Mitkä mahdollisuudet on alkaa yksin sijaisvanhemmaksi?olen siis 29v,yksin asuva naisihminen.Mitkä mahdollisuudet on vaikuttaa lapsen ikään,joka olis mahdollisesti tulossa "huostaani".Onko kenelläkään linkkejä missä tästä saisi lisää informaatiota?Mitä vaikeuksia teillä on ollut?miten homma käytännössä toimii?
Yksin sijaisvanhemmaksi
22
3927
Vastaukset
- tukiaikuinen
Yksinäisen naisihmisen on varmaan mahdollisti ryhtyä sijaisvanhemmiksi. Ota yhteyttä lastenvalvojaan tms. Yksi vaihtoehto olisi myös tukiaikuisena oleminen. Tukiperheistä on jatkuvasti pulaa ympäri Suomen ja jos sinulla olisi aikaa/mahdollisuuttta antaa aikaasi lapselle, niin se onnistuisi myös tukiaikuisena. Lapsi tapaisi sinua säännöllisin väliajoin. Mieti myös tätä vaihtoehtoa. Se antaa tosi paljon, sekä sinulle että lapselle.
- yksystävä
jos ei oo tosirikas. Mun ystävälle näytettiin ovea, kun ei ollut autoa, mökkiä ja asuntokin vuokrakämppä. Loukkaantui kovasti tuo ystävä. Vaikka kunnollinen on tavoiltaan ja fiksu, kotitalousalalla, ei kelpaa. Lapsia rakastaa, vaan ei ole omia saanut. Itse ihmettelen myös. Luulin, että pulaa on kunnollisista sijaisvanhempiehdokkaista. Suutuinkin. En itse Helsinkiin yhteyttä ota!
- syynä olla,
yksystävä kirjoitti:
jos ei oo tosirikas. Mun ystävälle näytettiin ovea, kun ei ollut autoa, mökkiä ja asuntokin vuokrakämppä. Loukkaantui kovasti tuo ystävä. Vaikka kunnollinen on tavoiltaan ja fiksu, kotitalousalalla, ei kelpaa. Lapsia rakastaa, vaan ei ole omia saanut. Itse ihmettelen myös. Luulin, että pulaa on kunnollisista sijaisvanhempiehdokkaista. Suutuinkin. En itse Helsinkiin yhteyttä ota!
ettei sijaisvanhemmuudella ole tarkoitus olla lapsettomuushoito.
- yksystävä
syynä olla, kirjoitti:
sijoitettuja lapsia sijoitetaan sitten lapsettomille?
- Kukaankoskaan
yksystävä kirjoitti:
Samalla logiikalla minä voisin väittää, ettei Hesa ota yksi-,kaksi- tai kolmelapsisia perheitä lainkaan, sillä tiedän sellaisten saaneen kielteisiä päätöksiä.
Itse olen yh-äiti eli biojakin on, mutta tunnen pari lapsetonta sinkkuihmistä, joille Hesa on sijoittanut pitkäaikaisesti lapsia.
Itselläni ei ole omaisuutta, omillani tulen kuitenkin toimeen. Samat taloudelliset kriteerit on niin yksinäisille kuin perheille/pareillekin.
Kaverisi kielteiseen päätökseen on vaikuttanut tasan varmasti muut syyt kuin sinkkuus. Hylätyksi tulee myös perheitä ja syyt voivat olla todella moninaiset. - yksystävä
Kukaankoskaan kirjoitti:
Samalla logiikalla minä voisin väittää, ettei Hesa ota yksi-,kaksi- tai kolmelapsisia perheitä lainkaan, sillä tiedän sellaisten saaneen kielteisiä päätöksiä.
Itse olen yh-äiti eli biojakin on, mutta tunnen pari lapsetonta sinkkuihmistä, joille Hesa on sijoittanut pitkäaikaisesti lapsia.
Itselläni ei ole omaisuutta, omillani tulen kuitenkin toimeen. Samat taloudelliset kriteerit on niin yksinäisille kuin perheille/pareillekin.
Kaverisi kielteiseen päätökseen on vaikuttanut tasan varmasti muut syyt kuin sinkkuus. Hylätyksi tulee myös perheitä ja syyt voivat olla todella moninaiset....miksi sitten hylkäämispäätökselle ei annettu selitystä? Itse luulen, että koska syy oli varallisuus, olisi se ollut liian noloa sanoa, siksi vaiettiin.
- köyhä yh-äiti
yksystävä kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa, ettei Helsinki ota kuin rikkaita sijaisvanhemmiksi! Itse olen helsinkiläinen, yh, rahat hyvin tiukalla oleva, vuokralla asuva, ei mökkiä, eikä mitään muutakaan omaisuutta! Lainaakin on maksamatta vuosiksi eteen päin. Töissä olen, mutta palkka ei hyvä ole.
Silti kelpasin sijaisvanhemmaksi. Rakkautta on jakaa lapselle, itse tasapainoinen ja hyvän kodin pystyin tarjoamaan ilman rikkauksia. Jossain muussa se vika on ollut, että ei ole "kelvannut" sijaisvanhemmaksi. Jos omat asiat ovat kunnossa, kyllä sitä kelpaa vanhemmaksi lapsille. Mutta ensin omat asiat, muut kuin vaan että rahaa on paljon, kuntoon, niin sitten jo harkitsemaan uudelleen. Pulaa sijaisvanhemmista on! Tämä on kuitenkin aika rankkaa työtä. - mahdollista..
yksystävä kirjoitti:
..ettei ystäväsi kehdannut jostain syystä kertoa oikeaa syytä?
Epäilen myös, että olisi "köyhyyteen" kaatunut. Totta kuitenkin on, ettei kulukorvaus kata lapsen menoja. Sijaisvanhemmatkin joutuvat lasta elättämään ihan omasta rahapussistaankin. Jos siis taloudellinen tilanne on tiukilla, ei kannata edes ajatella alkavansa sijaisperheeksi. - Miia-Mai
yksystävä kirjoitti:
Kyllä Helsinkikin huolii yksineläviä naisia sijaisvanhemmaksi. Mutta vaikka onkin pulaa sijaisvanhemmista, lapsia ei ole tarjota sijareiksi haluavien toiveiden mukaan.
Sijaisvanhemmaksi haluavan on itse täytettävä aika monta vaatimusta. Yksinelävän on täytettävä vielä enemmän vaatimuksia. Mitään rikkauksia ei vaadita, mutta talouden tulee olla kunnolla kunnossa. Yksinelävällä tulee olla oma elämä tasapainossa ja kunnolla muita ihmisiä tukiverkkona ympärillä. Esimerkiksi sukulaisten pitää olla hyväksynyt sijaisvanhemmaksi ryhtyminen. Lapsettomuushoitoa sijaisvanhemmuus ei ole, eikä saisi olla. Yksineläjältäkin tiedustellaan seurustelusuhteesta ja esimerkiksi aikeista hankkia joskus lapsia omasta mahasta. Ei voi nimittäin olla niinkään, että jos sopiva isäehdokas löytyy ja raskaus alkaa, niin sijoitettu lapsi lentää perheestä. Lisäksi sijaisvanhemmuuteen olisi hyvä valmentautua kurssin avulla ja tulee pystyä myös yhteistyöhön lapsen vanhempien ja suvun kanssa. Vielä pitää olla miettinyt lapsen asumista, päivähoitoa, koulua ja harrastuksiakin. Arki lapsen kanssa tuo nimittäin paljon mukanaan.
Sijaisperhettä kaipaavia lapsia on kyllä olemassa, mutta aika usein heillä on joku erityishoitoa vaatia tarve (esim. ADHD), rankka tausta (perheväkivaltaa, laiminlyöntiä), heillä on ei-suomalainen etninen tausta tai he ovat jo kouluikäisiä. Ei siis suinkaan ole niin, että kun pistät lapsihakemuksen sossuun, niin muutaman kuukauden päästä saat terveen, valkoihoisen vauvan hoitoosi. - Miia-Mai
yksystävä kirjoitti:
...miksi sitten hylkäämispäätökselle ei annettu selitystä? Itse luulen, että koska syy oli varallisuus, olisi se ollut liian noloa sanoa, siksi vaiettiin.
Entäpä, jos ystävällesi kerrottiin syy, mutta hän ei ole kertonut sitä sinulle...?
- sijoitukseen
Miia-Mai kirjoitti:
Kyllä Helsinkikin huolii yksineläviä naisia sijaisvanhemmaksi. Mutta vaikka onkin pulaa sijaisvanhemmista, lapsia ei ole tarjota sijareiksi haluavien toiveiden mukaan.
Sijaisvanhemmaksi haluavan on itse täytettävä aika monta vaatimusta. Yksinelävän on täytettävä vielä enemmän vaatimuksia. Mitään rikkauksia ei vaadita, mutta talouden tulee olla kunnolla kunnossa. Yksinelävällä tulee olla oma elämä tasapainossa ja kunnolla muita ihmisiä tukiverkkona ympärillä. Esimerkiksi sukulaisten pitää olla hyväksynyt sijaisvanhemmaksi ryhtyminen. Lapsettomuushoitoa sijaisvanhemmuus ei ole, eikä saisi olla. Yksineläjältäkin tiedustellaan seurustelusuhteesta ja esimerkiksi aikeista hankkia joskus lapsia omasta mahasta. Ei voi nimittäin olla niinkään, että jos sopiva isäehdokas löytyy ja raskaus alkaa, niin sijoitettu lapsi lentää perheestä. Lisäksi sijaisvanhemmuuteen olisi hyvä valmentautua kurssin avulla ja tulee pystyä myös yhteistyöhön lapsen vanhempien ja suvun kanssa. Vielä pitää olla miettinyt lapsen asumista, päivähoitoa, koulua ja harrastuksiakin. Arki lapsen kanssa tuo nimittäin paljon mukanaan.
Sijaisperhettä kaipaavia lapsia on kyllä olemassa, mutta aika usein heillä on joku erityishoitoa vaatia tarve (esim. ADHD), rankka tausta (perheväkivaltaa, laiminlyöntiä), heillä on ei-suomalainen etninen tausta tai he ovat jo kouluikäisiä. Ei siis suinkaan ole niin, että kun pistät lapsihakemuksen sossuun, niin muutaman kuukauden päästä saat terveen, valkoihoisen vauvan hoitoosi.Ei kyllä tarvitse sukulaisten lupaa kysyä, jos aikoo sijaisperheeksi, jo olisi huippuun vedetty.
Älkää nyt tärkeilkö. - sijarithan aina vetävät
sijoitukseen kirjoitti:
Ei kyllä tarvitse sukulaisten lupaa kysyä, jos aikoo sijaisperheeksi, jo olisi huippuun vedetty.
Älkää nyt tärkeilkö.koko biosuvut kirjoituksiinsa negatiivisesti,mutta heidän sukulaisista puhuminen on tärkeilyä,ja turhaa.
- ei pitäisi lasta päivääkään,
mahdollista.. kirjoitti:
..ettei ystäväsi kehdannut jostain syystä kertoa oikeaa syytä?
Epäilen myös, että olisi "köyhyyteen" kaatunut. Totta kuitenkin on, ettei kulukorvaus kata lapsen menoja. Sijaisvanhemmatkin joutuvat lasta elättämään ihan omasta rahapussistaankin. Jos siis taloudellinen tilanne on tiukilla, ei kannata edes ajatella alkavansa sijaisperheeksi.jos joutuisi omasta pussistaan laittamaan rahaa sijaislapseen.Kun sijari saa lapsestani 2-300 markkaa päivä,niin varmasti ei omistaan laita.
- asiasta totuuden.
Miia-Mai kirjoitti:
Sijaisperhettä kaipaavia lapsia on kyllä olemassa, mutta aika usein heillä on joku erityishoitoa vaatia tarve (esim. ADHD), rankka tausta (perheväkivaltaa, laiminlyöntiä), heillä on ei-suomalainen etninen tausta tai he ovat jo kouluikäisiä. Ei siis suinkaan ole niin, että kun pistät lapsihakemuksen sossuun, niin muutaman kuukauden päästä saat terveen, valkoihoisen vauvan hoitoosi.Haluatte lapsettomuuteenne vauvan,kuin adoptiossa ikään,ja vielä kaikki kulut korvattaviksi soskusta.Sijaisvanhemmaksi kelpaa näköjään kuka tahansa,kunhan käy 30 tunnin Pride koulutuksen,vaikkei olisi lapsista hajuakaan,ja toisekseen on tosi harvassa että yhteistyö sujuu biojen ja sijaisten välillä.
- "mahdollista.."
ei pitäisi lasta päivääkään, kirjoitti:
jos joutuisi omasta pussistaan laittamaan rahaa sijaislapseen.Kun sijari saa lapsestani 2-300 markkaa päivä,niin varmasti ei omistaan laita.
Jos lapsesi on sijaisperheessä, niin tuollaisia summia he eivät saa.
Markkoja en viitsi alkaa laskemaan, mutta yleisin summa kuukaudessa tuntuu olevan alle 400e/kk/lapsi.
Mistä ihmeestä sinä voit tietää muiden motiiveja sijaisperheeksi ryhtymiselle? Eivät kaikki sijaisperheet edes ota rahaa sijoitettujen lasten hoidosta.
Meillä on 2 sijoitettua ja kulukorvaus ei todellakaan riitä lasten elatukseen. Onneksi talous on niin vakaalla pohjalla, että voin tätä työtä tehdä. Tosin ei onnistuisi, jollei mieheni olisi niin hyvä(sydäminen)palkkainen. - Sijaisisä
syynä olla, kirjoitti:
moniakin ja luulisin että yksi aika pitävä syy on se kun lapset joita otettu huostaan ovat erittäin ongelmallisia sekä työläitä ja silloin ei yh. äiedeille varmaan suositella näitä lapsia.
Terveitä tasapainoisia lapsia on niin harvoin jotka huostaanotettu ja pieniä vauvojakaan ei aina heti suoraan laitokselta anneta vaan on usein kokeiltava mahdollisuudet jos vanhemmat äiti tai isä tulee toimeen lapsen kanssa tukitoimenpiteiden avulla.
Kannatta silti olla sijaisvanhemmaksi halukkaiden listalla ja tarjota lapselle kasvun ja kehityksen turva sekä koti johon kaikilla lapsilla on oikeus.
- Sijaisäiti kolmelle
Tunnen useitakin yksinhuoltajasijaisvanhempia (naisia). Ilmoita halukkuutesi sijaisvanhemmuuteen kotikuntasi sosiaalitoimistoon ao. asioita hoitavalle sosiaalityöntekijälle - jos asut pienellä paikkakunnalla ei sijoituksia ole usein, joten kannattaa ottaa yhteyttä lähiseudun kaupunkeihin.
Sijaisvanhemmuudesta faktoja löytyy perhehoitoliiton sivuilta, ota myös yhteyttä alueesi sijaisvanhempien yhdistykseen ja aluksi voit lukea vaikkapa Jarkko Helmisen Perhehoidon lakikirjan, ettet ihan ummikkona seikkaile näiden asioiden parissa.
Sitten kun sinun on katsottu sopivan sijaisvanhemmaksi voit esittää toiveesi lapsen iästä - kuitenkin tässä haetaan lapselle mahdollisimman sopivaa kotia, eli sinun hoidettavaksesi voidaan ehdottaa myös ihan muun ikäistä lasta kuin olet toivonut - tässä vaiheessa sinulla on aina mahdollisuus kieltäytyä, jos siltä tuntuu. - Yh-äiti
Hei,
minä olen yh-sijaisäiti. Biologisia lapsia ei ole. Hyvin ollaan lasten pärjätty, ympäristökin on jo sopeutunut. Toisen lapsen biologinen isä on mielissään, kun lapsen sijoitusperheessä ei ole miestä, johon lapsi voisi kiintyä; saa olla ainoa isä lapselleen.
Toivoin alunperin pientä lasta, mutta sain hoitooni koululaisen ja 4v. Ja se ratkaisu on ollut hyvä, koska itse jaksan paremmin yksin lasten kanssa, kun muksut ovat isompia (omatoimisempia, nukkuvat yönsä jne.).- se noinkin
lapsettomuus tulee hoidettua ja vielä palkka siitä.
- Alk.per...
se noinkin kirjoitti:
Ei ole tarkoitus laittaa bisnestä pystyyn..mutta mietin myös tätä vaihtoehtoa,koska toinen on adoptio.Saako siitä jotai korvaustakin?Minä en oikeasti tiedä koko asiasta mitään,siksi kyselen.Ja te joilla on kokemusta voitte neuvoa.Lyhyesti jos joku viitsisi selvittää pääasiat,niin oisin kiitollinen!(siis sijaisvanhemmuudesta.)
- yksonhuoltajana
se noinkin kirjoitti:
sijaisvanhemmuutta.Olen 21vuotias.Ajattelin ottavani niin paljon lapsia kuin saan.Olisi sitten suurperheellinen.
- Asiaa itsekin miettinyt
heips,
Otin itse jonkin aikaa sitten selville mahdollisuudesta päästä sijaisvanhemmaksi. Asiallista tietoa sain mm. Perhehoitoliitosta ja SOS-lapsikyläyhdistyksestä.Lapsikylissä suurin osa äideistä vastaa lasten hoidosta yksin. Heillä on kotisivutkin ja materiaalia sai postissa...itse harkitsen vielä mitä teen. Kannattaa ihmeessä kysyä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 455851
- 485346
- 483718
- 143675
Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?
Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise963346- 313126
- 592884
- 572740
- 532400
- 381854