikasempi ammatti ja sitä ennen vain peruskoulu. Turha yrittää suoraan sairaanhoitajaksi jos aikasempi ammatti on vaikka kokki. Silloin on pakko käydä lh koulu jos haaveena on jatkaa sairaanhoitajaksi ym.. Mutta täytyy muistaa että kaikki ei ole lukiolaisia jotka pääsevät suoraan hakemaan korkeekouluihin...että näin ajatelleen Jyväskylässä =)

Korjaan edelliseen että voihan sitä pyrkiä korkeekouluun jos hakeutuu alaan liittyvään korkeakouluun. Kokki -> restonomi. Mutta toivotonta voi olla yrittää kokki -> sairaanhoitaja. Silloin on pakko käydä se lähihoitaja koulu

• joo o
        niinhyvä! kirjoitti:

Siis mitä järkee?? Joutuu käymään joko lukion, useimmat kuitenkin kolme vuotta tai lähihoitajatutkinnon kolme. Sama aika siihen menee.
        Ja monet asuu peruskoulun jälkeen vielä kotona, itse en ainakaan sillon ajatellut raha-asioita juuri yhtään kun ei asumisesta, ruuasta jne tarvinnut maksaa.

• lähihoitaja-99
        joo o kirjoitti:

Siis mitä järkee?? Joutuu käymään joko lukion, useimmat kuitenkin kolme vuotta tai lähihoitajatutkinnon kolme. Sama aika siihen menee.
        Ja monet asuu peruskoulun jälkeen vielä kotona, itse en ainakaan sillon ajatellut raha-asioita juuri yhtään kun ei asumisesta, ruuasta jne tarvinnut maksaa.

Ala on varmasti o.k jos on motivoitunut todella. Lähihoitajat työllistyy parhaiten vanhainkoteihin ja tk-vuodeosastoille, mutta en suosittele ketään jämähtämään samaan paikkaan yli 10 vuodeksi.
        Ala on äärimmäisen rankka, vastuu älytön palkkaan nähden meillä akuutilla vuodeosastolla (vähemmälläkin vastuulla ja työmäärällä palkkansa ansaitsee kyllä).
        Itse alan tulla tällä alalla melkein tien päähän, vaikkakin vasta 10 v. alalla ja liian kauan samassa paikassa olleena, koen että olis aika jo löytää kevyempi työ niin henkisesti kuin fyysisestikin. Vois mennä vaikkapa kotihoitoon tms.
        Kyllä se päättäjien arvostus meitä kohtaan näkyy jo siinä ettei oo enää kunnon lääkäreitä, alkavat olla jo ulkomaalaisia niin osastolla kuin työterveyshuollossa.
        Kaiken lisäks omaiset välillä on valittamassa asioista jotka voisi työnantajan toimesta järjestää paremmin eikä oo henkilökunnan syy aina kaikki järjestelyt.
        Itse aiemmin arvostin alaani paljon enemmän mutta nyt se on vaikeutunut erinäisten järjestelyjen kautta jolla on lähihoitajankin vastuukuormaa lisätty mutta palkassa se ei juuri näy.
        Sairaanhoitajalla meillä on miltei tuplahommat, kun sattuu olemaan ainut sh koko osastolla ja aika kuluu i.v-lääkkeiden ja muiden erilaisten tiputusten parissa.
        Ei käy siis kateeksi sh:ta meillä, ehkä sairaalassa pääsee vähemmällä kun siellä on enempi sh-painoitteista hoitoa ja lähihoitaja/perushoitaja hoitaa sen perushoidon lähinnä. Se oliskin todella helpotus kun ei tarttis vastata kokonaisuudesta, kun sh:n peruspalkka on jossain yli 2 t euroa...itse kun miltei kantaa saman vastuun 200-300 € vähemmällä palkalla niin kyllä jossain viiraa ja pahasti.
        Työtaakka on välillä älytön, kun ennen vanhaan saikkari hoiti lähinnä kierto ja paperihommat ja tekivät vähemmän hoitotyötä meillä kuin nyt, niin kyllä oli helpotus ettei tarvii papruja tuijotella ja tarkkana katsella että kaikki menee pilkulleen oikein.
        Kun pääsen mahdollisesti ehkä jossain vaiheessa toiseen työhön, henkäisen varmaan helpotuksesta kun tästä 3-vuorotyöstä pääsis ja kokonaisvastuusta.
        On vaikea enää motivoida itseään mihinkään suuntaan tässä kun kaiken lisäksi näkee sen miten säästetään myös sijaisiin menevissä määrärahoissa niin kyl sitä aikamoisen mankelin läpi tässä kulkee.
        Keikkailla toki vois vielä mielellään kuten joskus aikanaan kun ei tarttis siihen mankeliin joutua mihin vakkarit tätä nykyä joutuu.
        Viisas neuvo kaikille alaa harkitseville: älkää jämähtäkö vakkariks liian pitkäksi aikaa samaan paikkaan tai keikkailkaa vaan. ;)
        Taudit vaanii sairaaloissa ja siinä onkin kivat ku noro leviää osastolla niin huh huh...saati joku closse 027 tai MRSA...
        Välillä säälittää myös tautikierteessä olevat vanhukset todella :(...sellaista ajattelen tällä hetkellä.
        Alanvaihto tässä kohtaa houkuttelee todella! Ei enää myös jaksa haaveilla päästä saikkariks SAATI lekuriks ja opiskella 10 v. lisää. :/

• lähihoitaja-99
        joo o kirjoitti:

Ala on varmasti o.k jos on motivoitunut todella. Lähihoitajat työllistyy parhaiten vanhainkoteihin ja tk-vuodeosastoille, mutta en suosittele ketään jämähtämään samaan paikkaan yli 10 vuodeksi.
        Ala on äärimmäisen rankka, vastuu älytön palkkaan nähden meillä akuutilla vuodeosastolla (vähemmälläkin vastuulla ja työmäärällä palkkansa ansaitsee kyllä).
        Itse alan tulla tällä alalla melkein tien päähän, vaikkakin vasta 10 v. alalla ja liian kauan samassa paikassa olleena, koen että olis aika jo löytää kevyempi työ niin henkisesti kuin fyysisestikin. Vois mennä vaikkapa kotihoitoon tms.
        Kyllä se päättäjien arvostus meitä kohtaan näkyy jo siinä ettei oo enää kunnon lääkäreitä, alkavat olla jo ulkomaalaisia niin osastolla kuin työterveyshuollossa.
        Kaiken lisäks omaiset välillä on valittamassa asioista jotka voisi työnantajan toimesta järjestää paremmin eikä oo henkilökunnan syy aina kaikki järjestelyt.
        Itse aiemmin arvostin alaani paljon enemmän mutta nyt se on vaikeutunut erinäisten järjestelyjen kautta jolla on lähihoitajankin vastuukuormaa lisätty mutta palkassa se ei juuri näy.
        Sairaanhoitajalla meillä on miltei tuplahommat, kun sattuu olemaan ainut sh koko osastolla ja aika kuluu i.v-lääkkeiden ja muiden erilaisten tiputusten parissa.
        Ei käy siis kateeksi sh:ta meillä, ehkä sairaalassa pääsee vähemmällä kun siellä on enempi sh-painoitteista hoitoa ja lähihoitaja/perushoitaja hoitaa sen perushoidon lähinnä. Se oliskin todella helpotus kun ei tarttis vastata kokonaisuudesta, kun sh:n peruspalkka on jossain yli 2 t euroa...itse kun miltei kantaa saman vastuun 200-300 € vähemmällä palkalla niin kyllä jossain viiraa ja pahasti.
        Työtaakka on välillä älytön, kun ennen vanhaan saikkari hoiti lähinnä kierto ja paperihommat ja tekivät vähemmän hoitotyötä meillä kuin nyt, niin kyllä oli helpotus ettei tarvii papruja tuijotella ja tarkkana katsella että kaikki menee pilkulleen oikein.
        Kun pääsen mahdollisesti ehkä jossain vaiheessa toiseen työhön, henkäisen varmaan helpotuksesta kun tästä 3-vuorotyöstä pääsis ja kokonaisvastuusta.
        On vaikea enää motivoida itseään mihinkään suuntaan tässä kun kaiken lisäksi näkee sen miten säästetään myös sijaisiin menevissä määrärahoissa niin kyl sitä aikamoisen mankelin läpi tässä kulkee.
        Keikkailla toki vois vielä mielellään kuten joskus aikanaan kun ei tarttis siihen mankeliin joutua mihin vakkarit tätä nykyä joutuu.
        Viisas neuvo kaikille alaa harkitseville: älkää jämähtäkö vakkariks liian pitkäksi aikaa samaan paikkaan tai keikkailkaa vaan. ;)
        Taudit vaanii sairaaloissa ja siinä onkin kivat ku noro leviää osastolla niin huh huh...saati joku closse 027 tai MRSA...
        Välillä säälittää myös tautikierteessä olevat vanhukset todella :(...sellaista ajattelen tällä hetkellä.
        Alanvaihto tässä kohtaa houkuttelee todella! Ei enää myös jaksa haaveilla päästä saikkariks SAATI lekuriks ja opiskella 10 v. lisää. :/

• ,-..,-.,-.-,
        opiskelija kirjoitti:

Varmaankaan siksi he eivät opiskele,kun eivät ole päässeet..Näin se usein taitaa olla.Sitten ollaan katkeria ja kateellisia,kun toiset pääsivät ja yritetään väkisin (ei kaikki) pitää itseään kovinkin pätevänä.Yhdenkin luin kertovan täällä (lähihoitaja) asiantuntijana katetroineen peräsuolta!Hoh...eihän sellaista ole olemassakaan!Peräruiskeet on asia erikseen kuin katetrointi...No,mutta se siitä.Sota tästä taas kehkeytyy,mutta toivottavasti ei!Niitä ei jaksa kukaan kommentoida ja jankata,koska ei asiat muutu ellei koulutus muutu.

niin tai sitten jotkut haluavat töihin päiväkotiin koska viihtyvät lasten kanssa ja muutenkin työ on aika leppoisaa?? ei kaikilla ole haaveena korkeasti kouluttautua ja ahertaa yötä päivää..

• Hoitsuopiskelija
        lh-opiskelija kirjoitti:

Korjaan edelliseen että voihan sitä pyrkiä korkeekouluun jos hakeutuu alaan liittyvään korkeakouluun. Kokki -> restonomi. Mutta toivotonta voi olla yrittää kokki -> sairaanhoitaja. Silloin on pakko käydä se lähihoitaja koulu

Ihan vaan huomioksi, jos joku nykypäivänä tätä lukee, että meidän ryhmässä on esim. yksi datanomi -> sairaanhoitaja, joten rohkeasti vaan hakemaa sairaanhoitajaksikin, jos kiinnostaa.

• AAAA11

Itse olen lähihoitaja enkä suostuisi opiskelemaan sairaanhoitajaksi ! Sairaanhoitajilla on tuplasti enemmän vastuuta ja hommia kuin lähihoitajalla eikä ne palkat eroa ku parilla sadalla! joutuneet opiskelemaan kauemmin, ja ei sairaanhoitajaksi lueta ihan peruskoulupohjalta..

• 12 vuotias tyttö

Olen samaa mieltä! Internetistä olen etsinyt tietoa lähihoitajan koulutuksesta, aloin kiinnostua siitä noin 2 vuotta sitten, kun isäni alkoi seurustella erään naisen kanssa, joka on lähihoitaja. Sitä olen ammatiksi ajatellut (Ikä-ihmisten hoito.)
        Onko kukaan teistä mutten lukenut jompaa kumpaa, tai molempia näistä kirjoista, ajattelin lukea sitten kun ehdin:
        Lääkkeiden yhteivaikutukset
        Vanhuuden psykologia

Olen 12 vuotta. Jos on jotain naurettavaa, että haluaisin jo nyt opiskella lääkkeistä, vanhuksista ym. niin naurakaa.

• Jopp_e
        opiskelija kirjoitti:

Kaveri valmistui käsi- ja taideteollisuusopistossa, haki myöhemmin sairaanhoitajan koulutuksen pääsi sinne!

• hoitsuopiskelija

Heips
      Onko ketään Jyväskyläläistä joka suostuisi myymään lähihoitaja kirjoja. Jos jollain on seuraavat kirjat ja haluatte myydä kohtuuhintaan niin mailatkaa osoitteeseen [email protected]

1. Kansamme taudit(Tiina k.m. Jaatinen ja Jari Raudasoja) Wsoy 2001

2.Ensiapuopas(Timo Sahl,Maaaret Castrén,Neta Helistö,Leena Kämäräinen) Spr 2002

3. Hoitamalla hyvää oloa(Kyllikki Anttila,Tuulikki Kaila-Mattila,Suvi Kan,Eeva-Liisa Puska,Riitta Vihunen) Wsoy 2003

4.Lääkehoidon abc(Marja-Leena Nurminen) Wsoy 2003

• lh opisk 03-06

Mulla ois ollu noita kirjoja mutta uudemmat painokset just ehdin myymään.

OSTA KIRJAKAUPASTA SAAT UUDEMMAT.

• ei kiitti

tässä vinkki, jos olet työtön???? niin nykyäänhän on työkkärissä kursseja jotka kestää pari-kolme kuukautta työvoimakoulutuksena. siellä sä näät mitä lähihoitajan työ tulee olemaan, ja jos se ei sua kiinnostakaan, niin homma on selvä. sun ei tartte kolmee tai kahta vuotta istua koulun penkillä ja sitte huomaat että se ei olekaan sun ala johon haluat.... mä tein niin ja tulin tulokseen että ala ei oo mun. kannatti käydä kyseinen kurssi.... nyt luen ihan jotain muuta.

• pekka

Jos välität ihmisistä?

• asdfghjkkllö

Hei! Mun oli "pakko" hakeutua lähihoitajakoulutukseen koska peruskoulupohjalta en pääsisi hakemaan sairaanhoitajakoulutukseen johon nimenomaan tähtään. Itselläni ollut käsitys "vain" lähihoitajista on muuttunut täydellisesti tämän matkan varrella ja arvostan heidän työtään suunnattomasti vaikka jatko-opintoihin tähtäänkin...Siis tosi ammattitaitoista ja ahkeraa porukkaa (neljäs työssäoppimispaikka menossa vuoden sisällä..)

• siksikannattaaa

Lähihoitajaksi kannattaa opiskella, että pääsisi johonkin töihin ja saisi palkkaa, jolla elättää itsensä.

Koulutus ei ole kovin pitkä ja työpaikkoja on.

• Syitä

Kannattaa hakea lähihoitajaksi jos on vaan peruskoulun käynyt, ettei voi hakea esim. sairaanhoitajaksi, sosionomiksi tai lastentarhanopettajaksi.

Myös kannattaa, jos tykkää tehdä viikonloppu- ja yövuoroja, sillä lähijoitajille niitä yleensä annetaan, koska ovat pienipalkkaisia. Monessa paikassa ei sairaanhoitajat tee kuin päivävuoroja arkisin, niin ei tarvitse maksaa kalliita lisiä.

Mutta jos on suorittanut lukion tai minkä tahansa muun toisen asteen tutkinnon, vaikka kokkilinjan tai taideteollisuusalan koulun, kannattaa jatkaa mieluummin seuraavalle asteelle. Sairaanhoitajilla, sosionomeilla ja lastentarhanopettajilla on parempi työtilanne kuin lähijoitajilla.

• työpaikkojaonpaljon

Lähihoitajan koulutuksella pääsee perhepäivähoitajaksi, lastenhoitajaksi päiväkotiin tai kouluihin koulunkäynninohjaajaksi (koulunkäynninohjaajan työ vaatii ehkä lisäopiskelua? Lähihoitajia työllistävät mm. vammaisten asumispalvelut ja hoitokodit, kehitysvammaisten päivätoiminta, palvelutalot ja hoitokodit, vanhusten kotihoito, vanhainkodit, tehostetun palveluasumisen ryhmäkodit, vanhusten ja muistisairaiden hoitokodit, palvelutalot ja terveyskeskusten vuodeosastot. Töitä on myös mielenterveys- ja päihdetyössä. Ilmeisesti myös terveyskeskusavustajat ja osa henkilökohtaisista avustajista on lähihoitajia?

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      318
      7464
    2. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      66
      2156
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      175
      1827
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      16
      1372
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1277
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1241
    7. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      169
      1220
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      55
      1151
    9. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1081
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      290
      1019
    Aihe