Tervehdys,
tekisi mieli aloittaa keskustelu aiheesta joka minua erityisesti kiinnostaa eli purjeveneen hankkiminen edullisemmin.
esimerkiksi:
http://www.batnet.se/
löytyy joitakin purjeveneitä.
Mutta mitäs sitten kun lähtetään tosissaan hakemaan venettä?
onko jollakin kokemuksia siitä esimerkiksi
mitä maksaa rahdit?
ja pitääkö vene sitten rekisteröidä vai
voiko sen vain tuoda tänne koto suomeen ja alkaa
ajelemaan.
minulla ei ole vielä paljoakaan purjehdus kokemusta mutta haaveilin että
ens kesänä kun on kurssit käyty ja
lisää kokemusta niin uskaltaisiko sitä lähteä
hakemaan venettä niin että
seilais sen tänne,
tietysti olisi kiva jos saisi mukaan matkaan
kokeneemman kaverin.
eli tästä aiheesta olisi kova kiinnostus kuulla lisää.
VeneRuotsista/Virosta
17
15985
Vastaukset
- Pete
Ostin veneen viime keväänä Ruotsista (batnet.se). Kävin kaksi kertaa katsomassa ja kolmannella kerralla hain veneen pois (purjehdin).
Kaupanteko oli sujuvaa. Myyjällä selkeä sopimusmalli, vene asiallisesti varustettu ja kunnossa. Rahat pankin kautta ja asia oli selvä.
Purjehdin veneen Suomeen eikä sen kummempia papereita kysytty missään. Suomessa veneen voi käsittääkseni rekisteröidä purjehtijaliiton kautta (mikä ei liene pakollista).
Omalta kohdaltani kaikki sujui hyvin. Myyjä herrasmies, joka edelleenkin tiedustelee veneen toimivuutta.
Pete - mar
Ostin toissakesänä tukholmasta purjeveneen. Sieltä helsinkiin (tukholma - kökar n. 24h, kökar - hanko n.12h, hanko - helsinki n.12h) kolmen hengen miehistöllä joista muilla kun mulla ei purjehduskokemusta ja siksi rännejä pitkin eikä ulkokautta. Tuulet aika suotuisia, enimmäkseen purjehdittiin. Edes tullin kautta ei ruotsista tarvitse nykyään tulla, ja jos vene on vanhempi kuin (olikosenyt kolme vuotta, tullista senkin tiedon saa) niin siitä ei tarvitse suo- meen veroja maksaa. Operaatio on kyllä sellainen, että sun purjehdus- (ja oletan myös että veneenkuntotarkistus) kokemuksella metsästäisin kaveripiiristä jonkun kokeneemman mukaan projektiin. Varsinkin tietyt venemallit on kyllä halvempia siellä ja tarjontaa runsaammin, niin että rahallisesti kannattaa kyllä kun malttaa etsiä. Netistä löytyy kyllä paljon muitakin myyntipaikkoja, osassa niistä tietysti samoja veneitä myynnissä. mm. Maringuiden, marknaden marinan, gula tidningen, båtbörssen, segling, båtinfo, sailguide etc. Ja puuveneitä esim. träbåtsakuten ja sail yacht society forum.
Virosta en tiedä, enkä ole kuullut että kukaan sieltä olisi venettä tänne hakenut. Joskin Tallinnan Piritasatamassa muutama vuosi sitten oli parin suomalaisen herrasmiehen puuvene jonka nämä olivat ruotsista hakeneet ja laitattivat sen halvemmalla esittelykuntoon siellä.
T.M. - ostaa
Viro on EU-maa niinkuin Ruotsikin. Aivan sama kummasta tuot. Virossa tosin käytettyjä vähän tarjolla.
Itse toin uuden veneen Virosta keväällä Suomeen. Piritassa tulli tarkasti, että runkonro täsmää papereihin ja Suomenlinnassa ei muuta kuin puhalluskoe. Ei mitään papereiden tarkastusta. Netistä saa ALV-maksu lomakkeen. Esim. jos ostaa elokuussa, maksu viimeistään lokakuun 15 pvä. Ei tarvitse rek. Mutta miksi ei sitä tekisi. Tuolla veneeni Hesassa kelluu. Saa tulla katsomaan. Laita yht. tiedot jos kiinnostaa. Ja voin sanoa, että kyllä kannatti. Ja ALVissa säästää 4 %, jos kyse uudesta veneestä, että rek. sen Viroon ja tuo sen sitten käytettynä Suomeen. Silloin maksat ALV Viroon. - funtsija
terve,
Kovasti kiitoksia vastauksistanne,
minkähänlaisella veneella sitä
uskaltaisi tuonne merelle lähteä?
pitääkö olla avomerikelpoinen vai
rannikko kelpoinen ja mitä se käytannössä tarkoittaa, lisää vain varusteita?
Granada merkkisiä veneitä oli mukavan pakjon myynnissä, eikös se nykyään ole nordship ?
Jos suomessa saa guy 22 kokoluokka / tyyppiä olevan purkkarin n 5 - 8 ke.
niin mitäs parempaa sieltä ruotsista saa,
jos puhutaan samankaltaisista n 6 - 8 metrin pikkupursista?
Jeps, jos keväällä tai nyt syksyllä löytyy joku
kandidaatti tai jos sattumalta kuulette sellaisesta ja haluatte mukaan seikkailuun niin
ilmoitelkaa:
[email protected]
Aluksi mulla olis tarkoitus tuoda vene sisämaahan
näsijärvelle, joten rahdista ja nostostakin aiheutuu jotain kustannuksia joten mikäs sitten tässä mahdollinen kokonaishyöty mahtaa olla..- 1978
Onpa mukavaa lukea tällaista asiallista keskustelua, jossa asiat käyvät hyvin ilmi ja kysyjä saa vastauksia ilman niitä "perusääliö!-kommentteja,joita täällä on vähän turhan paljon. Toivottavasti löydät itsellesi hyvän veneen mistä sitten sen ostatkin. :)
- Kannatti
1978 kirjoitti:
Onpa mukavaa lukea tällaista asiallista keskustelua, jossa asiat käyvät hyvin ilmi ja kysyjä saa vastauksia ilman niitä "perusääliö!-kommentteja,joita täällä on vähän turhan paljon. Toivottavasti löydät itsellesi hyvän veneen mistä sitten sen ostatkin. :)
Olemme myös hankkineet veneen Ruotsista, ja purjehtien tulimme Kapellskäristä Turkuun. Sen kummempia kustannuksia ei tullut, ja me emme ole täällä venettä rekisteröineet, ei ole pakollista. Mukava kokemus se sieltä itse on hakea. Myös meidän tapauksessa myyjä oli todella asiallinen ja veneen tarkastukset ja kaupat tehtiin kakkien "taiteen sääntöjen" mukaan. Ruotsissa on hyvä valikoima veneitä ja niitä on runsaasti tarjolla. Netin kautta on hyvä hakea kiinnostavia yksilöitä. Tukholman ja Uppsalan alueella on todella paljon tarjontaa. Siitä vaan valitsemaan ja reissu yli Ruotsin puolelle niitä paikan päällä katselemaan.SUOSITTELEMME LÄMPIMÄSTI!
- Janos
Kannatti kirjoitti:
Olemme myös hankkineet veneen Ruotsista, ja purjehtien tulimme Kapellskäristä Turkuun. Sen kummempia kustannuksia ei tullut, ja me emme ole täällä venettä rekisteröineet, ei ole pakollista. Mukava kokemus se sieltä itse on hakea. Myös meidän tapauksessa myyjä oli todella asiallinen ja veneen tarkastukset ja kaupat tehtiin kakkien "taiteen sääntöjen" mukaan. Ruotsissa on hyvä valikoima veneitä ja niitä on runsaasti tarjolla. Netin kautta on hyvä hakea kiinnostavia yksilöitä. Tukholman ja Uppsalan alueella on todella paljon tarjontaa. Siitä vaan valitsemaan ja reissu yli Ruotsin puolelle niitä paikan päällä katselemaan.SUOSITTELEMME LÄMPIMÄSTI!
Aivan samat kokemukset kuin muillakin. Valikoima on Ruotsissa sen verran hyvä ja veneiden varustus kanssa, että Ruotsi on pursiostajan paratiisi.
Onhan aina olemmassa Saksa ja Hollanti, mutta rakas länsinaapuri on riittävän hyvä ja lähellä.
Oman veneeni ostin Lidingöstä.
- erkki
mitä kuluja ja toimenpiteitä seuraa, jos vene tuodaan vaikka usa:sta
- funtsija
funtsija kiittää kaikkia keskusteluun osallistuneita.
ihmeekseni huomasin että joitakin venemerkkejä
löytyy myös samaan hintaan suomestakin,
mutta ehkä ei kannata tuijottaa hintaan
vaan mukana tuleviin varusteisiin ja purjeiden sekä moottorin kuntoon kuten myös pohjaan ja takilaan.
Tätä varten tarttis jonku perustaa tuonti firma
joka välittäisi skandinaavisia purkkareita
suomeen. hiukan samalla tavalla kun auton hakeminen saksasta.
sais purjehtia ja vieläpä pienen korvauksenkin,
lähtis mukaan hakureissuille ja auttais ja olis hengessä mukana.
Onkohan tälläisiä olemassa.. - muista vuokraveneilypaikoista
Onko kukaan miettinyt veneen hakemista esim. Kroatiasta, missä näyttäisi netin mukaan olevan paljon edullisia veneitä. Nämä lienevät charter-veneitä, eli kovalla käytöllä olleita, mutta vastapainoksi uudehkoja ja ehkä jopa huollettuja. Kuljetus rekalla tänne toki maksaa joitakin tuhansia euroja, mutta ehkä hintaero koto-Suomeen verrattuna on riittävän suuri?
- maksaa
On aivan totta, että Välimeren rannalla on myytävänä paljon entisiä vuokraveneitä varsin kohtuulliseen hintaan. Itse pohdin viime syksynä Elanin hankintaa, mutta tulin toisiin aatoksiin.
Rekalla voi kuljettaa maksimissaan noin 35-jalkaista venettä. Tiedustelin sellaisen rahtihintaa Zadarista Pohjois-Saksaan, ja hinta-arvio oli muistaakseni 12 000 euroa. Tuttu venenmiehistö olisi kukjettanut veneen muutamalla tuhannella eurolla vettä pitkin.
Tarkemmin laskiessani tulin siihen tulokseen, ettei vuokraveneen hankinta kannata Kroatiasta, koska EU-maahan tultaessa pitää maksaa arvonlisävero. Kroatian "halvoista" veneistä ei veroa ole maksettu. Lappua kysytään heti Italian vesille saavuttaessa ja jos kuittia ei löydy, sinetöi paikallinen tulli paatin rantaan kunnes kuitti on esitetty. Myyntihinnan päälle siis arvonlisävero, joka on Suomessa 22 prosenttia nimellinen pieni tulli.
Hintaa nostavat helposti myös remontit, sillä uusintalistalle menevät ainakin purjeet. Lähes päivittäisessä käytössä melkein ympäri vuoden ne kestävät vain viitisen vuotta.
Myös veneen sisusta kuluu nopeasti vuokrakäytössä. Esimerkiksi vesivaurioita näkyy runsaasti sisustan jalopuissa.
Kuluvaa tavaraa lienevät myös köydet ym.
Välimerellä on toki myynnissä myös yksityikäytössä olelleita eurooppalaisella perälipulla varustettuja veneitä.Esimerkiksi Saksaan rekisteröityjä paatteja. Niistä on usein vero maksettu, jos ne on kuljetettu Välimerelle Euroopasta. Hinta tosin saattaa olla arvonlisäveron korkeampi kuin ns. halpispaateissa.
Suosittelen etsimään venettä EU-maasta tai Norjasta, sillä ainakin kuljetus on Välimerta helpompaa. Yhdysvallat olisi varsinainen ostosparatiisi, mutta sieltä tuoduistakin pitää maksaa ALV. Lisäksi Atlantti on tehokas kaupan este. - rone
Samaa asiaa miettineenä, olen harkinnut lomreissun ja veneen haun yhdistelmää. Euroopan halki pääsee ajellen n. 300sulkua ja yksi hissi.Netissä on ainakin yhden ruotsalaisen reissukertomus, http://hem.passagen.se/ballad/europaskanaler.html Hinnasta ja ajankulusta ei ole vielä tietoa, mutta maksaahan lomareissu muutenkin.
- veropummi
maksaa kirjoitti:
On aivan totta, että Välimeren rannalla on myytävänä paljon entisiä vuokraveneitä varsin kohtuulliseen hintaan. Itse pohdin viime syksynä Elanin hankintaa, mutta tulin toisiin aatoksiin.
Rekalla voi kuljettaa maksimissaan noin 35-jalkaista venettä. Tiedustelin sellaisen rahtihintaa Zadarista Pohjois-Saksaan, ja hinta-arvio oli muistaakseni 12 000 euroa. Tuttu venenmiehistö olisi kukjettanut veneen muutamalla tuhannella eurolla vettä pitkin.
Tarkemmin laskiessani tulin siihen tulokseen, ettei vuokraveneen hankinta kannata Kroatiasta, koska EU-maahan tultaessa pitää maksaa arvonlisävero. Kroatian "halvoista" veneistä ei veroa ole maksettu. Lappua kysytään heti Italian vesille saavuttaessa ja jos kuittia ei löydy, sinetöi paikallinen tulli paatin rantaan kunnes kuitti on esitetty. Myyntihinnan päälle siis arvonlisävero, joka on Suomessa 22 prosenttia nimellinen pieni tulli.
Hintaa nostavat helposti myös remontit, sillä uusintalistalle menevät ainakin purjeet. Lähes päivittäisessä käytössä melkein ympäri vuoden ne kestävät vain viitisen vuotta.
Myös veneen sisusta kuluu nopeasti vuokrakäytössä. Esimerkiksi vesivaurioita näkyy runsaasti sisustan jalopuissa.
Kuluvaa tavaraa lienevät myös köydet ym.
Välimerellä on toki myynnissä myös yksityikäytössä olelleita eurooppalaisella perälipulla varustettuja veneitä.Esimerkiksi Saksaan rekisteröityjä paatteja. Niistä on usein vero maksettu, jos ne on kuljetettu Välimerelle Euroopasta. Hinta tosin saattaa olla arvonlisäveron korkeampi kuin ns. halpispaateissa.
Suosittelen etsimään venettä EU-maasta tai Norjasta, sillä ainakin kuljetus on Välimerta helpompaa. Yhdysvallat olisi varsinainen ostosparatiisi, mutta sieltä tuoduistakin pitää maksaa ALV. Lisäksi Atlantti on tehokas kaupan este.Lappua kysytään heti Italian vesille saavuttaessa ja jos kuittia ei löydy, sinetöi paikallinen tulli paatin rantaan kunnes kuitti on esitetty.
alkaako joku ihan oikeasti kyselemään
onko verot maksettu tuolla vesillä liikuttaessa?
ja minäkun kuvittelin että senkun ajais veneen vaan kotiin - erikoissyynissä
veropummi kirjoitti:
Lappua kysytään heti Italian vesille saavuttaessa ja jos kuittia ei löydy, sinetöi paikallinen tulli paatin rantaan kunnes kuitti on esitetty.
alkaako joku ihan oikeasti kyselemään
onko verot maksettu tuolla vesillä liikuttaessa?
ja minäkun kuvittelin että senkun ajais veneen vaan kotiinIkävä kyllä Kroatia ja Turkki ei halpojen veneiden maat eivät kuulu EY:hun. Italian merivartiosto tutkii hyvin tarkkaan, ettei veneissä ole mukana laittomia siirtolaisia. Adriamerihän on EU:n ulkoraja. Siinä samalla katsotaan veneen ALV-todistus, sillä muutenhan sieltä virtaisi halpoja veneitä EU:n alueelle.
Esimerkiksi maailmanympäryspurjehduksella olevia purjeveneitä on blommattu laitureihin kiinni, koska omistajilla ei ole ollut ALV-todistusta muakna, vaikka vero olisi maksettukin.
Myös Kreikassa on myytävänä paljon veneitä, joiden veroa ei ole maksettu.
Kannnattaa selvittää veroasiat ennen kauppaa, ettei tule ikävää yllätystä. - kootut ajatukset
erikoissyynissä kirjoitti:
Ikävä kyllä Kroatia ja Turkki ei halpojen veneiden maat eivät kuulu EY:hun. Italian merivartiosto tutkii hyvin tarkkaan, ettei veneissä ole mukana laittomia siirtolaisia. Adriamerihän on EU:n ulkoraja. Siinä samalla katsotaan veneen ALV-todistus, sillä muutenhan sieltä virtaisi halpoja veneitä EU:n alueelle.
Esimerkiksi maailmanympäryspurjehduksella olevia purjeveneitä on blommattu laitureihin kiinni, koska omistajilla ei ole ollut ALV-todistusta muakna, vaikka vero olisi maksettukin.
Myös Kreikassa on myytävänä paljon veneitä, joiden veroa ei ole maksettu.
Kannnattaa selvittää veroasiat ennen kauppaa, ettei tule ikävää yllätystä.Kertakaikkiaan asiallisia kommentteja,
välillä miettii että
kaikista järkevistä kommenteista
mitä tälläkin palstalla on esitetty,
voisi laatia yhteen ja kirjoittaa kirjan
tai nettiversion, sillä
kaikki tämä tieto joka tulee monilta
ihmisiltä itseltään
on niin moninaista ja palvelevaa
että ei soisi kaiken tämän hukkuvan vain
jonnekin bittiviidakkoon.
- toinen funtsija
Jos ostat virallisen välittäjän kautta EU:sta (Viro voi olla poikkeus)ja alv on maksettu, niin asiat hoituvat samalla tavalla kuin koti-Suomessa. Itse pitää tietenkin tarkistaa ja hyväksyä veneen kunto ja sopia kauppaehdoista ja mitä varusteita kuuluu kauppaan.
Oma kokemuksemme on Saksasta ostetusta käytetystä veneestä. Kesälomareissulla haettiin vene koti-Suomeen.
Hyvä on tarkistaa, vakuutusyhtiön todistuksella, että veneen vaakuutus on kunnossa ja ottaa oma heti jatkoksi, jos kaupat syntyy.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata401390Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?
Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.981345Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin
Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l2891235- 1091095
- 191041
- 651028
- 711012
Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva161009Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f176868Vihdoinkin lavatansseja tv:ssä - Juhannuksena tanssitaan, bändeinä Yölintu ja Komiat!
Jes, vihdoinkin lavatansseja taas televisiossa! Keskikesän juhlaa vietetään tänä juhannuksena Tuuloksen Kapakanmäellä ju17833